Рішення
від 17.09.2019 по справі 280/4009/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

17 вересня 2019 року о/об 10 год. 57 хв.Справа № 280/4009/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., за участю секретаря судового засідання Малої Т.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом

Головного управління Держпраці у Запорізькій області (вул. Північне шосе, буд. 25, м. Запоріжжя, 69032)

до Комунального підприємства "Новогорівське" (71731, Запорізька обл., Токмакський р-н, с.Новогорівка, вул. Центральна, 18)

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, та виконання вимог

за участі представників сторін:

від позивача - Стрижоус О.А.

(діє на підставі довіреності № 010 від 13.03.2019 року)

від відповідача - не прибув

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління Держпраці у Запорізькій області (далі - позивач) до Комунального підприємства "Новогорівське" (далі - відповідач), в якому позивач просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Комунального підприємства "Новогорівське", а саме: заборонити експлуатацію насосного агрегату насосної станції 2 підйому без заземлення його металевих частин; експлуатацію колодязів насосної станції 2 підйому без наявності кришок на люках колодязів; виконувати газонебезпечні роботи на підприємстві без наявності необхідної кількості працівників які пройшли спеціальне навчання та перевірку знань в обсязі виконуємої роботи, роботи в колодязях, камерах без забезпечення запобіжними та захисними засобами; експлуатацію електроустановок до 1000В без проведення опосвідчення стану безпеки електроустановок, без проведення вимірювання опору розтікання струму на основних заземлювачах і заземленнях магістралей і устаткування та опору ізоляції; перевірки повного опору петлі фаза-нуль; без забезпечення основними електрозахистними засобами; експлуатацію КТП № 67/633, 66/646, виконання робіт в електроустановка понад 1000В. без забезпечення достатню кількість електротехнічних працівників - до усунення порушення.

Ухвалою судді від 22 серпня 2019 року провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін, а перше судове засідання призначено на 17 вересня 2019 року.

Відповідно до статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) 17 вересня 2019 року сторонам проголошено вступну та резолютивну частину рішення та оголошено про час виготовлення рішення у повному обсязі.

Позовна заява обґрунтована тим, що у зв`язку з виникненням загрози життю та/або здоров`ю людей з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю працівників Комунального підприємства Новогорівське , є підстави для зупинення робіт (виробництва): заборонити експлуатацію насосного агрегату насосної станції 2 підйому без заземлення його металевих частин; експлуатацію колодязів насосної станції 2 підйому без наявності кришок на люках колодязів; виконувати газонебезпечні роботи на підприємстві без наявності необхідної кількості працівників які пройшли спеціальне навчання та перевірку знань в обсязі виконуємої роботи, роботи в колодязях, камерах без забезпечення запобіжними та захисними засобами,; експлуатацію електроустановок до 1000В без проведення опосвідчення стану безпеки електроустановок, без проведення вимірювання опору розтікання струму на основних заземлювачах і заземленнях магістралей і устаткування та опору ізоляції; перевірки повного опору петлі фаза-нуль; без забезпечення основними електрозахистними засобими; експлуатацію КТП № 67/633, 66/646, виконання робіт в електроустановка понад 1000В. без забезпечення достатню кількість електротехнічних працівників.

В судовому засіданні представник Головного управління Держпраці у Запорізькій області просить суд позовні вимоги задовольнити повністю.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, причину суду не повідомив. Про день, час і місце судового розгляду справи повідомлений належним чином. Заяв і клопотань до суду не надходило.

Відзиву до суду становим на 17 вересня 2019 року не надано.

Розглянувши матеріали справи суд встановив наступні обставини.

Так, з 09 липня 2019 року по 15 липня 2019 року відповідно до наказу Головного управління від 03 липня 2019 року № 1193 посадовими особами Головного управління було проведено планову перевірку, дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки суб`єкта господарювання, Комунального підприємства Новогорівське (код платника податку за ЄДРПОУ 32818956) що знаходиться за адресою: 71731, Запорізька область, Токмакський район, с. Новогорівка, вулиця Центральна, 18.

Під час проведення перевірки виявлено порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю працюючих, а саме:

- для забезпечення належного утримання та експлуатації зовнішніх мереж водопостачання та водовідведення, виконання ремонтних робіт (підпункти 1.5.10., 1.5.11. Статуту Комунального підприємства Новогорівське ) підприємство не укомплектоване необхідною кількістю обслуговуючого персоналу, який пройшов навчання з охорони праці і має відповідну кваліфікацію щодо обслуговування обладнання, чим порушено вимоги п.6. Вимог безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками , затверджених наказом Міністерства соціальної політики України 28 грудня 2017 року N 2072, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 23 січня 2018 р. за N 97/31549 (далі-НПАОП 0.00-7.14- 17).

- в приміщенні насосної станції 2 підйому експлуатується насосний агрегат, металеві частини якого, не мають заземлення відповідно вимог пункту 7.1 Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів , чим порушено вимоги пункту 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів , затверджених наказом Держнаглядохоронпраці від 09 січня 1998 року № 4, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 10 лютого 1998 року за № 93/2533. (далі- НПАОП 40.1-1.21-98).

- на території насосної станції 2 підйому люк колодязя не накритий кришкою, що є порушенням вимог пункту 1.4.8 НПАОП 41.0-1.01-79 Правил техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць , затверджених наказом Міністерства житлово-комунального господарства РСФСР від 4 жовтня 1977 року № 407 (далі- НПАОП 41.0-1.01-79).

- при виконанні робіт в колодязях, камерах на підприємстві відсутня бригада, яка повинна бути забезпечена спецавтомобілем, запобіжними та захисними засобами: рятувальні пояси з мотузками на кожного члена бригади, сигнальний жилет, захисна каска; ізолюючий протигаз, лампи ЛБВК- 2 од., акумуляторний ліхтар; огороджувальні переносні знаки, крюки та ломи, жердина для перевірки міцності скоб, чим порушено вимоги п.4.3.6 НПАОП 41.0-1.01-79.

- при виконанні газонебезпечних робіт на підприємстві не забезпечено кількість працівників, які пройшли відповідне спеціальне навчання та перевірку знань в обсязі виконуємих робіт (не менш ніж 2 чол.), чим порушено вимоги пункту 5.2 НПАОП 0.00-5.11- 85.

- керівник підприємства не забезпечив утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок, а саме:

не призначив відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку і пройшли перевірку знань у встановленому порядку;

достатню кількість електротехнічних працівників; що є порушенням пункту 1.3.1. НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів.

- на підприємстві при експлуатації електроустановок не проведено опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів з оформленням відповідного акту, що є порушенням вимог пункту 8.1, пункту 8.2 НПАОП 40.1-1.21-98.

- не проведено вимірювання опору розтікання струму на основних заземлювачах і заземленнях магістралей і устаткування; опору ізоляції; перевірки повного опору петлі фаза-нуль з оформленням протоколів згідно додатка 7 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів , що є порушенням вимог пункту 7.6.36 НПАОП 40.1-1.21-98.

- при обслуговуванні електроустановок на підприємстві відсутні основні ізольовані електрозахисті засоби, які повинні застосовуватись в електроустановках до 1000В (ізольовані шланги, електровимірювальні кліщі, покажчик напруги, діелектричні рукавички, інструмент з ізольованим покриттям), що є порушенням вимог п. 4.1.3 Правила експлуатації електрозахисних засобів затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 253 від 05 червня 2001 року НПАОП 40.1- 1.07-01.

- керівник підприємства не призначив відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства, не забезпечив достатню кількість електротехнічних працівників, не забезпечив перевірку знань працівників у встановлені строки згідно з вимогами Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів , не затвердив положення про енергетичну службу, не забезпечив проведення технічного огляду електроустановок, не забезпечив проведення проти аварійних та профілактичних випробувань, що є порушенням пункту 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів.

- не проведено опосвідчення безпечного стану електрообладнання до та понад 1000В (КТП № 67/633, 66/646) , що є порушенням гл.8 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів.

- енергослужба не в повному обсязі скомплектована засобами захисту ( відсутні : УВН- 2шт, УНН-2шт, діелектричні рукавиці, переносні заземлення ), що є порушенням п. 4.2.9, пр.2 НПАОП 40.1-1.07-01.

Враховуючи зазначене, у зв`язку з виникненням загрози життю та/або здоров`ю людей з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю працівників Комунального підприємства Новогорівське , позивач звернувся до суду з позовною заявою про зупинення робіт (виробництва) шляхом: заборонити експлуатацію насосного агрегату насосної станції 2 підйому без заземлення його металевих частин; експлуатацію колодязів насосної станції 2 підйому без наявності кришок на люках колодязів; виконувати газонебезпечні роботи на підприємстві без наявності необхідної кількості працівників які пройшли спеціальне навчання та перевірку знань в обсязі виконуємої роботи, роботи в колодязях, камерах без забезпечення запобіжними та захисними засобами,; експлуатацію електроустановок до 1000В без проведення опосвідчення стану безпеки електроустановок, без проведення вимірювання опору розтікання струму на основних заземлювачах і заземленнях магістралей і устаткування та опору ізоляції; перевірки повного опору петлі фаза-нуль; без забезпечення основними електрозахистними засобими; експлуатацію КТП № 67/633, 66/646, виконання робіт в електроустановка понад 1000В. без забезпечення достатню кількість електротехнічних працівників.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.

Згідно з частиною 4 статті (далі - Закон №877-V) заходи контролю здійснюються, зокрема, органами державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами.

Відповідно до підпункту 6 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року №96 (далі - Положення №96) Державна служба України з питань праці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.

Згідно підпункту 5 пункту 6 Положення №96 Державна служба України з питань праці для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об`єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Держпраці.

Частинами 1, 2 Закону №877-V передбачено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Згідно з частини 6 статті 7 Закону №877-V, за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Відповідно до частин 7, 8 статті 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

На підставі частини 1 статті 12 Закону №877-V, невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.

Враховуючи підпункт 5 пункту 6 Положення, Управління Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об`єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Держпраці.

Суд також звертає увагу відповідача, що до повноважень Держпраці та його територіальних органів належить державний нагляд за додержанням суб`єктами господарювання вимог законодавства та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, та вони вправі звертатись з відповідним позовом до адміністративного суду у разі необхідності вжиття заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт (виробництва) у випадку встановлення порушень суб`єктами господарювання вимог законодавства та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Відповідно до пункту 5 статті 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Суд зазначає, що в адміністративних справах щодо застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) суд має встановити наявність підстав для застосування таких заходів на момент постановлення судового рішення, зокрема, наявність не усунутих суб`єктом господарювання порушень вимог законодавства, які дійсно створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Мета застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) полягає в убезпеченні працівників підприємства та його відвідувачів від можливої небезпеки. Разом з тим, форма такого захисту повинна бути розумною, не порушувати прав відповідача і не повинна перешкоджати власнику (користувачу) вживати заходів до усунення виявлених порушень.

Захід реагування у вигляді повного зупинення виконання робіт (виробництва) є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Суд встановив, що підставою для звернення позивача до суду з даним позовом був висновок щодо порушення відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці і промислової безпеки, які викладені в акті перевірки.

Однак суд вважає, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю працівників, що є підставою для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді заборонити експлуатацію насосного агрегату насосної станції 2 підйому без заземлення його металевих частин; експлуатацію колодязів насосної станції 2 підйому без наявності кришок на люках колодязів; виконувати газонебезпечні роботи на підприємстві без наявності необхідної кількості працівників які пройшли спеціальне навчання та перевірку знань в обсязі виконуємої роботи, роботи в колодязях, камерах без забезпечення запобіжними та захисними засобами; експлуатацію електроустановок до 1000В без проведення опосвідчення стану безпеки електроустановок, без проведення вимірювання опору розтікання струму на основних заземлювачах і заземленнях магістралей і устаткування та опору ізоляції; перевірки повного опору петлі фаза-нуль; без забезпечення основними електрозахистними засобами; експлуатацію КТП № 67/633, 66/646, виконання робіт в електроустановка понад 1000В. без забезпечення достатню кількість електротехнічних працівників - до усунення порушення

Відповідач у судове засідання не прибув, доказів усунення недоліків не надав.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, приймаючи до уваги те, що станом на дату розгляду справи відповідачем не усунуті порушення та не надано будь-яких доказів на спростування чи виконання вказаних у акті порушень, недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю працівників Комунального підприємства Новогорівське , суд дійшов висновку, що позов Головного управління Держпраці у Запорізькій області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, та виконання вимог підлягає задоволенню.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Держпраці у Запорізькій області (вул. Північне шосе, буд. 25, м. Запоріжжя, 69032) до Комунального підприємства Новогорівське (71731, Запорізька обл., Токмакський р-н, с.Новогорівка, вул. Центральна, 18) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, та виконання вимог - задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Комунального підприємства Новогорівське , а саме: заборонити експлуатацію насосного агрегату насосної станції 2 підйому без заземлення його металевих частин; експлуатацію колодязів насосної станції 2 підйому без наявності кришок на люках колодязів; виконувати газонебезпечні роботи на підприємстві без наявності необхідної кількості працівників які пройшли спеціальне навчання та перевірку знань в обсязі виконуємої роботи, роботи в колодязях, камерах без забезпечення запобіжними та захисними засобами,; експлуатацію електроустановок до 1000В без проведення опосвідчення стану безпеки електроустановок, без проведення вимірювання опору розтікання струму на основних заземлювачах і заземленнях магістралей і устаткування та опору ізоляції; перевірки повного опору петлі фаза-нуль; без забезпечення основними електрозахистними засобами; експлуатацію КТП № 67/633, 66/646, виконання робіт в електроустановка понад 1000В. без забезпечення достатню кількість електротехнічних працівників - до усунення порушення.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень КАС України рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 23 вересня 2019 року.

Суддя Д.В. Татаринов

Дата ухвалення рішення17.09.2019
Оприлюднено01.10.2019
Номер документу84519845
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування у сфері державного нагляду, та виконання вимог

Судовий реєстр по справі —280/4009/19

Рішення від 17.09.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Рішення від 17.09.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 22.08.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні