ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43 Вн. № < Внутрішній Номер справи >
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
22.09.2009 р. < Час проголошення > № 12/199
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
головуючого - судді Цвіркуна Ю.І.,
при секретарі Рудик Т.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві про бездіяльність щодо перерахунку пенсії,
встановив:
Позивачі звернулися в адміністративний суд з позовами до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві про бездіяльність щодо перерахунку пенсії.
У своїх позовних вимогах позивачі просять: - визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві № 22136/12 від 21.09.2007 року в перерахуванні пенсії у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців; - скасувати рішення відповідача про відмову в праві на перерахунок пенсії; - визнати їх право на перерахунок пенсії; - зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в місті Києві перерахувати їм пенсію з 01.04.2007 року; - стягнути з відповідача на їх користь судові витрати.
В судовому засіданні позивачі позовні вимоги підтримали і зазначили, що згідно з положеннями Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб , постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року №594 "Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу у 2007 році", наказу Міністра оборони України від 14.04.2007 року №175 "Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних сил України" позивачам, як військовим пенсіонерам, повинна бути перерахована пенсія, однак відповідач відмовив їм у цьому, чим порушив їх законні права.
Представник відповідача позов не визнав, посилаючись на те, що згідно із положеннями чинного законодавства України підстав для перерахунку пенсії позивачам немає, а тому відмова у такому перерахунку прийнята правомірно.
Вислухавши учасників судового процесу, дослідивши письмові докази по справі, суд вважає, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити, виходячи з наступного.
У ч.2 ст.19 Конституції України закріплено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Указом Президента України від 01 березня 2001 року №121/2001 затверджено Положення про Пенсійний фонд України. Відповідно до п.2 цього Положення Пенсійний фонд України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України та цим Положенням.
Як встановлено в судовому засіданні, позивачі знаходяться на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в місті Києві і отримують пенсію відповідно до чинних законодавчих актів України як військові пенсіонери.
Станом на 01.04.2007 року ч.3 ст.43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" передбачала, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення за останньою штатною посадою перед звільненням, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством (у редакції Закону України від 04.04.2006 р. N 3591-IV)
Разом з тим, дію частини третьої статті 43 було зупинено на 2007 рік згідно із Законом України від 19.12.2006 р. N 489-V.
Відповідно до частин третьої статті 43 даного Закону із змінами, внесеними згідно із Законом України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України`від 28.12.2007 р. N 107-VI, пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, та у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
При цьому зміни, внесені підпунктом 4 пункту 29 розділу II Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України`від 28.12.2007р. N107-VI, визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. N 10-рп/2008.
Згідно із ч.3 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" в редакції Закону України від 16.12.2004 р. N 2255-IV, із змінами, внесеними згідно із Законом України від 03.04.2007 р. N 857-V, усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.
Статтею 105 Закону України Про Державний бюджет України на 2007 рік`установлено, що умови оплати праці працівників підприємств, установ та організацій, що фінансуються чи дотуються з бюджету, керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, а також умови грошового забезпечення військовослужбовців (осіб рядового і начальницького складу) затверджуються виключно Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 105 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" та з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу Кабінет Міністрів України 28.03.2007 року прийняв постанову N594 Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році , згідно із якою дозволено, зокрема, Міністерству оборони здійснювати у поточному році, починаючи з 1 квітня, преміювання військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу (насамперед осіб рядового, сержантського та старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом, осіб рядового, молодшого та середнього начальницького складу та осіб молодшого офіцерського складу) понад встановлений законодавством розмір у межах видатків, передбачених для грошового забезпечення у 2007 році.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.03.2007 року №594 Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році`Міністром оборони України прийнято наказ Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України . Даним наказом введено в дію з 01.04.2007 року граничні розміри премії, яка може бути виплачена у відсотках від грошового забезпечення військовослужбовцям.
У пункті 1 наказу Міністра оборони України від 14.04.2007 року №175 "Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України" передбачено, що з 1 квітня 2007 року введені в дію граничні розміри премії, яка може бути виплачена у відсотках від грошового забезпечення військовослужбовцям рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, які проходять військову службу за контрактом у Збройних Силах України, виходячи з посадових окладів і стажу безперервної військової служби.
Таким чином, враховуючи вищезазначені правові норми, постанова Кабінету Міністрів України від 28.03.2007 року №594 та наказ Міністра оборони від 14.04.2007 року №175 дозволяли, зокрема, Міністерству оборони України здійснювати у поточному році, починаючи з 1 квітня, преміювання військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу (насамперед осіб рядового, сержантського та старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом, осіб рядового, молодшого та середнього начальницького складу та осіб молодшого офіцерського складу) понад встановлений законодавством розмір у межах видатків, передбачених для грошового забезпечення у 2007 році.
Як з`ясовано судом під час розгляду та вирішення справи, постанова Кабінету Міністрів України від 28.03.2007 року №594 та наказ Міністра оборони України від 14.04.2007 року №175 втратили чинність. Так, зокрема, постанова Кабінету Міністрів України від 28.03.2007 року №594 втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу`від 7 листопада 2007 року N1294.
Разом з тим, в пункті 1 Указу Президента Про державну реєстрацію нормативно-правових актів та інших органів виконавчої влади від 03.10.1992 року № 493/92, передбачено, що з 1 січня 1993 року нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації
В суді не підтвердилося, що на час розгляду справи наказ Міністра оборони України від 14.04.2007 року №175 "Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних сил України" зареєстрований згідно із вищезазначеним Указом Президента України.
З огляду на пункт 5 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 р. N731, відповідний наказ Міністра оборони не підлягає державній реєстрації як нормативно-правовий акт.
Згідно із Указом Президента України Про опублікування актів законодавства України в інформаційному бюлетені "Офіційний вісник України" від 13 грудня 1996 року N1207/96 у інформаційному бюлетені публікуються державною мовою: закони України; укази і розпорядження Президента України, постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України, що мають нормативний характер; акти Конституційного Суду України; нормативно-правові акти Національного банку України; міжнародні договори України, що набрали чинності; нормативні акти міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, зареєстровані Міністерством юстиції України.
Тож у інформаційному бюлетені "Офіційний вісник України" публікуються закони та інші нормативно-правові акти України, акти Конституційного Суду України.
Окрім того, у п.п.1 пункту 8 Порядку оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 4 січня 2002 р. N3, передбачено, що на веб-сайті міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади розміщується така інформація, зокрема, нормативно-правові акти з питань, що належать до компетенції органу. Даний Порядок не передбачає розміщення на веб-сайті міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади усіх правових актів, виданих відповідним органом влади.
Підстав вважати, що даний наказ повинен пройти державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України та бути офіційно оприлюднений немає.
Отже, вбачається, що відповідний наказ Міністра оборони України не має ознак нормативно-правового акта.
У рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Київської міської ради професійних спілок щодо офіційного тлумачення частини третьої статті 21 Кодексу законів про працю України (справа про тлумачення терміну "законодавство") від 9 липня 1998 року N 12-рп/98 зазначається, що термін "законодавство", зокрема, треба розуміти так, що ним охоплюються закони України, чинні міжнародні договори України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також постанови Верховної Ради України, укази Президента України, декрети і постанови Кабінету Міністрів України, прийняті в межах їх повноважень та відповідно до Конституції України і законів України. З цього випливає, що наказ Міністра оборони України у тлумаченні Конституційного Суду України не є законодавством.
За таких обставин, суд вважає, що відповідач як суб`єкт владних повноважень, діючи в межах наданих йому повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією України та законами України, не має достатніх підстав для виконання наказу Міністра оборони України №175 від 14.04.2007 року "Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України" і проводити перерахунок пенсії позивачам.
При цьому, з метою однакового застосування судами загальної юрисдикції положень Конституції та законів України, судом враховується позиція адміністративних судів у даній категорії справ. Зокрема, береться до уваги ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 28.01.2009 року у справі №22-а-9884/08 за позовом гр. ОСОБА_10 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, ухвала Вищого адміністративного суду від 28.04.2009 року у справі за позовом ОСОБА_11 до Військового комісаріату АР Крим, Головного управління Пенсійного фонду АР Крим про перерахунок пенсії (копії у справі).
Крім того, позовна вимога про визнання права на перерахунок пенсії у адміністративних позовах позивачів викладена з недотриманням норм процесуального закону, тобто оформлена неправильно, оскільки з огляду на положення КАС України адміністративний позов не може містити вимоги про визнання права.
Враховуючи те, що присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів є справою адміністративної юрисдикції, у даному випадку позовну вимогу про визнання права на перерахунок пенсії не належить розглядати в порядку цивільного судочинства, а тому справа у цій частині вимог не може бути закрита на підставі п.1 ч.1 ст.157 КАС України. Тож у задоволенні даної позовної вимоги також слід відмовити.
Таким чином, з`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову.
На основі встановленого, керуючись ст.ст.86, 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
постановив:
В задоволенні позову ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 відмовити.
Строк і порядок набрання судовим рішенням законної сили встановлені у статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо інше не встановлено цим Кодексом.
Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України -з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Заява і скарга подаються до адміністративного суду апеляційної інстанції у порядку, що передбачені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Цвіркун Ю.І.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2009 |
Оприлюднено | 23.09.2019 |
Номер документу | 84416342 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Цвіркун Ю.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні