ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2019 року ЛуцькСправа № 140/2197/19
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Плахтій Н.Б.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області до Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства Мрія про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (далі - управління, позивач) звернулося з позовом до Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства Мрія (далі - ПОСП Марія , відповідач) про зобов`язання ліквідаційної комісії включити кредиторські вимоги в розмірі 109509,05 грн в реєстр вимог кредиторів та проміжний ліквідаційний баланс.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 20.05.2019 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації по ПОСП Мрія . З моменту внесення до ЄДР запису про ліквідацію у ПОСП Мрія виникли зобов`язання перед управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області щодо сплати капіталізованих платежів, розрахованих відносно ОСОБА_1 , потерпілого на підприємстві.
Відповідно до вимог чинного законодавства управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області здійснило розрахунок капіталізованих платежів для виплати їх у майбутньому потерпілому ОСОБА_1 , що станом на 25.06.2019 року становить 109509,05 грн.
Листом від 04.06.2019 №01-17/801 управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області надіслало заяву про визнання грошових вимог на юридичну адресу ПОСП Мрія , зазначену у ЄДР. 20.06.2019 вищезазначений лист було повернуто із поміткою адресат вибув . Згідно з частиною 3 статті 112 ЦК України у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутись до суду із позовом до ліквідаційної комісії. З огляду на викладене позивач просить задовольнити позовні вимоги повністю.
Ухвалою суду від 22.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.1-1а).
Копія даної ухвали від 22.07.2019 була надіслана відповідачу рекомендованою кореспонденцією за юридичною адресою, та повернулась на адресу суду з відміткою пошти за закінченням встановленого строку зберігання (а.с.37-39).
Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідач відзив на позов у встановлений судом строк не подав, у зв`язку з чим суд вважає за можливе розглянути та вирішити справу за наявними у ній матеріалами.
Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що з оприлюднених відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідач - ПОСП Мрія знаходиться в стані припинення з 20.05.2019 (а.с.31-35).
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області направило до відповідача заяву за №01-17/801 від 04.06.2019 про визнання грошових вимог, у якій запропоновано визнати вимогу управління в сумі 109509,05 грн та перерахувати зазначену суму. Відповідь на заяву про визнання грошових (кредиторських) вимог пропонувалось надати в термін, встановлений частиною 6 статті 105 ЦК України, а саме, не пізніше тридцяти днів з дня отримання вимоги (а.с.26-27).
ПОСП Мрія відповіді на вимогу позивача станом на день подачі позову до суду не надало.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно з статті 59 ГК України припинення суб`єкта господарювання здійснюється відповідно до закону.
Згідно з частиною 1 статті 110 ЦК України юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.
Відповідно до частини 3 статті 110 ЦК України, якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.
Згідно з частиною 3 статті 105 ЦК України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.
Як визначено частиною 6 статті 105 ЦК України кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.
Як вбачається з матеріалів справи, ПОСП Мрія від 20.05.2019 перебуває в стані припинення за рішенням засновників, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.31-35).
З моменту внесення до ЄДР запису про припинення, у ПОСП Мрія виникли зобов`язання перед управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області щодо сплати капіталізованих платежів, розрахованих відносно потерпілого ОСОБА_1 .
Як слідує з матеріалів позову, з працівником колгоспу ім.Енгельса (в процесі реорганізації реорганізовано в ПОСП Мрія ) ОСОБА_1 03.10.1986 стався нещасний випадок пов`язаний з виробництвом, що підтверджується актом за формою Н-1 (а.с.13).
Водночас, реорганізація колгоспу ім.Енгельса підтверджується записами в трудовій книжці ОСОБА_1 та довідкою Горохівської райдержадміністрації від 18.03.2003 №6/1.8 (а.с.15-16, 18), випискою з протоколу №1 зборів уповноважених селянської спілки Мрія від 16.02.1993 (а.с.19), витягом зі статуту ПОСП Мрія від 2004 та статуту СВК Мрія (а.с.20-21).
Відтак, позивач 04.06.2019 звернувся на адресу ПОСП Мрія із заявою №01-17/801 щодо визнання грошових вимог Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області в розмірі 109509,05 грн (а.с.26-27).
Згідно з частинами 3, 4 статті 112 ЦК України у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи. Вимоги кредитора, заявлені після спливу строку, встановленого ліквідаційною комісією для їх пред`явлення, задовольняються з майна юридичної особи, яку ліквідовують, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, заявлених своєчасно.
Згідно з частиною 8 статті 111 ЦК України ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.
З моменту внесення 20.05.2019 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації у ПОСП Мрія виникли зобов`язання перед управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області щодо сплати капіталізованих платежів, розрахованих відносно ОСОБА_1 , як потерпілого на підприємстві.
Як слідує з постанови Фонду соціального страхування України у Волинській області від 19.03.2019 №0361/18/18/41, від 18.03.2002 №18 потерпілий ОСОБА_1 перебуває на обліку з 10.11.2000, має зареєстрований страховий випадок трудове каліцтво , що стався 03.10.1986. За висновком МСЕК від 05.03.2002 потерпілому встановлена стійка втрата професійної працездатності 20% та ІІІ група інвалідності безстроково. Даними постановами потерпілому ОСОБА_1 призначено щомісячну страхову виплату, яка з 01.03.2019 складає 821,40 грн безстроково (а.с.11-12).
Так, правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я, визначено Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування №1105-ХІV від 23.09.1999 (із змінами та доповненнями).
Пунктом 5 частини 1 статті 11 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування №1105-ХІV від 23.09.1999 (далі - Закон України №1105-ХІV від 23.09.1999) встановлено, що джерелами формування коштів Фонду є, зокрема, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Пункт 1 частини 1 статті 35 Закону України №1105-ХІV визначає, що страхуванню від нещасного випадку підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів, або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку на інших підставах.
Статтею 41 Закону України №1105-ХІV встановлено, що у разі смерті потерпілого право на одержання щомісячних страхових виплат мають непрацездатні особи, які перебували на утриманні померлого або мали на день його смерті право на одержання від нього утримання, а також дитина померлого, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після його смерті.
Враховуючи вищенаведене, відповідно до статті 36 Закону України №1105-ХІV страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку.
Частина 1 статті 42 Закону України №1105-ХІV вказує, що сума щомісячної страхової виплати встановлюється відповідно до ступеня втрати професійної працездатності та середньомісячного заробітку, що потерпілий мав до ушкодження здоров`я.
Статтею 1205 ЦК України визначено, що у разі припинення юридичної особи, зобов`язаної відшкодувати шкоду, завдану каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, і встановлення її правонаступників виплата щомісячних платежів покладається на її правонаступників; у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 112 ЦК України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
За змістом частини третьої статті 110 ЦК України якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 №765 Про реалізацію статей 31, 43 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , із змінами, затверджений Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань суб`єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю (далі - Порядок №765).
Капіталізація платежів платоспроможної юридичної особи, яка ліквідується, здійснюється на підставі Порядку №765.
Відповідно до абзацу другого пункту 1 Порядку №765 капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв`язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.
Пунктом 2 Порядку №765 визначено, що розрахунок щодо кожного платежу, що підлягає капіталізації, для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань суб`єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю або перед членами їх сімей, здійснюється таким чином:
1) щомісячні виплати втраченого заробітку - з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності;
2) витрати по догляду за потерпілим відповідно до медичного висновку згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами;
3) витрати на придбання інвалідами або Фондом спеціальних засобів пересування, запасних частин до них, а також витрати на придбання палива, ремонт і технічне обслуговування транспортних засобів - згідно з нормами, встановленими нормативно- правовими актами;
4) витрати на оздоровлення - з розрахунку середньої вартості санаторно-курортної путівки - для інвалідів І групи щороку, іншим інвалідам - один раз на три роки;
5) витрати на пенсійне забезпечення - виходячи з основного розміру пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання на підставі даних Фонду;
6) витрати на професійну переорієнтацію, професійне навчання або перекваліфікацію потерпілого за індивідуальною програмою реабілітації інваліда (якщо з часу встановлення інвалідності минуло не більше одного року) з розрахунку середньомісячного заробітку протягом терміну, визначеного програмою реабілітації;
7) одноразова допомога у разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого - у розмірах, що встановлюються відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності". Нарахування такої виплати здійснюється на підставі висновку лікувального закладу щодо можливості настання стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого.
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області здійснило розрахунок капіталізованих платежів для виплати їх у майбутньому потерпілому, який становить 109509,05 грн.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, суд дійшов висновку, що заявлена позивачем вимога щодо зобов`язання ліквідаційної комісії ПОСП Мрія включити кредиторські вимоги управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області в розмірі 109509,05 грн в реєстр вимог кредиторів та проміжний ліквідаційний баланс підставна та підлягає до задоволення.
Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Зобов`язати ліквідаційну комісію Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства Мрія (45747, Волинська область, Горохівський район, с.Довгів, код ЄДРПОУ 03735274) включити кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (43010, м. Луцьк, Київський майдан 3, код ЄДРПОУ 41317393) в розмірі 109509,05 грн (сто дев`ять тисяч п`ятсот дев`ять грн 05 коп) в реєстр вимог кредиторів та проміжний ліквідаційний баланс.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2019 |
Оприлюднено | 22.09.2019 |
Номер документу | 84399645 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні