ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№1.380.2019.004074
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 вересня 2019 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Кухар Н.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу № 1. 380.2019.004074 за позовом Головного управління Держпраці у Львівській області до Об`єднання співвласників багатоквартирних будинків "Єдність" про застосування заходів реагування ,-
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Держпраці у Львівській області (79005, пл.Міцкевича, 8, м. Львів) звернулося в суд з позовом до ОСББ "Єдність" (вул. С. Бандери, 17, м. Новояворівськ, Яворівський район, Львівська область) у якому просить суд:
застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ОСББ Єдність . А саме, заборонити експлуатацію пасажирських ліфтів (реєстр, № Л-4981) вул. С.Бандери, 17, під`їзд 1; (реєстр. № Л-4982) вул. С.Бандери,17 підїзд 2 у м. Новояворівськ до усунення зазначених у позовній заяві порушень.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час перевірки ОСББ Єдність на предмет дотримання вимог нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також ведення робіт, пов`язаних з геологічним вивченням надр, їх використання та охороною, використанням і переробкою мінеральної сировини, виявлений ряд порушень вимог галузевих нормативно-правових актів, що створює загрозу життю та здоров`ю працівників ОСББ Єдність , мешканців багатоквартирних житлових будинків де експлуатуються пасажирські ліфти за адресами вул. С.Бандери, 17, під`їзд 1; вул. С . Бандери ,17 під`їзд 2 у м. Новояворівськ. Тому продовження експлуатації такого обладнання, без усунення порушень законодавства у сфері охорони праці, є неможливим.
Ухвалою від 12 серпня 2019 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні).
Ухвалою про відкриття провадження запропоновано відповідачу протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду відзив на позовну заяву.
Відповідач належним чином повідомлений про розгляд справи в порядку спрощеного провадження, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення. У зазначений в ухвалі строк відзив на позовну заяву не подав.
Суд всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та встановив наступне.
ГУ Держпраці у Львівській області повідомленням від 04.04.2019 № 278/1/11-20 повідомило Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Єдність про проведення планової перевірки суб`єктів господарювання. Зазначений в повідомленні час перевірки узгоджується з наявною в матеріалах справи копією річного плану здійснення державного нагляду (контролю) ГУ Держпраці у Львівській області на 2019 рік.
Уповноваженими посадовими особами ГУ Держпраці у Львівській області відповідно наказу від 14.05.2019 № 1102-П та направлення про проведення перевірки від 14.05.2019 №1102 у присутності уповноважених осіб відповідача В.о. голови правління ОСББ Добрій Ольги Богданівни проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Єдність . За результатами перевірки складено акт від 21.05.2019 №13/09/183/0548.
Як вбачається із акта перевірки, плановою перевіркою встановлено ряд порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників та мешканців багатоквартирних житлових будинків де експлуатуються пасажирські ліфти, а саме:
1) У ОСББ не призначено працівника відповідального за організацію експлуатації пасажирських ліфтів (реєстр, № Л-4981) вул. Є. Бандери, 17, під`їзд 1; (реєстр. № Л-4982) вул. Є, Бандери, 17 під`їзд 2, що є порушенням пункту 9.7.1, 9.7.15 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів НПАОП 0.00- 1.02-08
Пункт 9.7.1 (Правил...) містить вимогу що, суб`єкт господарювання, який має намір розпочати (продовжити) експлуатацію ліфтів, повинен отримати дозвіл відповідно до вимог НПАОП 0.00-4.05-2003 ( 1631-2003-п ) і забезпечувати їх утримання в справному стані та безпечно експлуатувати шляхом організації належного технічного обслуговування, технічного огляду та ремонту. З цією метою він повинен:
- призначати наказом працівників, відповідальних за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфтів та організацію їх експлуатації;
- призначати наказом електромеханіків, які одночасно є відповідальними особами за їх справний стан;
- призначати наказом ліфтерів і операторів диспетчерського зв`язку (якщо такий є).
2) На період перевірки відсутні паспорти заводу виробника пасажирських ліфтів (реєстр. № Л- 4981) вулю Є. Бандери, 17, під`їзд 1; (реєстр. № Л-4982) вулю Є. Бандери, 17, під`їзд 2, що є порушенням пункту 7.1.3, 9.7.15 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів НПАОП 0.00- 1.02-08
Пункт 7.1.3. містить вимогу про те, що виготовлені ліфти повинні бути забезпечені такою технічною документацією від виробника:
- паспортом ліфта, зразок якого наведено в додатку 1 до цих Правил;
- установчим кресленням (для ліфтів);
- настановою з експлуатації;
- настановою з монтажу, пуску, регулювання та обкатки;
- принциповою електричною (гідравлічною) схемою з переліком елементів;
- описом електроприводу і автоматики (дозволяється опис записувати в настанову з експлуатації);
- електричною (гідравлічною) схемою з`єднань, а також іншою документаціє! передбаченою технічними умовами на конкретний ліфт.
Згідно п. 9.7.15. робота ліфта не дозволяється, якщо:
- відсутній паспорт чи відомості про реєстрацію:
- не проведено технічний огляд або експертне обстеження ліфта;
- закінчився зазначений у паспорті термін роботи ліфта;
- не призначено наказом працівників, відповідальних за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфтів, за організацію експлуатації та за справний стан ліфтів;
- відсутній атестований обслуговуючий персонал (електромеханіки, ліфтери);
- не виконані приписи посадових осіб спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці;
- знос канатів перевищує встановлені норми;
- є тріщини, деформації в металоконструкціях ліфта;
- несправні прилади і пристрої безпеки, а також мають місце інші несправності, які впливають на безпечну експлуатацію ліфта.
3) Не проведено експертне обстеження після закінчення граничного строку експлуатації пасажирських ліфтів (реєстр, № Л-4981) вул. С. Бандери, 17, під`їзді 1; (реєстр. № Л-4982) вул. С, Бандери, 17 підїзд 2, що є порушенням пунктів 9.6.1, 9.7.15. Правил будови і безпечні експлуатації ліфтів НПАОП 0.00- 1.02-08
Пункт 9.6.1 (Правил...) містить вимогу що, експертне обстеження проводиться у разі:
- закінчення граничного строку експлуатації:
- реконструкції (перебудови) або модернізації, якщо це обумовлено нормативно-правовим актами з охорони праці;
- аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного ч техногенного характеру, з метою визначення можливості відновлення;
- виявлення під час проведення технічного огляду зносу (механічного або корозійного залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або і елементів, що перевищують допустимі значення.
В інших випадках експертне обстеження устаткування проводять відповідно до вимог нормативно-правових актів з охорони праці або за ініціативою роботодавця.
- Не проведено позачерговий технічний огляд після закінчення граничного строку експлуатації пасажирських ліфтів (реєстр, № Л-4981) вул. С. Бандери, 17, під`їзд 1; (реєстр. № Л-4982) вул. С Бандери, 17 під`їзд 2, що є порушенням пунктів 9.5.1, 9.7.15. Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів НПАОП 0.00- 1.02-0
Пункт 9.5.1. (Правил...) містить вимогу що позачерговий технічний огляд ліфта проводять разі:
- введення його в експлуатацію після ремонту, реконструкції або модернізації;
- перерви в експлуатації більше як на 12 місяців;
- демонтажу та встановлення на новому місці;
- закінчення граничного строку експлуатації (із застосуванням видів робіт. що н використовувались під час експертного обстеження!;
- експлуатаційної чи деградаційної відмови, виявлення зносу (механічного або корозійного :залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або ї елементів;
- аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру.
В інших випадках позачерговий технічний огляд проводиться відповідно до вимог -нормативно-правових актів з охорони праці або за ініціативою роботодавця.
У разі проведення позачергового технічного огляду в паспорті ліфта зазначається причина його проведення.
До складу робіт з проведення позачергового технічного огляду входять перевіряння і випробовування такі ж, як при проведенні первинного технічного огляду згідно з розділом 3.3, за винятком пунктів 9.3.7-9.3.9 цих Правил.
Пункт 9.7.15 (Правил...) наголошує що робота ліфта не дозволяється, якщо:
- відсутній паспорт чи відомості про реєстрацію:
- не проведено технічний огляд або експертне обстеження ліфта:
- закінчився зазначений у паспорті термін роботи ліфта:
- не призначено наказом працівників, відповідальних за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфтів, за організацію експлуатації та за справний стан ліфтів:
- відсутній атестований обслуговуючий персонал (електромеханіки, ліфтери);
- не виконані приписи посадових осіб спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці;
- знос канатів перевищує встановлені норми;
- є тріщини, деформації в металоконструкціях ліфта;
- несправні прилади і пристрої безпеки, а також мають місце інші несправності, які впливають на безпечну експлуатацію ліфта.
При вирішенні спору, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі Закон № 877-V).
Статтею 1 Закону № 877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини першої та четвертої статті 4 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно з частиною сьомою статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом пяти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі Положення №96), Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообовязкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у звязку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообовязкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з пунктом 7 Положення №96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до Положення №96 управління Держпраці відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Статтею 4 Закону України Про охорону праці від 14.10.1992 № 2694-XII передбачено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Згідно з частиною п`ятою статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Судом встановлено, що саме порушення з охорони праці та промислової безпеки, щодо експлуатації пасажирських ліфтів, експлуатацію яких позивач просить зупинити, стали підставою звернення до суду з даним позовом, оскільки експлуатація таких ліфтів, без усунення порушень, становить загрозу життю та здоровю працівників та мешканців багатоквартирних житлових будинків де експлуатуються пасажирські ліфти.
Матеріалами справи підтверджується наявність порушень ОСББ Єдність вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоровю працівників та мешканців багатоквартирних житлових будинків де експлуатуються пасажирські ліфти за адресами вул. С.Бандери, 17, під`їзд 1; вул. С.Бандери,17 під`їзд 2 у м. Новояворівськ, щодо експлуатації обладнання та устаткування.
Стосовно вимоги позивача щодо звернення рішення до негайного виконання, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) негайно виконуються рішення суду про: 1) присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць; 2) присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; 3) поновлення на посаді у відносинах публічної служби; 4) припинення повноважень посадової особи у разі порушення нею вимог щодо несумісності; 5) уточнення списку виборців; 6) усунення перешкод та заборону втручання у здійснення свободи мирних зібрань; 7) накладення арешту на активи, що пов`язані з фінансуванням тероризму та стосуються фінансових операцій, зупинених відповідно до рішення, прийнятого на підставі резолюцій Ради Безпеки ООН, зняття арешту з таких активів та надання доступу до них.
Негайно також виконуються рішення суду, прийняті в адміністративних справах, визначених пунктами 1, 5 частини першої статті 263, пунктами 1-4 частини першої статті 283 цього Кодексу.
Отже, рішення суду про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) не підлягає негайному виконанню.
Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ГУ Держпраці у Львівській області в частині застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом заборони експлуатації пасажирських ліфтів є обґрунтованими, підтверджуються наявними у справі доказами та підлягають до задоволення повністю. Однак суд не вбачає підстав для звернення судового рішення до негайного виконання.
Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 243-246, 255, 293, 295 КАС України, суд, -
в и р і ш и в:
Позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Об`єднання співвласників багатоквартирних будинків "Єдність" (вул. С. Бандери, 17, м. Новояворівськ, Яворівський район, Львівська область, код ЄДРПОУ 39691599) шляхом заборони експлуатації пасажирських ліфтів (реєстр, № Л-4981) вул. С.Бандери, 17, під`їзд 1; (реєстр. № Л-4982) вул. С.Бандери,17 під`їзд 2 у м. Новояворівськ до усунення порушень у сфері охорони праці та промислової безпеки.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 11 вересня 2019 року.
Суддя Кухар Н.А.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2019 |
Оприлюднено | 12.09.2019 |
Номер документу | 84161668 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кухар Наталія Андріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні