Рішення
від 26.09.2019 по справі 520/6359/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

26 вересня 2019 р. № 520/6359/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Зінченко А.В.

при секретарі- Борисюк Р.Р..

за участі представників сторін:

прокурора - Комісар О.О.

відповідача - не прибув

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Заступник керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області (вул. Богданівська, буд. 17,м. Лозова, Харківська область,64602, код ЄДРПОУ 02910108) до Відділ освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації (вул. Свободи, буд. 30,смт. Близнюки, Харківська область,64801, код ЄДРПОУ 02146363) третя особа: Добровільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Близнюківської районної ради Харківської області (вул. Шкільна, буд. 15,с. Добровілля, Близнюківський район, Харківська область,64862, код ЄДРПОУ 25864641) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся Заступник керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області з адміністративним позовом до Відділу освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації, в якому просив суд :визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області щодо невжиття заходів з організації та контролю діяльності Добровільської загальноосвітньої школи. 1-І11 ступенів Близнюківської районної ради Харківської області з оформлення земельної ділянки, якою користується заклад освіти та зобов`язати відділ освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області вжити заходів щодо організації оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 1,9 га, яка знаходиться за адресою: Харківська область , Близнюківський район , с . Добровілля , вул. Шкільна, буд. 15 для обслуговування Добровільської загальноосвітньої школи 1-ІІ1 ступенів Близнюківської районної ради Харківської області.

Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі , просив позов задовольнити .

В судове засіданні представник відповідача не прибув, про час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином, а тому суд приходить до висновку про розгляд справи за його відсутності.

В судове засіданні представник третьої особи не прибув, про час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином, а тому суд приходить до висновку про розгляд справи за його відсутності.

Вислухавши пояснення прокурора, дослідивши надані матеріали справи, судом встановлено наступне.

Лозівською місцевою прокуратурою, з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави проводилось вивчення стану дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельних ділянок закладами освіти.

Вивченням встановлено, що протягом тривалого часу залишається неоформленим право постійного користування земельною ділянкою Добровільською загальноосвітньою школою І -1II ступенів Близнюківської районної ради Харківської області.

Правовий статус вказаного закладу освіти визначено у статуті Добровільської загальноосвітньої школи Близнюківської районної ради Харківської області, що затверджений рішенням III сесії Близнюківської районної ради VI скликання №2 20 - VI від 08.12.2010.

Відповідно до п. 1.-1. Статуту Добровільська загальноосвітня школа Близнюківської районної ради Харківської області створена на підставі рішення XXXII сесії Близнюківської районної ради Харківської області V скликання 15.12.2009, яка є правонаступником загальноосвітньої школи І- 111 ступенів села Добровілля Близнюківського району Харківської області, та знаходиться у комунальній власності.

Згідно п. 1.2. Статуту навчальний заклад має юридичну адресу: 64862, Харківська область, Близшоківський район, с. Добровілля, вул. Радянська, 15.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань навчальному закладу встановлено наступну юридичну адресу: вул. Шкільна, 15, с. Добровілля, Близнюківський район, Харківська область.

Відповідно до п. 1.4. Статуту, засновником Добровільської загальноосвітньої школи І-IIІ ступенів Близнюківської районної ради Харківської області є Близнюківська районна рада Харківської області. Навчальний заклад утримується за рахунок бюджетних коштів.

Відповідно до п. 4.1 Статуту управління школою здійснюється його засновником та відділом освіти Близнюківської районної державної адміністрації в межах їх компетенції. Безпосереднє керівництво навчальним закладом здійснює його директор. Директор закладу призначається на посаду та звільняється з посади відділом освіти Близнюківської районної державної адміністрації за погодженням з Головним управлінням освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації.

Судом встановлено, що в п. 5.1 Статуту зазначено, що-матеріально-технічна база закладу освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі.

Пунктами 5.2., 5.3 Статуту передбачено, що майно, закріплене за навчальним закладом належить йому на правах оперативного управління та не може бути вилучене у нього, якщо інше не передбачено законодавством. Вилучення основних фондів, оборотних коштів та іншого майна навчального закладу проводиться лише у випадках, передбачених чинним законодавством.

Відповідно до п. 6.1, 6.2 Статуту фінансово - господарська діяльність школи здійснюється на основі його кошторису. Джерелами формування кошторису школи є кошти засновника, кошти фізичних та юридичних, осіб, благодійні внески фізичних та юридичних осіб, добровільні грошові внески і пожертвування підприємств, установ та окремих громадян, іноземних юридичних і фізичних осіб.

За результатами моніторингу прийнятих рішень встановлено, що протягом тривалого часу Добровільською сільською радою Близнюківського району Харківської області рішення щодо розроблення, затвердження та видачу правовстановлюючих документів на земельну ділянку, якою фактично користується Добровільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Близнюківської районної ради Харківської області не приймались.

Листом Добровільскої сільської ради Близнюківського району Харківської області № 02-25/130 від 06.05.2019 повідомлено, що на території Добровільскої сільської ради Близнюківського району Харківської області функціонує Добровільеька загальноосвітня школа І- 111 ступенів Близнюківської районної ради Харківської області, однак рішення про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель вказаного закладу освіти не надавалися.

Листом відділу у Близнюківському районі ГУ Держгеокадастру у Харківській області № 69/103-19 від 10.05.2019 зазначено, що згідно технічної документації з нормативно грошової оцінки с. Добровілля Добровільської сільської ради Близнюківського району Харківської області затвердженої рішенням Добровільської сільської ради № 108-УІ від 08.12.2012 року, площа земельної ділянки розташованої за адресою: вул . Шкільна, 15, с. Добровілля Близнюківського району Харківської області становить 1,9 га.

За результатами моніторингу відомостей Публічної кадастрової карти України підтверджено, що на даний час питання щодо розробки земельно - технічної документації залишається не вирішеним, правовстановлюючі документи на земельну ділянку Добровільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Близнюківської районної ради Харківської області станом до цього часу не розроблено та не видано.

Про вказане також свідчить відповідь з відділу освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації № 01-50/1657 від 07.05.2019, згідно якої, станом на 07.05.2019 заклади освіти Близнюківського району не мають правовстановлюючих документів на земельні ділянки під спорудами та будівлями у зв`язку з відсутністю коштів та останні ніколи не оформлювались.

Суд вказує, що згідно ст. 4 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, ратифікованої Україною 27.02.1991, держави-учасниці Конвенції вживають всіх необхідних законодавчих, адміністративних та інших заходів для здійснення прав, визнаних у цій Конвенції. Щодо економічних, соціальних і культурних прав Держави-учасниці вживають таких заходів у максимальних рамках наявних у них ресурсів і при необхідності в рамках міжнародного співробітництва.

Статтею 28 Конвенції про права дитини визначено, що держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, поміж іншим вводять безоплатну й обов`язкову початкову освіту; сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей та вживають таких заходів, як введення безоплатної освіти та надання у випадку необхідності фінансової допомоги.

У свою чергу, ст. 53 Конституції України гарантовані доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти, різних форм навчання.

В частині 2 ст. 18 Закону України Про освіту передбачено, що навчальні заклади, засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу.

Відповідно до ст. 80 Закону України Про освіту земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.

Згідно з ч.2 ст.92 Земельного кодексу України заклади освіти незалежно від форми власності набувають право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності без встановлення строку.

Таким чином, суд робить висновок, що земельна ділянка, якою користується Добровільська загальноосвітня школа І- 111 ступенів Близнюківської районної ради Харківської області має перебувати у неї на праві постійного користування.

Суд зазначає, що статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності чи право постійного користування на земельну ділянку виникає після отримання власником або користувачем земельної ділянки документа, що посвідчує таке право, та його державної реєстрації.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування регламентові ст. 123 Земельного кодексу України.

Стаття 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні вказує, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

В порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує заклад освіти не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Також суд зазначає, що у 2012 році прийнято розпорядження Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012 Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади , яким зобов`язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.

Таким чином, необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під загальноосвітніми навчальними закладами прямо передбачалося у розпорядженні Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012, але залишається всупереч вимогам законодавства невиконаним.

В даному випадку Добровільська загальноосвітня школа І-ІІ1 ступенів Близнюківської районної ради Харківської області, як зацікавлена особа повинна звернутись до Добровільської сільської ради Близнюківського району Харківської області з відповідною заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка знаходиться під навчальним закладом, а відділ освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації в свою чергу здійснити належний контроль щодо оформлення навчальним закладом правовстановлюючих документів на земельну ділянку, однак відділ освіти зі свого боку допустив бездіяльність.

Судом встановлено, що відповідно до п. 1.5 Положення про відділ освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації, яке затверджено розпорядженням голови Близнюківської районної державної адміністрації № 425 від 22 липня 2016 року відділ освіти є юридичною особою публічного права, мас самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням, власні бланки.

Основними завданнями відділу освіти є: реалізація державної політики в галузі освіти на відповідній території (п. 2.1 Положення), навчально-методичне керівництво та інспектування навчальних закладів, що знаходяться в межах відповідної території і с комунальною власністю, організація їх фінансового забезпечення та зміцнення їх матеріально-технічної бази, координація діяльності цих навчальних закладів, а також навчальних закладів інших форм власності (п. 28 Положення) та ін.

Відділ освіти, відповідно до покладених на нього завдань, здійснює самоврядні та делеговані повноваження в частині управління загальноосвітніми, дошкільними та позашкільними навчальними закладами всіх типів і форм власності, розташованими на території району; визначає потребу навчальних закладів усіх типів та подає пропозиції голові райдержадміністрації щодо удосконалення їх мережі відповідно до соціально - економічних і культурно-освітніх потреб міста за наявності необхідної матеріально-технічної, науково-методичної бази, педагогічних кадрів тощо (п.п. 1 п. З Положення); забезпечує оперативний контроль за збереженням існуючої мережі загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів, сприяє їх навчально-методичному, фінансовому та матеріально - технічному забезпеченню (п.п. 1 п. З Положення).

Відділ освіти сприяє матеріально-технічному забезпеченню навчальних закладів (п.п. 5 п. З Положення).

Таким чином, освітній заклад, який є суб`єктом та зацікавленою особою щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою, згідно ст. 123 Земельного кодексу України, повинен був звернутися з клопотанням до органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, а відділ освіти, в свою чергу, організувати та проконтролювати виконання закладом освіти вимог чинного законодавства в цій частині.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що відділ освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації, являючись суб`єктом, який виконує повноваження у земельній сфері щодо організації роботи з надання земельних ділянок закладам освіти у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжив необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться Добровільська загальноосвітня школа І-Ш ступенів Близнюківської районної ради Харківської області.

З врахуванням вищевикладеного, повно і всебічно з`ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, оцінюючи наявні в справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні на предмет належності, допустимості та достовірності кожного доказу окремо, а також достатності та взаємного зв`язку доказів у їх сукупності, як того вимагає процесуальне законодавство, проаналізувавши норми матеріального права, які належить застосувати до спірних правовідносини, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 243, 244, 245, 246 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області щодо невжиття заходів з організації та контролю діяльності Добровільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Близнюківської районної ради Харківської області з оформлення земельної ділянки, якою користується заклад освіти.

Зобов`язати відділ освіти, молоді та спорту Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області вжити заходів щодо організації оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 1,9 га, яка знаходиться за адресою: Харківська область , Близнюківський район , с . Добровілля, вул. Шкільна, буд. 15 для обслуговування Добровільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Близнюківської районної ради Харківської області.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст рішення виготовлено 27 вересня 2019 року.

Суддя Зінченко А.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.09.2019
Оприлюднено29.09.2019
Номер документу84563177
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/6359/19

Рішення від 26.09.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Рішення від 26.09.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Ухвала від 27.06.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Ухвала від 27.03.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Пучкова І. М.

Постанова від 27.03.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Пучкова І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні