ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" вересня 2019 р. м. Київ Справа № 911/1750/19
Господарський суд Київської області у складі головуючого судді Янюк О.С. за участю секретаря судового засідання Мірошніченко В.В. розглянув у порядку спрощеного провадження
позовну заяву Комунального підприємства Білоцерківської міської ради Білоцерківтепломережа , м.Біла Церква Київської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю Мальвіна , м.Біла Церква Київської області
про стягнення грошових коштів
У судовому засідання брали участь:
від позивача: Білянцева А.Б. (довіреність №18 від 27.05.2019);
від відповідача: Бєлова В.В. (керівник ТОВ Мальвіна , витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, станом на 12.07.2019)
1. Стислий виклад позицій учасників справи (заяви по суті справи)
1.1. 12.07.2019 Комунальне підприємство Білоцерківської міської ради Білоцерківтепломережа (далі - позивач, КП БМР Білоцерківтепломережа ) звернулось до Господарського суду Київської області (далі - суд) із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю Мальвіна (далі - відповідач) про стягнення заборгованості у розмірі 96 719,15грн, пені у розмірі 5 608,92грн, 3% річних у розмірі 2 369,00грн, інфляційних втрат у розмірі 8 938,96грн. Крім того, позивач просить покласти на відповідача судові витрати у справі.
Позовну заяву обґрунтовує ст.ст. 509, 525, 530 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), ст. 173 Господарського кодексу України (далі - ГК України) та вказує на неналежне виконання відповідачем умов договору на постачання послуг з опалення та підігріву холодної води №1374 від 01.10.2012 в частині повної оплати за отримані послуги з постачання теплової енергії у період з грудня 2017 по квітень 2019 років. Зазначає, що відповідачем протягом багатьох років поспіль щомісячно повертаються на адресу позивача розрахункові документи із зауваженнями та незгодою щодо кількості спожитої теплової енергії та нарахованої заборгованості, про що відповідач зазначає на повернутих розрахункових документах. При цьому аналогічні зауваження відповідача вже неодноразово були розглянуті судом по аналогічних справах при стягненні боргу за попередні періоди, та яким була надана належна правова оцінка. Вказує, що позивач неодноразово листами роз`яснював ТОВ Мальвіна , що проводить нарахування за спожиту теплову енергію відповідно до показників комерційного вузла обліку теплової енергії, що встановлено на вводі теплоносія у будинок за адресою бул.Олександрійський, АДРЕСА_1 , у якому розміщено нежитлове приміщення - магазин Мальвіна .
1.2. Відповідач скористався передбаченим ст. 178 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) правом, та надав відзив на позовну заяву (а.с.120-123), у якому зазначив, зокрема, що позивачем не надані документи, які підтверджують: якісні показники послуг теплопостачання - відповідність температури у приміщеннях встановленим нормативам; кількісні показники послуг теплопостачання - кількість теплової енергії, відпущеної споживачу за відповідний період. Також не надано рішення органу місцевого самоврядування про початок та закінчення опалювального сезону, документи про прилад обліку теплової енергії та документи про забезпечення встановленої нормами належної температури теплопостачання. Вказує, що розрахунок спожитої теплової енергії з січня 2018 року повинен проводитися відповідно до розрахунку ТОВ Інститут Білоцерківцивілпроект за №160 від 24.09.2014, який є невід`ємною частиною договору. Вказує, що у квітні 2018 року відповідачу стало відомо, що на вводі теплоносія у будинок комерційний вузол обліку теплової енергії, який проводе облік теплової енергії спожитої житловим будинком та всім нежитловим приміщенням. Проте, по перше, лічильник встановлено не за адресою знаходження відповідача та, по друге, температура повітря при опаленні в приміщенні ТОВ Мальвіна по проекту 15 градусів, а в квартирах не менше 23 градусів, по третє, ТОВ Мальвіна та мешканці будинку відноситься до різних груп споживачів та мають різні тарифи. З розрахунками суми пені, річних, інфляції відповідача не згоден, оскільки безпідставно рахунки з сумами нарахувань за спожиту теплову енергію доставлялися із порушенням умов, тобто пізніше 7 числа кожного місяця.
1.3. Позивач скористався своїм правом передбаченим ст.166 ГПК України та надав відповідь на відзив відповідача (а.с.175), у якому зазначив, що відповідно до додатку №2 до договору №1374 від 01.10.2012 на постачання послуг на опалення та підігріву холодної води, межа розмежування мереж проходить по цоколю будівлі за адресою АДРЕСА_2 Біла Церква, б-р Олександрійський АДРЕСА_1 , погоджений та підписаний сторонами, а отже твердження відповідача що прилад обліку теплової енергії встановлено невідомо де, не за адресою ТОВ Мальвіни є надуманим та необґрунтованим.
1.4. Відповідач скористався своїм правом передбаченим ст.167 ГПК України та надав заперечення на відповідь на відзив (а.с.177-179), у яких зазначив, що по грудень 2017 рік позивач здійснював нарахування по розрахунку витрат тепла на опалення приміщення ТОВ Мальвіна , але з січня 2018 року розрахунки проводилися позивачем з порушенням договору іншим способом, а саме, за показниками приладу обліку за адресою АДРЕСА_3 . АДРЕСА_4 , відповідно до займаної площі, що суперечить укладеному договору та його невід`ємної частини. Крім того, в актах про місячне відпускання теплової енергії абоненту по приладам обліку вказується КП БМР ЖЕК№1 , проте ніякого договору з останнім на підписання вищенаведених актів ТОВ Мальвіна не укладала і ніякого доручення на підписання вищенаведених актів не надавала.
1.5. Позивачем на зазначені заперечення були надана відповідь (а.с.192), у яких останній зазначає, що відповідні нарахування відповідачу здійснюються на підставі постанови НКРЕКП Про встановлення тарифів на теплову енергію для потреб бюджетних установ, релігійних організацій та інший споживачів (крім населення) Комунальному підприємству Білоцерківської міської ради Білоцерківтепломережа та внесення змін до деяких постанов НКРЕКП №1703 від 10.12.2018, а також з урахуванням положень ст. 17 Закону України Про житлово-комунальні послуги та п.12 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення . Вказує, що приміщення ТОВ Мальвіна за адресою бульвар Олександрійський, 86, являється вбудовано-прибудованим нежитловим приміщенням житлового будинку. На вводі в будівлю встановлений вузол обліку теплової енергії. Трубопровід опалення має окремі відгалуження, зокрема, на приміщення ТОВ Мальвіна , та має ввідну арматуру.
1.6 . Відповідачем, у свою чергу, надані заперечення на відповідь на заперечення на відзив відповідача та відповідні доповнення до заперечення (а.с.204-206, 219-220), у яких зазначено, зокрема, що встановлення тепло лічильника та порядок розрахунку теплової енергії повинно було бути узгоджено додатковою угодою до договору №1374.
1.7. Під час судового засідання представник позивача підтримав вимоги позовної заяви та просив їх задовольнити.
Представник відповідача проти позову заперечив та просив відмовити у її задоволені з підстав, визначених у вищевказаних заявах по суті справи.
2. Процесуальні дії у справі
Ухвалою суду від 16.07.2019 відкрито провадження у справі та постановлено здійснювати розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження; призначено судове засідання на 12.08.2019 та встановлено учасникам справи строк для подачі відповідних заяв по суті справи.
На підставі ст.ст. 216, 252 ГПК України у судовому засіданні оголошувалась перерва до 02.09.2019 та 12.09.2019 відповідно.
На підставі ст. 233 ГПК України у судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
3. Фактичні обставини, встановлені судом, із посиланням на докази
01.10.2012 року між КП БМР Білоцерківтепломережа (теплопостачальна організація) та ТОВ Мальвіна (споживач) було укладено договір на постачання послуг з опалення та підігріву холодної води від 01.10.2012 року № 1374 (далі - Договір, а.с.18-23) предметом якого відповідно до умов договору є надання споживачеві послуг з опалення та підігріву холодної води. Дійсність зазначеного Договору підтверджується постановою Київського апеляційного господарського суду від 27.02.2018, залишеного у силі постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 25.05.2018 у справі 911/4106/16 (а.с.51-55), та відповідно до ст. 75 ГПК України повторному доказуванню не підлягає.
Так, відповідно до п. 2.2 Договору, теплопостачальна організація передає споживачу послуги з опалення та підігріву холодної води на межі балансової належності теплових мереж та експлуатаційної відповідальності. Схема наведена у додатку №2 до Договору, який є його невід`ємною частиною.
Згідно п. 2.3 Договору, приймання-передача послуг з опалення та підігріву холодної води, поставленої теплопостачальною організацією споживачу, оформлюється щомісячним актом приймання-передачі послуг з опалення та підігріву холодної води. Теплопостачальна організація складає та передає контролером чи надсилає простим листом на адресу споживача пакет розрахункових документів (акт приймання-передачі послуг з опалення та підігріву холодної води, рахунок-фактура - щомісячно, акт звірки взаєморозрахунків - щоквартально) в двох примірниках, по одному для кожної із сторін. Споживач зобов`язаний на протязі 3-х робочих днів після отримання пакету документів підписати, скріпити печаткою та передати на адресу теплопостачальної організації один примірник акту приймання-передачі, акту звірки взаєморозрахунків або письмово надати обґрунтовані заперечення. У разі відсутності письмових заперечень акти вважаються погодженими і підлягають відображенню у бухгалтерському обліку обох сторін.
У випадку не повернення або відсутності обґрунтованої відмови у підписанні споживачем акту приймання-передачі послуг з опалення та підігріву холодної води, акту звірки взаєморозрахунків теплопостачальній організації в строк, передбачений пунктом 2.3 даного Договору, то дані документи вважаються погодженими і підписаними та є підставою для проведення розрахунків між сторонами (п. 2.4 Договору).
Пунктами 3.1.1, 3.1.6, 3.1.8 Договору визначено, що споживач має право на: отримання інформації щодо тарифів, умов та режимів споживання, порядку оплати; у разі погіршення якості послуг викликати представників теплопостачальної організації для виявлення причин; подання до теплопостачальної організації заяви на перевірку у разі виникнення сумнівів щодо правильності показань засобів обліку та здійснення розрахунку обсягів споживання послуг з опалення та підігріву холодної води за показниками засобів обліку.
Відповідно до п.3.2.17 Договору споживач зобов`язаний до 10 числа місяця наступного за розрахунковим повернути на адресу теплопостачальної організації підписаний акт приймання-передачі послуг з опалення та підігріву холодної води. У разі відсутності обґрунтованих заперечень у письмовій формі, акти приймання-передачі вважаються погодженими і є підставою для проведення розрахунків.
Облік спожитих послуг з опалення та підігріву холодної води проводиться, зокрема, по приладам обліку або розрахунковим методом, враховуючи визначену фактичну величину опалюваної площі, кількість споживачів, технічні характеристики обладнання та устаткування (п.5.1 Договору).
Як зазначено у п.п.5.3, 5,4 Договору, якщо споруда зайнята декількома організаціями, установами або належить чи орендується декількома власниками, тощо, то обсяг спожитих послуг з опалення та підігріву холодної води, зафіксованої приладом обліку, визначається власником приладу обліку для кожного споживача послуг з опалення та підігріву холодної води окремо, з урахуванням фактичних даних про загальну опалювальну площу, та кількість споживачів підігрітої води. При відсутності засобів обліку розрахунок проводиться розрахунковим шляхом із застосуванням чинних норм.
Пунктами 6.1-6.3 Договору сторонами погоджено, що розрахунки за послуги з опалення та підігріву холодної води здійснюються за встановленими тарифами. При наявності засобів обліку щомісячно 15 числа направляється представник споживача до теплопостачальної організації для оформлення акту про використані послуги з опалення та підігріву холодної води згідно додатку №9. Оплата може здійснюватись як в готівковій так і в безготівковій формі.
Відповідно до п. 6.4 Договору, остаточний розрахунок за фактично спожиті послуги з опалення та підігріву холодної води здійснюється до 7 (сьомого) числа місяця, наступного за місяцем поставки послуг з опалення та підігріву холодної води.
При наявності заборгованості за попередні періоди, проведена споживачем оплата першочергово зараховується в рахунок погашення боргу, що виник раніше, незалежно від призначення платежу (п. 6.5 Договору).
Відповідно до п. 10.1 Договору, сторони дійшли згоди, що цей договір набирає чинності з моменту укладення і діє в частині постачання послуг з опалення та підігріву холодної води протягом одного року і вважається щорічно поновленим, якщо за місяць до закінчення його дії не надійде заява від однієї із сторін про розірвання договору, але не раніше дати закінчення опалювального періоду, а в частині проведення остаточних розрахунків - до повного здійснення останніх.
На підтвердження виконання умов Договору позивачем надано суду копії розрахункових документів, а саме:
за грудень 2017 рік - реєстр нарахування теплової енергії (п.150), дублікат рахунку-фактури №1374, дублікат акта приймання-передачі робіт/послуг з теплової енергії на суму 7 701,07грн (а.с.27-28,76-77);
за січень 2018 рік - форма звітності про вручення споживачам другої групи актів приймання-передач теплової енергії та рахунків-фактур (п.151), дублікат рахунку-фактури №1374, дублікат акта приймання-передачі робіт/послуг з теплової енергії на суму 11 352,90грн (а.с.29-30,78-79);
за лютий 2018 рік - форма звітності про вручення споживачам другої групи актів приймання-передач теплової енергії та рахунків-фактур (п.154), дублікат рахунку-фактури №1374, дублікат акта приймання-передачі робіт/послуг з теплової енергії на суму 10 871,90грн (а.с.31-32, 80-81);
за березень 2018 рік - форма звітності про вручення споживачам другої групи актів приймання-передач теплової енергії та рахунків-фактур (п.156), дублікат рахунку-фактури №1374, дублікат акта приймання-передачі робіт/послуг з теплової енергії на суму 12 116,94грн (а.с.33-34,82-83);
за квітень 2018 рік - форма звітності про вручення споживачам другої групи актів приймання-передач теплової енергії та рахунків-фактур (п.155), дублікат рахунку-фактури №1374, дублікат акта приймання-передачі робіт/послуг з теплової енергії на суму 1 356,17грн (а.с.35-36,84-85);
за жовтень 2018 рік - форма звітності про вручення споживачам другої групи актів приймання-передач теплової енергії та рахунків-фактур (п.123), рахунок-фактури №1374/18/10, акт приймання-передачі робіт/послуг з теплової енергії на суму 1 484,66грн із приміткою споживача Переплата ТОВ Мальвіна станом на 01.10.2018 становить 50 419,26грн (а.с.37, 86-87);
за листопад 2018 рік - форма звітності про вручення споживачам другої групи актів приймання-передач теплової енергії та рахунків-фактур (п.155), рахунок-фактури №1374/18/11 із приміткою споживача: Доказів того, що КП БМР БЦТМ нібито надано в листопаді 2018р. 6,3000Гкал теплової енергії не додано , акт приймання-передачі робіт/послуг з теплової енергії на суму 10 939,62грн із приміткою споживача Переплата ТОВ Мальвіна станом на 01.11.2018 становить 33 612,81грн (а.с.38-39, 88-89);
за грудень 2018 рік - форма звітності про вручення споживачам другої групи актів приймання-передач теплової енергії та рахунків-фактур (п.160), рахунок-фактури №1374/18/12 із приміткою споживача: Доказів того, що КП БМР БЦТМ нібито надано в грудні 2018р. 7,0880Гкал теплової енергії не надано , акт приймання-передачі робіт/послуг з теплової енергії на суму 12 307,94грн із приміткою споживача Переплата ТОВ Мальвіна станом на 01.12.2018 становить 16 806,39грн (а.с.40-41, 90-91);
за січень 2019 рік - форма звітності про вручення споживачам другої групи актів приймання-передач теплової енергії та рахунків-фактур (п.162), рахунок-фактури №1374/19/01 із приміткою споживача: Доказів того, що КП БМР БЦТМ нібито надано 7,7630Гкал теплової енергії/калькуляції розрахунку/не надано , акт приймання-передачі робіт/послуг з теплової енергії на суму 12 107,58грн із приміткою споживача Заборгованості станом на 01.01.2019 не має (а.с.42-43, 92-93);
за лютий 2019 рік - форма звітності про вручення споживачам другої групи актів приймання-передач теплової енергії та рахунків-фактур (п.161), рахунок-фактури №1374/19/02 із приміткою споживача: Доказів того, що КП БМР БЦТМ нібито надано за лютий 2019р. 5,1750Гкал теплової енергії/калькуляції розрахунку/не надано , акт приймання-передачі робіт/послуг з теплової енергії на суму 8 071,20грн із приміткою споживача Калькуляції розрахунків за 2018р. та 01.02.2019, тобто підтвердження кількості наданої теплової енергії КП БМР БЦТМ не надає. Температура повітря при опаленні складає не більше як по проекту - 16градусів, а інколи 13-14градусів (а.с.45-46, 94-95);
за березень 2019 рік - форма звітності про вручення споживачам другої групи актів приймання-передач теплової енергії та рахунків-фактур (п.160), рахунок-фактури №1374/19/03 із приміткою споживача: Доказів того, що КП БМР БЦТМ нібито надано за березень 2019р. 4,7260Гкал теплової енергії/калькуляції розрахунку/не надано , акт приймання-передачі робіт/послуг з теплової енергії на суму 7 396,36грн із приміткою споживача Калькуляції розрахунків за 2018р. та 01.03.2019, тобто підтвердження кількості наданої теплової енергії КП БМР Білецерківтепломережа не надано. Температура повітря в приміщені ТОВ Мальвіна при опаленні становить не більше чим по проекту - 16градусів, а інколи 13-14градусів (а.с.47-48, 96-97);
за квітень 2019 рік - форма звітності про вручення споживачам другої групи актів приймання-передач теплової енергії та рахунків-фактур (п.148), дублікат рахунку-фактури №1374, дублікат акта приймання-передачі робіт/послуг з теплової енергії на суму 1 052,76грн (а.с.49-50,98-99). Усього на суму 96 719,15грн.
Крім того, між теплопостачальною організацією та абонентом - Комунального підприємства Білоцерківської міської ради Житлово-експлуатаційна контора №1 (далі-КП БМР ЖЕК №1 ) складені та підписані акти про місячне відпускання теплової енергії абоненту по приладам обліку (з жовтня 2018 року акти про використання теплову енергію по приладам обліку у вигляді опалення, підігрітої води, пари споживачем) Олександрійський бр.86 відповідно до яких, зокрема, ТОВ Мальвіна використано теплової енергії (а.с.56-66): за актом від 31.01.2018 - 7,041Гкал; за актом від 28.02.2018 - 6,261Гкал; за актом від 31.03.2018 - 6,978Гкал; за актом від 06.04.2018 - 0,781Гкал; за актом у період з 25.10.2018 по 31.10.2018 - 0,855Гкал; за актом від 31.11.2018 - 6,300Гкал; за актом від 31.12.2018 - 7,088Гкал; за актом від 31.01.2019 - 7,763 Гкал; за актом від 28.02.2019 - 5,175Гкал; за актом у період з 01.03.2019 по 31.03.2019 - 4,725Гкал; за актом у період з 01.04.2019 по 08.04.2019 - 0,700Гкал.
Із змісту листа КП БМР Білоцерківтепломережа від 12.04.2018 №506, який, у свою чергу є відповіддю на лист ТОВ Мальвіна від 22.03.2018 №13, вбачається, що розрахунок, зокрема, за грудень 2017 року проводився з урахуванням листа КП БМР Білоцерківтепломережа від 08.09.2014 №1394 та від 23.02.2015 №364, та розрахунку витрат тепла на опалення приміщень ТОВ Мальвіна від 24.09.2014 №160 (а.с.130-133,136-137). З січня 2018 року було встановлено на вводі теплоносія у будинок комерційний вузол обліку теплової енергії, який проводе облік теплової енергії спожитої житловим будинком та всім нежитловим приміщенням, що знаходяться у межах та під`єднанні до житлового будинку бульвар Олександрійський, 80 і відповідно до показників якого проводиться нарахування, відповідно до займаної площі. Зазначене вбачається також із листа КП БМР ЖЕК №1 від 09.07.2018 №533 (а.с.198).
Починаючи з лютого 2018 року ТОВ Мальвіна надсилались листи до КП БМР Білоцерківтепломережа , що підтверджується відповідними чеками поштового зв`язку, із вимогою здійснити відповідний перерахунок, про неналежне виконання з боку теплопостачальної організації виконання своїх обов`язків, визначених умовами Договору, про ненадання документів визначених Законом України Про бухгалтерський облік тощо (а.с.134-151).
Із наданого позивачем розрахунку суми заборгованості по Договору вбачається, що відповідачем, зокрема, протягом 2018 року здійснювались відповідні оплати із призначенням платежу за грудень 2017 року та за січень 2018 року, проте, як зазначає позивач, та не спростовано відповідачем, зазначені платежі відповідно до п.6.5 Договору були зарахована в рахунок погашення боргу, який виник раніше. Відповідного контрозрахунку відповідачем здійснено не було.
Інших доказів, які б підтверджували або спростовували ті чи інші обставини учасниками справи суду надано не було.
4. Щодо порушеного права
Ураховуючи те, що відповідач у добровільному порядку не оплатив наявну у нього заборгованість, позивач звернувся із даним позовом до суду.
5. Висновки суду із посиланням на норми права, які застосовано
5.1. Відповідно до ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України (ч. 1 ст. 175 ГК України).
Зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 ЦК України та ст. 174 ГК України, зокрема, з договорів та інших правочинів (угод).
Як встановлено в ст.901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Так, основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки визначає Закон України Про житлово-комунальні послуги від 24.06.2004 №1875-IV (дійсний на час виникнення спірних правовідносин, далі-Закон).
Пунктом 1 ч. 1 ст. 13 Закону визначено, що залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на комунальні послуги (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), газопостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо).
Комунальні послуги надаються споживачам безперебійно, виключно за винятком часу перерв на, зокрема, міжопалювальний період для систем опалення, рішення про початок та закінчення якого приймається виконавчими органами відповідних місцевих рад або місцевими державними адміністраціями виходячи з кліматичних умов згідно з правилами та іншими нормативними документами (п.2 ч.3 ст.16 Закону).
Так, рішеннями виконавчого комітету Білоцерківської міської ради від 10.10.2017 №369 Про початок опалювального періоду 2017-2018 років в м. Біла Церква , від 05.04.2018 №141 Про закінчення опалювального сезону 2017-2018 років в місті Біла Церква , від 23.10.2018 №566 Про процедуру включення систем опалення в м.Біла Церква , від 05.04.2019 №241 Про процедуру закінчення опалювального сезону 2018-2019 років в м.Біла Церква визначено опалювальний період на 2017-2018 роки та 2018-2019 роки, а саме з жовтня 2017 по 06.04.2018, з 25.10.2018 по 08.04.2019. Зазначені рішення є загальнодоступними та розміщення на офіційному веб-сайті Білоцерківської міської ради ( https://bc-rada.gov.ua/ ).
Із матеріалів справи вбачається, що позивачем здійснено нарахування відповідачу за опалення у період з грудня 2017 року по квітень 2018 та з жовтня 2018 по квітень 2019 року, тобто у зазначені в рішеннях органу місцевого самоврядування опалювальні періоди.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
На підтвердження факту подачі теплоносія КП БМР Білецерківтепломережа на житловий будинок за адресою: бульвар Олександрійський АДРЕСА_1 позивачем надану довідку Комунального підприємства Білоцерківської міської ради Житлово-експлуатаційна контора №1 від 09.07.2019 №533. У свою чергу, відповідачем будь-яких доказів, які б спростовували зазначені обставини суду надано не було.
Із матеріалів справи вбачається, що нарахування позивачем за грудень 2017 рік здійснювалось з урахуванням розрахунку ТОВ Білоцерківцивільпроект , з січня 2018 року на підставі показників встановленого комерційного вузла обліку теплової енергії та відповідно до займаної площі.
Як зазначає відповідач, відповідний комерційний вузол відповідно до листа КП БМР Білоцерківтепломережа №506 був встановлений за адресою бульвар Олександрійський, АДРЕСА_4 , а ТОВ Мальвіна знаходиться за адресою бульвар Олександрійський, 86. Проте, наявні матеріали справи у своїй сукупності вказують на те, що у даному листі, в частині зазначення номеру будинку, була допущена технічна помилка. Інших доказів, які б вказували на протилежне учасниками справи суду надано не було.
Відповідно до ч.ч.1,2 ст. 32 Закону, плата за житлово-комунальні послуги нараховується щомісячно відповідно до умов договору в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Розмір плати за комунальні послуги розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку. У разі наявності засобів обліку оплата комунальних послуг здійснюється виключно на підставі їх показників на кінець розрахункового періоду згідно з умовами договору, крім випадків, передбачених законодавством .
Згідно із ст. 11 Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання , зняття показань вузлів комерційного обліку щомісяця здійснюється виконавцем комунальної послуги або визначеною власником (співвласниками) іншою особою, що здійснює розподіл обсягів комунальної послуги, у присутності споживача або його представника (представника об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, управителя багатоквартирного будинку), якщо інше не передбачено договором.
Із матеріалів справи вбачається, що підставою для нарахування відповідачу оплати за опалення є відповідні акти, які складенні та підписані КП БМР ЖЕК №1 та КП БМР Білоцерківтепломережа .
Як зазначає ТОВ Мальвіна , остання не укладала з КП БМР ЖЕК №1 відповідних договорів, та не надавала відповідних доручень на представництво, а тому зазначені акти не можуть братися судом до уваги. Доказів, які б вказували на правові підстави КП БМР ЖЕК №1 підписувати відповідні акти позивачем суду також надано не було. Водночас, положеннями вищезазначених нормативно-правових актів не визначено, що складення відповідного акту від абонента (споживача) не уповноваженою особою є підставою для звільнення кінцевого споживача від оплати чи підставою вважати, що теплопостачальною організацією не були виконані умови Договору в частині надання послуг. Зазначене, у разі встановлення відповідних обставин, може бути підставою для відшкодування споживачу згідно із законодавством збитків, заподіяних внаслідок порушення його прав, у разі виконання ним своїх зобов`язань відповідно до договору, отримання перерахунку за спожиту теплову енергію та інше.
Згідно з ч. 6 ст. 19 Закону України Про теплопостачання , споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.
Відповідно до ст.903 ЦК України якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Відповідно до п.5 ч.3 ст.20 Закону споживач зобов`язаний оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.
Як зазначено у п.18 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 №630 (далі-Правила), розрахунковим періодом для оплати послуг, якщо інше не визначено договором, є календарний місяць. Оплата послуг здійснюється не пізніше 20 числа місяця, наступного за розрахунковим періодом (місяцем), якщо договором не встановлено інший строк . Система (щомісячна або авансова) та форма (готівкова або безготівкова) оплати послуг визначається у договорі між споживачем і виконавцем. Після отримання показань квартирних засобів обліку, якщо вони відрізняються від розрахованих за показаннями будинкових засобів обліку, виконавець здійснює коригування плати за надану послугу в наступному розрахунковому періоді шляхом зменшення або збільшення обсягів спожитої кожним споживачем послуги, що відображається в платіжному документі періоду, наступного за здійсненням коригування.
Так із змісту п. 6.4 Договору вбачається, що сторони домовились, що остаточний розрахунок за фактично спожиті послуги з опалення та підігріву холодної води здійснюється до 7 (сьомого) числа місяця , наступного за місяцем поставки послуг з опалення та підігріву холодної води.
Отже, у ТОВ Мальвіна наявне зобов`язання щомісячно протягом опалювального періоду здійснювати відповідну оплату до 7 числа наступного за місяцем поставки послуг.
Із матеріалів справи вбачається, що позивачем відповідно до п.2.3 Договору кожного місяця надсилався (надавався) відповідачу відповідний пакет розрахункових документів, деякі з яких повертались КП БМР Білоцерківтепломережа із зауваженнями (претензіями) ТОВ Мальвіни .
Відповідно до ч.1 ст. 20 Закону споживач має право, зокрема, на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством.
У свою чергу ст. 18 Закону визначено оформлення претензії споживачів до виконавця. Так, у разі порушення виконавцем умов договору споживач має право викликати його представника для складення та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначаються строки, види, показники порушень тощо. Представник виконавця повинен з`явитися на виклик споживача не пізніше строку, визначеного договором. Акт-претензія складається споживачем та представником виконавця і скріплюється їхніми підписами. У разі неприбуття представника виконавця в погоджений умовами договору строк або необґрунтованої відмови від підписання акта-претензії він вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі. Акт-претензія споживача подається виконавцю, який протягом трьох робочих днів вирішує питання про перерахунок платежів або видає письмово споживачу обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій. У разі встановлення за результатами аналізу факту погіршення нормованих показників якості води, витрати споживача, які він здійснив при оплаті вартості проведення аналізу води, підлягають компенсації за рахунок виконавця/виробника.
Із матеріалів справи вбачається, що відповідачем зазначені акти не складались та відповідачу не надсилались, а тому підстав вважати, що позивачем неякісно надавалася чи не надавалася взагалі послуги у суду правових підстав немає.
Як встановлено судом та не спростовано відповідачем, останнім не було здійснено оплату за заявлений позивачем період, у зв`язку з чим у ТОВ Мальвіна утворилась заборгованість у розмірі 96 719,15грн. Доказів, які б вказували на протилежне відповідачем суду надано не було.
Твердження відповідача щодо наявної у нього переплати судом до уваги не приймається, оскільки жодного доказу на підтвердження зазначеного суду надано не було.
Підсумовуючи викладене, та ураховуючи те, що відповідач взяті на себе зобов`язання з оплати послуг з опалення не виконав, а своєчасна оплата є одним з основних обов`язків відповідача, належне виконання якого вимагається законами та Договором, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо стягнення з відповідача суми заборгованості у розмірі 96 719,15грн .
5.2. Крім того, у зв`язку із неналежним виконанням відповідачем зобов`язань, щодо сплати заборгованості за послуги опалення позивач просить стягнути з відповідача пеню у розмірі 5 608,92грн за період прострочення з 08.01.2019 по 08.07.2019. З цього приводу суд зазначає наступне.
Відповідно до ст.611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом , зокрема, сплата неустойки.
Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (ч.ч. 1, 3 ст. 549 ЦК України).
Як встановлено ст.25 Закону України Про теплопостачання , зокрема, у разі несвоєчасної сплати платежів за споживання теплової енергії споживач сплачує пеню за встановленими законодавством або договором розмірами . Аналогічні положення закріплені в п.10 ч.3 ст.20 Закону та п.23 Порядку.
Крім того, як зазначено у до ст. 1 Закону України Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін.
Проаналізувавши умови Договору, у тому числі і п.4.1.9, судом встановлено, що останнім не передбачено розмір пені, яка нараховується споживачу за прострочення виконання зобов`язання в частині внесення оплати за надані послуги.
Ураховуючи зазначене, вимога позивача про стягнення пені у розмірі 5 608,92грн не підлягає задоволенню.
5.3. Крім того, у зв`язку із неналежним виконанням відповідачем зобов`язань, щодо сплати заборгованості за послуги опалення позивач просить стягнути з відповідача 3% річних у розмірі 2 369,00грн та інфляційні втрати у розмірі 8 938,96грн за період прострочення з 10.01.2018 по 08.07.2019. З цього приводу суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст.530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом
Як встановлено судом, відповідач не виконав своє зобов`язання в частині оплати за надані послуги у строк визначений п.6.4 Договору, а тому він є таким, що прострочив виконання грошового зобов`язання.
Перевіривши розрахунок 3% річних, наданий позивачем, суд дійшов висновку, що останній є арифметично неправильним, оскільки позивачем здійснено розрахунок не на окремі прострочені платежі, а на загальний розмір заборгованості, шляхом додавання до вже наявної заборгованості нову заборгованість. Крім того, позивачем, у деяких випадках невірно визначено початок прострочення зобов`язання, так як відповідно до п. 6.4 Договору, оплата споживачем здійснюється до 7 числа наступного за місяцем поставки послуг, то початком прострочення оплати, з урахуванням ст. 253 ЦК України, слід вважати саме 8 число.
Проте, у перерахунку, сума 3% річних становить значно більший розмір, аніж заявляє позивач. Оскільки суд не може виходити за межі позовних вимог, то задоволенню підлягає сума 3 % річних саме у розмірі 2 369,00грн.
Щодо інфляційних втрат, то суд зазначає, що нарахування останніх здійснюються з урахуванням рекомендацій Верховного Суду України щодо порядку застосування індексів інфляції при розгляді судових справ, даних у листі Верховного Суду України № 62-97р від 03.04.1997 (аналогічна правова позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 08.05.2018 у справі №924/669/17).
Отже, при застосуванні індексу інфляції слід мати на увазі, що індекс розраховується не на кожну дату місяця, а в середньому на місяць і здійснюється шляхом множення суми заборгованості на момент її виникнення на сукупний індекс інфляції за період прострочення платежу. При цьому сума боргу, яка сплачується з 1 по 15 день відповідного місяця, індексується з врахуванням цього місяця, а якщо сума боргу сплачується з 16 по 31 день місяця, розрахунок починається з наступного місяця. Аналогічно, якщо погашення заборгованості здійснено з 1 по 15 день відповідного місяця, інфляційні втрати розраховуються без врахування цього місяця, а якщо з 16 по 31 день місяця, то інфляційні втрати розраховуються з врахуванням даного місяця.
Перевіривши наданий позивачем розрахунок інфляційних втрат, суд вважає його арифметично неправильним, оскільки позивачем здійснено розрахунок не на окремі прострочені платежі, а на загальний розмір заборгованості, шляхом додавання до вже наявної заборгованості нову заборгованість, та як зазначалось вище, у деяких випадках неправильно визначений початок прострочення.
Таким чином, у перерахунку суду правильна сума інфляційний витрат, яка підлягає стягненню є 6 564,36грн .
6. Докази, відхилені судом
Надані відповідачем рішення суду від 06.03.2017 у справі 911/4106/16 (а.с.124-127) судом до уваги не приймається, оскільки зазначене рішення було скасовано судом апеляційної інстанції та яке було підтримано судом касаційної інстанції
Надані відповідачем рахунки-фактури за лютий та березень 2017 року (а.с.128-129), акт обстеження від 22.07.2014 (а.с.152), акт форм т-8 на опалювальний сезон 2002-2003рр (а.с.153), судом до уваги не приймаються, оскільки останні не відносяться до розрахункового періоду, який визначений позивачем у даній справі.
Надане відповідачем листування між ним та Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз (а.с.154-157) судом до уваги не приймається, оскільки зазначене не стосуються даного предмету позову.
7. Щодо судових витрат.
Відповідно до положень ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 7, 14, 42, 46, 73-74, 77-80, 86, 126, 129, 236-238, 240 ГПК України, суд-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Мальвіна (код ЄДРПОУ 19426240, бульвар 50-річчя Перемоги (Олександрійський), м. Біла Церква, Київська область, 09100) на користь Комунального підприємства Білоцерківської міської ради Білоцерківтепломережа (код ЄДРПОУ 04654336, вул. Мережна, 3, м. Біла Церква, Київська область, 09100) основний борг за теплопостачання у розмірі 96 719,15грн (дев`яносто шість тисяч сімсот дев`ятнадцять грн 15 коп), 5 608,92грн - пені, 2 369,00грн (дві тисячі триста шістдесят дев`ять грн) - 3% річних, 6 564,36грн (шість тисяч п`ятсот шістдесят чотири грн 36 коп) - інфляційних втрат.
3. В іншій частині позову - відмовити.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Мальвіна (код ЄДРПОУ 19426240, бульвар 50-річчя Перемоги (Олександрійський), м. Біла Церква, Київська область, 09100) на користь Комунального підприємства Білоцерківської міської ради Білоцерківтепломережа код ЄДРПОУ 04654336, вул. Мережна, 3, м. Біла Церква, Київська область, 09100) судові витрати у розмір 1 786,04грн (одна тисяча сімсот вісімдесят шість грн 04коп).
5. Видати накази.
Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення до Північного апеляційного господарського суду у порядку, визначеному ст. 257 та з урахуванням п.17.5 п.17 Перехідних положень ГПК України.
Повний текст рішення буде складено протягом 5 днів з дня оголошення даної вступної та резолютивної частин рішення.
Позивач: Комунальне підприємство Білоцерківської міської ради Білоцерківтепломережа код ЄДРПОУ 04654336, вул. Мережна, 3, м. Біла Церква, Київська область, 09100)
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю Мальвіна (код ЄДРПОУ 19426240, бульвар 50-річчя Перемоги (Олександрійський), м. Біла Церква, Київська область, 09100)
Суддя О.С. Янюк
Повний текст рішення складений та підписаний 17.09.2019.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2019 |
Оприлюднено | 18.09.2019 |
Номер документу | 84319694 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Янюк О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні