ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Справа № 815/2791/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 вересня 2019 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Стефанова С.О.,

за участю секретаря судового засідання - Мельника Ю.В.,

представника позивача - Жолудь О.О.,

представника відповідачів - Бугаєнко Т.В. (за довіреностями),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ГЛО 2017 до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 27.04.2018 року та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходилась адміністративна справа за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ГЛО 2017 (надалі по тексту - позивач або ТОВ ГЛО 2017 ) до Державної фіскальної служби України (надалі по тексту - відповідач 1 або ДФС України), Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області (надалі по тексту - відповідач 2 або ГУ ДФС в Одеській області), в якій позивач просив:

- скасувати рішення №687706/34001515 від 08.05.2018 року про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 27.04.2018 року;

- скасувати рішення комісії з питань розгляду скарг №6114/34001515/2 від 21.05.2018 року;

- зобов`язати відповідача зареєструвати податкову накладну №4 від 27.04.2018 року;

- стягнути з відповідача на користь позивача сплачений судовий збір у розмірі 1762 грн.

Адміністративний позов обґрунтовано наступним

ТОВ ГЛО 2017 намагалося зареєструвати податкову накладну №4 від 27.04.2018 року в ЄРПН на суму 313687,50 грн., проте в реєстрації зазначеної податкової накладної ТОВ ГЛО 2017 було відмовлено. Підставою для оплати вищевказаної суми слугували рахунок-фактура №3/2018 від 23.04.2018 року та видаткова накладна №3/2018 від 27.04.2018 року щодо продажу товару, який ТОВ ГЛО 2017 було придбано у ФОП ОСОБА_1 . згідно рахунку-фактури №23/04/2018 від 23.04.2018 року та видаткової накладної №23/04/2018 від 23.04.2018 року. Не погодившись із рішенням Комісії щодо відмови у реєстрації ПН в ЄРПН, ТОВ ГЛО 2017 14.05.2018 року подало до ДФС України скаргу, яка рішенням комісії ДФС з питань розгляду скарг №6114/34001515/2 від 21.05.2018 року залишена без задоволення. Підставою для прийняття спірного рішення зазначено: ненадання документів на підтвердження фактів придбання ТМЦ та їх реалізації , що на думку позивача не відповідає дійсності, так як до пояснень та скарги ТОВ ГЛО 2017 були додані копії усіх необхідним документів (рахунків-фактур, видаткових накладних, платіжних доручень). Позивач зазначає, що відмова в реєстрації податкової накладної №4 від 27.04.2018 року є безпідставною, так як всі первинні документи відповідають вимогам законодавства. Натомість відповідачем необґрунтовано та без належних підстав відмовлено в реєстрації податкової накладної, чим порушено права та інтереси позивача.

Процесуальні дії

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2019 року у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 21 травня 2019 року, касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю АЛЬТРА ІНВЕСТ задоволено частково. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2018 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2019 року у справі №815/2791/18 скасовано. Вказану адміністративну справу направлено на новий розгляд до Одеського окружного адміністративного суду.

Відповідно до супровідного листа Верховного Суду №30815/19 від 01.07.2019 року, адміністративна справа №815/2791/18 надійшла до Одеського окружного адміністративного суду 05 липня 2019 року (вх. №24095/19).

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.07.2019 року, адміністративну справу №815/2791/18 передано для розгляду судді Стефанову С.О.

Ухвалою судді від 08 липня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання по справі призначено на 13 серпня 2019 року.

29 липня 2019 року від представника ГУ ДФС в Одеській області надійшов відзив на адміністративний позов (вхід. №27265/19), в якому представник відповідача 2 просить суд відмовити ТОВ ГЛО 2017 у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

01 серпня 2019 року від представника ТОВ ГЛО 2017 надійшла відповідь на відзив відповідача 2 (вхід. №27564/19).

Відзив Головного управління ДФС в Одеській області на позовну заяву обґрунтовано наступним

ТОВ ГЛО 2017 після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної було відправлено засобами електронного зв`язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК.

Серед переліку документів підприємством було надано до ДФС України до накладної №4 від 27.04.2018 року (ТОВ Альтра Інвест ): пояснення, рахунок-фактура №3/2018 від 23.04.2018 року (платник ТОВ Альтра Інвест ), видаткова накладна №3/2018 від 27.04.2018 року, рахунок-фактура №23/04/2018 від 23.04.2018 року (платник ТОВ ГЛО 2017 ), видаткова накладна №23/04/2018 від 23.04.2018 року.

За наслідками розгляду повідомлення комісією ДФС України прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 27.04.2018 року, у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.

Таким чином, відповідач 2 вважає, що рішення комісії ДФС України №687706/34001515 від 08.05.2018 року про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 27.04.2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних - є повністю обґрунтованим.

Відповідь позивача на відзив ГУ ДФС в Одеській області обґрунтована наступним

Позивач зазначає, що у випадку з господарською операцією між ТОВ ГЛО 2017 та ТОВ Альтра Інвест , яка була підставою реєстрації податкової накладної №4 від 27.04.2018 року не було порушено приписів Закону, оскільки дана операцію купівлі-продажу була оформлена достатньою кількістю письмових документів: рахунок-фактура №3/2018 від 23.04.2018 року; видаткова накладна №3/2018 від 27.04.2018 року; платіжні доручення, що підтверджують фактичне здійснення оплати за купівлю та продаж товару. Таким чином, правочин, який мав місце між ТОВ ГЛО 2017 та ТОВ Альтра Інвест у відповідності до законодавства був оформлений письмовими документами.

ТОВ ГЛО 2017 звертає увагу, що відповідачами не було надано ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з пп.1.6 п.1 Критеріїв, ані матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку, ані іншої інформації, що розглядається Комісією, яка, відповідно до Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків, обов`язково додається до протоколу засідання Комісій. Тобто, фіскальний орган був зобов`язаний у Квитанції чітко вказати не тільки конкретний вид критерію, який встановлений пп.1.6 п.1 Критеріїв, а й на відповідне рішення, відповідно до якого ТОВ ГЛО 2017 внесено до переліку ризикових платників. Крім того, в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено, за якою саме підставою ТОВ ГЛО 2017 із указаних в пп.1.6 п.1 Критеріїв віднесено до ризикових платників.

Позивач також звертає увагу суду, що при зупиненні податкової накладної №4 від 27.04.2018 року, ТОВ ГЛО 2017 пропонувалося надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без їх конкретизації. А відтак, ТОВ ГЛО 2017 надало такі документи та пояснення в довільній формі.

Таким чином, позивач вважає, що рішення суб`єкта владних повноважень не містять чіткої підстави його прийняття, що свідчить про його необґрунтованість.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив позов задовольнити у повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві та у відповіді на відзив.

Представник відповідачів у судовому засіданні позовні вимоги не визнала та просила суд в задоволенні позову відмовити, посилаючись на обставини викладені у відзиві на позовну заяву.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення осіб, які брали участь у розгляді справи, а також дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги відзив на позовну заяву та відповідь на відзив, перевіривши їх доказами, судом встановлено наступне.

Обставини справи встановлені судом

Товариство з обмеженою відповідальністю ГЛО 2017 є юридичною особою (код ЄДРПОУ 34001515), основним видом діяльності якої є електромонтажні роботи (43.21) (а.с.120-127).

27.04.2018 року ТОВ ГЛО 2017 сформовано та направлено на реєстрацію податкову накладну №4 від 27.04.2018 року на загальну суму 313687,50 грн. (а.с.7 т.1).

Підставою для оформлення податкової накладної №4 від 27 квітня 2018 року слугували рахунок-фактура №3/2018 від 23 квітня 2018 року (а.с.13 т.1), видаткова накладна №3/2018 від 26 квітня 2018 року (а.с.14 т.1), за якими платником податків реалізовано на користь товариства з обмеженою відповідальністю Альтра Інвест Тахеометр Sokkia FX 102, загальною вартістю 313 687 грн. 50 коп. (ПДВ - 52 281 грн. 25 коп.). Вказаний товар попередньо придбано позивачем у фізичної особи-підприємця ОСОБА_1.

Згідно квитанції від 27.04.2018 року податкова накладна №4 від 27.04.2018 року в електронному вигляді була направлена до ДФС України, проте її реєстрація була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України із зазначенням, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Позивачу було запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.81 т.2).

03.05.2018 року на виконання пп.201.16.2 п.201.16 ст.201 ПК України ТОВ ГЛО 2017 було направлено до ДФС України повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по зазначеній податковій накладній (а.с.10 т.1).

До вищевказаного повідомлення позивачем надано пояснення (а.с.12 т.1) та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: рахунок-фактура №3/2018 від 23 квітня 2018 року (а.с.13 т.1); видаткова накладна №3/2018 від 26 квітня 2018 року (а.с.14 т.1); рахунок-фактура №23/04/2018 від 23.04.2018 року (а.с.15 т.1); видаткова накладна №23/04/2018 від 23.04.2018 року (а.с.16 т.1); платіжні доручення: №60 від 27.04.2018 року (а.с.17 т.1); №14 від 02.05.2018 року (а.с.18 т.1); №19 від 02.05.2018 року (а.с.19 т.1); №16 від 02.05.2018 року (а.с.20 т.1); №17 від 02.05.2018 року (а.с.21 т.1); №15 від 02.05.2018 року (а.с.22 т.1).

Рішенням комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №687706/34001515 від 08.05.2018 року відмовлено ТОВ ГЛО 2017 в реєстрації податкової накладної №4 від 27.04.2018 року в ЄРПН з підстав: не надання платником податку копій документів, а саме: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунки-фактиру/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (а.с.8-9 т.1).

08.05.2018 року ТОВ ГЛО 2017 було подано скаргу на зазначене рішення Комісії ДФС про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 27.04.2018 року разом з документами довільного формату (а.с.23-32 т.1), яка рішенням комісії з питань розгляду скарг ДФС України від 21.05.2018 року залишена без задоволення, а рішення Комісії №687706/34001515 від 08.05.2018 року - без змін (а.с.33 т.1).

Вважаючи рішення комісії ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №687706/34001515 від 08.05.2018 року протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Релевантні джерела права та висновки суду

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції чинній на час виникнення податкових правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України (в редакції чинній на час виникнення податкових правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції чинній на час виникнення податкових правовідносин) встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Такий Порядок був затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (з наступними змінами, далі - Порядок №1246).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно з п.5 Порядку №1246 зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21 лютого 2018 року (далі - Порядок №117), податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Відповідно до пункту 3 Порядку №117 податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак:

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно значення показників D та P, розрахованих у наведеному у цьому підпункті, мають такі розміри: D>0,03, Р

Дата ухвалення рішення 16.09.2019
Зареєстровано 18.09.2019
Оприлюднено 18.09.2019

Судовий реєстр по справі 815/2791/18

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Рішення від 16.09.2019 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 13.08.2019 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 08.07.2019 Одеський окружний адміністративний суд Адміністративне
Постанова від 21.05.2019 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 20.05.2019 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 02.04.2019 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Постанова від 13.03.2019 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 05.02.2019 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 31.01.2019 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 21.01.2019 П'ятий апеляційний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 815/2791/18

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону