Рішення
від 24.09.2019 по справі 240/9417/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 вересня 2019 року м. Житомир справа № 240/9417/19

категорія 109040000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Майстренко Н.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Коростенської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави до Овруцької міської ради, Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Перший заступник керівника Коростенської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради щодо невжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради, розташованого за адресою: вул. Лесі України, 2, с. Кирдани Овруцького району Житомирської області, площею 2,6 га в межах населеного пункту;

- зобов`язати Кирданівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради вжити в межах компетенції заходів на усунення порушень шляхом звернення до Овруцької міської ради Житомирської області щодо надання дозволу на розробку і виготовлення землевпорядної документації на земельну ділянку під будівлями та спорудами Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради, розташованого за адресою: вул. Лесі України, 2, с. Кирдани Овруцького району Житомирської області, площею 2,6 га в межах населеного пункту, та розроблення пропозицій про встановлення бюджетних асигнувань, необхідних для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку;

- визнати протиправною бездіяльність Овруцької міської ради Житомирської області щодо невжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради, розташованого за адресою: вул. Лесі України, 2, с. Кирдани Овруцького району Житомирської області, площею 2,6 га в межах населеного пункту;

- зобов`язати Овруцьку міську раду Житомирської області вжити заходи на усунення порушень шляхом вирішення в межах компетенції питання щодо виділення коштів, необхідних для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради, розташованого за адресою: вул. Лесі України, 2, с. Кирдани, Овруцького району Житомирської області, площею 2,6 га в межах населеного пункту.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку загальноосвітнього навчального закладу створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави у сфері охорони дитинства.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 22.07.2019 відкрито спрощене позовне провадження та призначено судове засідання на 05.09.2019.

У зв`язку з перебуванням головуючого судді Майстренко Н.М. в період з 29.08.2019 по 05.09.2019 - на лікарняному, розгляд справи не здійснювався. Наступне судове засіданні призначено на 24.09.2019.

Від учасників справи надійшли клопотання про розгляд справи в письмовому провадженні.

Керуючись приписами ч. 9 ст. 205, ч. 4 ст. 229 КАС України, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.

Згідно з частиною четвертою статті 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Частиною п`ятою статті 250 КАС України встановлено, що датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступних висновків.

Коростенською місцевою прокуратурою в ході проведення вивчення стану додержання вимог законодавства про освіту в частині законності при розпорядженні та використанні землями, які перебувають у постійному користуванні закладів освіти, встановлено наступне.

У постійному користуванні Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради Житомирської області перебуває земельна ділянка орієнтовною площею 2,6 га, яка розташована за адресою: вул. Лесі АДРЕСА_1 в АДРЕСА_2 Овруцького АДРЕСА_3 .

При цьому, відповідно до листа Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради Житомирської області від 11.04.2019 №62 правовстановлюючі документи на вказану ділянку відсутні.

Кирданівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради Житомирської області не звертався до засновника - Овруцької міської ради, з клопотанням щодо вжиття заходів по виготовленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка перебуває в постійному користуванні закладу освіти, тобто адміністрацією та засновником загальноосвітнього навчального закладу не вжито достатніх заходів для оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку площею 2,6 га.

Відповідно до п. 3.2 Статуту Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради Житомирської області Кирданівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради Житомирської області є самостійною юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, печатку і штамп встановленого зразка.

Пунктом 3.3 Статуту визначено, що заклад освіти утримується за рахунок коштів місцевого бюджету та субвенцій з Державного бюджету.

Разом з тим, Статутом визначено, що засновником закладу освіти є Овруцька міська рада Житомирської області.

Враховуючи те, що Коростенською місцевою прокуратурою встановлено факт відсутності у Кирданівському закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради Житомирської області правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 2,6 га, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного закладу та навчально-виховного процесу і може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, перший заступник керівника Коростенської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом.

Надаючи праву оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно зі ст. 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (ч. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Статтею 12 Земельного кодексу України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Матеріально-технічна база закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, відповідно до ст. 80 Закону України "Про освіту", ст. 38 Закону України "Про дошкільну освіту", включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.

Частиною 2 статті 80 Закону України "Про освіту" визначено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України).

Згідно з пунктом "а" частини 2 статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

У відповідності до ч. 2 ст. 83, ч.1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності (до яких відносять усі землі в межах населених пунктів, крім приватної та державної власності), відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Приписи ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України передбачають, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державною реєстрацією прав є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Пунктом 2 частини 1 статті 3 цього Закону передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема, обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч. 2 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Частиною 2 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Згідно з ч. 3 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:

1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;

2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.

Отже, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального та ефективного використання, охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Слід зазначити, що Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження №802-р від 17.10.2012, згідно з яким правовстановлюючі документи на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, слід було оформити протягом 2012 і 2013 років. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.

Проте, в порушення вказаних норм законодавства, дотепер правовстановлюючі документи на земельну ділянку під будівлями та спорудами Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради відповідачами не оформлені.

Наразі, Овруцькою міською радою 05.09.2019 прийнято рішення №1579 "Про вжиття заходів щодо оформлення права власності на будівлі і споруди навчальних закладів комунальної власності та оформлення права власності на земельні ділянки під даними закладами", яке однак не може бути розцінене як повне виконання вимог позивача, оскільки не є тим рішенням, на підставі якого відбувається державна реєстрація відповідного права на земельну ділянку.

Отже, суд приходить до висновку, що відповідачами не було забезпечено виконання вимог чинного законодавства, що свідчить про протиправну бездіяльність з боку відповідачів, оскільки відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням Законів України "Про освіту" та "Про дошкільну освіту".

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд задовольняє позов у повному обсязі.

Згідно з ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на викладене, судовий збір, сплачений позивачем, не відшкодовується за рахунок відповідачів.

На підставі викладеного, керуючись статтями 242-246 КАС України, суд

вирішив:

Позов Коростенської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради (вул. Л.Українки, 2, с. Кирдани, Овруцький район, Житомирська область, 11102, код ЄДРПОУ 06670670) щодо невжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради, розташованого за адресою: вул. Лесі України, 2, с. Кирдани Овруцького району Житомирської області, площею 2,6 га в межах населеного пункту.

Зобов`язати Кирданівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради (вул. Л.Українки, 2, с. Кирдани, Овруцький район, Житомирська область, 11102, код ЄДРПОУ 06670670) вжити в межах компетенції заходів на усунення порушень шляхом звернення до Овруцької міської ради Житомирської області щодо надання дозволу на розробку і виготовлення землевпорядної документації на земельну ділянку під будівлями та спорудами Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради, розташованого за адресою: вул. Лесі України, 2, с. Кирдани Овруцького району Житомирської області, площею 2,6 га в межах населеного пункту, та розроблення пропозицій про встановлення бюджетних асигнувань, необхідних для оформлення правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку.

Визнати протиправною бездіяльність Овруцької міської ради Житомирської області (вул. Тараса Шевченка, 43, м.Овруч, Овруцький район, Житомирська область,11106, код ЄДРПОУ 04053370) щодо невжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради, розташованого за адресою: вул. Лесі України, 2, с. Кирдани Овруцького району Житомирської області, площею 2,6 га в межах населеного пункту.

Зобов`язати Овруцьку міську раду Житомирської області (вул. Тараса Шевченка, 43, м.Овруч, Овруцький район, Житомирська область,11106, код ЄДРПОУ 04053370) вжити заходи на усунення порушень шляхом вирішення в межах компетенції питання щодо виділення коштів, необхідних для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Кирданівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Овруцької міської ради, розташованого за адресою: вул. Лесі України, 2, с. Кирдани, Овруцького району Житомирської області, площею 2,6 га в межах населеного пункту.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду складено у повному обсязі: 24.09.2019.

Суддя Н.М. Майстренко

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.09.2019
Оприлюднено26.09.2019
Номер документу84488413
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/9417/19

Рішення від 24.09.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Майстренко Наталія Миколаївна

Ухвала від 22.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Майстренко Наталія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні