Рішення
від 10.09.2019 по справі 520/5877/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

10 вересня 2019 р. № 520/5877/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Мінаєвої К.В.,

за участю секретаря судового засідання - Остропільця Є.Є.,

за участю:

представника відповідачів - Павленка О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "АВВ ТРЕЙД (а/с 10510, м. Харків, 61046, код ЄДРПОУ 42633008)

до Державної фіскальної служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197),

Головного управління ДФС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 39599198)

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "АВВ ТРЕЙД", з адміністративним позовом, в якому просить суд (з урахуванням заяви про зміну (уточнення) позовних вимог):

- визнати протиправним та скасувати рішення Державної фіскальної служби України №1173774/42633008 від 28.05.2019 р. про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.05.2019 р. №59 на суму 2753048,06 грн., в тому числі ПДВ 458841,34 грн. по операціях з контрагентом ТОВ "Торг сервіс групп" (код ЄДРПОУ 42925516) в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.05.2019 р. №59 на суму 2753048,06 грн., в тому числі ПДВ 458841,34 грн. по операціях з контрагентом ТОВ "Торг сервіс групп" (код ЄДРПОУ 42925516) подану Товариством з обмеженою відповідальністю "АВВ ТРЕЙД" (Код ЄДРПОУ 42633008);

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Харківській області від 15.04.2019 року, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення Товариства з обмеженою відповідальністю "АВВ ТРЕЙД" до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом;

- зобов`язати Головне управління ДФС у Харківській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "АВВ ТРЕЙД" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що комісією Державної фіскальної служби у Харківській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №1173774/42633008 від 28.05.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.05.2019 №59 на суму 2753048,06 грн., в т.ч. ПДВ 458841,34 грн. по операціях з контрагентом ТОВ ТОРГ СЕРВІС ГРУПП (код ЄДРПОУ 42925516) а Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з тим, що платником податків не надано письмових пояснень стосовно підтвердження інформації , зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена. Проте, вважає, що відповідачем не зазначено жодного документа із переліку, передбаченого пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018, який складено із порушенням законодавства. Зазначає, що позивачем було надано усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по податковій накладній №59 від 13.05.2019.

27.08.2019 до суду надійшов відзив від Державної фіскальної служби України, у якому просить відмовити у задоволені позовних вимог в повному обсязі. Зазначає, що документів складського обліку, навантаження, розвантаження та походження ТМЦ (виготовлені чи придбані) не надаються. З наданих документів не можливо підтвердити виконання робіт, що унеможливлює підтвердження господарських операцій.

27.08.2019 до суду надійшов відзив від Головного управління ДФС у Харківській області, у якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Зазначає, що підставами для прийняття комісії контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку.

Ухвалою суду від 12.06.2019 року прийнято до розгляду адміністративну справу та призначено проведення підготовчого засідання на 02.07.2019 р. За клопотанням представника позивача 02.07.2019 р. відкладено проведення підготовчого судового засідання на 06.08.2019 р. Ухвалою суду від 06.08.2019 р. продовжено строк підготовчого провадження, відкладено судове засідання на 27.08.2019 р. та витребувано докази по справі.

Представник позивача 22.08.2019 р. подав до суду заяву про уточнення позовних вимог, в якій просив суд розглянути зазначену заяву без участі представника. 27.08.2019 ухвалою суду було відкладено підготовче судове засідання, у зв`язку з клопотаннями відповідачів по справі., на 09.09.2019 о 16:15 год. 09.09.2019 протокольною ухвалою суду закрито підготовче провадження по справі та справа призначена до судового розгляду по суті.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, доводи позову та відзивів проти нього, зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів:

TOB АВВ ТРЕЙД (Код ЄДРПОУ 42633008) 16.11.2018 р. Зареєстровано в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України, реєстраційний № 1 480 102 0000 078839, та взято на облік в органах державної податкової служби з 16.11.2018 р. за № 203718313027. ТОВ АВВ ТРЕЙД є платником податку на додану вартість ІПН 426330020375 з 01.01.2019 р.

10.05.2019 р. ТОВ АВВ ТРЕЙД було укладено Договір № 052019-3 купівлі-продажу товару з ТОВ ТОРГ СЕРВІС ГРУПП . Предметом даного договору є поставка будівельних матеріалів згідно Спеціфікації. Відповідно п. 5.1. Договору передача товарувідбувається на протязі 90 (дев`яноста) робочих днів з моменту зарахування 100% попередньої оплати сплаченої ПОКУПЦЕМ на поточний рахунок ПРОДАВЦЯ.

13.05.2019 р. ТОВ ТОРГ СЕРВІС ГРУПП відповідно до виставленого Рахунку №71 від 13.05.2019 р. було здійснено оплату в сумі 2 753 048 грн. 06 коп. (Два мільйона сімсот п`ятдесят три тисячі сорок вісім гривень 06 копійок) на розрахунковий рахунок ТОВ АВВ ТРЕЙД відкритий в АТ Райффайзен банк Аваль , що підтверджується платіжним дорученням №2 від 13.05.2019 р.

13.05.2019 р. з урахуванням Листа ДФСУ від 30.01.18 р. № 347/6/99-99-15-03-02- 15/ІПК була складена податкова накладна, при цьому заповнюючи ПН у гр. 2 постачальник відобразив номенклатуру товарів, що постачаються, а саме - привів повний перелік товарів у відповідність із укладеною угодою, а в гр. 6 - дані про кількість (обсяг) товарів, що постачаються. 16.05.2019 р. дана податкова накладна була направлена на реєстрацію в ЄРПН. Документ було прийнято, однак реєстрацію зупинено.

Через сервіс Електронного кабінету позивач дізнався про наявність відносно нього рішення від 15.04.2019 року про відповідність позивача п. 1.6 Критеріїв ризиковості платника податків.

16.05.2019 позивачем до Головного управління ДФУ у Харківській області було надано пояснення щодо суті здійснення господарської діяльності за податковою накладною № 59 від 13.05.2019 р., 20.05.2019, пояснення прийнято відповідачем згідно квитанції №2. (а.с. 33)

28.05.2019 комісією податкового органу, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №1173774/42633008 від 28.05.2019 р. про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.05.2019 р. №59 на суму 2753048,06 грн., в тому числі ПДВ 458841,34 грн. по операціях з контрагентом ТОВ "Торг сервіс групп" (код ЄДРПОУ 42925516) в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вважаючи, що рішення від 31.05.2018 №745671/23844841 прийняте з порушенням норм чинного законодавства та є протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №204) (далі - Порядок №1246).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Положеннями пункту 5 Порядку №1246 визначено, що реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 в редакції, чинній на час складення квитанції J1499201 від 17.05.2019, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункта 201.16 статті 201 Кодексу.

Відповідно до пункта 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування

Аналогічні норми містить пункт 201.16 статті 201 ПК України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України в редакції, чинній на час складення квитанції J1499201 від 17.05.2019, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Аналіз викладених положень податкового законодавства дає підстави для висновку, що податкова накладна та процедура її реєстрації є ключовими елементами у механізмі реалізації платниками податків права на зменшення власних податкових зобов`язань з ПДВ на суму податку, що була сплачена постачальнику у складі вартості товарів або послуг (формування податкового кредиту). При цьому, реєстрації податкової накладної, як обов`язковій умові для віднесення покупцем товарів/послуг сплаченої у складі товарів або послуг суми ПДВ до податкового кредиту, передує процедура автоматизованого співставлення податкової накладної з визначеними у законі критеріями оцінки ступеня ризиків.

У разі відповідності податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

У свою чергу, Критерії оцінки ступеня ризиків, достатні для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567, чинного на час складення квитанції J1499201 від 17.05.2019 (далі - Критерії).

Зі змісту квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по податковій накладній позивача № 59 від 13.05.2019 року (а.с. 25) вбачається, що реєстрація податкової накладної зупинена контролюючим органом відповідно до п.201.16 ст.201 КАС України та контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкової накладної пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку".

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117 (далі - Порядок № 117).

Відповідно до п.5 Порядку № 117, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Згідно з п.6 Порядку № 117 у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.7 Порядку № 117 у разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:

1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;

2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Вимоги п.п. 6 та 7 Порядку № 117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.

Пунктом 10 Порядку №117 визначено, що критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Критерії ризиковості платника податку, в тому числі п.1.6 п.1 цих Критеріїв, містяться у листі ДФС України від 05.11.2018 р. N 4065/99-07-05-04-18 "Критерії ризиковості платника податку".

Згідно з пп.1.6 п.1цих Критеріїв, комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків, ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: - платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); - дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; - платник податку-юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); - платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; - платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; - платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); - наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Отже, приписами цих "Критеріїв ризиковості платника податку" визначено декілька критеріїв оцінки ступеня ризиків.

Таким чином, фіскальний орган був зобов`язаний у квитанції від 16.05.2019 року чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлений пунктом пп.1.6 п.6 "Критеріїв ризиковості платника податку".

З матеріалів справи вставнолено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено за якою саме підставою позивача із вказаних в пп. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку" віднесено до ризикових платників.

ДФС України запропонувала надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання вимог контролюючого органу, позивач надав пояснення від 16.05.2019 р. №1/05-19 та копії документів: договір купівлі-продажу товару №052019-3 від 06 травня 2019р., додаток №1 до договора купівлі-продажу товару № 052019-3 від 06 травня 2019р., рахунок №71 від 13 травня 2019р., платіжне доручення №2 від 13 травня 2019 р.

Відповідно до пункта 21 Порядку 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Рішенням від 28 травня 2019 року №1173774/42633008 податковий орган відмовив Підприємству у реєстрації податкової накладної від 13 травня 2019 року №59. Підставою для прийняття рішення зазначено ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахункукоригування, реєстрації яких зупинено.

Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Зазначений висновок відповідає правовій позиції, викладеній в постанові Верховного Суду від 23.10.2018 року по справі № 822/1817/18.

Форма рішення про реєстрацію абовідмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 (додаток 2 до вказаного Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.

Надаючи правову оцінку прийнятим Комісією рішенням, суд також повинен з`ясувати, чи містять вони конкретну інформацію щодо причин та підстав для їх прийняття, із зазначенням того, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, як того вимагає форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком № 117 .

Аналогічна правова позиція викладена і в постановах Верховного Суду від 21 травня 2019 року у справах №620/3556/18, №815/2791/18, від 14 травня 2019 у справі №817/1356/18, від 22 квітня 2019 року у справі №2040/5445/18.

Як вказано у спірному рішенні, підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазнчаеної в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація якої зупинена. Водночас такі пояснення були надані позивачем на вимогу ДФС та містяться в матеріалах справи, але не були враховані під час прийняття рішення.

Враховуючи те, що фіскальний орган був зобов`язаний у квитанції від 16.05.2019 року чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлений пунктом пп.1.6 п.6 "Критеріїв ризиковості платника податку", а позивачем були надані для дослідження відповідачу передбачені законодавством документи та пояснення по суті здійснення господарської діяльності, які підтверджують проведення господарських операцій між позивачем та контрагентом, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог про визнання и протиправним та скасувати рішення Державної фіскальної служби України №1173774/42633008 від 28.05.2019 р. про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.05.2019 р. №59 на суму 2753048,06 грн., в тому числі ПДВ 458841,34 грн. по операціях з контрагентом ТОВ "Торг сервіс групп в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.05.2019 р. №59.

Щодо скасування рішення від 15.04.2019 року про відповідність позивача п. 1.6 Критеріїв ризиковості платника податків, суд зазначає наступне.

Критерії ризиковості платника податку і здійснення операцій, затверджені керівником Державної фіскальної служби України 05.11.2018 (розповсюджено у формі листа). Згідно із п. 1.6 зазначених Критеріїв платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо:

комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, зокрема, наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Відповідність платника податку Критеріям ризиковості платників податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.

У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

Інформація про внесення/виключення платника податку до/з переліку ризикових платників податків, відповідно до пунктів 1.1-1.6 цих Критеріїв, стає доступною платнику в Електронному кабінеті.

Відповідачем надано витяг з протоколу від 15.04.2019 № 108 засідання комісії Головного управління ДФС у Харківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації, яким ухвалили включити підприємство ТОВ АВВ ТРЕЙД (п.н. 42633008) до переліку платників податків в режимі Журнал ризикових платників податків розділу Робота Комісіїї регіонального рівня підсистеми Аналітична система ІТС Податковий блок за критерієм ризиковості платників відповідно п.1.6 наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником .

До матеріалів справи в якості податкової інформації, що стала підставою для прийняття спірного рішення, наданий витяг щодо інформації з податковими накладними по суб`єкту господарювання за кодом 42633008 (період продаж - січень 2019 - квітень 2019, період покупок - січень 2019 - квітень 2019).

Як вже зазначалось вище, у відповідності до п.п. 22, 23 Порядку №117 встановлено, що розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення пропозицій членами комісії, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу, який підписується учасниками засідання.

Протокол засідання комісії контролюючого органу повинен містити перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Однак, наданий відповідачем витяг з протоколу №108 від 15.04.2019 не містить переліку осіб, які виступали під час засідання, суті цих виступів, змісту обговорення питання порядку денного та підписів всіх учасників засідання.

Також, у зазначеному протоколі не зазначено жодної обставини, яка б свідчила про наявність ознак здійснення позивачем ризикових операцій, рішення взагалі не містить мотивів його прийняття. З наданої податкової інформації незрозуміло, які саме операції, з якими контрагентами податковий орган вважає такими, що мають ознаки ризикових та з яких підстав.

Отже, враховуючи вищевикладене, судом встановлено, що оскаржуване рішення про внесення позивача до переліку ризикових платників, не відповідає критеріям, встановленим ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки є необґрунтованим та прийнятим без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, у зв`язку з чим, позовні вимоги підлягають задоволенню.

З огляду на викладене, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності. Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 23.10.2018 року по справі №822/1817/18.

Відносно позовної вимоги зобов`язати Головне управління ДФС у Харківській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "АВВ ТРЕЙД" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, суд зазначає, що відповідно до п.1.6 Критеріїв ризиковості платника податку, у разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

Відповідно, комісія Головного управління ДФС у Харківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, яка включила позивача до переліку ризикованих платників податків на підставі вказаного пункту Критеріїв ризиковості платника податку, має повноваження і щодо виключення позивача з вказаного переліку.

Крім того, у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, суд виходячи з зазначених норм, вказує, що після подання податкової накладної для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, здійснюється її перевірка на відповідність ознак, визначених п. 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. У разі, якщо податкова накладна відповідає одній із указаних ознак, така накладна підлягає реєстрації без здійснення моніторингу. В іншому разі, здійснюється моніторинг, тобто, податкова накладна перевіряється на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій. Такі критерії встановлені Листом Державної фіскальної служби України № 959/99-99-07-18 від 21.03.2018, і до них, зокрема, віднесена наявність податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником (підпункт 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податків).

Таким чином, визнання контролюючим органом платника податків таким, що відповідає певному критерію ризиковості та внесення його до автоматизованої інформаційної системи Податковий блок - режим Журнал ризикових платників , є безумовною підставою для проведення моніторингу та, як наслідок, зупинення реєстрації податкових накладних.

Таким чином, вказана позовна вимога також підлягає задоволенню.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з квитанцією №0.0.1139337025.1 позивачем сплачено 3524,00 грн. судового збору.

Оскільки суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, відшкодуванню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів підлягають судові витрати у сумі 3524,00 грн.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АВВ ТРЕЙД" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Харківській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Державної фіскальної служби України №1173774/42633008 від 28.05.2019 р. про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.05.2019 р. №59 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.05.2019 р. №59.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Харківській області від 15.04.2019 року, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, оформлене протоколом від 15.04.2019 р. в частині внесення Товариства з обмеженою відповідальністю "АВВ ТРЕЙД" до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Зобов`язати Головне управління ДФС у Харківській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "АВВ ТРЕЙД" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Стягнути солідарно за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197) та Головного управління ДФС у Харківській області (код ЄДРПОУ 39599198) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АВВ ТРЕЙД" (код ЄДРПОУ 42633008) судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст рішення підписано 20 вересня 2019 року.

Суддя Мінаєва К.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2019
Оприлюднено23.09.2019
Номер документу84401412
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/5877/19

Ухвала від 06.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 18.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 05.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 05.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 10.09.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мінаєва К.В.

Рішення від 10.09.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мінаєва К.В.

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мінаєва К.В.

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мінаєва К.В.

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мінаєва К.В.

Ухвала від 12.06.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мінаєва К.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні