Справа № 494/631/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2019 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко O.A., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду справу за позовом ОСОБА_1 до Ряснопільської сільської ради Березівського району Одеської області про визнання протиправними дій,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 28 травня 2019 року звернувся до Березівського районного суду Одеської області з позовною заявою до Ряснопільської сільської ради Березівського району Одеської області про визнання неправомірними дії Ряснопільської сільської ради Березівського району Одеської області щодо нарахування заборгованості ОСОБА_1 по сплаті земельного податку за період 2018 року в сумі 12209,32 грн.
03 червня 2019 року ухвалою Березівського районного суду Одеської області адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 передано за підсудністю до Одеського окружного адміністративного суду.
12 липня 2019 року за вх. №3911/19 адміністративна справа №494/631/19 надійшла до Одеського окружного адміністративного суду.
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Одеського окружного адміністративного суду адміністративну справу №494/631/19 передано на розгляд головуючому судді Вовченко О.А.
Ухвалою суду від 16 липня 2019 року позов ОСОБА_1 залишено без руху та надано 5-денний строк на усунення недоліків позовної заяви.
29 липня 2019 року до суду від позивача за вх.№27171/19 надійшла заява про усунення недоліків з доказами сплати 768,40 грн. судового збору, належним чином засвідченими додатками та належним чином оформленою позовною заявою (з копією сторонам), у якій позовні вимоги викладені в такій редакції: визнати протиправними дії Ряснопільської сільської ради Березівського району Одеської області щодо нарахування заборгованості ОСОБА_1 по сплаті земельного податку за період 2018 року в сумі 12209,32 грн.
Ухвалою суду від 01 серпня 2019 року позов ОСОБА_1 , прийнято до розгляду, відкрито провадження у адміністративній справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача в адміністративному позові посилаючись на положення: п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст.14, ст. 269, ст. 270, п. 287.1 ст. 287 ПК України, наказ Міністерства фінансів України від 06.07.2018 року № 602 Про затвердження узагальнюючих податкових консультацій з деяких питань оподаткування платою за землю , вказує, що ОСОБА_1 на лежить на праві власності нерухомі об`єкти, розташовані в АДРЕСА_1 на території Ряснопільської сільської ради Березівського району Одеської області, що підтверджується свідоцтвом про право власності від 28.07.2006 року, інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав від 19.05.2016 року, свідоцтвом про право власності від 25.01.2008 року, свідоцтвом про право власності від 27.02.2007 року. ОСОБА_1 замовлено виготовлення технічної документації по відведенню (відновленню) меж земельної ділянки у землевпорядній організації. Розроблення технічної документації ще триває та остаточно не завершено. У позивача відсутні правовстановлюючі документи або договір оренди на зазначену ділянку. В кінці 2018 року після звернення позивача, з листа Ряснопільської сільської ради № 68/02-20 від 05.02.2019 року, йому стало відомо, що він є платником земельного податку на земельну ділянку в АДРЕСА_1 , що за період 2018 року за ОСОБА_1 рахується заборгованість по земельному податку на суму 12209,32 грн. та що в разі незгоди щодо сплати боргу вирішення спірного питання можливе у судовому порядку. Вимоги відповідача щодо сплати боргу по земельному податку за 2018 рік є неправомірними та не підлягають до виконання.
Ухвала суду про відкрито провадження у адміністративній справі №494/631/19 від 01.08.2019 року, а також позовна заява з додатками направлені відповідачу, та отримані Ряснопільською сільською радою 06.08.2019 року, що підтверджено рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Суд вважає, що вжив усі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача про розгляд справи та реалізації ним права судового захисту своїх прав та інтересів. За таких підстав, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами, оскільки при підготовці справи до розгляду дотримано вимоги Кодексу адміністративного судочинства України щодо належного повідомлення сторін у справі про розгляд справи.
Суд зазначає, що станом на момент винесення даного рішення відзив на позов від відповідача до суду не надходив.
Дослідивши матеріали справи та обставини, якими обґрунтовуються вимоги та докази, якими вони підтверджуються, суд вважає, що адміністративний позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
ОСОБА_1 є власником нежитлових будівель в селі Основа Ряснопільської сільської ради Березівського району Одеської області:
- склад, загальною площею 543,2 кв.м. за адресою: АДРЕСА_2 , що підтверджено свідоцтвом про право власності (а.с. 30);
- виробничий будинок-зернотік, загальною площею 4028,3 кв.м. за адресою: АДРЕСА_3 , що підтверджено Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с. 31);
- ангар, загальною площею 540,9 кв.м. за адресою: АДРЕСА_4 , що підтверджено свідоцтвом про право власності (а.с. 32);
- допоміжна будівля складу загальною площею 87,1 кв.м. за адресою: АДРЕСА_5 , що підтверджено свідоцтвом про право власності (а.с. 33).
Належних та достатніх доказів, щодо реєстрації за ОСОБА_1 права власності чи користування на земельні ділянки в селі Основа, Ряснопільської сільської ради, Березівського району, Одеської області до суду сторонами не надано.
З дослідженого судом листа Ряснопільської сільської ради, Березівського району, Одеської області № 68/02-20 від 05.02.2019 року (а.с. 34), вбачається, що громадянина ОСОБА_1 інформовано з приводу оподаткування об`єктів нерухомого майна, що перебуває у його власності на території Ряснопільської сільської ради, та що він є платником земельного податку за земельну ділянку, на якій розташовані приміщення, за адресою: АДРЕСА_1 . Також в листі зазначена інформація, що за період 2018 року позивачу нарахована сплата земельного податку в розмірі 12209,32 грн. та рахується борг, який необхідно сплатити, або вирішити справу в судовому порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Положеннями ст. 12 ПК України встановлені повноваження сільських, рад щодо податків та зборів. В п. 12.3 зазначеної статті вказано, що сільські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.
При прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та зборів обов`язково визначаються об`єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов`язкові елементи, визначенні статтею 7 цього Кодексу з дотриманням критеріїв, встановлених розділом XII цього Кодексу для відповідного місцевого податку чи збору (п.п. 12.3.2 ПК України). Копія прийнятого рішення про встановлення місцевих податків чи зборів або про внесення змін до них надсилається в електронному вигляді у десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 1 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін до них. Контролюючі органи не пізніше 10 липня поточного року складають зведену інформацію про розмір та дату встановлення ставок місцевих податків та зборів на відповідних територіях та подають її в електронній формі центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Контролюючі органи відповідно до Бюджетного кодексу України подають органам місцевого самоврядування у розрізі джерел доходів звітність: про суми нарахованих та сплачених податків і зборів, суми податкового боргу та надмірно сплачених до місцевих бюджетів податків і зборів на відповідних територіях - щомісячно, не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним. Зазначена звітність по платниках надається контролюючим органом за запитом органу місцевого самоврядування(п.п 12.3.3).
Контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган (далі - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику), його територіальні органи (п.41.1 ст. 41 ПК України).
Приписами п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
За змістом п.п.14.1.175 п.14.1 ст.14 ПК України податковий борг, це сума грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгодженого платником податків або узгодженого в порядку оскарження, але не сплаченого у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.
Згідно з пп. 15.1-15.2 ст. 15 ПК України, платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом. Кожний з платників податків може бути платником податку за одним або кількома податками та зборами.
Відповідно до п.16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України платники податків зобов`язані сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом.
Положеннями ст. 269 ПК України визначено, що платниками земельного податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) (п.п. 269.1.1); землекористувачі (п.п. 269.1.2).
В ст. 270 ПК України вказано, що об`єкти оподаткування земельним податком є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні (п.п. 270.1.1); земельні частки (паї), які перебувають у власності (п.п. 270.1.2).
Як зазначено в ч.1 ст. 271 ПК України, базою оподаткування земельним податком є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Статтею 284 ПК України визначені особливості оподаткування платою за землю, а саме, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території . Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України (п.284.1).
В ст. 286 ПК України визначено порядок обчислення плати за землю. Так, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (п. 286.1). Нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу (п. 286.5).
Відповідно до ст. 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році (п.287.1). Облік фізичних осіб - платників податку і нарахування відповідних сум проводяться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки щороку до 1 травня (п.287.2). Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення. Фізичними особами у сільській та селищній місцевості земельний податок може сплачуватися через каси сільських (селищних) рад або рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, за квитанцією про приймання податкових платежів. Форма квитанції встановлюється у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу (п.287.5). У разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) податкове (податкові) повідомлення-рішення у строки, встановлені цією статтею, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої цим Кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання (п. 287.9). Податкове зобов`язання з цього податку може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених пунктом 102.1 статті 102 цього Кодексу (п.287.10).
В ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового Кодексу України (п.24); прийняття рішень щодо надання відповідно до чинного законодавства пільг по місцевих податках і зборах, а також земельному податку (п.28); вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (п.34); затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України (п.35).
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст. 76 КАС України встановлено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Частиною 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Проаналізувавши вище зазначені приписи та положення Податкового кодексу України та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні судом встановлено, що сільська рада не наділена повноваженнями щодо нарахування фізичним особам земельного податку чи заборгованості по земельному податку, оскільки повноваження, щодо нарахування фізичним особам сум податку проводиться саме контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації податкове повідомлення-рішення відповідно до ст. 286 ПК України.
З листа Ряснопільської сільської ради № 68/02-20 від 05.02.2019 року вбачається, що це лист інформаційного характеру та не містить інформації, що саме сільською радою нараховано позивачу земельний податок. Також до суду не надано належних доказів, що відносно ОСОБА_1 контролюючим органом приймалося податкове повідомлення-рішення по сплаті земельного податку за 2018 рік.
Враховуючи, що з досліджених доказів судом не встановлено, що за 2018 рік позивачу відповідно до приписів Податкового кодексу України нараховано земельний податок, а також, що до повноважень сільських рад не віднесено нарахування земельного податку, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання неправомірними дії Ряснопільської сільської ради Березівського району Одеської області щодо нарахування заборгованості ОСОБА_1 по сплаті земельного податку за період 2018 року в сумі 12209,32 грн. не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 про визнання неправомірними дії Ряснопільської сільської ради Березівського району Одеської області щодо нарахування заборгованості ОСОБА_1 по сплаті земельного податку за період 2018 року в сумі 12209,32 грн. - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_6 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ).
Відповідач - Ряснопільська сільська рада Березівського району Одеської області (пров.Поштовий, буд.1, с.Ряснопіль, Березівський район, Одеська обл. 67360, код ЄДРПОУ 04379350).
Суддя Вовченко O.A.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2019 |
Оприлюднено | 29.09.2019 |
Номер документу | 84562831 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні