Рішення
від 05.09.2019 по справі 824/861/19-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 вересня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/861/19-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Анісімова О.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Кривохижої Н.В.,

представника позивача - Димуряка В.Д.,

представника відповідача - Любимової К.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Кіцманського виробничого управління житлово-комунального господарства до Державної фіскальної служби України про зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

1.1. Кіцманське виробниче управління житлово-комунального господарства (далі - Кіцманське ВУЖКГ або позивач) звернулось до суду з позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач) про:

- зобов`язання Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні Кіцманського виробничого управління житлово-комунального господарства № 16 від 14.02.2019 року та № 7 від 19.03.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

1.2. Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 26.07.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Призначено підготовче засідання по справі на 10:30 год. 12 серпня 2019 р.

1.3. 22.08.2019 року по справі закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 05.09.2019 року.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2.1. Кіцманським ВУЖКГ виписано та направлено до Державної фіскальної служби для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 16 від 28.02.2019 року, в якій визначено суму податку на додану вартість у розмірі 71323,35 грн. та податкову накладну № 7 від 19.03.2019 року, згідно якої сума податку на додану вартість становить 37,50 грн.

2.2. Однак, квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.03.2019 року та від 12.04.2019 року позивача повідомлено про те, що податкові накладні № 16 від 28.02.2019 року та № 7 від 19.03.2019 року не прийнято.

2.3. Підставою для відмови у прийнятті вказаних податкових накладних зазначено наступне:

- щодо податкової накладної № 16 від 28.02.2019 року - документ не може бути прийнятий - сума ПДВ в документі (71323,35) не може перевищувати суму ліміту на рахунку ПДВ, на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування (-414265,27);

- щодо податкової накладної № 7 від 19.03.2019 року - документ не може бути прийнятий - сума ПДВ в документі (37,50) не може перевищувати суму ліміту на рахунку ПДВ (-486561,47) продавця.

2.4. Позивач неодноразово звертався до Державної фіскальної служби України щодо реєстрації вказаних податкових накладних, на що отримував відмову, у зв`язку з цим звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ АРГУМЕНТИ СТОРІН

3.1. У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, суду надав пояснення відповідно до змісту позову. Зокрема пояснив, що за березень та квітень 2019 року Кіцманським ВУЖКГ подавалися також й інші податкові накладні, які були зареєстровані при мінусовому ліміті. Причин не реєстрації податкових накладних в ЄРПН № 16 від 28.02.2019 року та № 7 від 19.03.2019 року ні ГУ ДФС у Чернівецькій області, ні ДФС України, крім мінусового ліміту, не повідомили.

3.2. Представник відповідачів щодо задоволення позову заперечила, суду пояснила, що за даними ЄРПН, встановлено, що податкова накладна № 16 від 28.02.2019 року складена Кіцманським ВУЖКГ, направлена 14.03.2019 року та 15.03.2019 року на реєстрацію в ЄРПН, не прийнята, у зв`язку з виявленням помилки, про що повідомлено платника відповідними квитанціями. Така ж ситуація склалася з податковою накладною № 7 від 19.03.2019 року.

3.3. Крім цього, зазначила, що згідно пункту 13 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість ДФС автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН. Платник податку має право отримувати у органів ДФС інформацію про стан свого електронного рахунка, а також суму податку, на яку він має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН. Тобто, будь яке втручання при обрахунку ? накладної виключено та відбувається автоматично. Вважає, що у зв`язку із викладеним позивачу правомірно відмовлено у реєстрації податкових накладних № 16 від 28.02.2019 року та № 7 від 19.03.2019 року.

3.4. На запитання суду щодо того чому окремі податкові накладні з більшою сумою ПДВ реєструються в ЄРПН, а окремі ні, представник відповідача нічого суду пояснити не змогла, при цьому обґрунтувала це тим, що такі рішення приймаються в автоматичному режимі програмою.

IV. ЗАЯВИ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

4.1. Заяв та клопотань від учасників справи до суду не надходило.

V. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

5.1. 13.03.2019 року Кіцманським ВУЖКГ відправлено на реєстрацію податкову декларацію (стан документа - звітна) з податку на додану вартість (далі - ПДВ) з додатками №5 та №6 за звітній (податковий) період - лютий 2019 року. У даній декларації сума податку на додану вартість (основна ставка) всього за звітній (податковий період) зазначена у розмірі 76294 грн. Водночас, в таблиці 1.1. (Відомості з таблиці 1 (Д5) (додаток 5) про включені суми податку на додану вартість, вказані в податкових накладних, не зареєстрованих в ЄРПН на дату подання податкової декларації з ПДВ, до суми податкових зобов`язань за звітний (податковий період)) зазначено 16 податкових накладних також на суму ПДВ 76294 грн. (а.с. 7-10).

5.2. 13.03.2019 року Кіцманським ВУЖКГ отримано квитанцію №2 про прийняття податкової декларації (звітної) з ПДВ за лютий 2019 року (а.с. 11).

5.3. Після прийняття декларації з ПДВ за лютий 2019 року Кіцманське ВУЖКГ відправило на реєстрацію податкові накладні, що були вказані в таблиці 1.1 додатку №5 про включені суми ПДВ, вказані в податкових накладних, не зареєстрованих в ЄРПН на дату подання податкової декларації з ПДВ за звітний (податковий період), тобто лютий 2019 року. При цьому, накладні з №1 по №15 були зареєстровані в єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 12-14).

5.4. Поряд з цим, податкова накладна № 16 на суму ПДВ 71323,35 грн. не була зареєстрована у зв`язку із тим, що сума ПДВ в документі (71323,35) не може перевищувати суму ліміту на рахунку ПДВ, на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування (-414265,27) (а.с. 15).

5.5. 14.03.2019 року Кіцманське ВУЖКГ відправила на реєстрацію податкову декларацію (стан документа - звітна нова) з ПДВ разом з додатками (додаток №5 та №6) за лютий 2019 року, де в таблиці 1.1 додатку №5 вказано про включені суми ПДВ, вказані в податкових накладних, не зареєстрованих в ЄРПН на дату подання податкової декларації з ПДВ нової звітної, до суми податкових зобов`язань за звітний (податковий період) - лютий 2019 року накладну №16 на суму ПДВ 71323,35 грн.

5.6. 14.03.2019 року Кіцманським ВУЖКГ отримано квитанцію №2 про прийняття податкової декларації (звітної нової) з ПДВ за лютий 2019 року (а.с. 20).

5.7 14.03.2019 року після прийняття нової звітної декларації, Кіцманським ВУЖКГ накладна №16 на суму податкового зобов`язання у розмірі 71323,15 грн. була повторно двічі відправлена на реєстрацію та не була зареєстрована з аналогічних підстав (а.с. 21-22)

5.8. 14.03.2019 року Кіцманське ВУЖКГ вдруге і втретє відправила нову звітну декларацію з ПДВ за лютий 2019 року, після прийняття яких накладна №16 від 28.02.2019 року суму ПДВ 71323,35грн. була відправлена на реєстрацію і не була зареєстрована в єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із тим, що сума ПДВ в документі не може перевищувати суму ліміту на рахунку ПДВ, на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування (а.с. 23-34).

5.9. 11.04.2019 року Кіцманським ВУЖКГ відправлено на реєстрацію податкову декларацію (стан документа - звітна) з податку на додану вартість з додатками №5 та №6 за звітній (податковий) період - березень 2019 року. У даній декларації сума податку на додану вартість (основна ставка) всього за звітній (податковий період) зазначена у розмірі 71411 грн. При цьому, в таблиці 1.1 (Відомості з таблиці 1 (Д5) (додаток 5) про включені суми податку на додану вартість, вказані в податкових накладних, не зареєстрованих в ЄРПН на дату подання податкової декларації з ПДВ, до суми податкових зобов`язань за звітний (податковий період)) зазначено 13 податкових накладних також на суму ПДВ 71411 грн. (а.с. 35-38).

5.10. 11.04.2019 року Кіцманським ВУЖКГ отримано квитанцію №2 про прийняття податкової декларації (звітної) з ПДВ за березень 2019 року (а.с. 39).

5.11. Після прийняття декларації з ПДВ за березень 2019 року Кіцманське ВУЖКГ відправило на реєстрацію податкові накладні, що були вказані в таблиці 1.1 додатку №5 про включені суми ПДВ, вказані в податкових накладних, не зареєстрованих в ЄРПН на дату подання податкової декларації з ПДВ за звітний (податковий період), тобто лютий 2019 року. При цьому, накладні з №1 по №6 та з №8 по №13 були зареєстровані в єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 40-42).

5.12. 12.04.2019 року Кіцманське ВУЖКГ відправила на реєстрацію податкову декларацію (стан документа - звітна нова) з ПДВ разом з додатками (додаток №5 та №6) за березень 2019 року, де в таблиці 1.1 додатку №5 вказано про включені суми ПДВ, вказані в податкових накладних, не зареєстрованих в ЄРПН на дату подання податкової декларації з ПДВ нової звітної, до суми податкових зобов`язань за звітний (податковий період) - лютий 2019 року накладну №7 на суму ПДВ 37,50 грн. (а.с. 44-47)

5.13. 12.04.2019 року Кіцманським ВУЖКГ отримано квитанцію №2 про прийняття податкової декларації (звітної нової) з ПДВ за березень 2019 року (а.с. 48).

5.14. Після прийняття нової звітної декларації 12.04.2019 року, Кіцманським ВУЖКГ накладна №7 на суму податкового зобов`язання у розмірі 37,50 грн. була повторно відправлена на реєстрацію та незареєстрована з аналогічних підстав (а.с.49)

5.15. 12.04.2019 року Кіцманське ВУЖКГ вдруге відправила нову звітну декларацію з ПДВ за березень 2019 року, після прийняття яких накладна №7 від 19.03.2019 року на суму ПДВ 37,50 грн. відправлена 15.04.2019 року на реєстрацію і не була зареєстрована в єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із тим, що сума ПДВ в документі не може перевищувати суму ліміту на рахунку ПДВ, на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування (а.с. 50-56).

5.16. Кіцманське ВУЖКГ зверталося листами до ГУ ДФС у Чернівецькій області та ДФС України про реєстрацію накладних № 16 від 28.02.2019 року та № 7 від 19.03.2019 року, а саме: листом від 18.03.2019 року вих. №228 Щодо реєстрації податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних до ДФС України; листом від 03.05.2019 року вих. №349 Щодо реєстрації податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних до ДФС України; листом від 16.04.2019 року вих. №312 Щодо реєстрації податкових накладних в єдиному реєстрі податкових накладних до ГУ ДФС у Чернівецькій області; листом від 07.05.2019 року вих. №358 Щодо реєстрації податкових накладних в єдиному реєстрі податкових накладних до ГУ ДФС у Чернівецькій області. У вказаних зверненнях Кіцманське ВУЖКГ зокрема зазначає, що ним зареєстровано усі податкові накладні за червень 2018 року - січень 2019 року, а ситуація, що склалася у зв`язку із не реєстрацією податкових накладних № 16 від 28.02.2019 року та № 7 від 19.03.2019 року не може бути пов`язана з різницею у копійках, тому що така різниця була у всіх місяцях починаючи з червня 2018 року по січень 2019 року. У зв`язку із цим, просить допомогти у вирішенні реєстрації вказаних накладних, тому що сума податку на додану вартість від вартості послуг, вказаних у даних накладних, були сплачені в бюджет, а завищений мінусовий ліміт по ПДВ на суму 71360,85 (71323,35 грн.+37,50 грн.) виник штучно (а.с. 57-60).

5.17. На вказані звернення позивачем отримано відповіді у формі листів, а саме: лист ДФС України від 23.04.2019 року вих. №19101/6/99-99-08-02-01-15; лист ДФС України від 10.06.2019 року вих. №26615/6/99-99-08-02-01-15; лист ГУ ДФС у Чернівецькій області від 03.05.2019 року вих. №3023/10/24-13-07-15 Щодо реєстрації податкових накладних"; лист ГУ ДФС у Чернівецькій області від 23.05.2019 року вих. №3616/10/24-13-07-15 Щодо реєстрації податкових накладних (а.с. 61-64).

5.18. Так зокрема, ГУ ДФС у Чернівецькій області листом від 03.05.2019 року вих. №3023/10/24-13-07-15 Щодо реєстрації податкових накладних" повідомило позивача про наступне:

Пунктом 200-1.9 статті 2001 Податкового кодексу України (далі - Кодексу) передбачено, якщо у платника податку загальна сума податкових зобов`язань, зазнаних ним у поданих податкових деклараціях з урахуванням уточнюючих розрахунків до них (Кіцманським ВУЖКГ по операціях за лютий 2019 року задекларовано податкове зобов`язання в обсязі 76294 грн.), перевищує суму податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних (далі - ПН) та розрахунках коригування (далі - РК) до таких ПН, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) (ВУЖКГ за лютий 2019 року в ЄРПН зареєстровано ПН на суму 4970,74 грн.), а сума, визначена пунктом 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України, є недостатньою для реєстрації таким платником ПН або РК до такої податкової накладної за звітні періоди, виникнення такого перевищення (від`ємне ?Накл = - 414265,27 грн. ), платник податку має право зареєструвати ПН/РК в ЄРПН податку, що дорівнює значенню показника ?Перевищ (в даному випадку сума перевищення склала 71323,26 грн.), зменшеного на суму сплати податкових зобов`язань (позитивні нарахування з ПДВ за лютий 2019 року склали 60533,0 грн.) за періоди починаючи з 1 липня 2015 року (включаючи податкові зобов`язання, які були сплачені платником податку, та податкові зобов`язання, які не були сплачені платником податку) та збільшеного на значення показника ?ПопРах (?ПопРах= 60533,0 грн.) незалежно від значення показника ?Накл, визначеного відповідно до пункту 2001.3 цієї статті.

Платник податку має право зареєструвати в порядку, визначеному абзацом першим цього пункту, тільки Податкові накладні за звітні періоди, в яких виникло перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН (?Перевищ).

Враховуючи вищевикладене, Кіцманське ВУЖКГ мало право зареєструвати в ЄРПН ПН, виписану у лютому = 71323,26 грн., що менше на 0,09 грн. ніж сума ПДВ по ПН № 16 від 28.02.2019 року (71323,35 грн.). Аналогічна ситуація склалася із ПН № 7 від 19.03.2019 року, ?Накл складала 37,14 грн., що не дає змоги зареєструвати податкову накладну на суму ПДВ 37,5 грн. (- 0,36 гривень) (а.с. 63).

VІ. ПОЗИЦІЯ СУДУ

6.1. Спірні правовідносини, які виникли між сторонами, пов`язані з реєстрацією податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, а предметом доказування в цій справі є наявність або відсутність обставин, за яких податковим органом не прийнято податкові накладні для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

6.2. Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства., врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України).

6.3. Основні принципи функціонування системи електронного адміністрування ПДВ визначено статтею 200-1 ПК України.

6.4. Відповідно до пункту 200-1.1 статті 200-1 ПК України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

6.5. Згідно з пунктом 200-1.2 статті 200-1 ПК України платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Для відкриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника.

6.6. Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України. Так, Постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569 Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість затверджено Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - Порядок № 569), згідно пункту 13 якого ДФС автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі. Платник податку має право отримувати у ДФС інформацію про стан свого електронного рахунка, а також суму податку, на яку він має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.

6.7. За правилами пункту 200-1.3 статті 200-1 ПК України платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (?Накл), обчислену за такою формулою:

?Накл = ?НаклОтр + ?Митн + ?ПопРах + ?Овердрафт - ?НаклВид - ?Відшкод -?Перевищ;

де:

?НаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;

?Митн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України;

?ПопРах - загальна сума поповнення рахунку в системі електронного адміністрування податку з поточного рахунку платника;

?НаклВид - загальна сума податку за виданими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;

?Відшкод - загальна сума податку, заявлена платником до бюджетного відшкодування з урахуванням сум коригувань, проведених за результатами перевірок;

?Перевищ - загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

6.8. Згідно пункту 200-1.9 статті 200-1 ПК України, якщо у платника податку загальна сума податкових зобов`язань, зазначених ним у поданих податкових деклараціях з урахуванням уточнюючих розрахунків до них, перевищує суму податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних (?Перевищ), а сума, визначена пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу (?Накл), є недостатньою для реєстрації таким платником податкової накладної або розрахунку коригування до такої податкової накладної за звітні періоди виникнення такого перевищення, платник податку має право зареєструвати податкову накладну або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку, що дорівнює значенню показника ?Перевищ, зменшеного на суму задекларованих до сплати податкових зобов`язань за періоди починаючи з 1 липня 2015 року (включаючи податкові зобов`язання, які були сплачені платником податку, та податкові зобов`язання, які не були сплачені платником податку) та збільшеного на значення показника ?ПопРах незалежно від значення показника ?Накл, визначеного відповідно до пункту 200-1.3 цієї статті.

Платник податку має право зареєструвати в порядку, визначеному абзацом першим цього пункту, тільки податкові накладні за звітні періоди, в яких виникло перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних (?Перевищ).

6.9. Згідно пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Платник податку має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну та/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

Якщо сума, визначена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній та/або розрахунок коригування, які платник повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, то платник зобов`язаний перерахувати потрібну суму коштів із свого поточного рахунку на свій рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

6.10. Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29 грудня 2010 року (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

6.11. Згідно пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201Кодексу;

- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу;

- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року);

- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

- факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

- дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

6.12. Відповідно до пунктів 13-15 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

6.13. Судом встановлено, що Кіцманським ВУЖКГ відправлялися на реєстрацію податкові декларації (звітні та звітні нові) з податку на додану вартість з додатками №5 та №6 за звітній (податковий) період - лютий 2019 року та березень 2019 року. При цьому, такі декларації згідно квитанцій №2 були прийнятті податковим органом.

6.14. Разом з тим, суд звертає увагу на суми податку на додану вартість, які зазначені позивачем у поданих податкових деклараціях.

Так, у звітній податковій декларації за лютий 2019 року сума податку на додану вартість (основна ставка) всього за звітній (податковий період) зазначена у розмірі 76294 грн. Однак, шляхом арифметичного обчислення загальної суми податку на додану вартість по даних, зазначених у податковій декларації за лютий 2019 року та по зазначених у таблиці 1.1 (додаток 5) податкових накладних, судом встановлено, що сума податку на додану вартість становить 76294 грн. 09 коп.

Аналогічно, у звітній податковій декларації за березень 2019 року сума податку на додану вартість (основна ставка) всього за звітній (податковий період) зазначена у розмірі 71411 грн. Однак, при арифметичному обчисленні загальної суми податку на додану вартість по даних, зазначених у податковій декларації за лютий 2019 року та по зазначених у таблиці 1.1 (додаток 5) податкових накладних, встановлено, що сума податку на додану вартість становить 71411 грн. 36 коп.

6.15. Суд зазначає, що пунктом 4 Розділу III Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 року № 21 Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість визначено, що усі показники у податковій звітності проставляються у гривнях без копійок з відповідним округленням за загальновстановленими правилами.

6.16. Враховуючи вимоги вказаного наказу, позивачем, на переконання суду, у поданих податкових деклараціях за лютий та березень 2019 року, було вірно округлена загальна сума податку на додану вартість без зазначення копійок за загальновстановленими правилами. При цьому таке округлення відбулось в автоматичному режимі.

6.17. Отже, підсумовуючи викладене слід прийти до висновку, що суми податкових зобов`язань з ПДВ зазначені позивачем у податкових деклараціях за березень та лютий 2019 року, відповідають сумам ПДВ зазначеним у податкових накладних, які надані для реєстрації в ЄРПН за лютий та березень 2019 року.

Розбіжність в 9 коп. (за лютий) та 36 коп. (за березень) обумовлена особливостями автоматизованих продуктів, на діяльність, яких позивач не може впливати.

6.18. Поряд з цим, як зазначено судом вище, згідно пункту 13 Порядку № 569 ДФС автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.

При цьому, з аналізу матеріалів справи зрозуміло, що таке обчислення показників суми податку здійснюється з урахуванням копійок.

6.19. Оскільки, згідно пункту 200-1.9 статті 200-1 ПК України платник податку має право зареєструвати в порядку, визначеному абзацом першим цього пункту, тільки податкові накладні за звітні періоди, в яких виникло перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних (?Перевищ), податкові накладні № 16 від 28.02.2019 року та № 7 від 19.03.2019 року не були прийняті та зареєстровані.

6.20. За таких обставин, суд вважає, що не реєстрація податкових накладних відбулося не з вини позивача, а у зв`язку із відмінностями при обчисленні показників загальної суми податку на додану вартість у податковій звітності та обчисленні суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.

6.21. Зазначене також у своєму листі від 03.05.2019 року вих. №3023/10/24-13-07-15 Щодо реєстрації податкових накладних" підтвердило ГУ ДФС у Чернівецькій області листом ", яке повідомило позивача про його право зареєструвати в ЄРПН ПН, виписану у лютому = 71323,26 грн., що менше на 0,09 грн. ніж сума ПДВ по ПН № 16 від 28.02.2019 року (71323,35 грн.) та ПН № 7 від 19.03.2019 року, ?Накл складала 37,14 грн., що не дає змоги зареєструвати податкову накладну на суму ПДВ 37,5 грн. (- 0,36 гривень) (а.с. 63).

6.22. Окрім цього, суд зауважує, що відповідно до пунктів 2,3,6,8 частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); розсудливо; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

У цій справі відповідач, не реєструючи подані позивачем податкові накладні, діяв всупереч зазначених критеріїв законності рішень, дій, бездіяльності суб`єкта владних повноважень, оскільки метою запровадження електронного адміністрування податку на додану вартість було унеможливлення зловживати правом на податковий кредит не добросовісними платниками податків, а не створення штучних перепон для добросовісних суб`єктів господарювання.

Окрім того такі рішення, дії, бездіяльність з боку відповідача мали бути обґрунтовані відповідно до вимог ПК України та розсудливими, тобто зрозумілі та передбачені, що відповідає принципу правової визначеності.

У цій ж справі, не дивлячись на тривале листування позивача з органами податкової служби, йому не було належним чином роз`яснено чому саме не реєструються в ЄРПН податкові накладні, хоча в інших випадках, за таких самих обставин, вони реєструються.

Посилання на особливості програмного продукту, як на підставу для не реєстрації податкових накладних є не розсудливим, оскільки програмний продукт має працювати відповідно до алгоритму створеного людиною, який заснований на діючих нормах права.

Також, відповідачем при допущенні оскаржуваної бездіяльності, не враховано, що зазначене призведе до негативних наслідків позивача, у вигляді штрафу за порушення строків реєстрації податкових накладних відповідно до статті 120-1 ПК України, що суперечить такому критерію законності, як пропорційність, зокрема рішення /бездіяльність приймаються/вчиняються з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

7.1. Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

7.2. Відповідачем не доведено суду правомірність своєї бездіяльності щодо не реєстрації поданих позивачем податкових накладних, а тому суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

7.3. Разом з цим, суд зазначає, що згідно частини 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

7.4. Таким чином, суд вважає, що в даному випадку, з метою забезпечення процесуальної досконалості, належним способом захисту порушених відповідачем прав позивача буде визнання протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України щодо не реєстрації податкових накладних та зобов`язання Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних накладні №16 від 28.02.2019 року та №7 від 19.03.2019 року, поданих на реєстрацію позивачем.

Такий спосіб захисту порушеного права, передбачений пунктом 4 частини 2 статті 245 КАС України і, з врахуванням положень частини 2 статті 9 КАС України, надає можливість суду ефективно захистити права позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів податкової служби.

7.5. При цьому, суд звертає увагу, що позивачем у позовних вимогах помилково зазначено не вірну дату податкової накладної № 16, а саме 14.02.2019 року, натомість, згідно матеріалів справи, датою складення зазначеної податкової накладної є 28.02.2019 року, Однак, на переконання суду, з огляду на встановлені обставини справи, вказана описка не впливає на можливість ухвалення рішення по суті позовних вимог.

VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

8.1. Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

8.2. З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2007 грн. 00 коп., що підтверджується платіжним дорученням № 74 від 09.07.2019 року (а.с. 3).

8.3. Оскільки, позов задоволено повністю, суд стягує, на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 2007 грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Кіцманського виробничого управління житлово-комунального господарства до Державної фіскальної служби України про зобов`язання вчинити дії - задовольнити у повному обсязі.

2. Визнати протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України щодо не реєстрації податкових накладних Кіцманського виробничого управління житлово-комунального господарства №16 від 28.02.2019 року та №7 від 19.03.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

3. Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні Кіцманського виробничого управління житлово-комунального господарства №16 від 28.02.2019 року та №7 від 19.03.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України на користь Кіцманського виробничого управління житлово-комунального господарства судові витрати у вигляді сплаченого платіжним дорученням №74 від 09.07.2019 року судового збору в розмірі 2007 (дві тисячі сім) грн. 00 коп.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 13.19.2019 року.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Кіцманське виробниче управління житлово-комунального господарства (59300, Чернівецька область, м. Кіцмань, вул. Незалежності, 66 б, код ЄДРПОУ 03357599)

Відповідач - Державна фіскальна служба України (04655, м. Київ-53, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197)

Суддя Анісімов О.В.

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.09.2019
Оприлюднено16.09.2019
Номер документу84223497
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/861/19-а

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 07.04.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 26.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 21.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 23.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Рішення від 05.09.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 26.07.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні