Справа № 592/13895/19
Провадження № 1-кс/592/7991/19
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 вересня 2019 року м.Суми
Слідчий суддя Ковпаківського районного суду міста Суми ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянув клопотання прокурора відділу нагляду за додержанням законів органами фіскальної служби управління нагляду у кримінальному провадженні та координації правоохоронної діяльності прокуратури Сумської області ОСОБА_3 про проведення повторної судової економічної експертизи,-
в с т а н о в и в:
Прокурор звернувся з клопотанням, яке мотивує тим, що слідчим управлінням фінансових розслідувань ГУ ДФС у Сумській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні №32018200000000100 від 23.11.2018 за фактами вчинення службовими особами СВК «Буринська слобода» (код 34520322) та ТОВ «Буринський молокозавод» (код 39580318) кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 191, ч. 1 ст. 212, ч. 1 ст. 366 КК України.
Під час розслідування вказаного провадження встановлено, що Головним управлінням ДФС у Сумській області проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ «Буринський молокозавод» із питань дотримання податкового законодавства за період із 01.01.2016 по 30.09.2018, валютного та іншого законодавства за період із 01.01.2016 по 30.09.2018, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період із 01.01.2016 по 30.09.2018, за результатами якої складено акт №7425/18-28-14-01/39580318/115 від 19.12.2018.
Актом перевірки №7425/18-28-14-01/39580318/115 від 19.12.2018 встановлено порушення службовими особами ТОВ «Буринський молокозавод»: пп.134.1.1 п.134.1 ст.134 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), а саме, встановлено заниження податку на прибуток на загальну суму 1472 836 грн., у тому числі: за 2016 рік у сумі 552 445 грн., за 2017 рік у сумі 528 752 грн., за 3 квартали 2018 року в сумі 391 639грн.; встановлено порушення п.189.9 ст.189, п.198.1, п.198.2, п.198.3, 198.6 ст.198 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), а саме, встановлено заниження податку на додану вартість на загальну суму 1009276 грн., у тому числі: за травень 2016 року в сумі 659 грн., за серпень 2016 року в сумі 3400 грн., за вересень 2016 року в сумі 3400 грн., за листопад 2016 року в сумі 7126 грн., за грудень 2016 року в сумі 26023 грн., за січень 2017 року в сумі 3643 грн., за лютий 2017 року в сумі 19059 грн., за лютий 2018 року в сумі 564799 грн., за травень 2018 року в сумі 136281 грн., за липень 2018 року в сумі 176719 грн., за серпень 2018 року в сумі 61767 грн., за вересень 2018 року в сумі 6400 грн.
Під час досудового розслідування у кримінальному провадженні виникла необхідність проведення судової економічної експертизи з метою підтвердження чи спростування висновків вказаного вище акту перевірки, що має значення для кримінального провадження.
У зв`язку із цим, слідчим суддею Ковпаківського районного суду м. Суми за наслідками розгляду клопотання слідчого, погодженого з прокурором, постановлено ухвалу від 18.03.2019 (справа №592/3953/19, провадження №1-кс/592/2048/19), якою призначено судову економічну експертизу акту від 19.12.2018 №7425/18-28-14-01/39580318/115 документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Буринський молокозавод». Проведення цієї експертизи доручено експертам Сумського відділення Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз ім. Заслуженого професора М.С. Бокаріуса.
На вирішення експерта поставлено наступні запитання:
- Чи підтверджуються документально та обґрунтовані нормативно висновки акту від 19.12.2018 №7425/18-28-14-01/39580318/115 документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Буринський молокозавод» (код 39580318) з питань дотримання податкового законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 30.09.2018 щодо встановленого порушення в частині заниження податку на прибуток на загальну суму 1472 836 грн., у тому числі за 2016 рік у сумі 552 445 грн., за 2017 рік у сумі 528 752 грн., за 3 квартали 2018 року в сумі 391 639 грн.?
- Чи підтверджуються документально та обґрунтовані нормативно висновки акту від 19.12.2018 №7425/18-28-14-01/39580318/115 документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Буринський молокозавод» (код 39580318) з питань дотримання податкового законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 30.09.2018 щодо встановленого порушення в частині заниження податку на додану вартість на загальну суму 1009276 грн., в тому числі за травень 2016 року в сумі 659 грн., за серпень 2016 року в сумі 3400 грн., за вересень 2016 року в сумі 3400 грн., за листопад 2016 року в сумі 7126 грн., за грудень 2016 року в сумі 26023 грн., за січень 2017 року в сумі 3643 грн., за лютий 2017 року в сумі 19059 грн., за лютий 2018 року в сумі 564799 грн., за травень 2018 року в сумі 136281 грн., за липень 2018 року в сумі 176719 грн., за серпень 2018 року в сумі 61767 грн., за вересень 2018 року в сумі 6400 грн.?
За результатами проведення даної експертизи судовим експертом сектору економічних досліджень Сумського відділення Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз ім. Заслуженого професора М.С. Бокаріуса ОСОБА_4 складено висновок експерта №858/1504-1508 від 30.08.2019, згідно якого:
По першому питанню в обсязі наданих документів та в межах компетенції судового експерта, висновки акту від 19.12.2018 №7425/18-28-14-01/39580318/115 документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Буринський молокозавод» (код 39580318) з питань дотримання податкового законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 30.09.2018 щодо встановленого порушення в частині заниження податку на прибуток в сумі:
- 1443003 грн., у тому числі за 2016 рік у сумі 522612 грн., за 2017 рік у сумі 528752 грн., за 3 квартали 2018 року в сумі 391639 грн. документально не підтверджуються та є нормативно не обґрунтованими;
- 29833 грн. за 2016 рік не видається за можливе ні підтвердити документально, ні спростувати, у зв`язку з тим, що на дослідження не представлені документи, необхідні для вирішення поставленого питання;
По другому питанню - в обсязі наданих документів та в межах компетенції судового експерта, висновки акту від 19.12.2018 №7425/18-28-14-01/39580318/115 документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Буринський молокозавод» (код 39580318) з питань дотримання податкового законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 30.09.2018 щодо встановленого порушення в частині заниження податку на додану вартість в сумі:
- 969727 грн., у тому числі за травень 2016 року в сумі 659 грн., за серпень 2016 року в сумі 3400 грн., за вересень 2016 року в сумі 3400 грн., за січень 2017 року в сумі 3643 грн., за лютий 2017 року в сумі 19059 грн., за лютий 2018 року в сумі 564799 грн., за травень 2018 року в сумі 136281 грн., за липень 2018 року в сумі 176719 грн., за серпень 2018 року в сумі 61767 грн. документально не підтверджуються та є нормативно не обґрунтованими;
- 39549 грн., у тому числі за вересень 2018 року в сумі 6400 грн., за листопад 2016 року в сумі 7126 грн., за грудень 2016 року в сумі 26023 грн. не видається за можливе ні підтвердити документально, ні спростувати, у зв`язку з тим, що на дослідження не представлені документи, необхідні для вирішення поставленого питання.
Вивченням дослідницької частини вказаного висновку судової економічної експертизи, її аналізом і співставленням із матеріалами кримінального провадження встановлено наступне.
На сторінках 16 і 17 висновку з посиланням на Закон України №996 і Положення №88 експертом зазначено, що «Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції».
При цьому, експерту для проведення експертизи надавались товарно-транспортні накладні (далі ТТН), в яких відсутні підписи водіїв, що згідно цих накладних здійснювали перевезення. Експертом не звернуто жодної уваги на відсутність указаних підписів і, відповідно, на невідповідність ТТН вимогам Закону України №996 і Положення №88.
Крім того, на сторінці 19 висновку зазначено, що «Матеріали кримінального провадження містять відповідь ФОП ОСОБА_5 (том №18 а.с.217-218) від 09.01.2019, якою повідомлено, що останній у період з 01.01.2017 по 08.01.2019 жодних фінансово-господарських взаємовідносин із ТОВ «Хотлайф» (код 40551856), ТОВ «Люксорр ЛТД» (код 41131016) та ТОВ «Буринський молокозавод» (код 39580318) не здійснював. У період із 01.01.2017 по 08.01.2019 автомобілем DAF д.н.з. НОМЕР_1 та напівпричипом д.н.з. НОМЕР_2 , які належать йому особисто на праві власності, не здійснювалося перевезення відходів деревини (біомаси) від ТОВ «Хотлайф» (код 40551856) та ТОВ «Люксорр ЛТД» (код 41131016) до ТОВ «Буринський молокозавод» (код 39580318).
Вищезазначені обставини потребують правової оцінки та встановлення фактичних обставин справи, що відповідно до п.2.3 «Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень», виходить за межі компетенції судового експерта-економіста.»
В той же час, не зважаючи на наведені вище обставини, експерт приходить до категоричного висновку, що виявлені порушення з питань проведення фінансово-господарських операцій ТОВ «Буринський молокозавод» із ТОВ «Хотлайф» та ТОВ «Люксорр ЛТД» документально не підтверджуються та є нормативно не обґрунтованими.
Також особливу увагу привертає на сторінках 28-29 посилання експерта на ухвали Вищого адміністративного суду України від 28.07.2015 по справі №803/2406/14, Європейського Суду з прав людини (ухвала від 28.02.2017 по справі №826/1734/16) та ухвал Вищого адміністративного суду України від 14.03.2017 по справі №805/1446/15-а, від 07.03.2017 по справі №810/3829/15 та від 07.03.2017 по справі №813/768/15, які по тексту є ідентичними посиланнями ТОВ «Буринський молокозавод» (код 39580318) у скарзі на податкові повідомлення-рішення та у позовній заяві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, винесених за результатами вище зазначеної перевірки. Це при тому, що ані скарга, ані позовна заява, експерту ОСОБА_4 слідчим і прокурором не надавались.
Пунктом 2.3«Інструкції пропризначення тапроведення судовихекспертиз таекспертних досліджень»експерту забороняється: самостійно збирати матеріали, які підлягають дослідженню, а також вибирати вихідні дані для проведення експертизи, якщо вони відображені в наданих йому матеріалах неоднозначно; вирішувати питання, які виходять за межі спеціальних знань експерта та з`ясування питань права і надавати оцінку законності проведення процедур, регламентованих нормативно-правовими актами; вступати у не передбачені порядком проведення експертизи контакти з особами, якщо такі особи прямо чи опосередковано зацікавлені в результатах експертизи.
Враховуючи, що скарга ТОВ «Буринський молокозавод» на податкові повідомлення-рішення та позовна заява цього ТОВ про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, винесених за результатами податкової перевірки Товариства, експерту ОСОБА_4 слідчим і прокурором не надавались, але відомості з цих документів використані експертом при складенні висновку №858/1504-1508 від 30.08.2019, прокурором у провадженні зроблено висновок про вступ експерта у не передбачені порядком проведення експертизи контакти з особами, які діючи в інтересах ТОВ «Буринський молокозавод», будучи прямо чи опосередковано зацікавлені в результатах цієї експертизи, надали експертові мотиваційну частину скарги і позову цього ТОВ; про самостійне збирання експертом матеріалів для дослідження, що є порушенням пункту 2.3 «Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень».
Наведені обставини, кожна окремо, та в своїй сукупності, ставлять під сумнів об`єктивність і неупередженість судового експерта сектору економічних досліджень Сумського відділення Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз ім. Заслуженого професора М.С. Бокаріуса ОСОБА_4 , а складений нею висновок не відповідає матеріалам кримінального провадження, встановленим під час розслідування обставинам, а також вимогам «Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень», тому прокурор не може погодитись із ним.
Згідно ч. 10 ст. 101 КПК України висновок експерта не є обов`язковим для особи або органу, яка здійснює провадження, але незгода з висновком експерта повинна бути вмотивована у відповідних постанові, ухвалі, вироку.
У зв`язку із вище викладеним 05.09.2019 прокурором винесено постанову про незгоду з висновком експерта №858/1504-1508 від 30.08.2019, складеним судовим експертом сектору економічних досліджень Сумського відділення Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз ім. Заслуженого професора М.С. Бокаріуса ОСОБА_4 та подання клопотання про призначення повторної судової економічної експертизи акту від 19.12.2018 №7425/18-28-14-01/39580318/115 документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Буринський молокозавод» (код 39580318) з питань дотримання податкового законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 30.09.2018.
Повторну судову економічну експертизу необхідно провести в Сумському науково-дослідному експертно-криміналістичному центрі МВС України, оскільки вказана установа має відповідну акредитацію на проведення таких експертиз.
У судове засідання прокурор не з`явився, про час та місце розгляду клопотання повідомлений належним чином.
Перевіривши надані матеріали клопотання та дослідивши докази по даних матеріалах, приходжу до висновку, що клопотання підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 242 КПК України експертиза проводиться експертною установою, експертом або експертами, за дорученням слідчого судді чи суду, наданим за клопотанням сторони кримінального провадження або, якщо для з`ясування обставин, що мають значення для кримінального провадження, необхідні спеціальні знання.
Відповідно до ч. 6 ст. 244 КПК України слідчий суддя задовольняє клопотання, якщо особа, яка звернулася з відповідним клопотанням, доведе, що для вирішення питань, що мають істотне значення для кримінального провадження, необхідне залучення експерта.
Вважаю, що клопотання підлягає задоволенню, оскільки прокурором доведено, що для встановлення обставин кримінального правопорушення, що підлягають доказуванню, з`ясування яких потребує спеціальних знань, необхідно провести повторну судову економічну експертизу.
На підставі викладеного і керуючись ст. ст. 242-244 КПК України, слідчий суддя,
п о с т а н о в и в:
Клопотання прокурора відділу нагляду за додержанням законів органами фіскальної служби управління нагляду у кримінальному провадженні та координації правоохоронної діяльності прокуратури Сумської області ОСОБА_3 про проведення повторної судової економічної експертизи задовольнити.
Призначити у кримінальному провадженні № 3201820000000100 від 23.11.2018 повторну судову економічну експертизу акту від 19.12.2018 №7425/18-28-14-01/39580318/115 документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Буринський молокозавод» (код 39580318) з питань дотримання податкового законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 30.09.2018.
До проведення експертизи залучити експертів Сумського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України.
На вирішення експертам поставити наступні питання:
- Чи підтверджуються документально та обґрунтовані нормативно висновки акту від 19.12.2018 №7425/18-28-14-01/39580318/115 документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Буринський молокозавод» (код 39580318) з питань дотримання податкового законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 30.09.2018 щодо встановленого порушення в частині заниження податку на прибуток на загальну суму 1472 836 грн., у тому числі за 2016 рік у сумі 552 445 грн., за 2017 рік у сумі 528 752 грн., за 3 квартали 2018 року в сумі 391 639 грн.?
- Чи підтверджуються документально та обґрунтовані нормативно висновки акту від 19.12.2018 №7425/18-28-14-01/39580318/115 документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Буринський молокозавод» (код 39580318) з питань дотримання податкового законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 30.09.2018 щодо встановленого порушення в частині заниження податку на додану вартість на загальну суму 1009276 грн., в тому числі за травень 2016 року в сумі 659 грн., за серпень 2016 року в сумі 3400 грн., за вересень 2016 року в сумі 3400 грн., за листопад 2016 року в сумі 7126 грн., за грудень 2016 року в сумі 26023 грн., за січень 2017 року в сумі 3643 грн., за лютий 2017 року в сумі 19059 грн., за лютий 2018 року в сумі 564799 грн., за травень 2018 року в сумі 136281 грн., за липень 2018 року в сумі 176719 грн., за серпень 2018 року в сумі 61767 грн., за вересень 2018 року в сумі 6400 грн.?
Для проведення експертизи направити експертам акт від 19.12.2018 №7425/18-28-14-01/39580318/115 документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Буринський молокозавод» (код 39580318) з питань дотримання податкового законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 30.09.2018, а в разі надходження відповідного клопотання експерта матеріали досудового розслідування.
Зобов`язати експерта у місячний термін з дня надходження відповідної ухвали провести експертизу та висновок експерта направити на адресу Прокуратури Сумської області.
Відповідно до ч. 1 ст. 70 КПК України за завідомо неправдивий висновок, відмову без поважних причин від виконання покладених обов`язків у суді, невиконання інших обов`язків експерт несе відповідальність, встановлену законом.
Ухвала слідчого судді оскарженню не підлягає.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Ковпаківський районний суд м.Сум |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2019 |
Оприлюднено | 21.02.2023 |
Номер документу | 84205409 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про проведення експертизи |
Кримінальне
Ковпаківський районний суд м.Сум
Катрич О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні