Рішення
від 14.06.2019 по справі 405/5033/18
ЛЕНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КІРОВОГРАДА

Справа № 405/5033/18

2/405/911/18

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2019 року м. Кропивницький

Ленінський районний суд м. Кіровограда у складі:

головуючого - судді Драного В.В.

при секретарі: Дерев`янко А.В.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження з викликом (повідомленням) сторін цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених бюджетних коштів за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одинокій матері,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач Управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради звернулось до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених бюджетних коштів за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одинокій матері в сумі 21 858, 70 грн. В обґрунтування позову зазначено, що 12.12.2016 року відповідач ОСОБА_1 звернулась до позивача із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям. Рішеннями Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради від 13.02.2017 року відповідачу на період з 01.12.2016 року по 31.05.2017 року призначені державна соціальна допомога як малозабезпеченій сім`ї в розмірі 4 770,59 грн та допомога на дітей як одинокій матері на двох утриманців в розмірі 1 144,99 грн на кожну дитину на загальну суму 2 289,98 грн. щомісячно. 06.06.2017 року відповідач ОСОБА_1 вдруге звернулась до позивача з заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям. Рішеннями Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради від 29.06.2017 року відповідачу на період з 01.06.2017 року по 30.11.2017 року призначені державна соціальна допомога як малозабезпеченій сім`ї в розмірі 2 885,70 грн та допомога на дітей як одинокій матері на двох утриманців в розмірі 412,80 грн на кожну дитину на загальну суму 825,60 грн щомісячно. Зазначає, що відповідач, підписавши заяви про призначення державних соціальних допомог від 12.12.2016 року, 06.06.2017 року, була ознайомлена з обов`язком подати повні та достовірні відомості про доходи та майно сім`ї, попереджена про те, що відносно зазначених нею, як повноважним представником сім`ї, даних буде проведена перевірка, а також про можливість настання негативних наслідків у вигляді, зокрема зупинення виплати допомог, в разі, якщо вона вказала неповні або недостовірні відомості про майно та доходи сім`ї. Вказує, що під час перевірки через Кіровоградську ОДПІ ГУ ДФС у Кіровоградській області доходів сім`ї виявлено, що ОСОБА_1 отримала дохід від надання в оренду земельного паю, який не задекларувала під час звернення до Управління за призначенням державних соціальних допомог. Загальна сума надміру сплачених Управлінням соціального захисту населення виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради за період з 01.12.2016 року по 31.10.2017 року грошових коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям становить 15 832,00 грн, допомоги на дітей як одинокій матері - 6 026,70 грн. За таких обставин, позивач просить стягнути з відповідача на його користь суму надміру виплачених бюджетних коштів за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 15 832,00 грн, допомоги на дітей як одинокій матері у розмірі 6 026,70 грн та судові витрати.

Ухвалою Ленінського районного суду м. Кіровограда від 09.01.2019 року відкрито провадження у справі, розгляд справи призначено в порядку спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін.

Копія ухвали про відкриття провадження та призначення справи до розгляду, з копією позовної заяви та доданими до неї документами були направлені по місцю проживання відповідача зареєстрованому у встановленому законом порядку.

Станом на 14.06.2019 року відзиву на позовну заяву від відповідача ОСОБА_1 до суду не надійшло.

Представник Управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради Депутатов В.В. подав до суду заяву від 14.06.2019 року про розгляд справи за відсутності представника позивача, позов підтримує, просить задовольнити, не заперечує проти заочного розгляду справи та ухвалення судом заочного рішення.

Відповідач у судове засідання не з`явилася, про дату, час та місце слухання справи повідомлялась належним чином за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання (перебування), також відповідач викликалась до суду через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України.

Зі згоди представника позивача та з урахуванням положень ст. 280 ЦПК України, суд ухвалив провести заочний розгляд справи на підставі наявних у справі доказів.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 247 ЦПК України, враховуючи неявку в судове засідання всіх учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази по справі в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Частиною 3 статті 41 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що обсяг і межі повноважень районних у містах рад та їх виконавчих органів визначаються відповідними міськими радами за узгодженням з районними у містах радами з урахуванням загальноміських інтересів та колективних потреб територіальних громад районів у містах.

Кіровоградська міська рада рішенням від 10.06.2016 року № 325 Про обсяги і межі повноважень, які визначаються Кіровоградською міською радою Кіровській та Ленінській районним у м. Кіровограді радам сьомого скликання та їх виконавчим органам , враховуючи інтереси територіальних громад районів у місті, затвердила обсяги і межі повноважень Кіровській та Ленінській районним у м. Кіровограді радам та їх виконавчим органам.

Розділом VІ обсягів меж і повноважень управлінню соціального захисту населення виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради делеговано повноваження в сфері соціального захисту населення, зокрема вирішення питань виплати державних допомог сім`ям з дітьми, малозабезпеченим сім`ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, надання тимчасової допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, допомоги будинкам сімейного типу та прийомним сім`ям, допомоги особам, які не мають права на пенсію, компенсаційних виплат по догляду за інвалідами та виплат передбачених законодавством (п. 3 Рішення).

Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Закон України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям від 01.06.2000 року № 1768-III спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям.

Відповідно до ст. ст. 3, 4, 5, 6 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям право на державну соціальну допомогу (далі-соціальна допомога) мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України. До заяви про надання державної соціальної допомоги додаються, зокрема документ, що посвідчує особу; довідка про склад сім`ї; декларація про доходи та майно осіб, які входять до складу сім`ї. Державна соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи. Розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, який обчислюється за методикою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, але цей розмір не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї. Державна соціальна допомога призначається на шість місяців.

Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї. Призначення і виплата соціальної допомоги здійснюється управліннями праці та соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, структурними підрозділами з питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем реєстрації уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

Пунктом 6 цього Порядку встановлено, що для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім`ї подає органу соціального захисту населення такі документи: заяву; документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім`ї;декларацію про доходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї); довідку про наявність та розмір земельної частки (паю). Інформація про склад сім`ї заявника зазначається в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. Форми заяви, декларації про доходи та майно затверджуються Мінсоцполітики.

Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 18-1 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми від 21.11.1992 року № 2811-XII право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Згідно з ч. 1 ст. 18-2 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми допомога на дітей одиноким матерям призначається за наявності витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідки про народження, виданої виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документа про народження, виданого компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку.

Частиною 1 ст. 18-3 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми встановлено, що допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, а також вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Згідно з п. 35 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року № 1751, для призначення допомоги на дітей одиноким матерям до органу соціального захисту населення подаються такі документи:1) заява про призначення допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики; 2) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданий відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідка про народження, видана виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) рад, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документ про народження, виданий компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку;3) копія свідоцтва про народження дитини; 4) довідка про реєстрацію місця проживання матері та дитини.

Призначення вказаних видів соціальної допомоги проводиться на підставі заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, затвердженої наказом Міністерства соціальної політики України від 21.04.2015 року № 441, та декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці соціальної політики України від 22.07.2003 року № 204, що заповнюються особисто заявником (уповноваженим представником сім`ї).

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 12.12.2016 року до Управління звернулась ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка с. Катеринівка Кіровоградського р-ну Кіровоградської області з заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям (зареєстрована за вх. № 3/838).

Відповідно до заяви ОСОБА_1 від 12.12.2016 року місце проживання відповідача зареєстровано за адресою: АДРЕСА_1 , фактично відповідач проживає за адресою: АДРЕСА_2 .

Відповідно до Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19.09.2006 року № 345 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.10.2006 року за № 1098/12972) та на підставі наданої відповідачкою заяви та декларації в Управлінні були оформлені особові справи: № 616898 (за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї) та № 433253 (за призначенням допомоги на дітей одинокій матері).

В тексті заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільгпередбачено попередження про відмову в призначенні або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї, а також про обов`язок заявника, у разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, повідомити органи соціального захисту населення.

Крім того, заявника попереджено про те, що дані зазначені в заяві та інформація вказана в деклараціях про майно та доходи буде перевірена відповідно до чинного законодавства.

Відповідач, підписавши заяву про призначення державних соціальних допомог від 12.12.2016 року (вх. № 3/838) , була ознайомлена з обов`язком подати повні та достовірні відомості про доходи та майно сім`ї, попереджена про те, що відносно зазначених нею, як повноважним представником сім`ї, даних буде проведена перевірка, а також про можливість настання негативних наслідків у вигляді зокрема припинення виплати призначених допомог та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі подання відповідачем неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї.

З акту № 90/09-21 від 19.01.2017 року обстеження матеріально-побутових умов сім`ї ОСОБА_1 , що мешкає за адресою: АДРЕСА_3 , складеного державним соціальним інспектором Управління Бегар О.М. вбачається, що до складу її сім`ї входять три особи: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 . Зі слів відповідача власником будинку по АДРЕСА_3 є її свекруха ОСОБА_5 , сама вона не працює та не має доходів за шість місяців перед зверненням, що є підставою для розгляду заяви від 12.12.2016 року на засіданні комісії виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради з питань призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, житлових субсидій та пільг.

За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 12.12.2016 року рішенням комісії виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради з питань призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, житлових субсидій та пільг від 25.01.2017 року відповідачу призначено, як виняток, державну соціальну допомогу як малозабезпеченій сім`ї з грудня 2016 року.

Рішеннями Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради від 13.02.2017 року ОСОБА_1 на період з 01.12.2016 року по 31.05.2017 року були призначені державна соціальна допомога як малозабезпеченій сім`ї в розмірі 4 770,59 грн та допомога як одинокій матері на двох утриманців в розмірі 1 144,99 грн. на кожну дитину на загальну суму 2 289,98 грн щомісячно.

06.06.2017 року ОСОБА_1 вдруге звернулася до Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради з заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям (зареєстрована за вх. № 3/1084).

Відповідно до заяви ОСОБА_1 від 06.06.2017 року відповідач проживає за адресою: АДРЕСА_4 .

До заяви, зокрема, були подані:

довідка про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб № 264 від 06.06.2017 року, видана квартальним комітетом № 20 про те, що ОСОБА_1 мешкає за адресою: АДРЕСА_4 та крім неї у даному будинку проживають: ОСОБА_6 , власник, ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_1 , квартиронаймач, ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_4 , син, ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_3 , син, ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_2 , син, ІНФОРМАЦІЯ_5 ;

декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 06.06.2017 року за період з 01.12.2016 року до 01.06.2017 року, відповідно до якої інших доходів, окрім державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей як одинокій матері, отриманої ОСОБА_1 в Управлінні соціального захисту населення виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради, вона не має.У розділі V декларації Відомості про земельні ділянки які перебувають у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей) відповідач власноручно зазначила, що земельного паю, городу вона не має.

З акту № 914/09-21 від 14.06.2017 року обстеження матеріально-побутових умов сім`ї ОСОБА_1 , що мешкає за адресою: АДРЕСА_4 , складеного державним соціальним інспектором Управління Стасевич С.М . вбачається, що до складу її сім`ї входять три особи: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .

Зі слів відповідача власником будинку по АДРЕСА_4 є її знайома ОСОБА_6 , сама вона не працює та не має доходів за шість місяців перед зверненням, що є підставою для розгляду заяви від 06.06.2017 року на засіданні комісії виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради з питань призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, житлових субсидій та пільг.

За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 06.06.2017 року рішенням комісії виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради з питань призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, житлових субсидій та пільг від 21.06.2017 року відповідачу призначено, як виняток, державну соціальну допомогу як малозабезпеченій сім`ї з червня 2017 року.

Рішеннями Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради від 29.06.2017 року ОСОБА_1 на період з 01.06.2017 року по 30.11.2017 року призначені державна соціальна допомога як малозабезпеченій сім`ї в розмірі 2 885,70 грн та допомога як одинокій матері на двох утриманців в розмірі 412,80 грн на кожну дитину на загальну суму 825,60 грн. щомісячно.

Відповідно до п. 57 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року № 1751, у разі затвердження нового розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку розмір допомоги по вагітності і пологах, допомоги на дітей, які перебувають під опікою чи піклуванням, та допомоги на дітей одиноким матерям перераховуються без звернення осіб, яким вони призначені, з місяця набрання чинності актом законодавства, що встановлює новий прожитковий мінімум.

У зв`язку з затвердження нового розміру прожиткового мінімуму з 01.05.2017 року, рішенням Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Ленінської районної у місті Кіровограді ради від 29.06.2017 року ОСОБА_1 здійснено перерахунок допомоги як одинокій матері на двох утриманців на періоди: з 01.12.2016 року по 30.04.2017 року в розмірі 1 144,99 грн на кожну дитину на загальну суму 2 289,98 грн щомісячно; з 01.05.2017 року по 31.05.2017 року в розмірі 1 232,99 грн на кожну дитину на загальну суму 2 465,98 грн щомісячно.

Відповідно до п. 27 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250, контроль за правильністю призначення і виплати соціальної допомоги здійснює орган соціального захисту населення безпосередньо та через соціальних інспекторів. Органи соціального захисту населення мають право робити запити та у строк до 15 календарних днів з дня надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від територіальних органів ДФС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Для підтвердження даних про доходи (відсутність доходів) використовуються відомості ДФС з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном.

Відповідно до абз. 1 п. 48 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року № 1751, органи, що призначають і виплачують державну допомогу сім`ям з дітьми, мають право у разі потреби перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення допомоги.

Відповідно до абз. 4, 5 п. 49 цього Порядку органи, що призначають і виплачують державну допомогу сім`ям з дітьми, мають право перевіряти матеріальне становище сімей з дітьми. Органи соціального захисту населення мають право робити запити та у строк до 15 календарних днів з дня надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від територіальних органів ДФС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням державної допомоги сім`ям з дітьми.

Відповідно до пунктів 1, 2, ч. 3 п. 3 Положення про головного державного соціального інспектора та державного соціального інспектора, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2001 року № 1091, головний державний соціальний інспектор та державний соціальний інспектор: перевіряють достовірність та повноту інформації про доходи і майновий стан осіб, які входять до складу сім`ї, що звертається за призначенням державної соціальної допомоги; проводять вибіркові перевірки особових справ одержувачів державної соціальної допомоги за рішенням керівника відповідного органу соціального захисту населення або його заступника; складають акти за підсумками перевірки з висновками щодо правильності призначення державної соціальної допомоги.

Рішенням № 415 начальника Управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради доручено державному соціальному інспектору Калашніковій Т.А. в період з 07.06.2017 року по 07.07.2017 року провести обстеження матеріально-побутових умов проживання сім`ї, перевірку наданої інформації про доходи через ГУ ДФС ОДПІ, щодо нерухомого майна через Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, перевірку справи № 616898 ОСОБА_1 , яка мешкає за адресою: АДРЕСА_4 .

З акту від 11.10.2017 року № 393/09-20 перевірки особових справ № 616898 та № 433253, складеного державним соціальним інспектором Управління Калашніковою Т.А., вбачається, що перевіркою через Кіровоградську ОДПІ ГУ ДФС у Кіровоградській області (вх. № 2786 від 19.07.2017 року) встановлено, що в IV кварталі 2016 року відповідач ОСОБА_1 отримала дохід через ПрАТ Олексіївське в розмірі 21 118,02 грн., який не задекларувала під час звернення до Управління за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одинокій матері. За інформацією ПрАТ Олексіївське відповідачу згідно договору оренди землі від 08.04.2002 року № 414 нарахована та виплачена орендна плата за 2015 - 2016 роки: у 2015 році - 11 976,05 грн, у 2016 році - 21 118,02 грн.

Центру соціальних виплат та компенсацій рекомендовано: припинити виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з липня 2017 року; переглянути призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям згідно звернень від 12.12.2016 року та 06.06.2017 року, включаючи до розрахунку дохід від надання в оренду земельного паю, отриманий від ПрАТ Олексіївське ; зробити розрахунок повернення надміру виплачених коштів по допомогам.На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців, починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Крім того, відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, отриманої 17.07.2018 року за № 131087631 на запит Стасевич Світлани Михайлівни , відповідач ОСОБА_1 має право власності на земельну ділянку площею 4,5 га за адресою: Кіровоградська область, Кіровоградський район, Олексіївська сільська рада. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1211681335225, кадастровий номер 3522580600-02:000:0427, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Згідно з актуальною інформацією про державну реєстрацію іншого речового права на земельну ділянку 20.05.2017 року ОСОБА_1 зареєструвала право оренди земельної ділянки на підставі договору оренди землі від 08.04.2002 року № 414 та додаткової угоди до договору від 08.04.2017 року терміном на 49 років. Орендар ПрАТ Олексіївське .

Відповідно до п. 12, абз. першого та другого п. 25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250, виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється: якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення.

23.10.2017 року Управлінням прийнято розпорядження про припинення з 01.07.2017 року виплати відповідачу державних соціальних допомог у зв`язку з тим, що сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан.

Суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одинокій матері, що призначались ОСОБА_1 на підставі її заяви від 12.12.2016 року на період з 01.12.2016 року по 31.05.2017 року та заяви від 06.06.2017 року на період з 01.02.2016 року по 31.07.2016 року були відкориговані, здійснено перерахунок грошових допомог в межах терміну призначення та визначена сума надміру виплачених коштів.

Встановлено, що за період з 01.12.2016 року по 31.10.2017 року переплата державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям складає 15 832,00 грн., допомоги на дітей як одинокій матері - 6 026,70 грн.

Положеннями абз. 1, 2 п. 49 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року № 175, визначено, що особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Суми державної допомоги сім`ям з дітьми, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно із законом.

Пунктом 28 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250, передбачено, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи праці та соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

21.11.2017 року відповідачу направлені повідомлення від 15.11.2017 року № 433253/35 та № 616898/25 про необхідність повернення на розрахунковий рахунок позивача надміру виплачених бюджетних коштів по допомозі на дітей одиноким матерям у сумі 6 026,70 грн. та допомозі малозабезпеченим сім`ям у сумі 15 832,00 грн.

Станом на день ухвалення судом рішення зазначені повідомлення у добровільному порядку відповідачем не виконані.

Згідно з ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодовування.

Частиною 1 ст. 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до ч. 1 ст. 1213 ЦК України набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.

Як передбачено ч. 1 ст. 1215 ЦК України, не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Отже, зазначене у статті 1215 ЦК України майно підлягає поверненню у разі наявності рахункової помилки з боку особи, яка проводить таку виплату та недобросовісності з боку набувача.

Така позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 22.01.2014 року у справі № 6-151цс13, від 02.07.2014 року у справі № 6-91цс14.

За таких обставин, заявлені Управлінням соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради позовні вимоги про стягнення з ОСОБА_1 надміру виплачених бюджетних коштів по допомозі на дітей одиноким матерям у сумі 6 026,70 грн. та допомозі малозабезпеченим сім`ям у сумі 15 832,00 грн. є обґрунтованими та доведеними, у зв`язку з чим підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України у разі задоволення позову судові витрати покладаються на відповідача, а тому стягненню на користь позивача з відповідача підлягає судовий збір в сумі 1762,00 грн.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 19, 76-81, 141, 259, 263-265, 280-282 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позов Управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених бюджетних коштів за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одинокій матері - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; місце проживання: АДРЕСА_4 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради (код 03197629, р/р 35416067021577 в УДКСУ у м. Кропивницькому Кіровоградської області, МФО 823016, КПКВКМБ - 0813047) суму надміру виплачених бюджетних коштів за призначенням державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї за період з 01.12.2016 року по 31.10.2017 року в розмірі 15 832,00 грн.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; місце проживання: АДРЕСА_4 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради (код 03197629, р/р 35418043021577 в УДКСУ у м. Кропивницькому Кіровоградської області, МФО 823016, КПКВКМБ - 0813045) суму надміру виплачених бюджетних коштів за призначенням державної соціальної допомоги на дітей як одинокій матері за період з 01.12.2016 року по 31.10.2017 року в розмірі 6 026,70 грн.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; місце проживання: АДРЕСА_4 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Подільської районної у місті Кропивницькому ради (код 03197629, р/р 35414069021577 в УДКСУ у м. Кропивницькому Кіровоградській області, МФО 823016, КПКВКМБ 0810160) судовий збірв розмірі 1 762,00 грн.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Заочне рішення може бути оскаржене позивачем в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Кропивницького апеляційного суду через Ленінський районний суд м. Кіровограда протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення лише вступної та резолютивної частини судового рішення, або у разі розгляду справи без повідомлення учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

В порядку статті 289 ЦПК України заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Суддя Ленінського районного суду

м. Кіровограда В.В. Драний

СудЛенінський районний суд м.Кіровограда
Дата ухвалення рішення14.06.2019
Оприлюднено29.09.2019
Номер документу84568427
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —405/5033/18

Рішення від 14.06.2019

Цивільне

Ленінський районний суд м.Кіровограда

Драний В. В.

Ухвала від 09.01.2019

Цивільне

Ленінський районний суд м.Кіровограда

Драний В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні