Рішення
від 23.09.2019 по справі 620/2140/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 вересня 2019 року Чернігів Справа № 620/2140/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лобана Д.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за позовом заступника керівника Прилуцької місцевої прокуратури в інтересах держави до Піддубівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області, Погребівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Прилуцької місцевої прокуратури (далі - позивач) звернувся до суду в інтересах держави з адміністративним позовом, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Піддубівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області та Погребівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області, зобов`язати Піддубівську та Погребівську сільські ради Прилуцького району відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного Заказника місцевого значення «Гетьманщина-Свидок» загальною площею 1303 га та охоронною зоною 1447 га, які знаходяться в адміністративних межах вищевказаних сільських рад, та закріплення їх в натурі (на місцевості).

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що в порушення норм чинного законодавства відповідачами не забезпечено організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного Заказника місцевого значення «Гетьманщина-Свидок» загальною площею 1303 га та охоронною зоною 1447 га, які знаходяться в адміністративних межах вищевказаних сільських рад, та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

Відзиви на позовну заяву від представників відповідачів не надходили.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Як вбачається з матеріалів справи, з Прилуцькою місцевою прокуратурою в ході моніторингу використання земельних ділянок на території Прилуцького району Чернігівської області виявлено факти порушення законодавства в сфері охорони об`єктів природно - заповідного фонду.

Відповідно до п.п. 1.1., 1.2., 1.3. Положення Про гідрологічний Заказник гідрологічний Заказник місцевого значення Гетьманщина-Свидок створений рішенням Чернігіського облвиконкому від 24.12.1979 № 561 (далі - Положення № 561), загальною площею 1303 га і охоронною зоною 1447 га, знаходиться в Прилуцькому районі і розташований на землях Піддубівської та Погребівської сільських рад, з метою охорони та збереження в природному стані болотного масиву у верхів`ї р. Перевод, що має важливе водоохоронне значення.

Згідно п. 1.4. вищевказаного положення Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, та охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюються особливий режим охорони, відтворення та використання.

Пунктом 1.7. Положення № 561 передбачено, що межі Заказника переносяться в натуру з встановленням необхідних державних інформаційно-охоронних знаків затвердженого зразка, наносяться на планово-картографічні матеріали Держкомзему та землекористувачів, обов`язково враховуються при реконструкції та розвитку прилеглих територій.

Згідно з п. 3.3. Положення № 561 встановлено, що охорона території Заказника покладається на Погребівську та Піддубівську сільські ради.

Відповідно до ст. 53 Закону України Про природно-заповідний фонд України Державним управлінням екології та природних ресурсів в Чернігівській області, згідно охоронного зобов`язання № 15/13-578 від 05.07.2001, передано під охорону землекористувачу (землевласнику) Піддубівськй сільській раді в особі селищного голови ОСОБА_1 , загальною площею 900 га, та землекористувачу (землевласнику) Погребівській сільській раді в особі селищного голови ОСОБА_2 , загальною площею 403 га.

В свою чергу вищевказані землекористувачі (землевласники) Піддубівська та Погребівська сільські ради беруть під охорону вищеназваний заповідний об`єкт і зобов`язуються зберегти його та дотримуватись екологічних вимог при використанні природних ресурсів, згідно ст. 40 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , а також провести відмежування заповідного об`єкту натурі, оформлення його природоохоронною наочністю, нанесення на планово-картографічні матеріали згідно ст. 46 Закону України Про природно-заповідний фонд України .

Згідно інформації Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області від 28.05.2019 землевпорядна документація на вказаний об`єкт природно - заповідного фонду не виготовлялась.

Таким чином, протягом більш ніж 18 років Піддубівською та Погребівською сільськими радами Прилуцького району не вжито заходів щодо винесення меж гідрологічного Заказника місцевого значення Гетьманщина-Свидок та не закріплено його межі в натурі (на місцевості), що в свою чергу унеможливлює його належне використанню та зберігання, існує ймовірність використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, оскільки відсутні межі Заказника, земельна ділянка не внесена до Державного земельного кадастру.

Вважаючи бездіяльність вищевказаних сільських рад щодо невжиття заходів по винесенню меж гідрологічного Заказника місцевого значення Гетьманщина-Свидок та не закріпленню його меж в натурі (на місцевості) протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зважає на наступне.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадку та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Згідно з ст. 53 КАС України прокурор, який звертається до адміністративного суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99 за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень ст. 2 Арбітражного процесуального кодексу України прокурор, звертаючись до суду, самостійно визначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до п. п. 3, 4, 5 рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів, в їх основі завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (зокрема, економічних, соціальних) дій, програм, спрямованих на гарантування її економічної безпеки, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо; інтереси держави можуть збігатись повністю, частково або не збігатись зовсім з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді.

Відповідно до пункту 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 прокурори і їх заступники мають право звертатись до суду з позовними заявами в інтересах держави.

Оскільки «інтереси держави - є оціночним поняттям» , прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначають у чому саме відбулося або може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції.

Згідно ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Статтею 2 Земельного кодексу України визначено, що суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України землі України за цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.

Згідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, окрім іншого, організація землеустрою та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Статтею 43 Земельного кодексу України та ч. 1 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що землі природно- заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

У статті 79 Земельного кодексу України вказано, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Згідно ч. 1 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав.

Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Статтею 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд» від 16.06.1992 № 2456-XII визначено, що до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища.

Згідно з ч. 4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно- заповідного фонду.

У частині 3 ст. 26 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» вказано, що власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

Відповідно до ст. 60 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» охорона територій та об`єктів природно-заповідного фонду інших категорій покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають.

Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858 проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку;

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про землеустрій» землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно - територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико- культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів;

Статтею 19 цього ж Закону передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать організація і здійснення землеустрою та вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

У статті 20 Закону України «Про землеустрій» вказано, що землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).

Підставою для здійснення землеустрою, відповідно до ст. 22 Закону України «Про землеустрій» є рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою, укладені договори між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.

Згідно ст. 25 вказаного Закону одним із видів документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єкті.

Відповідно до ст. 26 Закону України «Про землеустрій» замовниками документації із землеустрою можуть бути органи місцевого самоврядування.

Статтею 47 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно- заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою:

а) збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу; б) створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму; в) створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини; г) проведення науково-дослідних робіт; ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг; д) визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.

Таким чином, на Піддубівську сільську раду Прилуцького району Чернігівської області та Погребівську сільську раду Прилуцького району Чернігівської області, як органи місцевого самоврядування, покладено обов`язок із організації проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника заказника місцевого значення «Гетьманщина-Свидок» загальною площею 1303 га та охоронною зоною 1447 га, які знаходяться в адміністративних межах вищевказаних сільських рад, та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Однак відповідачі таких обов`язків не виконали, що свідчить про недотримання ними вимог вищевказаних нормативно-правових актів.

У відповідності ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В свою чергу, відповідачами взагалі не подано відзиви на позов, що може свідчити про визнання ними позовних вимог повністю.

Отже, враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог повністю.

У відповідності до ст. 139 КАС України судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 241-246, 255, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Піддубівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області та Погребівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області щодо не забезпечення організації проведення робіт із винесення меж гідрологічного Заказника місцевого значення «Гетьманщина-Свидок» загальною площею 1303 га та охоронною зоною 1447 га, які знаходяться в адміністративних межах вищевказаних сільських рад, та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Зобов`язати Піддубівську та Погребівську сільські ради Прилуцького району відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного Заказника місцевого значення «Гетьманщина-Свидок» загальною площею 1303 га та охоронною зоною 1447 га, які знаходяться в адміністративних межах вищевказаних сільських рад, та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Позивач: заступник керівника Прилуцької місцевої прокуратури (вул.1 Травня, 50-а, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ - 02910114).

Відповідачі: Піддубівська сільська рада Прилуцького району Чернігівської області (вул. Іванівська, буд. 45, с. Піддубівка, Прилуцький район, Чернігівська область, 17562, код ЄДРПОУ - 3798468), Погребівська сільська рада Прилуцького району Чернігівської області (вул. Ніжинська, 127, с. Погреби Прилуцький район, Чернігівська область, 17560, код ЄДРПОУ - 04415815).

Повне судове рішення складено 23 вересня 2019 року.

Суддя Д.В. Лобан

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2019
Оприлюднено25.09.2019
Номер документу84460544
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/2140/19

Рішення від 23.09.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 24.07.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні