Рішення
від 16.09.2019 по справі 620/2077/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 вересня 2019 року м. Чернігів Справа № 620/2077/19

Чернігівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Падій В.В., розглянувши, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, справу за адміністративним позовом Управління Держпраці у Чернігівській області до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Десна про зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Управління Держпраці у Чернігівській області звернулось до суду з адміністративним позовом до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Десна (далі - СГТОВ Десна ) про зобов`язання СГТОВ Десна , у зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей, негайно зупинити роботи (виробництво), а саме: експлуатацію трактора ЮМЗ-6 (навантажувач), інвентарний номер б/н, та двостороннього шліфувального верстату (майстерня), інвентарний №б/н.

Обґрунтовуючи вимоги, позивачем зазначено, що в ході проведення планової перевірки СГТОВ Десна на предмет додержання законодавства у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці виявлені численні порушення вимог законодавства, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, у зв`язку з чим, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей є підстави для негайного зупинення робіт, а саме: експлуатацію трактора ЮМЗ-6 (навантажувач), інвентарний номер б/н, та двостороннього шліфувального верстату (майстерня), інвентарний №б/н.

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 19.07.2019 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи та встановлено відповідачу для подання відзиву на позов або заяви про визнання позову - 15-денний строк, з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Відповідач вищевказану ухвалу суду отримав 24.07.2019, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак правом подання відзиву на позов або заяви про визнання позову не скористався, у зв`язку з чим та на підставі частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.

Так, судом встановлено, що СГТОВ Десна є юридичною особою, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 16.09.2019 (а.с.33-39).

Управлінням Держпраці у Чернігівській області, на підставі наказу від 10.05.2019 №283-Н Про планову перевірку СТОВ Десна , плану заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) Державної служби України з питань праці на 2019 рік та направлення на проведення перевірки від 10.05.2019 №370, у період з 14.05.2019 по 20.05.2019 проведено планову перевірку СГТОВ Десна , вул. Центральна, 2, с. Прибинь, Корюківський район, Чернігівська область, 15311, код ЄДРПОУ - 32643109, щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки (а.с.11-12,14,15).

За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки від 20.05.2019 №370, один примірник якого отримано директором СГТОВ Десна Софієнком Сергієм Івановичем 20.05.2019 (а.с.16-22).

Перевіркою виявлено 50 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, з яких зазначені у рядках №№ 31 - 37 порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме: трактор ЮМЗ-6 (навантажувач), інвентарний номер б/н, із запуском двигуна за межами кабіни; використовується технічно несправний трактор ЮМЗ-6 (навантажувач), інвентарний номер б/н; на тракторі ЮМЗ-6 (навантажувач), інвентарний номер б/н, виявлено підтікання мастила з гідравлічної системи; експлуатується несправний двосторонній шліфувальний верстат (майстерня), інвентарний №б/н, з несправними та незакріпленими огородженнями; двосторонній шліфувальний верстат (майстерня), інвентарний №б/н, не відповідає вимогам правил охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями, а саме відсутній блокуючий пристрій, який при відкриванні захисних екранів вимикає привід; на двосторонньому шліфувальному верстаті (майстерня), інвентарний №б/н, відсутнє місцеве освітлення; двосторонній шліфувальний верстат (майстерня), інвентарний №б/н, не відповідає вимогам безпеки, експлуатується зі спрацьованим шліфувальним кругом.

Вважаючи вищевказані порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про зобов`язання відповідача зупинити такі роботи (виробництво).

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд застосовує джерела правового регулювання у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, та зважає на наступне.

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно з частиною 3 статті 19 Господарського кодексу України держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб`єктів господарювання, зокрема, у сфері виробництва і праці за безпекою виробництва і праці; за додержанням законодавства про працю; за пожежною, екологічною, санітарно-гігієнічною безпекою; за дотриманням норм і правил, якими встановлено обов`язкові вимоги щодо умов здійснення господарської діяльності.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 №877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон №877-V).

Відповідно до статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Основні положення щодо, зокрема, регулювання за участю відповідних органів державної влади відносин між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, і встановлення єдиного порядку організації охорони праці в Україні визначає Закон України від 14.10.1992 №2694-XII Про охорону праці (далі - Закон №2694-XII).

Відповідно до частини 1 статті 38 Закону №2694-XII державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідно до Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Україну від 11.02.2015 №96 (пункти 1, 4) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, який, зокрема, реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює, зокрема, державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю, зокрема, в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки та потенційно небезпечними об`єктами.

Відповідно до пункту 7 вказаного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. Держпраці може покладати виконання завдань на утворені територіальні органи за міжрегіональним принципом.

Наказом Держпраці від 03.08.2018 №84 затверджено Положення про Управління Держпраці у Чернігівській області, відповідно до пункту 1 якого Управління Держпраці у Чернігівській області (далі - Управління) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Згідно з частиною 1 статті 39 Закону №2694-XII посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об`єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.

У свою чергу, частиною 1 статті 1 Закону №2694-XII визначено, що охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров`я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.

Одним із принципів державної політики в галузі охорони праці є пріоритет життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці (частина 2 статті 4 Закону №2694-XII).

Законодавством України закріплено обов`язки роботодавців зі створення й підтримання належних умов праці працівників та інші обов`язки у сфері охорони праці.

Умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства (частина 1 статті 6 Закону №2694-XII).

Частиною 1 статті 13 Закону №2694-XII передбачено, що роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу (частина 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

У той же час, станом на день ухвалення судом рішення у справі, відповідачем не надано до суду жодних належних та допустимих доказів, які б спростовували встановлені актом перевірки факти порушень ним законодавства про охорону праці, що створюють загрозу життю працівників або які б підтверджували усунення виявлених порушень вимог законодавства про охорону праці, що стали підставою для звернення відповідача до суду, як і доказів, що зазначені у акті перевірки порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Відповідно до частини 4 статті 4 Закону №877-V виключно законами встановлюються повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.

Абзацом 5 частини 1 статті 39 Закону №2694-XII передбачена така підстава зупинення експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, як вчинення порушень, що створюють загрозу життю працюючих.

Згідно з частиною 5 статті 4, частиною 7 статті 7 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

З огляду на встановлені судом обставини та не усунення відповідачем порушень законодавства про охорону праці, які створюють загрозу життю працівників, адміністративний позов підлягає задоволенню.

При цьому, відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки під час розгляду даної справи свідки судом не залучались та судові експертизи не призначались, суд вважає за необхідне зазначити, що судові витрати, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Управління Держпраці у Чернігівській області до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Десна про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Зобов`язати Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Десна , у зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей, негайно зупинити роботи (виробництво), а саме: експлуатацію трактора ЮМЗ-6 (навантажувач), інвентарний номер б/н, та двостороннього шліфувального верстату (майстерня), інвентарний №б/н.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, через Чернігівський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Управління Держпраці у Чернігівській області, вул. П`ятницька, 39, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ - 39779238.

Відповідач: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Десна , вул. Центральна, 2, с. Прибинь, Корюківський район, Чернігівська область, 15311, код ЄДРПОУ - 32643109.

Суддя В.В. Падій

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2019
Оприлюднено17.09.2019
Номер документу84262232
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/2077/19

Рішення від 16.09.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 19.07.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні