Рішення
від 31.07.2019 по справі 460/1021/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

31 липня 2019 року м. Рівне №460/1021/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дорошенко Н.О. за участю секретаря судового засідання Янчар О.П. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник адвокат Кітовський В.Л.,

відповідача: представник Максимчук В.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Приватне акціонерне товариство "Могилянський завод будівельних матеріалів" доГоловного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання бездіяльності протиправною, - В С Т А Н О В И В:

Приватне акціонерне товариство "Могилянський завод будівельних матеріалів" (далі - позивач, ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів") звернулось до адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (далі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у Рівненській області), та просило:

визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, яка полягає у невирішенні питання про надання або про відмову у наданні ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" згоди з рішенням про надання гірничого відводу на Гощанське родовище суглинку та глини, розташоване на землях запасу Гощанської селищної ради Рівненської області за межами смт Гоща, з метою подальшого одержання гірничого відводу в Державній службі України з питань праці;

зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області розглянути клопотання ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" від 19.10.2018 (вих. №30) про надання згоди з рішенням про надання гірничого відводу на Гощанське родовище суглинку та глини з урахуванням висновків суду.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що 22.12.2009 Державною службою геології та надр України йому було надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5077, який передбачав видобування суглинків в Гощанському родовищі, та оформлено акт про надання гірничого відводу. У зв`язку з проведенням повної переоцінки залишкових запасів з дорозвідкою на глибину, виявленням нової корисної копалини - глини та внесення змін до спеціального дозволу №5077, у позивача в 2017 році виникла необхідність отримати новий акт про надання гірничого відводу для розробки Гощанського родовища суглинку та глини на заміну акту №68 від 13.05.2014.

Позивач зазначив, що Гощанське родовище розміщене, зокрема, й на земельній ділянці, яка входить до земель запасу Гощанської селищної ради сільськогосподарського призначення, які знаходяться за межами населеного пункту. У зв`язку з цим, в листопаді 2017 року ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" звернулось до Гощанської селищної ради та ГУ Держгеокадастру у Рівненській області з проханням погодити надання гірничого відводу для розробки Гощанського родовища, розташованого на землях запасу Гощанської селищної ради за межами смт Гоща. Проте, Гощанська селищна рада відмовила у наданні такого погодження у зв`язку з тим, що вона не є землекористувачем і землевласником земель, що входять до меж гірничого відводу. В свою чергу, ГУ Держгеокадастру у Рівненській області листом від 05.02.2018 повідомило, що до проекту гірничого відводу додається документ про згоду землевласника або землекористувача з рішенням про надання гірничого відводу, проте ГУ Держгеокадастру у Рівненській області володіє лише повноваженнями розпорядника земель державної власності сільськогосподарського призначення, а не власника чи користувача. Відтак, вирішення питання про погодження надання гірничого відводу не належить до компетенції ГУ Держгеокадастру у Рівненській області.

22.08.2018 ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" звернулось до Рівненської обласної державної адміністрації з проханням погодити надання заявнику гірничого відводу для розробки Гощанського родовища суглинку та глини.

05.09.2018 Рівненська обласна державна адміністрація листом № вих-6115/0/01-29/18 повідомила ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" про відсутність заперечень проти отримання товариством гірничого відводу для розробки вищевказаного родовища.

16.10.2018 ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" подало до Державної служби України з питань праці заяву для одержання гірничого відводу, до якої було додано копію листа Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 05.02.2018 про неналежність до його компетенції питання про погодження надання гірничого відводу та копію листа Рівненської обласної державної адміністрації від 05.09.2018 про відсутність заперечень проти отримання ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" гірничого відводу.

Державна служба України з питань праці за результатами попереднього розгляду заяви дійшла висновку, що саме ГУ Держгеокадастру у Рівненській області має надати згоду на надання гірничого відводу ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" і відсутність такої згоди потягне відмову в наданні гірничого відводу.

19.10.2018 ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" повторно звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області з проханням погодити надання гірничого відводу, на що 05.11.2018 отримало повторну відмову в погодженні гірничого відводу, мотивовану неналежністю питання про надання згоди до компетенції ГУ Держгеокадастру у Рівненській області.

07.11.2018 Державна служба України з питань праці відмовила ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" в оформленні акту про надання гірничого відводу з підстав, зокрема, ненадання "копії документа про згоду землевласника або землекористувача з рішенням про надання гірничого відводу на частину гірничого відводу, яка знаходиться за межами земельної ділянки, наданої в оренду ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів".

Позивач вказав, що проблема відсутності згоди Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області з рішенням про надання гірничого відводу залишається невирішеною.

ПАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" вважає протиправною бездіяльність відповідача щодо ухилення від прийняття рішення по суті щодо погодження надання товариству гірничого відводу для розробки Гощанського родовища суглинку та глини, розташованого на землях запасу Гощанської селищної ради за межами смт Гоща, які є землями сільськогосподарського призначення.

На думку позивача, саме ГУ Держгеокадастру України в областях є органами, через які держава Україна здійснює контроль за збереженням земель при виконанні гірничодобувних робіт і реалізує своє право та виконує обов`язок щодо надання згоди чи відмови в наданні згоди з рішенням про надання гірничого відводу щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які не надані в користування.

Відтак, позивач вважає, що саме до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області відноситься вирішення питання про надання або про відмову у наданні згоди з рішенням про надання гірничого відводу на Гощанське родовище суглинків та глин.

У зв`язку з цим, ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" звернулось до суду з позовною заявою.

Ухвалою суду від 03.05.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, визначено її до судового розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі.

Відповідач позовних вимог не визнав, подавши відзив на позовну заяву (а.с.30-33), в якому вказав, що у спірних правовідносинах наявні його активні дії шляхом надіслання відповіді на клопотання позивача, з обґрунтуванням правової позиції щодо вирішення питання надання ним згоди на отримання гірничого відводу. Відтак, в даному випадку, чітко встановлений факт відсутності бездіяльності, оскільки бездіяльність - це пасивна поведінка, яка виражається у формі невчинення певної дії (дій), яку особа зобов`язана була вчинити.

ГУ Держгеокадастру у Рівненській області вказало, що з урахуванням мети використання надр до проекту гірничого відводу додається, в тому числі, документ про згоду землевласника або землекористувача з рішенням про надання гірничого відводу. Суб`єктом права власності на землі державної власності відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) є держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади. Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав, зокрема її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до матеріалів справи, спеціальний дозвіл на користування надрами виданий позивачу на площу 15,0 га, що розташована в 2,5 км на південний схід від смт Гоща Гощанського району. Відомості про дану земельну ділянку не внесені у Державний земельний кадастр, відтак вона є несформованою. За наведеного, за державою, в особі Головного управління, як розпорядника земель сільськогосподарського призначення державної власності, на підставі наданих ст. 122 ЗК України повноважень, на вказану земельну ділянку не зареєстроване право власності.

Відповідач зауважив, що він передає земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, передбачених ч. 8 ст. 122 ЗК України, у власність або у користування для всіх потреб.

Таким чином, на думку відповідача, у нього відсутні права власника на земельну ділянку, на яку позивачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами, позаяк йому надані повноваження лише розпоряджатися землями сільськогосподарського призначення державної власності щодо передачі таких земель у власність або в користування.

Разом з тим, ні Конституцією України, ні жодним законом, ні Положенням про Головне управління не визначено повноваження ГУ Держгеокадастру щодо погодження рішення про надання гірничого відводу, а тому вирішення таких питань не належить до його компетенції.

Окрім цього, відповідач вважає, що позивач обрав неправильний спосіб захисту порушених чи оспорюваних прав (інтересів), оскільки, з позову вбачається, що позивачем подана заява до Держпраці України щодо одержання гірничого відводу для розробки Гощанського родовища суглинку та глини, до якої додано лист Рівненської облдержадміністрації щодо погодження отримання гірничого відводу для розробки вищевказаного родовища та лист ГУ щодо неналежності до його компетенції питання про погодження надання гірничого відводу. Однак, як зазначено в позові, Держпраці України надано позивачу відмову в оформленні акта про надання гірничого відводу у зв`язку з відмовою Головного управління в погодженні надання гірничого відводу, мотивовану неналежністю питання про надання згоди на отримання гірничого відводу до його компетенції. Головне управління вважає, що лист № 28-17-0.1,2-632/2-18 від 05.02.2018 не порушує жодних прав та обов`язків позивача, оскільки не є підставою виникнення у позивача прав та обов`язків.

З таких підстав відповідач просив в задоволенні позову відмовити повністю.

04.06.2019 позивач подав відповідь на відзив (а.с.58-59), в якому вказав, що оскільки відповідач не надав йому документа в формі наказу чи іншого правового акту, то в нього відсутня можливість оскаржити рішення суб`єкта владних повноважень. На думку позивача, протиправним є ухилення відповідача від прийняття рішення по суті щодо надання або про відмову у наданні товариству згоди з рішенням про надання гірничого відводу. Відсутність названого рішення свідчить про бездіяльність відповідача, про яку йдеться в позовній заяві.

Крім цього вважає, що на відміну від приватної власності на землю, об`єктом державної власності на землю може бути не лише сформована земельна ділянка з визначеними площею та межами, але й масиви земель в межах території України чи адміністративно-територіальної одиниці. Відтак, заперечення права державної власності на землю та можливості реалізації будь-яких прав суб`єкта державної власності на тій підставі, що земельна ділянка не сформована, не відповідає закону та звичайній практиці.

Хоча повноваження відповідача щодо погодження рішення про надання гірничого відводу справді не передбачене прямо жодним нормативним актом, однак законодавством передбачена принципова необхідність погодження землевласником чи землекористувачем гірничого відводу. Використані в нормативних актах формулювання, які визначають компетенцію відповідача, дають підстави для висновку, що погодження гірничого відводу не виходить за межі компетенції відповідача. Окрім цього, відсутній інший орган державної влади, до повноважень якого віднесено погодження гірничого відводу в якості землевласника, а недоліки в законодавстві не повинні тягнути неможливість реалізації позивачем його законного права на отримання гірничого відводу.

Позивач вказав, що порушення його прав полягає в тому, що він не може реалізувати право на отримання гірничого відводу з причини, яка від нього не залежить. Доказом такого порушення є лист Держпраці на адресу ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" від 16.10.2018, яким проінформовано про відмову в оформленні акту про надання гірничого відводу. Тому позивач вважає, що причиною неможливості реалізації ним права на отримання гірничого відводу є не протиправне рішення Держпраці, а ухилення відповідача від прийняття рішення по суті щодо надання або про відмову в наданні ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" згоди з рішенням про надання гірничого відводу.

04.06.2019 позивач подав суду заяву про залучення до участі у справі Державної служби України з питань праці в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача (а.с.55).

Державна служба України з питань праці подала заяву щодо безпідставного залучення її до справи у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору (а.с.66-68), та вказала, що Держпраці не може впливати на рішення землевласника або землекористувача про надання погодження з рішенням про надання гірничого відводу, а також надавати згоду замість власника земель державної власності, оскільки це не передбачено законодавством. Між сторонами у справі та Держпраці у контексті позовних вимог не існує матеріально-правових відносин.

26.06.2019 ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" подав суду заяву про зміну предмета позову (а.с.72-73), вказавши, що постановою Кабінету Міністрів України від 12.06.2019 №500 внесено зміни до Положення про порядок надання гірничих відводів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 №59. Відтак, чинне законодавство не містить вимоги про надання відповідачем згоди з рішенням про надання гірничого відводу. З таких підстав просив суд визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у невирішенні питання про надання або про відмову у наданні ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" згоди з рішенням про надання гірничого відводу на Гощанське родовище суглинку та глини, розташоване на землях запасу Гощанської селищної ради Рівненської області за межами смт Гоща, з метою подальшого одержання гірничого відводу в Державній службі України з питань праці.

У підготовчому засіданні 26.06.2019 суд ухвалив прийняти заяву про зміну предмета позову. В залученні до участі у справі Державної служби України з питань праці як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, - відмовлено.

Протокольною ухвалою від 08.07.2019 закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав в редакції заяви про зміну предмета позову, просив позов задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечив проти позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позов, та просив в задоволенні позовних вимог відмовити.

Заслухавши пояснення представників учасників справи, з`ясувавши доводи та аргументи, наведені в заявах по суті справи, перевіривши їх доказами, дослідженими в судовому засіданні, суд встановив такі обставини справи та фактичні правовідносини сторін.

22.12.2009 Державною службою геології та надр України видано ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" спеціальний дозвіл на користування надрами №5077 на видобування суглинку та глини, придатних для виробництва цегли, на території Гощанського родовища площею 15,0 га, що знаходиться 2,5 км на південний схід від смт Гоща Гощанського району Рівненської області. Строк дії спеціального дозволу до 22.12.2029 (а.с.8).

Рішенням Рівненської обласної ради від 22.07.2011 №385, за результатами розгляду проекту гірничого відводу ВАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" для розробки Гощанського родовища будівельних пісків, за погодженням з постійними комісіями обласної ради, вирішено надати ВАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" гірничий відвід площею 15,0 га для розробки Гощанського родовища суглинків, розташованого в Гощанському районі, на термін дії спеціального дозволу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 22.12.2009 №5077 (20 років) (а.с.98).

Актом про надання гірничого відводу від 22.07.2011 №68 (номер внесення до книги обліку гірничих відводів), виданим згідно з рішенням Рівненської обласної ради від 22.07.2011 №385, засвідчено надання ВАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" гірничого відводу площею 15,0 га для розробки Гощанського родовища суглинків, який знаходиться в 2,0 км на схід від смт Гоща Гощанського району Рівненської області і позначений на копії топографічного плану, що додається, кутовими точками від 1 до 17 включно (а.с.97).

Відповідно до листа Відділу у Гощанському районі ГУ Держгеокадастру у Рівненській області від 20.05.2019 №97-17-0.20-80/164-19, згідно з картографічними матеріалами, наявними у відділі, вказана земельна ділянка площею 14,93 га розташована за межами населених пунктів на території Гощанської селищної ради та на території Синівської сільської ради. Згідно з даними форми №6-зем державної статистичної звітності, станом на 01.01.2016 частина земель обліковується в землях запасу державної власності та частина в особистих підсобних господарствах громадян, землі сільськогосподарського призначення сільськогосподарські угіддя - рілля. Земельні ділянки з кадастровими номерами 5621255100:03:001:0363 площею 2,5067 га та 5621255100:03:001:0151 площею 1,2398 га, які є частиною вказаної земельної ділянки, перебувають в оренді ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користування надрами (а.с.63).

Гощанською селищною радою Гощанського району Рівненської області за розглядом клопотання ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" про погодження надання гірничого відводу прийнято рішення №856 від 22.12.2017, яким відмовлено у погодженні надання гірничого відводу для розробки Гощанського родовища суглинків та глин площею 0,15 га, розташованого за межами смт Гоща, у зв`язку з тим, що Гощанська селищна рада не є землекористувачем і землевласником земель, що входять до меж гірничого відводу (а.с.10).

15.11.2017 ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" листом за №19/1 звернулось до ГУ Держгеокадастру у Рівненській області про погодження рішення про надання гірничого відводу для розробки Гощанського родовища суглинків та глин площею 15,0 га, що розташоване на землях запасу Гощанської селищної ради Рівненської області (за межами смт Гоща) (а.с.12).

ГУ Держгеокадастру у Рівненській області листом від 05.02.2018 №28-17-0.1,2-632/2-18 повідомило ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів", що питання щодо погодження рішення про надання гірничого відводу не належить до компетенції Головного управління (а.с.11).

22.08.2018 листом за № 16 ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" звернулось до Рівненської обласної державної адміністрації про погодження надання гірничого відводу для розробки Гощанського родовища суглинку та глини площею 15,00 га (а.с.15)

Рівненська обласна державна адміністрація листом від 05.09.2018 №вих-6115/0/01-29/18 не заперечила щодо отримання ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" гірничого відводу для розробки вищевказаного родовища відповідно до вимог чинного законодавства (а.с.14).

19.10.2018 листом № 30 ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" звернулось до ГУ Держгеокадастру у Рівненській області "Про погодження надання гірничого відводу", в якому вказало, що Державна служба України з питань праці за результатами попереднього розгляду заявки прийшла до висновку, що саме Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області має надати згоду на надання гірничого відводу для ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" і відсутність такої згоди потягне відмову в наданні гірничого відводу (а.с.17-19).

ГУ Держгеокадастру у Рівненській області листом від 05.11.2018 №28-17-0.6-5385/2-18 повідомило, що відповідно до статті 122 Земельного кодексу України та Положення про Головне управління Деоржеокадастру у Рівненській області, яке затверджене наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 № 308, Головне управління здійснює функції лише розпорядника земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Рівненської області, а тому вирішення питання щодо надання згоди на отримання гірничого відводу не відноситься до компетенції Головного управління (а.с.16).

Вважаючи неправомірною поведінку відповідача щодо невирішення питання про надання згоди або про відмову у наданні згоди з рішенням про надання гірничого відводу, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд виходить з такого.

Статтею 1 Кодексу України про надра визначено, що надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Кодексу України про надра, гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.

За правилами частини першої статті 13 Кодексу України про надра, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Статтею 14 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування для:

геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення;

видобування корисних копалин;

будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод;

створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.);

виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції;

задоволення інших потреб.

Частинами першою-третьою статті 17 Кодексу України про надра визначено, що гірничим відводом є частина надр, надана користувачам для промислової розробки родовищ корисних копалин та цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин. Користування надрами за межами гірничого відводу забороняється.

Гірничі відводи для розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, будівництва і експлуатації підземних споруд та інших цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, надаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Гірничі відводи для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами і підлягають реєстрації в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Порядок надання гірничих відводів встановлюється Кабінетом Міністрів України (ч.5 ст. 19 Кодексу України про надра).

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 №59 затверджено Положення про порядок надання гірничих відводів (далі - Положення №59), яке встановлює порядок надання гірничих відводів (частини надр) користувачам на території України для розробки родовищ корисних копалин, а також будівництва і експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі на континентальному шельфі та у виключній (морській) економічній зоні.

Відповідно до абз. 1 п. 3 Положення №59 право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу за формою додатка №1.

Гірничі відводи можуть надаватися підприємствам, установам, організаціям, іноземним юридичним особам, об`єднанням юридичних осіб, створеним в Україні чи за її межами (далі - підприємства), а також громадянам України, іноземцям та особам без громадянства (далі - громадяни) лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, а також затвердженого в установленому порядку проекту розробки родовища корисних копалин або будівництва гірничодобувного об`єкта чи підземної споруди, не пов`язаної з видобуванням корисних копалин (п. 4 Положення №59).

Відповідно до Переліку корисних копалин загальнодержавного значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 №827, глина є корисною копалиною загальнодержавного значення.

Відповідно до пункту 21 Положення №59 гірничі відводи для розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, будівництва і експлуатації підземних споруд та інших цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин надаються Держпраці.

Для одержання гірничого відводу підприємство чи громадянин залежно від виду родовища корисних копалин подає заявку місцевому органу державного гірничого нагляду або Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській чи Севастопольській міській Раді народних депутатів. Заявка включає в себе: заяву, в якій зазначаються найменування підприємства чи відомості про громадянина, що мають намір одержати гірничий відвід, місцезнаходження гірничого відводу та мета, для якої він одержується; проект гірничого відводу у двох примірниках, складений відповідно до додатка N 2 (пункт 23 Положення №59).

За правилами п. 6 Додатку №2 до Положення №59 (в редакції, станом на дату виникнення спірних правовідносин) з урахуванням мети використання надр до проекту гірничого відводу додаються:

копія спеціального дозволу на користування ділянкою надр;

копія протоколу про затвердження проекту розробки родовища;

витяг з протоколу засідання ДКЗ щодо оцінки запасів корисних копалин, їх кількості по об`єктах;

висновок науково-дослідної організації стосовно технічної неможливості знешкодження та утилізації шкідливих речовин, відходів виробництва та стічних вод, а також сумісності шкідливих речовин, відходів виробництва або стічних вод з породами, що їх містять, та пластовими водами горизонтів, де планується їх поховання або скидання; стосовно придатності відпрацьованих гірничих виробок для використання в цілях, передбачених проектом;

документ про згоду землевласника або землекористувача з рішенням про надання гірничого відводу.

Таким чином, в абзаці 6 Додатку №2 до Положення №59 (в редакції, станом на дату виникнення спірних правовідносин) містилась вимога щодо надання до проекту гірничого відводу документа про згоду землевласника або землекористувача з рішенням про надання гірничого відводу.

За обставинами справи, в межах географічних координат родовища глин та суглинку, користувачем якого за спеціальним дозволом на користування надрами № 5077 від 22.12.2009 є ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів", за даними державної статистичної звітності форми № 6-зем станом на 01.01.2016, частина земель обліковується в землях запасу державної власності (а.с.62,63).

Суд зауважує, що відповідно до повідомлення Відділу у Гощанському районі ГУ Держгеокадастру у Рівненській області від 20.05.2019 № 97-17-0.20-80/164-19, ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" для отримання інформації про кадастрові номери, площі, категорії, цільове призначення, власників, користувачів, а також розташування ділянок по відношенню до населеного пункту рекомендовано провести інвентаризацію земель відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 № 513 "Про порядок проведення інвентаризації земель". Окрім цього, зазначено, що в 2013 році на замовлення ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів", згідно з розпорядженням голови Гощанської районної державної адміністрації № 323 від 16.08.2013 була розроблена та затверджена технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель за межами населеного пункту на території Гощанської селищної ради Гощанського району, примірник якої було передано замовнику (а.с.63).

В ході судового розгляду позивач документально не підтвердив, якою є площа земельної ділянки в межах Гощанського родовища суглинків та глин, що розташована на землях запасу, однак зазначена обставина, на думку суду, не перешкоджає з`ясуванню обставин у справі, оскільки спірні правовідносини сторін стосуються виключно наявності/відсутності компетенції ГУ Держгеокадастру у Рівненській області на надання згоди землевласника або землекористувача з рішенням про надання гірничого відводу для розробки відповідного родовища площею 15,0 га, що розташована на землях запасу за межами смт Гоща, і не пов`язані з площею такої ділянки в межах земель запасу.

Пунктами "є-1", "ж" ч. 1 статті 15-1 ЗК України встановлено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом, вирішення інших питань, визначених законами України та покладених на нього актами Президента України.

Відповідно до положень статті 15-2 ЗК України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за:

веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель;

виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасним проведенням рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених відповідним робочим проектом землеустрою;

дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

розміщенням, проектуванням, будівництвом та введенням в експлуатацію об`єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель;

дотриманням строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов`язковим виконанням заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням;

дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Відповідно до статті 80 ЗК України суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Згідно з ч.2 ст.19 ЗК України земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати в запасі.

Частинами першою, другою статті 84 ЗК України встановлено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Частиною п`ятою статті 84 ЗК України передбачено, що держава набуває права власності на землю у разі: а) відчуження земельних ділянок у власників з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; б) придбання за договорами купівлі-продажу, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; в) прийняття спадщини; г) передачі у власність державі земельних ділянок комунальної власності територіальними громадами; ґ) конфіскації земельної ділянки.

Згідно з частиною четвертою статті 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 (далі - Положення № 15), визначено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно з пунктом 7 Положення № 15 Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до пп.25-5 п.4 Положення № 15 Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань вносить у встановленому порядку до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотання щодо:

приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель;

обмеження або зупинення освоєння земельних ділянок у разі розробки корисних копалин, у тому числі торфу, проведення геологорозвідувальних, пошукових та інших робіт з порушенням вимог земельного законодавства;

припинення будівництва та експлуатації об`єктів у разі порушення вимог земельного законодавства до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків;

припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону.

Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 № 333, Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Підпунктом 13 пункту 4 вказаного Положення Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.

Суд зазначає, що системний аналіз наведених вище норм матеріального закону в редакції на час виникнення спірних правовідносин дає підстави для висновку, що саме Головні управління Держгеокадастру України в областях є органами, через які держава здійснює контроль за збереженням земель при виконанні гірничодобувних робіт і реалізує своє право та виконує обов`язок щодо надання згоди чи відмови в наданні згоди з рішенням про надання гірничого відводу щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які не надані в користування. Жоден інших державний орган такими повноваженнями не наділений.

Таким чином, право власності на землі запасу Гощанської селищної ради Рівненської області, які знаходяться за межами смт Гоща, належать до земель сільськогосподарського призначення і не надані в користування, а отже перебувають в державній власності, реалізується державою саме через Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області

Отже, станом на дату звернення ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" 19.10.2018 до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області щодо погодження надання гірничого відводу для розробки Гощанського родовища суглинків та глин, з метою подальшого одержання гірничого відводу в Держпраці України, саме до повноважень відповідача відносилось вирішення питання про надання або про відмову у наданні згоди з рішенням про надання гірничого відводу.

Щодо доводів відповідача про те, що в даному випадку відсутні підстави для реалізації права власності, оскільки земельна ділянка не сформована та відомості про земельну ділянку не внесені в Державний земельний кадастр, суд зазначає таке.

За правилами статей 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Однак, відсутність в Державному земельному кадастрі відомостей про земельну ділянку сільськогосподарського призначення, що розташована за межами населеного пункту, не передана в користування фізичних чи юридичних осіб і за даними державної статистичної звітності обліковується в землях запасу державної власності, жодним чином не свідчить про те, що права власності на таку земельну ділянку не належить державі.

Суд зазначає, що відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до абз.2 ч.2 ст.79-1 ЗК України формування земельних ділянок здійснюється, зокрема: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності.

Отже, об`єктом права державної власності на землю може бути не лише сформована земельна ділянка з визначеними площею та межами, але й масиви земель в межах території України чи адміністративно-територіальної одиниці, які не передані у приватну чи комунальну власність.

З урахуванням наведеного, доводи відповідача не дають суду підстав для висновку про правомірність його поведінки у спірних правовідносинах.

Судом достеменно встановлено, що звернення ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" від 19.10.2018 № 30 щодо надання згоди на отримання гірничого відводу відповідачем було розглянуте, однак за результатами розгляду відповідач запитуваної згоди не надав, як і не відмовив в її наданні, а лише вказав на відсутність компетенції щодо вирішення означеного питання. Отже, фактично жодне рішення відповідачем по суті звернення позивача прийнято не було.

З огляду на наведене вище, суд вважає, що невирішення відповідачем питання про надання згоди на отримання ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" гірничого відводу чи про відмову в її наданні, є неправомірним, позаяк не ґрунтується на нормах чинного законодавства, та призвело до порушення законних інтересів позивача, оскільки унеможливило отримання ним гірничого відводу у встановленому законом порядку.

Однак, суд враховує, що підпунктом 2 пункту 10 постанови Кабінету Міністрів України від 12.06.2019 №500 "Про внесення змін до Положення про порядок надання гірничих відводів" у додатках до Положення у додатку №2 абзац шостий пункту 6 викладено в такій редакції: "лист від органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади щодо отримання ними інформації про межі гірничого відводу для використання надр на території їх діяльності".

Таким чином, станом на дату розгляду справи судом, відсутній обов`язок долучення підприємством до проекту гірничого відводу документа про згоду землевласника або землекористувача з рішенням про надання гірничого відводу. Відповідно, відсутній обов`язок відповідача надати таку згоду чи з визначених законом підстав відмовити в її наданні.

Зазначене слугувало підставою для зміни позивачем предмета позову шляхом виключення позовної вимоги про зобов`язання відповідача розглянути клопотання позивача від 19.10.2018 (вих. №30) про надання згоди з рішенням про надання гірничого відводу на Гощанське родовище суглинку та глини з урахуванням висновків суду.

Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:

1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;

2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;

3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;

4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії;

5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень;

6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Згідно з ч.2 ст.5 КАС України захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про, зокрема:

1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;

2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;

3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;

4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Суд зазначає, що у зв`язку зі зміною на час вирішення судового спору законодавства, яке регулює спірні правовідносини, у суду відсутні підстави для зобов`язання відповідача вчинити певні дії в інтересах позивача, і позивач цього не заперечує.

Визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо невирішення питання про надання або про відмову у наданні ПрАТ "Могилянський завод будівельних матеріалів" згоди з рішенням про надання гірничого відводу, при відсутності законодавчо визначеної необхідності подання такої згоди Державній службі України з питань праці, ніяким чином не вплине на можливість одержання позивачем гірничого відводу.

Отже, визнання протиправною поведінки суб`єкта владних повноважень, без зобов`язання його у передбачений законом спосіб усунути допущене порушення, не матиме юридичних наслідків, не призведе до захисту порушеного права позивача, за захистом якого він звернувся до суду, що не відповідає завданням адміністративного судочинства.

За таких обставин, суд вважає відсутніми підстави для задоволення позову.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Приватному акціонерному товариству "Могилянський завод будівельних матеріалів" (вул. Наливайка, 102 а, смт. Гоща, Рівненська область, 35400, код ЄДРПОУ 05467257) в позові до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (вул. С.Петлюри, 37, м. Рівне, 33013, код ЄДРПОУ 39768252) про визнання бездіяльності протиправною - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 12 серпня 2019 року.

Суддя Дорошенко Н.О.

Дата ухвалення рішення31.07.2019
Оприлюднено23.09.2019
Номер документу84401136
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/1021/19

Рішення від 31.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Рішення від 31.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 26.06.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 31.05.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Постанова від 14.04.2019

Адмінправопорушення

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Ухвала від 03.05.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні