Рішення
від 11.09.2019 по справі 120/2159/19-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

11 вересня 2019 р. Справа № 120/2159/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Томчука А.В., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Матвій-СП" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами

ВСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України (далі - позивач) звернулась в суд з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Матвій-СП" (далі - ТОВ "Матвій-СП", товариство, відповідач) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що 26.12.2013 відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами строком дії 20 років. Однак, дія дозволу зупинена наказом Держгеонадр України у зв`язку з виявленими порушеннями умов надрокористування, з наданням відповідачу часу щодо вжиття заходів для усунення причин зупинення дії дозволу. Крім того, відповідача повідомлено про необхідність надати власну позицію (згоду/не згоду) щодо припинення права користування. У зв`язку з не усуненням причин порушень умов надрокористування товариством, позивач звернувся до суду з даним позовомю

Ухвалою від 10.07.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в порядку визначеному статтею 262 КАС України.

Як випливає із матеріалів справи, ухвалу про відкриття провадження відповідач отримав 17.07.2019, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Частиною 4 статті 159 КАС України встановлено, що подання заяв по суті справи, в тому числі відзиву на позов є правом учасників справи, разом з тим, відповідач своїм правом не скористався, у встановлений судом строк відзив на позовну заяву суду не надав.

Відповідно частини першої статті 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

У пункті 10 частини 1 статті 4 КАС України зазначено, що письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.

Товариству з обмеженою відповідальністю "Матвій-СП" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5892 від 26.12.2013 строком на 20 років для видобування піску, придатного для дорожнього будівництва, для виготовлення будівельних розчинів (крім штукатурних розчинів для опоряджувального шару), як дрібний заповнювач для бетонів та для благоустрою, планування і рекультивації. Крім того, 26.12.2013 укладено Угоду про умови користування надрами №5892.

На підставі затвердженого наказом №523 від 28.11.2017 Річного плану здійснення заходів державного нагляду Державною службою геології та надр України 2018, наказом №207 від 08.06.2018 Департаменту було доручено провести планові перевірки надрокористувачів у липні 2018 року, зокрема відповідача.

Повідомленням від 13.06.2018 №10462/03/14-18 повідомлено ТОВ "Матвій-СП" про проведення планової перевірки, яке отримане останнім 22.06.2018 відповідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.

Відповідно акту про недопущення до перевірки від 19.07.2018 06-06/26/2018-24/п(124) директором ТОВ "Матвій-СП" ОСОБА_1 листом від 19.07.2018 відмовлено посадовим особам позивача у проведенні перевірки на підставі знаходження дозвільної документації товариства у Бершадському районному суді.

20.07.2018 позивачем винесено Припис №591-14/06, яким відповідачу надано строк до 20.08.2018 для усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом надання до Держгеонадр документів та матеріалів згідно з переліком зазначеним у приписі (додаток №1), які підтверджують факт усунення порушень.

У зв`язку з поданням від 31.08.2018 №830-14/06 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5892 від 26.12.2013, на підставі наказу Державної служби геології та надр України № 405 від 31.10.2018 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №5892 від 26.12.2013, у зв`язку з порушенням ст.24 Кодексу України про надра, ст.11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення порушень.

Про вказане відповідача повідомлено листом від 09.11.2018 №22510/03/14-18.

У зв`язку з не усуненням вказаних порушень, 04.03.2019 Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю було внесено Подання №385-14/06 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5892 від 26.12.2013 та листом від 19.03.2019 №5156/03/14-19 запропоновано товариству у 15-денний строк надати до Держгеонадр власну позицію (згоду/незгоду) на припинення користування надрами.

Вказаний вище лист від 19.03.2019 №5156/03/14-19 з номером відправлення №0311326376049, відповідно витягу з офіційного сайту Укрпошти отримано 06.04.2019.

Однак, відповідач не висловив власної позиції стосовно припинення права користування надрами, але позивач позбавлений права самостійно анулювати дозвіл, відтак, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 391/2011 (далі - Положення).

Згідно з підпунктом 18 пункту 4 Положення Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Відповідно до статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі по тексту - Порядок № 615).

З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра та Порядком № 615.

Відповідно до ч. 2 ст. 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Механізм проведення державного геологічного контролю регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 (далі - Порядок № 1294) та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V).

В розумінні частини першої статті 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до статті 11 Закону № 877-V, суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.

В силу положень п. 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів. Планові перевірки надрокористувачів проводяться відповідно до квартального плану проведення перевірок, який затверджується Держгеонадрами до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому (п. 5, 6 Порядку № 1294).

Відповідно до п. 15 Порядку за результатами проведення планової або позапланової перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю складається акт перевірки за формою, затвердженою Держгеонадрами. Посадова особа органу державного геологічного контролю зазначає в акті стан виконання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та використання надр, а в разі невиконання зазначених вимог - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідне положення акта законодавства. Два примірники зазначеного акта підписуються в останній день відповідної перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю, які її проводили, та надрокористувачем.

Згідно з п. 16 Порядку у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п`яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами. Припис або розпорядження можуть бути оскаржені до Держгеонадр або суду в установленому законом порядку.

Згідно матеріалів справи, на підставі акту перевірки № 06-06/26/2018-24/п(124) про недопущення до перевірки від 19.07.2018 позивачем складено припис № 591-14/06 від 20.07.2018, яким встановлено строк до 20.08.2018 для усунення встановлених порушень вимог законодавства у сфері надрокористування.

Згідно з підпунктом 13 пункту 4 Положення № 1174 Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.

Згідно пункту 22 Порядку № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі, зокрема, порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.

У зв`язку з невиконанням відповідачем в установлений строк припису № 591-14/06 від 20.07.2018, позивачем видано наказ № 405 від 31.10.2018, яким зупинено дію дозволу №5892 від 26.12.2013 та надано відповідачу строк - 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень, про що відповідача повідомлено листом Державної служби геології та надр України № 22510/03/14-18 від 09.11.2018.

По спливу часу, жодної відповіді від відповідача не надходило.

Таким чином, оскільки Державною службою геології та надр України встановлені порушення вимог передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, наявні підстави для анулювання дозволу, згідно пункту 23 Порядку № 615.

У зв`язку з не усуненням вказаних порушень, 04.03.2019 Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю було внесено Подання №385-14/06 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5892 від 26.12.2013 та листом від 19.03.2019 №5156/03/14-19 запропоновано товариству у 15-денний строк надати до Держгеонадр власну позицію (згоду/незгоду) на припинення користування надрами.

Відповідно до статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Відповідно до пп. 10 п. 23 Порядку № 615, право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів.

Згідно з абз. 2 ч. 2 п. 7 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарського діяльності" дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру може звернутись до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності здійснення суб`єктом господарюванням певних дій щодо провадження господарського діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Як вбачається із матеріалів справи, відповідачу надавались строки для усунення порушень, однак порушення вимог законодавства, що стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу, ним не усунуто.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, відповідач не вжив заходів для усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу, та не спростував вказані доводи позивача жодними доказами.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).

Враховуючи викладене, оцінивши надані позивачем докази, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог та наявність підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5892 від 26.12.2013 наданого ТОВ "Матвій-СП", строк дії спеціального дозволу на користування надрами 20 років.

Враховуючи вимоги ч. 2 ст. 139 КАС України судові витрати у цій справі стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5892 від 26.12.2013 наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Матвій-СП" (код ЄДРПОУ 37513793).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Державна служба геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031)

Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Матвій-СП" вул. Подільська, 2, с. Берізки-Бершадські, Вінницька область, 24454, код ЄДРПОУ 37513793)

Повний текст рішення складено 11.09.2019

Суддя Томчук Андрій Валерійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2019
Оприлюднено13.09.2019
Номер документу84191429
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2159/19-а

Рішення від 11.09.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 10.07.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні