Рішення
від 11.09.2019 по справі 1.380.2019.002848
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

справа №1.380.2019.002848

11 вересня 2019 року

зал судових засідань №10

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Лунь З.І.,

секретар судового засідання Ходань Н.С.,

за участю:

представника позивача Мельника А.І.,

представника третьої особи Мощинської О.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Львівської обласної ради до Державної служби геології та надр України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю Нафто-газова компанія , Товариства з обмеженою відповідальністю Гео-надра-інвест про визнання протиправним та скасування наказу.

В С Т А Н О В И В:

Львівська обласна рада (місцезнаходження: 79008, м.Львів, вул.В.Винниченка, 18) звернулася до суду з позовом до Державної служби геології та надр України (місцезнаходження: 03057, м.Київ, вул.Антона Цедіка, 16), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю Нафта-газова компанія (місцезнаходження: 79014, м. Львів, вул.Боровиковського, 4), Товариства з обмеженою відповідальністю Гео-надра-інвест (місцезнаходження: 46020, Тернопільська область, м.Тернопіль, вул.Галицька, 43/96), в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ відповідача №86 від 15.03.2019 Про надання спеціалізованих дозволів користування надрами в частині надання спеціальних дозволів на користування надрами ТзОВ Нафто-газова компанія та ТзОВ Гео-надра-інвест ;

-визнати недійсними спеціальні дозволи на користування надрами ТзОВ Нафто-газова компанія та ТзОВ Гео-надра-інвест видані на підставі наказу відповідача №86 від 15.03.2019 Про надання спеціалізованих дозволів користування надрами .

В обґрунтування наведених вимог позивач поклилається на Кодекс України про надра та Постанову Кабінету Міністрів України Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами та зазначає, що 15.03.2019 відповідач прийняв оскаржений наказ, яким надано спеціальні дозволи на користування надрами ТзОВ Нафто-Газова Компанія та ТзОВ Гео-надра-інвест . Проаналізувавши процедуру прийняття рішення відповідачем щодо надання вищевказаним суб`єктам спеціальних дозволів на користування надрами, Львівська обласна рада вважає, що наказ Державної служби геології та надр України від 15.03.2019 № 86 Про надання спеціальних дозволів на користування надрами є частково протиправним та підлягає скасуванню, оскільки не погоджений з відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами. На думку позивача, прийняття оскаржуваного наказу відповідачем порушує права Львівської обласної ради як органу місцевого самоврядування через який члени територіальних громад Львівської області реалізовують своє конституційне право на розпорядження об`єктами права власності Українського народу, а саме право на надра. Крім цього, порушення відповідачем встановленого порядку вирішення питань про надання спеціальних дозволів на користування надрами безпосередньо впливає на права Львівської обласної ради, оскільки зумовило неможливість реалізації компетенції органу місцевого самоврядування у прийнятті рішення щодо питань надрокористування, що стало підставою для звернення до адміністративного суду з вказаною позовною заявою.

Відповідачем надано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що за результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абз.2-4 пункту 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл. У разі ненадання органами, зазначеними в абз.2-3 цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 45 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено. Листи Держгеонадра щодо надання погодження для отримання спеціального дозволу на користування надрами ТзОВ Гео-Надра-Інвест та TзOB Нафто-Газова Компанія від 06.12.2018 №24593/03/12-18 та №24595/03/12-18 Львівська обласна рада отримала 10.12.2018. У відповідності до п.9 Порядку № 615 строк на надання позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії Львівською обласною радою розпочався з наступного дня, а саме, з 11.12.2018. 45-м днем від цієї дати є 24.01.2019. Відтак, відмову в отриманні погодження для надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) нафти, газу природного, конденсату Грабинської площі, яка розташована в Миколаївському, Городоцькому, Дрогобицькому районах Львівської області та для геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) нафти, газу природного Перепростинецької площі, яка розташована в Дрогобицькому, Сколівському районах Львівської області позивач повинен був направити до Держгеонадра до 24.01.2019 включно. Однак, позивач направив зазначену відмову лише 20.03.2019, тобто після спливу строку, тому у відповідності до п.9 вважається, що надання дозволу ними погоджено. Вважає, що Державна служба геології та надр України дотрималася вказаної процедури і лише після спливу 45-ти денного строку, тобто майже через півтора місяці, а саме 15.03.2019, прийняла наказ, яким було надано дозволи на користування надрами ТОВ Гео-надра-інвест та ТОВ Нафто-газова компанія . Відтак, у відповідача не було жодних підстав приймати рішення про відмову у наданні спеціальних дозволів на користування надрами ТОВ Нафта- газова компанія та ТОВ Гео-надра-інвест , рішення відповідача є законним, та підстав для скасування Наказу № 86 від 15.03.2019, яким було надано дозволи відсутні, як і відсутні підстави для визнання зазначених спеціальних дозволів недійсними. Просить суд відмовити у задоволенні позову.

Третя особа, Товариство з обмеженою відповідальністю Нафто-газова компанія надала пояснення на адміністративний позов, в яких вказала, що порушення, допущенні під час погодження Львівською обласною радою питання про надання спецдозволу на користування надрами не можуть бути підставою для скасування дозволу. На думку представника третьої особи, з моменту видачі спецдозволу на дослідно-промислову розробку корисних копалин товариство може вважатися таким, що вже має відповідні права на спеціальне користування надрами, а заявник не повинен нести ризики порушення процедури погодження видачі дозволу Держгеонадра. З огляду на вказане, просить відмовити у задоволенні позову Львівській обласній раді в повному обсязі.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити з підстав, що викладені у позові.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, хоча належним чином повідомлявся про дату, час і місце його проведення.

Представник третьої особи, Товариства з обмеженою відповідальністю Нафто-газова компанія , у судове засідання не з`явився, хоча належним чином повідомлявся про дату, час і місце його проведення.

Представник третьої особи, Товариства з обмеженою відповідальністю Гео-надра-інвест , у судовому засіданні проти позову заперечила, просила відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Суд встановив, що 15.03.2019 Державна служба геології та надр України прийняла наказ №86 Про надання спеціальних дозволів на користування надрами , яким надано спеціальні дозволи на користування надрами, а саме:

- ТзОВ Нафто-Газова Компанія для геологічного вивчення нафто-газоносних надр, у тому числі дослідно- промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ); терміном на 20 років на Перепростинецьку площу; корисна копалина: нафта, газ, розчинений у нафті;

-ТзОВ Гео-надра-інвест для геологічного вивчення нафто-газоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ); терміном на 20 років на Грабинську площу; корисна копалина: газ природний, конденсат.

Позивач, вважаючи наказ Державної служби геології та надр України від 15.03.2019 № 86 Про надання спеціальних дозволів на користування надрами частково протиправним та з вимогою скасувати його, звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян є завданням Кодексу України про надра.

Статтею 4 Кодексу України про надра визначено, що надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади.

Частиною 1 ст. 13 Кодексу України про надра встановлено, що користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Приписами ст.14 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин.

Відповідно до ч.2 ст. 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулюються Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок № 615).

Пунктом 2 Порядку №615 передбачено, що дозволи надаються Держгеонадра переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, органом з питань надання дозволу, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Підпунктом 1 п. 8 Порядку №615 визначено, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу.

Згідно з абз.20 п.8 Порядку №615 для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва і місцезнаходження ділянки надр, вид корисних копалин, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДФС і мають відмітку у паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

За змістом абз.2 п. 9 Порядку №615 надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з відповідними обласними радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин.

Абзацами 8- 10 п.9 Порядку №615 для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.

За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 45 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Відповідно до п.19 Порядку № 615, підставами для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу є:

-подання заявником документів не в повному обсязі;

-виявлення у поданих документах недостовірних даних;

-невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку;

-наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні;

-відмова органів, зазначених в абзацах ДРУГОМУ і третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування;

-наявність зауважень Мінприроди щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 25 цього Порядку.

Так, дійсно, з викладених норм вбачається, що видача спеціального дозволу в обов`язковому порядку погоджується з обласними радами, а у спірних правовідносинах - Львівською обласною радою, як органом місцевого самоврядування, який представляє спільні інтереси територіальних громад області і від її імені погоджує або відмовляє в погодженні передачі надр регіону у користування.

Судом установлено, що Державна служба геології та надр України звернулася до Львівської обласної ради з листами від 06.12.2018 № 24593/03/12-18 (вх № 02-6212 від 10.12.2018) та № 24595/03/12-18 (вх № 02-6211 від 10.12.2018) щодо надання погодження для отримання спеціального дозволу на користування надрами:

-ТзОВ Гео-Надра-Інвест з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) нафти, газу природного, конденсату Грабинської площі, яка розташована в Миколаївському, Городоцькому, Дрогобицькому районах Львівської області;

-ТзОВ Нафто-Газова Компанія для геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) нафти, газу природного Перепростинецької площі, яка розташована в Дрогобицькому, Сколівському районах Львівської області.

Вказані листи Львівська обласна рада отримала 10.12.2018, що не заперечуються сторонами.

Частиною 2 ст.43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , встановлено, що обласні ради можуть розглядати і вирішувати на пленарних засіданнях й інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами.

Таким чином, обласна рада як колегіальний орган, здійснює свою діяльність в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а саме на пленарних засіданнях сесій вирішуються питання про надання погодження щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами.

19.12.2018 та 20.12.2018 Львівська обласна рада скерувала листи на адресу Миколаївської, Городоцької, Дрогобицької та Сколівської районних рад (від 19.12.2018 №02-вих-1402; від 20.12.2018 №02-вих-1408; від 20.12.2018 №02-вих- 1407; від 19.12.2018 №02-вих-1396 та від 20.12.2018 №02-вих1406) з проханням надати інформацію про доцільність погодження чи відмови у погодженні надання спеціального дозволу на користування надрами.

Відповідно до ст.15 Закону України Про доступ до публічної інформації та ст.28 Регламенту Львівської обласної ради VII скликання, проекти рішень обласної ради повинні бути оприлюдненні на офіційному веб-сайті обласної ради не пізніше як за 30 календарних днів до сесії.

10.01.2019 на офіційному веб-сайті Львівської обласної ради в розділі Проекти рішень оприлюднено проекти рішень Львівської обласної ради Про погодження отримання спеціального дозволу на користування надрами товариству з обмеженою відповідальністю Нафто-газова компанія (Перепростинецька площа) (1276-ПР від 10.01.2019) та Про погодження отримання спеціального дозволу на користування надрами товариству з обмеженою відповідальністю Гео-надра-інвест (Грабинська площа) (1275-ПР від 10.01.2019).

Листом від 17.01.2019 № 02-вих-41 Львівська обласна рада повідомила Державну службу геології та надр України, що вказані проекти рішень оприлюдненні на веб-сайті обласної ради, а документи скеровано до Миколаївської, Городоцької, Дрогобицької, Сколівської районних рад для вивчення та прийняття рішення.

Львівською обласною радою прийнято рішення від 12.03.2019 №804 Про погодження отримання спеціального дозволу на користування надрами ТзОВ Нафто-газова компанія (Перепростинецька площа) та рішення №806 Про погодження отримання спеціального дозволу на користування надрами ТзОВ Гео-надра-інвест (Грабинська площа) .

З огляду на вказане, суд зазначає, що в даному випадку оптимальний строк на надання відповіді органами місцевого самоврядування з урахуванням особливостей, визначених Законом України Про місцеве самоврядування в Україні не може перевищувати 45 днів.

Відповідною календарною датою початку перебігу строку в даних спірних правовідносинах є дата отримання Львівською обласною радою листів Держгеонадр щодо надання погоджень - 10.12.2018.

У відповідності до п.9 Порядку № 615 строк на надання позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії Львівською обласною радою розпочався з наступного дня, а саме, з 11.12.2018. 45-м днем від цієї дати є 24.01.2019.

Відтак, відмову в отриманні погодження для надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) нафти, газу природного, конденсату Грабинської площі, яка розташована в Миколаївському, Городоцькому, Дрогобицькому районах Львівської області та для геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) нафти, газу природного Перепростинецької площі, яка розташована в Дрогобицькому, Сколівському районах львівської області позивач повинен був направити до Держгеонадра до 24.01.2019 включно.

Натомість, позивач направив зазначену відмову лише 20.03.2019 у, тобто через майже два місяці після спливу строку.

В період, відведений нормотворцем для направлення позитивної чи негативної відповіді Львівською обласною радою, позивач цього не зробив. Отже, у відповідності до п.9 вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Суд також додатково зазначає, що рішення позивача №804 та № 806 від 12.03.2019 про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю Нафто-газова компанія , Товариству з обмеженою відповідальністю Гео-надра-інвест в погодженні в отриманні спеціального дозволу на користування надрами було прийнято без урахування інформації територіальних громад Миколаївського, Городоцького та Дрогобицького районів Львівської області про доцільність погодження чи відмови у погодженні надання спеціального дозволу на користування надрами, оскільки станом на день прийняття цих рішень Львівською обласною радою не було отримано відповіді на листи, що були скеровані на адресу керівників зазначених районів Львівської області.

Як видно з матеріалів справи, що відповідачем дотримано процедуру прийняття оскаржуваного рішення. Позивачем доводи відповідача не спростовано.

Водночас, суд звертає увагу, що ані в позові, ані під час розгляду справи судом, позивачем не наведено обґрунтованих мотивів щодо того, яким чином оскаржуване рішення відповідача порушує права позивача, тобто породжує, змінює або припиняє його права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин. Також, позивачем суду не надано доказів порушення вказаним рішенням прав третіх осіб, за захистом яких позивач міг звернутися до суду.

Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи зазначене вище, оцінивши наявні в справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про правомірність прийнятого відповідачем оскаржуваного рішення,

З огляду на це, у задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю.

Судові витрати відповідно до ст. 139 КАС України покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд

в и р і ш и в :

у задоволенні адміністративного позову Львівської обласної ради до Державної служби геології та надр України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю Нафто-газова компанія , Товариства з обмеженою відповідальністю Гео-надра-інвест про визнання протиправним та скасування наказу - відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із урахуванням п.п.15.5 п.15 Р.VII Перехідні положення КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 19.09.2019.

Суддя Лунь З.І.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2019
Оприлюднено23.09.2019
Номер документу84358289
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.002848

Рішення від 11.09.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 02.09.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 24.06.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні