Рішення
від 10.09.2019 по справі 925/609/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 вересня 2019 року Справа № 925/609/19

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді - Васяновича А.В.,

секретар судового засідання - Макарченко Н.П.,

за участі представників сторін:

від позивача - Рахильчук О.В. - адвокат,

від відповідача - Беспалова К.А. - адвокат,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом ОСОБА_1 , м. Київ

до публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго",

м. Черкаси

про визнання недійсними рішень загальних зборів акціонерів

ВСТАНОВИВ:

До господарського суду Черкаської області з позовом звернувся акціонер публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" ОСОБА_1 до публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" про визнання недійсними рішень річних загальних зборів акціонерів по питаннях №12, №13 та №14 викладених в протоколі №1/2019 від 09 квітня 2019 року.

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 27 травня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 27 червня 2019 року.

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 27 червня 2019 року продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів. Відкладено підготовче засідання на 22 серпня 2019 року.

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 22 серпня 2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті. Розгляд справи по суті призначено на 14 год. 30 хв. 10 вересня 2019 року.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд позов задовольнити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні позов визнав.

В судовому засіданні, яке відбулося 10 вересня 2019 року згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України було оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення зі справи №925/609/19.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, а також дослідивши докази, що містяться в матеріалах справи, суд вважає, що позовні вимоги слід задовольнити повністю, виходячи з наступного:

Звертаючись до суду з відповідним позовом про визнання недійсними рішень річних загальних зборів акціонерів товариства, позивач зазначав, що спірні рішення було прийнято з додаткових питань порядку денного, про які акціонер не був належним чином повідомлений в строки передбачені Законом.

В зв`язку з чим позивач стверджував, що його права як акціонера публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" було порушено, оскільки він не зміг належним чином завчасно підготуватися до розгляду зборами нових питань порядку денного.

Також позивач посилався на невідповідність прийнятих рішень чинному законодавству.

Як вбачається з матеріалів справи, та було встановлено господарським судом під час розгляду справи, ОСОБА_1 є акціонером публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" та володіє 5 простими акціями публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго", що підтверджується копією виписки про операції з цінними паперами за період 11 травня 2018 року.

Позивач є також членом Правління публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго".

На офіційному інтернет-сайті публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" 28 лютого 2019 року було розміщено повідомлення про проведення річних загальних зборів публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго", затвердженого наглядовою радою публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" (протокол №4/2019 від 22 лютого 2019 року).

У вказаному повідомленні містилася інформація, щодо призначення чергових річних загальних зборів акціонерів публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго", місця, дати та часу (09 квітня 2019 року, реєстрація акціонерів з 10.00 год.).

До проекту порядку денного, відповідно до вищезазначеного повідомлення, було включено 11 питань (разом з проектом рішень з питань порядку денного), а саме:

1. Обрання членів лічильної комісії річних загальних зборів товариства та прийняття рішення про припинення їх повноважень після виконання покладених на неї обов`язків у повному обсязі.

2. Затвердження порядку проведення (регламенту) річних загальних

зборів товариства.

3. Затвердження річного звіту товариства за 2018 рік, у тому числі звіту наглядової ради товариства про роботу у 2018 році.

4. Прийняття рішення за наслідками розгляду звіту наглядової ради та Виконавчого органу про результати фінансово-господарської діяльності товариства у 2018 році. Затвердження заходів за результатами розгляду звіту наглядової ради.

5. Затвердження звіту та висновків Ревізійної комісії за 2018 рік та прийняття рішення за наслідками його розгляду.

6. Розгляд висновків зовнішнього (незалежного) аудитора та затвердження заходів за результатами його розгляду.

7. Розподіл прибутку і збитків товариства, отриманих за результатами діяльності товариства у 2018 році, в тому числі затвердження розміру річних дивідендів, з урахуванням вимог, передбачених законодавством, відповідно до результатів фінансово-господарської діяльності товариства у 2018 році.

8. Встановлення чітких цілей діяльності товариства на 2020 рік.

9. Затвердження Положення про винагороду членів наглядової ради

товариства.

10. Затвердження звіту про винагороду членів наглядової ради товариства.

11. Обрання зовнішнього (незалежного) аудитора товариства.

Позивач стверджував, що на передодні проведення вищевказаних загальних зборів акціонерів публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" він направив відповідачу лист - звернення від 03 квітня 2019 року "Щодо наявності внесення акціонерами публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" будь-яких пропозицій, щодо включення нових питань до проекту порядку денного загальних зборів акціонерів публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго", які заплановано на 09 квітня 2019 року.

Даний факт відповідач не заперечує.

У своїй відповіді (лист №2407/09-03 від 08 квітня 2019 року) відповідач зазначив, що на даний час до публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" пропозицій від акціонерів щодо включення нових питань до проекту порядку денного та проектів рішень по питаннях порядку денного річних загальних зборів публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" 09 квітня 2019 року, який був затверджений 22 лютого 2019 року (протокол засідання наглядової ради №4/2019 від 22 лютого 2019 року), у строк та порядок, встановлений чинним законодавством та внутрішніми документами товариства (Статут, Положення про загальні збори акціонерів), не надходило і товариством, відповідно, до наглядової ради не надавались.

Водночас, на початку проведення загальних зборів акціонерів, які відбулися 09 квітня 2019 року, головою зборів було оголошено новий порядок денний, що складався з 14 питань замість 11, затверджених наглядовою радою публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" 22 лютого 2019 року (протокол №4/2019 від 22 лютого 2019 року).

Позивачу стало відомо, що новий порядок денний, у якому містилось 14 питань, був затверджений наглядовою радою публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" 22 березня 2019 року (протокол №5/2019 від 22 березня 2019 року).

Разом з тим, протоколи наглядової ради публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" в матеріалах справи відсутні.

Згідно ч. 1 ст. 35 Закону України "Про акціонерні товариства" повідомлення про проведення загальних зборів акціонерного товариства та проект порядку денного надсилається кожному акціонеру, зазначеному в переліку акціонерів, складеному в порядку, встановленому законодавством про депозитарну систему України, на дату, визначену наглядовою радою, а в разі скликання позачергових загальних зборів на вимогу акціонерів у випадках, передбачених частиною шостою статті 47 цього Закону, - акціонерами, які цього вимагають.

Встановлена дата не може передувати дню прийняття рішення про проведення загальних зборів і не може бути встановленою раніше, ніж за 60 днів до дати проведення загальних зборів.

Повідомлення про проведення загальних зборів та проект порядку денного надсилається акціонерам персонально особою, яка скликає загальні збори, у спосіб, передбачений наглядовою радою товариства, у строк не пізніше ніж за 30 днів до дати їх проведення. Повідомлення розсилає особа, яка скликає загальні збори, або особа, яка веде облік прав власності на акції товариства у разі скликання загальних зборів акціонерами.

Відповідно до ч. 4 ст. 35 Закону України "Про акціонерні товариства" не пізніше ніж за 30 днів (для позачергових загальних зборів, що скликаються відповідно до частини п`ятої статті 47 цього Закону, - не пізніше ніж за 15 днів) до дати проведення загальних зборів товариство має розмістити і до дня проведення загальних зборів включно забезпечувати наявність на власному веб-сайті такої інформації:

1) повідомлення про проведення загальних зборів;

2) інформацію про загальну кількість акцій та голосуючих акцій станом на дату складання переліку осіб, яким надсилається повідомлення про проведення загальних зборів (у тому числі загальну кількість окремо по кожному типу акцій у разі, якщо статутний капітал товариства представлений двома і більше типами акцій);

3) перелік документів, що має надати акціонер (представник акціонера) для його участі у загальних зборах;

4) проекти рішень з питань, включених до порядку денного загальних зборів, підготовлені наглядовою радою або у разі, якщо не запропоновано ухвалення жодного рішення, коментар органу управління товариства щодо кожного питання, включеного до порядку денного загальних зборів.

Згідно ч. ч. 1, 2 ст. 38 Закону України "Про акціонерні товариства" кожний акціонер має право внести пропозиції щодо питань, включених до проекту порядку денного загальних зборів акціонерного товариства, а також щодо нових кандидатів до складу органів товариства, кількість яких не може перевищувати кількісного складу кожного з органів.

Пропозиції вносяться не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення загальних зборів акціонерного товариства, а щодо кандидатів до складу органів товариства - не пізніше ніж за сім днів до дати проведення загальних зборів. Пропозиції щодо включення нових питань до проекту порядку денного повинні містити відповідні проекти рішень з цих питань. Пропозиції щодо кандидатів у члени наглядової ради акціонерного товариства мають містити інформацію про те, чи є запропонований кандидат представником акціонера (акціонерів), або про те, що кандидат пропонується на посаду члена наглядової ради - незалежного директора.

Положенням "Про Загальні збори акціонерів публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго", затвердженого загальними зборами акціонерів відкритого акціонерного товариства "Черкасиобленерго" від 15 серпня 2011 року Протокол №16 визначено порядок подачі нових пропозицій.

Так пунктом 3.14 вказаного Положення передбачено, що пропозиції (нові питання, нові кандидати та/або проекти рішень) до порядку денного загальних зборів подаються у наступному порядку:

п. 3.14.1 оформлюються у письмовій формі;

п.3.14.2. направляються засобами поштового зв`язку на адресу за місцезнаходженням товариства або вручаються під підпис особі, уповноваженій приймати письмову кореспонденцію, адресовану товариству, не пізніше ніж за двадцять днів до проведення зборів, а щодо кандидатів до складу органів товариства - не пізніше ніж за сім днів до дати їх проведення.

Пропозиції акціонерів (акціонера), які сукупно є власниками п`яти або більше відсотків простих акцій, підлягають обов`язковому включенню до порядку денного загальних зборів. У такому разі рішення наглядової ради про включення питання до порядку денного не вимагається, а пропозиція вважається включеною до порядку денного, якщо вона подана з дотриманням вимог підпунктів 3.14.1 -3.14.6 пункту 3.14 цього Положення (п. 3.14.4 Положення).

Згідно п.3.14.5 Положення пропозиції подаються наглядовій раді за адресою місцезнаходження товариства . У разі скликання зборів акціонером (акціонерами), який у визначених законодавством випадках скликає позачергові загальні збори, пропозиції подаються такому акціонеру (акціонерам) на адресу, вказану у повідомленні про проведення зборів.

В п.3.14.6 Положення зазначено, що наглядова рада (акціонери, які у визначених законодавством випадках скликають позачергові загальні збори) приймає рішення про включення (не включення) пропозицій до порядку денного не пізніше ніж за п`ятнадцять днів до дати проведення загальних зборів, а щодо кандидатів до складу органів товариства - не пізніше ніж за чотири дні до дати їх проведення.

Як вбачається із матеріалів справи та наданих суду пояснень учасниками справи, пропозицій по додатковим трьом питанням від акціонерів на адресу наглядової ради (за адресою товариства) та безпосередньо публічному акціонерному товариству "Черкасиобленерго" не надходило.

Згідно ч.ч. 4, 5, 8 ст. 38 Закону України "Про акціонерні товариства" наглядова рада акціонерного товариства, а в разі скликання позачергових загальних зборів такого товариства на вимогу акціонерів у випадках, передбачених частиною шостою статті 47 цього Закону, - акціонери, які цього вимагають, приймають рішення про включення пропозицій (нових питань порядку денного та/або нових проектів рішень до питань порядку денного) до проекту порядку денного та затверджують порядок денний не пізніше ніж за 15 днів до дати проведення загальних зборів, а щодо кандидатів до складу органів товариства - не пізніше ніж за чотири дні до дати проведення загальних зборів.

Зміни до проекту порядку денного загальних зборів вносяться лише шляхом включення нових питань та проектів рішень із запропонованих питань. Товариство не має права вносити зміни до запропонованих акціонерами питань або проектів рішень.

У разі внесення змін до проекту порядку денного загальних зборів акціонерне товариство не пізніше ніж за 10 днів до дати проведення загальних зборів повідомляє акціонерів про такі зміни та направляє/вручає порядок денний, а також проекти рішень, що додаються на підставі пропозицій акціонерів .

Публічне акціонерне товариство також надсилає повідомлення з проектом порядку денного разом з проектом рішень щодо кожного з питань, включених до проекту порядку денного загальних зборів фондовій біржі, на якій цінні папери товариства допущені до торгів, а також не пізніше ніж за 10 днів до дати проведення загальних зборів розміщує на власному веб-сайті відповідну інформацію про зміни у порядку денному загальних зборів .

Матеріали справи не містять належних та допустимих доказів того, що акціонерне товариство після внесення змін до порядку денного повідомило позивача та інших акціонерів (не пізніше ніж за 10 днів до дати проведення загальних зборів) про такі зміни та направило/вручило змінений порядок денний, а також направило відповідні проекти рішень.

Також матеріали справи не містять доказів розміщення на власному веб-сайті публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" відповідної інформації про зміни у порядку денному загальних зборів.

В пункті 2.12 постанови пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з корпоративних правовідносин" від 25 червня 2016 року № 4 визначено, що рішення загальних зборів учасників (акціонерів, членів) та інших органів юридичної особи не є правочинами у розумінні статті 202 ЦК України. До цих рішень не можуть застосовуватися положення статей 203 та 215 ЦК України, які визначають підстави недійсності правочину, і, відповідно, правові наслідки недійсності правочину за статтею 216 ЦК України.

Зазначені рішення є актами ненормативного характеру (індивідуальними актами), тобто офіційними письмовими документами, що породжують певні правові наслідки, які спрямовані на регулювання господарських відносин і мають обов`язковий характер для суб`єктів цих відносин.

У зв`язку з цим підставами для визнання недійсними рішень загальних зборів учасників (акціонерів, членів) юридичної особи можуть бути:

- невідповідність рішень загальних зборів нормам законодавства;

- порушення вимог закону та/або установчих документів під час скликання та проведення загальних зборів;

- позбавлення учасника (акціонера, члена) юридичної особи можливості взяти участь у загальних зборах.

Відповідно до п.2.13 вищевказаної постанови пленуму Вищого господарського суду України під час розгляду відповідних справ господарські суди мають враховувати, що не всі порушення законодавства, допущені під час скликання та проведення загальних зборів юридичної особи, є підставами для визнання недійсними прийнятих ними рішень.

Безумовною підставою для визнання недійсними рішень загальних зборів у зв`язку з порушенням прямих вказівок закону є прийняття загальними зборами рішень з питань, не включених до порядку денного загальних зборів товариства (ч. 10 ст. 42 Закону України "Про акціонерні товариства").

Отже, суд вважає, що в даному випадку наведені вище порушення ст.ст. 38, 42 Закону України "Про акціонерні товариства" є самостійною та достатньою підставою для визнання в судовому порядку недійсними рішень загальних зборів акціонерів з питань порядку денного, які у визначені законом строки не були доведені до відома всіх акціонерів.

Крім того, як вже зазначалося вище, матеріали справи не містять доказів прийняття рішення про внесення змін та включення спірних питань до порядку денного загальних зборів.

Згідно ч. 1 ст. 167 ГК України корпоративні права - це права особи, частка якої визначається у статутному капіталі (майні) господарської організації, що включають правомочності на участь цієї особи в управлінні господарською організацією, отримання певної частки прибутку (дивідендів) даної організації та активів у разі ліквідації останньої відповідно до закону, а також інші правомочності, передбачені законом та статутними документами.

Відповідно до ч. 1 ст. 50 Закону України "Про акціонерні товариства" у разі, якщо рішення загальних зборів або порядок прийняття такого рішення порушують вимоги цього Закону, інших актів законодавства, статуту чи положення про загальні збори акціонерного товариства, акціонер, права якого порушені таким рішенням, може оскаржити це рішення до суду протягом трьох місяців з дати його прийняття.

Відповідно до п.2.14 постанови пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з корпоративних правовідносин" від 25 червня 2016 року № 4 права учасника (акціонера, члена) юридичної особи можуть бути визнані порушеними внаслідок недотримання вимог закону про скликання і проведення загальних зборів, якщо він не зміг взяти участь у загальних зборах, належним чином підготуватися до розгляду питань порядку денного, зареєструватися для участі у загальних зборах тощо.

Таким чином, допущеними порушеннями процедури проведення загальних зборів публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго", що відбулися 09 квітня 2019 року, було порушене право позивача, як акціонера на участь в управлінні господарською організацією, оскільки він завчасно не зміг ознайомитися з дійсним порядком денним, а також з проектами рішень та відповідно підготуватися до проведення збрів.

При цьому судом було враховано, що позивач є не лише акціонером товариства а і членом правління, тобто приймає активну участь в управлінні господарською організацією.

Отже, належне та завчасне повідомлення позивача з оновленим порядком денним могло вплинути на результати прийнятих загальними зборами спірних рішень, оскільки після завчасного обговорення всіма акціонерами проектів запропонованих рішень результати голосування могли бути іншими.

Крім того, судом враховано наступне:

Питання №12 порядку денного: "Про зобов`язання Виконавчого органу розробити та подати на розгляд наглядовій раді товариства фінансовий план товариства".

По вказаному питанню було прийняте наступне рішення, а саме:

"1. У зв`язку з невиконанням Виконавчим органом рішення наглядової ради товариства від 25 червня 2018 року по питанню 2 порядку денного засідання наглядової ради товариства "Розгляд окремих питань діяльності ПАТ "Черкасиобленерго" щодо підготовки та надання Виконавчим органом товариства на затвердження наглядовій раді товариства фінансового (бізнес) плану, а також щодо подання Виконавчим органом товариства наглядовій раді товариства звітів про виконання такого фінансового (бізнес) плану, оформленого протоколом засідання наглядової ради товариства №9/2018, визнати роботу Виконавчого органу незадовільною, та такою, що не відповідає інтересам товариства.

2. Визначити, що основним плановим документом товариства є фінансовий план, відповідно до якого товариство отримує доходи і здійснює видатки, визначає обсяг та спрямування коштів для виконання своїх функцій протягом року відповідно до установчих документів.

Фінансовий план товариства подається Виконавчим органом товариства наглядовій раді товариства до 1 вересня року, що передує плановому.

За несвоєчасне подання на розгляд та затвердження річного фінансового плану та звіту про його виконання Голова правління товариства несе персональну відповідальність.

Форма фінансового плану має відповідати формі, визначеній у Додатку №1 до Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектору економіки, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку та торгівлі України від 02 березня 2015 року №205 "Про затвердження Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектору економіки".

Фінансовий план має бути складений у порядку, передбаченому Порядком складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектору економіки, затвердженому наказом Міністерства економічного розвитку та торгівлі України від 02 березня 2015 року №205 "Про затвердження Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектору економіки".

Перелік документів, що має бути поданий разом з фінансовим планом має відповідати переліку документів, визначених в Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектора економіки, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку та торгівлі України від 02 березня 2015 року №205 "Про затвердження Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектору економіки".

При складанні фінансового плану товариство зобов`язано керуватися "Рекомендаціями щодо складання фінансового плану підприємства та, звіту про його виконання, підготовки пояснювальних записок до них", зазначеними у додатку №2 до Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектору економіки, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку та торгівлі України від 02 березня 2015 року №205 "Про затвердження Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектору економіки".

Зміни до затвердженого фінансового плану товариства набувають чинності після їх затвердження наглядовою радою товариства.

Звіт про виконання фінансового плану товариства Виконавчий орган товариства зобов`язаний подавати наглядовій раді товариства у паперовому та електронному вигляді за формою, наведеною у додатку 3 до Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектору економіки, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку та торгівлі України від 02 березня 2015 року №205 "Про затвердження Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектору економіки", у строки, установлені для подання фінансової звітності, разом з пояснювальною запискою щодо результатів діяльності товариства із зазначенням значних відхилень фактичних показників від планових.

Звіт про виконання фінансового плану товариства за IV квартал подається разом із звітом про виконання фінансового плану товариства за рік.

Показники виконання фінансового плану товариства Виконавчий орган товариства зобов`язаний подавати наглядовій раді товариства в наступні строки:

за IV квартал та рік - до 31березня року, що настає за звітним періодом;

за І, II та III квартали - до 31 травня, 31 серпня та 30 листопада року, що настає за звітним періодом.

Фінансовий план на 2019 рік підлягає поданню Виконавчим органом товариства до наглядової ради товариства протягом двох тижнів з моменту прийняття цього рішення.

3. Установити, що товариство у разі не затвердження річного фінансового плану у встановленому пунктом 2 цього рішення порядку:

може здійснювати витрати, які безпосередньо пов`язані з наданням електричної енергії. При цьому забороняється здійснювати витрати на:

- капітальні інвестиції;

- придбання та оренду автомобілів;

- маркетингові та інформаційно-консультаційні послуги;

- консалтингові послуги;

- страхування (крім витрат на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, обов`язкове страхування);

- представницькі заходи;

- виробництво та розповсюдження реклами;

- благодійну, спонсорську та іншу допомогу;

- відрахування до резерву сумнівних боргів;

- виплату винагороди (премії) членам Виконавчого органу Товариства.

Зазначені вище обмеження діють на період до затвердження в установленому порядку річного фінансового плану товариства. Наглядова рада товариства має право окремим рішення дозволити здійснення певного виду витрат до затвердження фінансового плану товариства, за умови, якщо такі витрати будуть в подальшому передбачені фінансовим планом товариства".

Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 02 березня 2015 року № 205, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 19 березня 2015 за № 300/26745 затверджено Порядок складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектору економіки.

Пунктом 1 вищевказаного Порядку передбачено, цей Порядок визначає процедуру складання, затвердження (погодження) та контролю виконання фінансового плану державного комерційного та казенного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) прямо чи опосередковано належить державі.

Позивач зазначав, що 46% акцій публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" належать державі, в особі Фонду державного майна України, а 25% акцій належить приватному акціонерному товариству "УкрЕСКо", засновником якого є Фонд держаного майна України.

Відповідач даний факт визнав.

Таким чином, вимоги Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектору економіки не поширюються на публічне акціонерне товариство "Черкасиобленерго".

Слід зазначити, що у протоколі №1/2019 річних загальних зборів акціонерів від 09 квітня 2019 року щодо прийняття рішення по 12 питанню порядку денного було вказано, що саме у зв`язку з невиконанням Виконавчим органом рішення наглядової ради товариства від 25 червня 2018 року по питанню 2 порядку денного засідання наглядової ради товариства "Розгляд окремих питань діяльності публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" щодо підготовки та надання Виконавчим органом товариства на затвердження наглядовій раді товариства фінансового (бізнес) плану, а також щодо подання Виконавчим органом товариства наглядовій раді товариства звітів про виконання такого фінансового (бізнес) плану, оформленого протоколом засідання наглядової ради товариства №9/2018, визнати роботу Виконавчого органу незадовільною, та такою, що не відповідає інтересам товариства.

Водночас судом під час даного спору було враховано, що рішенням господарського суду Черкаської області від 11 липня 2019 року зі справи №925/705/19 визнано недійсним та скасовано рішення наглядової ради публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго", оформлене протоколом від 25 червня 2018 року №9/2018 з другого питання порядку денного про зобов`язання виконавчого органу ПАТ "Черкасиобленерго":

- готувати та надати наглядовій раді товариства на затвердження фінансовий (бізнес) план публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго", з врахуванням вимог наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 02 березня 2015 року №205, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 березня 2015 року за №300-26745;

- щоквартально надавати наглядовій раді публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" звіт про виконання фінансового (бізнес) плану публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго".

Дане рішення суду в установленому законом порядку набрало законної сили.

Що стосується 13 питання порядку денного "Щодо проведення товариством закупівель товарів, робіт та послуг" слід вказати наступне:

По вказаному питанню було прийняте рішення, а саме "Зобов`язати Виконавчий орган товариства, у разі здійснення ним закупівель від імені та в інтересах товариства за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує межі, визначені частиною першою статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі", оприлюднювати на веб-порталі Уповноваженого органу, визначеного Законом України "Про публічні закупівлі", звіт про укладення договору про закупівлю товарів, робіт і послуг за кошти товариства та інформацію про зміну його істотних умов не пізніше ніж через сім днів з дня укладення договору про закупівлю або внесення змін до нього . У звіті обов`язково зазначаються: найменування, кількість товару та місце його поставки, вид робіт і місце їх виконання або вид послуг і місце їх надання, інформація про технічні та якісні характеристики товарів, робіт і послуг, найменування і місцезнаходження постачальника, виконавця робіт і надавача послуг, з яким укладено договір, ціна за одиницю товару, робіт і послуг та сума, визначена в договорі, дата укладення договору, строк поставки товарів, виконання робіт і надання послуг тощо".

У відповідності до ч. 1 ст. 10 Закону України "Про публічні закупівлі" Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю.

Оскільки, оприлюднення звітів про укладені договори на веб-порталі Уповноваженого органу є обов`язковим в силу вимог Закону України "Про публічні закупівлі", а тому прийняття такого рішення загальними зборами акціонерів публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" ніяким чином не може вплинути на виконання чи невиконання вимог

законодавства про публічні закупівлі.

Крім того, слід зазначити, що нормами ст. 10 Закону України "Про публічні закупівлі" визначено, що повідомлення про внесення змін до договору оприлюднюється протягом трьох днів з дня внесення змін .

Тобто прийняте загальними зборами рішення з питання №13 порядку денного суперечить вимогам Закону України "Про публічні закупівлі".

Щодо питання №14 порядку денного: "Щодо неухильного дотримання товариством пункту 4 статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

По вказаному питанню було прийняте наступне рішення, а саме: "Враховуючи, що на день прийняття цього рішення є чинним розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2013 року №96-р "Про приватизацію об`єктів паливно-енергетичного комплексу та групи Г", зобов`язати Виконавчий орган товариства неухильно дотримуватися пункту 4 статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", передбачивши, що без згоди органів приватизації товариство, його уповноважені органи управління не мають права щодо:

- вчинення правочину, якщо ринкова вартість майна, робіт або послуг чи сума коштів, що є предметом такого правочину, перевищує 10 відсотків вартості активів товариства за даними фінансової звітності за останній звітний період. Забороняється ділити предмет правочину з метою ухилення від вимоги, передбаченої цим абзацом;

укладення кредитних договорів, договорів позики, надання та отримання фінансової допомоги, правочинів щодо відступлення права вимоги та/або зарахування зустрічних однорідних вимог, факторингу, правочинів, предметом яких є переведення боргу;

вчинення правочинів, предметом яких є відчуження товариством або набуття ним земельної ділянки та іншого нерухомого майна, та/або майнових прав на зазначені об`єкти та/або внаслідок яких може відбутися зменшення вартості такого майна або зменшення розміру земельної ділянки, що належить такому товариству або перебуває в його користуванні;

вчинення правочинів, предметом яких є обтяження земельних ділянок, іншого нерухомого майна та/або основних фондів товариства та/або майнових прав на зазначені об`єкти;

вчинення правочинів, предметом яких є придбання, відчуження, обтяження, набуття у власність у інший спосіб акцій, часток, а також: похідних цінних паперів;

укладення договорів оренди земельних ділянок та іншого нерухомого майна або основних засобів товариства;

укладення договорів поруки, гарантії;

списання основних засобів, що мають залишкову вартість, безоплатної передачі та реалізації майна для погашення заборгованості, передачі майна в управління;

зміни номінальної вартості або кількості акцій без зміни розміру статутного капіталу акціонерного товариства (крім банків);

прийняття рішень про збільшення або зменшення статутного капіталу, крім випадків збільшення статутного капіталу на суму збільшення вартості власного капіталу товариства (крім банків);

прийняття рішень про припинення товариства шляхом реорганізації.

Попередити Виконавчий орган товариства, що, якщо дії, передбачені частиною четвертою статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", вчиняються без попереднього погодження органом приватизації, такий правочин є недійсним".

Згідно ч. 4 ст. 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" з дня прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства або пакета акцій (частки) господарського товариства і до переходу права власності до покупця або припинення приватизації об`єкта приватизації відповідно до частини шостої цієї статті без згоди органів приватизації такі підприємства (товариства), їх уповноважені органи управління не мають права щодо:

вчинення правочину та/або господарського зобов`язання, якщо ринкова вартість майна, робіт або послуг чи сума коштів, що є предметом такого правочину та/або господарського зобов`язання, перевищує 10 відсотків вартості активів підприємства та/або господарського товариства за даними фінансової звітності за останній звітний період. Забороняється ділити предмет правочину з метою ухилення від вимоги, передбаченої цим абзацом;

укладення кредитних договорів, договорів позики, надання та отримання фінансової допомоги, правочинів та/або господарських зобов`язань щодо відступлення права вимоги та/або зарахування зустрічних однорідних вимог, факторингу, правочинів та/або господарських зобов`язань, предметом яких є переведення боргу;

вчинення правочинів та/або господарських зобов`язань, предметом яких є відчуження підприємством та/або господарським товариством або набуття ним земельної ділянки та іншого нерухомого майна, та/або майнових прав на зазначені об`єкти та/або внаслідок яких може відбутися зменшення вартості такого майна або зменшення розміру земельної ділянки, що належить такому підприємству та/або господарському товариству або перебуває в його користуванні;

вчинення правочинів та/або господарських зобов`язань, предметом яких є обтяження земельних ділянок, іншого нерухомого майна та/або основних фондів підприємства та/або господарського товариства та/або майнових прав на зазначені об`єкти;

вчинення правочинів та/або господарських зобов`язань, предметом яких є придбання, відчуження, обтяження, набуття у власність у інший спосіб акцій, часток, а також похідних цінних паперів;

укладення договорів оренди земельних ділянок та іншого нерухомого майна або основних засобів підприємства та/або господарського товариства;

укладення договорів поруки, гарантії;

списання основних засобів, що мають залишкову вартість, безоплатної передачі та реалізації майна для погашення заборгованості, передачі майна в управління;

зміни номінальної вартості або кількості акцій без зміни розміру статутного капіталу акціонерного товариства (крім банків);

прийняття рішень про збільшення або зменшення статутного капіталу, крім випадків збільшення статутного капіталу на суму збільшення вартості власного капіталу товариства (крім банків);

прийняття рішень про припинення підприємства/господарського товариства шляхом реорганізації;

скорочення чисельності працівників підприємства, що приватизується.

Якщо дії, передбачені частиною четвертою цієї статті, вчиняються без попереднього погодження органом приватизації та з покупцем (у період з дати підписання договору купівлі-продажу до переходу права власності до покупця), такий правочин є недійсним.

Зазначені обмеження діють до завершення приватизації об`єкта.

Водночас, рішення про приватизацію відповідача не приймалось у порядку та спосіб передбачений Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна".

Відповідно до пункту 26 частини 1 статті 1 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" рішення про приватизацію - рішення, що приймається органами приватизації щодо кожного об`єкта приватизації шляхом видання наказу.

Пунктом 20 частини 1 статті 1 вказаного Закону визначено вичерпний перелік суб`єктів, які є органами приватизації, при цьому Кабінет Міністрів України не віднесено до органів приватизації.

Згідно пункту 20 частини 1 статті 1 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" органи приватизації - Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим, органи приватизації територіальних громад.

Як вбачається зі змісту пункту 26 частини 1 статті 1 зазначеного Закону рішення про приватизацію повинно прийматись виключно у формі наказу, а не розпорядження.

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 10 грудня 2018 року у справі про банкрутство публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" (справа №14-01/1494) було відмовлено задоволенні клопотання Фонду державного майна України №10-52-17754 від 30 серпня 2018 року про припинення провадження у справі про банкрутство публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго".

При цьому судом апеляційної інстанції під час розгляду справи було встановлено, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України №96р від 18.02.2013 року "Про приватизацію об`єктів паливно-енергетичного комплексу" прийнято рішення про приватизацію, зокрема, державного пакету акцій ПАТ "Черкасиобленерго" (код ЄДРПОУ 68260989).

Разом з тим, відповідне розпорядження було видано на підставі Закону України "Про приватизацію державного майна" (Відомості Верховної Ради України, 1992 року, № 24, ст. 348 із наступними змінами), який втратив чинність згідно із Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна" № 2269-VIII від 18 січня 2018 року.

Кабінетом Міністрів України та Фондом державного майна України прийнято відповідні акти про затвердження переліків об`єктів великої та малої приватизації на підставі Закону № 2269-VIII, у зв`язку з чим розпорядження Кабінету Міністрів України № 96-р від 18 лютого 2013 року, є таким, що втратило чинність (постанова Північного апеляційного господарського суду від 21 лютого 2019 року справі №14-01/1494).

Розпорядження Кабінету Міністрів України №96-р від 18 лютого 2013 року "Про приватизацію об`єктів паливно-енергетичного комплексу та групи Г" не є рішенням про приватизацію в розумінні вимог Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", оскільки прийнято не у формі наказу та не органом приватизації.

Відповідно до вищевикладеного, прийняття рішення по питанню №13 щодо неухильного дотримання товариством пункту 4 статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" є таким, що суперечить названому Закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідач під час розгляду справи доводи позивача належними та допустимими доказами не спростував.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне позов задовольнити повністю.

Судові витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 129 ГПК України.

Згідно ч. 1 ст. 130 ГПК України у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом , вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Аналогічна норма міститься в ч. 3 ст. 7 Закону України "Про судовий збір".

В зв`язку з тим, що відповідачем було визнано позов до початку розгляду справи по суті, то позивачу підлягає поверненню з Державного бюджету України 50% судового збору, сплаченого при поданні позову.

Водночас, ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір повертається лише за клопотанням особи.

Отже, повернення судового збору без відповідного клопотання не допускається.

На підставі викладеного, та керуючись ст. ст. 129, 237, 238, 240 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати недійсними рішення річних загальних зборів акціонерів публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" по питаннях №12, №13 та №14 викладених в протоколі №1/2019 від 09 квітня 2019 року.

3. Стягнути з публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго", вул. Гоголя, 285, м. Черкаси, ідентифікаційний код 22800735 на користь ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 - 2 881 грн. 50 коп. судового збору.

Видати відповідний наказ після набрання рішення законної сили.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строк визначені ст. 241 ГПК України.

Рішення суду може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ІV ГПК України.

Повне рішення складено 17 вересня 2019 року.

Суддя А.В.Васянович

Дата ухвалення рішення10.09.2019
Оприлюднено17.09.2019

Судовий реєстр по справі —925/609/19

Рішення від 10.09.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Ухвала від 22.08.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Ухвала від 27.06.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Ухвала від 27.05.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Ухвала від 24.05.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні