Рішення
від 11.09.2019 по справі 905/1170/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

11.09.2019 Справа № 905/1170/19

Господарський суд Донецької області у складі судді Харакоза К.С.,

секретар судового засідання Стрюкова А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Керівника Артемівської місцевої прокуратури Донецької області, м.Бахмут, Донецька область,

інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, м.Костянтинівка, Донецька область,

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Рутекс Керам", с.Зеленопілля, Бахмутський район, Донецька область,

про дострокове розірвання договору оренди землі та повернення земельних ділянок державі,

за участю представників сторін:

прокурор: Хряк О.О.,

від позивача: не з`явився,

від відповідача: Панасенко О. Я., ордер

Керівник Артемівської місцевої прокуратури Донецької області, м.Бахмут, Донецька області, в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, м.Костянтинівка, Донецька область, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Рутекс Керам", с.Зеленопілля, Бахмутський район, Донецька область, про дострокове розірвання договору оренди землі та повернення земельних ділянок державі.

В обґрунтування позовних вимог керівник Артемівської місцевої прокуратури посилається на неналежне виконання відповідачем зобов`язань за договором оренди землі від 30.11.2004 в частині використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, а саме для видобування корисних копалин, для чого відповідачем було знято поверхневий шар ґрунту, на земельних ділянках з кадастровим номером 1420986500:01:015:0017, площею 32,0000 га рілля, та з кадастровим номером 1420986500:01:012:0002, площею 325,7437 га, які розташовані за межами населених пунктів Опитненської сільської ради Бахмутського району, без дотримання вимог земельного законодавства України, що є порушенням п."а" ч.1 ст.96 Земельного кодексу України, ст.35 Закону України "Про охорону земель".

28.08.2019 від керівника Артемівської місцевої прокуратури надійшла заява про зменшення позовних вимог №01-38-3917-вих від 21.08.2019 в якій останній виклав позовні вимоги в наступній редакції: 1. Розірвати договір оренди землі, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області та Товариством з обмеженою відповідальністю Рутекс Керам , який зареєстрований в Артемівському райвідділі ДРФ ДП ЦДЗК за №5 від 30.11.2004; 2. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Рутекс Керам повернути земельні ділянки загальною площею 358,1115га (з них земельна ділянка площею 32га з кадастровим номером 1420986500:01:015:0017, земельна ділянка площею 325,7437га з кадастровим номером 1420986500:01:012:0002, площею 0,3678га з кадастровим номером 1420986500:01:013:0004), які розташовані за межами населених пунктів Опитненської сільської ради Бахмутського району Донецької області, за актом приймання та передачі у розпорядження держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області.

Заява подана відповідно до приписів ст. 46 Господарського процесуального кодексу України, прийнята судом до розгляду, у зв`язку з чим позовні вимоги розглядаються з її врахуванням.

Прокурор під час розгляду справи наполягав на задоволенні позовних вимог з урахуванням наданої заяви про зміну позовних вимог.

Позивач під час розгляду даної справи надав письмові пояснення відносно позовних вимог прокурора б/н та б/д (вх.№15006/19 від 26.07.2019), в яких просив закрити провадження у справі з причин того, що станом на сьогодні ТОВ "Рутекс Керам" всі виявлені порушення усунені та земельні ділянки з кадастровим номером 1420986500:01:015:0017, та з кадастровим номером 1420986500:01:012:0002, які розташовані за межами населених пунктів Опитненської сільської ради Бахмутського району, приведені до первісного стану.

У відповіді №01-38-3916-вих від 21.08.19 на пояснення позивача, прокурор вказує про неналежне виконання Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області своїх повноважень щодо проведення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю), а саме не забезпечило заходів з метою перевірки стану виконання вимог приписів №490-ДК/0004/Пр/03/01/-19, №490-ДК/0001/Пр/03/01/-19 від 25.01.2019 р, а обмежилось лише письмовим повідомленням товариства про виконання вимог приписів. Також, Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області залишено без реагування та відповіді надіслані на її адресу Артемівською місцевою прокуратурою Донецької області листи №01-38-902вих19 від 06.03.2019 та №01-38-2203вих 19 від 16.05.2019 із пропозицією останньому вжити заходи щодо дострокового розірвання договору оренди землі.

Відповідач у відзиві від 26.07.2019 року заперечував проти задоволення позовних вимог прокурора з огляду на те, що відповідачем було усунуто виявлені порушення, та земельні ділянки з кадастровим номером 1420986500:01:015:0017, площею 32,0000 га рілля, та з кадастровим номером 1420986500:01:012:0002, площею 325,7437 га, які розташовані за межами населених пунктів Опитненської сільської ради Бахмутського району, приведені до первісного стану. Під час розгляду справи відповідач наголошував на тому, що ним було виконано вимоги припису, виданого Головним управлінням Держгеокадастру в Донецькій області за результатами перевірки, та сплачені накладені стягнення.

У відповіді на відзив прокурор зазначає про те, що складені старшим державним інспектором - в.о. начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Бахмутському, Лиманському, Слов`янському районах та м.м. Бахмуті, Лимані і Слов`янську управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Донецькій області 10.07.19 акти обстеження земельних ділянок №№203-ДК/206/АО/Ю/01/-19, 203-ДК/205/АО/Ю/01/-19, та акти перевірки №203-ДК/206/АП/09/01/-19, 203-ДК/207/АП/09/01/-19 є недопустимими доказами з огляду на те, що вони складені з порушенням ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . На думку прокурора, позивачем 10.07.2019 було проведено планові перевірки замість позапланових - перевірок стану виконання відповідачем виданих раніше приписів. Також, прокурор вказує на відсутність вказаних актів на офіційному сайті ГУ Держгеокадастру у Донецькій області та на загальнодоступному інспекційному порталі, що є порушенням ст. 8 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Розглянувши матеріали справи, дослідивши обставини спору, доводи учасників судового процесу суд встановив наступне.

30.11.2004 між Артемівською (нині Бахмутською) районною державною адміністрацією, як орендодавцем та Товариством з обмеженою відповідальністю Рутекс-Керам (далі - ТОВ Рутекс Керам ), як орендарем укладено договір оренди землі (далі - Договір), відповідно до якого орендарю надано в строкове платне володіння і користування земельні ділянки, які знаходяться в межах території Опитненської сільської ради Артемівського (нині Бахмутського) району Донецької області, кадастровий номер 1420986500:01:000:0003, які мають загальну площу 606,97га, у тому числі: 309,94 га із земель постійного користування ТОВ Рутекс Керам , з яких: 230,05га рілля; 9,40га господарські шляхи; 60,83га стадія відновлення родючості; 7,50га полезахисні смуги; 2,16га яри; 297,03га із земель запасу, з яких: 7,84га рілля; 4,74га господарські шляхи; 177,90га стадія відновлення родючості; 7,05га полезахисні лісосмуги; 28,50га яри.

Відповідно до п.2.1 Договору земельні ділянки передаються в оренду із цільовим призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Згідно з п.2.2 Договору його укладено на термін 5 років, починаючи з дати реєстрації.

Пунктом 3.2 Договору передбачено право орендодавця вимагати від орендаря використовувати земельні ділянки у відповідності до мети, визначеної у пункті 2.1 цього договору, забезпечення екологічної безпеки землекористування шляхом додержання вимог земельного і природоохоронного законодавства, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі, своєчасного внесення орендної плати.

В свою чергу пунктом 4.2 Договору передбачено обов`язок орендаря забезпечити використання землі за цільовим призначенням.

В пункті 5.3 Договору наведені підстави для розірвання договору. Так, зокрема, на вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду у випадках невиконання сторонами їх обов`язків, передбачених за договором, у разі випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди, яке суттєво перешкоджає передбаченому договором використанню земельних ділянок, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Вказаний договір зареєстрований у Артемівському райвідділі ДРФ ДП ЦДЗК , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.11.2004, та посвідчено приватним нотаріусом Артемівського районного нотаріального округу Кудіновою О.А. 30.11.2004 року, зареєстровано в реєстрі за №1881.

У подальшому, 10.03.2005 між Артемівською районною державною адміністрацією та ТОВ Рутекс-Керам укладено договір про внесення змін, відповідно до якого внесено зміни до пункту 2.2 розділу 2 Договору в частині терміну дії договору Договір укладається на термін 49 років, починаючи з дати його реєстрації . Договір про внесення змін зареєстрований 14.03.2005 за №040514800001.

Отже, строк дії Договору оренди землі №5 від 30.11.2004 стан до 30.11.2053.

На підставі розпорядження голови Артемівської районної державної адміністрації №649 від 04.10.2007 внесено зміни до Договору, а саме абзац 1 пункту 2.1 Мета використання земельної ділянки розділу 2 Умови договору викладено в наступній редакції: Земельні ділянки передаються в оренду для ведення підсобного сільського господарства та пункт 8 Орендна плата розділу 2 Умови договору викладено в новій редакції. Договір про внесення змін зареєстрований 25.10.2007 за №040714800004.

Відповідно до договору про внесення змін б/н, укладеному 08.06.2016 між ГУ Держгеокадастру у Донецькій області та ТОВ Рутекс Керам внесено зміни до Договору, а саме абзац 2 розділу 1 Предмет договору викладено в наступній редакції: Земельні ділянки, що передаються в оренду, виділені в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку, та мають загальну площу 378,3931га, а саме земельна ділянка площею 0,3678га (кадастровий номер 1420986500:01:013:0004); земельна ділянка площею 20,2816га (кадастровий номер 1420986500:01:012:0001); земельна ділянка площею 357,7437 га (кадастровий номер 1420986500:01:015:0015) (а.с. 85-86).

Згідно з інформацією Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м.Бахмуті ГУ Держгеокадастру у Донецькій області №0-5-0.171-311/111-19 від 22.03.2019 та Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №157492474 від 25.02.2019, відповідно до технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1420986500:01:015:0015 було сформовано та 21.09.2018 зареєстровано у Державному земельному кадастрі земельну ділянку площею 32,00га (кадастровий номер 1420986500:01:015:0017) та земельну ділянку площею 325,7437га (кадастровий помер 1420986500 :01:012:0002).

Відповідно до договору про внесення змін б/н, укладеному 23.10.2018 між ГУ Держгеокадастру у Донецькій області та ТОВ Рутекс Керам внесено зміни до Договору, а саме абзац 2 розділу 1 Предмет договору викладено в наступній редакції: Земельні ділянки, що передаються в оренду, виділені в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку, та мають загальну площу 358,1115 га, а саме земельна ділянка площею 0,3678га (кадастровий номер 1420986500:01:013:0004); земельна ділянка площею 32,0000га (кадастровий номер 1420986500:01:015:0017); земельна ділянка площею 325,7437 га (кадастровий номер 1420986500:01:012:0002) (а.с. 147-148).

На виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області №490-ДК від 11.12.2018, з метою реалізації державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів, старшим державним інспектором - в.о. начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Бахмутському, Лиманському, Слов`янському районах та м.м. Бахмуті, Лимані і Слов`янську управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Донецькій області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства ТОВ Рутекс Керам при користуванні земельними ділянками державної форми власності, сільськогосподарського призначення, з кадастровими номерами 1420986500:01:012:0002, 1420986500:01:015:0017, які за Договором оренди землі №5 від 30.11.2004 (з урахуванням внесених змін) перебувають в оренді у ТОВ Рутекс Керам .

За результатами проведеної перевірки встановлено, що на земельній ділянці державної форми власності з кадастровим номером 1420986500:01:015:0017, площею 32,0000га рілля, яка розташована за межами населених пунктів Опитненської сільської ради Бахмутського району знято поверхневий шар ґрунту на площі 0,3608га. Дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки відсутній. Проект зміни цільового призначення земельної ділянки відсутній. За результатами перевірки складено Акт обстеження земельної ділянки №490-ДК/8/АО/10/01/-19 та Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №490-ДК/16/АП/09/01/-19 (а.с. 34, 35).

Також, за результатами перевірки земельної ділянки з кадастровим номером 1420986500:01:012:0002, площею 325,7437га, яка розташована за межами населених пунктів Опитненської сільської ради Бахмутського району встановлено, що на площі 1,2000га знято поверхневий шар ґрунту. Дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки відсутній. Проект зміни цільового призначення земельної ділянки відсутній. За результатами перевірки складено Акт обстеження земельної ділянки №490-ДК/7/АО/10/01/-19 та Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №490-ДК/15/АП/09/01/-19 (а.с. 36, 37).

Старшим державним інспектором Відділу контролю та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Донецькій області 25.01.2019 винесено приписи №490-ДК/0004/Пр/03/01/-19, №490-ДК/0001/Пр/03/01/-19, які отримані генеральним директором ТОВ Рутекс Керам ОСОБА_1 особисто 25.01.2019 (а.с. 50, 52).

За результатами проведення вказаної перевірки старшим держаним інспектором - в.о. начальника відділу контролю за використанням та охороною земель у Бахмутському, Лиманському, Слов`янському районах та мм.Бахмуті, Лимані і Слов`янську ГУ Держгеокадастру у Донецькій області, встановлено факт використання частини земельних ділянок кадастровий номер 1420986500:01:015:0017 та кадастровий номер 1420986500:01:012:0002 не за цільовим призначенням, а саме частково поверхневий шар ґрунту знято, про що було складено протоколи про адміністративне правопорушення від 25.01.2019 року (а.с. 38-45)

Відповідно до здійснених старшим Державним інспектором Відділу контролю за використанням та охороною земель у Бахмутському, Лиманському, Слов`янському районах та мм.Бахмуті, Лимані і Слов`янську ГУ Держгеокадастру у Донецькій області розрахунків шкоди на підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007 (із змінами), розмір завданих державі збитків внаслідок використання ТОВ Рутекс Керам земельних ділянок не за цільовим призначенням та зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу склав 5 314,08 грн. та 9 859,83 грн. відповідно (земельна ділянка площею 0,3608 га, кадастровий номер 1420986500:01:015:0017) та 32793,22грн. та 17674,31 грн. відповідно (земельна ділянка площею 1,2000га, кадастровий номер 1420986500:01:012:0002).

За порушення ТОВ Рутекс Керам пункту а частини 1 ст. 96 ЗК України, а саме використання земельних ділянок з кадастровими номерами 1420986500:01:015:0017, 1420986500:01:012:0002 не за цільовим призначенням та зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту), що призвело до заподіяння матеріальної шкоди державі, генерального директора ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.ст. 53, 53-3 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафів в розмірі 340 грн. кожний, про що старшим державним інспектором - в.о. начальника Відділу з контролю за використанням та охороною земель у Бахмутському, Лиманському, Слов`янському районах та м.м. Бахмуті, Лимані і Слов`янську Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Донецькій області винесено 28.01.2019 постанови про накладення адміністративного стягнення №№490-ДК/0001/По/08/01/-19, 490-ДК/0002/По/08/01/-19 (а.с. 46-49).

Як вбачається з матеріалів справи, та про що зазначає прокурор у позовній заяві, постанови про накладення адміністративного стягнення відповідачем не оскаржувались, накладені за вчинення адміністративних правопорушень стягнення сплачено у добровільному порядку. Так, відповідно до платіжних доручень №№25,26,28,29 від 07.02.2019 ТОВ Рутекс Керам відшкодовано в добровільному порядку шкоду, завдану використанням земельних ділянок з кадастровими номерами 1420986500:01:015:0017 та 1420986500:01:012:0002 не за цільовим призначенням та зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту).

На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 10.07.2019 №203-ДК, 10.07.2019 року старшим державним інспектором - в.о. начальника Відділу з контролю за використанням та охороною земель у Бахмутському, Лиманському, Слов`янському районах та м.м. Бахмуті, Лимані і Слов`янську Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Донецькій області, було проведено повторно перевірку земельних ділянок з кадастровим номером 1420986500:01:015:0017 та з кадастровим номером 1420986500:01:012:0002, які розташовані за межами населених пунктів Опитненської сільської ради Бахмутського району; та за результатами перевірки складено Акти обстеження земельної ділянки №203-ДК/206/АО/10/01/-19 та № 203-ДК/205/АО/10/01/-19, а також Акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки 203-ДК/206/АП/09/01/-19 та № 203-ДК/207/АП/09/01/-19, в яких зазначено, що на момент обстеження порушень не виявлено (а.с. 149-156).

02.09.2019 між ГУ Держгеокадастру у Донецькій області та ТОВ Рутекс Керам було укладено договір про внесення змін до договору оренди земельних ділянок, а саме абзац 2 розділу 1 Предмет договору викладено в наступній редакції: Земельні ділянки, що передаються в оренду, виділені в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку, та мають загальну площу 326,1115 га, а саме земельна ділянка площею 0,3678га (кадастровий номер 1420986500:01:013:0004); земельна ділянка площею 325,7437 га (кадастровий номер 1420986500:01:012:0002) (а.с. 147-148).

Оцінюючи позовні вимоги, суд виходить з наступного.

Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Згідно зі ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтями 24, 25 Закону України "Про оренду землі" унормовано права та обов`язки орендодавця та орендаря. Зокрема, орендодавець має право вимагати від орендаря використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; своєчасного внесення орендної плати, а орендар, у свою чергу, самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі, за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження; орендар зобов`язаний приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку.

Згідно ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Статтею 141 Земельного кодексу України визначено, зокрема, що підставою припинення права користування земельною ділянкою є використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.

Водночас, статтею 143 Земельного кодексу визначено підстави для примусового припинення прав на земельну ділянку. Так, примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку, зокрема, у разі використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; та неусунення допущених порушень законодавства (забруднення земель радіоактивними і хімічними речовинами, відходами, стічними водами, забруднення земель бактеріально-паразитичними і карантинно-шкідливими організмами, засмічення земель забороненими рослинами, пошкодження і знищення родючого шару ґрунту, об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушення встановленого режиму використання земель, що особливо охороняються, а також використання земель способами, які завдають шкоди здоров`ю населення) в строки, встановлені вказівками (приписами) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Статтею 144 Земельного кодексу України визначено порядок припинення права користування земельними ділянками, які використовуються з порушенням земельного законодавства.

Так, у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля складає протокол про порушення та видає особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк. Якщо особа, яка допустила порушення земельного законодавства, не виконала протягом зазначеного строку вказівки державного інспектора щодо припинення порушення земельного законодавства, державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля відповідно до закону накладає на таку особу адміністративне стягнення та повторно видає вказівку про припинення правопорушення чи усунення його наслідків у 30-денний строк.

У разі неусунення порушення земельного законодавства у 30-денний строк державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля звертається до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про припинення права користування земельною ділянкою.

Рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про припинення права користування земельною ділянкою може бути оскаржене землекористувачем у судовому порядку.

З матеріалів справи вбачається, що 25.01.2019 старшим держаним інспектором - в.о. начальника відділу контролю за використанням та охороною земель у Бахмутському, Лиманському, Слов`янському районах та мм.Бахмуті, Лимані і Слов`янську ГУ Держгеокадастру у Донецькій області було складено протокол про адміністративне правопорушення, відповідно до якого 25.01.2019 під час перевірки встановлено факт використання частини земельної ділянки кадастровий номер 1420986500:01:015:0017 та кадастровий номер 1420986500:01:012:0002 не за цільовим призначенням та цього ж дня було винесено постанови про накладення адміністративного стягнення №№490-ДК/0001/По/08/01/-19, 490-ДК/0002/По/08/01/-19 від 28.01.2019, розрахованого відповідно до актів перевірки від 17.01.2019 року.

В судових засіданнях представник відповідача неодноразово наголошував на усуненні виявлених порушень земельного законодавства. Представник прокуратури в судових засіданнях щодо усунення відповідачем порушень відповідачем не заперечував. Отже, відповідачем виконані застосовані до нього згідно вимог ст.144 ЗК України міри реагування.

Як свідчать матеріали справи, 10.07.2019 року старшим державним інспектором - в.о. начальника Відділу з контролю за використанням та охороною земель у Бахмутському, Лиманському, Слов`янському районах та м.м. Бахмуті, Лимані і Слов`янську Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Донецькій області було проведено повторно перевірку земельних ділянок з кадастровим номером 1420986500:01:015:0017 та з кадастровим номером 1420986500:01:012:0002, які розташовані за межами населених пунктів Опитненської сільської ради Бахмутського району; та за результатами перевірки складено Акти обстеження земельної ділянки №203-ДК/206/АО/10/01/-19 та № 203-ДК/205/АО/10/01/-19, а також Акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки 203-ДК/206/АП/09/01/-19 та № 203-ДК/207/АП/09/01/-19, в яких зазначено, що на момент обстеження земельних ділянок порушень не виявлено.

За змістом статті 31 цього Закону договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Частиною 1 статті 32 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору.

Відповідно до п. 28 договору дія договору припиняється шляхом його розірвання, зокрема, за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

Прокурор в якості правової підстави для дострокового розірвання вказаного договору зазначає ст. 143 Земельного кодексу України, а саме: використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, що спричинило виведення її із земель сільськогосподарського обігу та є істотнім порушенням договору оренди земельних ділянок від 30.11.2004.

Згідно зі статтею 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Оцінка порушення договору як істотного здійснюється відповідно до критеріїв, що встановлені наведеною нормою. Оціночне поняття істотності порушення договору законодавець розкриває за допомогою іншого оціночного поняття - "значної міри" позбавлення сторони того, на що вона розраховувала при укладенні договору. Істотність порушення визначається виключно за об`єктивними обставинами, що склалися у сторони, яка вимагає розірвання договору. В такому випадку вина (як суб`єктивний чинник) сторони, що припустилася порушення договору, не має будь-якого значення і для оцінки порушення як істотного, і для виникнення права вимагати розірвання договору на підставі частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України.

Іншим критерієм істотного порушення договору закон визнає розмір завданої порушенням шкоди, який не дозволяє потерпілій стороні отримати очікуване при укладенні договору. При цьому йдеться не лише про грошовий вираз завданої шкоди, прямі збитки, а й випадки, коли потерпіла сторона не зможе використати результати договору.

За змістом ст. 651 Цивільного кодексу України істотним слід визнавати таке порушення, що тягне за собою для іншої сторони неможливість досягнення мети договору, тобто, вирішуючи питання про оцінку істотності порушення стороною договору, суди повинні встановити не лише наявність істотного порушення договору, але й наявність шкоди, завданої цим порушенням другою стороною, яка може бути виражена у вигляді реальних збитків та (або) упущеної вигоди, її розмір, а також установити, чи є справді істотною різниця між тим, на що має право розраховувати сторона, укладаючи договір, і тим, що в дійсності вона змогла отримати.

Наведене узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною у постанові від 18 вересня 2013 року у справі № 6-75цс13.

Згідно наявного в матеріалах справи розрахунку шкоди, заподіяної державі внаслідок користування частиною земельної ділянки сільськогосподарського призначення із кадастровим номером 1420986500:01:015:0017, 1420986500:01:012:0002, не за цільовим призначенням, розмір шкоди, спричинений вказаним правопорушенням, був сплачений відповідачем у повному обсязі, який за своїм розміром є незначним.

Прокурором не наведене та не доведено обставин, що територіальна громада зазнала інших збитків за використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, окрім тих, що було компенсовано відповідачем.

Відомостей, щодо інших порушенні відповідачем вимог земельного законодавства матеріали справи не містять.

Відповідно до положень ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права.

За тлумаченням ЄСПЛ поняття "майно" (possessions) може означати "існуюче майно" (existing possessions) або активи, включаючи права вимоги, стосовно яких заявник може стверджувати, що він має принаймні "законне сподівання" на отримання можливості ефективно здійснити майнове право. Втручання в право власності має здійснюватись із дотриманням справедливої рівноваги між інтересами суспільства та необхідністю дотримання фундаментальних прав окремої людини (рішення у справі "Спорронг і Льоннрот проти Швеції" від 23 вересня 1982 року, "Новоселецький проти України" від 11 березня 2003 року, "Федоренко проти України" від 1 червня 2006 року). Втручання в право, у тому числі шляхом розірвання існуючого договору оренди землі має відповідати принципу пропорційності втручання, зокрема встановлення розумного балансу приватних і публічних інтересів, відповідно до якого цілі обмежень прав мають бути істотними, а засоби їх досягнення обґрунтованими і мінімально обтяжливими для осіб, чиї права обмежуються.

За думкою суду, публічний інтерес дотримання порядку використання земельної ділянки та збереження родючого шару ґрунту було дотримано шляхом притягнення посадової особи відповідача до адміністративної відповідальності, відшкодуванні відповідачем шкоди та відновлення родючого шару. Розірвання договору оренди землі, строк дії якого закінчується о 2053 році, буде надмірним втручанням в право відповідача, що не відповідає принципу пропорційного втручання.

Крім того, під час розгляду справи судом не встановлено обставин які б свідчили про те, які саме інтереси суспільства будуть забезпечені внаслідок задоволення позову.

Враховуючи, що відповідач усунув порушення, виявлені під час проведення перевірки, які не були істотними, застосування такої міри відповідальності як розірвання договору оренди землі у даному випадку не буде відповідати принципам справедливості та співмірності, що в свою чергу зумовлює відмову у задоволенні позовних вимог в частині дострокового розірвання договору оренди землі від 30.11.2004.

Позовні вимоги про зобов`язання відповідача повернути земельні ділянки не підлягають задоволенню, оскільки вони є похідними від вимоги про дострокове розірвання договору оренди землі від 30.11.2004, у задоволенні якої судом відмовлено.

В частині позовних вимог Керівника Артемівської місцевої прокуратури Донецької області про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Рутекс Керам" повернути земельну ділянку площею 32 га з кадастровим номером 1420986500:01:015:0017, яка розташована за межами населених пунктів Опитненської сільської ради Бахмутського району Донецької області, за актом приймання та передачі у розпорядження держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, суд дійшов висновку про закриття провадження у справі, з огляду на таке:

Як було встановлено судом, 02.09.2019 між ГУ Держгеокадастру у Донецькій області та ТОВ Рутекс Керам було укладено договір про внесення змін до договору оренди земельних ділянок, яким фактично земельна ділянка площею 32,0000га (кадастровий номер 1420986500:01:015:0017) виключена з предмету договору оренди земельних ділянок від 30.11.2004 року.

Згідно п.2 ч.1 ст.231 ГПК України господарський суд закриває провадження у справі, зокрема, якщо відсутній предмет спору.

Таким чином, враховуючи те, що договір про внесення змін до договору оренди земельних ділянок був укладений 02.09.2019, тобто після порушення провадження у справі, предмет спору в частині зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Рутекс Керам" повернути земельну ділянку кадастровий номер 1420986500:01:015:0017 припинив існування, в силу чого відсутній спір в цій частині позову.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про закриття провадження у справі в частині зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Рутекс Керам" повернути земельну ділянку кадастровий номер 1420986500:01:015:0017, відповідно до п.2 ч.1 ст.231 ГПК України.

Згідно ч.1-4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч.1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Судові витрати на підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на прокурора.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 42, 46, 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову керівника Артемівської місцевої прокуратури Донецької області, м.Бахмут, Донецька область, в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, м.Костянтинівка, Донецька область, до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Рутекс Керам", с.Зеленопілля, Бахмутський район, Донецька область, про дострокове розірвання договору оренди землі та повернення земельних ділянок державі,

в частині розірвання договору оренди землі, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рутекс Керам", зареєстрованого в Артемівському райвідділі ДРФ ДП "ЦДЗК" за №5 від 30.11.2004 - відмовити;

в частині зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Рутекс Керам" повернути земельні ділянки: площею 325,7437 га з кадастровим номером 1420986500:01:012:0002, площею 0,3678 га з кадастровим номером 1420986500:01:013:0004, які розташовані за межами населених пунктів Опитненської сільської ради Бахмутського району Донецької області, за актом приймання та передачі у розпорядження держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області - відмовити.

В частині позовних вимог Керівника Артемівської місцевої прокуратури Донецької області про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Рутекс Керам" повернути земельну ділянку площею 32 га з кадастровим номером 1420986500:01:015:0017, яка розташована за межами населених пунктів Опитненської сільської ради Бахмутського району Донецької області, за актом приймання та передачі у розпорядження держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, - закрити провадження у справі.

В судовому засіданні 11.09.2019р. проголошено та підписано вступну та резолютивну частину рішення.

Повний текст рішення буде складено та підписано протягом десяти днів.

Згідно із ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по даній справі http://dn.arbitr.gov.ua.

Суддя К.С. Харакоз

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення11.09.2019
Оприлюднено24.09.2019
Номер документу84451656
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1170/19

Ухвала від 25.09.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Рішення від 11.09.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Рішення від 11.09.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Ухвала від 29.08.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Ухвала від 30.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

Ухвала від 01.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Харакоз Костянтин Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні