ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" вересня 2019 р. справа № 300/869/19
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Тимощука О.Л.,
за участю: секретаря судового засідання - Ткачук О.П.,
позивача - ОСОБА_1 ,
представників відповідачів - Челядина Т.Я., Андрусіва Р.Я.,
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Кривеня В. С . ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовною заявою ОСОБА_1
до Рогатинської районної державної адміністрації,
Букачівської селищної ради Рогатинського району Івано-Франківської області,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Комунальне некомерційне медичне підприємство Рогатинська Центральна районна лікарня ,
Комунальне некомерційне підприємство Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги ,
про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання до вчинення дій та стягнення коштів на відшкодування завданої шкоди у розмірі 13000 грн, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі, також - позивач, ОСОБА_1 ) 18.04.2019 звернувся в суд з позовною заявою до Рогатинської районної державної адміністрації (надалі, також - відповідач, Рогатинська РДА), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Комунальне некомерційне медичне підприємство "Рогатинська Центральна районна лікарня", Комунальне некомерційне підприємство "Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги" (надалі, також - треті особи), про визнання протиправною бездіяльності, що полягає у не виділенні коштів з місцевого бюджету на виконання вимог пункту 1 статті 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; зобов`язання виділити кошти з місцевого бюджету для безперебійного медикаментозного забезпечення пільгових категорій населення та необхідні для лікування ліки; стягнення на користь позивача коштів на відшкодування завданої шкоди у розмірі 3000 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач, відповідно до положень статті 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" наділений правом безоплатного одержання ліків, однак, відповідачем безпідставно відмовлено у видачі медикаментів та скеровано до аптечного пункту для самостійного їх придбання, з огляду на відсутність коштів у районному бюджеті на 2019 рік.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.04.2019 відкрито провадження у даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), згідно із вимогами, встановленими статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі, також - КАС України) (а.с.1-2)
На адресу суду 10.05.2019 від Комунального некомерційного підприємства "Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги" надійшли пояснення по справі №11-14 від 08.05.2019 (а.с.20-22, 26-30), згідно зі змістом яких, Комунальне підприємство є виконавцем державних та місцевих програм щодо пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань; фінансове забезпечення районної комплексної програми "Про комплексну програму "Здоров`я населення Прикарпаття на 2013-2020 роки в Рогатинському районі" здійснюється за рахунок районного, міського та сільських бюджетів, а також бюджету Букачівської селищної об`єднаної територіальної громади (надалі, також - Букачівська ОТГ), жителем якої є позивач; однак Букачівською ОТГ не переведено кошти, необхідні для реалізації вищевказаної програми, а тому, третя особа не має можливості забезпечити ОСОБА_1 безоплатними лікарськими засобами для лікування захворювань. Разом з цим, у поясненнях йдеться про те, що у зв`язку із не здійсненням діяльності комунальної аптеки № 47 , виписані рецепти лікарями-спеціалістами КНП "Рогатинський ЦМП-СД" реалізовувалися в аптеці комунального закладу "Обласний аптечний склад" м. Івано-Франківська за кошти пацієнтів. Також, позивачеві запропоновано звернутись із заявою до ОСОБА_4 - голови Букачівської ОТГ про виділення цільових коштів на придбання анальгетиків.
Судом 13.05.2019 від Комунального некомерційного медичного підприємства "Рогатинська центральна районна лікарня" отримано пояснення до позовної заяви від 07.05.2019 №11-15/329 (а.с.32-33), у яких представником третьої особи зазначено, що питання забезпечення анальгетиками (знеболюючими) лікарськими засобами належить виключно до компетенції Комунального некомерційного підприємства "Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги".
Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву від 10.05.2019 №1225/01-33/08, який надійшов на адресу суду 13.05.2019 (а.с.35-38). Представник відповідача у відзиві проти задоволення вимог ОСОБА_1 заперечила та вказала на необхідність заміни неналежного відповідача - Рогатинської районної державної адміністрації на належного - Букачівську об`єднану територіальну громаду (надалі, також - Букачівська ОТГ). Вказане клопотання мотивовано тим, що позивач є жителем смт. Букачівці Рогатинського району, що у свою чергу входить до складу новоствореної об`єднаної територіальної громади, бюджет якої є незалежним від бюджету Рогатинської РДА, а тому, фінансування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів здійснюється за бюджетними програмами саме Букачівської ОТГ. У відзиві зазначено і про те, що у новоствореної Букачівської ОТГ передбачено кошти на безоплатну медицину, у тому числі й на ліки, безоплатно не отримані позивачем.
Від позивача на адресу суду 14.05.2019 надійшла заява, у якій ОСОБА_1 просив суд разом із заявленими позовними вимогами розглянути питання про компенсацію завданої моральної шкоди, транспортних витрат та больового стану за неодержання ліків протягом трьох місяців з січня 2019 року в розмірі 3 000 грн (а.с.49).
Цього ж дня, судом отримано заяву позивача про розгляд даної справи у судовому засіданні із повідомленням (викликом) сторін (а.с.50).
Ухвалою суду від 15.05.2019 (а.с.51-53) заяву ОСОБА_1 про збільшення розміру позовних вимог прийнято до розгляду; постановлено здійснювати розгляд адміністративної справи №300/869/19 із врахуванням таких позовних вимог:
- визнати протиправною бездіяльність, що полягає у не виділенні коштів з місцевого бюджету на виконання вимог пункту 1 статті 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
- зобов`язати виділити кошти з місцевого бюджету для безперебійного медикаментозного забезпечення пільгових категорій населення та необхідні для лікування ліки;
- стягнути на користь позивача кошти на відшкодування завданої шкоди у розмірі 3 000 грн.
Заяву позивача про здійснення розгляду даної адміністративної справи у судовому засіданні із повідомленням (викликом) сторін - задоволено, призначено судовий розгляд справи на 28 травня 2019 року о 10:00 год.
У судове засідання, призначене на 28.05.2019 представники відповідача та третіх осіб не з`явились, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись належним чином, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення із відмітками про отримання копій ухвал від 15.05.2019 за довіреністю (а.с.60-62). Причини такої неявки суду не відомі, будь-яких заяв чи клопотань з цього приводу до суду не надходило.
Згідно із положеннями статті 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Позивач проти подальшого розгляду справи за відсутності представників відповідача і третіх осіб не заперечив.
У зв`язку із витребуванням додаткових доказів та визнанням обов`язковою явку представника відповідача, суд ухвалив відкласти розгляд справи, наступне судове засідання призначено на 20.06.2019 о 10:00 год (а.с.80).
За наслідком розгляду матеріалів справи та заявленого представником відповідача клопотання про заміну відповідача у справі, судом 29.05.2019 постановлено ухвалу, відповідно до резолютивної частини якої, у задоволенні клопотання Рогатинської районної державної адміністрації про заміну неналежного відповідача відмовлено; визнано обов`язковою явку представника Рогатинської районної державної адміністрації в судове засідання, яке відбудеться 20.06.2019 о 10:00 год; витребувано у Рогатинської районної державної адміністрації та Букачівської об`єднаної територіальної громади додаткові письмові докази по справі (а.с.87-90).
Витребувані вищевказаною ухвалою суду документи отримано судом 13.06.2019 та 18.06.2019 (а.с.103-160).
У судовому засіданні 20.06.2019 суд поставив на обговорення питання щодо можливості примирення сторін у справі та роз`яснив умови реалізації примирення. Після оголошення перерви у судовому засіданні, сторонами подано заяву про надання часу на примирення, а саме - з 20.06.2019, терміном на 15 календарних днів (а.с.165-168).
Розглянувши подану заяву, 20.06.2019 суд постановив ухвалу про зупинення провадження у справі, відповідно до положень пункту 4 частини першої статті 236 КАС України. Судове засідання з розгляду умов примирення сторін призначено на 08.07.2019 о 14:00 год (а.с.169-170).
Ухвалою суду від 08.07.2019 поновлено провадження у даній справі (а.с.187-188)
На адресу суду 08.07.2019 надійшла заява позивача про те, що примирення сторін не відбулось, а також, про збільшення позовних вимог, в частині зобов`язання Букачівської ОТГ забезпечити безперебійне виділення коштів в сумі 3000-4000 грн на місяць та стягнення з відповідача фінансової компенсації за моральну шкоду і транспортні витрати у розмірі 13 000 грн (а.с.192).
Під час судового розгляду справи 08.07.2019 судом поставлено на обговорення питання залучення до участі у справі в якості співвідповідача Букачівську ОТГ. Позивач, представники відповідача та третіх осіб проти залучення співвідповідача не заперечили. Так, у зв`язку із залученням у якості співвідповідача Букачівську ОТГ, суд ухвалив відкласти розгляд справи та наступне судове засідання призначив на 06.08.2019 о 14:00 год (а.с.189-190).
Ухвалою суду від 08.07.2019 (а.с.193-194) постановлено залучити до участі у справі другого відповідача - Букачівську селищну раду Рогатинського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ - 04354781, адреса: 77065, Івано-Франківська обл., Рогатинський район, селище міського типу Букачівці, вул.1-Травня, будинок 26) (надалі, також - співвідповідач). З огляду на приписи частини шостої статті 48 КАС України, розгляд даної справи розпочато спочатку, судове засідання призначено на 06.08.2019 о 14:00 год.
Судом 05.08.2019 отримано заяву співвідповідача, відповідно до змісту якої, позовні вимоги ОСОБА_1 Букачівська селищна рада не визнала (а.с.207-2018). У заяві вказано, що спірні правовідносини між позивачем та співвідповідачем виникли ще у листопаді 2018 року, а саме з моменту звернення до відповідача із заявою 14.11.2018, проте, Букачівську ОТГ утворено в грудні 2018 року, а тому, співвідповідач не був розпорядником бюджетних коштів, передбачених на забезпечення пільгової категорії населення безкоштовними ліками станом на листопад 2018 року. Представником у заяві також зазначено, що бюджетом ОТГ на 2019 рік передбачено кошти в сумі 12 000 грн на співфінансування Районної комплексної програми "Здоров`я населення Прикарпаття на 2013-2020 роки в Рогатинському районі" для медикаментозного забезпечення населення громадян знеболювальними засобами; станом на 10.06.2019 до районного бюджету переведено кошти у розмірі 4 000 грн, інших коштів видаткова частина бюджету на 2019 рік не передбачає.
У судове засідання, призначене на 06.08.2019 не з`явився представник співвідповідача, однак, подав до суду клопотання про розгляд справи без його участі. Представник відповідача проти задоволення такого клопотання заперечила. Позивач та представники третіх осіб проти розгляду справи за такої явки сторін не заперечили. Суд заявлене співвідповідачем клопотання задовольнив, ухвалив розгляд справи здійснити за відсутності представника Букачівської селищної ради.
Разом з цим, позивач під час проведення судового засідання 06.08.2019 зазначив, що жодних претензій та вимог до Букачівської селищної ради не має, з огляду на належне забезпечення його безоплатними ліками у поточному році.
З огляду на необхідність витребування додаткових доказів та визнання обов`язковою явки представника співвідповідача, суд ухвалив відкласти розгляд справи, наступне судове засідання призначено на 20.08.2019 о 10:00 год (а.с.215-216).
Судом 06.08.2019 отримано клопотання представників третіх осіб про подальший розгляд справи без їх участі (а.с.221-222).
Під час розгляду справи 20.08.2019 суд ухвалив відкласти розгляд справи до 03.09.2019 о 14:00 год, у зв`язку із першою неявкою позивача без поважних причин, який про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлявся належним чином (а.с.243-244, 247).
Відповідно до довідки секретаря судового засідання по справі №300/869/19, судове засідання по адміністративній справі, призначеній на 03.09.2019 не відбулося, фіксування засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося (а.с.248).
Наступне судове засідання призначено на 10.09.2019 о 14:00 год, про що повідомлено сторін, шляхом направлення на їх поштові адреси судових повісток про виклик до суду (а.с.249-251).
У судовому засіданні 10.09.2019 позивач повторно підтвердив відсутність претензій до Букачівської ОТГ, натомість вимоги, звернені до Рогатинської районної державної адміністрації підтримав у повному обсязі, просив позов задовольнити.
Представники відповідачів проти заявлених позовних вимог ОСОБА_1 заперечили з підстав, наведених у відзиві на позов, заяві по суті спору, просили у задоволенні позову відмовити.
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 КАС України справу за правилами спрощеного позовного провадження, дослідивши в сукупності позовну заяву, відзив на позов, заяви по суті спору, письмові докази, наявні в матеріалах даної адміністративної справи, встановив такі обставини.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є інвалідом II групи та має право на пільги, передбачені законодавством України для ветеранів війни - учасників війни, що підтверджується його пенсійним посвідченням серії НОМЕР_2 , виданим 16.05.2018 та посвідченням серії НОМЕР_3 , виданим 19.07.2004 (а.с.6, 7).
ОСОБА_1 , з метою вирішення питання безкоштовного одержання ліків за рецептами лікаря Букачівської лікарні №1396 і №1370 від 13.11.2018 (а.с.7) звернувся до Рогатинської районної державної адміністрації із відповідною завою від 14.11.2018 (а.с.10), до Комунального некомерційного медичного підприємства "Рогатинська Центральна районна лікарня" із заявою від 22.11.2018, та Комунального некомерційного підприємства "Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги" із заявою від 12.12.2018.
У відповідь на звернення позивача, третіми особами та Департаментом охорони здоров`я Івано-Франківської обласної державної адміністрації направлено Боднарчуку Т.Я. листи від 27.11.2018 №11-13/1021, від 02.01.2019 №11-13/3-Б та від 18.02.2019 №Б-10/113 (а.с.8, 11, 12).
Так, відповідно до змісту листа Комунального некомерційного медичного підприємства "Рогатинська Центральна районна лікарня", позивача повідомлено про те, що для отримання безкоштовного або з частковою доплатою необхідних ліків слід звертатись в первинну ланку до сімейного лікаря.
Представником Комунального некомерційного підприємства "Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги" позивачу роз`яснено, що він не зміг вчасно реалізувати в аптечній мережі впродовж місяця виписані рецепти; в ході розмови із позивачем представником третьої особи зазначено позивачу про необхідність повторного видання лікарем рецепта для його вчасної та безоплатної реалізації в аптечній мережі; водночас, у листі вказано, що для придбання гіпотензивних лікарських засобів, застосування Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" немає потреби, оскільки на 2019 рік в районному бюджеті не передбачено фінансового забезпечення на придбання лікарських засобів за пільговими рецептами.
Згідно зі змістом листа Департаменту охорони здоров`я Івано-Франківської обласної державної адміністрації, останнім розглянуто та направлено за належністю звернення жителя смт. Букачівці ОСОБА_1. ; зазначено, що оскільки позивач є жителем смт. Букачівці Рогатинського району та враховуючи Закон України "Про місцеві державні адміністрації" слід виділити кошти для безперебійного медикаментозного забезпечення пільгових категорій населення з числа жителів району та вирішити питання щодо виділення заявнику необхідних для лікування медикаментів. Також, рекомендовано переукласти відповідні договори з аптечними закладами для безперебійного забезпечення пацієнтів лікарськими засобами.
Позивач, вважаючи протиправним несвоєчасне забезпечення його безоплатними ліками, з метою відновлення порушеного права та відшкодування завданої шкоди, звернувся із позовною заявою до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується приписами Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України, а також, бере до уваги положення законів та підзаконних нормативно-правових актів у відповідних редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин, зокрема, Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР, "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 №3551-XII, постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.1998 №1303 "Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань", постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на відшкодування вартості лікарських засобів для лікування окремих захворювань" від 10.03.2017 №181.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом першим статті 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 №3551-XII (надалі, також - Закон №3551-XII) встановлено, що Учасникам війни (статті 8, 9) надаються, серед інших, такі пільги: безплатне одержання ліків, лікарських засобів, імунобіологічних препаратів та виробів медичного призначення за рецептами лікарів.
Згідно із абзацом першим статті 17 Закону №3551-XII фінансування витрат, пов`язаних з введенням в дію цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.
З метою забезпечення раціонального використання бюджетних коштів, усунення множинності рішень щодо безоплатного і пільгового відпуску лікарських засобів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань постановою Кабінету Міністрів України від 17.08.1998 №1303 (надалі, також - Постанова №1303) встановлено, що безоплатний або пільговий відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування провадиться групам населення та за категоріями захворювань згідно з додатками 1 і 2.
Безоплатно і на пільгових умовах відпускаються лікарські засоби, які зареєстровані в Україні в установленому порядку та включені до галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я.
Відпуск лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах у разі амбулаторного лікування осіб провадиться аптеками за рецептами, виписаними лікарями лікувально-профілактичних закладів за місцем проживання цих осіб.
Витрати, пов`язані з відпуском лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах, провадяться за рахунок асигнувань, що передбачаються державним та місцевими бюджетами на охорону здоров`я.
У відповідності до пункту 1 Переліку груп населення, у разі амбулаторного лікування яких лікарські засоби за рецептами лікарів відпускаються безоплатно або на пільгових умовах, затвердженого Постановою №1303, до груп населення, у разі амбулаторного лікування яких лікарські засоби за рецептами лікарів відпускаються безоплатно, незалежно від розміру середньомісячного сукупного доходу їх сім`ї, належать, зокрема, учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, постраждалі учасники Революції Гідності та особи, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Разом з цим, підпунктом третім пункту "б" статті 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі делеговані повноваження: забезпечення відповідно до законодавства пільгових категорій населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення.
Механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на відшкодування вартості лікарських засобів для лікування окремих захворювань (далі - субвенція) визначено постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №181.
Згідно із пунктом 3 Постанови, субвенція спрямовується на відшкодування вартості лікарських засобів під час амбулаторного лікування осіб, що страждають на серцево-судинні захворювання, цукровий діабет II типу, бронхіальну астму, за переліком міжнародних непатентованих назв лікарських засобів, зазначених у додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 9 листопада 2016 р. № 863.
Пунктом 4 та 5 передбачено, що розподіл субвенції, яка передбачена в обласних бюджетах, здійснюється між місцевими бюджетами адміністративно-територіальних одиниць відповідної області на підставі статистичних даних про кількість осіб, що страждають на серцево-судинні захворювання, цукровий діабет II типу, бронхіальну астму.
Використання субвенції здійснюється в обсягах, передбачених у законі про Державний бюджет України на відповідний рік.
З наведених правових положень вбачається, що фінансування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань здійснюється за відповідними бюджетними програмами місцевого бюджету, у разі їх прийняття, а також, відповідно до наданих з державного бюджету субвенцій.
Зі змісту пояснень Комунального некомерційного підприємства "Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги" судом встановлено, що Комунальне некомерційне підприємство "Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги" є виконавцем державних та місцевих програм щодо пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань. За вказаним розділом діяльності третьої особи в Рогатинському районі діють такі програми:
- Урядова програма "Доступні ліки" (в частині електронного рецепта);
- Районна комплексна програма "Про комплексну програму "Здоров`я населення Прикарпаття на 2013-2020 роки в Рогатинському районі" (надалі, також - Районна комплексна програма).
Разом з цим, представник третьої особи у наданих пояснення зазначив, що до структури Комунального некомерційного підприємства "Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги" входить і населення новоствореної об`єднаної територіальної громади смт. Букачівці, жителем якої є позивач, та на території якої функціонує амбулаторія загальної практики - сімейної медицини смт. Букачівці. Безоплатний відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів проводиться ліцензованою аптечною мережею, відповідно до кількості виділених відповідним органом місцевого самоврядування коштів. Однак, Букачівською ОТГ кошти, необхідні для реалізації районної комплексної програми не переведено, а комунальна аптека №47, через яку здійснювався відпуск медикаментів до 01.05.2019 свою діяльність не здійснювала, що в сукупності спричинило неможливість забезпечення позивача необхідними безоплатними ліками.
Про вказані обставини також зазначено представником відповідача у відзиві на позовну заяву, чим мотивовано необхідність заміни відповідача у справі.
Так, судом встановлено, що Букачівську об`єднану територіальну громаду утворено в грудні 2018 року, та відповідно до постанови Букачівської селищної виборчої комісії Івано-Франківської області Рогатинського району №103 від 26.12.2018 обрано голову ОТГ - Воробця Т.І. (а.с.46). Рішенням Букачівської селищної ради від 25.01.2019 №27 затверджено бюджет Букачівської селищної ради на 2019 рік; на підставі листа Комунального некомерційного підприємства "Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги" від 27.02.2019 №11-14/35Бук внесено зміни до видаткової частини місцевого бюджету, якими передбачено кошти в сумі 12 000 грн на співфінансування Районної комплексної програми; станом на 20.06.2019 до районного бюджету переведено кошти в розмірі 4 000 грн.
Вказане підтверджується листом Букачівської селищної ради Рогатинського району Івано-Франківської області від 10.06.2019 №290 та копією платіжного доручення №20 від 15.05.2019 (а.с.101, 102).
Таким чином, на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами у листопаді 2018 року, Букачівська ОТГ не виступала розпорядником відповідних бюджетних коштів, передбачених на забезпечення пільгової категорії населення безоплатними ліками, оскільки співвідповідача утворено лише в грудні 2018, а бюджет ОТГ, який є незалежним від бюджету Рогатинської районної державної адміністрації, затверджено в січні 2019.
Водночас, виділення необхідних коштів для забезпечення пільгових категорій населення безоплатними ліками підтверджено наявними у матеріалах справи письмовими доказами; під час розгляду справи у судових засіданнях позивач підтвердив належне забезпечення його безоплатними ліками у 2019 році, та зауважив, що жодних претензій до співвідповідача не має.
Враховуючи наведені обставини, судом встановлено відповідність дій та рішень співвідповідача положенням чинного законодавства, наявність будь-яких порушень з боку Букачівської селищної ради Рогатинського району Івано-Франківської області в частині виділення необхідних коштів для безперебійного забезпечення ліками відповідних категорій населення судом не виявлено та не підтверджено жодними належними доказами.
Разом з цим, враховуючи те, що співвідповідача як ОТГ утворено в грудні 2018 року, розпорядником коштів для забезпечення пільгових категорій населення безоплатними ліками на момент виникнення спірних правовідносин у листопаді 2018 року була Рогатинська районна державна адміністрація.
З метою встановлення факту належного фінансового забезпечення для відпуску лікарських засобів, судом витребувано у відповідача додаткові письмові докази, що підтверджують виділення необхідних коштів для безоплатного відпуску ліків та забезпечення такими позивача.
На вимогу суду представником відповідача 20.08.2019 до матеріалів справи долучено Інформацію про стан виконання районних цільових програм на 2018 рік, копії видаткових накладних, копію договору, укладеного між Комунальним підприємством "Центральна районна аптека" №47 та Комунальним некомерційним підприємством "Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги" про відшкодування безоплатного відпуску лікарських засобів, копії Реєстрів відпущених лікарських засобів та виробів медичного призначення Центральною районною аптекою №47 згідно виписаних рецептів для жителів Рогатинського району за грудень 2018 року, а також, копії рецептів, за якими видано позивачу ліки (а.с.226-242).
Так, згідно із Інформацією про стан виконання районних цільових програм на 2018 рік, розпорядженням голови Рогатинської районної державної адміністрації від 11.12.2013 №268 (зі змінами) затверджено Комплексну програму "Здоров`я населення Прикарпаття на 2013-2020 роки в Рогатинському районі". Обсяги фінансування в програмі на 2018 рік з районного бюджету визначено у розмірі 935,4 тис. грн.; всього за 2018 рік з районного бюджету профінансовано 160,0 тис. грн.
Водночас, з Реєстрів відпущених лікарських засобів та виробів медичного призначення Центральною районною аптекою №47 згідно з виписаними рецептами для жителів Рогатинського району за грудень 2018 року вбачається, що ОСОБА_1 отримував ліки відповідно до рецепту № 002429 07.12.2018 на суму 2 118,60 грн та 28.12.2018 на суму 2 118,60 грн.
Видача ліків, відповідно до відомостей вказаного Реєстру позивачем під час судового розгляду справи не оспорювалась.
З наведених обставин вбачається, що позивачем ліки, необхідні йому у листопаді 2018 року отримано, проте із затримкою - у грудні 2018 року.
У поясненнях до позовної заяви представником третьої особи зазначено, що така затримка у забезпеченні безоплатними ліками спричинена тимчасовою відсутністю цільових коштів та діяльності комунальної аптеки №47.
Таким чином, долученими представником відповідача письмовими доказами підтверджується виділення Рогатинською районною державною адміністрацією коштів для належного фінансування Комплексної районної програми, а також, отримання ОСОБА_1 безоплатних лікарських засобів за виданими рецептами.
Разом з цим, у відповідь на звернення позивача до відповідача та третіх осіб, останнього повідомлено про можливість придбання необхідних йому ліків у аптеці комунального закладу "Обласний аптечний склад" м. Івано-Франківська за власні кошти.
З огляду на зазначені обставини, на переконання суду, відповідачем вжито усіх необхідних, залежних від нього заходів для фінансування Районної комплексної програми та забезпечення відпуску безоплатних ліків.
Уточнюючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначив про необхідність розгляду судом питання про компенсацію позивачеві завданої моральної та матеріальної шкоди у розмірі 13 000 грн, завданої протиправним незабезпеченням медикаментами протягом трьох місяців, починаючи з 30 січня 2019 року.
На вимогу суду стосовно належного документального підтвердження понесених витрат, позивачем до матеріалів справи долучено рецепти від 08.02.2019, 08.02.2018, 16.11.2017, 27.03.2019, 20.05.2019 (а.с.69-76) та фіскальні чеки №173479 та №173480 від 06.03.2019 (а.с.77-78).
Однак, суд зазначає, що надані позивачем рецепти понесених ним витрат не підтверджують, окрім цього, деякі з них і зовсім не стосуються спірного періоду, а згідно із вищезазначеними фіскальними чеками, фактично сплачені кошти ОСОБА_1 за придбані ліки становлять лише 57,32 грн. Жодних інших доказів на підтвердження понесених витрат внаслідок самостійного придбання ліків, а також, витрат на транспорт до матеріалів справи позивачем не долучено.
Водночас, слід відмітити, що вимога ОСОБА_1 про компенсацію завданої моральної та матеріальної шкоди стосується періоду після 30.01.2019. Проте, як зазначалось вище судом, розпорядником коштів для забезпечення безоплатного відпуску лікарських засобів певним категоріям населення, починаючи з січня 2019 року є Букачівська селищна рада якою, у свою чергу, забезпечено належне співфінансування Комплексної районної програми та безоплатне одержання необхідних ліків позивачем. При цьому, суд повторно звертає увагу на те, що позивач під час судового розгляду справи вказані обставини підтвердив та зазначив про відсутність будь-яких претензій до співвідповідача - Букачівської селищної ради Рогатинського району Івано-Франківської області.
Відтак, враховуючи наведене, в суду відсутні обгрунтовані підстави для задоволення такої вимоги позивача як відшкодування завданої йому матеріальної та моральної шкоди у зв`язку із її недоведеністю.
Згідно із положеннями статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Проаналізувавши наведені правові норми та встановлені фактичні обставини справи, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог ОСОБА_1 , а відтак і відсутність підстав для їх задоволення, з огляду на таке.
По-перше, судом не виявлено протиправної бездіяльності Рогатинської районної державної адміністрації стосовно не виділення коштів для безоплатного забезпечення ліками, оскільки, як підтверджено матеріалами справи, відповідачем забезпечено фінансування Районної комплексної програми в межах виділених коштів, а також, забезпечено безоплатне одержання позивачем необхідних ліків. На переконання суду, затримка у отриманні ОСОБА_1 безоплатних ліків в листопаді 2018 року, зумовлена об`єктивною причиною - тимчасовою відсутністю коштів та простоєм в діяльності комунальної аптеки, що забезпечує відпуск медикаментів пільговим категоріям населення, а відтак не може слугувати єдиною підставою для підтвердження протиправної бездіяльності відповідача, враховуючи також те, що в грудні 2018 року, позивача забезпечено ліками на загальну суму 4237,20 грн.
По-друге, відповідно до наявних у матеріалах справи письмових доказів, судом встановлено, що Букачівською селищною радою, яка починаючи з січня 2019 року є розпорядником коштів на безоплатне забезпечення ліками, проведено належне співфінансування Районної комплексної програми та виділено кошти, необхідні для відпуску медикаментів певним категоріям населення. Разом з цим, позивачем у судових засіданнях підтверджено отримання ліків у поточному році та вказано про відсутність вимог до співвідповідача, що свідчить про безпідставність позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності Букачівської селищної ради та зобов`язання останньої до вчинення дій.
По-третє, позивачем належним чином не обґрунтовано та документально не підтверджено наявність підстав для виплати компенсації у розмірі 13 000 грн. Окрім цього, вимога позивача щодо стягнення компенсації стосується періоду трьох місяців, починаючи з 30.01.2019, проте, з огляду на те, що належним відповідачем у частині заявлених позовних вимог за період з січня 2019 року є Букачівська селищна рада, жодних претензій до якої позивач не має, вимога про компенсацію коштів за завдану матеріальну та моральну шкоду є безпідставною, а тому, така вимога позивача також задоволенню не підлягає.
Таким чином, враховуючи вищенаведені висновки суду, в задоволенні позову ОСОБА_1 слід відмовити.
Учасниками справи не подано до суду будь-яких доказів про понесення ними судових чи інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо їх розподілу.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 250, 255, 295, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач: ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_5 ;
відповідачі: Рогатинська районна державна адміністрація, адреса: вул. Галицька, буд. 65, м. Рогатин, Івано-Франківська область, 77000, код ЄДРПОУ - 23805775;
Букачівська селищна рада Рогатинського району Івано-Франківської області, адреса: вул. 1-Травня, буд. 26, смт. Букачівці, Рогатинський район, Івано-Франківська область, 77065, код ЄДРПОУ - 04354781;
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Комунальне некомерційне медичне підприємство Рогатинська Центральна районна лікарня , адреса: вул. Чорновола, буд. 9, м. Рогатин, Івано-Франківська область, 77000, код ЄДРПОУ - 01993581;
Комунальне некомерційне підприємство Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги , адреса: вул. Галицька, буд. 119-А, м. Рогатин, Івано-Франківська область, 77000, код ЄДРПОУ - 41838805.
Рішення складене в повному обсязі 16 вересня 2019 р.
Суддя /підпис/ Тимощук О.Л.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2019 |
Оприлюднено | 18.09.2019 |
Номер документу | 84289876 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Тимощук О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні