Рішення
від 02.08.2019 по справі 280/2526/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

02 серпня 2019 року Справа № 280/2526/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стрельнікової Н.В. розглянув у судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу

за позовною заявою: ОСОБА_1

до Запорізької міської ради

до Управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (надалі - позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Запорізької міської ради (надалі - відповідач), до Управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради (далі - відповідач2), в якому позивач просить суд :

-визнати дії відповідача2 щодо зменшення кількості голосів за підтримку електронної петиції №4623 протиправними;

-зобов`язати відповідача1 провести необхідні дії щодо підготовки та розгляду проекта рішення Запорізької міської ради щодо електронної петиції №4623 на найближчій сесії.

В обгрунтування поданого позову вказує, що позивачем 06 березня 2019 року було зареєстровано та оприлюднено електронну петицію №4623 О направлении в Верховную Раду Украины обращения в защиту конституционных прав граждан, разговаривающих на языках меньшинств в поддержку Евпропейского курса Украины . За результатом збору підписів на підтримку вказана петиція станом на 20.03.2019 набрала необхідну кількість голосів та повинна бути направлена Запорізьким міським головою на розгляд до постійної депутатської комісії Запорізької міської ради. Однак, за письмовим зверненням позивача стосовно розгляду петиції на сесії Запорізької міської ради позивачем отримано відповідь про початок повної перевірки достовірності підписів у відповідності з абз.9 ст. 23-1 Закону України Про звернення громадян . При цьому як стверджує позивач, кількість зібраних підписів змінилася із 984 до 841, а потім 351. Позивач вважає, що замість проведення перевірки, фактично відповідачем зменшено кількість голосів. Вважає такі дії відповідача протиправними. З огляду на викладене, просить суд задовольнити позовні вимоги.

Відповідач 1 проти позову заперечує з підстав викладених у письмовому відзиві (вх. №26519 від 27.06.2019). Зазначає, що на теперішній час на офіційному сайті Запорізької міської ради функціонує розділ Електронні петиції . Позивачем 06.03.2019 створено електрону петицію №4623, збір підписів було розпочато 06.03.2019, завершено збір підписів 04.05.2019, кількість набраних голосів склала 461. Оскільки електронна петиція №4623 у встановлений строк не набрала необхідної кількості голосів на її підтримку, у зв`язку з чим була розглянута як звернення громадян відповідно до Закону України Про звернення громадян . Позивачу була надана відповідь від 20.05.2019 та повідомлено про результати розгляду звернення. Враховуючи вказане на думку відповідача1, Запорізька міська рада здійснюючи розгляд електронної петиції №4623 ОСОБА_1 діяла виключно на підставі та в межах повноважень визначених Законом. Просить відмовити у задоволенні позову.

Відповідач2 позов не визнає з підстав, зазначених у відзиві на адміністративний позов (вх. №26516 від 27.06.2019). В обґрунтування зазначає, що дійсно електрона петиція гр. ОСОБА_1 15.03.2019 набрала більше 750 голосів громадян. Однак проаналізувавши перелік осіб, які підтримали зазначену петицію, були виявлені ознаки недостовірності частини голосів і прийнято рішення видалити на порталі електронних петицій м.Запоріжжя недостовірні голоси у кількості 736. Вказує, що у відповідності до ст. 23-1 Закону України Про звернення громадян відповідні органи державної влади, органи місцевого самоврядування та громадські об`єднання під час збору підписів на підтримку електронної петиції зобов`язані забезпечити крім іншого недопущення автоматичного введення інформації, у тому числі підписання петиції без участі громадянина. Так в ході аналізу переліку осіб які підтримали вказану петицію були встановлені такі факти, як: однакові ІР - адреси, велика кількість голосів були зареєстровані за допомогою однакових сервісів електронної пошти та інш. Отже, вважає, що відповідачем2 не порушено право позивача, а лише виконано покладений Законом обов`язок недопущення автоматичного введення інформації, у тому числі підписання електронної петиції, без участі громадянина. З огляду на викладене, представник відповідача2 вважає підстави для задоволення позову відсутні.

Ухвалою суду від 03.06.2019 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено справу до розгляду без виклику сторін (в письмовому провадженні).

Згідно ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідно до п. 10 ч.1 ст. 4 КАС України, письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Статтею 258 КАС України передбачено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Отже, відповідно до вищевказаних приписів КАС України, справу розглянуто судом в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у межах строку, встановленого ст.258 КАС України.

Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.

Рішенням Запорізької міської ради №101 від 30.11.2016 року затверджено Положення про електронні петиції.

06 березня 2019 року о 17:17 на сайті Запорізької міської ради, позивачем - ОСОБА_1 було зареєстровано та оприлюднено електрону петицію №4623 О направлении в Верховную Раду Украины обращения в защиту конституционных прав граждан, разговаривающих на языках меньшинств в поддержку Евпропейского курса Украины .

Відповідачами не заперечується, що вказана петиція була створена, зареєстрована та оприлюднена згідно розділу II Положення про електронні петиції, затвердженого Рішенням Запорізької міської ради № 101 від 30.11.2016 року (далі - Положення).

Як стверджує позивач, надана до матеріалів справи копія скріншоту сторінки електронної петиції №4623 свідчить про зібрання 984 підпису станом на 20.03.2019 (а.с. 6).

22.03.2019 позивач звернувся до міського голови м.Запоріжжя із заявою, якою просить ініціювати винесення петиції на розгляд сесії Запорізької міської ради, яка відбудеться 27.03.2019.

Листом керуючого справами виконкому ради №04035/03-19/09 від 26.03.2019 повідомлено позивача про початок повної перевірки достовірності підписів, оскільки після оприлюднення петиції позивача управлінням було встановлено стрімкий ріст кількості голосів, при цьому з`явилася інформація про те, що підписи під петицією з`являлися щохвилини, а у списку по 3-4 людини з один прізвищем.

Як стверджує позивач посилаючись на скріншоти сторінки електронної петиції, станом на 28.03.2019 в полі Зібрано підписів інформація змінилась із 984 до 841, а потім до 351.

Вважаючи, дії відповідачів щодо зменшення кількості голосів протиправними позивач звернувся до суду із цим позовом.

Закон України "Про звернення громадян" (далі - Закон) регулює питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об`єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів. Закон забезпечує громадянам України можливості для участі в управлінні державними і громадськими справами, для впливу на поліпшення роботи органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, для відстоювання своїх прав і законних інтересів та відновлення їх у разі порушення.

Особливою формою колективного звернення громадян до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування є електронна петиція, яка подається та розглядається в порядку, передбаченому статтею 23-1 Закону України "Про звернення громадян".

Так, згідно зазначеної норми громадяни можуть звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування з електронними петиціями через офіційний веб-сайт органу, якому вона адресована, або веб-сайт громадського об`єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції. В електронній петиції має бути викладено суть звернення, зазначено прізвище, ім`я, по батькові автора (ініціатора) електронної петиції, адресу електронної пошти. На веб-сайті відповідного органу або громадського об`єднання, що здійснює збір підписів, обов`язково зазначаються дата початку збору підписів та інформація щодо загальної кількості та переліку осіб, які підписали електронну петицію. Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президенту України, Верховній раді України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування, визначається відповідно Президентом України, Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, місцевою радою. Відповідь на електронну петицію не пізніше наступного робочого дня після закінчення її розгляду оприлюднюється на офіційному веб-сайті органу, якому вона була адресована, а також надсилається у письмовому вигляді автору (ініціатору) електронної петиції та відповідному громадському об`єднанню, яке здійснювало збір підписів на підтримку відповідної електронної петиції.

Рішенням Запорізької міської ради №101 від 30.11.2016 року затверджено Положення про електронні петиції.

Відповідно до п.1.3 вказаного Положення організацію розгляду електронних петицій адресованих Запорізькій міській раді забезпечує управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради.

Відповідно до п. 3.3. Положення до визначення у статуті територіальної громади вимог щодо кількості підписів громадян на підтримку електронної петиції до Запорізької міської ради та строку збору підписів електронна петиція розглядається за умови збору на її підтримку не менш як 750 підписів громадян протягом не більше 60 днів з дня оприлюднення петиції.

06 березня 2019 року о 17:17 год. на сайті Запорізької міської ради, позивачем - ОСОБА_1 було зареєстровано та оприлюднено електрону петицію №4623 О направлении в Верховную Раду Украины обращения в защиту конституционных прав граждан, разговаривающих на языках меньшинств в поддержку Европейского курса Украины .

Позивачем зазначено та відповідачами не спростовується, що вказана електронна петиція набрала необхідну кількість голосів станом на 20.03.2016.

Однак, станом на 28.03.2019 в полі Зібрано підписів інформація змінилась із 984 до 841, а потім до 351.

Щодо дій відповідача2 стосовно зменшення кількості голосів за підтримку електронної петиції №4623 слід зазначити наступне.

Як свідчить зміст ст. 23-1 Закону України Про звернення громадян відповідні органи державної влади, органи місцевого самоврядування та громадські об`єднання під час збору підписів на підтримку електронної петиції зобов`язані забезпечити:

безоплатність доступу та користування інформаційно-телекомунікаційною системою, за допомогою якої здійснюється збір підписів;

електронну реєстрацію громадян для підписання петиції;

недопущення автоматичного введення інформації, у тому числі підписання електронної петиції, без участі громадянина;

фіксацію дати і часу оприлюднення електронної петиції та підписання її громадянином.

Із змісту відзиву відповідача1 та відповідача 2 встановлено, що проаналізувавши перелік осіб, які підтримали петицію №4623, були виявлені наступні факти, які викликають підозру у достовірності голосів, відданих в підтримку зазначеної петиції - переважна більшість таких голосів згруповані у різновеликі групи, які мають наступні ознаки:

-у кожній групі голоси мають однакові ІР-адреси.

-у кожній групі зазначених голосів вони віддавались у підтримку петиції через незначні проміжки часу один від одного і тому порядкові номери цих голосів йдуть один за одним.

-велика кількість груп цих голосів були зареєстровані за допомогою однакових сервісів електронної пошти.

-назви адрес електронних поштових скриньок осіб, яким належать ці групи голосів, мають однотипні характеристики: незрозумілий перелік латинських літер та деяких цифр (або без них), чи транслітерація прізвища та декілька цифр (або без них).

Як свідчать матеріали справи, керуючим справами виконкому Запорізької міської ради затверджено Акти від 21.03.2019 та від 15.05.2019 про визнання недостовірними деяких підписів громадян, зібраних в підтримку електронної петиції №4623 О направлении в Верховную Раду Украины обращения в защиту конституционных прав граждан, разговаривающих на языках меньшинств в поддержку Евпропейского курса Украины .

Так, Актом від 21.03.2019 встановлено 736 голосів із ознаками недостовірності (а.с. 16-17).

В свою чергу Актом від 15.05.2019 було встановлено, що після подальшого голосування петиція №4623 знов набрала більше 750 голосів громадян, однак 542 голоси із ознаками недостовірності.

Судом досліджено надані до матеріалів справи переліки осіб, які підписали електронну петицію (а.с. 18-32 та 35-51) з яких дійсно вбачаються факти, які викликають сумнів у достовірності голосів, відданих в підтримку зазначеної петиції, а саме сумнів щодо безпосередньої участі громадян, оскільки виявлені під час перевірки ознаки недостовірності свідчать про автоматичне введення інформації.

За приписами ст. 23-1 Закону України Про звернення громадян електронна петиція, яка в установлений строк не набрала необхідної кількості голосів на її підтримку, після завершення строку збору підписів на її підтримку розглядається як звернення громадян відповідно до цього Закону.

Отже, оскільки після видалення голосів з ознаками недостовірності електрона петиція №4623 у встановлений строк не набрала необхідної кількості голосів на її підтримку, така петиція повинна бути розглянута як звернення громадян відповідно до Закону України Про звернення громадян .

Листом від 20.05.2019 №ЕлП-0157-ТАК за результатом розгляду такого звернення ОСОБА_1 була надана письмова відповідь (а.с. 60).

За таких обставин суд не вбачає неправомірних дій з боку відповідача2 щодо зменшення кількості голосів, оскільки вони вчиненні в межах Закону України Про звернення громадян та рішення Запорізької міської ради №101 від 30.11.2016 року.

Щодо посилання позивача на те, що вищевказана електрона петиція є за своєю суттю місцевою ініціативою та позивач як член територіальної громади має право вимагати її обов`язкового розгляду на сесії Запорізької міської ради у його присутності, суд вважає його помилковим, оскільки як вже було зазначено вище, у відповідності із ст. 23-1 Закону України Про звернення громадян Порядок розгляду електронної петиції, адресованої органу місцевого самоврядування, визначається місцевою радою.

Такий порядок визначений Запорізькою міською радою, згідно п.1.1 Положення про Електронні петиції затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 30.11.2016 №101, електрона петиція - це колективне звернення громадян до Запорізької міської ради через офіційний портал Запорізької міської влади або веб-сайт громадського об`єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За результатами розгляду адміністративної справи суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог ОСОБА_1 та відсутність підстав для їх задоволення.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позовних вимог судові витрати на користь позивача стягненню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8-10, 14, 90, 139, 143, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Запорізької міської ради (69105, м.Запоріжжя, пр. Соборний, б. 206, код ЄДРПОУ 04053915), до Управління внутрішньої політики, преси та інформації Запорізької міської ради (69105, м.Запоріжжя, пр. Соборний, б. 206, код ЄДРПОУ 37573466) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити у повному обсязі.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень КАС України рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення складено та підписано 02.08.2019

Суддя Н.В. Стрельнікова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.08.2019
Оприлюднено08.09.2019
Номер документу84069763
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/2526/19

Рішення від 02.08.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 03.06.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні