Рішення
від 12.07.2019 по справі 160/4385/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 липня 2019 року Справа № 160/4385/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Боженко Н.В. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Метхімснаб" (51931, м. Кам`янське, вул. Ковалевіча, буд. 3, код ЄДРПОУ 32540698) до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (49600, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-а, код ЄДРПОУ 39394856) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ :

14 травня 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Метхімснаб" (далі - позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області (далі - відповідач), в якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення форми Р від 16.04.2018 року № 0009151418 згідно якого збільшено Товариству з обмеженою відповідальністю "Метхімснаб" суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на суму 166 530 грн. 46 коп.;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення форми Р від 16.04.2018 року № 0009161418 згідно якого збільшено Товариству з обмеженою відповідальністю "Метхімснаб" суму грошового зобов`язання за платежем податок на нерухоме майно, відмінене від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості на суму 14 177 грн. 43 коп.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що 13 травня 2018 року на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Метхімснаб" надійшли податкові повідомлення-рішення форми Р від 16.04.2018 року № 0009161418 та № 0009151418, які були винесені на підставі Акта № 13280/04-36-14-18/32540698 від 20.03.2018 року, яким встановлено порушення п.п. 266.1.1 до п.п.266.3.1, п. 266. 3, п.п. 266.7.5, п.266.7, ст. 266 Податкового кодексу України. Разом з тим, висновки викладені в акті перевірки не відповідають дійсним обставина справи, та не підтверджені жодними належними доказами, а відтак оскаржувані податкові-повідомлення рішення є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки договір земельної ділянки №12095 від 26.01.2012 року, який діє до 15.12.2020 року державну реєстрацію не проходив, а до моменту державної реєстрації договір оренди земельної ділянки не породжує у орендаря жодних прав та обов`язків сторін, що пов`язані з орендою земельної ділянки, так як цей договір не набрав чинності. В тому числі, до Акту перевірки не було додано жодного доказу того, що позивач є власником нерухомого майна у вигляді об`єкта нерухомості, який знаходиться за адресою: м. Кам`янське , ст.Баглій, 7.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 травня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 160/4385/19. Розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, за наявними у справі матеріалами (письмове провадження).

05 червня 2019 року представник ГУ ДФС у Дніпропетровській області (за довіреністю № 1045/04-36-10-07-10 від 05.03.2019) надав до суду відзив на позов, у якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Метхімснаб", з наступних підстав. Так, системний аналіз положень Закону України Про плату за землю та Податкового кодексу України свідчить про те, що ці норми пов`язують виникнення податкового обов`язку орендаря по сплаті орендної плати за землю з наявністю чинного договору про оренду земельної ділянки та фактичним перебуванням землі у користуванні орендаря, а не з реєстрацією права оренди земельної ділянки. Оскільки позивач користується земельною ділянкою площею 0,2354 га. на підставі договору оренди землі від 26.01.2012 № 12095, відповідно зроблено правильний висновок, що у Товариства виник обов`язок здійснювати обов`язків платіж за користування землею незалежно від того, чи відбулась у передбаченому Законом України Про оренду землі та Земельним кодексом України порядку державної реєстрації права користування землею. Тому, з часу коли позивач набув у власність нерухоме майно - адміністративно - господарчу базу, розташовану за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, ст. Баглій, буд. 7, площею 697, 0 кв.м., в силу положень ч. 1, ч. 2, ст. 120 Земельного кодексу у поєднанні з положеннями ст.377 Цивільного кодексу України у нього виникло право користування земельною ділянкою, на якій розташований цей об`єкт. Відповідач звертає увагу, що оскільки користування будівлею (спорудою) неможливо без користування земельною ділянкою, на якій вона розташована, а плата за землю справляється саме за користування земельною ділянкою, обов`язок щодо сплати сум податкових зобов`язань зі плати на землю у власника будівлі споруди виникає з дати фактичного користування земельною ділянкою.

Згідно положень ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглянув справу у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

З матеріалів справи вбачається, що у зв`язку з ненаданням Товариством з обмеженою відповідальністю "Метхімснаб" на запит Головного управління ДФС у Дніпропетровській області від 31.01.2018 року № 4651/10/04-36-12-28-15, керуючись п. 19-1.1.1 ст. 19-1.1 ст. 19-1, п.п.20.1.4 п. 20.1 ст. 20, ст.75, п.п. 78.1.2. п. 78.1, ст. 78, ст. 79, п. 82.2 ст.82 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 № 2755-VІ зі змінами та доповненнями, на підставі наказу виданого Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області від 28.02.2018 року № 1334-п головним державним ревізором-інспектором відділу аудиту платників території обслуговування Кам`янської ОДПІ управління аудиту ГУ ДФС у Дніпропетровській області Ключко Н.В. проведена позапланова документальна невиїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю "Метхімснаб" (код ЄДРПОУ 32540698) з питань повноти нарахування орендної плати за земельні ділянки, що перебувають в користуванні ТОВ "Метхімснаб" на підставі укладених з Кам`янською міською радою договорів оренди землі та повноти нарахування податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, за період з 01.01.2015 по 31.12.2017, за результатами якої складено Акт від 20.03.2018 р. № 13280/04-36-14-18/32540698 (далі - акт перевірки).

Перевіркою встановлені порушення:

1) п.286.2 ст. 286, п. 288.1-288.3 ст. 288 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VІ (із змінами та доповненнями), в результаті чого підприємством занижено орендну плату на землю на загальну суму 133 224 грн. 37 коп., в тому числі:

- 2015 рік - 33 710 грн. 79 коп.

- 2016 рік - 48 307 грн. 56 коп.

- 2017 рік - 51 206 грн. 02 коп.

2) п.п. 266.1.1 до п.п.266.3.1, п. 266. 3, п.п. 266.7.5, п.266.7, ст. 266 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VІ (із змінами та доповненнями), в результаті чого підприємством знижено податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на загальну суму 11 341 грн. 94 коп., в тому числі:

- 2015 рік - 2 125 грн. 85 коп.

- 2016 рік - 2 524 грн. 89 коп.

- 2017 рік - 6 691 грн. 02 коп.

3) п. 49.2 ст.49, абз.1 п. 120.1 ст. 120 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VІ (із змінами та доповненнями), платником не подано податкові декларації з податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки за 2015-2017 роки.

На підставі вказаного акта перевірки податковим органом 16.04.2018 року прийнято податкові повідомлення-рішення, зокрема:

- № 0009161418 (форма Р ), яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що сплачується юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості, в сумі 14 177 грн. 43 коп., в тому числі: за податковим зобов`язанням в розмірі 11 341 грн. 94 коп. та за штрафними (фінансовими) санкціями в розмірі 2 835 грн. 49 коп.;

- № 0009151418 (форма Р ), яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб, в сумі 166 530 грн. 46 коп., в тому числі: за податковим зобов`язанням в розмірі 133 224 грн. 37 коп. та за штрафними (фінансовими) санкціями в розмірі 33 306 грн. 09 коп.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд зазначає таке.

Згідно статті 5 Податкового кодексу України, поняття, правила та положення, установлені цим Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 цього Кодексу.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.

Інші терміни, що застосовуються у цьому Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Відповідно до пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України:

земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу) (підпункт 14.1.72);

землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди (підпункт 14.1.73);

земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами (підпункт 14.1.74);

плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147).

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.136 п. 14.1 ст.14 Податкового кодексу України).

Згідно з пунктом 269.1 статті 269 Податкового кодексу України, платники земельного податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) (підпункт 269.1.1); землекористувачі (підпункт 269.1.2).

Відповідно до підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Як визначено пунктами 288.2 та 288.3 статті 288 ПК України, платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом ж оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Пунктом 287.1 статті 287 ПК України встановлено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

За змістом пункту 288.1 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Водночас, статтею 6 Закону України Про оренду землі (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин) визначено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

За змістом же статей 125 та 126 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Таким чином, для цілей регулювання земельних відносин виникнення права користування (оренди) земельної ділянки та припинення цього права пов`язане із фактом державної реєстрації відповідного договору (припинення цього договору).

Разом з тим, положення Податкового кодексу України пов`язують податковий обов`язок орендаря по сплаті орендної плати за землю з наявністю чинного договору про оренду земельної ділянки та фактичним перебуванням землі у користуванні орендаря, а не з реєстрацією права оренди земельної ділянки (припинення цього права), обов`язок щодо чого встановлений нормами земельного законодавства.

У відповідності до п.п.16.1.4 п.16.1 ст. 16 Податкового кодексу України, платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи

Матеріалами справи підтверджено, що між позивачем та Дніпродзержинською (Кам`янською) міською радою укладено договір оренди земельної ділянки від 26.01.2012 року № 12095. Згідно договору, Дніпродзержинська (Кам`янська) міська рада надає позивачу у строкове, платне користування земельну ділянку (несільськогосподарського призначення) загальною площею 0, 2354 га для розміщення адміністративно-господарської бази, що знаходиться за адресою: станція Баглій, 7, м. Дніпродзержинськ.

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської (Кам`янської) міської ради від 15.12.2010 № 08-02/VІ.

Відповідно до п.2.2 договору оренди нормативна грошова оцінка від 07.09.2011 становить 899 673,85 грн., відповідно до п.4.1 договору - орендна плата на рік становить 26990,22 грн. (3% від нормативної грошової оцінки). Орендна плата сплачується за фактичне користування земельною ділянкою (п.4.3 договору).

Державна реєстрація права оренди земельної ділянки площею 0, 2345 га за адресою: станція Баглій, 7, (кадастровий номер: 1210400000:03:031:0040) відсутня, що також підтверджується актом обстеження стану та дотримання умов використання земельної ділянки від 21 вересня 2018 року, виданим Департаментом комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради.

При цьому, оскільки обов`язок орендаря по сплаті орендної плати за землю пов`язується податковим законодавством з наявністю чинного договору про оренду земельної ділянки та фактичним перебуванням землі у користуванні орендаря, то податкове повідомлення-рішення форми Р від 16.04.2018 року № 0009151418, згідно якого збільшено Товариству з обмеженою відповідальністю "Метхімснаб" суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на суму 166 530 грн. 46 коп. є правомірним.

Щодо податкового податкове повідомлення - рішення форми Р від 16.04.2018 року № 0009161418 згідно якого збільшено Товариству з обмеженою відповідальністю "Метхімснаб" суму грошового зобов`язання за платежем податок на нерухоме майно, відмінене від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості на суму 14 177 грн. 43 коп., суд зазначає наступне.

Згідно з копією Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 31.01.2018 року, що знаходиться в матеріалах справи, за позивачем зареєстровано право власності на нерухоме майно - адміністративно-господарчу базу, розташовану за адресою: Дніпропетровська область, м.Кам АДРЕСА_1 янське, ст. Баглій, буд.7, площею 697,0 кв.м., підстава виникнення права власності: договір купівлі-продажу, ВЕО№427513 реєстр №1-1502, від 25.04.2007 року, що зареєстрований Першою Дніпродзержинською державною нотаріальною конторою.

Згідно п.п.266.1.1, п. 266.1, ст. 266 Податкового кодексу України, платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток (п.п.266.3.1, п. 266.3, ст. 266 Податкового кодексу України).

База оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності юридичних осіб, обчислюється такими особами самостійно виходячи із загальної площі кожного окремого об`єкта оподаткування на підставі документів, що підтверджують право власності на такий об`єкт (п.п.266.3.3 п.266.3 ст. 266 Податкового кодексу України).

Таким чином, податкове повідомлення - рішення форми Р від 16.04.2018 року № 0009161418 згідно якого збільшено Товариству з обмеженою відповідальністю "Метхімснаб" суму грошового зобов`язання за платежем податок на нерухоме майно, відмінене від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості за період 2015-2017 роки на суму 14 177 грн. 43 коп. прийняте правомірно.

Так, у відповідності до ст. 123 Податкового кодексу України, у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов`язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов`язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладені обставини справи, суд приходить до висновку про правомірність прийняття податкових повідомлень-рішень та відмову в задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Метхімснаб" (51931, м. Кам`янське, вул. Ковалевіча, буд. 3, код ЄДРПОУ 32540698) до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (49600, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-а, код ЄДРПОУ 39394856) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Н.В. Боженко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.07.2019
Оприлюднено11.09.2019
Номер документу84126808
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/4385/19

Рішення від 12.07.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 17.05.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні