Рішення
від 16.09.2019 по справі 320/3093/19
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 вересня 2019 року справа №320/3093/19

Суддя Київського окружного адміністративного суду Терлецька О.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області про визнання протиправною та скасування вимоги,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області, в якому просить суд визнати неправомірними дії Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області та скасувати вимогу про сплату боргу (недоїмки).

В обгрунтування такої вимоги позивач зазначила, що її підприємницька діяльність була припинена ще у 2005 році, тому вважає, що вимога про сплату боргу від 11 лютого та висновок документальної перевірки не відповідають існуючим фактам та діючому законодавству України, в зв`язку з чим нарахування вимоги ЄСВ є неправомірним та таким, що суперечить діючому законодавству України.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20 червня 2019 року відкрито провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він позову не визнав, у його задоволенні просив відмовити. Зазначив, що в інтегрованій картці платника податку позивача по єдиному соціальному внеску обліковується загальна сума заборгованості в розмірі 21 030,90 грн. У зв`язку з наявністю боргу у позивача з єдиного внеску відповідачем на підставі ст. 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , відповідачем було правомірно винесено та направлено позивачу вимогу від 11.02.2019 № Ф-145702-52.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Позивач 14.06.2005 року подав заяву про ліквідацію підприємницької діяльності ( про що свідчить довідка від 21.06.2005 року за № 199.), якою встановлено: період, в якому здійснювалась діяльність з 01.01.2004 року по 14.06.2005 року.

Таким чином, діяльність станом на 2017- 2019 рік не здійснювалась, і не могла здійснюватися, оскільки позивач припинив її 14.06.2005 року.

Про припинення підприємницької діяльності свідчить ряд і інших доказів.

08.07.2005 Броварською об`єднаною державною податковою інспекцією Київською області була видана Позивачу довідка, про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов`язкових платежів) в якій зазначається, що станом на 08.07.2005 року не має заборгованості зі сплати податків, зборів ( обов`язкових платежів). Довідка видана в зв`язку із закриттям підприємницької діяльності.

13.07.2005 Броварською об`єднаною державною податковою інспекцією Київською області була видана Позивачу довідка, про зняття з обліку платника податку в якій зазначається, що Позивач не має заборгованості зі сплати податків і зборів. Довідка видана у зв`язку із закриттям підприємницької діяльності.

14.07.2005 Пенсійним фондом України ( управління у м. Броварах Київської області) була видана довідка № 223 про відсутність заборгованості по страхових внесках на обов`язкове державне пенсійне страхування.

03 серпня 2005 року Броварським базовим міськрайцентром зайнятості була видана довідка про зняття з обліку. В довідці зазначається, що заборгованості немає та що підставою видачі довідки є припинення підприємницької діяльності.

04 серпня 2005 року була видана Броварським ВД ФССНВВ довідка про те, що Позивач не зареєстрований, як платник внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві.

04 серпня 2005 року Броварською районною виконавчою дирекцією ФСС ТВП була видана довідка про зняття з обліку страхувальника. В довідці зазначається, що заборгованість відсутня. Довідка видана в зв`язку з припиненням підприємницької діяльності.

11 лютого 2019 року від ГУ ДФС у Київській області на адресу ОСОБА_1 надійшла вимога про сплату боргу (недоїмки) у розмірі 18276,72 грн. (вісімнадцять тисяч двісті сімдесят шість грн. 72 коп.).

Не погоджуючись з вимогою про сплату боргу, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Спірні правовідносини врегульовані Податковим кодексом України від 2 грудня 2010 р. № 2755-VI (далі - ПК України) та Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 8 липня 2010 р. № 2464-VI (далі - Закон № 2464-VI).

Законом № 2464-VI визначено правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.

Вимогами п.2 ч.1 ст.1 Закону №2464-VI встановлено, що єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до вимог ч.1 ст.4 Закону № 2464-VI платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема, підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами; фізичні особи - підприємці, зокрема ті, які використовують працю інших осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством про працю, чи за цивільно-правовим договором (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців); фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.

Частиною 4 статті 8 Закону № 2464-VI встановлено, що порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску визначається цим Законом, в частині адміністрування - Податковим кодексом України, та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Облік нарахованих і сплачених сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування здійснюється контролюючим органом в інтегрованій картці платника, що відкривається за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися платниками.

Недоїмка - сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або несплачена у строки, встановлені цим законом, обчислена органом доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом.

Приписами пп. 14.1.153 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що податкова вимога - письмова вимога контролюючого органу до платника податків щодо погашення суми податкового боргу.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків.

Податкова вимога не надсилається (не вручається), якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищує шістдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків.

Відповідно до вимог п. 59.3 ст. 59 ПК України податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.

Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення грошового зобов`язання та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.

Як убачається з п. 59.5 ст. 59 ПК України у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.

У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Процедура нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування страхувальниками, визначеними Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", нарахування і сплати фінансових санкцій, стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів Державною фіскальною службою України та її територіальними органами встановлена Інструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженої Наказом Міністерства фінансів України 20 квітня 2015 р. № 449. (надалі по тексту - Інструкція)

Згідно з вимогами Закону № 2464-VI та Інструкції № 449 на платника покладено обов`язок щодо своєчасного та в повному обсязі нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Законом України від 6 грудня 2016 р. № 1774 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" внесено зміни до Закону № 2464-VI, що діють з 1 січня 2017 р., зокрема щодо обов`язковості визначення бази нарахування єдиного внеску у разі неотримання доходу (прибутку) у звітному році або окремому місяці звітного року.

Фізичні особи-підприємці, які перебувають на загальній системі оподаткування нараховують єдиний внесок на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому, сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць.

Для платників, зазначених у пункті 4 частини першої статті 4 цього Закону, які обрали спрощену систему оподаткування, єдиний внесок нараховується - на суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (п.3 ч.1 ст.7 Закону №2464-VI);

У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такий платник зобов`язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464-VI).

Мінімальний страховий внесок - сума єдиного внеску, що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та підлягає сплаті щомісяця.

Таким чином, фізичні особи-підприємці, які застосовують спрощену систему оподаткування, сплачують єдиний соціальний внесок за періоди, в яких вони були платниками єдиного податку, незалежно від того, отримували вони дохід у цей період чи ні.

З матеріалів справи судом встановлено, що позивач 14.06.2005 року подав заяву про ліквідацію підприємницької діяльності ( про що свідчить довідка від 21.06.2005 року за № 199.), якою встановлено: період, в якому здійснювалась діяльність з 01.01.2004 року по 14.06.2005 року.

Таким чином, діяльність станом на 2017- 2019 рік не здійснювалась, і не могла здійснюватися, оскільки позивач припинив її 14.06.2005 року.

Про припинення підприємницької діяльності свідчить ряд інших доказів.

08.07.2005 Броварською об`єднаною державною податковою інспекцією Київською області була видана Позивачу довідка, про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов`язкових платежів) в якій зазначається, що станом на 08.07.2005 року не має заборгованості зі сплати податків, зборів ( обов`язкових платежів). Довідка видана в зв`язку із закриттям підприємницької діяльності.

13.07.2005 Броварською об`єднаною державною податковою інспекцією Київською області була видана Позивачу довідка, про зняття з обліку платника податку в якій зазначається, що Позивач не має заборгованості зі сплати податків і зборів. Довідка видана у зв`язку із закриттям підприємницької діяльності.

14.07.2005 Пенсійним фондом України ( управління у м. Броварах Київської області) була видана довідка № 223 про відсутність заборгованості по страхових внесках на обов`язкове державне пенсійне страхування.

03 серпня 2005 року Броварським базовим міськрайцентром зайнятості була видана довідка про зняття з обліку. В довідці зазначається, що заборгованості немає та що підставою видачі довідки є припинення підприємницької діяльності.

04 серпня 2005 року була видана Броварським ВД ФССНВВ довідка про те, що Позивач не зареєстрований, як платник внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві.

04 серпня 2005 року Броварською районною виконавчою дирекцією ФСС ТВП була видана довідка про зняття з обліку страхувальника. В довідці зазначається, що заборгованість відсутня. Довідка видана в зв`язку з припиненням підприємницької діяльності.

У зв`язку із викладеним, суд вважає, що відповідачем було сформовано спірну вимогу без дотримання вимог діючого законодавства України, тому нарахування ЄСВ є неправомірним, відповідно спірна вимога підлягає скасуванню.

Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Разом з тим, відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду доказів на підтвердження правомірності свого рішення.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем за подання позовної заяви сплачено судовий збір, таким чином, вказані витрати підлягають присудженню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДФС у Київській області.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов - задовольнити.

Визнати неправомірними дії Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області та скасувати вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 11.02.2019 № Ф-145702-52.

Стягнути судовий збір у розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн 40 коп на користь ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (код ЄДРПОУ 39393260).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Терлецька О.О.

Дата ухвалення рішення16.09.2019
Оприлюднено17.09.2019

Судовий реєстр по справі —320/3093/19

Ухвала від 03.02.2020

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Урупа І. В.

Ухвала від 03.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 06.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 13.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Рішення від 21.10.2019

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Урупа І. В.

Рішення від 16.09.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Терлецька О.О.

Ухвала від 20.06.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Терлецька О.О.

Ухвала від 10.05.2019

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Урупа І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні