РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
04 вересня 2019 р. Справа № 120/561/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Дмитришеної Руслани Миколаївни,
за участю:
секретаря судового засідання: Литвин Денис Сергійович
позивача: ОСОБА_1
представника позивача: адвоката Горбатюка В.В.
без участі відповідача та третьої особи
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1
до: Теплицької районної державної адміністрації; третя особа на стороні відповідача - Теплицька селищна рада
про: визнання протиправним та скасування протоколу №2 від 10.10.2018 року та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
18.02.2019 до Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Теплицької районної державної адміністрації; третя особа: Теплицька селищна рада про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач вказав, що є інвалідом 2-ї групи за участь у бойових діях на території країни Афганістан. Як особа, яка потребує поліпшення житлових умов і, користуючись своїм правом, позивач звернувся із заявою про призначення та виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, як особі з інвалідністю. Однак, останнім протоколом №2 від 10.10.2018 року відмовлено у задоволенні його заяви. Позивач вважає, що дана відмова відповідача є протиправною, та такою, що суперечить Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та "Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей", затвердженого постановою КМУ №214 від 28.03.2018, тому звернувся до суду з позовом.
Ухвалою суду від 22.02.2019 за вказаним позовом відкрито провадження у справі, розгляд якої вирішено проводити в порядку загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі.
14.03.2019 на адресу суду надійшли заперечення на адміністративний позов від Управління праці та соціального захисту населення Теплицької районної державної адміністрації, за змістом яких останній не погоджується із вимогами позивача. Разом із запереченнями долучено письмові докази (а.с. 31-63).
Зазначено, що рішення Комісії є законним та обґрунтованим так як, позивачу виділялись кошти з бюджету на придбання житлового приміщення.
Згідно із відповіддю на запит від 05.09.2018 №3598 Теплицької РДА до Теплицької селищної ради зазначено, що ОСОБА_1 відповідно до рішення 10 сесії 29 скликання від 12.09.1997 року виділено кошти на придбання будинку по АДРЕСА_1 (на даний час Смілгородська). Відповідно до листа КП "Гайсинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" станом на 29.12.2012 за ОСОБА_1 зареєстровано цілий житловий будинок. Відтак, комісія, відповідно до підпункту 7 пункту 15 "Порядку та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей", затвердженого постановою КМУ №214 від 28.03.2018, відмовила заявнику в призначені грошової компенсації для отримання житлового приміщення, оскільки заявнику вже надавалося житло або вже виплачувалась грошова компенсація як особі з інвалідністю.
15.03.2019 (вх. №14394 а.с. 64-74) на адресу суду надійшли письмові пояснення із доказами від третьої особи. Вказано, що при вирішенні справи по суті селищна рада покладається на розсуд суду. Одночасно заявлено клопотання про розгляд справи без участі їхнього представника.
Ухвалою суду від 23.04.2019 задоволено заяву позивача про відкладення підготовчого судового засідання. Продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.
02.07.2019 на адресу суду надійшло клопотання від позивача про заміну первісного відповідача у справі - Управління праці та соціального захисту населення Теплицької районної державної адміністрації, на належного відповідача - Теплицьку районну державну адміністрацію.
Ухвалою суду від 11.07.2019 заявлене клопотання задоволено, допущено заміну первісного відповідача на Теплицьку районну державну адміністрацію. Відкладено підготовче судове засідання у справі на 01 серпня 2019. Установлено відповідачу - Теплицькій районній державній адміністрації строк до 01.08.2019 для подачі відзиву.
В підготовче судове засідання відповідач не з`явився. Натомість на адресу суду надійшло клопотання щодо проведення судового засідання без участі відповідача. Щодо позовних вимог зазначено, щоб рішення приймати на розсуд суду. При прийняті рішення взяти до уваги заперечення, викладені у відзиві Управління праці та соціального захисту населення Теплицької РДА, які містяться в матеріалах справи.
Третя особа направила на адресу суду повторне клопотання з проханням справу розглядати без участі представника.
За наведених вище обставин, відповідно до положень ст.ст. 182, 205 КАС України, судом усною ухвалою постановлено підготовче засідання проводити за явкою учасників процесу.
В ході підготовчого судового засідання, судом поставлено на розгляд заяву позивача про зміну предмету позову від 19.07.2019 року (вх. №32095 а.с. 115-129).
Згідно із прохальною частиною заяви, позивач просить суд, зокрема:
- визнати протиправним та скасувати Протокол № 2 від 10.10.2018 Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей та внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, в частині відмови ОСОБА_1 призначити грошову компенсацію для отримання житлового приміщення.
- зобов`язати Комісію щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей та внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, прийняти рішення про призначення ОСОБА_1 грошову компенсацію за належні для отримання житлового приміщення відповідно до Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №214 від 28.03.2018.
Ухвалою суду від 01.08.2019, без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, прийнято до розгляду заяву від 19.07.2019 року в силу того, що вона відповідає положенням ст. 47 КАС України.
Клопотання третьої особи про залишення позовних вимог без розгляду від 24.06.2019 (вх. №32946/19 а.с. 130-132) судом не вирішувалось з огляду на те, що подана позивачем заява про зміну підстав позову та збільшення позовних вимог від 28.05.2019 за вх. №28365 (а.с. 95-102) та заява позивача від 25.06.2019 (вх. №33065 а.с. 166) позивачем не підтримана.
Ухвалою суду від 01 серпня 2019 р. закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду.
В ході розгляду справи по суті позивач та його представник вимоги позивача підтримали та просили їх задовольнити.
Заслухавши пояснення позивача та представника, з`ясувавши обставини справи, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, надавши оцінку аргументам учасників справи, судом встановлено такі обставини.
ОСОБА_1 є інвалідом 2-ї групи та відповідно до п. 7 ч. 2 ст. 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" за участь у бойових діях на території країни Афганістан.
Відповідно до списку військовослужбовців, звільнених в запас або відставку та воїнів-афганців, які стоять на черзі на отримання житла по Теплицькій селищній раді, позивач зареєстрований на черзі з 14.04.1993. Вказана обставина підтверджується рішенням Виконавчого комітету Теплицької селищної ради від 13.04.1993, та не заперечується жодною із сторін.
Згідно позовної заяви, в 1997 позивача викликали до Теплицької селищної ради і повідомили про можливість отримання коштів в сумі трьох з половиною тисяч гривень для придбання житла. Проаналізувавши ціни на квартири та будинки позивач повідомив селищну раду про неможливість придбання житла за вказані кошти.
Рішенням 10-ї сесії 2 скликання Теплицької селищної ради від 12.09.1997 "Про виділення коштів з загальних надходжень селищної ради смт. Теплик для придбання житла воїну - афганцю" ОСОБА_1 виділено кошти в сумі трьох з половиною тисяч гривень для придбання житлового будинку в АДРЕСА_1 .
Проте, відповідно до Договору купівлі-продажу від 10.10.1997 продаж жилого будинку з відповідними господарськими будівлями ОСОБА_1 , що розташований в АДРЕСА_1 , здійснено за ціною 9012 грн.
Позивач в ході судового розгляду стверджував, що мав сподівання на відшкодування йому коштів в сумі 5500 грн.
Згідно із технічним паспортом на жилий будинок індивідуального житлового фонду від 13.11.1997 ОСОБА_1 є власником жилого будинку в АДРЕСА_1 .
Після придбання вказаного будинку по АДРЕСА_1 , позивача було знято з обліку на отримання житла по Теплицькій сільській раді.
В подальшому, на особистий прийом до начальника Головного управління житлово-комунального господарства енергетики, транспорту та зв`язку Вінницької ОДА звернулась мати позивача ОСОБА_2 щодо покращення житлових умов її сину ОСОБА_1 - інваліду війни в Афганістані 2 групи. ОСОБА_2 скаржилась з приводу зняття сина (рішення виконавчого комітету Теплицької селищної ради №125 від 28.10.1997) з квартирного обліку в зв`язку з придбанням глинобитного будинку житловою площею 14, 5 кв.м. без будь-яких комунальних зручностей.
Листом за №01-9/П-404 від 27.12.2006 Головне управління житлово-комунального господарства енергетики, транспорту та зв`язку Вінницької ОДА повідомило голову селищної ради с. Теплик Рудницького ОСОБА_3 про те, що не підлягають зняттю з обліку особи, в яких розмір жилої площі, що приходиться на кожного члена сім`ї, хоча і досяг чи перевищив рівень середньої забезпеченості, але їх житло невпорядковане. Тобто, ОСОБА_1 підлягає поновленню на квартирному обліку з часу його взяття на квартирний облік, так як рішення щодо зняття його з квартирного обліку прийняте безпідставно.
Відповідно до акта визначення технічного стану за результатами візуального огляду №3 від 21.02.2007, Комісією, створеною розпорядженням голови райдержадміністрації №491 від 08.08.2006, проведено обстеження та візуальний огляд технічного стану об`єкту - житлового будинку розташованого в АДРЕСА_1 , який належить ОСОБА_1 В результаті візуального обстеження встановлено, що категорія технічного стану будинку чи споруди непридатний для нормальної експлуатацію. Висновку про потребу першочергового інструментального обстеження не потребує, оскільки будинок підлягає знесенню.
Рішенням Виконавчого комітету №20 від 24.01.2007 поставлено ОСОБА_1 на квартирний облік з 24.01.2007.
24.07.2018 ОСОБА_1 подав заяву до управління праці та соціального захисту населення Теплицької РДА на призначення грошової компенсації за належні для утримання житлові приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, відповідно до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації на належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, затверджених постановою КМУ від 28.03.2018.
Архівною довідкою Теплицької РДА Вінницької області №01-93 від 11.09.2018 вказано що, рішенням виконкому Теплицької селищної Ради народних депутатів Вінницької області від 28.10.1997 ОСОБА_1 знято з квартирного обліку у зв`язку з тим, що йому селищна рада спільно з обласною радою купили житловий будинок.
Довідкою Виконавчого комітету Теплицької селищної ради №4663 від 10.10.2018 вказано, що ОСОБА_1 перебуває на квартирному обліку в Теплицькій селищній раді на першочерговій черзі з 14.04.1993.
Оскільки позивач є особою, що потребує поліпшення житлових умов, в жовтні 2018 року він звернувся із заявою до управління праці та соціального захисту населення Теплицької райдержадміністрації про виплату грошової компенсації відповідно до "Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей", затверджених Постановою КМУ №214 від 28.03.2018".
10.10.2018 Комісія щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей та внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, (далі - Комісія), вирішила відмовити заявнику в призначенні грошової компенсації для отримання житлового приміщення на підставі п. 7 п.п. 15 Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших державі, а також членів їх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 №214, а саме, рішенням 10-ї сесії 2 скликання Теплицької селищної ради від 12.03.1997 позивачу виділено кошти із загальних надходжень селищного бюджету в сумі 3,5 тис. грн на придбання житлового будинку в АДРЕСА_1 .
Вважаючи протиправним рішення, яке оформлене Протоколом №2 від 10.10.2018 Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей та внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, в частині відмови позивачу призначити грошову компенсацію для отримання житлового приміщення, останній звернувся до суду з даним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить із наступного.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Рішення відповідача як суб`єкта владних повноважень, що є предметом даного позову, підлягає оцінці судом на відповідність критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 КАС України.
Спірні правовідносини регулюються Законом України від 20.12.1991 №2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та "Порядком виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей", затвердженого постановою КМУ №214 від 28.03.2018 (надалі - Порядок).
Згідно із пунктом 1 Порядку, цей Порядок визначає умови та механізм виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей загиблих учасників бойових дій на території інших держав, визначених в абзаці першому пункту 1 статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , для осіб з інвалідністю I-II групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням у таких державах, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , та які потребують поліпшення житлових умов (далі - грошова компенсація) і перебувають на обліку за місцем проживання відповідно до Житлового кодексу Української РСР (далі - квартирний облік) та на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр).
Відповідно до п. 6, 7 Порядку №214, за поданням структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, міських, районних у містах рад за рішенням виконавчого комітету міської, районної в містах (в разі її утворення) ради або за розпорядженням голови районної, районної в м. Києві держадміністрації утворюються комісії щодо розгляду заяв членів сімей осіб, які загинули (пропали безвісти), померли, та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації.
До складу комісії входять представники виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, структурних підрозділів районних, районних у м. Києві держадміністрації з питань соціального захисту населення, економіки, фінансів, квартирного обліку, капітального будівництва, всеукраїнських громадських об`єднань ветеранів (за їх згодою). До повноважень комісії належать: перевірка наявності в особи статусу члена сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та статусу особи з інвалідністю; визначення категорії особи як члена сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла; перевірка складу сім`ї особи з інвалідністю; перевірка наявності документів про взяття на квартирний облік членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та особи з інвалідністю; перевірка факту спільного або окремого проживання членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, які мають право на грошову компенсацію; прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації; визначення розміру грошової компенсації; перевірка наявності майнових прав на нерухоме майно членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та особи з інвалідністю, а також всіх членів родини, на яких розраховується грошова компенсація, або відчуження такого майна протягом п`яти років, що передують даті подання заяви про виплату грошової компенсації.
Згідно із розпорядженням Теплицької РДА №245 від 27.06.2018 "Про затвердження складу комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей та внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" створено відповідну комісію, до складу якої входять працівники Теплицької районної державної адміністрації, головою комісії призначено першого заступника голови Теплицької РДА.
Пунктами 6, 7 Порядку №214 визначено, що до повноважень комісії належить: перевірка наявності в особи статусу члена сім`ї загиблого та статусу особи з інвалідністю; визначення категорії особи як члена сім`ї загиблого; перевірка складу сім`ї особи з інвалідністю; перевірка наявності документів про взяття на квартирний облік членів сім`ї загиблого та особи з інвалідністю; перевірка факту спільного або окремого проживання членів сім`ї загиблого, які мають право на грошову компенсацію; прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації; визначення розміру грошової компенсації; перевірка наявності майнових прав на нерухоме майно членів сім`ї загиблого та особи з інвалідністю, а також всіх членів родини, на яких розраховується грошова компенсація, або відчуження такого майна протягом попереднього року.
Заява про призначення грошової компенсації подається членом сім`ї загиблого, особою з інвалідністю (далі - заявник) або його (її) законним представником чи уповноваженою особою до органу соціального захисту населення за місцем перебування на квартирному обліку (далі - орган соціального захисту населення) особисто.
Відтак, з наведеного слідує, що перелік повноважень комісії, наведений у Положенні є вичерпним.
Згідно із п.п. 3, 4 Порядку, право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають особи з інвалідністю I-II групи, визначені пунктом 7 частини другої статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , інвалідність яких настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням в інших державах, які перебувають на квартирному обліку (далі - особи з інвалідністю).
Грошова компенсація членам сім`ї загиблого учасника бойових дій на території інших держав або особам з інвалідністю виплачується у повному обсязі в порядку черговості взяття на квартирний облік і з урахуванням категорії отримувача грошової компенсації для членів сім`ї загиблого, визначених пунктом 2 цього Порядку, за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей загиблих учасників бойових дій на території інших держав, визначених в абзаці першому пункту 1 статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , для осіб з інвалідністю - групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням у таких державах, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , та які потребують поліпшення житлових умов.
Пунктом 7 Порядку передбачено, що заяву про призначення грошової компенсації подається членом сім`ї загиблого, особою з інвалідністю (далі - заявник) або його (її) законним представником чи уповноваженою особою до органу соціального захисту населення за місцем перебування на квартирному обліку (далі - орган соціального захисту населення) особисто.
Відповідно до пунктів 10-12 Порядку №214, орган соціального захисту населення протягом п`яти робочих днів з дати прийняття заяви з усіма необхідними документами обстежує матеріально-побутові умови заявника, про що складає акт за формою, встановленою Мінсоцполітики.
Після складення акта обстеження матеріально-побутових умов заявника орган соціального захисту населення не пізніше ніж через три робочі дні (у випадку, визначеному в пункті 22 цього Порядку, - не пізніше ніж через 10 робочих днів) вносить комісії подання про виплату грошової компенсації.
Комісія протягом п`яти робочих днів з дня надходження подання розглядає його по суті та в присутності заявника або його законного представника чи уповноваженої особи приймає рішення про призначення або про відмову в призначенні грошової компенсації.
Відповідно до п. 15 Порядку визначено, що Комісія приймає рішення про відмову в призначенні грошової допомоги заявнику, зокрема, заявнику вже надавалося житло або вже виплачувалася грошова компенсація як члену сім`ї загиблого та особі з інвалідністю I-II групи із числа учасників бойових дій на території інших держав (п.п. 7).
З матеріалів справи слідує, що після надходження заяви позивача з усіма необхідними документами, представниками органу соціального захисту населення було обстежено матеріально-побутові умови заявника та виявлено, що ОСОБА_1 проживає разом з матір`ю, ОСОБА_2 яка є непрацездатною.
Згідно із витягу протоколу засідання Комісії №2 від 10.10.2018, розглядаючи заяву позивача про призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, Комісія встановила, що заявником подано всі необхідні документи. Відповідно до відповіді Теплицької селищної ради №623 від 26.09.2018 ОСОБА_1 було виділено кошти із загальних надходжень селищного бюджету в сумі трьох з половиною тисяч гривень на придбання житлового будинку в АДРЕСА_1 . Згідно із інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта виявлено, що у володінні є житловий будинок. Разом з тим, відповідно до відповіді від КП "Гайсинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_1 зареєстровано право власності на цілий житловий будинок за адресою АДРЕСА_1 .
За наслідками голосування Комісія вирішила відмовити заявнику в призначенні грошової компенсації для отримання житлового приміщення.
Однак, з таким рішенням комісії суд не погоджується, з огляду на таке.
Порядком передбачена одночасна наявність декількох умов для виникнення у особи права на отримання грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, а саме, особа: повинна мати інвалідність І-ІІ групи внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням в інших державах; потребує поліпшення житлових умов; перебуває на обліку потребуючих поліпшення житлових умов за місцем проживання відповідно до положень Житлового кодексу Української РСР; перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги.
Так, наявними в матеріалах справи доказами підтверджено, що позивач має спеціальний статус, а саме є інвалідом 2-ї групи та відповідно до п. 7 ч. 2 ст. 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" за участь у бойових діях на території країни Афганістан. Поновлений та стоїть на черзі на отримання житла по Теплицькій селищній раді з 14.04.1993, що не заперечується відповідачами.
Крім того, відповідно до акта визначення технічного стану за результатами візуального огляду №3 від 21.02.2007, Комісією, створеною розпорядженням голови райдержадміністрації №491 від 08.08.2006, проведено обстеження та візуальний огляд технічного стану об`єкту - житлового будинку розташованого в АДРЕСА_1 , який належить ОСОБА_1 В результаті візуального обстеження встановлено, що категорія технічного стану будинку чи споруди непридатний для нормальної експлуатацію. Висновку про потребу першочергового інструментального обстеження не потребує, оскільки будинок підлягає знесенню.
Відповідно до частин першої, другої статті 40 Житлового кодексу Української РСР (далі - Житловий кодекс) громадяни перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов до одержання житлового приміщення, за винятком випадків, передбачених частиною другої цієї статті.
Громадяни знімаються з обліку потребуючих поліпшення житлових умов у випадках:
1) поліпшення житлових умов, внаслідок якого відпали підстави для надання іншого жилого приміщення;
1 -1) одноразового одержання за їх бажанням від органів державної влади або органів місцевого самоврядування грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення у встановленому порядку;
2) виїзду на постійне місце проживання до іншого населеного пункту;
3) припинення трудових відносин з підприємством, установою, організацією особи, яка перебуває на обліку за місцем роботи, крім випадків, передбачених законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами законодавства Української РСР;
4) засудження до позбавлення волі на строк понад шість місяців, заслання або вислання;
5) подання відомостей, що не відповідають дійсності, які стали підставою для взяття на облік, або неправомірних дій службових осіб при вирішенні питання про взяття на облік.
Частинами третьою, четвертою статті 40 Житлового кодексу передбачено, що зняття з обліку потребуючих поліпшення житлових умов провадиться органами, які винесли або затвердили рішення про взяття громадянина на облік. Про зняття з обліку потребуючих поліпшення житлових умов громадяни повідомляються у письмовій формі з зазначенням підстав зняття з обліку.
З аналізу наведеної норми можна зробити висновок, що громадяни знімаються з обліку, потребуючих поліпшення житлових умов, у випадках, зокрема, одноразового одержання за їх бажанням від органів державної влади або органів місцевого самоврядування грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення у встановленому порядку. Однак, матеріалами справи доводиться, що будинок позивача непридатний для проживання, є аварійним та підлягає знесенню (а.с. 10, зворотній бік).
Щодо виділених коштів, то суд зазначає, що відповідно до Договору купівлі-продажу від 10.10.1997 продаж жилого будинку з відповідними господарськими будівлями ОСОБА_1 , що розташований в АДРЕСА_1 , здійснено за ціною 9012 грн. Натомість згідно із рішенням 10-ї сесії 2 скликання Теплицької селищної ради від 12.09.1997 кошти виділено з загальних надходжень селищної ради смт. Теплик для придбання житлового будинку в сумі трьох з половиною тисяч гривень, що не відповідає ціні придбаного будинку.
Крім того, суд звертає увагу, що відмова може бути в тому випадку, якщо заявнику вже надавалося житло або вже виплачувалася грошова компенсація особі з інвалідністю I-II групи із числа учасників бойових дій на території інших держав.
Оскільки житловий будинок в АДРЕСА_1 , за своєю ціною не відповідає розміру виділених з загальних надходжень селищної ради коштів, то підстав вважати, що позивачу виплачувалась грошова компенсація за житло немає.
Відповідно до пункту 18 Порядку, заявник має право оскаржити в суді рішення комісії про відмову в призначенні грошової компенсації.
Відтак, суд вважає, що оскаржуване рішення не відповідає положенням ст. 2 КАС України, а саме, прийнято необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) суб`єкта владних повноважень.
За наведеного вище, рішення, оформлене Протоколом №2 від 10.10.2018 Комісії в частині відмови ОСОБА_1 призначити грошову компенсацію для отримання житлового приміщення є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до частини четвертої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Відповідно до Рекомендацій № К (80) 2 Комітету Міністрів Ради Європи, державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980 року, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган з кількох юридично допустимих рішень може обирати те, яке він вважає найкращим за даних обставин. Водночас, суд не вправі приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції цих органів.
Призначення грошової допомоги позивачу суд вважає виключною компетенцією Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення районної державної адміністрації, а тому у даному випадку належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про виплату грошової компенсації для отримання житлового приміщення відповідно до Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №214 від 28.03.2018, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Згідно з частинами першою, другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У даному випадку відповідач не довів суду, що прийняте ним оскаржуване рішення ґрунтується на нормах чинного законодавства.
З урахуванням встановлених письмовими доказами у справі обставин та на підставі аналізу норм чинного законодавства, суд дійшов переконання, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, в силу приписів ст. 139 КАС України, кошти на користь останнього не стягуються.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення, оформленого Протоколом №2 від 10.10.2018 Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей та внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, в частині відмови ОСОБА_1 призначити грошову компенсацію для отримання житлового приміщення.
Зобов`язати Комісію щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей та внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про виплату грошової компенсації для отримання житлового приміщення відповідно до Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №214 від 28.03.2018, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Ревізити: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , іден. номер - НОМЕР_1 ); Теплицька районна державна адміністрація (вул. Незалежності, 25, смт. Теплик, Вінницька область, 23800, код ЄДРПОУ 04051187); Теплицька селищна рада (вул. незалежності, 34, смт. Теплик, Вінницька область, 23800, код ЄДРПОУ 04326193).
Копію рішення у повному обсязі складено: (16.09.2019)
Суддя Дмитришена Руслана Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2019 |
Оприлюднено | 18.09.2019 |
Номер документу | 84319028 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні