Рішення
від 10.09.2019 по справі 910/7933/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

10.09.2019Справа № 910/7933/19

Господарський суд міста Києва у складі судді Сівакової В.В. розглянувши матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Степ Транс

до Акціонерного товариства Українська залізниця

про стягнення 121.536,00 грн.

Представники сторін: не викликались

СУТЬ СПОРУ:

18.06.2019 до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Степ Транс до Акціонерного товариства Українська залізниця про стягнення безпідставно набутих коштів в розмірі 121.536,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між сторонами укладено договір про надання послуг № 07036/ПЗ-2018 від 06.02.2018, на підставі якого позивачем 06.11.2018 через АС Месплан подано додаткове замовлення (план перевезення) форми ГУ-12 на подачу вантажних вагонів у кількості 54 шт. згідно плану перевезень та подано відповідачу електронну заявку на подачу вантажних вагонів у відповідній кількості. Відповідачем було погоджено вказану електронну заявку, що підтверджується витягом Ввід заявок по плану перевезень № 564402. Проте відповідачем, на виконання заявки, було надано вантажних вагонів лише у кількості 48 шт. Відповідно до умов договору, відповідачем було списано з особового рахунку позивача плату за перевезення у розмірі 1.280.918,60 грн. Разом з цим, відповідачем здійснено коригування сум нарахованих платежів за минулі періоди та в односторонньому порядку додатково стягнуто з позивача 121.536,00 грн з ПДВ. Переліком № 20181218 від 18.12.2018 зазначено, що збільшення розміру плати за використання власних вагонів перевізника здійснено у зв`язку із застосуванням нормативної кількості кілометрів за одну добу не як для маршрутної, а як для групової відправки. Позивач вказує на те, що відповідачем було безпідставно списано 121.536,00 грн, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з позовною вимогою про стягнення безпідставно набутих коштів.

Ухвалою Господарського суду міста Києва № 910/7933/19 від 24.06.2019 вказану позовну заяву залишено без руху та встановлено п`ятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви шляхом подання відповідних документів.

04.07.2019 позивачем усунено недоліки позовної заяви шляхом подання до суду відповідних документів.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 10.07.2019 відкрито провадження у справі № 910/2062/19 та прийнято позовну заяву до розгляду; розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін; судове засідання призначено на 23.07.2019.

Даною ухвалою зобов`язано відповідача протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали подати суду відзив на позов в порядку ст. 165 Господарського процесуального кодексу України з доданням доказів, що підтверджують обставини викладені в ньому, та докази направлення цих документів позивачу.

У відповідності до ст. 242 Господарського процесуального кодексу України ухвалу про відкриття провадження у справі від 10.07.2019 було 10.07.2019 направлено відповідачу рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення за № 0103051234875 за адресою, що зазначена в позовній заяві, а саме: 03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, яка згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань є місцезнаходженням відповідача.

Відповідач ухвалу суду від 10.07.2019, надіслану за вказаною вище адресою, отримав 12.07.2019, що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням про вручення поштового відправлення за № 0103051234875, а отже відповідач мав подати відзив до 29.07.2019 включно.

Позивач в судовому засіданні 23.07.2019 позовні вимоги підтримав повністю.

Відповідач в судове засідання 23.07.2019 не з`явився.

30.07.2019 від відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач просить в задоволенні позову відмовити повністю посилаючись на те, що позивачем не було подано плану перевезень вантажів маршрутами за встановленою формою (ГУ-114) як це передбачено п. 2.5 Правил планування перевезень вантажів. Умовою формування ціни як за маршрутну відправку (із застосуванням терміну доставки 320 км/доба) є дотримання вантажовідправником критеріїв, встановлених Правилами перевезень вантажів маршрутними відправниками та планом формування поїздів - не менше 50 вагонів за одним перевізним документом. Зазначає, що графи тип маршруту та номер маршруту у накладній заповнюється та визначається самостійно відправником при створенні перевізного документу та не свідчить про погодження залізницею перевезення маршрутного відправлення. Відповідач вважає, що ним обґрунтовано донараховано позивачу провізну плату, яка в подальшому була списана з його рахунку.

05.08.2019 від позивача на адресу суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач зазначає, що п. 8.2.1 договору не містить в переліку документу форми ГУ-114. Замовлення на перевезення за формою ГУ-114 з моменту запровадження електронного документообігу не використовується, АС Месплан не передбачено подання замовлення за формою ГУ-114 та накладення на нього електронного цифрового підпису, що є обов`язковим під час використання електронного документообігу. Вказує на те, що згідно додатку 3 Пояснень щодо заповнення накладної до Правил оформлення перевізних документів графи тим маршруту та номер маршруту заповнюються залізницею. У вказаних графах (63 та 64) накладної вказано номер маршруту 1001 , що відповідає реєстру перевізних документів по відправці № 35907229, достовірність якого відповідачем не оспорюються. Вважає твердження відповідача про порушення правил оформлення документів є безпідставним.

09.08.2019 від відповідача до суду надійшло клопотання про виклик сторін.

Суд розглянувши дане клопотання відмовив його задоволенні, оскільки не вбачає необхідності у виклику сторін з огляду на те, що позивач в судовому засіданні 23.07.2019 під час виступу виклав свої позовні вимоги в свою чергу від відповідача до суду надійшли його заперечення проти позовних вимог, що викладені у відзиві не позовну заяву. Крім того, відповідач у визначену судом дату та час в судове засідання не з`явився, клопотання про відкладення судового засідання до суду не подав.

19.08.2019 від відповідача до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких відповідач зазначає, що відсутність документу форми ГУ-114 у переліку в п. 8.2.1 договору не свідчить про відсутність обов`язку замовника послуг здійснювати оформлення останнього у паперовій формі на виконання Правил планування перевезень вантажів.

30.08.2019 від відповідача до суду надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи.

Згідно зі ст. 248 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

06.02.2018 між Публічним акціонерним товариством Українська залізниця (перевізник, відповідач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Степ Транс (замовник, позивач) укладено договір про надання послуг № 07036/ПЗ-2018 (далі - договір).

Відповідно до п. 1.1 договору його предметом є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні цього договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування вагоном перевізника не є орендною платою.

Пунктом 1.2 договору визначено, що перевезенням є - послуга, в процесі надання якої перевізник зобов`язується доставити довірений замовником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а замовник зобов`язується оплатити послуги у передбаченому цим договором порядку. Перевезення оформлюється залізничною накладною відповідно до цього договору, Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 зі змінами та доповненнями, Збірника Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, який затверджено наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356 (далі - Збірник тарифів), Правил перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 № 873, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2009 за № 1030/7318, Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - УМВС), Конвенції про міжнародні залізничні перевезення (далі - КОТІФ) відповідно.

Згідно п. 2.1.1, 2.1.2, 2.1.6, 2.1.6.1 договору замовник зобов`язується надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через АС Месплан . За три доби до дати навантаження вагонів проставляти або організовувати проставлення електронної заявки на подачу вантажних вагонів відповідно до плану перевезень. Оплачувати перевізнику послуги, пов`язані з організацією та перевезенням вантажів та інші надані послуги з сум внесеної передоплати за кодом платника. Самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов цього договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообігу, термін перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника.

Пунктами 2.3.2 - 2.3.4 договору обов`язками перевізника є:

приймання до перевезення вантажів у вагонах (контейнерах) замовника або у вагонах (контейнерах) перевізника, надавати вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації АС Меспан , доставляти вантаж до станції призначення та видавати його одержувачу, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до цього договору;

відкриття для проведення розрахунків і обліку сплачених сум для замовника особовий рахунок з наданням коду платника № 2829412. Присвоїти замовнику код вантажовідправника / вантажоодержувача 8096;

ведення обліку попередньої оплати, нарахованих і сплачених сум за здійснені перевезення і надані послуги, пов`язані з перевезенням вантажу та надавати замовнику відповідні розрахункові документи в електронному вигляді, а у разі відсутності електронного зв`язку - в паперовому вигляді через (448709) Полтава-ПІВ. (назва станції або виробничого структурного підрозділу філії Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень ПАТ Укрзалізниця (Київський, Одеський, Львівський, Дніпропетровський, Харківський, Лиманський) (далі-ВСП)).

Згідно п. 12.1 договору він вступає в силу з моменту одностороннього підписання замовник договору в електронному вигляді з накладанням ЕЦП в АС Месплан або АС Клієнт-УЗ , або вчинення Замовником будь-якої дії на виконання цього договору і діє з 20.02.2018 до 31.12.2018.

Якщо жодна із сторін не звернеться письмово за один місяць до закінчення дії договору з пропозицією до іншої сторони про припинення його дії, то цей договір діє до надходження такої пропозиції і здійснення всіх розрахунків за виконані перевезення та надані послуги.

Закінчення строку дії цього договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, які мали місце під час дії цього Договору.

Позивач зазначає, що ним 06.11.2018 через АС Месплан подано замовлення (додатковий план перевезення) форми ГУ-12 на листопад 2018 року на подачу вагонів у кількості 54 шт. згідно плану перевезень № 564402. Дані замовлення: станція відправлення - Олика (359100), станція призначення - Чорноморська (403002), тип вагонів - зерновози (ЗРВ), найменування вантажу - зерно кукурудзи, кількість вантажу - 3620 тонни.

Позивач зазначає, що відповідачем 08.11.2018 погоджено заявку позивача згідно плану перевезень № 56442 на подачу вагонів у кількості 54 шт., що підтверджується витягом Ввід заявок по плану перевезень № 564402 з АС Месплан .

Разом з цим, відповідачем було надано вагони у кількості 48 шт., що підтверджується витягами з АС Клієнт УЗ - пам`ятки за фрмою ГУ-45 №№ 286, 287 від 12.11.2018 та № 288 від 13.11.2018.

Позивач долучив до матеріалів справи залізничну накладну № 35907229 від 13.11.2018, яка підтверджує здійснення перевезень відповідачем 48 (сорока восьми) вагонів.

Відповідно до п.п. 3.1, 3.2 договору розмір плати за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів. Розмір плати за перевезення вантажу у вагоні перевізника (крім транспортерів перевізника, проїзду бригад супроводження великовагових транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад) складається з:

- плати за перевезення навантаженого вагону перевізника, яка визначається за тарифом, визначеним у Збірнику тарифів встановленим для власного вагону перевізника;

- компенсації витрат на перевезення у порожньому стані вагону перевізника, яка визначається за тарифною схемою 14 Збірника тарифів за тарифну відстань перевезення вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в додатку 3 до цього договору;

- плати за використання вагону перевізника у вантажному та порожньому рейсах за нормативний термін доставки.

Відповідачем з особового рахунку позивача згідно переліку № 20181114 від 14.11.2018 списано плату за перевезення вантажу у розмірі 1.280.918,60 грн, яка складається з:

- плата за перевезення навантажених вагонів перевізника - 680.453,00 грн (гр. 31 накладної, графа провізна плата ;

- компенсація витрат на перевезення у порожньому стані вагонів перевізника - 144.705,60 грн (гр. 37 накладної, графа інші платежі на станції відправлення ;

- плата за використання вагонів перевізника - 455.760,00 грн (гр. 36 накладної, графа інші платежі на станції відправлення , всього з ПДВ - 1.537.102,32 грн.

З вказаним розміром плати позивач погоджується.

Відповідачем в подальшому згідно переліку № 20181218 від 18.12.2018 здійснено коригування сум нарахованих платежів за минулі періоди та додатково списано з позивача плату у розмірі 121.536,00 грн з ПДВ.

Позивач вказує, що згідно цього переліку відповідачем збільшено розмір плати за використання власних вагонів перевізника, у зв`язку із застосуванням нормативної кількості кілометрів за одну добу не як для маршрутної, а як для групової (вагонної) відправки.

Спір виник внаслідок того, що на думку позивача відповідачем безпідставно донараховано оплату за перевезення, оскільки перевезення мали здійснюватись як маршрутні з нижчою провізною платою.

Згідно з ч. 1 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Відповідно до ст. 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Статтею 307 Господарського кодексу України передбачено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до п. 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998 (далі - Статут) визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Згідно з ст. 5 Статуту нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Статтею 6 Статуту визначено, що накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи-одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Відповідно до п. 2 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, перевезення вантажів здійснюється вагонними, дрібними, контейнерними, груповими або маршрутними відправками.

Відповідно до п. 1.2 Правил планування перевезень вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 873 від 09.12.2002 (далі - Правила № 873), перевезення вантажів залізницями здійснюються на підставі договорів про організацію перевезень за місячними планами, за пред`явленням, за окремими замовленнями відправників (вантажовласників або за їх дорученням - експедиторських організацій).

Пунктом 2.1 Правил № 873 встановлено, що місячне планування перевезень вантажів у межах України, на експорт у треті країни та країни СНД, у Латвійську Республіку, Литовську Республіку та Естонську Республіку (далі - країни Балтії) здійснюється на підставі замовлень відправників у порядку, встановленому цими Правилами.

Відповідно до пункту 7.1.1. Правил № 873 планування перевезення вантажів у межах України здійснюється з використанням автоматизованої системи документообігу (далі - АС МЕСПЛАН) відповідно до Правил та цього Порядку.

З урахуванням пункту 7.1.7 Правил № 873 основними реквізитами плану є: вид плану; дата надання замовлення; станція відправлення; відправник; станція призначення; код вантажу; вантажоодержувач; кількість вагонів; кількість тон.

Проставляння такого реквізиту як вид відправлення (вагонна відправка, групова або маршрут) не передбачено Правилами № 873, відповідно відсутній в АС Месплан .

Отже на етапі планування перевезення АТ Укрзалізниця не погоджує вид майбутнього відправлення.

Водночас, у випадку наміру замовника послуг здійснити відправлення вантажу маршрутом, останній, відповідно до п. 2.5. Правил № 873 разом з проектом місячного плану на перевезення вантажів за наявності достатньої кількості вантажу надає управлінням залізниць відправлення плани перевезень вантажів маршрутами за встановленою формою (додаток 4, форма ГУ-114). Календарні плани перевезень вантажів маршрутами можуть коригуватися залізницею за заявою відправника, наданою за дві доби до початку декади. Плани перевезення маршрутами у цілому для залізниці і за родами вантажів затверджуються начальником залізниці з повідомленням начальників дирекцій залізничних перевезень, які в свою чергу доводять ці плани до відома станцій, а станції - до відома відправників. У разі неподання вантажовідправником плану перевезень вантажів маршрутами у встановлений термін або надання плану у занижених (у порівнянні з місячними обсягами) розмірах кількість планових маршрутів встановлює начальник станції. В окремих випадках за заявами вантажовідправників начальник дирекції може дозволити напередодні дня навантаження зміну станції призначення маршруту у межах передбаченого планом перевезень залізниць призначення, крім експорту.

Саме у документ форми ГУ-114, який є додатком № 4 до Правил № 873 вантажовідправник вносить інформацію, зокрема, щодо кількості маршрутів та вагонів у маршрутках з зазначенням станції та дати відвантаження.

Отже, виключно на підставі інформації, яка міститься у документі форми ГУ-114 АТ Укрзалізниця вбачає необхідність замовника в одержанні вагонів однією партією в кількості, необхідній для формування маршруту.

ТОВ Степ Транс документ за формою ГУ-114 залізниці відправлення не надавався, докази надання вказаних документів в матеріалах справи відсутні.

Суд звертає увагу, що зазначення у залізничній накладні позивачем інформації про маршрутне відправлення не свідчить про погодження залізницею перевезення маршрутного відправлення, оскільки для такого погодження передбачено подачу документу спеціально визначеної форми - ГУ-114.

Отже, надання вагонів у кількості, замовленій замовником для формування маршрутів, здійснюється на підставі інформації, зазначеної у документах форми ГУ-114, а не на підставі планів та заявок в АС Месплан .

Посилання позивача на п.п. 8.1, 8.2 договору якими сторони узгодили використання електронного документообігу та перелік документів з накладанням електронного цифрового підпису (ЕЦП) не приймаються судом до уваги, оскільки відсутність в цьому переліку форми ГУ-114 не свідчить про відсутність обов`язку замовника послуг здійснювати оформлення відповідної форми на виконання Правил № 873, з урахуванням пунктів 1.1 та 1.2 договору.

Відповідно до п. 2.3.2 договору перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у вагонах (контейнерах) перевізника, надавати вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами та заявками замовника згідно інформації АС МЕСПЛАН .

На виконання вказаного пункту, АТ Укрзалізниця забезпечено надання вагонів для навантаження на станцію відправлення Олика у кількості 48. Вказані обставини не заперечуються сторонами.

З наданої до матеріалів справи залізничної накладної, яка оформлюється первинно замовником перевезення (позивачем), вбачається, що 13.11.2018 ТОВ Степ Транс здійснив оформлення перевізного документу на перевезення вантажу у вагонах, наданих АТ Укрзалізниця на станцію відправлення і, що кількість вагонів, які зазначені у графі 19 накладної № 35907229, не відповідає кількості вагонів, яка є необхідною для формування маршруту, зважаючи на наступне.

Відповідно до пункту і Правил перевезення вантажів маршрутами відправника, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002, перевезення вантажів маршрутами відправника здійснюється згідно з планами перевезень, якими передбачається максимальна концентрація вантажопотоків з метою раціонального використання технічних засобів відправників, одержувачів та залізниць.

Маршрутом відправника (далі - маршрут) уважається поїзд установленої маси або довжини, сформований відправником відповідно до Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Мінтрансу України № 411 від 20.12.1996, та плану формування поїздів на залізничній під`їзній колії підприємства або за договором із залізницею - на коліях залізничної станції призначенням на одну станцію або з розпиленням на кількох станціях з обов`язковим зменшенням кількості його переробок на попутних технічних станціях.

Прямим є маршрут, який складається з вагонів, завантажених призначенням на одну станцію на адресу одного або декількох одержувачів, а також на адресу розподільного пункту (коли вантаж призначено для залізничних підприємств).

Ознаки маршрутної відправки визначені і у п. 2 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, відповідно до якої маршрутна відправка - партія вантажу за однією накладною в кількості, яка відповідає ваговій нормі, встановленій для маршруту ( ядра маршруту).

Відповідно до пункту 6.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, за одним перевізним документом приймаються до перевезення вантажі маршрутом або групою вагонів із дотриманням таких умов: вантажі мають бути одного найменування; вантажі приймаються до перевезення від одного відправника з однієї станції відправлення і адресуються на одну станцію призначення одному одержувачу.

Відповідно до абзаців 1, 2 пункту 4 Правил перевезень вантажів маршрутними відправками, маса та довжина маршрутів установлюються в залежності від їх призначення відповідно до плану формування поїздів. Залізниця повідомляє відправників про встановлені норми маси та довжини маршрутів.

До матеріалів справи долучено наказ ПАТ Українська залізниця № 757 від 08.12.2017 Про введення в дію Порядку направлення вагонопотоків і організації їх у вантажні потяги на 2017-2018 роки (План формування потягів) .

Пунктом 2.4.8 Порядку направлення вагонопотоків і організації їх у вантажні потяги на 2017-2018 гг. (План формування потягів) , затверджених наказом ПАТ Укрзалізниця № 757 від 08.12.2017, встановлено, що відправницьким маршрутом не визнається маршрут, у складі якого менше 50 вагонів. Вказана обставина не заперечується позивачем.

Відповідно до ч. 2 ст. 180 Господарського кодексу України господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.

В п. 3.2.1 договору сторонами визначено порядок нарахування вартості перевезення.

Так, розмір плати за використання вагону перевізника у вантажному та порожньому рейсах визначається з урахуванням нормативної кількості кілометрів за одну добу, км. відповідно до п. 1 Правил обчислення термінів доставки вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000.

Відповідно до п. 1.1.1 Правил обчислення термінів доставки вантажів залізниці зобов`язані доставляти вантажі за призначенням у такі терміни: у разі перевезення вантажною швидкістю: маршрутними відправками 1 доба на кожні повні та неповні 320 км.

Умовою формування ціни як за маршрутну відправку (із застосуванням терміну доставки 320 км/доба) є дотримання саме вантажовідправником критеріїв, встановлених Правилами перевезень вантажів маршрутними відправками та Планом формування поїздів - не менше 50 вагонів за одним перевізним документом.

Враховуючи вищевикладене, без дотримання вантажовідправником умов Правил оформлення перевізних документів, Правил перевезень вантажів маршрутними відправками, зокрема, щодо маси та довжини маршруту, підстави для встановлення ціни договору з застосуванням швидкості доставки 320 км/доба як для маршрутної відправки у АТ Укрзалізниця відсутні.

Крім того, суд звертає увагу, що донарахування провізної плати не суперечить умовам укладеного між сторонами договору та законодавству.

Відповідно до п. 4.2 договору опала послуг здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний у пункті 14.2 розділу 14 договору.

Відповідно до пункту 2.1.6.1 договору замовник зобов`язаний самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов цього договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообігу, термін перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника.

Пунктом 4.10 договору передбачено право перевізника у разі виявлення неправильного нарахування платежів здійснити перерахунок, після чого надлишок стягнутої суми перераховується на особовий рахунок Замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати стягуються недоотримані грошові кошти.

Відтак, враховуючи обов`язок замовника, визначений у п. 2.1.6.1 договору, порушення позивачем при оформленні замовлення з перевезення пунктів 2, 2.1, 2.5 Правил планування перевезень вантажів, п. 6.1 Правил оформлення перевізних документів, стягнення грошових коштів у розмірі 121.536,00 грн з сум внесеної попередньої оплати на підставі п. 4.10 договору здійснено правомірно.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно з ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Частинами 3, 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно з ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Це стосується позивача, який мав довести обставини на підставі яких він звернувся до суду з позовними вимогами.

З огляду на вищевикладене, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Степ Транс необґрунтовані та задоволенню не підлягають повністю.

Витрати по сплаті судового збору, відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на позивача.

Керуючись ст. 129, ст.ст. 237, 238, 240 ГПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. В позові відмовити повністю.

Відповідно до частини 1 статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (частина 1 статті 256 Господарського процесуального кодексу України).

Суддя В.В.Сівакова

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення10.09.2019
Оприлюднено23.09.2019
Номер документу84384057
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/7933/19

Ухвала від 02.04.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 02.03.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Постанова від 13.01.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Калатай Н.Ф.

Ухвала від 07.11.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Калатай Н.Ф.

Рішення від 10.09.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 10.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 24.06.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні