Рішення
від 10.09.2019 по справі 916/2121/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" вересня 2019 р.м. Одеса Справа № 916/2121/19 Господарський суд Одеської області у складі: судді Цісельського О.В.,

за участю секретаря судового засідання Бачур А.В.,

за участю представників:

від позивача : не з`явився,

від відповідача: не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 916/2121/19

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська обласна енергопостачальна компанія» /65003, м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 70/

до відповідача: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Біла Акація» /65114, м. Одеса, вул. Тополева, буд.12/

про стягнення 30 954,31грн.,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог.

Товариством з обмеженою відповідальністю «Одеська обласна енергопостачальна компанія» подано позов до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Біла Акація» про стягнення 30 954,31грн. заборгованості, з яких 30 297,12грн. заборгованість за спожиту активну електричну енергію, 353,97грн. пеня, 294,22грн. 3% річних.

Підставою названого позову позивач визначив неналежне виконання відповідачем публічного договору про постачання електричної енергії постачальником універсальної послуги в частині повернення своєчасної оплати за спожиту активну електричну енергію.

22.08.2019р. до суду від позивача надійшла заява про збільшення позовних вимог (вх.№2-3961/19), яка судом не прийнята до розгляду по суті з підстав пропуску строку на подання останньої, який встановлено п.2 ч.1 ст.46 ГПК України.

Відповідач відзив на позов не надав.

Інші заяви по суті справи до суду не надходили.

2. Процесуальні питання, вирішені судом

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.07.2019р. позовна заява вх.№2174/19 була передана на розгляд судді Цісельському О.В.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 26.07.2019р. прийнято позовну заяву (вх.№2174/19) до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу №916/2121/19 за правилами Господарського процесуального кодексу України в порядку спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання.

Про відкриття провадження у справі сторони повідомлені належним чином, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення ухвали суду від 26.07.2019р., яка вручена позивачу 02.08.2019р.

Стосовно повідомлення відповідача про розгляд справи, суд відзначає наступне.

Як свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення за вх.№36569/19 від 20.08.2019р. ухвала суду від 26.07.2019р. повернута до суду без вручення, з відміткою на довідці УКРПОШТИ «за закінченням встановленого строку зберігання, інші причини, що не дали змоги виконати обов`язки щодо пересилання поштового відправлення» .

Відповідно до п. п. 1, 2 розділу ІІ Нормативів і нормативних строків пересилання поштових відправлень, затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України від 28.11.2013 № 958, встановлені наступні нормативні строки пересилання простої письмової кореспонденції операторами поштового зв`язку (без урахування вихідних днів об`єктів поштового зв`язку): місцевої - Д+2, пріоритетної - Д+1, де Д - день подання поштового відправлення до пересилання в об`єкті поштового зв`язку або опускання простого листа чи поштової картки до поштової скриньки до початку останнього виймання; 1, 2, 3, 4, 5 - кількість днів, протягом яких пересилається поштове відправлення. При пересиланні рекомендованої письмової кореспонденції зазначені в пункті 1 цього розділу нормативні строки пересилання збільшуються на один день.

Згідно з п. 4 ч. 6 ст.242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому відділенні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду.

Відповідно до ч.ч. 3, 7 ст.120 ГПК України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Отже, якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою, тобто повідомленою суду стороною, і повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення, інші причини, що не дали змоги виконати обов`язки щодо пересилання поштового відправлення, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії.

Відповідач не повідомляв суд про зміну місцезнаходження, копія ухвали Господарського суду Одеської області надсилалась судом за адресою, зазначеною позивачем у позовній заяві (яка співпадає із відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань).

З огляду на викладене, враховуючи термін зберігання поштової кореспонденції відділенням поштового зв`язку та її повернення до суду із відміткою поштового відділення «за закінченням встановленого строку зберігання, інші причини, що не дали змоги виконати обов`язки щодо пересилання поштового відправлення» , суд дійшов висновку, що відповідно до п.4 ч. 6 ст. 242 ГПК України ухвала суду від 26.07.2019 вважається врученою відповідачу в день проставлення у поштовому відділенні штампу із відміткою «за закінченням встановленого строку зберігання, інші причини, що не дали змоги виконати обов`язки щодо пересилання поштового відправлення» .

Отже, судом дотримані вимоги процесуального закону щодо належного та своєчасного повідомлення учасників про розгляд даної справи.

Під час розгляду справи по суті судом були досліджені всі письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

10.09.2019р. судом було постановлено вступну та резолютивну частини рішення в нарадчій кімнаті.

3. Обставини, встановлені судом під час розгляду справи.

На підтвердження наявності повноважень з постачання електричної енергії та цін на її постачання позивач подав до справи Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, №429 від 14.06.2018р. «Про видачу ліцензій з постачання електричної енергії споживачу ТОВ «АС» , ТОВ «БТ ЕНЕРДЖІ» , ТОВ «ВЕЗ» , ТОВ «ДНІПРОВСЬКІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОСЛУГИ» , ТОВ «ДОНЕЦЬКІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОСЛУГИ» , ТОВ «ЕК ЦЕНТРАЛЬНА» , ТОВ «ЕНЕРА ВІННИЦЯ» , ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» , ТОВ «ЕНЕРА СХІД» , ТОВ «ЕНЕРА ЧЕРНІГІВ» , ТОВ «ЕНЕРДЖІКС» , ТОВ «ЖОЕК» , ТОВ «ЗАКАРПАТТЯЕНЕРГОЗБУТ» , ТОВ «ЗАПОРІЖЖЯЕЛЕКТРОПОСТАЧАННЯ» , ТОВ «КЕПІТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» , ТОВ «КИЇВСЬКА ОБЛАСНА ЕК» , ТОВ «КИЇВСЬКІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОСЛУГИ» , ТОВ «КІРОВОГРАДСЬКА ОБЛАСНА ЕК» , ТОВ «КРИВОРІЗЬКА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ» , ТОВ «ЛЬВІВЕНЕРГОЗБУТ» , ТОВ «МИКОЛАЇВСЬКА ЕЛЕКТРОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ» , АТ «МОТОР СІЧ» , НВП ХАРТРОН-ПЛАНТ ЛТД (ТОВ), ТОВ «ООЕК» , ТОВ «ПРИКАРПАТЕНЕРГОТРЕЙД» , ТОВ «РОЕК» , ТОВ «СМАРТПАРКІНГ» , ТОВ «ТЕРНОПІЛЬЕЛЕКТРОПОСТАЧ» , ПРАТ «УКРГРАФІТ» , ТОВ «ФОРЖ ЕЗ» , ТОВ «ХЕРСОНСЬКА ОБЛАСНА ЕК» , ТОВ «ХМЕЛЬНИЦЬКЕНЕРГОЗБУТ» та ТОВ «ЧОЕК» , №1268 від 26.10.2018р. «Про затвердження методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території» , копії газет «Одеські вісті» №95 від 12.12.2018р., №97 від 19.12.2018р., №99 від 29.12.2018р., «Вечірня Одеса» №28 від 12.03.2019р.

Згідно заяви-приєднання до договору постачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, ТОВ «ООЕК» приєдналось до договору №1/01/30/11/2018 від 30.11.2018р. постачальника - АТ «Одесаобленерго» про надання послуг з розподілу електричної енергії.

За розрахунковий період січень-травень 2019р. ТОВ «ООЕК» від АТ «Одесаобленерго» , як оператора системи розподілу, були отримані дані щодо фактичного споживання електричної енергії ОСББ «Біла Акація» за ці розрахункові періоди.

Так, по особовому рахунку № НОМЕР_1 у період січень-червень 2019р. ОСББ «Біла Акація» було спожито 40886 кВт/год електричної енергії загальною вартістю 68 688,48грн.

За твердженнями позивача відповідачем оплати були здійснені частково, а саме на суму 38 391,36грн., на підставі чого відповідачу були виставлені рахунки на оплату №01-3582/1 від 30.01.2019р., №01-3582/1 від 28.02.2019р., №01-3582/1 від 28.03.2019р., №01-3582/1 від 02.05.2019р., №01-3582/1 від 29.05.2019р., №01-3582/1 від 01.07.2019р., які в повному обсязі не оплачені відповідачем.

Отже, посилаючись на вищенаведені обставини, Товариство з обмеженою відповідальністю «Одеська обласна енергопостачальна компанія» звернулось до Господарського суду Одеської області з відповідним позовом за захистом свого порушеного права.

4. Норми права та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення.

Як встановлено судом, правовідносини між ТОВ "Одеська обласна енергопостачальна компанія" та ОСББ «Біла Акація» виникли в силу приєднання ОСББ «Біла Акація» до умов публічного договору про постачання електричної енергії, шляхом фактичного споживання електричної енергії та наявністю часткових оплат, що підтверджуються банківськими виписками та довідкою, наданою оператором комерційного обліку АТ «Одесаобленерго» про обсяги споживання електричної енергії відповідачем.

Умовами вказаного Договору передбачено, що Позивач продає електричну енергію Відповідачу для забезпечення потреб електроустановок останнього, а відповідач оплачує вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору.

Відповідно до абз.3 п. 5 Постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.2018р. Оператор системи надає послуги комерційного обліку споживачам. За пп.6.1 та пп.6.8 п. 6 розділу XII «Кодексу комерційного обліку» , що затверджений постановою НКРЕКП № 311 від 14.03.2018р. зчитування показів лічильників провадиться постачальником послуг комерційного обліку (ППКО), або Оператором системи, або споживачем та передаються Адміністратору комерційного обліку (АКО) для проведення розрахунків та виставлення рахунків учасникам ринку на основі фактичних даних комерційного обліку.

Пунктом 4.12 Правил роздрібного ринку електричної енергії, передбачено, що розрахунки між споживачем та електропостачальником здійснюються за даними, отриманими від адміністратора комерційного обліку. На даний час, на підставі п. 11 Постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.2018р. функції оператора комерційного обліку покладені на оператора системи розподілу у межах території своє ліцензованої діяльності, а саме - АТ «Одесаобленерго» .

Позов ґрунтується на тому, що за договором про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг та особовим рахунком №3582 у січні-червні 2019р. ОСББ «Біла Акація» було спожито 40886 кВт/год електричної енергії загальною вартістю 68 688,48грн.

На підставі вищезазначених даних, TOB «ООЕК» було виписано відповідачу та отримано представником останнього, рахунки за спожиту електричну енергію у січні-червні 2019р.

Відповідач оплатив виставлені рахунки не в повному обсязі, тому, посилаючись на умови Договору, позивач просить стягнути з відповідача 30 297,12 грн. - заборгованість за спожиту електричну енергію.

Відповідно до п. 5.10 Публічного Договору оплата рахунка Постачальника має бути здійснена Споживачем, у строки визначені в рахунку, але не менше 5 робочих днів від дати отримання Споживачем цього рахунку, або протягом 5 робочих днів від строку оплати, зазначеного в комерційній пропозиції.

Пунктом 4 комерційної пропозиції №1-УП, передбачено, що споживач здійснює оплату протягом 5 робочих днів від дня отримання рахунку, грошовими коштами на поточний рахунок із спеціальним режимом використання ТОВ «ООЕК» , але не пізніше ніж до 10 числа місяця, що слідує за розрахунковим.

Так, з 01 січня 2019 р. на території Одеської області розпочав діяльність оператор системи розподілу - АТ «Одесаобленерго» на підставі ліцензії про розподіл електричної енергії на підставі Постанови НКРЕКП №1345 від 06.11.2018р. „Про видачу АТ „ОДЕСАОБЛЕНЕРГО» ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом» .

TOB „ООЕК» приєднався до публічного договору про розподіл та має з АТ „Одесаобленерго» Договір електропостачальника про надання послуг з розподілу № 1 від 30.11.18 р., відповідно до умов якого: АТ „Одесаобленерго» , як Оператор системи розподілу, надає послуги з розподілу електричної енергії споживачам Постачальника, які входять в балансуючу групу Постачальника. Наявність зазначеного договору доводиться заявою- приєднанням від 30.11.18 р. до публічного Договору електропостачальника про надання послуг з розподілу та Реєстром Електропостачальників, які отримали доступ до електричних мереж Оператора системи розподілу електричної енергії АТ «Одесаобленерго» (договір та Реєстр публічно розміщені на сайті АТ «Одесаобленерго» ).

АТ «Одесаобленерго» надає ТОВ „ООЕК» та Споживачу послуги з розподілу електричної енергії. Крім функцій оператора системи розподілу, АТ «Одесаобленерго» також виконує функції постачальника послуг комерційного обліку (в силу абз. 3 п. 5 Постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.18 р.) та адміністратора комерційного обліку в силу (п. 11 Постанови НКРЕКП № 312 від 14.03.18 р.). Це означає, що АТ «Одесаобленерго» адмініструє точки комерційного обліку електроенергії, отримує від Споживача або самостійно здійснює зняття показників засобів обліку електричної енергії, визначає обсяги електричної енергії, що спожита Споживачем та надає цю інформацію Постачальнику електроенергії для підтвердження того, скільки постачальник продав (поставив) електричної енергії Споживачу в розрахунковому місяці. На підставі отриманої інформації про обсяги спожитої електричної енергії, постачальник електричної енергії розраховує її вартість, виходячи з умов договорів до яких приєднався споживач, та виставляє Споживачу рахунки на оплату.

На виконання Закону України „Про ринок електричної енергії» , під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА „ОДЕСАОБЛЕНЕРГО» від постачання електричної енергії, - було створено ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ „ОДЕСЬКА ОБЛАСНА ЕНЕРГОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ» (ТОВ „ООЕК» ), з метою здійснення діяльності з постачання електричної енергії споживачам.

Постановою НКРЕКП № 429 від 14.06.2018 р. TOB „ООЕК» надано ліцензію з постачання електричної енергії споживачу.

Постановою НКРЕКП № 1876 від 11.12.2018 р. ТОВ „ООЕК» установлено тариф на послуги постачальника універсальних послуг, який був розрахований відповідно до „Методики розрахунку тарифу на послуги постачальника універсальних послуг» , яка затверджена Постановою НКРЕКП від 05.10.2018 р. № 1176.

Відповідно до Постанови НКРЕКП від 05.10.2018 р. №1177, якою затверджено „Порядок формування ціни на універсальні послуги» , ТОВ „ООЕК» було розраховані ціни на універсальні послуги та оприлюднено їх на офіційному сайті ТОВ „ООЕК» та засобах масової інформації: газеті „Одеські вісті» в номерах випуску № 95 (5119) від 12.12.2018 р.; № 97 (5121) від 19.12.18 р.; № 99 (5123) від 29.12.2018 р. Крім того, ціни для таких категорій універсальних споживачів, як побутові споживачі (індивідуальні та колективні побутові) додатково регулюються постановою НКРЕКП № 220 від 26.02.2015 р. (в редакції від 16.01.2019 р.).

Суд враховує, що територією ліцензованої діяльності ТОВ „ООЕК» , як постачальника універсальних послуг являється територія Одеської області, оскільки на цій території здійснював діяльність попередній постачальник за регульованим тарифом (АТ „Одесаобленерго» , який в результаті заходів відокремлення створив ТОВ „ООЕК» ).

Абз. 1-8 пункту 13 розділу XVII „Прикінцеві та перехідні положення» Закону України „Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII від 13.04.2017 (зі змінами від 23.11.2018 №2628- VIII) визначені наступні вимоги стосовно діяльності нового (відокремленого) постачальника електричної енергії:

„... під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрований суб`єкт господарювання повинен до 1 січня 2019 року вжити заходів для відокремлення оператора системи розподілу від виробництва, передачі, постачання електричної енергії шляхом створення відповідних суб`єктів господарювання.

З метою забезпечення надійного та безперервного постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам відокремлення оператора системи розподілу, ... здійснюється з урахуванням вимог цього пункту, а саме:

суб`єкт господарювання, створений у результаті здійснення заходів з відокремлення з метою забезпечення постачання електричної енергії споживачам, у строк не пізніше ніж 12 місяців з дня набрання чинності цим Законом зобов`язаний в установленому порядку отримати ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії;

упродовж двох років з 1 січня 2019 року такий електропостачальник, який отримав ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії, виконує функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території\ яка визначається як область, міста Київ та Севастополь, Автономна Республіка Крим, на якій до відокремлення провадив свою діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом вертикально інтегрований суб`єкт господарювання;

фактом приєднання споживача до умов договору постачання універсальних послуг (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, що засвідчують його бажання укласти договір, зокрема надання підписаної заяви про приєднання, оплата рахунка постачальника універсальної послуги та/або факт споживання електричної енергії.

Упродовж строку виконання електропостачальником, створеним у результаті здійснення заходів з відокремлення, функцій постачальника універсальних послуг: тариф на послуги постачальника універсальних послуг встановлюється Регулятором відповідно до затвердженої ним Методики; надання універсальних послуг здійснюється з дотриманням умов щодо виконання спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів, передбачених статтею 62 цього Закону...» .

Ч.1 та п.2 ч.2 ст., 62 Закону України „Про ринок електричної енергії» визначає, що з метою забезпечення загального економічного інтересу в електроенергетичній галузі України, необхідного для задоволення інтересів громадян, суспільства і держави, та забезпечення сталого довгострокового розвитку електроенергетичної галузі і конкурентоспроможності національної економіки України на учасників ринку відповідно до цієї статті можуть бути покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії. До спеціальних обов`язків, що покладаються на учасників ринку електричної енергії відповідно до цього Закону для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, належать, виконання функцій постачальника універсальних послуг.

Частиною 1 статті 63 ЗУ «Про ринок електричної енергії» передбачено, що універсальні послуги надаються постачальником таких послуг виключно побутовим та малим непобутовим споживачам.

Пунктом 47 ст.1 передбачено, що непобутовий споживач - фізична особа - підприємець або юридична особа, яка купує електричну енергію, що не використовується нею для власного побутового споживання.

Відповідно до абзацу 11 пункту 13 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України № 2019-УПІ (зі змінами від 23.11.2018 №2628-VIII, які набирають чинності з 01.01.2019 р.) тимчасово, на період з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2020 року, універсальні послуги, крім побутових та малих непобутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності та іншим споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт, У зазначений період на бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності та на інших споживачів, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт, поширюються всі права та обов`язки, передбачені ЗУ "Про ринок електричної енергії" для малих непобутових споживачів щодо отримання універсальних послуг, передбачених статтею 63 Закону України «Про ринок електричної енергії» .

Відповідно до пункту 3.3.1. «Правил роздрібного ринку електричної енергії» , які затверджені Постановою НКРЕКП № 312 від 14,03.2018 р. (далі скорочено ПРРЕЕ), постачальник надає універсальні послуги за економічно обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що включають, зокрема, ціну купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії, ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі, оператора системи розподілу та постачальника послуг комерційного обліку відповідно до укладених договорів про надання відповідних послуг.

Відповідно до п. 3.3.2 ПРРЕЕ ціни на універсальні послуги оприлюднюються на офіційному веб-сайті постачальника універсальних послуг та засобах масової інформації.

Ст. 63 Закону України „Про ринок електричної енергії» передбачає, що у межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг; постачальник надає універсальні послуги за економічно обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються ним відповідно до методики (порядку), затвердженої Регулятором, та включають, зокрема, ціну купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії, ціну (тарифі на послуги постачальника універсальних послуг, ціни (тарифи! на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу відповідно до укладених договорів про надання відповідних послуг; постачальник універсальних послуг оприлюднює ціни на універсальні послуги не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування... (ч.3). Якщо конкурс на визначення постачальника універсальних послуг не відбувся, ціна (тариф) на послуги тимчасово призначеного постачальника універсальних послуг встановлюється Регулятором відповідно до затвердженої ним методики із дотриманням вимог статті 7 цього Закону,

Постачальник універсальних послуг здійснює постачання електричної енергії у порядку, визначеному правилами роздрібного ринку, та на умовах договору постачання універсальних послуг. Договір про постачання універсальних послуг є публічним договором приєднання та розробляється постачальником універсальної послуги на підставі типового договору, форма якого затверджується Регулятором. Постачальник універсальних послуг розміщує договір постачання універсальних послуг на своєму офіційному веб-сайті.

Так, П. 3.1.6. ПРРЕЕ визначає, що постачання електричної енергії споживачу здійснюється, якщо:

- об`єкт споживача підключений до мереж оператора системи у встановленому законодавством порядку;

- електропостачальник за договором з оператором системи отримав доступ до мереж та можливість продажу електричної енергії на території діяльності оператора системи;

- споживач є стороною діючих договорів:

про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії;

- про постачання електричної енергії споживачу або про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, або про постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» ;

- про надання послуг комерційного обліку електричної енергії, крім випадків, коли роль постачальника послуг комерційного обліку виконує оператор системи, до мереж якого приєднаний цей споживач;

- за усіма точками комерційного обліку на об`єкті (об`єктах) споживача, за якими здійснюється (планується) постачання електричної енергії, укладено договір з постачальником послуг комерційного обліку про надання послуг комерційного обліку електричної енергії.

П. 1.2.5 та п. 3.1.4 ПРРЕЕ, передбачають що для можливості постачати електричну енергію своїм споживачам, постачальник повинен укласти з оператором системи розподілу публічний Договір постачальника про розподіл електричної енергії.

У зв`язку з реформою у сфері енергетики, на період відокремлення оператора системи розподілу від постачання електричної енергії, договірні відносини між споживачами та учасниками ринку електричної енергії (та переходом споживача від постачальника за регульованим тарифом до нового постачальника) були врегульовані п. 13 Перехідних положень Закону України «Про ринок електричної енергії» , п.2. та п.4. Постанови № 312 від 14.03.2018 р. про затвердження «Правил роздрібного ринку електричної енергії» (скорочено-ПРРЕЕ), які передбачали, що:

(п. 2.) укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється до 01 грудня 2018 року шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.

(п.4.) у період з дати отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії до 01 грудня 2018 року операторам систем розподілу (далі - ОСР) укласти договори про надання послуг з розподілу електричної енергії, які укладаються зі споживачем, з усіма споживачами, електроустановки яких приєднані на території діяльності ОСР. Договір розробляється ОСР на основі істотних умов, визначених Кодексом систем розподілу, затвердженим постановою НЕСРЕКП від 14 березня 2018 року № 310, та форми, встановленої Правилами, і розміщується на сайті ОСР, у засобах масової інформації і в пунктах обслуговування споживачів ОСР. ОСР направляє поштовим відправленням споживачу заяву-приєднання до зазначеного договору, яка формується за базами даних вертикально інтегрованого суб`єкта господарювання та містить ЕІС-коди точок комерційного обліку об`єкта споживача. Направлення такої заяви-приєднання є пропозицією споживачу про приєднання до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах діючого договору про користування або постачання електричної енергії (індивідуальні характеристики об`єкта, потужність, клас надійності, ідентифікаційні коди, особливості обліку тощо). Договір вважається укладеним з дати підписання споживачем заяви-приєднання до договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, яка повертається споживачем на адресу ОСР, та/або сплати за рахунком (квитанцією), який надсилається (надається) одночасно з договором споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, та/або з дати, указаної у заяві-приєднанні, якщо споживач протягом указаного в заяві-приєднанні терміну не звернувся до ОСР із запереченнями щодо укладення договору в цілому або щодо окремих умов договору та спожив будь-який обсяг електричної енергії.

П. 3.1.7 ПРРЕЕ визначає, що договір між електропостачальником та споживачем укладається, як правило, шляхом приєднання споживача до розробленого електропостачальником договору на умовах комерційної пропозиції, опублікованої електропостачальником. У разі офіційного оприлюднення комерційної пропозиції електропостачальник не має права відмовити споживачу у приєднанні до договору на умовах цієї комерційної пропозиції, якщо технічні засоби вимірювання та обліку електричної енергії забезпечують виконання сторонами умов комерційної пропозиції. На вимогу споживача електропостачальник має надати письмовий примірник договору, підписаний з його боку.

П.1.2.8. ПРРЕЕ передбачено, що постачальник універсальних послуг здійснює постачання електричної енергії на підставі договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, який розробляється постачальником універсальних послуг на основі Типового договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг (додаток 6 до цих Правил) та укладається в установленому цими Правилами порядку.

Публічний Договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг та публічні комерційні пропозиції для споживачів електричної енергії, які мають право на універсальну послугу викладені TOB «ООЕК» на офіційному веб-сайті та розміщені в газеті «Одеські вісті» № 99 від 29.12.2019 р.

Згідно зі ст. 714 ЦК України, за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання. До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору постачання енергетичними та іншими ресурсами.

Відповідно до ст. 629 ЦК України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до п. 1 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Згідно ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Статтею 530 ЦК України встановлено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

У відповідності до ст. 26 Закону України „Про електроенергетику» , споживач, якому електрична енергія постачається енергопостачальником, що здійснює господарську діяльність з постачання електричної енергії на закріпленій території, зобов`язаний оплачувати її вартість виключно коштами шляхом їх перерахування на поточний рахунок із спеціальним режимом використання енергопостачальника. У разі проведення споживачем розрахунків в інших формах та/або сплати коштів на інші рахунки такі кошти не враховуються як оплата спожитої електричної енергії.

За таких обставин, суд вважає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, позовні вимоги про стягнення з відповідача боргу за спожиту електричну енергію в розмірі 30 297,22 грн.

Так, аналізуючи вимоги позивача про стягнення з відповідача пені у розмірі 353,97 грн., суд вказує наступне.

Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Згідно ч.1 ст.611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

За приписами частини першої статті 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Відповідно до ч.3 ст.549 ЦК України пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Частиною 2 ст.343 Господарського кодексу України встановлено, що пеня за прострочку платежу встановлюється за згодою сторін, але не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Відповідно п.6 комерційної пропозиції №1-УП у разі несвоєчасної оплати обумовлених даним додатком платежів, учасник проводить замовнику нарахування пені за кожен день прострочення оплати заборгованості у розмірі 0,01% але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України від суми боргу, що діяла в період, за який здійснюється нарахування.

Розглянувши здійснений позивачем розрахунок суми пені, господарський суд відзначає його правильність та обґрунтованість, у зв`язку з чим позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська обласна енергопостачальна компанія» в частині підлягають задоволенню.

Щодо вимог позивача про стягнення з відповідача 3 % річних у розмірі 294,22 грн., суд вказує наступне.

Згідно частини 2 статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Згідно абз.5, 6 п.2 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 17.07.2012р. №01-06/928/2012 „Про практику застосування Вищим господарським судом України у розгляді справ окремих норм матеріального права» передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові... Тієї ж позиції дотримується ВСУ у постановах від 04.07.2011 по справі №13/210/10, від 12.09.2011р. по справі № 6/433-42/183 та ВГСУ у постанові від 16.03.2011 по справі № 11/109.

Суд, перевіривши наявний в матеріалах справи розрахунок 3 % річних, вважає його вірним, у зв`язку із чим вимоги позивача про стягнення 3 % річних у розмірі 294,22грн є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

5. Висновки господарського суду за результатами вирішення спору.

Відповідно до вимог ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Зі змісту ст.77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Підсумовуючи вищезазначене, суд доходить висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська обласна енергопостачальна компанія» є обґрунтованими, підтверджені належними доказами, наявними в матеріалах справи, а тому підлягають задоволенню в повному обсязі.

Судові витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви покладаються на відповідача відповідно до приписів ст.129 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1.Позов - задовольнити повністю.

2.Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Біла Акація» /65114, м. Одеса, вул. Тополева, буд.12, код ЄДРПОУ 33507946/ на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Одеська обласна енергопостачальна компанія» /65003, м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 70, код ЄДРПОУ 42114410/ основний борг у розмірі 30 297 /тридцять тисяч дев?яносто сім/грн. 12коп., пеню у розмірі 353 /триста п`ятдесят три/ грн. 97коп., 3% річних у розмірі 294 /двісті дев`яносто чотири/грн. 22коп. та витрати на оплату судового збору у розмірі 1 921 (одна тисяча дев`ятсот одна)грн. 00коп.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст.241 ГПК України.

Наказ видати в порядку ст.327 ГПК України.

Повне рішення складено 16 вересня 2019р.

Суддя О.В. Цісельський

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення10.09.2019
Оприлюднено17.09.2019
Номер документу84258004
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2121/19

Постанова від 14.01.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 06.11.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 08.10.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Рішення від 10.09.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 22.08.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 26.07.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні