ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 вересня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/2169/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Головка А.Б.,
за участю:
секретаря судового засідання - Крутько О.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
19 червня 2019 року позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування пункт 2 Переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах, земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ - 01.03), що розташовані на території Машівської селищної ради в додатку № 2 до рішення 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання від 21 березня 2019 року "Про включення до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) та про проведення конкурсного відбору виконавця земельних торгів на конкурентних засадах"; визнання протиправним та скасувати рішення 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання від 21 березня 2019 року про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення із земель комунальної власності у власність земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Машівської селищної ради; зобов`язання повторно розглянути заяву гр. ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення із земель комунальної власності у власність земельної ділянки площею 2,00 га, кадастровий номер 5323086600:00:002:0044, для ведення особистого селянського господарства за межами с. Селещина на території Машівської селищної ради та передачу вищезазначеної земельної ділянки безоплатно у приватну власність.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що він звернувся до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0 га у власність (кадастровий номер 5323086600:00:002:0044) для ведення особистого селянського господарства за межами с.Селещина на території Машівської селищної ради. Проте, рішенням 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання від 21.03.2019 ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту з посиланням на пункт 3 статті 136 Земельного кодексу України. Це рішення вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню, адже проект землеустрою погоджений у порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, а тому законодавчі підстави для відмови у його затвердженні відсутні. Також підлягає скасуванню пункт 1 Переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах, земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ - 01.03), що розташовані на території Машівської селищної ради в додатку №2 до рішення 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання від 21.03.2019 "Про включення до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) та про проведення конкурсного відбору виконавця земельних торгів на конкурсних засадах", оскільки до вказано пункту включено земельну ділянку проектну документацію щодо якої позивачем розроблено та подано на затвердження відповідачу.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24 червня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено розгляд адміністративної справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.
18.07.2019 відповідач надав до суду відзив, в якому просив відмовити в задоволенні позову посилаючись на відсутність правових підстав для скасування пункту 2 Переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах, земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ - 01.03), що розташовані на території Машівської селищної ради в додатку №2 до рішення 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання від 21.03.2019 "Про включення до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) та про проведення конкурсного відбору виконавця земельних торгів на конкурсних засадах". Також вважає правомірним рішення 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання від 21.03.2019.
У судове засідання сторони не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи без його участі.
Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.
09 липня 2015 року Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області видано наказ №195/0/75-15-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" (а.с.20).
04 листопада 2016 року Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області видано наказ №8621-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" (а.с. 22), яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га земель с/г призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Селещинської сільської ради Машівського району Полтавської області за межами населених пунктів.
ДП "Центр державного земельного кадастру" виготовлено проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки (а.с.14-58).
Відповідно до висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 27.07.2017 року за № 4566/82-17 проект погоджено (а.с.56).
В Головному управлінні Держгеокадастру у Полтавській області отримано висновок № 3258 від 13.10.2017 із зауваженнями та пропозиціями до проектної документації (а.с.57).
18 березня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення із земель комунальної власності у власність земельної ділянки площею 2,0 га, кадастровий номер 5323086600:00:002:0044, для ведення особистого селянського господарства за межами с. Селещина на території Машівської селищної ради та передачу вищезазначеної земельної ділянки безоплатно у приватну власність позивачу (а.с.10).
До вказаної заяви було додано проект землеустрою та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
Рішенням 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання від 21.03.2019 "Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 " відмовлено ОСОБА_2 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення із земель комунальної власності у власність земельної ділянки площею 1,0358 га, кадастровий номер 5323086600:00:002:0044, для ведення особистого селянського господарства за межами с. Селещина на території Машівської селищної ради, у зв`язку із тим, що земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) (а.с.59).
Крім того, рішенням 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання від 21.03.2019 "Про включення до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) та про проведення конкурсного відбору виконавця земельних торгів на конкурентних засадах" включено до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах, земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення, що розташовані на території Машівської селищної ради (додаток №1, 2, 3) (а.с.62).
Відповідно до Додатка №2 до рішення 15 сесії 7 скликання селищної ради від 21.03.2019 до пункту 2 "Переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах, земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ - 01.03), що розташовані на території Машівської селищної ради" включена земельна ділянка площею 2,00 га, кадастровий номер 5323086600:00:002:0044, реєстраційний № об`єкта нерухомого майна 1786307953230 (а.с.63).
Вважаючи вказані рішення протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та аргументам учасників справи, вказаним у заявах по суті, суд виходить з такого.
Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю врегульовані Земельним кодексом України №2768-ІІІ від 25 жовтня 2001 року /далі - ЗК України/.
Відповідно до частин першої - другої статті 78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Відповідно до частини першої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (пункт "в" частини третьої статті 116 Земельного кодексу України). Порядок безоплатної передачі земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність врегульовано статтею 118 Земельного кодексу України.
Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Згідно із частиною сьомою статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін (абзац другий частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України).
Частиною восьмою статті 118 ЗК України визначено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України.
Відповідно до вимог статті 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи. Кожен орган здійснює розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки самостійно та незалежно від погодження проекту іншими органами, зазначеними у частинах першій - третій цієї статті, у визначений законом строк.
Відповідно до частин дев`ятої - одинадцятої статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду. У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Отже, зі змісту наведених норм вбачається, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, а саме: 1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність; 2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні); 3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів статті 186-1 ЗК України; 4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі; 5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.
При цьому з вищенаведених норм Земельного кодексу України вбачається, що єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі .
Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 ЗК України, норми статті 118 ЗК України не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватись саме на етапі погодження такого проекту.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у складі колегії Касаційного адміністративного суду у постанові від 30 жовтня 2018 року у справі №820/4852/17.
Отже передумовою для прийняття органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність є наявність погодженого визначеними статтею 186-1 Земельного Кодексу України органами проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки у власність. При цьому орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування до повноважень якого належать питання передачі земельних ділянок державної або комунальної власності у власність на стадії затвердження проекту землеустрою не наділений дискреційними повноваженнями, оскільки єдиною підставою для відмови затвердити такий проект є відсутність погоджень органів, визначених статтею 186-1 Земельного Кодексу України.
Матеріалами справи підтверджено та сторонами не заперечується, що позивачем виконано вищевказані вимоги Земельного кодексу України, а саме: у встановленому законом порядку отримано дозвіл на розроблення проекту землеустрою, за його замовленням виготовлено проект землеустрою, який погоджено відповідно до вимог визначених статтею 186-1 Земельного Кодексу України, та подано необхідні документи до Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області разом із заявою про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у власність.
Отже позивачем повністю дотримано регламентовану законодавством процедуру виготовлення та погодження проекту землеустрою. При цьому, жодних зауважень до розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність під час його погодження не виникало.
Рішення 5 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання від 21.03.2019 "Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 " мотивоване тим, що земельна ділянка земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) (а.с.59).
Отже, підставою для відмови у затвердженні поданого позивачем проекту землеустрою слугувала його невідповідність вимогам частини третій статті 136 ЗК України.
Так, частиною третьою статті 136 ЗК України установлено, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Тобто, цією правовою нормою унеможливлено передачу у власність або користування земельної ділянки, включеної до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, інакше, ніж як за результатами таких торгів.
Суд зазначає, що відповідно до абзацу 16 частини другої статті 134 ЗК України (в редакції станом на час прийняття наказів "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою") було передбачено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Статтею 136 ЗК України (в редакції на дату прийняття спірних рішень) визначено порядок добору земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах. Організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення. У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу. Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою , а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови. Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Аналіз приписів статті 136 Земельного кодексу України свідчить про те, що в разі відсутності затвердженої документації із землеустрою, то цю не можливо віднести дану земельну ділянку до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для продажу прав на неї на земельних торгах.
Суд зазначає, що встановлені в ходу розгляду даної справи обставини свідчать, що відповідачем штучно створені умови для відмови у задоволені заяви ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення із земель комунальної власності у власність земельної ділянки площею 2,00 га, кадастровий номер 5323086600:00:002:0044, для ведення особистого селянського господарства за межами с. Селещина на території Машівської селищної ради.
Як встановлено судовим розглядом та підтверджено матеріалами справи 18 березня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення із земель комунальної власності у власність земельної ділянки площею 2,00 га, кадастровий номер 5323086600:00:002:0044, для ведення особистого селянського господарства за межами с. Селещина на території Машівської селищної ради та передачу вищезазначеної земельної ділянки безоплатно у приватну власність позивачу (а.с.10).
Вказану заяву було розглянуто 21.03.2019 на 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання.
21.03.2019 на 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання було прийнято рішення "Про включення до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) та про проведення конкурсного відбору виконавця земельних торгів на конкурентних засадах".
Тобто в день розгляду заяви ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою відповідач приймає рішення від 21.03.2019 "Про включення до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) та про проведення конкурсного відбору виконавця земельних торгів на конкурентних засадах", яким включено до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах, земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ - 01.03), що розташовані на території Машівської селищної ради", зокрема, земельна ділянка площею 2,00 га, кадастровий номер 5323086600:00:002:0044, реєстраційний № об`єкта нерухомого майна 1786307953230 (пункт 2 Додатку №2 до рішення), на яку позивачем виготовлено проектну документацію та подано на затвердження відповідачу.
Як зазначено в самому рішенні підставою для прийняття вказаного рішення були рекомендації комісії Машівської селищної ради з питань земельних відносин, охорони навколишнього природного середовища, містобудування, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою.
Разом з тим, відповідачем не надано до суду рекомендації комісії Машівської селищної ради з питань земельних відносин, охорони навколишнього природного середовища, містобудування, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою.
Крім того, суд бере до уваги положення частини першої статті 6 КАС України, де зазначено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права.
Одним із суттєвих елементів принципу верховенства права є принцип юридичної визначеності. Цей принцип має різні прояви, зокрема, через принцип "належного урядування".
Принцип "належного урядування", зокрема, передбачає, що органи повинні діяти в належний і найбільш послідовний спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов`язків.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 30.08.2018 у справі №817/586/17 (адміністративне провадження №К/9901/38699/18).
За таких обставин, приймаючи до уваги вище наведенні обставини та враховуючи вищенаведені норми законодавства України, якими врегульовано спірні відносини, суд встановив наявність порушеного права позивача у сфері публічно-правових відносин.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Приймаючи до уваги вищенаведене суд дійшов до висновку про необхідність визнання протиправним та скасувати пункт 2 Переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах, земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ - 01.03), що розташовані на території Машівської селищної ради в додатку №2 до рішення 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання від 21.03.2019 "Про включення до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) та про проведення конкурсного відбору виконавця земельних торгів на конкурсних засадах"; визнання протиправним та скасувати рішення 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання від 21.03.2019 "Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 ", та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву гр. ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення із земель комунальної власності у власність земельної ділянки площею 2,00 га, кадастровий номер 5323086600:00:002:0044, для ведення особистого селянського господарства за межами с.Селещина на території Машівської селищної ради, з урахуванням висновків суду.
Отже, позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області (вул. Незалежності, 93, смт.Машівка, Машівський район, Полтавська область, 39400) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати пункт 2 Переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах, земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ - 01.03), що розташовані на території Машівської селищної ради в додатку №2 до рішення 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання від 21.03.2019 "Про включення до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) та про проведення конкурсного відбору виконавця земельних торгів на конкурсних засадах".
Визнати протиправним та скасувати рішення 15 сесії Машівської селищної ради Машівського району Полтавської області 7 скликання від 21.03.2019 "Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 ".
Зобов`язати Машівську селищну раду Машівського району Полтавської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.03.2019 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення із земель комунальної власності у власність земельної ділянки площею 2,0 га, кадастровий номер 5323086600:00:002:0044, для ведення особистого селянського господарства за межами с. Селещина на території Машівської селищної ради, з урахуванням висновків суду.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 24 вересня 2019 року.
Суддя А.Б. Головко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2019 |
Оприлюднено | 25.09.2019 |
Номер документу | 84457830 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.Б. Головко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні