Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
20 вересня 2019 р. № 520/3877/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Кухар М.Д.
при секретарі судового засідання - Єрьомкіній К.І.,
за участі:
представника позивача та третьої особи - Мироненка О.О.
представник відповідача - не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради (майдан Конституції, буд. 7,м. Харків,61003), до Товариства з обмеженою відповідальністю "ГОРИЗОНТ" (вул. Переможна, буд. 21,м. Харків,61202, код ЄДРПОУ25610946) , третя особа - Харківська міська рада про зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду, в якому просить суд:
- зобов`язати Товариства з обмеженою відповідальністю "ГОРИЗОНТ", третя особа: Харківська міська рада здійснити перебудову нежитлових приміщень першого поверху № 1-:- 19 в літ. А-9 по вул. Переможна, 21 у м. Харкові у стан, що існував до здійснення самочинного будівництва (реконструкції), а саме до характеристик поповерхового плану, виготовленого КП Харківське міське бюро технічної інвентаризації (інв. № 70408) станом на 21.08.2006, шляхом знесення прибудови, орієнтовними розмірами в плані 4,20 х 14,40 м., влаштованої до приміщення № 2 (торговельний зал), та демонтажу конструкцій надбудови над вказаними нежитловими приміщеннями № 1-:-19;
- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ГОРИЗОНТ" (код ЄДРПОУ 25610946) на користь Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243) судовий збір.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що керівнику ТОВ ГОРИЗОНТ - Магомедову Ахмеду Шахбановичу надано припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 05.12.2018 № 1245/1282-пр-3 та припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 05.12.2018 № 1245/1282-Пр-У. терміном усунення порушення до 05.02.2019. Проте до теперішнього часу, інформація про виконання вимог припису від 05.12.2018 №1245/1282-Пр-У до Інспекції не надходила. ТОВ ГОРИЗОНТ не представлено документів, що підтверджують виконання вимог припису.
Відповідач правом подання відзиву не скористався, в судові засідання, призначені у справі не з`явився, про час дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Представник третьої особи в судовому засіданні підтримав позовні вимоги позивача.
Розглянувши матеріали справи, вивчивши доводи позову, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.
Інспекцією, під час позапланової перевірки на об`єкті: Нежитлові приміщення першого поверху (магазину) № 1-:-19 в літ. А-9 по вул. Переможна, 21 у м. Харкові встановлено факт наявності прибудови (нежитлові приміщення - магазин) до дев`ятиповерхової будівлі по вул. Переможній, 21 у м. Харкові (акт № 1245/1282-А від 05.12.2018).
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна нежитлові приміщення 1-го поверху № 1 -:-19 в житловому будинку літ. А-9 , загальною площею 399,3 кв.м по вул. Переможна, 21 у м. Харкові належать Товариству з обмеженою відповідальністю ГОРИЗОНТ (далі - ТОВ ГОРИЗОНТ ) на підставі договору купівлі-продажу від 02.11.2007 № 3828-В-С, посвідченого приватним нотаріусом ХМНО Погрібною С.В. Акт прийому-передачі від 28.12.2007.
Вивченням матеріалів інвентаризаційної справи КП Харківське міське бюро технічної інвентаризації № 70408 встановлено, що нежитлові
приміщення складаються з приміщень першого поверху в літ. А-9 , а саме:
- № 1 тамбур площею 4,2 кв.м;
- № 2 торговельний зал площею 102,5 кв.м;
- № 3 15 ' коридор площею 8,5 кв.м;
- № 4' мийна площею 1,5 кв.м;
- № 5 4 кабінет площею - 9,4 кв.м;
- № 6 5 кабінет площею 7.4 кв.м;
- № 7 6 кабінет площею 12.9 кв.м;
- № 8 7 кладова площею 4.6 кв.м;
- № 9 11 коридор площею 1.6 кв.м;
- № 10 душ площею 1,6 кв.м;
- № 11 вбиральня площею 1.5 кв.м;
- № 12 умивальня площею 1,4 кв.м;
- № 13 кабінет площею 13,4 кв.м;
- № 14 кабінет площею 12,2 кв.м;
- № 15 тамбур площею 1,7 кв.м;
- № 17 естакада площею 109,8 кв.м;
- № 18 складська площею 15,9 кв.м;
- № 19 складська площею 8.9 кв.м;
- № 20 склад площею 30.2 кв.м
Загальна площа нежитлових приміщень літ. А-9 складає 399.3 кв.м
В єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів Державної архітектурно-будівельної інспекції України, розміщеному на офіційному сайті Держархбудінспекції України, інформація по зазначеному об`єкту була відсутня.
Виходом на місце встановлено, що на об`єкті виконуються роботи з реконструкції приміщень першого поверху шляхом надбудови (по металевому каркасу влаштовано покрівлю з метало-профілю, вертикальні конструкції частково облицьовані метало-профілем, віконні отвори не заповнено) та улаштовано прибудову (улаштовано фундамент, зведені стіни з газоблоку, встановлено метатопластикові вікна та металопластикові двері), орієнтовними розмірами 4,20 х 14,40 м., без подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.
Вказану прибудову, орієнтовними розмірами в плані 4,20 х 14,40 м., влаштовано до приміщення № 2 (торговельний зал).
Замовником не представлена проектна документація та документи щодо забезпечення здійснення авторського та технічного нагляду.
Будь-які документи на право власності або право користування земельною ділянкою під влаштованою прибудовою у Відповідача відсутні. В силу приписів ст. 83 Земельного кодексу України земельна ділянка під прибудовою є власністю територіальної громади, законні права та інтереси якої порушено самочинним будівництвом.
За виконання будівельних робіт з реконструкції нежитлових приміщень першого поверху в літ. А-1 по вул . Переможна . 21 у м. Харкові з будівництва надбудови та влаштування прибудови, без подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт, без забезпечення здійснення технічного та авторського нагляду ТОВ ГОРИЗОНТ притягнено до відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Керівнику ТОВ ГОРИЗОНТ - Магомедову Ахмеду Шахбановичу надано припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 05.12.2018 № 1245/1282-пр-3 та припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 05.12.2018 № 1245/1282-Пр-У. терміном усунення порушення до 05.02.2019.
Під час перевірки виконання вимог припису від 05.12.2018 № 1245/1282-Пр-У (термін перевірки з 11.02.2019 до 22.02.2019) встановлено, що конструкції надбудови частково демонтовані, стан прибудови з часу попередньої перевірки не змінився.
На теперішній час в єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів Державної архітектурно-будівельної інспекції України, розміщеному на офіційному сайті Держархбудінспекції України, інформація по зазначеному об`єкту відсутня.
До теперішнього часу, інформація про виконання вимог припису від 05.12.2018 № 1245/1282-Пр-У до Інспекції не надходила. ТОВ ГОРИЗОНТ не представлено документів, шо підтверджують виконання вимог припису.
Отже, вимоги припису від 05.12.2018 № 1245/1282-Пр-У не виконані, що є порушенням пп. а п. З ч. З ст. 41 Закону України про регулювання містобудівної діяльності , абз. 2 пп. З п. 11 та абз. 4 п. 14 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553.
Ані відповідні приписи Інспекції, ані постанови по справі про правопорушення у сфері містобудівної діяльності у судовому порядку не оскаржувались.
Ст. 26 та ст. 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:
отримання замовником або проектувальником вихідних даних;
розроблення проектної документації та проведення у випадках,
передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження
проектної документації;
виконання підготовчих та будівельних робіт;
прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури, з урахуванням вимог містобудівної
документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.
Статтею 10 Закону України Про архітектурну діяльність передбачено, що для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури, додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.
Відповідно до ст. 34 Закону Про регулювання містобудівної діяльності замовник має право виконувати будівельні роботи після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України або видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками.
Згідно ч. 1, ч. 7 ст. 376 ЦК України будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
У разі істотного відхилення від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, істотного порушення будівельних норм і правил суд за позовом відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування може постановити рішення, яким зобов`язати особу, яка здійснила (здійснює) будівництво, провести відповідну перебудову.
Якщо проведення такої перебудови є неможливим або особа, яка здійснила (здійснює) будівництво, відмовляється від її проведення, таке нерухоме майно за рішенням суду підлягає знесенню за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) будівництво. Особа, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, зобов`язана відшкодувати витрати, пов`язані з приведенням земельної ділянки до попереднього стану.
Інспекцією, під час перевірки встановлено, що будівельні роботи на об`єкті: Нежитлові приміщення першого поверху (магазину) № 1-:-19 в літ. А-9 по вул. Переможна , 21 ум. Харкові виконуються без подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт, без забезпечення здійснення авторського та технічного нагляду.
Отже, об`єкт: Нежитлові приміщення першого поверху (магазину) № 1-:-19 в літ. А-9 по вул. Переможна, 21 у м. Харкові є об`єктом самочинного будівництва.
Відповідно ТОВ ГОРИЗОНТ порушено наступні нормативно-правові акти у будівництві:
ДБН А.2.2-3-2014. що встановлює склад та зміст проектної документації на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт та технічне переоснащення будинків, будівель, споруд будь-якого призначення. їх комплексів або їх частин, лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури., а також визначено, що будівництво починається після затвердження проектної документації;
ст. 9 Закону України Про архітектурну діяльність , якою передбачено, що будівництво об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України Про регулювання містобудівної діяльності ;
ст. 5 Закону України Про основи містобудування , відповідно до якої при здійсненні містобудівної діяльності повинна бути забезпечена розробка містобудівної документації, проектів конкретних об`єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил;
ст. 16 Закону України Про основи містобудування , згідно якої будівельні норми, державні стандарти, норми і правила встановлюють комплекс якісних та кількісних показників і вимог, які регламентують розробку і реалізацію містобудівної документації, проектів конкретних об`єктів з урахуванням соціальних, природно-кліматичних, гідрогеологічних, екологічних та інших умов і спрямовані на забезпечення формування повноцінного життєвого середовища та якнайкращих умов життєдіяльності людини.
Самочинне будівництво, що здійснюється з численними порушеннями державних будівельних норм, стандартів та правил посягає на встановлений порядок та основні засади регулювання містобудівної діяльності.
Зазначені порушення є істотними порушеннями будівельних норм і правил, що суперечить суспільним інтересам, а тому, враховуючи викладене, вважаємо що дії вчинені ТОВ ГОРИЗОНТ порушують встановлений законом порядок виконання будівельних робіт, призводять до дезорганізації нормальної діяльності та виконання наданих законом повноважень органу державного архітектурно-будівельного контролю - Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради, порушують права та законні інтереси інших громадян, що може привести до заподіяння такими діями значної шкоди громадським інтересам, інтересам громадян тощо.
Згідно ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Забудовуючи належну територіальній громаді м. Харкова земельну ділянку забудовник порушив охоронювані законом права на землю територіальної громади.
Стосовно наявності права звернення до суду у позивача, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 10 Закону України Про архітектурну діяльність , для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.
Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавства , який набрав чинності з 01.09.2015, встановлено, що до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать, зокрема, виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю міських рад.
Рішенням Харківської міської ради від 23.09.2015 № 1981/15 створено Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради.
Згідно ст. 6 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється, зокрема, органами державного архітектурно-будівельного контролю. іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.
Відповідно до Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавства та підпункту 4 пункту 9-1 Прикінцевих положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності повноваження щодо здійснення державного архітектурно-будівельного контролю на території міста Харкова Інспекція здійснює з 11.04.2016.
Так, відповідно до Акту приймання-передавання документів, затвердженого Головою Держархбудінспекції О.В. Кудрявцевим та Харківським міським головоюГ.А. Кернесом у зв`язку із спроможністю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради, на який відповідно до рішень Харківської міської ради від 24.06.2015 № 1923/15 Питання щодо реалізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю , від 23.09.2015 № 1981/15 Про внесення змін до структури виконавчих органів Харківської міської ради 6 скликання та № 1982/15 Про внесення змін до положень виконавчих органів Харківської міської ради 6 скликання , покладено виконання функцій державного архітектурно-будівельного контролю на території міста Харків, розпочати здійснювати повноваження, покладені на нього відповідно до законодавства України, Держархбудінспекція передає, а Департамент територіального контролю Харківської міської ради приймає документи і згідно опису документів, який є невід`ємним додатком до цього акту.
Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради (далі - Інспекція) у відповідності до пунктів 1.1, 3.3. Положення про Інспекцію, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 20.11.2015 року № 7/15 (далі - Положення про Інспекцію), є самостійним виконавчим органом, який утворюється Харківською міською радою та діє на правах відділу, та здійснює держаний архітектурно-будівельний контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, проектної документації щодо об`єктів, розташованих у межах міста Харкова.
Згідно з Законом України Про регулювання містобудівної діяльності , Положенням про Інспекцію, метою Інспекції є забезпечення додержання на території міста Харкова містобудівного законодавства України та запобігання його порушенням, основними завданнями Інспекції є здійснення відповідно до закону державного архітектурно-будівельного контролю, виконання дозвільних та реєстраційних функцій. Крім того, Інспекція приймає в експлуатацію закінчені будівництвом об`єкти (видає сертифікати, реєструє декларації про готовність об`єкта до експлуатації та повертає такі декларації на доопрацювання для усунення виявлених недоліків).
Таким чином, оскільки Відповідач в установлений строк добровільно не виконав вимоги, встановлені у приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 05.12.2018 № 1245/1282-Пр-У, позивач звернувся до суду.
Дослідивши матеріали справи та долучені підчас судового розгляду докази суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог позивача.
Стосовно клопотання позивача про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "ГОРИЗОНТ" (код ЄДРПОУ 25610946) на користь Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243) судового збору, суд зазначає,що відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Позивач є суб`єктом владних повноважень в розумінні положень КАС України.
Відтак стягнення з відповідача будь-яких інших витрат (в тому числі судового збору), окрім зазначених у ч. 2 ст. 139 КАС України не передбачено нормами КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 6-9, 139, 242- 246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "ГОРИЗОНТ", третя особа - Харківська міська рада про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "ГОРИЗОНТ" здійснити перебудову нежитлових приміщень першого поверху № 1-:-19 в літ. А-9 по вул. Переможна, 21 у м. Харкові у стан, що існував до здійснення самочинного будівництва (реконструкції), а саме до характеристик поповерхового плану, виготовленого КП Харківське міське бюро технічної інвентаризації (інв. № 70408) станом на 21.08.2006, шляхом знесення прибудови, орієнтовними розмірами в плані 4,20 х 14,40 м., влаштованої до приміщення № 2 (торговельний зал), та демонтажу конструкцій надбудови над вказаними нежитловими приміщеннями № 1-:-19.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Скарга може бути подана у порядку ч.1 ст.297 КАС України безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду або у порядку п.15.5 Розділу VII КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення виготовлено 30.09.2019 року.
Суддя Кухар М.Д.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2019 |
Оприлюднено | 02.10.2019 |
Номер документу | 84629308 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Кухар М.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні