ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02.09.2019 Справа № 920/578/19
м. Суми
Господарський суд Сумської області у складі головуючої судді Соп`яненко О.Ю., за участі секретаря судового засідання Малюка Р.Б., розглянувши матеріали справи № 920/578/19
за позовом: Державної організації державної установи «Сумська виправна колонія (№ 116)» ,
до відповідача: Сумської міської ради,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Міністерство юстиції України, м. Київ
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: 1. Державний реєстратор Куць Світлана Миколаївна, м. Суми
2. Центр надання адміністративних послуг у м. Суми
про скасування запису державного реєстратора,
за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1 , Черненко ОСОБА_2 ;
від відповідача: Стегній А.В., Заїка І.В.;
від третьої особи: Державний реєстратор Куць С.М.
Суть спору: позивач звернувся до суду з позовом до відповідача - Сумської міської ради про скасування запису державного реєстратора Куць Світлани Миколаївни, індексний номер рішення 36731579 від 09.08.2017 про припинення іншого речового права.
Ухвалою господарського суду Сумської області від 26.06.2019 було відкрито провадження у справі № 920/578/19 та призначено підготовче засідання у справі на 16.07.2019 на 11 год. 00 хв. з повідомленням сторін. Підготовче засідання було відкладено на 23.07.2019, 30.07.2019, 08.08.2019.
10.07.2019 державний реєстратор Куць С.М. надала відзив на позовну заяву, відповідно до якого заперечує проти позову та просить суд відмовити в його задоволенні.
Позивач подав відповідь на відзив, відповідно до якого наполягає на задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Від третьої особи - Міністерства юстиції України надійшли письмові пояснення (вх.№6378 від 05.08.2019), в яких зазначає, що державний реєстратор, отримавши заяву Сумської міської ради для проведення реєстраційних дій стосовно земельної ділянки, саме 09.08.2017, повинна була встановити, що заява подана неналежною особою та відмовити у здійсненні реєстраційних дій, оскільки на момент звернення з відповідною заявою вказана земельна ділянка вже перебувала у державній власності, а тому Сумська міська рада не могла здійснювати жодних реєстраційних дій відносно земельної ділянки площею 0,368 га, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Ухвалою суду від 08.08.2019 закрито підготовче провадження у даній справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 02.09.2019.
Від управління Центр надання адміністративних послуг у м.Суми Сумської міської ради надійшов до суду відзив на позовну заяву № 14.01.-12/6810 від 13.08.2019, в якому проти позову заперечує і вказує, що 04.08.2017 до відділу надійшла заява Сумської міської ради про державну реєстрацію права постійного користування на земельну ділянку площею 0,368 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910136600:05:007:0001. На час проведення реєстраційних дій та на даний час зазначена земельна ділянка являється комунальною власністю. Жодних звернень із заявою про здійснення переходу права власності з комунальної до державної власності не надходило та не надавався відповідний пакет документів для реєстрації.
21.08.2019 до суду надійшов відзив на позовну заяву Сумської міської ради № 375/19 юр від 21.08.2019, в якому проти позову заперечує і просить поновити Сумській міській раді процесуальний строк подання відзиву.
В судовому засіданні 02.09.2019, з`ясувавши думку учасників справи, суд постановив протокольну ухвалу про відмову в задоволенні клопотання відповідача - Сумської міської ради про поновлення процесуального строку на поданння відзиву, оскільки відповідно до ч. 1 ст. 178 ГПК України відповідач має право надіслати суду відзив на позовну заяву і всі докази у строк, встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження у справі (відповідно до ухвали про відкриття провадження у даній справі від 26.06.2019 для подачі відзиву відповідачу був встановлений строк до 16.07.2019), і поважних причин для поновлення цього строку представник відповідача не навів.
02.09.2019 позивач надав додаткові пояснення по справі (вх.№7051 від 02.09.2019) з обґрунтуванням свої позиції, позовні вимоги підтримує.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні у справі докази, заслухавши повноважних представників сторін, суд встановив:
Державна установа Сумська виправна колонія (№116) звернулася до Ковпаківського районного суду м. Суми з позовом до Державного реєстратора Управління "Центр надання адміністративних послуг у м. Суми" Куць Світлани Миколаївни, треті особи: Державний реєстратор Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області Іщенко-Амбарцумян Л.В., Сумська міська рада, в якому просила визнати протиправними дії відповідача, що полягають у внесенні запису, індексний номер рішення 36731579 від 09.08.2017 року про припинення іншого речового права та скасувати запис державного реєстратора Куць Світлани Миколаївни, індексний номер рішення 36731579 від 09.08.2017 року про припинення іншого речового права, у зв`язку з незаконністю.
Рішенням Ковпаківського районного суду м. Суми від 24.05.2018р. по справі № 592/14200/17 позов залишено без задоволення.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 жовтня 2018 р. скасовано рішення Ковпаківського районного суду м. Суми від 24.05.2018р. по справі № 592/14200/17.
Закрито провадження у справі № 592/14200/17 за позовом Державної установи "Сумська виправна колонія (№116)" до Державного реєстратора Управління "Центр надання адміністративних послуг у м. Суми" Куць Світлани Миколаївни, треті особи: Державний реєстратор Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області Іщенко-Амбарцумян Л.В., Сумська міська рада про визнання дій протиправними, скасування запису.
Державній установі Сумська виправна колонія (№116) роз`яснено, що зазначений спір підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.
Враховуючи постанову Харківського апеляційного адміністративного суду Державна установа Сумська виправна колонія (№116) звернулася із позовом до господарського суду Сумської області.
02.04.2015 року державним реєстратором Реєстраційної служби Сумського міського управління юстиції на підставі рішень Сумської міської ради №1749-МР від 26.09.2012 р. та №165 від 17.03.2015 р. було зареєстровано право постійного користування на земельну ділянку площею 0, 368 га, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001, яка знаходиться у м. Суми, АДРЕСА_1 за Управлінням державної пенітенціарної служби України в Сумській області.
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (дата формування 13.07.2017) власником земельної ділянки площею 0, 368 га, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001, яка знаходиться у АДРЕСА_2 . Суми АДРЕСА_1 , цільове призначення - 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, є Сумська міська рада, постійним користувачем - Управління державної пенітенціарної служби України в Сумській області (а.с. 37-39).
Постановою Кабінету Міністрів України від 18.05.2016 № 348 "Про ліквідацію територіальних органів управління Державної пенітенціарної служби та утворення територіальних органів Міністерства юстиції" (з відповідними додатками № 1та № 2) управління Державної пенітенціарної служби України в Сумській області ліквідовано як юридичну особу публічного права та утворене Північно-Східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції (м. Харків), яке є правонаступником територіального органу Державної пенітенціарної служби України, зокрема, управління Державної пенітенціарної служби України в Сумській області (а.с. 27-30).
29.06.2017 року Північно-Східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції видало наказ № 186/ОД-17 від 29.06.2017 року, відповідно до якого у зв`язку з ліквідацією управління Державної пенітенціарної служби в Сумській області, доручено Державній установі Сумська виправна колонія (№ 116) (код ЄДРПОУ 08565115) оформити право постійного користування земельною ділянкою за адресою АДРЕСА_1 ,23, площею 0,368 га (а.с. 40).
02 серпня 2017 року Державним реєстратором Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області було зареєстровано за Державною Установою Сумська виправна колонія ( № 116) (код ЄДРПОУ 08565115) на підставі наказу Північно-Східного міжрегіонального Управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України за № 186/ОД-17 від 29.06.2017 року право постійного користування на земельну ділянку площею 0, 368 га, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001, яка знаходиться у АДРЕСА_1 23, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна- 605937959101 (а.с. 36).
Позивач вважає, що після реєстрації за ним права постійного користування на земельну ділянку площею 0, 368 га, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001, яка знаходиться у АДРЕСА_2 . Суми АДРЕСА_1 , 23, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна - 605937959101 Державна Установа Сумська виправна колонія ( № 116) стала правокористувачем вказаної земельної ділянки, а вказана земельна ділянка з комунальної власності була передана в державну власність.
Таку позицію позивач обгрунтовує посиланням на ч. 11 ст. 123 Земельного кодексу України, відповідно до якої у разі надання земельних ділянок державної власності у постійне користування підприємствам, установам, організаціям комунальної власності одночасно здійснюється передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність і навпаки.
9 серпня 2017 року державним реєстратором Центру надання адміністративних послуг м. Суми Куць Світланою Миколаївною було припинено право постійного користування земельною ділянкою Державної Установи Сумська виправна колонія (№ 116) на підставі Рішення Сумської міської ради № 2410-МР від 27.07.2017 р., яким вирішено припинити право постійного користування земельною ділянкою Управління пенітенціарної служби в Сумській області та повернути ділянку до земель Сумської міської ради (а.с. 42).
Відповідно до ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень однією з головних засад державної реєстрації прав є внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
Згідно з п.1 ч. 3 ст. 10 Закону Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема, відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах.
04.08.2017 року до відділу державної реєстрації надійшла заява від Сумської міської ради про державну реєстрацію права постійного користування на земельну ділянку площею 0,368 га., що розташована за адресою м. АДРЕСА_1 вул. Київська, 23, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001.
27.07.2017 року Сумською міською радою прийнято рішення № 2410-МР про припинення права постійного користування земельною ділянкою площею 0,368 га, що розташована за адресою м АДРЕСА_1 вул. Київська, 23, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001 Управлінню державної пенітенціарної служби України в Сумській області та повернуто зазначену земельну ділянку до земель запасу Сумської міської ради. Підставою прийняття зазначеного рішення Сумської міської ради були звернення юридичної особи, надані документи, протокол засідання постійної комісії з питань архітектури, містобудування, регулювання земельних відносин, природокористування та екології Сумської міської ради від 08.06.2017, постанова Кабінету Міністрів України від 18.05.2016 № 348 "Про ліквідацію територіальних органів управління Державної пенітенціарної служби та утворення територіальних органів Міністерства юстиції".
На підставі вказаного державним реєстратором було прийнято рішення № 36531579 від 09.08.2017 та внесено відповідний запис до державного реєстру речових прав на нерухоме майно про припинення права постійного користування земельною ділянкою площею 0,368 га., що розташована за адресою м.Суми вул. Київська, 23.
Відповідно до п. 26 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015 р. внесення змін до записів Державного реєстру прав здійснюється в порядку, передбаченому для державної реєстрації прав, а згідно з п. 81-21 цього Порядку для державної реєстрації права постійного користування на земельну ділянку, права на яку набуваються шляхом передачі земельних ділянок у постійне користування із земель державної або комунальної власності, подається рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у постійне користування.
Відповідно до ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:
1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону:
2) заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою;
3) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом:
4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення
речових прав на нерухоме майно та їх обтяження;
5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями;
6) наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно;
7) заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача
подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим
правонабувачем;
8) після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 нього Закону. не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав:
9) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії і нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;
10) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі:
11) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав;
12) заявника, який звернувся із заявою про державну реєстрацію прав, що матиме наслідком відчуження майна, внесено до Єдиного реєстру боржників.
Відмова в державній реєстрації прав з підстав, не передбачених цією статтею, заборонена.
Матеріали справи свідчать, що підстави для відмови у проведенні державним реєстратором реєстраційної дії припинення права постійного користування були відсутні.
Згідно з ч. 3 ст. 78 Земельного кодексу України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Згідно з ч. 2 ст. 84 Земельного кодексу України право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У ч. 1 ст. 90 Земельного кодексу України вказано, що власники земельних ділянок мають право, зокрема, продавати або іншим шляхом відчужувати земельну ділянку, передавати її в оренду, заставу, спадщину.
Позиція позивача, що згідно з ч. 11 ст. 123 Земельного кодексу України після реєстрації за ним права постійного користування на земельну ділянку площею 0, 368 га, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001, яка знаходиться у АДРЕСА_2 . Суми АДРЕСА_1 23, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна - 605937959101 Державна Установа Сумська виправна колонія ( № 116) стала правокористувачем вказаної земельної ділянки, а вказана земельна ділянка з комунальної власності була передана в державну власність, є хибною.
Так, порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України. Зокрема, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
- надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;
- формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Частиною 11 ст. 123 ЗК України визначено, що у разі надання земельних ділянок державної власності у постійне користування підприємствам, установам, організаціям комунальної власності одночасно здійснюється передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність і навпаки.
Земельна ділянка площею 0, 368 га, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001, яка знаходиться у м. Суми, вул. Київська, 23, є комунальною власністю територіальної громади м. Суми і порядок передачі такої земельної ділянки комунальної власності у державну власність регулюється ст. 117 ЗК України, відповідно до якої передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Інформація про прийняття Сумською міською радою рішення про передачу спірної земельної ділянки у державну власність в матеріалах даної справи відсутня, проте рішенням Сумської міської ради № 2410-МР від 27.07.2017 припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 0,368 га, що розташована за адресою м. АДРЕСА_1 вул. Київська, 23, кадастровий номер 5910136600:05:007:0001 Управління державної пенітенціарної служби України в Сумській області та повернуто зазначену земельну ділянку до земель запасу Сумської міської ради.
Наданий позивачем наказ Північно-Східного міжрегіонального Управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України № 186/ОД-17 від 29.06.2017 "Про оформлення права користування земельною ділянкою" не є документом, на підставі якого відбувається надання (перехід) права постійного користування земельною ділянкою від одного користувача до іншого.
За змістом статті 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Враховуючи вищевикладене, суд відмовляє у задоволенні позову за його необґрунтованістю та безпідставністю.
Відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору суд залишає за позивачем.
Керуючись ст.ст. 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 241, 256 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
вирішив:
1.У задоволенні позову Державної організації Державної установи «Сумська виправна колонія (№ 116)» про скасування запису державного реєстратора - відмовити.
Згідно зі ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, встановленому статтями 256-258 ГПК України.
Повний текст рішення складено 12.09.2019.
Суддя О.Ю. Соп`яненко
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2019 |
Оприлюднено | 13.09.2019 |
Номер документу | 84214374 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Соп`яненко Оксана Юріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні