ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"12" вересня 2019 р.м. Одеса Справа № 916/1168/17
Господарський суд Одеської області у складі: судді Демешина О.А., при секретарі судового засідання Заболотній Я. О., розглянувши матеріали справи № 916/1168/17
за позовом: Виробничо-комерційної фірми у вигляді Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІД" (67571, Одеська обл., Лиманський район, с. Фонтанка, провулок Пушкіна, буд. 3);
до відповідача 1: Южненської міської ради Одеської області (65481, Одеська обл., м. Южне, проспект Григорівського десанту, буд. 26-А);
до відповідача 2: Дочірнього підприємства "Санта-Юг" (65481, Одеська обл., м. Южне, проспект Миру, буд. 16, кв. 108);
про визнання недійсним договору та рішень
Представники сторін не з`явились.
СУТЬ СПОРУ: 18.05.2017р. Виробничо-комерційна фірма у вигляді Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІД" звернулась до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Южненської міської ради Одеської області та Дочірнього підприємства "Санта-Юг", в якій просила суд:
- визнати недійсним рішення Южненської міської ради №984-V від 16.12.2008р. "Про затвердження проекту землеустрою площею 0,4785 га під розміщення будівельної бази для обслуговування будівництва багатоповерхових будинків, в короткострокову оренду терміном на 5 років, яка розташована за адресою: Одеська обл., м.Южне, Старомиколаївське шосе, 4/1, із земель територіальної громади міста Южне";
- визнати недійсним договір оренди землі, із всіма додатковими угодами до нього, укладений 14.10.2009 року між відповідачами, зареєстрований в Комінтернівському відділі Одеської регіональної філії державного підприємства "Центр ДЗК", про що вчинено запис від 23.10.2009р. №0409511000128;
- визнати недійсним рішення Южненської міської ради №121-VII від 22.12.2015р. "Про припинення права постійного користування Виробничо-комерційної фірми у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю "ВІД" земельною ділянкою";
- усунути перешкоди позивачу у користуванні власністю, шляхом зобов`язання відповідача-2 не перешкоджати позивачу у користуванні земельною ділянкою площею 4785 кв.м., яка розташована за адресою: Одеська обл., м. Южне, Старомиколаївське шосе, 4, та нежитловою будівлею загальною площею 569,2 кв.м., яка розташована за вказаною адресою.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 05.09.2018 року позов по вказаній справі (суддя Щавинська Ю. М.) задоволено частково, а саме, суд вирішив:
- визнати недійсним п. 1 та п. 2 рішення Южненської міської ради (65481, Одеська обл., м. Южне, проспект Григорівського десанту, буд. 18, код ЄДРПОУ 21018103) №984-V від 16.12.2008 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки дочірньому підприємству "САНТА-ЮГ", площею 0,4785 га під розміщення будівельної бази для обслуговування будівництва багатоповерхових будинків, в короткострокову оренду терміном на 5 років, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 область АДРЕСА_2 м АДРЕСА_3 Южне, Старомиколаївське шосе, 4/1 із земель територіальної громади міста Южне" в частині земельної ділянки, площею 0,1678 га.
- визнати недійсним договір оренди землі, із всіма додатковими угодами до нього, укладений 14.10.2009 року між Южненською міською радою (65481, Одеська обл., м. Южне, проспект Григорівського десанту, буд.18, код ЄДРПОУ 21018103) та Дочірнім підприємством "САНТА-ЮГ" (65481, Одеська обл., м. Южне, проспект Миру, буд. 16, кв. 108, код ЄДРПОУ 32027641), зареєстрований в Комінтернівському районному відділі Одеської регіональної філії державного підприємства "Центр ДЗК", про що вчинено запис від 23.10.2009 року №0409511000128 в частині земельної ділянки, площею 0,1678 га.
В решті позову суд відмовив.
Згідно з додатковим рішенням Господарського суду Одеської області від 19.09.2018 стягнуто з Южненської міської ради на користь позивача витрати за проведення експертизи.
28.05.2019 року Постановою Верховного суду Рішення Господарського суду Одеської області від 05.09.2018 та Постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.02.2019 у справі № 916/1168/17 скасовано в частині позовних вимог про визнання недійсними рішення Южненської міської ради від 16.12.2008 № 984-V і договору оренди землі від 14.10.2009 , а справу № 916/1168/17 у цій частині передано на новий розгляд до господарського суду Одеської області. В решті рішення та постанову у справі № 916/1168/17 залишено без змін. Додаткове рішення Господарського суду Одеської області від 19.09.2018 у справі № 916/1168/17 скасовано.
При цьому, Верховний суд звернув увагу на те, що суди попередніх інстанцій позовні вимоги про визнання недійсними рішення Южненської міськради № 984-V і договору оренди землі від 14.10.2009 задовольнили частково, а саме визнали недійсними пункти 1, 2 рішення Южненської міськради № 984-V і договір оренди землі з усіма додатковими угодами до нього, укладений 14.10.2009, у частині земельної ділянки площею 0,1678 га , колегія суддів дійшла висновку про нез`ясування судами відповідності оскаржуваного рішення в цій частині межам заявлених позовних вимог, як і можливості виконання цього рішення, зважаючи на вимоги, передбачені Законом України "Про землеустрій".
В порядку авторозподілу справа призначена до розгляду судді Демешину О. А.
27.06.2019 року суддя Демешин О. А. прийняв справу до свого провадження, ухвалив справу розглядати за правилами загального позовного провадження.
08.08.2019 року суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.
Отже, суд розглядає позовні вимоги в частині: визнання недійсними рішення Южненської міської ради від 16.12.2008 № 984-V і договору оренди землі від 14.10.2009.
В С Т А Н О В И В :
06.09.1995 між Сичавським сільпо Комінтернівського району Одеської області (продавець) і ТОВ "ВІД" (покупець) укладено договір купівлі-продажу, за умовами якого ТОВ "ВІД" купило цех, розташований у с. Сичавці Комінетрнівського району Одеської області, який складається з однієї кам`яної будівлі літ. А1 - капітальний цех, літ. А2 - капітальний цех, літ. А3 - цех переробки та зберігання, Б - вхід у підвал.
Рішенням голови Сичавської сільської ради "Про уточнення кордонів земель с. Южний" земельну ділянку, на якій розташовано ковбасно-рибний цех, придбаний ТОВ "ВІД", було вирішено вважати землями Южненської міськради.
Рішенням виконавчого комітету Южненської міськради народних депутатів від 21.09.1995 № 351 "Про назви вулиць та нумерацію нових житлових будинків" ковбасному цеху присвоєно адресу: м. Южне, Старомиколаївське шосе, 4. Наведена обставина підтверджується також довідкою за підписом заступника начальника управління архітектури та містобудування від 28.10.2008 № 14-18/169.
20.11.1995 Виконавчий комітет Южненської міськради народних депутатів прийняв рішення № 491, згідно з яким передав у постійне користування ТОВ "ВІД" земельну ділянку площею 0,4785 га, розташовану в комунальній зоні м. Южного, для розміщення цеху з переробки рибної продукції. Також зазначеним рішенням зобов`язано ТОВ "ВІД" оформити необхідні документи і погодження для одержання державного акта на право постійного користування землею, а відділ земельних ресурсів міськради зобов`язано видати ТОВ "ВІД" державний акт.
05.12.1995 Южненська міськрада на підставі зазначеного рішення, видала ТОВ "ВІД" державний акт на право постійного користування землею серії ОД №29-2, відповідно до якого ТОВ "ВІД" надано у постійне користування земельну ділянку площею 0,4785 га для розміщення цеху з переробки рибної продукції. Державний акт на право постійного користування землею зареєстровано у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 2.
Розпорядженням голови Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області від 15.01.1996 № 19 дозволено ТОВ "ВІД" проводити проектно-пошукові роботи для будівництва рибопереробного комплексу в с. Сичавці на земельній ділянці площею 0,4 га.
Рішенням Южненської міськради від 30.05.1996 № 135 затверджено рішення виконавчого комітету міської ради від 20.11.1995 № 491 "Про передачу в постійне користування ТОВ "ВІД" земельної ділянки під розміщення цеху по переробці рибної продукції".
Згідно з довідкою відділу земельних ресурсів у м. Южному Одеської області від 29.07.2008 № 32-03-03/601 земельна ділянка площею 0,4785 га, розташована за адресою: Одеська обл., м. Южне, вул. Старомиколаївське шосе, 4, увійшла до меж м. Южного Одеської області відповідно до рішення Верховної Ради України від 13.07.2000 № 1914-ІІІ внаслідок передачі зазначеної земельної ділянки із земель Сичавської сільської ради Комінтернівського району Одеської області.
17.11.2008 Комунальне підприємство "Южненське міське бюро технічної інвентаризації" виготовило технічний паспорт на нежитлову будівлю цеху за адресою: м. Южне, Старомиколаївське шосе, 4, відповідно до якого до складу будівель цеху, розташованого на земельній ділянці площею 0,4785 га, належать такі приміщення: капітальний цех літ. А1 площею 31,7 м2; капітальний цех літ. А2 загальною площею 376,1 м2; цех переробки та зберігання літ. А3 загальною площею 193,1 м2; вхід у підвал літ. Б.
19.12.2008 Южненський міськвиконком видав ТОВ "ВІД" свідоцтво про право власності на нерухоме майно № 1296, відповідно до якого ТОВ "ВІД" є власником нежитлової будівлі загальною площею 569,2 м2, розташованої за адресою: Одеська обл., м. Южне, Старомиколаївське шосе, 4.
Право власності ТОВ "ВІД" на зазначену нежитлову будівлю зареєстровано в електронному реєстрі прав власності на нерухоме майно 24.12.2008 за № 25863984, що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 24.12.2008 № 21399416, виданим Комунальним підприємством "Южненське міське бюро технічної інвентаризації".
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що згідно з оспорюваними рішеннями та договором ДП "Санта-Юг" передано частину земельної ділянки, яка належить позивачеві на праві постійного користування.
Так, Позивач зазначив, що оскільки земельній ділянці, яка на праві постійного користування належить ТОВ "ВІД", не було присвоєно кадастровий номер у 1995 році, ТОВ "ВІД" у 2013 році звернулося до землевпорядної організації ТОВ "Імперіал-777" стосовно розробки відповідної технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі.
Землевпорядна організація ТОВ "Імперіал-777" склала технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та передала її до Управління Держземагенства у Комінтернівському районі Одеської області для внесення відомостей щодо земельної ділянки до Державного земельного кадастру.
У 2013 році між Южненською міськрадою, ТОВ "Імперіал-777" і ТОВ "ВІД" складено акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання, згідно з яким межі земельної ділянки за адресою: Одеська обл., м. Южне, Старомиколаївське шосе, 4 закріплені в натурі (на місцевості) межовими знаками у кількості 4 шт. Межові знаки передано на зберігання директору ТОВ "ВІД".
При цьому, рішенням державного кадастрового реєстратора Управління Держземагентства у Комінтернівському районі від 13.06.2014 № РВ-5100073712014 ТОВ "ВІД" відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру у зв`язку з наявністю перетину з ділянкою 5111700000:02:006:0095 (площа збігається на 58,1304 %).
Рішенням Южненської міськради № 984-V затверджено проект землеустрою щодо відведення із земель територіальної громади м. Южного ДП "Санта-Юг" земельної ділянки площею 0,4785 га для розміщення будівельної бази, розташованої за адресою: Одеська обл., м. Южне, Старомиколаївське шосе, 4/1, для будівництва багатоповерхових будинків і надано ДП "Санта-Юг" цю земельну ділянку в короткострокову оренду терміном на 5 років.
14.10.2009 на підставі зазначеного рішення між Южненською міськрадою та ДП "Санта-Юг" укладено на 5 років договір оренди земельної ділянки площею 0,4785 га для розміщення будівельної бази для обслуговування будівництва багатоповерхових будинків, розташованої за адресою: Одеська обл., м. Южне, Старомиколаївське шосе, 4/1.
28.08.2014 Южненська міськрада прийняла рішення № 1219-VI, згідно з яким, зокрема, поновила термін дії договору оренди землі від 14.10.2009 (зареєстрований 23.10.2009 за № 040951100128) на 3 роки. На підставі зазначеного рішення між Южненською міськрадою та ДП "Санта-Юг" укладено додаткову угоду до зазначеного договору оренди, відповідно до якої його поновлено терміном на 3 роки та змінено розмір орендної плати.
За змістом витягу із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 05.11.2014 за ДП "Санта-Юг" зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: Одеська обл., м. Южне, Старомиколаївське шосе, 4/1, зі строком дії цього речового права до 23.10.2022.
За змістом висновку судової земельно-технічної експертизи від 07.05.2018 № 17-3898/3899 у результаті зіставлення геодезичних даних (каталогів координат по просторовому місцерозташуванню поворотних точок досліджуваних земельних ділянок) на ПК, шляхом побудови цифрових моделей та їх зіставлення з подальшою візуалізацією на суміщеному плані, наведених у землевпорядній документації, встановлено, що межі земельної ділянки ДП "Санта-Юг" накладаються на межі земельної ділянки ТОВ "ВІД". Площа накладення земельних ділянок становить 1 678 м2.
Отже, позовні вимоги ТОВ "ВІД" обґрунтовано протиправністю дій Южненської міськради як суб`єкта владних повноважень під час прийняття рішень про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ДП "Санта-Юг", межі якої накладаються на межі земельної ділянки, що перебуває у постійному користуванні позивача, і про припинення позивачеві права постійного користування земельною ділянкою, укладення з ДП "Санта-Юг" договору оренди землі на підставі зазначеного рішення.
Статтею 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
Конституційний Суд України у пункті 5 мотивувальної частини Рішення від 16.04.2009 № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання. У зв`язку з прийняттям цих рішень виникають правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, у тому числі отримання державного акта на право власності на земельну ділянку, укладення договору оренди землі.
Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Статтею 16 цього Кодексу передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (аналогічну норму права викладено у статті 20 ГК України).
За змістом положень наведених норм права суд шляхом вчинення провадження у справах здійснює захист осіб, права й охоронювані законом інтереси яких порушені або оспорюються. Розпорядження своїм правом на захист є приписом цивільного законодавства і полягає у наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.
Установивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, про захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту їх порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу в захисті, встановивши безпідставність та (або) необґрунтованість заявлених вимог.
Відповідно до статті 55 Закону України "Про землеустрій" у разі якщо на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) передбачається здійснити передачу земельних ділянок державної чи комунальної власності у власність чи користування, така технічна документація розробляється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України (у випадках, передбачених законом).
Відповідно до пункту 2 розділу 7 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або особи, яка подала заяву про визнання спадщини відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом.
Отже, право отримати згоду на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі має лише її користувач. Зазначену позицію викладено у постанові Верховного Суду від 19.12.2018 у справі № 808/3080/16.
Згідно з рішенням виконавчого комітету Южненської міськради від 20.11.1995 № 491 ТОВ "ВІД" передано в постійне користування земельну ділянку площею 0,4785 га, розташовану у комунальній зоні м. Южного, для розміщення цеху з переробки рибної продукції.
05.12.1995 Южненська міськрада видала ТОВ "ВІД" державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 0,4785 га, який на теперішній час є чинним, ніким не оскаржений, і його недійсність не є предметом розгляду у цій справі.
У 2013 році між Южненською міськрадою, ТОВ "Імперіал-777" і ТОВ "ВІД" складено акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання, згідно з яким межі земельної ділянки за адресою: Одеська обл., м. Южне, Старомиколаївське шосе, 4 закріплено в натурі (на місцевості) межовими знаками у кількості 4 шт. Межові знаки передано на зберігання директору ТОВ "ВІД".
За змістом статей 92, 95 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без установлення строку. Порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, установленому законом.
Згідно зі статтею 152 цього Кодексу захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають у результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, в судовому порядку.
Відповідно до частин 2 і 3 цієї ж статті землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Частиною 1 статті 155 ЗК України передбачено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Статтею 21 ЦК України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до частини 1 статті 393 цього Кодексу правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Аналіз положень наведених норм законодавства дає підстави для висновку, що особа, законний інтерес або право якої порушено, може скористатися способом захисту, який прямо передбачено нормою матеріального права.
Факт правомірності володіння та користування майном є достатньою підставою для відповідної особи для звернення за захистом цього права.
Згідно з частиною 1 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
За змістом статті 122 ЗК України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
З аналізу наведених норм у їх сукупності можна зробити висновок, що прийняття органом місцевого самоврядування ненормативного акта породжує виникнення правовідносин, пов`язаних із реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів у сфері земельних правовідносин. Тобто рішення органу місцевого самоврядування є підставою виникнення, зміни або припинення прав та обов`язків фізичних та юридичних осіб.
Відповідно до статей 152, 155 ЗК України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають у результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, в судовому порядку. Землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
У Рішенні від 16.04.2009 № 7-рп/2009 Конституційний Суд України наголосив, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє нинішнє становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення. Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Разом із тим із зазначеного Рішення Конституційного Суду України вбачається, що такі рішення органу місцевого самоврядування можуть бути оскаржені в інший спосіб.
Судовий захист є одним із найефективніших правових засобів захисту інтересів фізичних та юридичних осіб. Неправомірні рішення, дії чи бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування, прийняті з порушенням прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, можуть бути оскаржені відповідно до частини 2 статті 55, статті 124 Конституції України.
У такому разі вимога про визнання рішення незаконним може розглядатись як спосіб захисту порушеного цивільного права згідно із статтею 16 ЦК України, якщо фактично підставою пред`явлення позовної вимоги є оспорювання прав особи, що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Статтею 21 ЦК України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно з положеннями частин 1, 5 статті 116 ЗК України у редакції, чинній станом на 16.12.2008, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.
Відповідно до статті 141 ЗК України (у відповідній редакції) підставами припинення права користування земельною ділянкою є:
а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою;
б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом;
в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій;
г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам;
ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;
д) систематична несплата земельного податку або орендної плати.
Крім того, у статті 143 ЗК України у редакції, чинній станом на 16.12.2008, визначено підстави для примусового припинення прав на земельну ділянку у судовому порядку.
За змістом статті 149 цього Кодексу (у відповідній редакції) земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень. У разі незгоди землекористувача з вилученням земельної ділянки питання вирішується в судовому порядку.
Із аналізу наведених норм права убачається, що розпорядження земельною ділянкою, а саме надання її у користування іншій особі за наявності чинного права користування, можливо лише після припинення права такого користування останнім у встановленому порядку .
За змістом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди), шляхом укладання договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Як вбачається із матеріалів справи, згідно з рішенням Южненської міськради від 11.10.2007 № 489-V припинено право постійного користування земельною ділянкою ТОВ "ВІД" загальною площею 0,4785 га.
Водночас зазначене рішення визнано недійсним відповідно до рішення Господарського суду Одеської області від 25.02.2013 у справі № 5017/3646/2012, яке набрало законної сили.
Отже, оскільки матеріали справи не містять доказів виникнення будь-якої з підстав припинення права користування ТОВ "ВІД" земельною ділянкою, на теперішній час спірна земельна ділянка, розташована за адресою: Одеська обл., м. Южне, Старомиколаївське шосе, 4, площею 0,4785 га, належить позивачеві на праві постійного користування, яке є чинним і не скасованим.
Разом із тим оспорюваним рішенням Южненської міськради № 984-V затверджено проект землеустрою щодо відведення із земель територіальної громади м. Южного земельної ділянки ДП "Санта-Юг" площею 0,4785 га для розміщення будівельної бази за адресою: Одеська обл., м. Южне, Старомиколаївське шосе, 4/1 для будівництва багатоповерхових будинків і надано ДП "Санта-Юг" цю земельну ділянку в короткострокову оренду терміном на 5 років. На підставі зазначеного рішення 14.10.2009 між Южненською міськрадою і ДП "Санта-Юг" укладено договір оренди зазначеної земельної ділянки.
Вказаною експертизою факт перетинання меж земельної ділянки, яка перебуває у постійному користуванні ТОВ "ВІД", та меж земельної ділянки, яку було надано в оренду ДП "Санта-Юг", у частині 0,1678 га.
За змістом пункту "б" частини 1 статті 20 Закону України "Про землеустрій" землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі, зокрема, встановлення та зміни меж об`єктів землеустрою.
Статтею 31 Закону України "Про землеустрій" визначено, що зміни до документації із землеустрою вносяться особою, яка відповідно до вимог цього Закону може бути розробником документації із землеустрою, за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, які затвердили проекти землеустрою. Погодження та затвердження змін до документації із землеустрою здійснюються в порядку, передбаченому для погодження та затвердження документації із землеустрою.
З огляду на викладені норми закону допустимим доказом зміни площі земельної ділянки є виготовлена відповідно до вимог Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою. Така документація є підставою для внесення змін до умов договору оренди землі.
За таких обставин, суд вважає, що спірне Рішення Южненської міської ради та, укладений між Южненською міською радою і ДП „САНТА-ЮГ» , договір оренди землі - слід визнати недійсними у повному обсязі, приймаючи до уваги відсутність на момент вирішення спору відповідної документації із землеустрою щодо зміни розмірів площі земельної ділянки, яка надавалась в оренду ДП „САНТА-ЮГ» , з урахуванням її зменшення на розмір площі (0,1678 га) її перетинання з межами земельної ділянки, яка перебуває у постійному користуванні ТОВ "ВІД".
З огляду на викладене позов в частині позовних вимог про визнання недійсними рішення Южненської міської ради від 16.12.2008 № 984-V та договору оренди землі від 14.10.2009 року підлягає задоволенню, з покладенням на Южненську міську раду судових витрат по сплаті судового збору, відповідно до вимог ч.9 ст.129 ГПК України, приймаючи до уваги, що спір виник внаслідок неправильних дій саме цієї особи.
Керуючись ст.ст. 129, 130, 185, 191, 233, 238, 240 ГПК України, суд
В И Р І Ш И В :
1. Позов в частині позовних вимог про визнання недійсними рішення Южненської міської ради від 16.12.2008 № 984-V і договору оренди землі від 14.10.2009 - задовольнити у повному обсязі.
2. Визнати недійсним рішення Южненської міської ради (65481, Одеська обл., м. Южне, проспект Григорівського десанту, буд. 18, код ЄДРПОУ 21018103) №984-V від 16.12.2008 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки дочірньому підприємству "САНТА-ЮГ", площею 0,4785 га під розміщення будівельної бази для обслуговування будівництва багатоповерхових будинків, в короткострокову оренду терміном на 5 років, яка розташована за адресою: Одеська область, м. Южне, Старомиколаївське шосе, 4/1 із земель територіальної громади міста Южне" в частині земельної ділянки, площею 0,1678 га.
3. Визнати недійсним договір оренди землі, із всіма додатковими угодами до нього, укладений 14.10.2009 року між Южненською міською радою (65481, Одеська обл., м. Южне, проспект Григорівського десанту, буд.18, код ЄДРПОУ 21018103) та Дочірнім підприємством "САНТА-ЮГ" (65481, Одеська обл., м. Южне, проспект Миру, буд. 16, кв. 108, код ЄДРПОУ 32027641), зареєстрований в Комінтернівському районному відділі Одеської регіональної філії державного підприємства "Центр ДЗК", про що вчинено запис від 23.10.2009 року №0409511000128.
4. Стягнути з Южненської міської ради Одеської області (65481, Одеська обл., м. Южне, проспект Григорівського десанту, буд. 18, код ЄДРПОУ 21018103) на користь Виробничо-комерційної фірми у вигляді Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІД" (67571, Одеська обл., Комінтернівський район, с. Фонтанка, провулок Пушкіна, буд. 3, код ЄДРПОУ 22483335) 3200 /три тисячі двісті/ грн. судового збору.
Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України
та може бути оскаржено в порядку ст.ст.256-259 ГПК України.
Повне рішення складено 16 вересня 2019 р.
Суддя О.А. Демешин
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2019 |
Оприлюднено | 17.09.2019 |
Номер документу | 84258028 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні