Справа № 560/2170/19
РІШЕННЯ
іменем України
23 вересня 2019 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П.
розглянувши адміністративну справу за позовом керівника Городоцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Гуківського ліцею Гуківської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Керівник Городоцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернувся до суду з позовом до Гуківського ліцею Гуківської сільської ради, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Гуківського ліцею Гуківської сільської ради Чемеровецького району Хмельницької області щодо незабезпечення пожежної безпеки у навчальному закладі відповідно до вимог ч.3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України та зобов`язати Гуківський ліцей Гуківської сільської ради вжити заходи, необхідні для усунення порушень протипожежної безпеки та направлені на забезпечення пожежної безпеки у Гуківському ліцеї Гуківської сільської ради Чемеровецького району Хмельницької області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на підставі рішення № 1-31/2018 сесії Гуківської сільської ради від 18.05.2018 Про зміну типу назви закладів освіти та створення опорного закладу , створено опорний заклад Гуківська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Гуківської сільської ради шляхом перейменування Гуківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Гуківської сільської ради (код 21329313) в Гуківський ліцей Гуківської сільської ради Чемеровецького району Хмельницької області з утворенням філій: Марянівська початкова школа, Жабинецька початкова школа, Пуклякська гімназія, Пятничанська гімназія Чемеровецького району Хмельницької області.
У період з 21.05.2018 до 25.05.2018 Чемеровецьким районним сектором ГУ ДСНС у Хмельницькій області проведено позапланову перевірку у Гуківській загальноосвітній школі I-ІІІ ступенів Чемеровецького району Хмельницької області з питань дотримання у навчальному закладі законодавства у сфері протипожежної безпеки.
За результатами проведеної перевірки встановлено численні грубі порушення вимог законодавства щодо пожежної безпеки в діяльності закладу, що зафіксовано в акті від 25.05.2018 за № 90.
Вказує, що з актом перевірки ознайомлено директора Гуківської ЗОШ І-ІІІ ступенів ОСОБА_1 , про що свідчить підпис в акті №90 від 21.05.2018.
Крім того, 25.05.2018 Чемеровецьким районним сектором ГУ ДСНС у Хмельницькій області директору навчального закладу ОСОБА_1 внесено припис №90 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки зі строком виконання до 30.08.2018.
Зазначає, що в порушення п.1.2, 1.4 Розділу V Правил протипожежної безпеки України затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №262/26697, Державних будівельних норм України (далі - ДБН) В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту приміщення ЗОШ обладнано системою оповіщення про пожежу та евакуацією людей І типу.
Всупереч вимогам п. 2.5 Розділу III Правил, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
Вказує, що виявлено ряд інших порушень, зокрема порушення вимог ст. 20 Кодексу цивільного захисту України та ст. 2 Постанови Кабінету міністрів України №1200 від 19.08.2002, п.1.6, 1.7 Розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні.
Зазначає, що порушення, які зафіксовано в акті позапланової перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 25.05.2018 за №90 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю і здоров`ю дітей, які перебувають у закладі освіти, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванні людей.
Вказує, що 24.05.2018 державним інспектором з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки Чемеровецького РС Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області відносно завгоспа Гуківської ЗОШ ОСОБА_2 складено адміністративний протокол серії ХМ №008304 за ознаками адміністративного правопорушення, передбаченого ст.175 КУпАП (порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки) та постановою від 25.05.2018 серії ХМ №008304 накладено стягнення у виді штрафу, який сплачено в повному обсязі. Згідно інформації Гуківського ліцею, припис від 25.05.2018 за № 90 виконано частково.
Зазначає, що станом на момент звернення до суду не усунутими залишаються такі порушення: приміщення навчального закладу не обладнано системою оповіщення про пожежу, дерев`яні конструкції не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, працівників не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, залишаються не демонтованими будівельні матеріали на коридорах.
Крім того, Чемеровецьким районним сектором ГУ ДСНС у Хмельницькій області на 2018 - 2019 навчальний рік не погоджено акти готовності Гуківського ліцею Гуківської сільської ради Чемеровецького району Хмельницької області до навчального року, а тому на даний час вони функціонують без відповідних актів.
Вказує, що вищевказані факти вказують на тривалу бездіяльність органу управління закладом, в особі керівника ліцею, що призводить до порушення вимог чинного законодавства та ставить під небезпеку життя і здоров`я учнів та персонал навчального закладу.
Ухвалою від 30.07.2019 суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач у наданий судом термін не скористався своїм правом надати відзив на позовну заяву. 09.08.2019 надіслав копію розпорядження Гуківської сільської ради №37/2019-р/о від 06 серпня 2019 року "Про внесення змін до місцевого бюджету на 2019 рік".
Дослідивши позовну заяву, а також оцінивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази у їх взаємозв`язку та сукупності, суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив, що на підставі рішення № 1-31/2018 сесії Гуківської сільської ради від 18.05.2018 Про зміну типу назви закладів освіти та створення опорного закладу , створено опорний заклад Гуківська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Гуківської сільської ради шляхом перейменування Гуківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Гуківської сільської ради (код 21329313) в Гуківський ліцей Гуківської сільської ради Чемеровецького району Хмельницької області з утворенням філій: Марянівська початкова школа, Жабинецька початкова школа, Пуклякська гімназія, Пятничанська гімназія Чемеровецького району Хмельницької області.
У період з 21.05.2018 до 25.05.2018 Чемеровецьким районним сектором ГУ ДСНС у Хмельницькій області проведено позапланову перевірку у Гуківській загальноосвітній школі I-ІІІ ступенів Чемеровецького району Хмельницької області з питань дотримання у навчальному закладі законодавства у сфері протипожежної безпеки.
За результатами проведеної перевірки встановлено численні грубі порушення вимог законодавства щодо пожежної безпеки в діяльності закладу, що зафіксовано в акті від 25.05.2018 за № 90, а саме: - в порушення п.1.2, 1.4 Розділу V Правил протипожежної безпеки України затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №262/26697, Державних будівельних норм України (далі - ДБН) В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту приміщення ЗОШ обладнано системою оповіщення про пожежу та евакуацією людей І типу; - всупереч вимогам п. 2.5 Розділу III Правил, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; - порушення вимог ст. 20 Кодексу цивільного захисту України та ст. 2 Постанови Кабінету міністрів України №1200 від 19.08.2002, п.1.6, 1.7 Розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні.
З актом перевірки ознайомлено директора Гуківської ЗОШ І-ІІІ ступенів ОСОБА_1 , про що свідчить підпис в акті №90 від 21.05.2018.
24.05.2018 державним інспектором з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки Чемеровецького РС Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області відносно завгоспа Гуківської ЗОШ ОСОБА_2 складено адміністративний протокол серії ХМ №008304 за ознаками адміністративного правопорушення, передбаченого ст.175 КУпАП (порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки) та постановою від 25.05.2018 серії ХМ №008304 накладено стягнення у виді штрафу, який сплачено в повному обсязі.
25.05.2018 Чемеровецьким районним сектором ГУ ДСНС у Хмельницькій області директору навчального закладу ОСОБА_1 внесено припис №90 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки зі строком виконання до 30.08.2018.
Згідно інформації Гуківського ліцею, припис від 25.05.2018 за № 90 виконано частково.
Суд звертає увагу, що станом на момент розгляду справи не усунутими залишаються такі порушення: приміщення навчального закладу не обладнано системою оповіщення про пожежу, дерев`яні конструкції не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, працівників не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, залишаються не демонтованими будівельні матеріали на коридорах.
Вищевказані факти вказують на тривалу бездіяльність органу управління закладом, в особі керівника ліцею, що призводить до порушення вимог чинного законодавства та ставить під небезпеку життя і здоров`я учнів та персонал навчального закладу.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відповідно до частин першої, другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення.
Згідно з частиною другою статті 51 та частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно із підпунктами 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 пункту 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.
Згідно п.4 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України (затверджені наказом Міністерства освіти і науки України 15.08.2016 № 974) пожежна безпека в закладах та установах забезпечується шляхом проведення організаційних і практичних заходів та використання технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки учасників навчально-виховного процесу, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
За пунктом 5 вказаних Правил забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства.
Згідно Статуту Гуківського ліцею Гуківської сільської ради Чемеровецького району Хмельницької області (затвердженого рішенням сесії Гуківської сільської ради від 18.05.2018 №1-31/2018) засновником ліцею є Гуківська сільська рада Чемеровецького району Хмельницької області. Ліцей є юридичною особою, має штамп, печатку та має у своєму складі філії, із дошкільними структурними підрозділами. Фінансування ліцею здійснюється Гуківською сільською радою (Гуківською ОТГ).
Відповідно до розділу V Статуту, управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчим документами, здійснюють: засновник; керівник ліцею; колегіальний орган управління ліцеєм; колегіальний орган громадського самоврядування.
Згідно п. 4.2.2 Статуту, керівник ліцею, серед іншого, здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність ліцею, та є представником ліцею у відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами і діє без довіреності в межах повноважень, передбачених законом та установчими документами закладу.
Положення ч.2 ст. 43 Закону України Про загальну середню освіту визначають, що утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти фінансуються за рахунок коштів засновника (засновників) цих закладів.
Відповідно до ст. 43 Конституції України, ч. 2 ст. 153 Кодексу законів про працю України, ст. 26 Закону України Про освіту , забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання, праці та виховання у закладах освіти покладається на їх власника або уповноважений ним орган, керівника закладу.
Згідно з ч.1 ст.17 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.7 ч.1 ст. 53 Закону України Про освіту передбачено, що здобувачі освіти мають право на безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці.
У статті 3 Конституції України зазначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність.
Праву громадян на належні та безпечні умови здобуття освіти кореспондує обов`язок органів місцевого самоврядування створювати та забезпечувати належні умови здобуття освіти.
Відповідно до статті 3 Конвенції про права дитини, ратифікованої постановою Верховної Ради Української РСР від 27 лютого 1991 року № 789-ХІІ, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів. Держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду.
На думку суду виявленні порушення законодавства ігноруються та не усунуті тривалий термін, оскільки з часу проведення перевірки не вжито заходів до їх усунення, отже такі порушення продовжують створювати загрозу життю та здоров`ю учнів та персоналу навчального закладу.
Щодо підтвердження представництва інтересів держави під час звернення до суду з даним адміністративним позовом, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.3 ст.23 ЗУ Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті. Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань. Представництво в суді інтересів держави в особі Кабінету Міністрів України та Національного банку України може здійснюватися прокурором Генеральної прокуратури України або регіональної прокуратури виключно за письмовою вказівкою чи наказом Генерального прокурора або його першого заступника чи заступника відповідно до компетенції.
Тобто, прокурор може звернутися до суду в особі суб`єкта владних повноважень, зокрема, у випадках коли у суб`єкта владних повноважень відсутнє законне право на звернення до адміністративного суду для захисту порушеного права та в інтересах держави (в даному випадку з позовною заявою про вжиття заходів, спрямованих на усунення порушень протипожежної безпеки).
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що перевіркою встановлено порушення відповідачем вимог законодавства, що створює загрозу життю та здоров`ю учнів та персоналу навчального закладу, тому з метою недопущення спричинення такої шкоди суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки у позивача відсутні витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому немає підстав для стягнення судових витрат з відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов керівника Городоцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Гуківського ліцею Гуківської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Гуківського ліцею Гуківської сільської ради Чемеровецького району Хмельницької області щодо незабезпечення пожежної безпеки у навчальному закладі відповідно до вимог ч.3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України.
Зобов`язати Гуківський ліцей Гуківської сільської ради вжити заходи, необхідні для усунення порушень протипожежної безпеки та направлені на забезпечення пожежної безпеки у Гуківському ліцеї Гуківської сільської ради Чемеровецького району Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Керівник Городоцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Грушевського, 80,Городок,Городоцький район, Хмельницька область,32000 , код ЄДРПОУ - 02911102) Відповідач:Гуківський ліцей Гуківської сільської ради (вул. Папаніна, 66,Гуків,Чемеровецький район, Хмельницька область,31660 , код ЄДРПОУ - 21329313)
Головуючий суддя О.П. Шевчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2019 |
Оприлюднено | 24.09.2019 |
Номер документу | 84429763 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Шевчук О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні