Рішення
від 13.09.2019 по справі 826/15643/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

13 вересня 2019 року № 826/15643/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Шевченко Н.М., розглянувши у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Парбат до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю ТРК Львівська хвиля про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю Парбат (далі - позивач) з позовом до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (далі - відповідач, Національна рада), третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю ТК Львівська хвиля , в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати п. 2 рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення № 1532 від 20.09.2018 Про відмову у видачі ліцензії на мовлення з використанням частоти 105,3 МГц у м. Городенці Івано-Франківської області щодо Товариства з обмеженою відповідальністю Парбат ;

- визнати протиправним та скасувати рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення № 1531 від 20.09.2018 Про визначення переможця конкурсу та видачу ліцензії на мовлення з використанням частоти 105,3 МГц у м. Городенці Івано-Франківської області .

Вимоги адміністративного позову позивач обґрунтовує тим, що ТОВ Парбат має переважне право отримати ліцензію відповідно до ст. 25 Закону України Про телебачення і радіомовлення , а Національна рада всупереч вимог вказаної статті, а також статей 3, 17 Закону України Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення неправомірно відмовила у видачі такої ліцензії без зазначення обґрунтованих підстав для відмови та прийняла рішення про надання такої ліцензії Товариству з обмеженою відповідальністю Телерадіокомпанія Львівська Хвиля .

У відзиві на адміністративний позов Національна рада просить відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що оскаржувана відмова у видачі ліцензії позивачу є обґрунтованою, оскільки третьою особою надано докази можливості найкраще забезпечити виконання конкурсних умов, зокрема, щодо надання переваги соціально важливим програмам, в тому числі, інформаційного спрямування. Крім цього, відповідач вказує, що вирішення питань щодо надання ліцензії чи відмови у наданні відноситься до внутрішньої компетенції суб`єкта владних повноважень.

У відповіді на відзив ТОВ Парбат зазначає про те, що відповідачем не спростовано доводи адміністративного позову щодо протиправності оскаржуваної відмови у видачі ліцензії та просить задовольнити позов.

ТОВ ТРК Львівська хвиля надано пояснення щодо позову, в яких третя особа просить відмовити у задоволенні позову посилаючись на законність та обґрунтованість оскаржуваних рішень відповідача.

Такі вимоги, зокрема, обґрунтовані тим, що конкурсна пропозиція ТОВ ТРК Львівська хвиля мала переваги по всіх пунктах, визначених ч. 14 ст. 25 Закону України Про телебачення та радіомовлення , на підтвердження чого було зазначено про те, що ТРК здійснює свою діяльність, починаючи з 1992 року. У телерадіокомпанії наявні сучасні матеріально-технічні ресурси для здійснення діяльності та висококваліфікований персонал, аудиторія слухачів охоплює різні верстви населення, 100% від загального обсягу мовлення становить національний аудіовізуальний продукт.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

На підставі рішення від 26.04.2018 № 595 Про затвердження конкурсних умов Національна рада України з питань телебачення та радіомовлення рішенням від 26.04.2018 № 596 оголосила конкурс на отримання ліцензії на мовлення з використанням вільних радіоканалів.

Оголошення про конкурс було опубліковано 17.05.2018 у газеті Голос України № 89 (6844) та оприлюднене у мережі Інтернет на офіційному веб-сайті Національної ради.

Для участі в конкурсі на отримання ліцензії на мовлення з використанням частоти 105,3 МГц у м. Городенка Івано-Франківської області було подано заяви ТОВ РК Західний полюс , м. Івано-Франківськ, ТОВ Парбат , м.Київ та ТОВ ТРК Львівська хвиля , м. Львів.

На підставі п.п. а , б , г ч. 14 ст. 25 Закону України Про телебачення та радіомовлення Національна рада прийшла до висновку про те, що ТОВ ТРК Львівська хвиля здатне найкраще забезпечити виконання конкурсних умов, зокрема, надає перевагу соціально важливим програмам, у тому числі, інформаційного спрямування..

20.09.2018 Національною радою прийнято рішення № 1531 Про визначення переможця конкурсу та видачу ліцензії на мовлення з використанням частоти 105,3 МГц у м. Городенці Івано-Франківської обл. , відповідно до якого, керуючись статтями 8, 9, 10, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 31, 32, 36, 39 Закону України Про телебачення і радіомовлення , статтями 15, 17, 18 та 24 Закону України Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення , офіційними даними Державної служби статистики на 01.01.2018 (чисельність наявного населення України), враховуючи План розвитку національного телерадіоінформаційного простору, затверджений рішенням Національної ради від 01.12.2010 № 1684 (із змінами), зареєстрований у Міністерстві юстиції України 20.12.2010 за № 1294/18589, беручи до уваги інформацію структурних підрозділів Національної ради, Національна рада вирішила:

1. Визнати ТОВ ТЕЛЕРАДІОКОМПАНІЯ ЛЬВІВСЬКА ХВИЛЯ , м. Львів ( Львівська хвиля радіо нашого міста ), переможцем конкурсу на отримання ліцензії на мовлення з використанням частоти 105,3 МГц у м. Городенці Івано- Франківської обл., потужність передавача - 0,03 кВт, територія розповсюдження програм - м. Городенка та Городенківський район, місце встановлення передавача - м. Городенка, вул. Стецько, 7, обсяг мовлення - 24 години на добу.

2. Видати ТОВ ТЕЛЕРАДІОКОМПАНІЯ ЛЬВІВСЬКА ХВИЛЯ , м. Львів ( Львівська хвиля радіо нашого міста ), ліцензію на мовлення з використанням частоти 105,3 МГц у м. Городенці Івано-Франківської обл., потужність передавача - 0,03 кВт, територія розповсюдження програм - м. Городенка та Городенківський район, місце встановлення передавача - м. Городенка, вул. Стецько, 7, обсяг мовлення - 24 години на добу, відповідно до поданої заяви про видачу ліцензії на мовлення, затвердженої програмної концепції мовлення, згідно з додатком до рішення, конкурсних умов, строк дії ліцензії - 7 років.

Також 20.09.2018 Національною радою було прийнято рішення № 1531 Про відмову у видачі ліцензії на мовлення з використанням частоти 105,3 МГц у м. Городенці Івано-Франківської обл. , відповідно до якого, керуючись частиною першою статті 30 Закону України Про телебачення і радіомовлення , Національна рада вирішила:

1. На підставі частини першої статті 30 Закону України Про телебачення і радіомовлення , відмовити ТОВ РК ЗАХІДНИЙ ПОЛЮС , м. Івано- Франківськ ( Радіо Західний полюс ), у видачі ліцензії на отримання ліцензії на мовлення з використанням частоти 105,3 МГц у м. Городенці Івано-Франківської обл.;

2. На підставі частини першої статті 30 Закону України Про телебачення і радіомовлення , відмовити ТОВ ПАРБАТ , м. Київ ( Гуцульське радіо ), у видачі ліцензії на отримання ліцензії на мовлення з використанням частоти 105,3 МГц у м. Городенці Івано-Франківської обл.

Вважаючи вказані рішення відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з позовом про їх скасування.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення від 23.09.1997 р. № 538/97-ВР (далі - Закон № 538/97-ВР), Про телебачення і радіомовлення від 21.12.1993 р. № 3759-XII (далі - Закон № 3759-XII).

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У ст. 1 Закону № 538/97-ВР визначено, що Національна рада є конституційним, постійно діючим колегіальним органом, метою діяльності якого є нагляд за дотриманням законів України у сфері телерадіомовлення, а також здійснення регуляторних повноважень, передбачених цими законами.

Статтею 3 Закону № 538/97-ВР передбачено, що діяльність Національної ради ґрунтується на принципах законності, незалежності, об`єктивності, прозорості, доступності для громадськості, врахування культурної, ідеологічної та політичної багатоманітності в суспільстві, врахування загальновизнаних міжнародних норм та стандартів у галузі телерадіомовлення, повноти і всебічного розгляду питань та обґрунтованості прийнятих рішень.

Згідно з ч. 4 ст. 7 Закону № 3759-XII єдиним органом державного регулювання діяльності у сфері телебачення і радіомовлення незалежно від способу розповсюдження телерадіопрограм і передач є Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення.

У ст.ст. 13, 14 Закону № 538/97-ВР передбачено, що Національна рада наділена наглядовими та регуляторними повноваженнями щодо дотримання телерадіоорганізаціями вимог законодавства у галузі телерадіомовлення, а також нагляд за дотриманням ліцензіатами умов ліцензій.

Статтею 18 Закону №538/97-ВР встановлено, що ліцензування телерадіомовлення здійснює Національна рада. Ліцензія Національної ради на телерадіомовлення є єдиним і достатнім документом дозвільного характеру, що надає право ліцензіату вести телерадіомовлення. Порядок ліцензування телерадіомовлення визначається Законом України Про телебачення і радіомовлення .

Частиною 1 статті 23 Закону № 3759-XII визначено, що ліцензування мовлення здійснюється виключно Національною радою відповідно до порядку та вимог, встановлених цим Законом та Законом України Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення .

Відповідно до ч. 7 ст. 9 Закону № 3759-XII при проведенні конкурсів на видачу ліцензії на мовлення Національна рада керується необхідністю: забезпечення інформаційних потреб громадян, у тому числі забезпечення громадян місцевими новинами; захисту інтересів держави, протидії інформаційній агресії; захисту інтересів виробників національного аудіовізуального продукту; розвитку державної мови; захисту прав та інтересів національних меншин; захисту осіб, які опинилися на тимчасово окупованих територіях; захисту інтересів національних мовників; розвитку регіональних, місцевих і некомерційних мовників; реалізації державної політики з вивчення іноземних мов, спрямованої на забезпечення інтеграції України до європейського політичного, економічного і науково-освітнього простору.

Виходячи з цих пріоритетів Національна рада визначає на конкурсних умовах відповідні вимоги до програмної концепції мовлення.

Частинами 6, 7 статті 23 Закону № 3759-XII передбачено, що видача ліцензій на мовлення здійснюється на конкурсних засадах (за результатами відкритих конкурсів) або без конкурсів (за заявковим принципом) у випадках, передбачених цим Законом. На конкурсних засадах здійснюється видача ліцензій на: ефірне мовлення; багатоканальне мовлення з використанням радіочастотного ресурсу.

Згідно з ч. 9 ст. 23 Закону №3759-XII крім випадку, передбаченого абзацом другим цієї частини, ліцензія на мовлення, видана Національною радою, є єдиним і достатнім документом, що надає ліцензіату право відповідно до умов ліцензії здійснювати мовлення, користуватися каналами мовлення за умови наявності у володільців радіоелектронних засобів передбачених законом дозволів на їх експлуатацію.

Відповідно до ч. 4 ст. 25 Закону № 3759-XII конкурс на отримання ліцензії оголошується рішенням Національної ради. Повідомлення про проведення конкурсу публікується в засобах масової інформації, перелік яких визначається Національною радою, не пізніше ніж за 60 днів до закінчення терміну подачі заяв на видачу ліцензії.

Пунктами 11-14 статті 25 Закону № 3759-XII встановлено, що конкурсні умови визначаються Національною радою до оголошення конкурсу і затверджуються окремим рішенням Національної ради.

Конкурсні умови включають: а) ліцензійні умови для відповідного виду мовлення; б) вимоги до програмної концепції мовлення; в) вимоги щодо організаційно-технічних, фінансових та інвестиційних зобов`язань майбутнього ліцензіата.

Рішення про переможця конкурсу та про видачу ліцензії приймається Національною радою в місячний термін після завершення прийому заяв на отримання ліцензії.

При розгляді заяв Національна рада надає перевагу телерадіоорганізації, яка:

а) здатна найкраще забезпечити виконання конкурсних умов;

б) надає перевагу соціально важливим програмам (інформаційним, соціально-політичним, дитячим тощо), задовольняє інформаційні потреби національних меншин та забезпечує свободу слова;

в) має перевагу у фінансово-економічних та професійно-технічних можливостях телерадіомовлення;

г) є організацією суспільного телебачення і радіомовлення;

ґ) протягом одного року до дня подання заяви не допускала порушень вимог цього Закону щодо розкриття інформації про всіх кінцевих бенефіціарних власників (контролерів), про всіх пов`язаних осіб та про структуру власності;

д) зобов`язується збільшити частку пісень державною мовою, передбачену частиною другою статті 9 цього Закону, на 5 і більше відсотків;

е) здатна найкраще забезпечити інтереси виробників національного аудіовізуального продукту.

Частиною 1 статті 30 Закону № 3759-XII визначено, що при проведенні конкурсу на видачу ліцензії на мовлення підставою для відмови у видачі ліцензії є перемога іншого заявника за результатами конкурсного відбору.

Системний аналіз викладених правових норм надає підстави стверджувати, що здійснення ліцензування мовлення належить до виключної компетенції Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, яка реалізується вказаним суб`єктом владних повноважень за результатами відповідної конкурсної процедури, з урахуванням не лише формального дотримання конкурсантами вимог конкурсної документації, а й їх відповідності критеріям, визначеним у п. 14 ст. 25 Закону № 3759-ХІІ.

Обґрунтовуючи вимоги адміністративного позову, позивач зазначає, що ТОВ Парбат мало переваги на отримання ліцензії, встановлені пунктами а та б частини 14 ст.25 Закону № 3759-XII, а саме як телерадіоорганізація, яка здатна найкраще забезпечити виконання конкурсних умов та надає перевагу соціально важливим програмам (інформаційним, соціально-політичним, дитячим тощо), задовольняє інформаційні потреби національних меншин та забезпечує свободу слова, оскільки згідно з програмною концепцією позивача для участі в конкурсі частка інформаційно-аналітичних та публіцистичних передач становила 12 годин 36 хвилин на добу. Крім цього, концепція радіостанції Гуцульське Радіо передбачає поширення інформації про гуцульщину, тобто місцеву для цієї частини Івано-Франківської області тематики, що відповідає конкурсним умовам, за якими в загальному обсязі власного мовлення не менше 15 % мають становити інформаційні передачі місцевої тематики.

Слід враховувати, що підставою для надання відповідачем переваги за результатами конкурсу саме ТОВ ТРК Львівська хвиля , а не позивачу, стало те, що вказаний учасник конкурсу здатен краще забезпечити виконання конкурсних умов за всіма підпунктами пункту 14 ст. 25 Закону № 3759-ХІІ.

Як вбачається з пояснень третьої особи, ТОВ ТРК Львівська хвиля має тривалий досвід роботи у сфері телерадіомовлення, колектив радіо - 25 фахових радіоведучих, журналістів. За результатами досліджень, проведених GfK Ukraine, протягом 2014-2018 років, позицію лідера FM простору у Львівській області утримує радіостанція Львівська хвиля , яку слухає близько чверті населення різних соціальних груп. Студія ТОВ ТРК Львівська хвиля обладнана сучасним технічним та програмним забезпеченням. Протягом одного року до дня подання заяви не допускала порушень вимог цього Закону щодо розкриття інформації про всіх кінцевих бенефіціарних власників (контролерів), про всіх пов`язаних осіб та про структуру власності. Програмна концепція мовлення третьої особи повністю відповідала конкурсним вимогам, затвердженим рішенням Національної ради від 26.04.2018 № 595 Про затвердження конкурсних умов . 100% від загального обсягу мовлення становить національний аудіовізуальний продукт.

Зазначене також свідчить про те, що вказаний конкурсант підтвердив відповідність критеріям, визначеним у п. 14 ст. 25 Закону № 3759-ХІІ, та наявність в нього переваг за критеріями, регламентованими п. 14 ст. 25 Закону № 3759-ХІІ.

В той же час, позивачем не надано доказів наявності в нього переваг за всіма перерахованими критеріями, а тому Національною радою правомірно, виважено і обґрунтовано надано перевагу ТОВ ТРК Львівська хвиля .

Посилання позивача на те, що ним було дотримано всі конкурсні умови на отримання ліцензії, не доводить протиправності оскаржуваних ним рішень Національної ради, оскільки здатність забезпечити виконання конкурсних умов є лише однією, але не виключною, підставою для надання Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення переваги при розгляді заяв на отримання ліцензії.

Крім того, можливість забезпечення виконання вимог конкурсних умов позивачем не виключає наявності такої можливості в інших учасників конкурсу, зокрема у ТОВ ТРК Львівська хвиля .

Посилання адміністративного позову на те, що оскаржувані ним рішення Національної ради є невмотивованими, що є порушенням вимог законодавства, є помилковими, оскільки в обох оскаржуваних позивачем рішеннях зазначені чіткі законодавчі підстави, з яких вони прийняті, наведене відповідне законодавче підґрунтя та міститься мотивувальна частина.

У рішенні Європейського суду з прав людини від 24.03.1998 р. по справі Олссон проти Швеції суд зазначив, що рішення органу влади має бути визнано протиправним, у разі, коли істотність порушення процедури потягнуло його неправильність.

Відповідно до ст. 17 Закон України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини висновки ЄСПЛ є джерелом права.

Доводи про упередженість відповідача при проведенні конкурсу та визначенні переможця засновані на припущеннях і, у відповідності до вимог ст. 242 КАС України, не можуть бути покладені в основу судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем підтверджено наявність правових підстав для прийняття оскаржуваних рішень, а тому позов задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 72 - 78, 90, 139, 241, 244, 246, 255, 257, 262, 293, 295 - 297 КАС України, Окружний адміністративний суд м. Києва

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Приватного акціонерного товариства Телекомпанія ТЕТ (вул. Фрунзе, 23, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 16391959) до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (вул. Прорізна, 2 м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 00063928) про визнання протиправним та скасування рішення відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 255 КАС України та може бути оскаржене за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно.

Суддя Н.М. Шевченко

Дата ухвалення рішення13.09.2019
Оприлюднено18.09.2019

Судовий реєстр по справі —826/15643/18

Ухвала від 09.10.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

Рішення від 13.09.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

Ухвала від 27.09.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

Ухвала від 27.09.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні