ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 вересня 2019 р.Справа № 520/3803/19 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Рєзнікової С.С.,
Суддів: Бегунца А.О. , Мінаєвої О.М. ,
за участю секретаря судового засідання Машури Г.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАН" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.07.2019 року, суддя Панченко О.В., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 26.07.19 року по справі № 520/3803/19
за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАН"
до Державного реєстратора Виконавчого комітету Первомайської міської ради Харківської області Чінгузова Володимира Сергійовича , третя особа Приватне підприємство "АГРОХОЛДИНГ "ТОРНАДО" , за участю Прокуратури Харківської області
про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "ЛАН", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просив суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Первомайської міської ради Харківської області Чінгузова Володимира Сергійовича (індексний номер рішення 5494604) про скасування державної реєстрації права власності на 1/5 частки майнового комплексу з приймання, сушки, зберігання та відвантаження сільськогосподарської продукції майнового комплексу з приймання, сушки, зберігання та відвантаження сільськогосподарської продукції за СТОВ "ЛАН";
- стягнути з державного реєстратора Виконавчого комітету Первомайської міської ради Харківської області Чінгузова Володимира Сергійовича на користь Сільськогосподарського товариства "ЛАН" (код ЄДРПОУ 32276472) судові витрати.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачем зазначено, що 14.03.2019 державний реєстратор Виконавчого комітету Первомайської міської ради Харківської області прийняв рішення про скасування державної реєстрації права власності на 1/5 частки майнового комплексу з приймання, сушки, зберігання та відвантаження сільськогосподарської продукції за СТОВ "Лан". Позивач вважає, що вказане рішення прийнято безпідставно, з порушенням вимог чинного законодавства та з перевищенням прав, наданих державному реєстратору, так як відповідач вчинив реєстраційні дії за заявою особи, яка не може бути заявником в силу положень ст. 24 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно".
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 23.07.2019 відмовлено в задоволенні адміністративного позову.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, згідно з якою апелянт просить суд скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову про задоволення позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить суд апеляційної інстанції залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів заслухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги рішення суду першої інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що 14.03.2019 року державний реєстратор Виконавчого комітету Первомайської міської ради Харківської області прийняв рішення №45946064, яким скасував запис про право власності за номером 20408231 на 1/5 частки майнового комплексу з приймання, сушки, зберігання та відвантаження сільськогосподарської продукції за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Лан".
Підставою прийняття зазначено рішення слугувало звернення уповноваженого представника Первомайської місцевої прокуратури Харківської області Ніколайчук А.І. з заявою про скасування реєстраційного запису №20408231 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Лан" на 1/5 частку майнового комплексу за адресою: Харківська область, Нововодолазький район, с.Ватутіне, вул. Нова, буд.5, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1171987263242.
Разом з заявою представник прокуратури надав постанову Східного апеляційного господарського суду від 04.02.2019 року по справі №922/736/17, відповідно до якого скасовано рішення Господарського суду Харківської області від 04.04.2017 року у справі №922/736/17 в частині задоволення зустрічного позову Сільськогосподарського товариства "Лан" про визнання права власності на 1/5 частку майнового комплексу з приймання, сушки, зберігання та відвантаження сільськогосподарської продукції (а.с.24-32).
Не погоджуючись з рішенням державного реєстратора позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з їх необґрунтованості.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції та зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямовані на забезпечення визнання та захисту державою таких прав регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з ч. 2 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до ч. 7 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться за місцем розташування об`єкта нерухомого майна в межах території, на якій діє відповідний орган державної реєстрації прав, крім випадків, установлених абзацами другим і третім частини п`ятої цієї статті.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державній реєстрації прав підлягає, зокрема, право власності.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Особливості проведення реєстраційних дій на підставі рішень судів (у тому числі, внесення запису про скасування державної реєстрації прав) визначені статтею 31-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", за змістом частини першої та другої якої передбачається, що: реєстраційні дії на підставі рішень судів проводяться виключно на підставі рішень, отриманих у результаті інформаційної взаємодії Державного реєстру прав та Єдиного державного реєстру судових рішень, без подання відповідної заяви заявником; Державна судова адміністрація України у день набрання законної сили рішенням суду, яке передбачає набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав, внесення змін до записів Державного реєстру прав, зупинення реєстраційних дій. внесення запису про скасування державної реєстрації прав або скасування рішення державного реєстратора, забезпечує передачу до Державного реєстру прав примірника такого судового рішення.
Крім того, згідно з п.п. 1 п. 2 розділу II "Прикінцевих та перехідних положень" Закону України від 06.10.2016 року №1666-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав па нерухоме майно та захисту прав власності", до запровадження інформаційної взаємодії між Державним реєстром речових прав на нерухоме майно та Єдиним державним реєстром судових рішень, передбаченої Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", а також у разі проведення реєстраційних дій на підставі рішень судів, що набрали законної сили, до запровадження відповідної інформаційної взаємодії реєстраційні дії на підставі рішень судів проводяться за зверненням заявника.
Так, за відсутності на дату звернення до державного реєстратора передбаченої інформаційної взаємодії між зазначеними реєстрами прийняття документів, від Первомайської місцевої прокуратури Харківської області для скасування реєстраційного запису №20408231 у Державному реєстрі прав про реєстрацію права власності сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАН" здійснювалося відповідно до загальних засад державної реєстрації прав, визначених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно абз. 2 п. 3 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", заявниками у сфері державної реєстрації можуть бути власник, інший правонабувач, сторона правочину, у яких виникло, перейшло чи припинилося речове право, або уповноважені ними особи - у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав; орган державної влади, його посадова особа, якими встановлено, змінено або припинено обтяження, особа, в інтересах якої встановлено, змінено або припинено обтяження, або уповноважені ними особи - у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення обтяження речових прав.
Відповідно до п. 51 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою КМУ від 26.10.2011 року №1141 (в редакції постанови КМУ від 06.06.2018 року №484), внесення записів про скасування державної реєстрації прав здійснюється за заявою особи, заінтересованої у внесенні відповідних записів.
Стосовно доводів скаржника про відсутність повноважень у першого заступника керівника Первомайської місцевої прокуратури Харківської області на подачу заяви про скасування рішення державного реєстратора, слід зазначити наступне.
З постанови Східного апеляційного господарського суду від 04.02.2019 року державним реєстратором було встановлено, що судове рішення є результатом розгляду апеляційної скарги прокуратури Харківської області, яка звернулася за захистом інтересів держави в особі Міністерства аграрної політики та продовольства України щодо спірного нерухомого майна. Участь прокуратури у розглядуваній судом справі за №922/736/17 обумовлена наявністю підстав здійснення представництва інтересів держави, та пов`язана із захистом її прав, як власника спірного майна в особі Міністерства аграрної політики та продовольства України.
З письмових пояснень представника Прокуратури Харківської області наданих в ході розгляду адміністративної справи вбачається, що при розгляді справи № 922/736/17 Східним апеляційним господарським судом, представництво інтересів держави, відповідно до вимог Закону України "Про прокуратуру" та наказу Генерального прокурора України №186гн від 21.09.2018, забезпечувалось працівниками прокуратури Харківської області.
Після набрання судовим рішенням законної сили, листом від 26.02.2019 № 05/2-215вн-19, відповідно до вимог Закону України "Про прокуратуру" та наказу Генерального прокурора України №186гн від 21.09.2018, відділ представництва при виконанні судових рішень прокуратури області повідомлено про прийняття 04.02.2019 у справі №922/736/17 Східним апеляційним господарським судом постанови про скасування рішення господарського суду Харківської області від 04.04.2017 в частині визнання права власності СТОВ "Лан" на 1/5 майнового комплексу, розташованого по вул. Нова, 5, с. Ватутіне, Нововодолазького району, Харківської області.
З метою виконання постанови Східного апеляційного господарського суду від 04.02.2019 по справі №922/736/17 та повернення незаконно вибутого майна з державної власності, Прокуратурою Харківської області направлено лист від 01.03.2019 №05/3-136вих19 керівнику Первомайської місцевої прокуратури Харківської області для вжиття відповідних заходів.
Відповідно до ст. 1, 2, 5 Закону України "Про Прокуратуру", Прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави. Однією з функцій прокуратури є представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом. Функції прокуратури України здійснюються виключно прокурорами. Делегування функцій прокуратури, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускається.
Згідно з ст. 7 Закону України "Про Прокуратуру", систему прокуратури України становлять: 1) Генеральна прокуратура України; 2) регіональні прокуратури; 3) місцеві прокуратури; 4) військові прокуратури; 5) Спеціалізована антикорупційна прокуратура, зокрема ч. 5 ст. 7 Закону України "Про Прокуратуру" передбачено, що єдність системи прокуратури України забезпечується: 1) єдиними засадами організації та діяльності прокуратури; 2) єдиним статусом прокурорів; 3) єдиним порядком організаційного забезпечення діяльності прокурорів; 4) фінансуванням прокуратури виключно з Державного бюджету України; 5) вирішенням питань внутрішньої діяльності прокуратури органами прокурорського самоврядування.
Відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону України "Про Прокуратуру", прокурори в Україні мають єдиний статус незалежно від місця прокуратури в системі прокуратури України чи адміністративної посади, яку прокурор обіймає у прокуратурі.
Згідно з ч. 1 ст. 23 Закону України "Про Прокуратуру", представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Повноваження прокуратури на представництво інтересів держави підтверджено судами апеляційної та касаційної інстанції при розгляді справи №922/736/17.
Враховуючи вказане вище, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку, що у державного реєстратора було достатньо правових підстав вважати першого заступника керівника Первомайської місцевої прокуратури Харківської області належним заявником для реєстрації дій щодо припинення права власності на 1/5 частки майнового комплексу з приймання, сушки, зберігання та відвантаження сільськогосподарської продукції майнового комплексу з приймання, сушки, зберігання та відвантаження сільськогосподарської продукції за СТОВ "ЛАН".
Стосовно доводів скаржника про відсутність підстав для скасування запису про державну реєстрацію права власності СТОВ "Лан", колегія суддів зазначає, що з урахуванням положень п. 6 ч. 1 ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" відповідно до яких однією з підстав для проведення державної реєстрації прав є рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно, вказані доводи є необґрунтованими.
Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", встановлені підстави, за наявності яких до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав. Зокрема, однією з таких підстав є рішення суду про скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав.
Отже, оскільки постановою Східного апеляційного господарського суду від 04.02.2019 року по справі №922/736/17 скасовано рішення Господарського суду Харківської області від 04.04.2017 року у справі №922/736/17, яке слугувало підставою для внесення запису про реєстрацію право власності СТОВ "Лан" на 1/5 частки майнового комплексу з приймання, сушки, зберігання та відвантаження сільськогосподарської продукції майнового комплексу з приймання, сушки, зберігання та відвантаження сільськогосподарської продукції, то внесення відповідачем до Єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про скасування такої реєстрації є цілком правомірним та таким, що відповідає вимогам чинного законодавства, відтак позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно - правовим обґрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАН" залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.07.2019 року по справі № 520/3803/19 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя (підпис)С.С. Рєзнікова Судді (підпис) (підпис) А.О. Бегунц О.М. Мінаєва Повний текст постанови складено 27.09.2019 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2019 |
Оприлюднено | 01.10.2019 |
Номер документу | 84566253 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Рєзнікова С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні