ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 вересня 2019 року м. Житомир справа №240/8071/19
категорія 108060000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі: судді Чернової Г.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтернет регіон"; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову, на стороні позивача - Головне управління ДФС у Житомирській області про зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, яка просить анулювати Товариству з обмеженою відповідальністю "Інтернет регіон", дозволи на експлуатацію РЕЗ широкосмугового радіодоступу від 12.02.2016 № СРТ-18-0228377, від 06.09.2016 № СРТ-18-0293706, від 06.09.2016 № СРТ-18-0293707, від 06.09.2016 № СРТ-18-0293708, від 13.03.2017 № СРТ-18-0319379, від 13.03.2017 № СРТ-18-0319380, від 10.06.2015 № ШПС-18-0183833, а також дозволи на експлуатацію абонентських РЕЗ, а саме: №№ АР -18-0193683-АР-18-0193716, у кількості 34 шт., від 20.05.2016,№№ АР-18-0237600 - АР-18-0237604, у кількості 5 шт. від 10.03.2017, №№ АР- 18-0250734 - АР-18-0250739, у кількості 6 шт., від 10.05.2017, № АР-18-0278655 від 09.10.2017.
В обгрунтування позовних вимог вказує, що відповідач, у порушення норм Закону України "Про радіочастотний ресурс України" та Податкового кодексу України протягом шести місяців не сплачує рентну плату за користування радіочастотним ресурсом України. Тому, у відповідності до ст.58 Закону України "Про радічастотний ресурс України", дозволи ТОВ "Інтернет регіон" на експлуатацію РЕЗ широкосмугового радіодоступу від 12.02.2016 № СРТ-18-0228377, від 06.09.2016 № СРТ-18-0293706, від 06.09.2016 № СРТ-18-0293707, від 06.09.2016 № СРТ-18-0293708, від 13.03.2017 № СРТ-18-0319379, від 13.03.2017 № СРТ-18-0319380, від 10.06.2015 № ШПС-18-0183833, а також дозволи на експлуатацію абонентських РЕЗ, а саме: №№ АР -18-0193683 -АР-18-0193716, у кількості 34 шт., від 20.05.2016,№№ АР-18-0237600 - АР-18-0237604, у кількості 5 шт. від 10.03.2017, №№ АР- 18-0250734 - АР-18-0250739, у кількості 6 шт., від 10.05.2017, № АР-18-0278655 від 09.10.2017 слід анулювати.
Ухвалою суду від 12.06.2019 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі з викликом сторін.
Ухвалою від 08.07.2019, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, суд перейшов у письмове провадження по даній справі.
ТОВ "Інтернет регіон" відзиву на позовну заяву не подавало.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.
ТОВ "Інтернет регіон" 30.01.2012 зареєстровано як юридична особа та здійснює, в тому числі, діяльність у сфері безпроводового зв`язку, проводового електрозв`язку.
Згідно з дозволами на експлуатацію радіоелектронного засобу широкосмугового радіодоступу: від 12.02.2016 № СРТ-18-0228377, від 06.09.2016 № СРТ-18-0293706, від 06.09.2016 № СРТ-18-0293707, від 06.09.2016 № СРТ-18-0293708, від 13.03.2017 № СРТ-18-0319379, від 13.03.2017 № СРТ-18-0319380, від 10.06.2015 № ШПС-18-0183833 (дозволи дійсні до 2020-2022 років); дозволами на експлуатацію абонентських РЕЗ: №№ АР -18-0193683-АР-18-0193716, у кількості 34 шт., від 20.05.2016,№№ АР-18-0237600 - АР-18-0237604, у кількості 5 шт. від 10.03.2017, №№ АР- 18-0250734 - АР-18-0250739, у кількості 6 шт., від 10.05.2017, № АР-18-0278655 від 09.10.2017 (дозволи дійсні до 09.10.2018, до 2020-2022 років), - ТОВ "Інтернет регіон" є користувачем радіочастотного ресурсу України та перебуває на обліку у Головному управлінні ДФС у Житомирській області , є платником рентної плати/збору за користування радіочастотним ресурсом.
Листом від 15.02.2019 №1726/6/06-30-51-16, Головне управління ДФС у Житомирській області у відповідності до підпункту 258.2.4 статті 258 Податкового кодексу України повідомила Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації про несплату відповідачем рентної плати за користування радіочастотним ресурсом протягом шести місяців з 01.01.2018.
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації (надалі - НКРЗІ) листом від 18.04.2019 № 01-2366/144 запропонувала товариству сплатити заборгованість з рентної плати у добровільному порядку та повідомити про так сплату.
Оскільки рентна плата ТОВ "Інтернет регіон" не була сплачена, НКРЗІ звернулась до суду із вимогою про анулювання дозволів за користування радіочастотним ресурсом згідно з переліком.
Правову основу користування радіочастотним ресурсом України визначає Закон України "Про радіочастотний ресурс України" №1770-ІІІ, який визначає повноваження держави щодо умов користування радіочастотним ресурсом України, права, обов`язки і відповідальність органів державної влади, що здійснюють управління і регулювання в цій сфері, та фізичних і юридичних осіб, які користуються та/або мають намір користуватися радіочастотним ресурсом України.
Відповідно до статті 45 Закону №1770-ІІІ анулювання дозволу на експлуатацію здійснюється Українським державним центром радіочастот (далі - УДЦР) самостійно або за рішенням національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації.
Підставами для прийняття національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, рішення про анулювання дозволу на експлуатацію є:
1) анулювання ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України;
2) анулювання ліцензії на мовлення або відповідного подання Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення щодо багатоканальних телесистем, які передбачають використання радіочастотного ресурсу України;
3) акт про невиконання користувачем радіочастотного ресурсу України законних вимог національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, або приписів та розпоряджень уповноважених національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, посадових осіб;
4) акт про повторну відмову користувача радіочастотного ресурсу в допуску представників національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, для проведення перевірки, а також про вчинення інших перешкод, які не дозволяють здійснювати перевірку в повному обсязі;
5) акт про те, що користувач з власної вини не розпочав експлуатацію радіоелектронного засобу у визначені дозволом терміни;
6) невикористання радіоелектронного засобу більше одного року;
7) виявлення недостовірних відомостей у документах, поданих користувачем радіочастотного ресурсу України для отримання дозволу на експлуатацію радіоелектронного засобу або випромінювального пристрою.
УДЦР приймає рішення про анулювання дозволу на експлуатацію на підставі:
1) заяви користувача радіочастотного ресурсу України про анулювання дозволу;
2) скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання - користувача радіочастотного ресурсу України;
3) нотаріально засвідченої копії свідоцтва про смерть фізичної особи - користувача радіочастотного ресурсу України.
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, або УДЦР має прийняти рішення про анулювання дозволу на експлуатацію протягом 20 робочих днів від дати прийняття рішення про анулювання ліцензії, складення акта про порушення, надходження заяви, копії свідоцтва про смерть, довідки про скасування державної реєстрації, встановлення інших підстав для анулювання дозволу, передбачених цим Законом. Рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, передається до УДЦР та вручається або надсилається рекомендованим листом користувачу радіочастотного ресурсу України із зазначенням підстав анулювання дозволу не пізніше трьох робочих днів від дати прийняття рішення.
У разі виникнення підстав для анулювання дозволу на експлуатацію радіоелектронних засобів мовлення національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, звертається до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення за погодженням рішення про анулювання відповідного дозволу. Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення повинна прийняти відповідне рішення протягом місяця. У разі відмови в погодженні або недотримання зазначеного терміну дозвіл може бути анульований за рішенням суду.
Дозвіл на експлуатацію радіоелектронних засобів мовлення може бути анульовано за поданням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.
Рішення про анулювання дозволу на експлуатацію може бути оскаржено в судовому порядку.
Рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, або УДЦР про анулювання дозволу на експлуатацію набирає чинності через десять днів від дня його прийняття. Якщо користувач радіочастотного ресурсу України протягом цього часу оскаржує дане рішення в судовому порядку, дія цього рішення призупиняється до завершення судового розгляду. УДЦР здійснює анулювання дозволу на експлуатацію за рішенням національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації, протягом п`яти робочих днів з дня надходження рішення.
Порядок анулювання дозволів на експлуатацію у смугах радіочастот спеціального користування встановлюється Генеральним штабом Збройних Сил України.
Отже, даною нормою права визначені повноваження УДЦР та національної комісії на самостійне анулювання виданих дозволів і підстави, за яких вказані органи є уповноваженими на таке анулювання. При цьому за жодною з передбачених законом підстав анулювання дозволу у звичайному порядку не передбачено необхідності звернення з цим питанням до суду. Лише у разі відмови Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення в погодженні рішення про анулювання відповідного дозволу або недотримання визначеного законом терміну для його погодження, дозвіл може бути анульований за рішенням суду.
Крім того, вказана норма права за структурою Закону передбачена Розділом VI Користування радіочастотним ресурсом України, тобто розділом щодо загальних правил користування радіочастотним ресурсом України. Натомість, Розділ VII Закону №1770-ІІІ встановлює Особливості регулювання у сфері користування радіочастотним ресурсом України загальними користувачами.
Відповідно до частини першої ст.5 Закону №1770-ІІІ користувачі радіочастотного ресурсу України залежно від напрямів його використання поділяються на спеціальні і загальні.
Судом встановлено, що відповідач є загальним користувачем радіочастотним ресурсом, у зв`язку з чим у даній справі підлягають застосуванню норми, визначені також і VII Розділом Закону №1770-ІІІ, які визначають додаткові підстави та умови регулювання у сфері користування радіочастотним ресурсом України.
Відповідно до статті 57 Закону №1770-ІІІ користування радіочастотним ресурсом в Україні здійснюється на платній основі. Рентна плата за користування радіочастотним ресурсом України встановлюється Податковим кодексом України.
Статтею 58 Закону №1770-ІІІ визначена відповідальність за порушення законодавства про радіочастотний ресурс України.
Так, юридичні та фізичні особи, винні в порушенні законодавства про радіочастотний ресурс України, несуть відповідальність у порядку, визначеному законами України.
За несвоєчасну сплату щомісячного збору за користування радіочастотним ресурсом України справляється пеня згідно із законами України.
У разі несплати щомісячного збору протягом шести місяців відповідна ліцензія на користування радіочастотним ресурсом України, а також дозволи на експлуатацію анулюються без компенсації збитків користувачу радіочастотного ресурсу України зі стягненням суми заборгованості в судовому порядку.
Дохід (за винятком сплачених податків, зборів (обов`язкових платежів)), отриманий користувачем радіочастотного ресурсу внаслідок користування радіочастотним ресурсом України без передбачених цим Законом ліцензій та експлуатації радіоелектронних засобів та/або випромінювальних пристроїв без дозволів на експлуатацію, вилучається за рішенням суду і спрямовується до Державного бюджету України.
Таким чином, анулювання дозволу за несплату щомісячного збору протягом 6 місяців є додатковим видом відповідальності за порушення законодавства про радіочастотний ресурс України, який може бути застосований до загальних користувачів.
Слід також зазначити, що процедуру здійснення державного нагляду за користуванням радіочастотним ресурсом України (далі - РЧР) у смугах радіочастот загального користування та додержанням суб`єктами господарювання, які здійснюють реалізацію радіоелектронних засобів (далі - РЕЗ) та випромінювальних пристроїв (далі - ВП), вимог законодавства України щодо реалізації РЕЗ та ВП, у тому числі порядку їх маркування (далі - державний нагляд) визначає Порядок здійснення державного нагляду за користуванням радіочастотним ресурсом України в смугах радіочастот загального користування, затвердженого Рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації від 27 грудня 2012 року №684 (далі - Порядок №684).
Відповідно до п.1.3 Порядку №684, основними завданнями державного нагляду є запобігання, виявлення та усунення порушень законодавства при користуванні радіочастотним ресурсом (далі - РЧР).
Пунктом 7.16 Порядку №684 визначено, що у разі виявлення за наслідками перевірки обставин, що зазначені у частині другій статті 38 та частині третій статті 58 Закону України "Про радіочастотний ресурс України", про виявлені факти зазначається в акті перевірки.
Розгляд НКРЗІ питання щодо анулювання ліцензії з підстав виявлених вищенаведених фактів здійснюється в порядку, встановленому Законом України "Про радіочастотний ресурс України".
Згідно з пунктом 7.17 Порядку №684 при виявленні за результатами перевірки фактів наявності підстав для анулювання дозволу на експлуатацію РЕЗ та ВП, визначених у пунктах 3-5 частини другої статті 45 Закону України "Про радіочастотний ресурс України" , комісія складає за формою, наведеною у додатках 6, 12, 14 до цього Порядку, акти, що додаються до акта перевірки.
У разі виявлення за наслідками перевірки обставин, що зазначені у пунктах 6, 7 частини другої статті 45 та частині третій статті 58 Закону України "Про радіочастотний ресурс України", про виявлені факти зазначається в акті перевірки.
Розгляд НКРЗІ питання щодо анулювання дозволу з підстав виявлених вищенаведених фактів здійснюється в порядку, встановленому Законом України "Про радіочастотний ресурс України".
На підставі наведеного, оскільки за нормами Закону № 1770 за загальним правилом анулювання дозволу на експлуатацію радіочастотним ресурсом України здійснюється в позасудовому порядку на підставі рішення визначених цим законом органів, а також з урахуванням того, що синтаксичний аналіз положень частини 3 статті 58 Закону №1770-ІІІ вказує на те, що словосполучення "в судовому порядку" відноситься виключно до способу стягнення суми заборгованості, що іншим чином зроблено бути не може, суд робить висновок про те, що саме до компетенції Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформації відноситься анулювання дозволу на експлуатацію радіоелектронного засобу. При цьому, отримання від податкового органу інформації про несплату відповідачем рентної плати за користування РЧР є доказом порушення останнім законодавства у сфері користування РЧР, зокрема, Закону №1770-ІІІ, що є підставою для здійснення позивачем державного нагляду шляхом проведення позапланової перевірки відповідача, а не звернення до суду з даним позовом.
Необхідно відзначити, що судом може бути прийнято рішення про анулювання дозволу лише у випадку відмови Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення прийняти відповідне рішення протягом місяця, у всіх інших випадках дозвіл анулюється НКРЗІ або УДЦР.
При цьому, за частиною третьою статті 58 Закону №1770-ІІІ в судовому порядку стягується заборгованість зі сплати щомісячного збору за користування РЧР, проте таких вимог у цій справі не заявлено.
Вищенаведена правова позиція повністю узгоджується із висновками Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладеними у постанові від 1 грудня 2018 року в справі №809/340/14.
Оскільки анулювання дозволу на експлуатацію відноситься до компетенції національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації або УДЦР, а в судовому порядку може бути оскаржене рішення про анулювання ліцензії, позов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації задоволенню не підлягає.
На підставі викладеного, керуючись статтями 139, 242, 245, 246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
У задоволенні позову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації (вул. Хрещатик, 22, м.Київ 1,01001, код ЄДРПОУ 37994258) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтернет регіон" (вул. Генерала Вахнюка, 1 А, с.Лука,Житомирський район, Житомирська область,12433, код ЄДРПОУ 39459195); третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову, на стороні позивача - Головне управління ДФС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, м. Житомир, 10003, код ЄДРПОУ 39459195) про зобов`язання вчинити дії, - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Г.В. Чернова
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2019 |
Оприлюднено | 13.09.2019 |
Номер документу | 84191914 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні