ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 вересня 2019 р. м. Чернівці cправа № 824/853/19-а
Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Левицький В.К., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до державного підприємства "Хотинське лісове господарство" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
В С Т А Н О В И В:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (далі - позивач) звернулося до суду з вказаним позовом, в якому просить застосувати до державного підприємства "Хотинське лісове господарство" (далі - відповідач, ДП "Хотинське лісове господарство) захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію будівель Новоселицького лісництва, що розташовані на вул. Комарова, 11, в м. Новоселиця до повного виконання протипожежних вимог і усунути усі порушення, викладені в акті та приписі Новоселицького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 07.06.2019 р. № 230, що стосуються вищезазначеного об`єкта.
Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що під час перевірки державного підприємства "Хотинське лісове господарство" виявлено ряд суттєвих порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, наявність яких створює потенційну загрозу життю та здоров`ю людей, а тому до відповідача необхідно застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 26.07.2019 р. відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, встановленими ст. ст. 257-263 КАС України без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач подав до суду відзив на адміністративний позов, у якому зазначив, що на усунення порушень, викладених в акті та приписі Новоселицького районного сектору Управління ДСНС України в Чернівецькій області, ним укладено договір з ТОВ "Пожзахист - 1" по наданню послуг протипожежного призначення, а саме: розробка проектної документації автоматичної пожежної сигналізації, сповіщення та спостерігання про пожежу, по поверхневій вогнезахисній обробці горища, блисковкозахисту та монтажні роботи, встановлення протипожежного люка в адмінбудівлі по вулиці Комарова, 11, місто Новоселиця, Чернівецька область.
Позивач скористався правом, передбаченим ст. 163 КАС України, та подав до суду відповідь на відзив, в якому зазначив, що укладення відповідачем вищезазначеного договору є лише документально закріпленими домовленостями про виконання зазначених робіт (послуг) в майбутньому після проведеної ним оплати та вони не підтверджують факту повного усунення порушень протипожежних норм. Тобто порушення правил пожежної безпеки відповідачем не усунуто в повному обсязі.
Правом, передбаченим ст. 164 КАС України, відповідач не скористався, заперечення з викладом своїх пояснень, міркувань та аргументів щодо наведених позивачем у відповіді на відзив, до суду не надав.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Державне підприємство "Хотинське лісове господарство" (вулиця Млинська, 1, село Клішківці, Хотинський район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 00274536) зареєстроване як юридична особа 06.10.1995 р. (а.с. 51-53, 57-66).
З матеріалів справи видно, що на підставі посвідчення про проведення перевірки № 50 від 20.04.2018 р., повідомлення про проведення планової перевірки №125 від 13.04.2018 р., уповноваженими особами Новоселицького районного сектору УДСНС України в Чернівецькій області була проведена планова перевірка лісництва Державного підприємства "Хотинський лісгосп", розташованого на території Новоселицького району Чернівецької області щодо додержання відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт №47 від 23.04.2018 р. (а.с. 39, 40).
Вказаний акт отримано лісничим державного підприємства "Хотинське лісове господарство" ОСОБА_3 27.04.2018 р., що підтверджується його підписом в акті. Крім того, акт підписано лісничим державного підприємства "Хотинське лісове господарство" ОСОБА_3 без зауважень та без застережень.
Внаслідок проведеної перевірки виявлені порушення пожежної та техногенної безпеки (а.с. 42-43).
З метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, вказаних у акті № 47 від 23.04.2018 р., головним інспектором Новоселицького районного сектору УДСНС України у Чернівецькій області складено припис №47 від 27.04.2018 р., яким приписано відповідачу усунути порушення, виявлені під час перевірки (а.с. 45-46).
За невиконання протипожежних заходів, провідним фахівцем Новоселицького районного сектору УДСНС України у Чернівецькій області ОСОБА_5 притягнуто лісничого Новоселицького лісництва Державного підприємства "Хотинське лісове господарство" ОСОБА_3 до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 34,00 грн, що підтверджується протоколом про адміністративне правопорушення серія ЧВ №037627/46 від 27.04.2018 р. та постановою про накладення адміністративного стягнення серія ЧВ №002532/48 від 18.06.2018 р. (а.с. 47, 48, 49).
Судом також встановлено, що на підставі наказу від 22.03.2019 р. №94, повідомлення про проведення планового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) №322 від 23.05.2019 р., посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №255 від 29.05.2019 р., посадовими особами Новоселицького районного сектору УДСНС України в Чернівецькій області проведено планову перевірку відповідача з питань дотримання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, за результатами якої складено акт №230 від 07.06.2019 р. (а.с. 23-24, 25, 26, 27-33).
Примірник акту отримано лісничим державного підприємства "Хотинське лісове господарство" ОСОБА_3, 07.06.2019 р., що підтверджується його підписом в акті. Дослідженням акту перевірки встановлено, що акт підписано лісничим державного підприємства "Хотинське лісове господарство" ОСОБА_3 без зауважень та без застережень (а.с. 31 на звороті).
Під час перевірки виявлено порушення пожежної безпеки, техногенної безпеки та по захисній споруді цивільного захисту.
З метою усунення порушень законодавства, вказаних в акті від 07.06.2019 р. № 230, Новоселицьким районним сектором УДСНС України у Чернівецькій області видано припис № 230 від 07.06.2019 р., яким приписано відповідачу усунути порушення, виявлені під час планової перевірки (а.с. 34-35).
Вказаний припис для виконання отримано лісничим державного підприємства "Хотинське лісове господарство" ОСОБА_3 07.06.2019 р. (а.с. 35).
За невиконання протипожежних заходів, головним інспектором Новоселицького районного сектору УДСНС України у Чернівецькій області притягнуто лісничого державного підприємства "Хотинське лісове господарство" ОСОБА_4 до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 34,00 грн, що підтверджується постановою про накладення адміністративного стягнення від 18.06.2018 р. (а.с. 37, 38).
За наведених обставин та посилаючись на приписи Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Кодексу цивільного захисту, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон № 877-V в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Абзацом 1 ст. 1 цього Закону визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно абз. 1 ч. 5 ст. 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Частиною 7 ст. 7 Закону № 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України (далі - КЦЗ України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до п. п. 27 п. 4 Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 р. №3 (у редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018 р. № 661), Управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.
Частиною ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 КЦЗ України передбачено, що забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.
Як видно із матеріалів справи, відповідач, всупереч положенням ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 КЦЗ України не забезпечив техногенну та пожежну безпеку на об`єкті, що підтверджується актом перевірки від 07.06.2019 р. №230 та приписом №230 від 07.06.2019 р.
Суд вважає, що порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які виявленні під час перевірки посадовими особами Новоселицьким районним сектором УДСНС України в Чернівецькій області у відповідача створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Суд звертає увагу також на те, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
При цьому, поняття "загроза життю та/або здоров`ю людини" є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Таким чином, в ході судового розгляду справи судом встановлено, те, що на час розгляду справи із переліку виявлених порушень, відповідачем на виконання акту не усунуті порушення.
Згідно із ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до ч. 2 ст. 64 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Таким територіальних органом на території Чернівецької області є позивач.
Згідно із п.п. 12 ч. 1 ст. 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, у т.ч.: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч. 1 ст. 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом, а згідно із ч. 2 цієї ж статті КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно із ст. 70 КЦЗ України підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
З аналізу викладених положень видно, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів та винесеного припису, має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Таким чином, в силу вказаних вище положень чинного законодавства, позивач уповноважений на звернення до адміністративного суду з даним позовом.
Згідно ст. 11 Закону № 877-V виконання вимог органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства є обов`язком для суб`єкта господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Беручи до уваги викладене вище, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позову, а саме застосування до відповідача заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію будівель Новоселицького лісництва, що розташовані по вулиці Комарова, 11, у місті Новоселиця до повного виконання протипожежних вимог і усунення усіх порушень, викладених в акті та приписі Новоселицького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 07.06.2019 р. № 230.
Стаття 19 Конституції України зобов`язує орган державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ст. 129 Конституції України та ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Вирішуючи вказаний спір, суд дійшов висновку, що позивачем доведено обґрунтованість заявлених вимог.
Суд не бере до уваги доводи відповідача стосовно виконання ним виявлених під час перевірки порушень, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що 01.08.2019 р. між ТОВ Пожзахист - 1 (далі - Виконавець) та ДП "Хотинське лісове господарство" (далі - Замовник) укладено договір № 82/19/132 (а.с. 71).
Відповідно до вказаного договору Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе виконання робіт по наданню послуг протипожежного призначення, а саме розробку проектної документації автоматичної пожежної сигналізації, сповіщення та спостерігання про пожежу, по поверховій вогнезахисній обробці горища, блискавкозахисту та монтажні роботи, встановлення протипожежного люка в адмінбудівлі (АПС другий поверх) по вулиці Комарова, 11, у місті Новоселиця Чернівецької області.
Беручи до уваги наведене, суд приходить до висновку, що укладення відповідачем вказаного вище договору не є належним та допустимим доказом усунення виявлених позивачем недоліків, оскільки свідчить тільки про намір їх виконання в майбутньому.
Суд також звертає увагу, що відповідач на підтвердження виконання згаданого вище договору не надав до суду акти приймання виконаних робіт (послуг).
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до переконання, що відповідач допустив порушення вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, доказів усунення у повному обсязі виявлених порушень, зазначених в акті та приписі від 07.06.2019 р. № 230, відповідач до суду не надав.
За таких обставин, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову.
Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Приписами ч. 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Відтак, враховуючи відсутність витрат у суб`єкта владних повноважень із залученням свідків та проведенням експертиз, суд приходить до висновку, що судові витрати не підлягають стягненню.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 139, 189, 194, 241 та 246 КАС України, суд,-
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Застосувати до державного підприємства "Хотинське лісове господарство" захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію будівель Новоселицького лісництва, що розташовані на вулиці Комарова, 11, у місті Новоселиця до повного виконання протипожежних вимог і усунення усіх порушень, викладених в акті та приписі Новоселицького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 07.06.2019 р. № 230.
Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його складання.
Повне найменування сторін:
позивач - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (вул. Комарова, 1-А, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 38595868);
відповідач - Державне підприємство Хотинське лісове господарство (вул. Млинська, 1, с. Клішківці, Хотинський район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 00274536).
Суддя Левицький В.К.
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2019 |
Оприлюднено | 27.09.2019 |
Номер документу | 84521346 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні