ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 1.380.2019.003936
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 вересня 2019 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хоми О.П., розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові адміністративну справу в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Львівської місцевої прокуратури №3 до Вовківської сільської ради Пустомитівського району Львівської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
Заступник керівника Львівської місцевої прокуратури №3 звернувся до суду з позовом до Вовківської сільської ради Пустомитівського району Львівської області (далі - Вовківська сільрада, відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Вовківської сільської ради в особі виконавчого комітету Вовківської сільської ради щодо невиконання вимог чинного законодавства України в частині виготовлення облікової документації на об`єкти культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться в селі Вовків: Музей-садибу Устяновичів та пам`ятник Устяновичу, охоронний номер 1643 та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення таких до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;
- зобов`язати Вовківську сільську раду в особі виконавчого комітету Вовківської сільської ради виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкти культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться в селі Вовків: Музей-садибу Устяновичів та пам`ятник Устяновичу, охоронний номер 1643 та подати пропозиції органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення таких до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Позивач в обґрунтування позовних вимог вказує, що на Вовківську сільську раду в особі її виконавчого комітету покладається обов`язок виготовлення облікової документації на об`єкти культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території села Вовків Пустомитівського району Львівської області та подання пропозицій Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення таких до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. За даними Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації встановлено, що на території Вовківської сільської ради розташовано пам`ятки культурної спадщини, а саме Музей-садиба Устяновичів та пам`ятник Устяновичу, охоронний номер 1643. Облікову документацію по даних пам`ятках не виготовлено, відповідно пропозиції про занесення таких об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України не подавалися. Оскільки бездіяльність відповідача порушує інтереси держави, Заступник керівника Львівської місцевої прокуратури №3 відповідно до частини другої статті 23 Закону України Про прокуратуру та частини четвертої статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відповідачем на електронну адресу суду 05.09.2019 (вх.2804ел) надіслано відзив на позовну заяву, суть якого зводиться до того, що сільська рада не може фінансувати роботи із складання облікової документації на об`єкти культурної спадщини Музей-садиба Устяновичів та пам`ятник Устяновичу (охоронний номер 1643) у зв`язку з тим, що дані об`єкти знаходяться на балансі відділу культури Пустомитівської районної державної адміністрації.
Ухвалою від 01.08.2019 позовну заяву, подану без додержання встановлених статтею 160 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) вимог, залишено без руху, позивачу надано строк для усунення недоліків. Вимоги ухвали позивачем виконано.
Ухвалою від 13.08.2019 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без виклику сторін.
Від Вовківської сільської ради 05.09.2019 (вх.№2804ел) та 10.09.2019 (вх.№32441) надійшов відзив на позовну заяву.
Суд, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Львівською місцевою прокуратурою №3 вивчено питання щодо занесення об`єктів культурної спадщини, що розташовані на території Вовківської сільської ради, а саме села Вовків, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Пустомитівським відділом Львівської місцевої прокуратури №3 21.05.2019 за №04/16/1-1096 (вих.№19) направлено лист сільськім, селищним, міським, головам Пустомитівського району з проханням надати інформацію щодо виготовлення облікових карток об`єктів культурної спадщини та паспортів об`єктів культурної спадщини, що знаходяться на території відповідної ради.
Вовківською сільською радою надано відповідь від 18.06.2019 за №167 про відсутність облікової документації на об`єкти культурної спадщини, які знаходяться на території сільської ради, а саме Музей-садиба Устяновичів та пам`ятник Устяновичу.
Відповідно до інформації Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації Музей-садиба Устяновичів та пам`ятник Устяновичу, охоронний номер 1643, відносяться до пам`яток культурної спадщини місцевого значення.
З долученого до матеріалів справи витягу з Державного реєстру нерухомих пам`яток України Міністерства культури України вбачається, що вказані пам`ятки культурної спадщини місцевого значення, розташовані на території Вовківської сільської ради, не включені до Державного реєстру.
При вирішенні спору суд керувався наступним.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до статті 121 Конституції України на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.
Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 КАС України.
Частиною другою статті 23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з частиною четвертою статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
Відповідно до частини п`ятої статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Ураховуючи вказане, звернення прокурора з даним позовом зумовлено відсутністю органу, уповноваженого на звернення до суду з відповідним позовом до органу місцевого самоврядування, та необхідністю врегулювання відносин у сфері охорони культурної спадщини.
Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини регулює Закон України Про охорону культурної спадщини від 08.06.2000 №1805-III (далі - Закон №1805-III).
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №1805-III:
- об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;
- пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;
- охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини.
Згідно із статтею 3 Закону №1805-III державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України та спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать, зокрема, виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.
У відповідності до частини п`ятої статті 3 Закону №1805-III виконавчий орган сільської, селищної, міської ради з питань, передбачених підпунктом 5 пункту б частини першої статті 31 і підпунктом 10 пункту б статті 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , підконтрольний відповідним органам виконавчої влади.
Так, згідно з підпунктом 5 пункту б частини першої статті 31 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в частині делегованих повноважень належить організація охорони, реставрації та використання пам`яток історії і культури, архітектури та містобудування, палацово-паркових, паркових і садибних комплексів, природних заповідників, та згідно з підпунктом 10 пункту б статті 32 цього ж Закону - забезпечення охорони пам`яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання.
Частиною другою статті 6 Закону №1805-III встановлено, що до повноважень виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить: 1) забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; 2) подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України; 3) забезпечення юридичним і фізичним особам доступу до інформації, що міститься у витягах з Державного реєстру нерухомих пам`яток України, а також надання інформації щодо програм та проектів будь-яких змін у зонах охорони пам`яток та в історичних ареалах населених місць.
Системний аналіз положень статей 3 та 6 Закону України Про охорону культурної спадщини та підпункту 5 пункту б частини першої статті 31 і підпункту 10 пункту б статті 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні дає підстави стверджувати, що саме на виконавчий орган сільської ради делеговано повноваження по організації та забезпеченню охорони пам`яток культурної спадщини.
Тому перебування об`єктів культурної спадщини на балансі відділу культури Пустомитівської районної державної адміністрації не звільняє Вовківську сільраду від обов`язку виготовлення облікової документації та такі об`єкти.
Порядок визначення категорій пам`яток для занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України регламентовано постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 №1760 (в редакції постанови КМУ від 14.09.2016 №626) (далі - Порядок).
Зокрема, пунктом 1 вказаного Порядку передбачено, що об`єкти культурної спадщини заносяться до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (далі - Реєстр) за рішенням Кабінету Міністрів України (щодо об`єктів національного значення) та Мінкультури (щодо об`єктів місцевого значення).
На кожний об`єкт культурної спадщини, що пропонується відповідним органом охорони культурної спадщини для занесення до Реєстру, складається облікова документація, яка підлягає постійному зберіганню в такому органі.
Занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру без облікової документації не допускається (пункт 2 Порядку).
Пунктом 3 розділу Х Прикінцеві положення Закону №1805-III передбачено, що об`єкти, включені до списків (переліків) пам`яток історії та культури відповідно до Закону Української РСР Про охорону і використання пам`яток історії та культури , визнаються пам`ятками відповідно до цього Закону.
Згідно з пунктом 3 Порядку облікова документація на об`єкти культурної спадщини, які відповідно до пункту 3 розділу Х Прикінцеві положення Закону №1805-III визнаються пам`ятками, включає облікову картку або паспорт, коротку історичну довідку, акт технічного стану та матеріали фотофіксації сучасного стану.
Облікова документація на щойно виявлені об`єкти культурної спадщини включає облікову картку, коротку історичну довідку, акт технічного стану та матеріали фотофіксації сучасного стану. Пропозиції щодо включення щойно виявлених об`єктів культурної спадщини до Реєстру подаються не пізніше ніж протягом трьох років з дня їх включення до переліку об`єктів культурної спадщини.
Облікова документація, що передбачає виконання роботи з метою виявлення, дослідження, фіксації об`єкта культурної спадщини, визначення його антропологічної, археологічної, естетичної, етнографічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності, складається спеціально уповноваженими органами охорони культурної спадщини, до яких належать орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські, районні держадміністрації, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад (пункт 4 Порядку).
Порядок обліку об`єктів культурної спадщини затверджено наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 №158, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.04.2013 за №528/23060.
Зокрема, облік об`єктів культурної спадщини включає: виявлення, обстеження, дослідження, фотофіксацію об`єктів культурної спадщини, підготовку графічних матеріалів (у разі необхідності) та визначення предмета охорони культурної спадщини, складання переліків об`єктів культурної спадщини та облікової документації на ці об`єкти, підготовку подання Міністерству культури України та Кабінету Міністрів України для занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (пункт 1.3. Порядку).
На виявлені об`єкти культурної спадщини складається облікова картка об`єкта культурної спадщини, коротка історична довідка, акт технічного стану об`єкта (пам`ятки) культурної спадщини за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку (пункт 2.3. Порядку).
Облікова картка об`єкта культурної спадщини, коротка історична довідка, акт технічного стану об`єкта (пам`ятки) культурної спадщини подаються за місцезнаходженням таких об`єктів на розгляд науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, консультативних рад органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та наукової (вченої) ради установи, організації, діяльність якої пов`язана з охороною культурної спадщини, які оцінюють відповідність кожного об`єкта критеріям, зазначеним у пунктах 10 і 11 Порядку визначення категорій пам`яток для занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 №1760 (пункт 3.1. Порядку).
Тобто занесенню об`єкта культурної спадщини місцевого значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України передує певна робота спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини, до яких належить і виконавчий комітет Вовківської сільської ради, та до повноважень якого віднесено виготовлення облікової документації на об`єкти культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території села Вовків Пустомитівського району Львівської області та подання пропозицій Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення таких до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Такими об`єктами на території Вовківської сільради є пам`ятки культурної спадщини місцевого значення: Музей-садиба Устяновичів та пам`ятник Устяновичу в селі Вовків.
За результатами оцінки консультативної ради органу культурної спадщини обласної держадміністрації у 15-денний строк надається висновок щодо доцільності занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру, який надсилається Мінкультури у день його підписання. Результати розгляду висновку та облікової документації експертна комісія Мінкультури оформляє протоколом, що є підставою для занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України об`єктів культурної спадщини.
Форму облікової картки та паспорта об`єкта культурної спадщини затверджено наказом Міністерства культури і мистецтв України та Державного комітету України з будівництва та архітектури від 13.05.2004 № 295/104, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.06.2004 за № 693/9292.
Пунктом 4.4. Порядку передбачено, що документи на об`єкт культурної спадщини складаються у чотирьох примірниках, один з яких зберігається в Мінкультури України, другий - в органі виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органах охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, третій - у районних державних адміністраціях або у виконавчому органі сільської, селищної, міської ради, четвертий - у розробника документів.
Судом встановлено, що на пам`ятки культурної спадщини, які знаходяться на території Вовківської сільради, а саме Музей-садиба Устияновичів (1839 рік), пам`ятник К . Устияновичу (скульптор Й. Садовський, 1991 рік, бронза) охоронний номер 1643 (пам`ятки історії, розпорядження від 21.05.1991 №249) відсутня облікова документація. Відсутність документації підтверджується листом Вовківської сільради від 18.06.2019 №169.
Суд зазначає, що бездіяльністю є певна форма поведінки особи, яка полягає у невиконанні нею дій, які вона повинна була вчинити відповідно до покладених на неї чинним законодавством України обов`язків.
Відповідно до пункту 2 частини четвертої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідач вказаного обов`язку не виконав, у матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази щодо правомірності оскаржуваної позивачем бездіяльності.
Невиконання Вовківської сільрадою в особі її виконавчого комітету обов`язку по виготовленню облікової документації на об`єкти культурної спадщини та подання пропозиції Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення облікової документації до Державного реєстру нерухомих пам`яток України об`єктів культурної спадщини місцевого значення, які знаходяться на території села Вовків Пустомитівського району Львівської області, а саме Музей-садиба Устяновичів та пам`ятник Устяновичу, свідчить про бездіяльність відповідача, яку слід визнати протиправною та задовольнити позов в цій частині позовних вимог.
Позовна вимога про зобов`язання відповідача виготовити облікову документацію на об`єкти культурної спадщини та подати до Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації пропозиції про занесення такої облікової документації до Державного реєстру нерухомих пам`яток України на об`єкти культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території села Вовків Пустомитівського району Львівської області, а саме Музей-садибу Устяновичів та пам`ятник Устяновичу є похідною від першої позовної вимоги.
Ураховуючи висновок суду про протиправність бездіяльності відповідача у сфері охорони культурної спадщини та обґрунтованість першої позовної вимоги, виходячи із повноважень суду, визначених пунктом 4 частини другої статті 245 КАС України, друга позовна вимога також підлягає до задоволення.
Беручи викладене та оцінюючи зібрані по справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, тому позов слід задовольнити повністю.
Відповідно до положень частини другої статті 139 КАС України не підлягають стягненню з відповідача понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору.
Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в :
Позов Заступника керівника Львівської місцевої прокуратури №3 (вул. Генерала Чупринки, 85, м. Львів, 79044, код ЄДРПОУ 02910031) до Вовківської сільської ради Пустомитівського району Львівської області (с. Вовків, Пустомитівський район, Львівська область, 81139, код ЄДРПОУ 04369630) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Вовківської сільської ради Пустомитівського району Львівської області в особі виконавчого комітету Вовківської сільської ради Пустомитівського району Львівської області (с. Вовків, Пустомитівський район, Львівська область, 81139, код ЄДРПОУ 04369630) щодо невиконання вимог чинного законодавства України в частині виготовлення облікової документації на об`єкти культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться в селі Вовків Пустомитівського району Львівської області Музей-садибу Устяновичів та пам`ятник Устяновичу, охоронний номер 1643 та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення таких до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Зобов`язати Вовківську сільську раду Пустомитівського району Львівської області в особі виконавчого комітету Вовківської сільської ради Пустомитівського району Львівської області (с. Вовків, Пустомитівський район, Львівська область, 81139, код ЄДРПОУ 04369630) виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкти культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться в селі Вовків Музей-садибу Устяновичів та пам`ятник Устяновичу, охоронний номер 1643 та подати пропозиції органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення таких до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.П. Хома
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2019 |
Оприлюднено | 15.09.2019 |
Номер документу | 84222308 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Хома Олена Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні