ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
46001, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:0352520573, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
27 серпня 2019 року м.Тернопіль Справа №921/307/19 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Андрусик Н.О.
розглянув справу
за позовом: Заступника керівника Чортківської місцевої прокуратури м.Чортків Тернопільської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області м.Тернопіль та Озерянської сільської ради, с.Озеряни Борщівського району Тернопільської області
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ с.Пилатківці Борщівського району Тернопільської області
про стягнення 82244,58грн шкоди та зобов`язання повернути земельні ділянки,
за участю представників:
прокурора: Свачій М.І.,довіреність №05/2-12вих19 від 10.01.219;
ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області: не з`явився;
Озерянської сільської ради : не з`явився;
відповідача: не з`явився.
В порядку ст.ст.8, 222 Господарського процесуального кодексу України судом здійснювалося повне фіксування судового процесу технічними засобами.
Заступник керівника Чортківської місцевої прокуратури, м.Чортків Тернопільської області звернувся 14.05.2019 (згідно відтиску календарного штемпеля другого відділення поштового зв`язку м.Борщів Тернопільської області на поштовому конверті відправлення 4870202009785) до Господарського суду Тернопільської області з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, м.Тернопіль та Озерянської сільської ради, с.Озеряни Борщівського району Тернопільської області до товариства з обмеженою відповідальністю НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ , с.Пилатківці Борщівського району Тернопільської області, про стягнення 82244,58грн шкоди, завданої самовільним зайняттям земельних ділянок, загальною площею 55,9009 га за кадастровими №№6120886100 :01 :001:0335, 6120886100:01:001:0390 , 6120886100:01:001:0402 , та зобов`язання відповідача повернути у володіння та користування Озерянської сільської ради земельні ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 49,9009 га за кадастровими номерами 6120886100 :01:003:0003, 6120886100 :01:001:0390, 6120886100:01:001:0402 , що розташовані на території Озерянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області та перебувають у комунальній власності територіальної громади.
Ухвалою суду від 10.06.2019 відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 09.07.2019; встановлено учасникам справи процесуальні строки для подання заяв по суті спору.
Підготовче засідання у даній справі відкладалося на 18.07.2019, з огляду на відсутність доказів вручення відповідачу ухвали від 10.06.2019, необхідністю виконання завдань підготовчого провадження.
Ухвалою від 18.07.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу №921/307/19 до судового розгляду по суті на 27.08.2019.
Прокурор в судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги з підстав, наведених у позові, додаткових письмових обґрунтуваннях позовних вимог №21.34/1/-649вих.19 від 05.06.2019, №21.34/1-786вих.19 від 02.07.2019 та письмових поясненнях №21.34/1/-831вих.19 від 15.07.2019 з посиланням на долучені до матеріалів справи докази.
Представник Озерянської сільської ради в судове зсідання не з`явився. Згідно поданої 04.07.2019 відповіді на відзив на позов №296 від 02.07.2019 (вх.№11639) позивачем підтримано повністю позов прокурора. Позивач просив розгляд справи здійснювати без участі їхнього уповноваженого представника.
Представник Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області в судове засідання не з`явився, будь яких клопотань в порядку господарського процесуального законодавства України не заявив. Про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчить долучене до справи рекомендоване повідомлення про вручення відповідного поштового відправлення від 31.07.2019 (вх.№13361п).
Відповідач в судове засідання не з`явився. У відзиві на позов №24 від 26.06.2019 позовні вимоги визнав та підтвердив, що товариство в період 2018-2019 років здійснювало обробіток земельних ділянок, загальною площею 55,9909га, в тому числі, площею 13,1999га за кадастровим № 6120886100:01:001:0402 , площею 5,2071га за кадастровим № 6120886100:01:001:0390 , площею 37,4939га за кадастровим № 6120886100:01:001:0335 . Товариство зобов`язалося повернути зайняті земельні ділянки власнику після ухвалення судового рішення у даній справі. Окрім того, у відзиві товариство не заперечувало проти суми заявленої прокуратурою до стягнення завданої шкоди в розмірі 82244,58грн; розгляд справи просило здійснювати без участі представника товариства.
З огляду на наведене, суд вважає за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні, з огляду на положення ст.202 ГПК України, та враховуючи наявні клопотання про розгляд справи без їхньої участі.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази в сукупності, заслухавши прокурора, господарський суд встановив наступне.
Предметом позову у даній справі визначено зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ повернути у володіння та користування Озерянській сільській раді земельні ділянки, загальною площею 49,9009га за кадастровими номерами 6120886100 :01 : 003 :0003, 6120886100:01:001:0390 , 6120886100:01:001 : 0402 на території Озерянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області за межами населеного пункту та стягнення з відповідача на користь Озерянської сільської ради 82244,58грн шкоди, завданої самовільним зайняттям земельних ділянок, загальною площею 55,9009га за кадастровими номерами 6120886100:01: 001:0335, 6120886100:01:001:0390 , 6120886100:01:001:0402 , що знаходяться на території Озерянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, у комунальній власності Озерянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області за межами населеного пункту знаходяться земельні ділянки, загальною площею 55,9009га за кадастровими номерами 6120886100:01:001:0335 , 6120886100:01:001:0390 , 6120886100:01:001:0402 .
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність від 05.06.2018 року №19-1776-18-СГ та Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення за кадастровими номерами 6120886100:01:001:0402 , площею 13,1999га, 6120886100: 01 :001:0390 , площею 5,2071га, 6120886100:01:001:0335 , площею 37,4939га.
Відповідно до Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №№130135150, 130142163 від 09.07.2018, №129879224 від 05.07.2019 та інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №162149698 від 03.04.2019, 161468372 від 28.03.2019, №161468488 від 28.03.2019 (а.с.140-145, том 1) за Озерянською сільською радою 03.07.2018 зареєстровано право комунальної власності на вказані вище земельні ділянки.
Згодом, земельну ділянку із кадастровим номером 6120886100:01:001:0335 було поділено на чотири земельні ділянки, а саме: площею 31,4940га за кадастровим номером 6120886100:01:003:0003 , яка не надана у користування та перебуває у комунальній власності Озерянської сільської ради, площею 2,0га за кадастровим номером 6120886100:01:003:0001 , площею 2,0га за кадастровим номером 6120886100:01:003:0002 , площею 2,0га за кадастровим номером 6120886100:01:003:0422 , котрі передані у користування громадянам на підставі розробленої документації із землеустрою та рішень Озерянської сільської ради №№978, 979, 980 від 06.03.2019 (інформація Відділу у Борщівському районі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №78/102-19 від 03.04.2019 та Озерянської сільської ради №151 від 04.04.2019, рішення Озерянської сільської ради №№978, 979, 980 від 06.03.2019, №№783, 781 від 18.07.2018).
Відповідно до Витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №№НВ-6105730972019, НВ-6105731382019 від 20.02.2019, №№НВ-6107657762019, НВ-6107661052019, НВ-7107660042019, НВ-6107658542019 від 04.04.2019 вбачається, що спірні земельні ділянки за кадастровими номерами 6120886100:01:001:0402 , 6120886100:01:001:0390 , 6120886100:01:001:0003 , загальною площею 49,9009га та за кадастровими номерами 6120886100:01:003:0002 , площею 2,0га, 6120886100:01:003:0422 , площею 2,0га, 6120886100 : 01:003:0001 , площею 2,0га, належать до категорії земель - землі сільськогосподарського призначення комунальної власності.
Відповідно до Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 20.08.2018 №558/ДК/0719/АГІ/09//01/-18 встановлено, що ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ самовільно зайняло земельні ділянки, загальною площею 55,9009га (кадастрові номера 6120886100: 01: 001: 0402, 6120886100:01:001:0390 , 6120886100:01:001:0335 ) на території Озерянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області.
З метою усунення порушень вимог земельного законодавства директору ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ 20.08.2018 видано припис №558/ДК/0419/Пр/03/01/-1 та встановлено термін його виконання до 20.09.2018.
Також, Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області на підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963, проведено розрахунок розміру шкоди, завданої самовільним зайняттям трьох земельних ділянок, що становить разом 82244,58грн, з яких: 55163,16грн шкоди за самовільне зайняття земельної ділянки, площею 37,4939га (кадастровий номер 6120886100:01:001:0335 ), 7660,98грн - за самовільне зайняття земельної ділянки, площею 5,2071га (кадастровий номер 6120886100:01:001:0390 ), 19420,44грн - за самовільне зайняття земельної ділянки, площею 13,1999га (кадастровий номер 6120886100:01:001:0402 ).
Дані матеріали перевірки надіслано Управлінням на адресу товариства з метою усунення виявлених порушень та сплати розміру завданої шкоди, що підтверджується копією фіскального чеку відділення поштового зв`язку від 22.08.2018. Отримання даних матеріалів відповідачем не заперечується.
В подальшому, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області 04.09.2019 стосовно директора ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ ОСОБА_1 складено Протокол про адміністративне правопорушення №558/ДК/0221/П/07/01/-18 за ст.53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та винесено Постанову про накладення адміністративного стягнення від 04.09.2018 №558/ДК/0220/По/08/01/-18 у вигляді штрафу в розмірі 340грн, котрий директором ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ ОСОБА_1 сплачено 26.12.2018 згідно квитанції №0.0.1223448126.1 (міститься в матеріалах справи).
Повторну перевірку щодо виконання Припису №558/ДК/0419/Пр/03/01/-18 Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області проведено 18.10.2018, в ході якої встановлено, що ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ не виконано вимог припису, про що складено Акт перевірки №558/ДК/1069/АП/09/01/-18 та директору ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ внесено повторний Припис №558/ДК/0636/Пр/03/01/-18 від 18.10.2018 щодо усунення порушень вимог земельного законодавства з терміном виконання до 18.11.2018.
Також, в ході проведення досудового розслідування кримінального провадження №12018210050000198 від 12.07.2018 слідчим СВ Борщівського ВП Чортківського ВП ГУНП у Тернопільській області 13.12.2018 проведено огляд земельних ділянок за кадастровими номерами 6120886100:01 :001:0402, 6120886100:01:001 : 0390 , 6120886100:01:001:0335 , внаслідок якого встановлено, що спірні земельні ділянки засіяно озимою пшеницею.
11.01.2019 Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області проведено контрольну перевірку дотримання вимог земельного законодавства за участю директора ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ , внаслідок чого складено Акт перевірки №11/ДК/0025/АП/09/01 /-19, в якому зафіксовано невиконання товариством вимог повторного припису №558/ДК/0636/Пр/03/01/-18. Крім того, на час перевірки встановлено, що на земельних ділянках, площею 13,1999га (кадастровий номер 6120886100:01:001:0402 ), площею 5,2071га (кадастровий номер 6120886100:01:001:0390 ), площею 37,4939га (кадастровий номер 6120886100:01:001:0335 ) посіяно озиму пшеницю.
Відповідно до інформацій Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №10-19-0.181-28/90-19 від 29.01.2019, №10-19-0.187- 165/90-19 від 28.03.2019 приписи державного інспектора щодо усунення порушень вимог земельного законодавства, а саме звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок, загальною площею 55,9009 га ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ не виконано, шкоду, завдану самовільним зайняттям земельної ділянки в розмірі 82244,58грн, не відшкодовано.
Зазначені дії, постанови та приписи державного інспектора відповідачем оскаржені не були.
Як вбачається з листів-повідомлень Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №10-19-0.187-165/90-19 від 28.03.2019 та Озерянської сільської ради від 26.02.2019 ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ також не зверталося до даних органів з клопотанням про надання земельних ділянок у орендне користування у встановленому законом порядку.
Отже, матеріали справи, зокрема, акти перевірок Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, свідчать, що відповідачем фактично було самовільно зайнято земельні ділянки, загальною площею 55,909га, до складу яких входили земельні ділянки, площею 13,1999га за кадастровим № 6120886100:01:001:0402 , площею 5,2071га за кадастровим № 6120886100:01:001:0390 , площею 37,4939га за кадастровим № 6120886100:01:001:0335 . Пізніше, у зв`язку з поділом земельної ділянки, площею 37,4939га за кадастровим № 6120886100:01:001:0335 , та внаслідок надання частини з її складу громадянам для ведення особистого селянського господарства (учасникам АТО), станом на день звернення з позовом загальна площа самовільно зайнятих земельних ділянок, які використовуються ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ у 2019 році, становить 49,9009га.
Згідно наданої Управлінням агропромислового розвитку Борщівської райдержадміністрації № 01-03/30 від 14.03.2019 інформації в залежності від кліматичних умов та агротехніки вирощування, збір озимої пшениці дозволяється проводити в період з 15 липня до кінця серпня.
На даний час Озерянська сільська рада, як орган місцевого самоврядування, є суб`єктом комунальної власності на спірну землю і наділена повноваженнями щодо розпорядження землями об`єднаної територіальної громади, здійснення контролю за їх використанням та вжиття заходів щодо захисту інтересів як власника у суді.
Вирішуючи питання обґрунтованості підстав звернення прокуратури з даним позовом, суд відзначає наступне.
Як вбачається із тексту позовної заяви, предметом позову є повернення та звільнення самовільно зайнятих відповідачем земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності.
Право та підстави для представництва прокуратурою інтересів держави визначено ст.131-1 Конституції України, Законом України Про прокуратуру та ГПК України.
Згідно з статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Частинами 3, 4 ст. 53 ГПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою.
Прокурор, який звертається до суду її інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Згідно з положеннями ч. 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади , орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у №3-рп/99 (справа №1-1/99) державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.
З урахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначають, з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 23.05.2006 у справі №16/472, від 03.04.2007 у справі №05-5-46/8142 та від 15.05.2007 у справі №12/111.
Відповідно до ч. 8 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів.
Відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України.
Частиною 1 ст. 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться із межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування із межах, визначених Конституцією.
Згідно положень статті 14 Конституції України земля як основне національне багатство України, перебуває під особливою охороною держави.
Згідно із ст. ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, окрім інших об`єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом ухвалення рішень. Права органів місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.
Статтею 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що землі комунальної власності є матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування.
Статтею 4 цього ж Закону закріплено основні принципи місцевого самоврядування, серед яких, зокрема, поєднання місцевих і державних інтересів.
Таким чином, інтереси держави у даному випадку збігаються з інтересами жителів територіальної громади села Озеряни Борщівського району Тернопільської області.
Водночас, матеріали справи свідчать, що спірні земельні ділянки відносяться до земель сільськогосподарського призначення, котрі до червня 2018 року знаходилися у державній власності.
Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (надалі - Положення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Відповідно до підпункту 25 пункту 4 даного Положення, Держгеокадастр організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок, дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
Згідно пп.31 п.4 Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.
Отже, центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, її територіальні органи .
Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області є відповідним територіальним органом Держгеокадастру, на який покладено функції розпорядника земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у Тернопільській області від імені власника, яким є держава Україна, з усіма повноваженнями власника та функціями державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю (підпункт 30 Положення про Головне управління у Тернопільській області).
Виходячи з вищенаведеного та в силу приписів земельного законодавства, органом державної влади, до компетенції якого віднесені повноваження щодо захисту інтересів держави у сфері земельних відносин, до червня 2018 року виступало Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області, а згодом - Озерянська сільська рада.
Звертаючись з даним позовом прокуратура вказує, що Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області, Озерянською сільською радою, тобто органами, що наділені в силу закону відповідними повноваженнями, впродовж тривалого часу не вживаються необхідні і достатні заходи, спрямовані на забезпечення належного використання земельних ділянок відповідно до вимог чинного законодавства, що дозволило ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ неправомірно використовувати землі у власних приватних потребах впродовж року.
Незважаючи на запити Чортківської місцевої прокуратури щодо фактичного усунення порушення і вжитих заходів; на факт виявлення Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області ще 20.08.2018 порушень вимог земельного законодавства при використанні відповідачем земельних ділянок; встановлення 18.10.2018 та 11.01.2019 обставин, що свідчать про неусунення відповідачем таких порушень орган державного нагляду та контролю, уповноважений вживати заходів на захист інтересів держави, яким є Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області, не звернулося до суду з позовом до ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ щодо відшкодування шкоди, завданої самовільним зайняттям земельних ділянок та про їх повернення, що свідчить про нездійснення ним захисту інтересів держави.
Озерянською сільською радою повідомлено (листи №20 від 15.01.2019, №89 від 26.02.2019, №115 від 21.03.2019), що сільська рада з позовом до ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ про звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок не зверталася у зв`язку із відсутністю коштів для сплати судового збору в підтвердження чого надано виписки з рахунків.
За фактом неналежного виконання службовими особами Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Озерянської сільської ради Борщівського району обов`язків щодо звільнення самовільно зайнятих ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ земельних ділянок на території Озерянської сільської ради та відшкодування шкоди, завданої їх самовільним зайняттям в розмірі 82244,58грн, Чортківською місцевою прокуратурою внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42019211190000009 про вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.367 КК України. Досудове розслідування триває.
На виконання приписів ст.23 Закону України Про прокуратуру Чортківською місцевою прокуратурою листами №№21.34/1-398вих.19, 21.34/1-399вих.19 від 04.04.2019 повідомлено Озерянську сільську раду та Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області про вжиття прокуратурою заходів представницького характеру метою захисту порушених інтересів держави та органі місцевого самоврядування.
При таких обставинах, суд вважає, що в даному випадку має місце порушення інтересів держави, оскільки Управління Держгеокадастру в період перебування спірних земельних ділянок у державній власності, як орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, уповноважений державою здійснювати у спірних правовідносинах покладені державою функції щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а Озерянська сільська рада після 05.06.2018 як розпорядних земель комунальної власності, не виконували належним чином функцій по усуненню виявлених порушень вимог земельного законодавства, незважаючи на встановлений факт такого порушення.
Оцінивши докази, долучені до матеріалів справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, господарський суд вважає, що позовні вимоги з наведених прокурором підстав підлягають до задоволення, виходячи з такого.
Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.
Предметом даного спору є вимога про стягнення з відповідача 82244,58грн. шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та зобов`язання відповідача повернути зайняті земельні ділянки власнику - Озерянській сільській раді.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
За ст.90 Земельного кодексу України власники земельних ділянок мають право, зокрема, самостійно господарювати на землі. Порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Статтею 123 Земельного кодексу України визначено порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування та, зокрема, встановлено, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди землі (стаття 124 вказаного Кодексу та стаття 21 Закону України "Про оренду землі").
За приписами статей 125, 126 Земельного кодексу України право на оренду земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав. Право користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до вимог чинного законодавства обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки.
За приписами статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Згідно із п.1 ст.212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.
Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду (п.3 ст.212 ЗК України).
Згідно зі статтею 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.
Прокурором, та з огляду на відсутність заперечень позивачів, з посиланням на ст. 212, 152 ЗК України, та відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 №963, нараховано сукупно 82244,58грн шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття трьох земельних ділянок, загальною площею 55,9009 га, що знаходяться на території Озерянської сільської ради.
Належними доказами, а саме складеними Актами обстеження земельних ділянок, актами перевірок дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 09.06.2017, 11.07.2017, 11.08.2017підтверджуються доводи прокурора, котрі підтверджено відповідачем, що саме товариство з обмеженою відповідальністю НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ самовільно займає спірні земельні ділянки та використовує їх для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Докази того, що спірна земельна ділянка відводилася та надавалася у користування відповідачу в матеріалах справи відсутні.
Документального підтвердження факту здійснення заходів щодо оформлення права користування спірною земельною ділянкою відповідачем, матеріали справи також не містять.
Відповідач продовжує користуватися земельними ділянками без правовстановлюючих документів, що позбавляє власника землі можливості одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, земельного податку, які він міг отримувати, якби його право не було порушено, і даний факт підтверджує наявність цивільного правопорушення.
На підставі зазначеного, суд дійшов висновку, що відповідач самовільно, без будь-яких правовстановлюючих документів на землю, в порушення вимог ст.ст.125, 126 Земельного кодексу України, використовував земельні ділянки, заг. площею 55,9009 га із земель комунальної власності Озерянської об`єднаної територіальної громади для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель с/г призначення, які не надані у власність або користування.
Отже, враховуючи встановлення факту відсутності у відповідача правовстановлюючих документів на користування земельними ділянками, загальною площею 49,9009га за кадастровими номерами 6120886100: 01 : 003 :0003, 6120886100:01 :001:0390 , 6120886100:01:001:0402 , що розташовані на території Озерянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області за межами населеного пункту, відсутність в матеріалах справи судових рішень про оскаження: Протоколу про адміністративне правопорушення від 04.09.2018, Постанови про накладення адміністративного стягнення (добровільно виконана керівником товариства) від 04.09.2018, Актів перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 18.10.2018, 11.01.2019, Актів обстеження земельних ділянок від 20.08.2018, Приписів від 20.08.2018, 18.10.2018, Розрахунків, якими визначено розмір заподіяної шкоди; відсутність судових рішень з приводу встановлення неправомірності дій (бездіяльності) органів виконавчої влади щодо проведення перевірок та накладення адміністративних стягнень, суд дійшов висновку про доведеність прокурором обставин, які свідчать про самовільне зайняття відповідачем спірних земельних ділянок, а тому у відповідності до ст.212 Земельного кодексу України дані земельні ділянки, загальною площею 49,9009га, підлягають поверненню їх власнику - Озерянській сільські раді.
Що стосується вимоги про відшкодування завданої шкоди, то судом враховано наступне.
Відповідно до частини другої статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Такий захист здійснюється, зокрема, шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав, а також відшкодування заподіяних збитків.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 22 ЦК України збитками є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
За змістом указаних приписів Цивільного та Земельного кодексів України відшкодування шкоди (збитків) є заходом відповідальності, зокрема, за завдану шкоду майну чи за порушення прав власника земельної ділянки.
Шкода, завдана майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала, відповідно до частини першої статті 1166 ЦК України. Підставою для відшкодування збитків є наявність таких елементів складу цивільного правопорушення, як: шкода; протиправна поведінка її заподіювача; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вина. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає. Особа, яка завдала шкоду, звільняється від обов`язку її відшкодовувати, якщо доведе, що шкоду заподіяно не з її вини (частина друга статті 1166 ЦК України).
Отже, відповідальність за завдану шкоду може наставати лише за наявності підстав, до яких законодавець відносить наявність шкоди, протиправну поведінку заподіювача шкоди, причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача і вину. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.
В обґрунтування протиправності поведінки відповідача та розміру завданої шкоди прокурор посилається на Акти перевірок дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 09.06.2017, 11.07.2017, 11.08.2017, Акт обстеження земельної ділянки від 09.06.2017 (а.с. 152-163 том ), Розрахунки розміру завданої шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки від 22.09.2018 на суму 7660,98 грн, на суму 55163,16 грн , на суму 19420,44 грн (в кількості 3 шт.- а.с. 191-196), Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 28.05.2019року, пл. 5,2071га, 31,4940га, 13,1999га (а.с.197-199 том 1).
У вказаному акті зазначено, що земельні ділянки, загальною площею 55,9009 га самовільно зайнято ФГ Нове Відродження , директор ОСОБА_1 , з них 13,1999 га, - використовується для посіву сої, площею 5,2071 га - для посіву сої, площею 37,4939 га - для посіву соняшнику.
Даний факт також не заперечується відповідачем у справі, що вбачається з відзиву на позов. Навпаки, Товариством підтверджено використання даних ділянок та зазначено про їх звільнення після прийняття судом рішення.
На думку суду, вина відповідача у даному правопорушенні підтверджена матеріалами справи, зокрема, Актами перевірок дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 20.08.2018, 18.10.2018, 11.01.2019 , Актами обстеження земельної ділянки від 20.08.2018, Протоколами огляду від 13.12.2018, Протоколом про адміністративне правопорушення від 04.09.2018, Постановою про накладення адміністративного стягнення від 04.09.2018, Приписами від 20.08.2018, 18.10.2018. Дані акти хоча і не складені в присутності керівника ТОВ Нове відродження , однак про такі перевірки останньому було відомо, акти перевірок Товариство не оскаржувало, штраф у розмірі 340 грн керівником ТОВ сплачено в добровільному порядку, проте земельні ділянки не звільнено.
Разом з тим, завдана шкода, заподіяна внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок відповідачем станом на день розгляду спору, добровільно не погашена, що підтверджується наявними у справі документами.
Порядок визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок визначений постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття та знесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу №963 від 25.07.2007 (далі - Методика).
Розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, визначається для всіх категорій земель та для земель житлової та громадської забудови за встановленими формулами, закріпленими у п.4 Методики. При цьому, складові формул для визначення розміру шкоди для земель житлової та громадської забудови та інших категорій земель є різними в залежності від категорії земель за цільовим призначенням.
В обґрунтування розміру шкоди прокурор посилається на Розрахунки розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, виконані державним інспектором Семенюком Ю . Ф. в межах проведеної перевірки згідно Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.2007, загальний розмір заподіяної шкоди складає 82244,58грн.
Із розрахунку вбачається, що розмір шкоди розрахований за формулою, визначеною для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови). Загальний розмір заподіяної шкоди склав - 82244,58грн, в тому числі - 55163,16грн за самовільне зайняття земельної ділянки, площею 37,4939га (кадастровий номер 6120886100:01:001:0335 ), 7660,98грн - за самовільне зайняття земельної ділянки, площею 5,2071га (кадастровий номер 6120886100:01:001:0390 ), 19420,44грн - за самовільне зайняття земельної ділянки, площею 13,1999га (кадастровий номер 6120886100:01:001:0402 .
Для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, були визначені наступні показники: категорія земель за основним цільовим призначенням (графа 3 розрахунку) - землі сільськогосподарського призначення (у зв`язку з чим розрахунок здійснювався саме за формулою для всіх категорій земель); форма власності - комунальна.
Слід зазначити, що доказів зміни цільового призначення зазначеної земельної ділянки у порядку, визначеному ч. 2 ст. 20 Земельного кодексу України, суду не надано, з огляду на що суд дійшов висновку про правомірність використання формули, визначеної для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови), при здійсненні розрахунку розміру завданої відповідачем шкоди.
Як вже було зазначено судом, розмір шкоди встановлений матеріалами адміністративного провадження, результати якого відповідачем оскаржені не були.
Відповідно до пунктів 12 і 16 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004 № 7 "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" у випадках самовільного зайняття земельних ділянок шкода (збитки) відшкодовуються відповідно до статей 22, 1166, 1192 Цивільного кодексу України, статті 156 Земельного кодексу України у повному обсязі особами, що її заподіяли.
Згідно з приписами статті 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Відповідно до ч. 2 ст. 224 Господарського кодексу України під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки ); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Таким чином, наявними у справі доказами (Актами обстеження земельних ділянок від 20.08.2018, Приписами від 20.08.2018, 18.10.2018, Протоколом про адміністративне правопорушення від 04.09.2018, Постановою про накладення адміністративного стягнення від 04.09.2018, Актами перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 18.10.2018, 11.01.2019) підтверджено, що земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення, загальною площею 49,9009га за кадастровими номерами 6120886100:01:003:0003, 6120886100: 01 :001:0390 , 6120886100:01:001:0402 , що розташовані на території Озерянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області за межами населеного пункту, самовільно зайняті відповідачем, а їх площі засіяні сільськогосподарськими культурами.
З цього суд робить висновок, що протиправна поведінка відповідача полягає у самовільному використанні земельних ділянок без оформлення відповідних документів; наявність шкоди полягає у неотриманні доходів, які могли бути отримані у вигляді сплати орендної плати; причинний зв`язок між протиправною поведінкою та шкодою полягає у бездіяльності відповідача та у неможливості власника земельних ділянок передати їх в оренду іншим особам; вина полягає у тому, що відповідач усвідомлював протиправність своєї поведінки, свідомо допускав настання шкоди та не вчиняв дій щодо вступу у договірні відносини з позивачем.
У відповідності з пунктом 4 частини третьої статті 129 Конституції України та статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Доказів, які б спростовували вище встановлені та зазначені судом обставини, учасниками процесу не надано і такі в матеріалах справи відсутні.
Отже, виходячи з обставин відсутності факту звернення відповідача до уповноваженого органу щодо отримання у користування спірних земельних ділянок, неприйняття відповідним органом рішення з цього приводу, наявність в діях відповідача складу цивільного правопорушення щодо розміру завданої шкоди місцевому бюджету та встановлення факту самовільного зайняття земельних ділянок, суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора є обґрунтованими, документально підтвердженими, не спростованими відповідачем, а тому суд визнає їх правомірними, відтак, такими, що підлягають до задоволення шляхом зобов`язання відповідача повернути у володіння та користування Озерянській сільській раді земельні ділянки, загальною площею 49,9009га, що розташовані на території Озерянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області за межами населеного пункту та стягнення з ТОВ НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ 82244,58грн шкоди, завданої самовільним зайняттям земельних ділянок, загальною площею 55,9009га з кадастровими номерами 6120886100: 01 : 001:0335, 6120886100:01:001:0390 , 6120886100:01:001:0402 на території Озерянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області.
Судові витрати, понесені прокуратурою в розмірі 3842грн судового збору, відповідно до ст.129 ГПК України, покладаються судом на відповідача.
У судовому засіданні 27.08.2019 оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду (з урахування внесених виправлень) відповідно до ст.240 ГПК України.
Керуючись ст.ст.4, 11, 13, 42, 46, 47, 53, 73, 74, 76-79, 91, 123, 129, 197, 219, 220, 222, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ (с.Пилатківці Борщівського району Тернопільської області, ідентифікаційний код 32577293) повернути у володіння та користування Озерянській сільській раді (вул.Центральна, 120, с.Озеряни Борщівського району Тернопільської області, ідентифікаційний код 04395248) земельні ділянки, загальною площею 49,9009га за кадастровими номерами 6120886100:01:003: 0003, 6120886100:01:001:0390 , 6120886100:01:001:0402 , що знаходяться на території Озерянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області за межами населеного пункту.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ (с.Пилатківці Борщівського району Тернопільської області, ідентифікаційний код 32577293) на користь Озерянської сільської ради (вул.Центральна, 120, с.Озеряни Борщівського району Тернопільської області, ідентифікаційний код 04395248) - 82244 (вісімдесят дві тисячі двісті сорок чотири)грн 58коп. шкоди, завданої самовільним зайняттям земельних ділянок, загальною площею 55,9009га з кадастровими номерами 6120886100:01:001:0335, 6120886100:01:001:0390 , 6120886100:01:001:0402 на території Озерянської сільської ради Борщівського району Тернопільської області.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю НОВЕ ВІДРОДЖЕННЯ (с.Пилатківці Борщівського району Тернопільської області, ідентифікаційний код 32577293) на користь Прокуратури Тернопільської області (вул.Листопадова, 4, м.Тернопіль, ідентифікаційний код 02910098) - 3842(три тисячі вісімсот сорок дві)грн 00коп. в повернення сплаченого судового збору.
Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення через Західний апеляційний господарський суд.
Повний текст судового рішення складено 09.09.2019.
Суддя Н.О. Андрусик
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 27.08.2019 |
Оприлюднено | 09.09.2019 |
Номер документу | 84094238 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Андрусик Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні