ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
УХВАЛА
про закриття провадження у справі
"16" вересня 2019 р. Справа № 903/625/17 Господарський суд Волинської області у складі: головуючої судді - Костюк С.В., суддів - Кравчук А. М., Слободян О. Г. розглянувши матеріали по справі № 903/625/17
за позовом Селянського (фермерського) господарства "Вітал"
до відповідача-1: Горохівської районної державної адміністрації
відповідача-2: Головного управління Держгеокадастру у Волинської області
відповідача-3: Звиняченської сільської ради Горохівського району
відповідача-4: Горохівської районної ради
3-ті особи на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору:
1) ОСОБА_1 ,
2) ОСОБА_2
3) ОСОБА_3
4) ОСОБА_4
про скасування розпоряджень райдержадміністрації та визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки,
за участю представників-учасників справи:
від позивача: Чорна Л . О . , ордер серія ВЛ № 000,031906;
від відповідача-1: н/з;
від відповідача-2: Семенюта І. М . , довіреність № 0-3-0.6-40/62-19 від 01.02.2019 року;
від відповідача-3: н/з;
від відповідача-4: н/з;
від 3-х осіб: 1) ОСОБА_1 , паспорт НОМЕР_1 ;
2) ОСОБА_2 , паспорт НОМЕР_2 ;
3) н/з;
4) н/з.
Права та обов`язки учасникам судового процесу роз`яснені відповідно до ст.ст. 42, 46 ГПК України.
Відводу складу суду не заявлено.
Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу "Діловодство суду".
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину ухвали.
В с т а н о в и в:
Позивач звернувся з позовною заявою, в якій ставить вимогу, з врахуванням доповнення до заяви від 04.09.2017:
- скасувати Розпорядження Горохівської районної державної адміністрації від 22.07.2005р. за № 189, на підставі якого було видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ВЛ №2081705 виданий ОСОБА_1 та визнати недійсним Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ВЛ №2081705 виданий ОСОБА_1 ;
- скасувати Розпорядження Горохівської районної державної адміністрації від 18.07.2003р. за № 224, на підставі якого було видано Державний акт на право приватної власності на землю Серія Р2 №117929 виданий ОСОБА_7 та визнати недійсним Державний акт на право приватної власності на землю Серія Р2 №117929 виданий ОСОБА_7 ;
- скасувати Розпорядження Горохівської районої державної адміністрації від 28.03.2006р. за № 107, на підставі якого було видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯБ № 484925 виданий ОСОБА_8 , визнати недійсним Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯБ № 484925 виданий ОСОБА_8 ;
- визнати недійсним Державний акт на право власності на земельну ділянку серія ВЛ №2081705 виданий ОСОБА_2 , який виданий на підставі договору купівлі-продажу свідоцтво про право на спадщину за законом ВСА № 685205 від 13.07.2005 за № 493, спадкова справа 152.
Обґрунтовуючи заявлену вимогу вказує, що згідно рішення Горохівської районної ради № 11/8 від 15.09.2000 ОСОБА_9 була надана у постійне користування земельна ділянка площею 6,0 га на території Звиняченської сільської ради Горохівського району Волинської області; землю надано для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, про що 15.09.2000 видано Державний акт на право постійного користування землею ІІІ-ВЛ № 000534, зареєстрований в книзі записів державних актів за № 42; на даній земельній ділянці з 2002 діє селянське (фермерське) господарство "Вітал" і будь-яких претензій щодо користування землею не було.
При зверненні до відділу Держгеокадастру у Горохівському районі про внесення відомостей до Державного земельного кадастру було відмовлено із-за невідповідності електронного документа установленим вимогам, а саме перетин даної ділянки з ділянками:
- кадастровий номер 0720882000010011076 - 0,6121 га - Державний акт від 30.10.2003 Р2 117929;
- кадастровий номер 0720882000010011077 - 1,2242 га - Державний акт від 25.07.2005 ВЛ 081705;
- кадастровий номер 0720882000010020233 - 0,6121 га - Державний акт від 15.05.2006 ЯБ 484925;
- кадастровий номер 0720882000010020234 - 0,6121 га - Державний акт від 30.08.2005 ВЛ 081546.
Вказує, що про підстави припинення права користування земельною ділянкою загальною площею 6,0 га у межах користування та порядок її передачі іншим особам не було повідомлено, заяви про відмову від користування орендар не подав; на неодноразові звернення до Звиняченської сільської ради надати виписку з рішення щодо зміни статусу та цільового призначення земельної ділянки відповіді не отримано, за твердженням голови сільської ради ОСОБА_10 . ніяких рішень по земельній ділянці не приймалось і будь-які письмові відомості відсутні; від Горохівської районної державної адміністрації на звернення позивача отримана відповідь про відсутність інформації щодо зміни статусу та цільового призначення земельної ділянки наданої у користування ОСОБА_9 на підставі Державного акту ІІІ-ВЛ № 000534 від 15.09.2000.
В поясненні від 09.10.2017 зазначає, що земельна ділянка загальною площею 6.0 га була виділена в постійне користування ОСОБА_9 для ведення селянського (фермерського) господарства, що передбачено нормами ЗУ "Про селянське (фермерське) господарство" від 20.12.1991 -ХII зі змінами внесеними ЗУ "Про внесення змін та доповнень до ЗУ "Про селянське (фермерське) господарство" від 10.06.2003; при отриманні земельної ділянки дотримана процедура щодо її отримання, зокрема, складено проект відведення земельної ділянки для створення селянського (фермерського) господарства, затверджений директором земельного кадастрового бюро м. Горохова у 2000 році, видано Державний акт на право постійного користування землею (III-ВЛ №000534) для ведення селянського (фермерського) господарства на підставі рішення Горохівської районної ради від 15.09.2000 № 11/8, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею та іншої технічної документації 15.09.2000, виділені фермерському господарству землі перебували у державній власності та не підпадали розпаюванню; СФГ "Вітал" зареєстровано в установленому законом порядку, про що видано Свідоцтво про державну реєстрацію, випискою з ЄДРПОУ взято на облік в податкових органах. До пояснення долучено документи зазначені в ньому ( а. с. 87-92).
Відповідач - Горохівська районна державна адміністрація (відповідач-1) в поясненні від 22.08.2017 (а.с.48-49) позов не визнає, вказуючи, що позивачем пропущено строк позовної давності, оспорювані розпорядження видані для затвердження технічної документації по видачі Державних актів на підставі клопотань, рішень сесій та погоджень сільськими радами Горохівського району, застережень щодо даної земельної ділянки не було надано ні сільською радою, ні відділом земельних ресурсів; паювання землі між членами ПСП "Звиняче" відбулось ще до прийняття рішення Горохівською районною радою від 15.09.2000 № 11/8 про надання ОСОБА_9 права на постійне користування земельною ділянкою; скасування оспорюваних розпоряджень призведе до порушення прав осіб, які отримали Державні акти згідно даних розпоряджень.
Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Волинській області (відповідач-2) у відзиві на позов (а.с.234-237) вказує, що згідно Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого ПКМ від 14.01.2015 № 15 (надалі - Положення) основними завданнями Держгеокадастру є реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів; згідно п. 7 Положення Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи; згідно з ч.4 ст. 122 Земельного кодексу України вищезазначені органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, передбачених ч.8 даної статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Повноваження сільських, селищних, міських рад та районних державних адміністрацій, щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) визначені ст. 5 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)". Сільські, селищні, міські ради приймають рішення щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) у межах населених пунктів, а районні державні адміністрації - за межами населених пунктів.
Також вказує, що Головне управління Держгеокадастру у Волинській області здійснює свої функції відповідно до Положення, затвердженого наказом Держгеокадастру від 17.11.2017 № 308, зокрема згідно покладених завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Волинської області; до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Волинській області відповідно до зазначеного Положення не належить виготовлення технічної документації на земельні ділянки, які зазначено в позові.
З врахуванням зазначеного у відзиві вважає безпідставним залучення його до участі у справі в якості співвідповідача.
До пояснення долучає: Положення про Головне управління Держгеокадастру у Волинській області, затверджене наказом № 308 від 17.11.2016.
3-ю особою ОСОБА_1 надано пояснення на позов, в якому зазначено, що подана СФГ "Вітал" позовна заява є безпідставною та до задоволення не підлягає, а провадження слід припинити, оскільки з позовом звертається СФГ "Вітал", а не особисто ОСОБА_9 , як власник Державного акта на право постійного користування землею, вважає, що позивач намагається змінити підвідомчість спору таким чином.
Також зазначає, що фактичні обставини справи, які наведені у позові є перекрученими та неповними, оскільки ОСОБА_1 набув право власності на спірну земельну ділянку 25.07.2005, що посвідчено Державним актом ВЛ № 081705. Вказана земельна ділянка була отримана в результаті паювання в порядку передбаченому Указом Президента України від 08 серпня 1995 №720/95 " Про порядок паювання земель переданих у колективну власність сільськогосподарськими підприємствами та організаціями".
Згідно п. 2 даного Указу право на земельну ділянку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в цьому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, розпаювання почалось із середини 90 років, з моменту складання відповідних списків, видачі державного акта на право колективної власності на землю для КСП, складання карти паїв.
Вказані обставини мають бути досліджені судом. Вважає, що саме акт на постійне користування землею виданий позивачу від 15.09.2000 є незаконним та підлягає скасуванню, через неправильну конфігурацію земельної ділянки та з накладенням її на земельні ділянки виділені іншим громадянам. Також вказує, що позивачем не надано суду належних та допустимих доказів в підтвердження накладення земельних ділянок 3-х осіб та не представлено конфігурацій цих накладень.
3-я особа ОСОБА_2 в поясненні від 20.10.2017 (а.с.219) вказує, що з позовними вимогами не погоджується,оскільки земельна ділянка була набута ОСОБА_12 згідно Державного акту Р2 № 117928, зареєстрованого 30.10.2003 за № 341 і перейшла у власність в порядку спадкування відповідно до свідоцтва про право на спадщину за законом ВСА № 685203 від 13.07.2005 та Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ВЛ № 081546, тобто право власності на землю набуте відповідно до чинного законодавства. Також вказує, що позивачем пропущено строк позовної давності, оскільки останній звернувся до суду лише в серпні 2017 року, Державний акт видано 30.10.2003.
До пояснення долучено копії: технічного звіту по видачі Державного акту на право власності на землю згідно свідоцтва про право на спадщину за законом з пояснювальною запискою до технічного звіту, технічним завданням від 12.08.2005 року № 04.29, Держаного акту на право власності на землю, виданого на підставі розпорядження Горохівської райдержадміністрації від 18.07.2003 року № 224 на земельну ділянку площею 3,5487 га, свідоцтва про право на спадщину за законом на зазначену земельну ділянку, ситуаційної схеми земельної ділянки, каталогу координат на земельну ділянку, плану земельної ділянки (а.с.220-229).
3-тя особа ОСОБА_3 в поясненні від 10.10.2017 зазначає, що з позовними вимогами не погоджується, земельна ділянка згідно Державного акту на право власності на землю P2№ 117929 , зареєстрованого 30.10.2003 за №296 була набута матір`ю ОСОБА_7 та перейшла у власність в порядку спадкування, що підтверджено Свідоцтвом про право на спадщину за законом ВЕТ №359578 від 06.10.2007 та Державним актом про право власності на земельну ділянку від 06.10.2007 ЯД №283287. Також в пояснення вказує, що позивачем пропущено строк позовної давності, оскільки він звернувся до суду в серпні 2017, Державний акт ОСОБА_7 був виданий 30.10.2003, а ОСОБА_3 06.10.2007 (а. с. 116).
До пояснення долучає копії: Державного акту на земельну ділянку від 06.10.2017, технічної документації на земельну ділянку (а.с.117-126).
3-я особа - ОСОБА_4 в поясненні від 19.10.2017 (а.с. 189) вказує, що з позовними вимогами не погоджується, земельну ділянку площею 3,61 га було отримано матір`ю ОСОБА_13 під час розпаювання земель, що підтверджено Державним актом про право власності на землю серія ЯБ в„– 484925, зареєстрованого 28.03.2006 року за № 107. Дана земельна ділянка після смерті матері перейшла у власність ОСОБА_4 в порядку спадкування, свідоцтво про право на спадщину за законом ВМТ № 665478 від 15.06.2010; Державним актом на право власності на землю площею 3,0045 га (рілля), серія ЯК № 923453, який зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів за №072080001003862 від 20.02. 2012 та Державним актом на право власності на земельну ділянку 0,6121 га (сінокіс) серія ЯК в„– 923454 , зареєстрований за № 072080001003861 від 20.02.2012.
Також вказує, що позивачем пропущено строк позовної давності, а тому просить в позові відмовити.
До пояснення долучає копії: технічної документації із землеустрою (кадастровий № 0720882000:01:001:0071), а саме, пояснювальну записку, заяву фізичної особи, технічне завдання, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, право власності на яку підлягає оформленню, державного акта, кадастрового плану земельної ділянки, акту прийомки-передачі межових знаків на зберігання, каталогу координат та відомості вирахування площі земельної ділянки, експлікацію земельних угідь (а.с.190-215).
Ухвалою суду 02.11.2017 було задоволено клопотання позивача, призначено у справі судову земельно-технічну експертизу, на час проведення якої провадження у справі зупинено; ухвалою суду від 31.01.2018 задоволено клопотання експерта - погоджено проведення експертизи в строк понад 90 календарних днів; ухвалою від 19.11.2018 задоволено клопотання експерта про забезпечення проведення огляду об`єкту та надання додаткових матеріалів; ухвалою суду від 29.03.2019 поновлено провадження у справі в зв`язку з отриманням від експертної установи повідомлення про неможливість надання експертного висновку; ухвалою суду від 12.04.2019 розгляд справи призначено в колегіальному складі; згідно протоколу автоматичного визначення складу колегії суддів від 12.04.2019 визначено склад колегії: головуюча суддя - Костюк С. В., судді - Слободян О. Г., Якушева І.О.; ухвалою від 15.04.2019 даною колегією суддів справа прийнята до провадження; ухвалою суду від 16.04.2019 за клопотанням позивача відкладено підготовче засідання на 21.05.2019; ухвалою суду від 07.06.2019 продовжено строк підготовчого провадження до 15.07.2019 та повідомлено сторін про проведення підготовчого засідання 25.06.2019; витягом з протоколу повторного автоматичного визначення складу колегії суддів від 25.06.2019 було визначено склад колегії суддів: головуюча суддя - Костюк С. В., судді - Кравчук А. М., Слободян О. Г.; ухвалою суду від 25.06.2019 справу № 903/625/17 прийнято до провадження колегією суддів: головуюча суддя - Костюк С. В., судді - Кравчук А. М., Слободян О. Г.; ухвалою суду від 25.06.2019 відкладено підготовче засідання на 18.07.2019; згідно довідки про неможливість проведення судового засідання від 18.07.2019 року судове засідання по справі № 903/625/17, призначене на 18.07.2019 року не відбулося у зв`язку з перебуванням судді Кравчук А. М. у відпустці; ухвалою суду від 04.09.2019 продовжено строк підготовчого провадження до 25.09.2019 та призначено підготовче засідання на 16.09.2019.
В судовому засіданні 16.09.2019 представником позивача подано клопотання про долучення до матеріалів справи схеми кадастрової зйомки земельної ділянки та координати поворотних точок меж суміжних землекористувачів, дане клопотання судом задоволено, подані документи долучено до матеріалів справи.
Також подано клопотання про перенесення розгляду справи для надання можливості укласти мирову угоду, представник відповідача-2 заперечив можливість укладення мирової угоди по даному предмету спору; клопотання про укладення мирової угоди судом відхилено.
Позивач звернувся з позовною заявою, в якій ставить вимогу, з врахуванням доповнення до заяви від 04.09.2017 року:
- скасувати Розпорядження Горохівської районної державної адміністрації від 22.07.2005р. за № 189, на підставі якого було видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ВЛ №2081705 виданий ОСОБА_1 та визнати недійсним Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ВЛ №2081705 виданий ОСОБА_1 ;
- скасувати Розпорядження Горохівської районної державної адміністрації від 18.07.2003р за № 224, на підставі якого було видано Державний акт на право приватної власності на землю Серія Р2 №117929 виданий ОСОБА_7 та визнати недійсним Державний акт на право приватної власності на землю Серія Р2 №117929 виданий ОСОБА_7 ;
- скасувати Розпорядження Горохівської районої державної адміністрації від 28.03.2006р за № 107, на підставі якого було видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯБ № 484925 виданий ОСОБА_8 , визнати недійсним Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯБ № 484925 виданий ОСОБА_8 ;
- визнати недійсним Державний акт на право власності на земельну ділянку серія ВЛ №2081705 виданий ОСОБА_2 , який виданий на підставі договору купівлі-продажу свідоцтво про право на спадщину за законом ВСА № 685205 від 13.07.2005 за № 493, спадкова справа 152.
Відповідно до частини першої статті 1 Господарського процесуального кодексу України (у редакції, чинній на час звернення позивача до суду з позовом) підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб`єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з установленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Господарський суд порушує справи за позовними заявами підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів (абзац другий частини першої статті 2 Господарського процесуального кодексу України (у згаданій редакції)). З матеріалів справи слідує, що провадження у справі було порушено ухвалою суду від 10.08.2017.
Підвідомчість господарських справ установлена статтею 12 Господарського процесуального кодексу (у вказаній редакції), за змістом пунктів 1, 6 частини першої якої господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні господарських договорів, і справи у спорах, що виникають із земельних відносин, у яких беруть участь суб`єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.
15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів , яким Господарський процесуальний кодекс України викладено в новій редакції.
Господарський процесуальний кодекс України в редакції, чинній на час розгляду справи, також установлює, що господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності, та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці; справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб`єктів господарювання та їх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності, крім актів (рішень) суб`єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, та спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем; й інші справи у спорах між суб`єктами господарювання (пункти 6, 10, 15 частини першої статті 20 цього Кодексу).
Натомість відповідно до частини першої статті 15 Цивільного процесуального кодексу України (у редакції, чинній на час звернення позивача до суду з позовом), положення якої кореспондуються із частиною першою статті 19 цього Кодексу в редакції, чинній на час розгляду справи, суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин та інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.
Разом з тим згідно з правилами визначення юрисдикції адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ за статтею 17 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на час звернення позивача до суду з позовом) юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Аналогічну норму закріплено в частині першій статті 19 цього Кодексу в редакції, чинній на час розгляду справи.
Відтак, до адміністративної юрисдикції відноситься справа, яка виникає зі спору в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один з його учасників є суб`єктом владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, у цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин.
При цьому, визначальними ознаками приватноправових відносин є юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням наявного приватного права певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.
Отже, під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Згідно із частинами першою та четвертою статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10 частини другої статті 16 Цивільного кодексу України).
Водночас правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються, зокрема, приписами Земельного кодексу України, а також прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами.
Згідно із частинами другою та третьою статті 78 Земельного кодексу України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Згідно із частиною першою статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Порядок набуття права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності громадянами та юридичними особами передбачено вказаною нормою та статтями 118, 122 Земельного кодексу України. При цьому, порядок паювання земель та виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) встановлено відповідно Указом Президента від 08 серпня 1995 року № 720/95 Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям і Законом України від 05 червня 2003 року № 899-IV Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) .
Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватися з точки зору його законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер. У такому випадку позовну вимогу про визнання рішення незаконним можна розглядати як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 Цивільного кодексу України та пред`являти до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення такої позовної вимоги є оспорювання цивільного речового права особи (зокрема, права власності на землю), що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
З огляду на те, що позивач звернувся до господарського суду з позовом про скасування розпоряджень райдержадміністрації та визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки, що надані фізичним особам, яких залучено 3-ми особами на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору, тому даний спір є приватноправовим і за суб`єктним складом сторін підлягає розгляду за правилами цивільного судочинства, оскільки його вирішення впливає на права та обов`язки цих фізичних осіб.
За змістом пункту 1 частини першої статті 175 і пункту 1 частини першої статті 231 Господарського процесуального кодексу України господарський суд відмовляє у відкритті провадження у справі, а відкрите провадження у справі підлягає закриттю, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.
При вирішенні даного спору судом враховано правову позицію Великої Палати Верховного Суду викладену у справі № 911/4111/16 від 16.05.2018.
Керуючись ст.ст. 231, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд,-
у х в а л и в :
1 . Провадження у справі № 903/625/17 закрити.
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://vl.arbitr.gov.ua
Відповідно до ч. 1 ст.235 Господарського процесуального кодексу ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення. Ухвала відповідно до ч. 1 ст. 256 ГПК України може бути оскаржена протягом 10 днів з дня її проголошення до Північно-західного апеляційного господарського суду.
Головуючий суддя С.В. Костюк
Судді А. М. Кравчук
О. Г. Слободян
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2019 |
Оприлюднено | 17.09.2019 |
Номер документу | 84282765 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Костюк Софія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні