Ухвала
від 13.09.2019 по справі 923/574/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


О К Р Е М А У Х В А Л А

13 вересня 2019 року Справа № 923/574/19

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пригузи П.Д. за участю секретаря судового засідання Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Прокурора-заступника керівника Херсонської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Херсонської міської ради, код ЄДРПОУ 26347681, пр-т Ушакова, 37, м. Херсон,

до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрсільгоспмаш", код ЄДРПОУ 35964153, бул. М.Грушевського, 13, м. Біла Церква Київської області,

про стягнення 6389243,23 грн.,

в с т а н о в и в:

Рішенням господарського суду від 13.09.2019 позов задоволено, стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю Укрсільгоспмаш на користь Херсонської міської ради 6 389 243,23 грн. Заборгованості за користування земельною ділянкою площею 68,1393 га по вул АДРЕСА_1 Тираспільська, 1 у м. Херсоні (кадастровий номер земельної ділянки: 6510136900:01:001:1952).

За результатами розгляду справи суд встановив таке.

Так, у справі № 923/574/19 позов пред`явлено прокурором в інтересах держави в особі Херсонської міської ради, оскільки саме цей суб`єкт є уповноваженим у спірних правовідносинах здійснювати захист інтересів місцевої громади міста Херсона у разі порушення інтересів громади.

Судом встановлено та підтверджено сторонами, зокрема самим відповідачем, що з моменту набуття Товариством з обмеженою відповідальністю Укрсільгоспмаш в грудні 2008 року права власності на об`єкти нерухомого майна на земельній по АДРЕСА_2 Тираспільська, 1 у м. Херсоні, він не сплачує будь-яких платежів до бюджету міста Херсона за користування земельною ділянкою. Отже, понад 10 (десять) років інтереси місцевої громади є незахищеними, місцева громада втрачає десятки мільйонів гривень, які могли би поступити в розпорядження органу місцевого самоврядування для виконання бюджетних програм фінансування та розвитку усіх сфер життєдіяльності міста в інтересах членів громади. Незахищеність інтересів членів громади міста Херсона від бездіяльності службових осіб органу місцевого самоврядування міста Херсона безумовно потребувало втручання у ці відносини прокурора з метою їх захисту. Протягом цього періоду Херсонською міською радою не здійснено захист порушених інтересів держави, а саме: не пред`явлено позову до суду. Зазначені обставини становлять суть державного інтересу, що є порушеним та підлягає захисту як від бездіяльності органу місцевого самоврядування так і від протиправної поведінки ТОВ Укрсільгоспмаш , який без оформлення права користування володіє і користується земельною ділянкою, завдаючи шкоду інтересам місцевої громади.

Звернення прокурора із цим позовом спрямовано на відновлення законності при вирішенні суспільно значимого питання використання земельних ділянок, і, як наслідок, забезпечення надходжень до місцевого бюджету, які знаходяться під загрозою в результаті бездіяльності уповноваженого органу - Херсонської міської ради.

Окрім того, з відповідних дій службових осіб Херсонської міської ради вбачається поведінка, яка явно сприяє збереженню стану правової невизначеності у земельних відносинах та шкодить матеріальним інтересам місцевої громади.

Так, ТОВ "Укрсільгоспмаш" лише в 2017 році звернулось до Херсонської міської ради з клопотаннями про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду двох земельних ділянок: площею 0,9569 га з земель комунальної власності по вул. Ладичука під частиною виробничої бази (кадастровий номер земельної ділянки 6510136300:01:001:1634) та площею 68,1393 га із земель комунальної власності по вул. Тираспольській, 1 під виробничою базою, кадастровий номер ділянки 65101369900:01:001:1952 (на вказаних земельних ділянках розташовані об`єкти нерухомого майна, належних на праві власності позивачеві).

27 грудня 2017 року Херсонською міською радою прийнято рішення №1168 Про затвердження товариству з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "Укрсільгоспмаш" проектів землеустрою та передачу в оренду земельних ділянок" (надалі - Рішення №1168). При цьому в підпункті 1.2 пункту 1 рішення №1168 зазначено передати в оренду земельну ділянку площею 68,1393 га за умови відшкодування збитків за самовільне використання земельної ділянки за попередні 3 роки в розмірі 16317318,17 грн.

Пунктом 4 вказаного рішення зобов`язано управління земельних відносин департаменту містобудування та землекористування міської ради у місячний термін, із моменту надання ТОВ Укрсільгоспмаш документів, підготувати проект договору оренди земельної ділянки, додавши до договору оренди пункт щодо відшкодування збитків за самовільне використання земельної ділянки за попередні 3 роки в розмірі 16317318,7 грн.

На ХІХ сесії міської ради від 23 лютого 2018 року прийнято рішення №1227 Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.2017 №1168 Про затвердження товариству з обмеженою відповідальністю "Укрсільгоспмаш" проектів землеустрою та передачу в оренду земельних ділянок (надалі - Рішення 1227), де в пункті 1 вніс зміни до Рішення №1168 в частині замість слів за умови відшкодування збитків за самовільне використання земельної ділянки за попередніх 3 роки в розмірі 16317318,17 грн. читати з вимогою відшкодування збитків за самовільне використання земельної ділянки за попередніх 3 роки в розмірі 17182152,61 грн. .

Отже, Рішенням №1227 відповідач збільшив суму збитків, які необхідно відшкодувати позивачу за самовільне використання земельною ділянкою, з 16317318,7 грн. до 17182152,61 грн. і виклав це у вигляді вимоги.

Зазначеними рішеннями підтверджується факт відсутності плати за землю від землекористувача за попередні роки починаючи з 2008 року, а включення до рішення ради вказаних пунктів стали причиною того, що договір оренди не укладено до цього часу станом на вересень 2019 року, отже бюджет міста Херсона не отримує плати за землю від ТОВ "Укрсільгоспмаш", чим інтересам місцевого самоврядування завдається матеріальна шкода. За цей період Херсонською міською радою не здійснювалася робота щодо стягнення відповідних грошових сум у судовому порядку.

Аналіз правових норм законодавства, що ругулює організацію діяльності місцевих рад та її органів вказує, що за результатами розгляду клопотання особи про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орган місцевого самоврядування має прийняти одне із двох рішень - надати дозвіл або відмовити у його наданні.

Жодні застереження при наданні дозволу законодавчо не передбачені, відтак вимога (умова) про відшкодування завданих збитків як передумова надання дозволу на розроблення проекту землеустрою є протиправною та перешкодила довгий час у прийнятті пропозиції від землекористувача.

Відшкодування шкоди у законодавчо встановлений спосіб: у разі відмови особою, що завдала шкоду її відшкодувати у добровільному порядку, мала право звернення до суду про стягнення шкоди із обґрунтуванням правомірності своїх вимог.

Питання щодо визнання протиправними та скасування рішення від 23.02.2018 № 1227, пп.1.2 п.1, п.4 та рішення від 27.12.2017 р. № 1168 розглядалось Херсонським окружним адміністративним судом Херсонської області 13.11.2018 у справі № 821/1271/18 за позовом ТОВ Укрсільгоспмаш до Херсонської міської ради Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішень.

Херсонським окружним адміністративним судом 13.11.2018 було винесено рішення по справі № 821/1271/18 про задоволення позовних вимог в повному обсязі та скасовані рішення від 23.02.2018 р. № 1227, пп.1.2 п.1, п.4 та рішення від 27.12.2017 № 1168.

Рішення суду набрало законної сили 27.12.2018 року.

Проте, незважаючи на наявність судового процесу про скасування вищевказаних рішень 02.11.2018 на XХІV сесії Херсонської міської ради VII скликання було прийнято рішення № 1688 яким вирішено:"... Внести зміни до рішення міської ради від 23.02.2018 № 1227 а саме: замість 17 182 152,61 грн. читати: 12 958 649,90 грн. ...".

Рішення № 1688 від 02.11.2018 року приймалось після того, як ТОВ Укрсільгоспмаш виконано окремі положення рішення № 1168 від 27.12.17р., а саме: 26.01.2018 року позивач надав пакет документів необхідних для підготовки договору оренди (п. 4.1. Рішення № 1168). Таким чином, фактично з 26.01.2018 Херсонська міська рада не мала права вносити зміни в рішення від 27.12.2017 № 1168 та № 1227 від 23.02.2018 так як воно вичерпало свою дію фактом виконання.

Крім, того, рішення № 1227 від 23.02.2018 щодо внесення змін до якого прийняла рішення Херсонська міська рада на сесії від 02.11.2018 (рішення № 1688) - скасовано Херсонським окружним адміністративним судом від 13.11.2018 (справа № 821/1271/18). Рішення суду набрало законної сили 27.12.2018 року.

Питання щодо визнання протиправним та скасування рішення Херсонської міської ради від 02.11.2018 № 1688 розглядалось Херсонським окружним адміністративним судом Херсонської області у справі № 540/685/19, за результатом розгляду якої, 13.05.2019 судом було ухвалено рішення про визнання протиправним та скасування зазначеного рішення Херсонської міської ради.

Рішення суду набрало законної сили 13.06.2019 року.

Окрім того, своїми протиправними діями Херсонська міська рада допустила порушення принципу належного урядування .

Так, згідно із ст. 17 ЗУ Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Зокрема, у своєму рішенні Рисовський проти України (Заява № 29979/04) від 20.01.2012 ЄСПЛ підкреслив особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.

Здійснюючі підготовку вказаних проектів рішень Херсонської міської ради, які прямо суперечили законодавству України та призвели до заподіяння територіальній громаді м. Херсона майнової шкоди в особливо великому розмірі, службові особи органу місцевого самоврядування - Херсонської міської ради, допустили порушення своїх службових обов`язків.

Зазначені дії службових осіб Херсонської міської ради містять ознаки кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України (службова недбалість), або ж ознаки інших кримінальних діянь, що згідно ст. 246 ГПК України потребує винесення судом окремої ухвали.

Відповідно до статті 246 ГПК України, суд, виявивши при вирішенні спору порушення законодавства або недоліки в діяльності юридичної особи, державних чи інших органів, інших осіб, постановляє окрему ухвалу, незалежно від того, чи є вони учасниками судового процесу.

Суд може постановити окрему ухвалу у випадку зловживання процесуальними правами, порушення процесуальних обов`язків, неналежного виконання професійних обов`язків (в тому числі якщо підписана адвокатом чи прокурором позовна заява містить суттєві недоліки) або іншого порушення законодавства адвокатом або прокурором.

Суд може постановити окрему ухвалу щодо державного виконавця, іншої посадової особи органу державної виконавчої служби, приватного виконавця та направити її органам, до повноважень яких входить притягнення вказаних осіб до дисциплінарної відповідальності, або органу досудового розслідування, якщо суд дійде висновку про наявність у діях (бездіяльності) таких осіб ознак кримінального правопорушення.

В окремій ухвалі суд має зазначити закон чи інший нормативно-правовий акт (у тому числі його статтю, пункт тощо), вимоги яких порушено, і в чому саме полягає порушення.

Окрема ухвала надсилається відповідним юридичним та фізичним особам, державним та іншим органам, посадовим особам, які за своїми повноваженнями повинні усунути виявлені судом недоліки чи порушення чи запобігти їх повторенню. Окрема ухвала щодо прокурора або адвоката надсилається органу, до повноважень якого належить притягнення до дисциплінарної відповідальності прокурора або адвоката відповідно.

З метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання.

Окрему ухвалу може бути постановлено судом першої інстанції, судами апеляційної чи касаційної інстанцій.

Окрема ухвала стосовно порушення законодавства, яке містить ознаки кримінального правопорушення, надсилається прокурору або органу досудового розслідування, який повинен надати суду відповідь про вжиті ними заходи у визначений в окремій ухвалі строк. За відповідним клопотанням прокурора або органу досудового розслідування вказаний строк може бути продовжено.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 246, 234, 235 ГПК України, суд -

п о с т а н о в и в:

1. Цю окрему ухвалу надіслати до Херсонської міської ради та Прокурору Херсонської області.

2. Встановити строк для відповіді Прокурору Херсонської області щодо організації перевірки встановлених судом фактів на предмет наявності в діях службових осіб Херсонської міської ради складу злочину і притягнення винних до встановленої законом відповідальності - один місяць.

Повний текст ухвали складено та підписано 20.09.2019.

Відповідно до ч. 2 ст. 235, ст. 255 ГПК України, ухвала набрала законної сили з моменту її підписання - 20.09.2019 та може бути оскаржена .

Згідно з ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом десяти днів з дня складення її повного тексту.

До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (п. 8, 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Суддя П.Д. Пригуза

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення13.09.2019
Оприлюднено20.09.2019
Номер документу84384707
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/574/19

Ухвала від 16.06.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 26.05.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 16.04.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 25.03.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 04.03.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 18.02.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Постанова від 23.12.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 17.11.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 12.10.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 27.07.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні