Рішення
від 17.09.2019 по справі 200/10093/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 вересня 2019 р. Справа№200/10093/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Зінченка О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправними дії, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

14 серпня 2019 року ОСОБА_1 через свого представника адвоката - Акінчину І.Г. (яка діє на підставі ордеру Серії ДН № 001889 від 09 серпня 2019 року) звернулась до Донецького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області, в якій просить:

- визнати неправомірними дії Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області та скасувати рішення в.о. начальника управління від 10 червня 2019 року № 1564;

- зобов`язати Добропільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області зарахувати до пільгового стажу періоду роботи померлого годувальника ОСОБА_2 в ТОВ "Вуглебуд" з 03 серпня 2004 року по 02 січня 2006 року в якості гірничого робітника підземного, ТОВ "Спецвуглебуд" з 01 березня 2006 року по 02 січня 2007 року, з 17 квітня 2007 року по 02 травня 2007 року та з 08 квітня 2008 року по 19 жовтня 2008 року в якості гірничого робітника підземного та перерахувати пенсію з урахуванням зарахованих періодів;

- зобов`язати Добропільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву від 06 червня 2019 року № 1564 про перерахунок пенсії із додаванням пільгового стажу відповідно до пункту 1 статті 43 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що перебуває на обліку у відповідача як отримувач пенсії у зв`язку із втратою годувальника на двох утриманців померлого чоловіка ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . 06 червня 2019 року вона звернулась до відповідача із завою про перерахунок пенсії з додаванням до пільгового стажу відповідно до пункту 1 статті 43 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування . Спірним рішенням їй було відмовлено у перерахунку пенсії. Вважає прийняте рішення не обґрунтованим та таким, що позбавляє її права на пенсійне забезпечення. Зазначає, що відповідачем в неповній мірі прийняті до уваги дані, які містяться в трудовій книжці померлого.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 19 серпня 2019 року позовна заява прийнята до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (арк. справи 1-2).

Розгляд справи проведено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.

Згідно з нормами частини третьої статті 263 КАС України у справах, визначених частиною першою цієї статті, заявами по суті справи є позов та відзив.

02 серпня 2019 року відповідачем до суду наданий відзив на адміністративний позов, в якому відповідач заперечив проти задоволення заявлених вимог позивача. Зазначив, що позивачу не був здійснений перерахунок пенсії, оскільки до пільгового стажу її померлого чоловіка ОСОБА_2 не враховані періоди роботи за період його робти на ТОВ Вуглебуд з 03 серпня 2004 року по 02 січня 2006 року в якості гірничого робітника підземного, у ТОВ Спецвуглебуд з 01 березня 2006 року по 02 січня 2007 року, з 17 квітня 2007 року по 02 травня 2007 року та з 08 квітня 2008 року по 19 квітня 2008 року у якості гірничого робітника підземного у зв`язку з відсутністю в трудовій книжці ліквідації ТОВ Спецуглебуд 20 березня 2009 РОКУ та ТОВ Вуглебуд в результаті ліквідації 17 серпня 2007 року. В даному випадку, у разі відсутності правонаступника, на підтвердження періодів роботи, відповідно до Порядку 18-1 від 10 листопада 2006 року, створюється Комісія з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах. Однак, ОСОБА_1 своїм правом на звернення до Комісії з питань підтвердження стажу роботи свого померлого чоловіка не звернулась, у зв`язку з чим, вважає прийняте спірне рішення законним та просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.

Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 є громадянином України та зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_1 (арк. справи 10.

03 жовтня 2018 року позивач звернулась до відповідача із заявою № 3319 про призначення пенсії по втраті годувальника - ОСОБА_2 (кількість утриманців 2).

Згідно протоколу про перерахунок пенсії від 16 листопада 2018 року вбачається, що пенсія призначена на двох утриманців - позивач ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_3 та на ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_4 .

06 червня 2019 року позивач звернулась із заявою про перерахунок пенсії, з метою зарахування періодів роботи ОСОБА_2 на ТОВ Вуглебуд та ТОВ Спецвуглебуд .

Відповідачем за результатами розгляду заяви було прийнято рішення № 1564 від 10 червня 2019 року, яким позивачу відмовлено в призначенні пенсії у зв`язку з не підтвердженням трудового стажу за період роботи померлого годувальника ОСОБА_2 на ТОВ Вуглебуд з 03 серпня 2004 року по 02 січня 2006 року в якості гірничого робітника підземного, на ТОВ Спецвуглебуд з 01 березня 2006 року по 01 січня 2007 року, з 17 квітня 2007 року по 02 травня 2007 року, 08 квітня 2008 року по 19 жовтня 2008 року в якості гірничого робітника підземного у зв`язку із тим, що заявник відмовився подавати заяву на розгляд комісією з питань підтвердження стажу роботи відповідно Порядку,затвердженого Постановою ПФУ від 10 листопада 2006 року № 18-1 (арк. справи 14).

Тобто, спірним у справі є правомірність винесення рішення відповідачем від 10 червня 2019 року за № 1564 про відмову у перерахунку пенсії з додаванням пільгового стажу відповідно до пункту 1 статті 43 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

Вирішуючи даний спір, суд виходить з наступного.

Згідно зі статтею 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав свобод людини є головним обов`язком держави.

На підставі статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення, створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Призначення, виплата та перерахунок призначеної пенсії регулюється Законами України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року №1788-XII (далі - Закон №1788-XII), "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року №1058-IV (далі - Закон 1058-IV).

Згідно пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV особам, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбачених Законом України "Про пенсійне забезпечення".

Порядок звернення за призначенням пенсії, строки призначення та виплати пенсії, припинення та поновлення виплати пенсії передбачені статтями 44, 45, 49 Закон № 1058.

Відповідно до частини 1 статті 44 Закону № 1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Частиною 1 статті 43 Закону № 1058-IV встановлено, що перерахунок пенсій за віком, по інвалідності, в разі втрати годувальника, за вислугу років, призначених до набрання чинності цим Законом, здійснюється за нормами цього Закону на підставі документів про вік, страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час перерахунку в пенсійній справі та відповідають вимогам законодавства, що діяло раніше, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.Частиною 5 цієї статті передбачено, що документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 р. за №1566/11846 (далі - Порядок № 22-1).

Пунктом 4.3. Порядку № 22-1 встановлено, що не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

Згідно пункту "а" частини 1 статті 13 Закону № 1788-XII на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

За приписами статті 62 Закону № 1788-XII основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Статтею 48 КЗпП України встановлено, що трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.

Відповідно до пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 637 від 12 серпня 1993 року у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Пунктом 3 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 (далі - Порядок № 383) передбачено, що при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.

Пунктом 10 зазначеного Порядку № 383 встановлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку.

Відповідно до пункту 4.5 Порядку №383, якщо ж атестація з 21 серпня 1992 року не проводилася чи за результатами атестації, вперше проведеної після 21 серпня 1997 року, право не підтвердилось, до пільгового стажу зараховується лише період роботи із шкідливими умовами праці на даному підприємстві, в установі чи організації до 21 серпня 1992 року включно, тобто до набуття чинності Порядком проведення атестації робочих місць. У такому ж порядку зараховується пільговий стаж, якщо за результатами атестації, вперше проведеної до 21 серпня 1997 року, право на пільгове пенсійне забезпечення не підтвердилось.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком та розробленими на виконання постанови №442 Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України (далі - Мінпраці) від 1 вересня 1992 року № 41 (далі - Методичні рекомендації).

Відповідно до зазначених нормативних актів основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації права на здорові й безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

Відповідно до положень Порядку відомості про результати атестації робочих місць заносяться до картки умов праці, форма якої затверджується Мінпраці разом з Міністерством охорони здоров`я України. Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників, який складається за результатами проведеної атестації робочих місць, після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.

Комплексний аналіз норм Закону № 1788-ХІІ та Порядку дає підстави дійти висновку, що необхідними умовами для пільгового стажу є встановлення факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у списку №1, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці. Документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.

Зазначена позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 17 березня 2015 року у справі №21-585а14, від 16 вересня 2015 року у справі № 21-1203а15, яка підлягає обов`язковому застосуванню відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 244-2 КАС України, згідно якого, висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Так, з трудової книжки позивача вбачається наступні записи:

запис № 12 від 03 серпня 2004 року позивач прийнятий ТОВ Вуглебуд гірничим підземним з повним робочим днем у шахті, наказ № 100-к від 05 серпня 2004 року;

запис № 13 від 02 січня 2006 року звільнений за переведенням до шахти Новодонецька , наказ № 02-к від 03 січня 2006 року;

запис № 16 від 01 березня 2006 року прийняти за переведенням гірничим підземним з повним робочим днем у шахті, наказ № 17 від 01 березня 2006 рік;

запис № 17 від 02 січня 2007 рік звільнений за переведенням на шахта Пионер ;

запис № 20 від 17 квітня 2007 року прийнятий у ТОВ Спецвуглебуд граничним підземним 3 розряду з повним робочим днем у шахті, наказ № 99 від 19 квітня 2007 року;

запис № 22 від 02 травня 2007 року звільнений за переведенням до шахти Алмазная , наказ № 109-к від 03 травня 2007 року;

запис № 28 від 08 квітня 2008 року прийнятий за переведенням шахти Алмазная прохідником підземним 5 розряду з повним робочим днем у шахті, наказ № 59-к від 09 квітня 2008 року;

запис № 29 від 19 жовтня 2008 року звільнений за переведенням на шахту Алмазная , наказ № 218-к від 20 жовтня 2008 року (арк. справи 11-13).

Пункт 10 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого 18 листопада 2005 наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 383 передбачає, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період роботи, а у разі відсутності в трудовій книжці таких відомостей уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затверджено Постановою КМУ від 12.08.1993 № 637.

Таким чином, лише у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. Тому збирання уточнюючих довідок повинно здійснюватись лише у випадках неправильного, неповного або нечіткого заповнення трудової книжки, що робить незрозумілим зроблений запис.

Записи трудової книжки виконані чітко, зрозуміло та в повному обсязі, містять інформацію про періоди роботи та займану посаду, реквізити відповідних наказів, на підставі яких вони внесені.

Так, судом встановлено, що підставою для відмови у зарахуванні спірних періодів пільгового стажу слугувала відмова позивача про звернення із заявою до Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах, оскільки згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, діяльність підприємства ТОВ Спецвуглебуд припинена 20 березня 2009 року та діяльність підприємства ТОВ Вуглебуд припинена в результаті ліквідації 17 серпня 2007 року.

Порядок підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затверджений постановою правління ПФУ № 18- 1 від 10.11.2006 (далі - Порядок № 18-1).

Пунктом 3 Порядку № 18-1 визначено, що підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.

Комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України, до складу яких обов`язково включаються представники органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, Державної інспекції з питань праці.

Пунктом 11 Порядку № 18-1 визначено, що для підтвердження стажу роботи заявник подає до управління Пенсійного фонду України в районі, місті, районі у місті, об`єднаних управлінь за місцем проживання (реєстрації) такі документи; 1) заяву про підтвердження стажу роботи; 2) документи, які підтверджують факт припинення підприємства, установи, організації в результаті їх ліквідації (у тому числі архівні) - щодо підприємств, установ, організацій, ліквідованих до 01.07.2004 та/або щодо яких відсутні дані про проведення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр); 3) трудову книжку; 4) документи, видані архівними установами, зокрема: а) довідку про заробітну плату; б) копії документів про проведення атестації робочих місць; в) копії документів про переведення на іншу роботу, на роботу" з неповним робочим днем, надання відпусток без збереження заробітної плати (у разі відсутності - довідка про їх відсутність).

Відповідно до пункту 15 Порядку № 18-1 комісії приймають рішення щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні та не пізніше п`яти робочих днів з дня його прийняття направляють до управління Пенсійного фонду України в районі, місті, районі у місті, об`єднаних управлінь, а також повідомляють заявника про прийняте рішення. Такі рішення Комісій можуть бути оскаржені в Пенсійному фонді України або в судовому порядку

Як стверджує відповідача у відзиві, позивач ОСОБА_1 правом на звернення до Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років для підтвердження пільгового характеру роботи, не скористалася, а тому вважає,що з боку позивача не дотримано вимог Порядку №18-1 від 10 листопада 2006 року, втім на підтвердження своїх доводів відповідач доказів щодо відмови позивача подачі заяви на розгляд Комісії, не надає.

Отже, суд приходить до висновку про те, що відмовляючи ОСОБА_1 в зарахуванні до Списку № 1 - пільгового стажу періодів роботи померлого годувальника ОСОБА_5 Добропільським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Донецької області не були враховані всі обставини для призначення перерахунку пенсії.

Відповідно до пункту 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);4) безсторонньо (неупереджено);5) добросовісно;6) розсудливо;7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) визначено, що, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

З урахуванням встановлених судом обставин, суд приходить висновку, що позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення № 1564 від 10 червня 2019 року про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 , зарахування до пільгового стажу періоди роботи померлого годувальника ОСОБА_2 в ТОВ Вуглебуд з 03 серпня 2004 року по 02 січня 2006 року в якості гірничого робітника підземного, ТОВ Спецвуглебуд з 01 березня 2006 року по 02 січня 2007 року, з 17 квітня 2007 року по 02 травня 2007 року та з 08 квітня 2008 року по 19 жовтня 2008 року в якості гірничого робітника підземного та зобов`язання Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву від 06 червні 2019 року № 1564 про перерахунок пенсії із додаванням пільгового стажу відповідно до пункту 1 статті 43 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування підлягають задоволенню у повному обсягу.

Щодо позовних вимог позивача про перерахування пенсії з урахуванням зарахованих періодів, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про:1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії;5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень;6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 14 цієї частини, та стягнення з відповідача суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Відповідно до статті 58 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", органом, який призначає пенсії є Пенсійний фонд.

Як встановлено, саме до повноважень органу віднесено вирішення питання щодо перерахунку пенсії.

Виходячи з аналізу вищезазначених норм закону, слід зазначити, що суд не є тим органом, якому надані повноваження в сфері призначення пенсій. Суд не може підміняти компетентний орган, не може перебирати на себе функції призначення пенсії та самостійно призначити пенсію позивачу відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", оскільки такі повноваження не входять до компетенції судів.

Відтак, такі повноваження є дискреційними, тобто такими, які дають можливість на власний розсуд суб`єкту владних повноважень визначити повністю або частково зміст рішення або вибрати один з кількох варіантів прийняття рішень, передбачених нормативно-правовим актом.

Відповідно до частини 2 статті 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Враховуючи наведене, суд вважає, що для повного захисту порушених прав позивача необхідно зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача від 06 червня 2019 року № 1564 з (дати звернення) про перерахунок пенсії, з урахуванням встановлених обставин у справі.

Згідно частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволені позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрат, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при пред`явленні адміністративного позову сплачений судовий збір у розмірі 768,40 грн., що підтверджується наявною в матеріалах адміністративної справи квитанцією П4289 про сплату від 08 серпня 2019 року (арк. справи 3).

Таким чином, понесені позивачем судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 768,40 грн. підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань з Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області на користь позивача.

Керуючись 2, 3, 5- 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 94, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246, 295,297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 (зареєстрованої за місцем проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) до Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (юридична адреса: 85000, Донецька обл., місто Добропілля, ВУЛИЦЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ, будинок 28А, код ЄДРПОУ 37755477) про визнання протиправними дії, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити повністю.

Визнати неправомірними дії Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області та скасувати рішення Дооб`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області № 1564 від 10 червня 2019 року про не зарахування стажу.

Зобов`язати Добропільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області (юридична адреса: 85000, Донецька обл., місто Добропілля, ВУЛИЦЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ, будинок 28А, код ЄДРПОУ 37755477) зарахувати до пільгового стажу періоди роботи померлого годувальника ОСОБА_2 в ТОВ Вуглебуд з 03 серпня 2004 року по 02 січня 2006 року в якості гірничого робітника підземного, ТОВ Спецвуглебуд з 01 березня 2006 року по 02 січня 2007 року, з 17 квітня 2007 року по 02 травня 2007 року та з 08 квітня 2008 року по 19 жовтня 2008 року в якості гірничого робітника підземного.

Зобов`язати Добропільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області (юридична адреса: 85000, Донецька обл., місто Добропілля, ВУЛИЦЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ, будинок 28А, код ЄДРПОУ 37755477) повторно розглянути заяву позивача від 06 червня 2019 року за № 1564 про перерахунок пенсії, з урахуванням встановлених судом обставин.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Добропільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (юридична адреса: 85000, Донецька обл., місто Добропілля, ВУЛИЦЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ, будинок 28А, код ЄДРПОУ 37755477) судовий збір у розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень 40 копійок) на користь ОСОБА_1 (зареєстрованої за місцем проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повний текст рішення складений та підписаний 17 вересня 2019 року.

Суддя О.В. Зінченко

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2019
Оприлюднено18.09.2019
Номер документу84289670
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/10093/19-а

Ухвала від 28.11.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 23.10.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 17.09.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зінченко О.В.

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зінченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні