Рішення
від 09.09.2019 по справі 560/2020/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/2020/19

РІШЕННЯ

іменем України

09 вересня 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Лабань Г.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Скарби Яснозір`я" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

ВСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України звернулась до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Скарби Яснозір`я" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 03.12.2015 №4700.

Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що надрокористувач порушив вимоги пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами та статей 10, 11 закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі по тексту - Закон №877-V), що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі по тексту - Порядок №615), є підставою для анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 03.12.2015 №4700.

Ухвалою від 08.07.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд залишив без руху адміністративний позов Державної служби геології та надр України.

Ухвалою від 05.08.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

У встановлений ухвалою від 05.08.2019 строк відповідач відзив на позов до суду не подав.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив таке.

ТОВ "Скарби Яснозір`я" з метою видобування торфу наданий спеціальний дозвіл на користування надрами від 03.12.2015 №4700. Як додаток до спеціального дозволу, укладена Угоду про умови користування надрами та складена Програма робіт.

Відповідно до наказів Державної служби геології та надр України від 28.11.2017 №523 "Про затвердження Річного плану здійснення державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік" відповідач включений до переліку надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у серпні 2018 року.

Державна служба геології та надр України надіслала відповідачу повідомлення про проведення планової перевірки від 18.07.2018 №13649/03/14-18.

Державна служба геології та надр України склала акт про недопущення до перевірки від 29.08.2018 №06-03/24/2018-52/п-(161), яким зафіксувала порушення статті 11 Закону №877-V та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами.

На підставі акту від 29.08.2018 №06-03/24/2018-52/п-(161) складений припис від 31.08.2018 №821-14/06, яким наданий строк до 05.10.2018 на усунення порушення законодавства у сфері надрокористування шляхом надання документів на перевірку згідно з переліком до припису.

02.11.2018 Центральний міжрегіональний відділ ДДГК надіслав до Державної служби геології та надр України подання №1143-14/06 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 03.12.2015 №4700.

Наказом від 26.11.2018 №443 Державна служба геології та надр України зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами від 03.12.2015 №4700.

Листом від 04.12.2018 №24328/03/14-18 Державна служба геології та надр України повідомило відповідача про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 03.12.2015 №4700 та надала 30 календарних днів для усунення порушень.

30.01.2019 Центральний міжрегіональний відділ ДДГК надіслав до Державної служби геології та надр України подання №187-14/06 щодо анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами від 03.12.2015 №4700.

Листом від 19.03.2019 №5209/03/14-19 Державна служба геології та надр України просила відповідача надати у 15 денний строк позицію щодо припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами від 03.12.2015 №4700.

Оскільки ТОВ "Скарби Яснозір`я" не надало згоду на припинення користування надрами, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Згідно з частиною 1 статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Частиною 1 статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Статтею 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Відповідно до частини 2 статті 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок №615.

Пунктом 22 Порядку №615 визначено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Згідно з пунктом 23 Порядку №615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Відповідно до пункту 2 частини 7 статті 4 закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" №2806-IV від 06.09.2005 дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

За змістом частини 1 статті 64 Кодексу України про надра спори з питань користування надрами розглядаються органом державного геологічного контролю, органом державного гірничого нагляду, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, місцевими радами або судом у порядку, встановленому законодавством України.

Таким чином, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

ТОВ "Скарби Яснозір`я" не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи викладене, суд дійшов до висновку про наявність правових підстав для припинення ТОВ "Скарби Яснозір`я" права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 03.12.2015 №4700. Тому адміністративний позов необхідно задовольнити.

За змістом частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами від 03.12.2015 №4700, наданого товариству з обмеженою відповідальністю "Скарби Яснозір`я".

Судовий збір з відповідача не стягується.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Державна служба геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16,Київ 57,03057 , код ЄДРПОУ - 37536031) Відповідач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Скарби Яснозір`я" (вул. Перемоги, 4, Яснозір`я, Віньковецький район, Хмельницька область, 32520 , код ЄДРПОУ - 36016916)

Головуючий суддя Г.В. Лабань

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.09.2019
Оприлюднено10.09.2019
Номер документу84098570
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/2020/19

Рішення від 09.09.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні