Рішення
від 16.09.2019 по справі 160/6001/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 вересня 2019 року Справа № 160/6001/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Захарчук-Борисенко Н.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ :

27.06.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію або відмову в такій реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.05.2019 № 1172220/42415797;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну №2 від 10.05.2019 датою її подання;

- стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД (код ЄДРПОУ 42415797) сплачений при зверненні до суду судовий збір.

В обгрунтування позовних вимог позивач зазначив, що між Товариством з обмеженою відповідальністю "БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю ЛІТОС (Покупець) 23.10.2018 року було укладено Договір №03-18/197, а також 06.05.2019 Додаткову угоду №1 до Договору. Відповідно до умов п.1.1 Продавець зобов 'язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити Продавцю будівельні матеріали, що закуповуються для будівництва амбулаторії по вул. Клименка, с.Мала Перещепина, Новосанжарського району, Полтавської області, на умовах і в порядку передбачених даним договором . Відповідно до п.2.2 Договору розрахунок за продукцію, що поставляється Продавцем за цим Договором, здійснюється Покупцем в розмірі 100% попередньої оплати від загальної суми Договору . Згідно п.2.1 в редакції Додаткової угоди Ціна за будівельні матеріали складає 422 375,70 грн. з ПДВ . За п.3.3 Договору перелік та об`єми будівельних матеріалів зазначаються в рахунках на оплату, які можуть бути передані або надіслані іншій Стороні в оригіналі або у копії факсимільним зв`язком чи електронною поштою . На підставі рахунку №1 від 10 травня 2019 за умовами Договору 10.05.2019 року від Покупця за вказаним Договором було отримано авансовий платіж на загальну суму 422 375,70 грн., в т.ч. ПДВ (20 %) 70395,95 грн. В платіжному дорученні №27 від 07.05.2019 вказано призначення платежу за буд. мат. на вик. умов дог. 03-18/197 від 23.10.18 Будівництво амб. по вул. Клименка в с. Мала Перещепина Новосанжарського р-ну Полтавської обл. . У відповідності до умов п.3.1 Договору Продавець зобов`язався поставити Товар Покупцю після підписання Договору . За умовами п.7.1 Договору цей Договір набирає юридичну силу з моменту (дати) його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення печатками і діє до 31 грудня 2019 року. Отже, за умовами Договору термін поставки становить з 23.10.2018 (дата укладання Договору) до 31.12.2019 (за умовами п.7.1 Договору). Тобто, на дату складання податкової накладної №2 від 10.05.2019 - термін поставки ще не сплинув.

Таким чином, на дату складання податкової накладної № 2 від 10.05.2019 з об`єктивних причин виникла ситуація, коли сума податкових зобов`язань могла перевищувати суму податкового кредиту за відповідними товарними позиціями.

На дату складання податкової накладної № 2 від 10.05.2019 позивач планував придбати у постачальника ТОВ Денора будівельні матеріали, для чого уклав з ТОВ Денора Договір №06/05/2019 від 06.05.2019. ТОВ Денора виписав рахунок-фактуру №10052 від 10.05.2019, в якому перелічені будівельні матеріали, що позивач планує поставити ТОВ ЛІТОС за умовами Договору. Тобто виникла тимчасова ситуація, коли залишок обсягу придбаного товару був меншим, ній об`єм зареєстрованого товару. Причина полягала в тому, що позивач ще не придбав товар (ні оплатив/не отримав), вказаний у податковій накладній №2 від 10.05.2019 року.

У квитанції від 21.05.2019 контролюючим органом було сформовано висновки, що ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Тобто, реєстрація податкової накладної №2 від 10.05.2019 була зупинена у зв`язку з тим, що вона відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку .

Рішенням Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації № 1172220/42415797 від 27.05.2019 позивачу було відмовлено у реєстрації вищевказаної податкової накладної.

Позивач наполягає, що на виконання норм ПК України ним правомірно подано на реєстрацію в ЄДР податкову накладну №2 від 10.05.2019, а тому звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Ухвалою суду від 01.07.2019 було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи у письмовому провадженні.

30.07.2019 до суду від представника Державної фіскальної служби України надійшов письмовий відзив на адміністративний позов, в якому останній проти позовних вимог заперечував в повному обсязі, у задоволенні позовних вимог просив відмовити та зазначив, що наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам, уповноваженим на виконання функцій держави, певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД про зобов`язання ДФС України зареєструвати податкову накладну №2 від 10.05.2019 є необгрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДФС України зареєструвати податкову накладну є передчасним.

30.07.2019 до суду від представника Головного управління ДФС у Дніпропетровській області надійшов письмовий відзив на адміністративний позов, в якому останній проти позовних вимог заперечував в повному обсязі, у задоволенні позовних вимог просив відмовити та зазначив, що згідно з рішенням Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 27.05.2019 №1172220/42415797 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 10.05.2019, підставою для відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено: ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

З огляду на вищевикладене, Головне управління ДФС у Дніпропетровській області вважає Рішення комісії про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування обгрунтованим, правомірним та таким, що прийняте відповідно до норм діючого законодавства та в установленому порядку, а вимоги позивача безпідставними, необгрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

05.08.2019 до суду від Товариства з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД надійшла письмова відповідь на відзив Державної фіскальної служби України, в якій позивач зазначив, що в разі задоволення позовних вимог про зобов`язанні відповідача-1 зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №2, - спір між сторонами буді остаточно вирішений, а тому прохання позивача до суду про зобов`язання відповідача-1 зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №2 датою її подання, - не є втручанням у дискреційні повноваження відповідача-1, тому що відповідачем-1 його дискреційні повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскаржуваного Рішення.

05.08.2019 до суду від Товариства з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД надійшла письмова відповідь на відзив Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, в якій позивач зазначив, що до пояснень позивача були надані копії документів на підтвердження реальності господарської операції, серед інших документів позивачем була також надана банківська виписка. Після отримання позивачем за Договором авансового платежу у сумі 422 375,70 грн. була складена податкова накладна №2 та відправлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних, тому цілком зрозуміло, що первинних документів щодо транспортування, навантаження, розвантаження матеріалів щодо господарської операції, внаслідок якої була виписана податкова накладна №2 ще не могло існувати. Окрім того, позивач наполягає, що не має жодного відношення до будь-якого підприємства, з яким постачальник ТОВ Денора має господарські правовідносини, в тому числі і до ТОВ КЕНОСТАР .

Відповідно до ч. 1 ст. 257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Згідно з ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

За приписами ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

За викладених обставин, відповідно до вимог ст. ст. 258, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

В період з 12.08.2019 по 13.09.2019 суддя Захарчук-Борисенко Н.В. перебувала в основній щорічній відпустці, тому рішення у даній справі прийнято 16.09.2019.

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД відповідно до Витягу з реєстру платників податку на додану вартість за №1804644500236 зареєстровано платником ПДВ 01 жовтня 2018 року.

Основним видом діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД згідно з даними Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах.

23.10.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю "БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю ЛІТОС (Покупець) було укладено Договір №03-18/197, а також 06.05.2019 Додаткову угоду №1 до Договору.

Відповідно до умов п.1.1 Продавець зобов 'язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити Продавцю будівельні матеріали, що закуповуються для будівництва амбулаторії по вул. Клименка, с. Мала Перещепина, Новосанжарського району, Полтавської області, на умовах і в порядку передбачених даним договором . Відповідно до п.2.2 Договору розрахунок за продукцію, що поставляється Продавцем за цим Договором, здійснюється Покупцем в розмірі 100% попередньої оплати від загальної суми Договору . Згідно п.2.1 в редакції Додаткової угоди Ціна за будівельні матеріали складає 422 375,70 грн. з ПДВ . За п.3.3 Договору перелік та об`єми будівельних матеріалів зазначаються в рахунках на оплату, які можуть бути передані або надіслані іншій Стороні в оригіналі або у копії факсимільним зв`язком чи електронною поштою .

На підставі рахунку №1 від 10 травня 2019 за умовами Договору 03-18/197 від 23.10.2018, 10.05.2019 року від Покупця за вказаним Договором було отримано авансовий платіж на загальну суму 422 375,70 грн., в т.ч. ПДВ (20 %) 70395,95 грн.

В платіжному дорученні №27 від 07.05.2019 вказано призначення платежу за буд. мат. на вик. умов дог. 03-18/197 від 23.10.18 Будівництво амб. по вул. Клименка в с. Мала Перещепина Новосанжарського р-ну Полтавської обл. .

У відповідності до умов п.3.1 Договору Продавець зобов`язався поставити Товар Покупцю після підписання Договору . За умовами п.7.1 Договору цей Договір набирає юридичну силу з моменту (дати) його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення печатками і діє до 31 грудня 2019 року.

Суд звертає увагу, що за умовами Договору термін поставки становить з 23.10.2018 (дата укладання Договору) до 31.12.2019 (за умовами п.7.1 Договору). Тобто, на дату складання податкової накладної №2 від 10.05.2019 - термін поставки ще не сплинув.

Таким чином, на дату складання податкової накладної № 2 від 10.05.2019 з об`єктивних причин виникла ситуація, коли сума податкових зобов`язань могла перевищувати суму податкового кредиту за відповідними товарними позиціями.

З матеріалів адміністративного позову вбачається, що дату складання податкової накладної № 2 від 10.05.2019 позивач планував придбати у постачальника ТОВ Денора будівельні матеріали, для чого уклав з ТОВ Денора Договір №06/05/2019 від 06.05.2019.

ТОВ Денора виписав рахунок-фактуру №10052 від 10.05.2019, в якому перелічені будівельні матеріали, що позивач планує поставити ТОВ ЛІТОС за умовами Договору.

Тобто, залишок обсягу придбаного товару був меншим, ніж об`єм зареєстрованого товару, оскільки позивач ще не придбав товар (ні оплатив/не отримав), вказаний у податковій накладній №2 від 10.05.2019 року.

У квитанції від 21.05.2019 вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 10.05.2019 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2505, 2517, 3813, 3917, 3920, 4017, 4407, 4410, 6807, 7214, 7215, 7229, 7304, 7318, 8311 перевищує величину обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Оскільки реєстрацію податкової накладної №2 від 10.05.19 було зупинено, на виконання пп.14.15,16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінет) Міністрів України від 21 лютого 2018 № 117 (із змінами, внесеними згідно з Постановою KM № 936 від 24.10.2018 року), позивачем 22.05.2019 вих. №2205/2 до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області було надано пояснення та документи для прийнятті рішення про реєстрацію податкової накладної №2 від 10.05.2019 в ЄРПН.

Рішенням Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації № 1172220/42415797 від 27.05.2019 позивачу було відмовлено у реєстрації вищевказаної податкової накладної.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач звернувся з даною позовною заявою до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить із такого.

Згідно з підпунктами «а» , «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг відповідно до приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

За приписами пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 Податкового кодексу України).

У відповідності до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).

Аналогічні норми містяться й у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно якого реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зі змісту квитанції видно, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкової накладної №2 від 10.05.2019 вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку , вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку , достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567.

Водночас, у вказаній квитанції фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Фактично, фіскальним органом у порушення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, не вказано у зазначеній квитанції конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений наказом МФУ від 13.06.2017 № 567.

Так, наказ МФУ від 13.06.2017 № 567, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за № 753/30621 (далі - Наказ № 567), містить у собі пункт 4 наступного змісту: «Державній фіскальній службі України: до 25.06.2017 здійснити аналіз ефективності застосування Критеріїв оцінки та у п`ятиденний строк надати пропозиції Міністерству фінансів України стосовно їх удосконалення; щокварталу до п`ятого числа першого місяця наступного кварталу надавати пропозиції Міністерству фінансів України для удосконалення Критеріїв оцінки» .

Натомість, критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджені наказом № 567 містять пункт 4 наступного змісту: «Інформація за встановленою формою подається платником податку в електронному вигляді засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та нормативно-правового акту щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами. ДФС постійно розміщує на офіційному веб-сайті відомості щодо засобів електронного зв`язку, якими може подаватися інформація за встановленою формою» .

Разом з тим, вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом № 567, взагалі не містить пункту 4.

У свою чергу, у відповідності до підпункту 201.16.2. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті «в» підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України. Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту (підпункт 201.16.3. пункту 201.16. статті 201 Податкового кодексу України).

Абзацом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 № 190 «Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації» (далі - Постанова № 190) передбачено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з абзацом 2 Постанови № 190 підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Отже, платник податків повинен чітко розуміти, чому реєстрацію податкової накладної зупинено, та які конкретно документи йому слід подати для її реєстрації.

Проте, з матеріалів справи вбачається, що в квитанції від 21.05.2019 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №2 від 10.05.2019 підставою вказано, що обсяг постачання товару/послуги 2505, 2517, 3813, 3917, 3920, 4017, 4407, 4410, 6807, 7214, 7215, 7229, 7304, 7318, 8311 перевищує величину обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку , однак не зазначено, які саме копії документів пропонується надати позивачу, які були б достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних в ЄРПН.

В свою чергу, позивачем було надано до контролюючого органу письмові пояснення та копії всіх первинних документів по здійсненим ним господарським операціям, за результатом яких виписано податкову накладну № 2 від 10.05.2019.

Таким чином, Комісією ГУ ДФС в Дніпропетровській області не надано належної оцінки поданим первинним документам, на підставі яких було виписано податкову накладну № 2 від 10.05.2019.

Незважаючи на надані позивачем пояснення та документи, відповідачем - 2 було прийнято рішення №1172220/42415797 від 27.05.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 10.05.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас, з детального аналізу прийнятого відповідачем-2 рішення від 27.05.2019 №1172220/42415797 видно, що останнє не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття такого рішення.

Таким чином, позивачем було надано до Головного управління ДФС в Дніпропетровській області усі необхідні документи, які підтверджують реальність операцій по податковій накладній №2 від 10.05.2019.

Відтак, суд дійшов висновку, що рішення №1172220/42415797 від 27.05.2019 є необґрунтованим, оскільки платником податків надано суду всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною №2 від 10.05.2019, у реєстрації якої відповідачем -2 було відмовлено.

За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДФС в Дніпропетровській області від 27.05.2019 №1172220/42415797 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 10.05.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Стосовно вимоги про зобов`язання ДФС України зареєструвати податкову накладну №2 від 10.05.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних суд зазначає наступне.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Судом враховано, що Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.

З огляду на це, правовідносини щодо реєстрації податкової накладної у Єдиному державному реєстрі податкових накладних і, зокрема, щодо безпідставного неприйняття податкових накладних для їх реєстрації є предметом розгляду в адміністративних судах відповідно до статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України.

Натомість предметом спору в зазначеній категорії справ є правомірність поведінки суб`єкта владних повноважень щодо неприйняття податкових накладних для реєстрації.

Отже, у даному випадку належним способом захисту порушених прав та/або інтересів платника податків позивача - у розглядуваній ситуації є зобов`язання контролюючого органу зареєструвати податкову накладну.

Відповідно до вимог статті 139 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД (код ЄДРПОУ 42415797) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 960,50 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 39292197) та судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 960,50 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (49600, м.Дніпро, вул.Сімферопольська, 17а, код ЄДРПОУ 39394856) відповідно до платіжного доручення №25 від 26.06.2019, яке міститься в матеріалах справи.

На підставі викладеного, керуючись статтями 139, 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД (49000, м.Дніпро, вул.П.Калнишевського, буд.8, кв.42, код ЄДРПОУ 42415797) до Державної фіскальної служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 39292197), Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (49600, м.Дніпро, вул.Сімферопольська, буд.17-А, код ЄДРПОУ 39394856) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію або відмову в такій реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.05.2019 № 1172220/42415797.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну №2 від 10.05.2019 датою її подання.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД (49000, м.Дніпро, вул.П.Калнишевського, буд.8, кв.42, код ЄДРПОУ 42415797) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 39292197) судовий збір у розмірі 960,50 грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ІНОЛ-БУД (49000, м.Дніпро, вул.П.Калнишевського, буд.8, кв.42, код ЄДРПОУ 42415797) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (49600, м.Дніпро, вул.Сімферопольська, буд.17-А, код ЄДРПОУ 39394856) судовий збір у розмірі 960,50 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко

Дата ухвалення рішення16.09.2019
Оприлюднено30.09.2019
Номер документу84520067
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/6001/19

Ухвала від 21.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 28.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Рішення від 16.09.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні