Рішення
від 19.09.2019 по справі 826/6521/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

19 вересня 2019 року № 826/6521/18

Окружний адміністративний суд м. Києва, у складі судді Вєкуа Н.Г, розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю МАНГО-ГРУП до Головного управління ДФС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0004531409від 31.01.2018 року, -

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю МАНГО-ГРУП (01010, м. Київ, пров. Хрестовий, б.2, оф. 405, код ЄДРПОУ 39039648) з позовом до Головного управління ДФС у м. Києві (04655, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19, код ЄДРПОУ 39439980), в якому просить суд визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення (форма С ) Головного управління ДФС у м. Києві від 31.01.2018 року № 0004531409, відповідно до якого ТОВ МАНГО-ГРУП (код ЄДРПОУ 39039648) нараховано штрафні санкцій у сумі 38 805,85 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що при прийнятті спірного податкового повідомлення-рішення відповідач прийшов до помилкового висновку стосовно несвоєчасного оприбуткування готівкових коштів, оскільки усі грошові кошти належним чином та у відповідності до законодавства обліковані у КОРО (зроблені відповідні записи у книзі) на підставі роздрукованих звітних чеків, у зв`язку з чим позивач вважає податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Несвоєчасна роздруківка z-звіту виникла в зв`язку із технічною неможливістю цього зробити у строки, передбачені законом.

Відповідач подав відзив на адміністративний позов, в якому зазначив, що висновки перевірки щодо неоприбуткування готівкової виручки є правомірними, а спірне податкове повідомлення-рішення прийняте у відповідності до вимог чинного законодавства, на підставі чого просив відмовити у задоволенні позову повністю.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва (суддя Аблов Є.В.) від 26.04.2018 року позовна заява прийнята до розгляду та відкрито провадження у справі.

В подальшому відповідно до розпорядження Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.05.2019 №593 Щодо призначення повторного автоматизованого розподілу судових справ справу №826/6521/18 передано на повторний автоматичний розподіл між суддями.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.05.2019 дану справу передано для розгляду судді Окружного адміністративного суду м. Києва Вєкуа Н.Г.

Ухвалою суду від 03 червня 2019 року справу прийнято до свого провадження суддею Вєкуа Н.Г, розгляд справи відбувається за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Матеріалами справи встановлено, що 17 січня 2018 року посадовими особами Головного управління ДФС у Чернігівській області було проведено фактичну перевірку АЗС із магазином за адресою: Чернігівська обл, смт Варва, вул. Зарічна б.77, в яких здійснює свою господарську діяльність Товариство з обмеженою відповідальністю МАНГО-ГРУП .

За підсумками перевірки було складено Акт фактичної перевірки за дотриманням суб`єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги) вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій від 17.01.2018 року № 0012/25/05/РРО/39039648.

Перевіркою встановлено нездійснення обліку готівкових коштів у книзі обліку розрахункових операцій № 3000236169 р/з за 10.12.2017 року на підставі даних фіскального звітного чеку z-звіту №1474 за 10.12.2017 року на уму 7 761, 17 грн (відсутній запис в розділі 2 Книги ОРО Облік сум готівки та сум розрахунків ), з огляду на те, що фактично z-звіт № 1474 за 10.12.2017 року був роздрукований наступного дня 11.12.2017 об 00:15:54 год і лише після цього 11.12.2017 року було зроблено відповідний запис у розділі 2 Книги ОРО Облік сум готівки та сум розрахунків (несвоєчасне оприбуткування готівки), що свідчить про порушення вимог п. 2.6 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого Постановою Національного банку України від 15.12.2004 року № 637.

На підставі висновків акту фактичної перевірки та відповідно до абз 3 статті 1 Указу Президента України Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки від 12.06.1995 №436/95 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 31.01.2018 №0004531409, яким застосовані штрафні (фінансові) санкції у розмірі 38805,85 грн.

Позивач, вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення необґрунтованим та таким, що порушує його законні права та інтереси, звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до пунктів 1, 2 статті 3 Закону України від 06.07.1995 №265/95-ВР Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг (далі - Закон № 265/95-ВР), суб`єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов`язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок; видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.

Пунктом 9 статті 3 вказаного Закону визначено, що суб`єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов`язанні щоденно друкувати на реєстраторах розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки і забезпечувати їх зберігання в книгах обліку розрахункових операцій.

Приписи наведеної норми передбачають особливості роботи РРО, які мають забезпечувати друкування таких звітів за кожний робочий день.

Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями) визначені Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою правління Національного банку України № 637 від 15.12.2004 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 13.01.2005 за № 40/10320 П (далі - Положення № 637).

Відповідно до пункту 2.2 Положення № 637, підприємства (підприємці) здійснюють розрахунки готівкою між собою і з фізичними особами (громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, які не здійснюють підприємницької діяльності) через касу як за рахунок готівкової виручки, так і за рахунок коштів, одержаних із банків. Зазначені розрахунки проводяться також шляхом переказу готівки для сплати відповідних платежів.

Підприємства (підприємці) здійснюють облік операцій з готівкою у відповідних книгах обліку.

В силу пункту 2.6 вищезазначеного Положення, уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.

Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.

У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).

Підприємствам, яким Законом України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг надано право проводити розрахунки готівкою із споживачами без використання РРО та РК і специфіка функціонування яких унеможливлює оформлення ними кожної операції касовим ордером (продаж проїзних і перевізних документів; білетів державних лотерей; квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів тощо), дозволяється оприбутковувати готівку наприкінці робочого дня за сукупністю операцій у цілому за робочий день з оформленням касовими документами і відображенням у відповідній книзі обліку.

Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.

Окрім того, згідно пункту 7.8 цього Положення визначено, що під час перевірок з`ясовується наявність у підприємства касової книги, а також відповідність її оформлення вимогам законодавства України. Крім того, перевіряється правильність ведення касової книги, оформлення в ній касових операцій із приймання та видачі готівкових коштів (у тому числі за строками), відповідність зазначених у ній сум прийнятої до каси або виданої з неї готівки даним прибуткових і видаткових касових ордерів, якість і своєчасність записів касира згідно із зазначеними в касовій книзі касовими документами, наявність підпису бухгалтера, який перевірив записи в касовій книзі за кількістю отриманих ним касових ордерів, правильність підрахунку в касовій книзі фактичних залишків готівки в касі на кінець дня тощо.

Системний аналіз вищевказаних норм законодавства свідчить, що суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, мають своєчасно та в повній мірі оприбутковувати усю готівку, що надходить до кас, та щоденно, тобто кожного робочого дня по закінченні зміни, але не пізніше 24 години цього ж дня, друкувати на РРО фіскальні звітні чеки і забезпечувати їх зберігання в КОРО. У разі недотримання суб`єктом господарювання при здійсненні діяльності пункту 9 статті 3 Закону №265/95-ВР та пункту 2.6 Положення № 637 до нього за рішенням відповідних органів застосовуються штрафні (фінансові) санкції згідно з вимогами Указу Президента України Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки .

Аналогічна правова позиція висловлена у рішеннях Верховного суду України від 13 березня 2014 року у справі № 21-5а14, від 14 червня 2016 року у справі №0870/11140/12 та в ухвалі від 30 квітня 2015 року у справі № 21-911а15.

Таким чином, у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням розрахункової книги оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: 1) фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО (даних розрахункової книги); 2) відображення на їх підставі готівки у книзі обліку розрахункових операцій. Невиконання будь-якої з цих дій є порушенням порядку оприбуткування готівки, за яке встановлена відповідальність. Тобто, визначальним для правильного оприбуткування готівки є друк Z-звіту та внесення відповідного запису в КОРО в будь-який момент протягом дня, в якому одержані/видані готівкові кошти, але не пізніше 24 години.

Згідно пункту 1.2 Положення, оприбуткування готівки - це проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій.

Стаття 2 Закону № 265/95-ВР визначає, що книга обліку розрахункових операцій - це прошнурована і належним чином зареєстрована в органах доходів і зборів книга, що містить щоденні звіти, які складаються на підставі відповідних розрахункових документів щодо руху готівкових коштів, товарів (послуг).

Згідно пункту 5 Розділу 4 Порядку реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, затвердженому наказом Міністерства фінансів України № 547 від 14.06.2016, використання книги ОРО, зареєстрованої на господарську одиницю, передбачає, зокрема, щоденне виконання записів про рух готівки та суми розрахунків, при цьому дані за сумами, отриманими від покупців (клієнтів), та дані за сумами, виданими покупцям (клієнтам), записуються окремо.

Відповідно до записів в книзі обліку розрахункових операцій (КОРО) позивачем здійснено записи: №1474 (по Z-звіту) про отримання готівкової виручки у сумі 7761,23 грн. Крім того, здійснено підклеювання фіскального звітного чеку (Z-звіту) №1474 від 11.12.2017 на суму 7 761, 41 грн.

Тобто, як вбачається із зазначеного, Z-звіт був роздрукований на наступний день, відповідно: 11.12.2017.

Зазначене обґрунтоване тим, що фіскальні звітні чеки за 10.12.2017 ТОВ МАНГО-ГРУП не могло роздрукувати в результаті збою програмного забезпечення, що призвело до того, що система керування не дала змоги вчасно закрити зміну. Тому фіскальний чек за 10 грудня 2017 року з технічних причин був роздрукований з перевищенням 24-годинного інтервалу 11 грудня 2017 року.

На підтвердження вказаної інформації, до матеріалів справи долучений договір № СОК 000004/17 про надання послуг з обслуговування та технічної підтримки від 01 березня 2017 року та від 01 січня 2018 року, відповідно до якого ТОВ СЕРВІС НД зобов`язується надавати послуги із сервісного обслуговування та виконувати ремонтні роботи на об`єктах Замовника (ТОВ МАНГО-ГРУП ), а замовник зобов`язується належним чином виконані роботи та надані послуги і здійснювати їх оплату.

Відповідно вказаною організацією, що займається сервісним обслуговуванням позивача, був складений акт за № 0038-18 від 17.01.2018 року та № 0252-18 від 18.04.2018 року про те, що на АЗС ТОВ МАНГО-ГРУП що знаходиться за адресою: Чернігівська обл, Варвинськй р-н, смт Варва, вул. Зарічна, (СЕККА ND-797, з.н НОМЕР_1 ) в результаті збою програмного забезпечення система керування не дала змоги вчасно закрити зміну. Тому Z-звіт № 1474 за 10.12.2017 року з технічних причин був роздрукований з перевищенням 24-годинного інтервалу, 11.12.2017 року.

Відповідно до змісту п. 2.6 Положення від 15.12.2004 року № 637 облік готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій здійснюється на підставі фіскальних звітних чеків РРО.

Позивачем роздруковано та вклеєно Z-звіт до Книги ОРО після відновлення робочої функції РРО наступного дня, та цього ж дня внесені відповідні записи до розділу 2 Книги ОРО.

Суд зазначає, що об`єктивною стороною такого правопорушення, як неоприбуткуванння готівки є приховування виручки, але проведення коштів через РРО із роздрукуванням Z-звіту є свідченням їх занесення до фіскальної пам`яті, що виключає приховування таких сум.

Як уже зазначалось, аналізом наведених вище правових норм визначено, що у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням розрахункової книги оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО (даних розрахункової книги) та відображення на їх підставі готівки у книзі обліку розрахункових операцій.

Наведене свідчить, що позивач здійснює оприбуткування готівкових коштів у відповідності пункту 2.6 Положення із застосуванням РРО.

Факт роздрукування Z-звітів і підкріплення їх у КОРО, відповідність суми готівкових коштів за результатами Z-звітів сумі готівкових коштів, визначеній в касових документах свідчать про те, що позивач не мав на меті занизити показники доходів.

Несвоєчасне роздрукування Z-звіту відбулося через технічні несправності, і не вказує на приховування виручки, у книгу КОРО було здійснено відповідні записи.

Зазначене дає підстави вважати про відсутність вини позивача.

Проаналізувавши викладені норми законодавства та встановлені обставини у справі, суд приходить до висновку, що у даному випадку відсутній факт правопорушення, тому у відповідача були відсутні правові підстави для застосування до позивача фінансових санкцій, передбачених пунктом 1 Указу Президента України Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки .

У відповідності до частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно із частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В даному випадку, з урахуванням вищенаведеного, відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів правомірність прийняття спірного рішення.

За таких обставин, системно проаналізувавши норми законодавства, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення відповідача від 31.01.2018 року №0004531409, а позовні вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно, беручи до уваги положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, на користь позивача підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача здійсненні ним судові витрати.

Керуючись ст.ст. 72-77, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України Окружний адміністративний суд м. Києва,-

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю МАНГО-ГРУП (01010, м. Київ, пров. Хрестовий, б.2, оф. 405, код ЄДРПОУ 39039648) задовольнити повністю;

2. Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення (форма С ) Головного управління ДФС у м. Києві від 31.01.2018 року № 0004531409, відповідно до якого ТОВ МАНГО-ГРУП (код ЄДРПОУ 39039648) нараховано штрафні санкцій у сумі 38 805,85 грн;

3. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю МАНГО-ГРУП (01010, м. Київ, пров. Хрестовий, б.2, оф. 405, код ЄДРПОУ 39039648) судові витрати у розмірі 1762 грн (одна тисяча сімсот шістдесят дві грн 00 коп) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у м. Києві.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення встановленого ст. 295 КАС України строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя Н.Г. Вєкуа

Дата ухвалення рішення19.09.2019
Оприлюднено22.09.2019
Номер документу84401770
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0004531409від 31.01.2018 року

Судовий реєстр по справі —826/6521/18

Ухвала від 28.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 17.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 13.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 13.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 31.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Рішення від 19.09.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

Ухвала від 03.06.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

Ухвала від 26.04.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні