Рішення
від 17.09.2019 по справі 826/16372/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

17 вересня 2019 року № 826/16372/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Катющенка В.П., за участю секретаря судового засідання Рябого І.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовомГромадської спілки "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" до треті особи про Державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у м. Києві Іванової Наталі Олександрівни Головне територіальне управління юстиції у м. Києві, Громадська організація "Ліга радіоаматорів України" визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії

за участю:

від позивача - Козлов О.М.;

від відповідача - не з`явився;

від третьої особи (ГУЮ) - Субота О.В.;

від третьої особи - Залізняк О.А.

В С Т А Н О В И В:

Громадська спілка "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, у якому просить суд:

- визнати протиправними проведені 19.01.2017 державним реєстратором Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у м. Києві Івановою Наталією Олександрівною реєстраційні дії (10731050046011904) з реєстрації змін мети, змін повного найменування, змін скороченого найменування юридичної особи - Громадської організації "Ліга радіоаматорів України", код ЄДРПОУ 14361078, та інших змін шляхом реєстрації установчих документів, а саме: нової редакції статуту ГО ЛРУ, відносно якої в зареєстрованій копії вказано про її затвердження рішенням Конференції ГО ЛРУ від 02.12.2016 (Протокол № 2-16), а також змін і внесення їх до Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та Реєстру громадських формувань;

- зобов`язати державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у м. Києві Іванову Наталю Олександрівну внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запис про приведення державної реєстрації змін повного найменування та власної назви англійською мовою - "UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE" та скороченого найменування та власної назви англійською мовою - "UARL" юридичної особи - Громадська організація "Ліга радіоаматорів України", код ЄДРПОУ 14361078, змін мети та інших змін шляхом реєстрації 19.01.2017 установчих документів, а саме: нової редакції статуту ГО ЛРУ, відносно якої в зареєстрованій копії вказано про її затвердження рішенням Конференції ГО ЛРУ від 02.12.2016 (Протокол № 2-16), у відповідність з судовим рішенням, а також видалити з Реєстру громадських об`єднань повне найменування, та утриматись від таких дій в подальшому.

В обгрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем всупереч встановленим вимогам законів України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", "Про фізичну культуру і спорт", "Про громадські об`єднання" та Цивільного кодексу України, 19.01.2017 проведено державну реєстрацію змін до статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України", оскільки внесення до статуту змін щодо повної та скороченої назви цієї Громадської організації українською та англійською мовою, призвело до використання останньою найменування тотожного повному та скороченому найменуванню позивача англійською мовами, що не дозволяється законом та порушує його право на найменування. Крім того, позивач посилається на ту обставину, що в порушення вимог законодавства Громадська організація Ліга радіоаматорів України використовує у своєму найменуванні історичну назву держави Україна та не вказує інформацію про її всеукраїнський статус як громадського об`єднання. Найменування Громадської організації "Ліга радіоаматорів України", яка згідно її статуту є Федерацією радіоспорту України, на думку позивача, не відповідає вимогам Закону України "Про фізичну культуру і спорт" у зв`язку з відсутністю в цьому найменуванні інформації про вид спорту, розвитку якого вона сприяє. Крім того, відповідач, вчинюючи реєстраційні дії 19.01.2017, не врахував, що 02.12.2016 жодної конференції Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" не проводилось, отже зміни до Статуту цієї організації не можуть вважатись законними.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.10.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі № 826/16372/18 та призначено підготовче засідання на 27.11.2018.

У підготовчому судовому засіданні 27.11.2018 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача Головне територіальне управління юстиції у м. Києві та відкладено розгляд справи на 15.01.2019.

У підготовчому судовому засіданні 15.01.2019 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача Громадську організацію "Ліга радіоаматорів України" та відкладено розгляд справи.

Відповідачем подано до суду відзив на позов, у якому зазначено, про необгрунтованість позовних вимог, оскільки третьою особою було подано необхідний пакет документів для проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, з яких вбачалась зміна мети діяльності громадського формування та зміни до установчих документів, які не пов`язані з внесенням змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Згідно наданого протоколу Конференції громадської організації "Ліга радіоаматорів України" від 02.12.2016 № 2-16 було вирішено внести зміни до статуту цієї організації, пов`язані з прийняттям Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій" від 17.07.2015 № 652-ІІІ; внесено зміни в розділ 2 Статуту та прийняття в новій редакції "Мета, цілі та напрями діяльності ЛРУ"; внести до статуту розділ 7 - Порядок створення, діяльність та припинення діяльності відокремлених підрозділів". Підстав для залишення поданих документів без розгляду або відмови у вчиненні реєстраційних дій у відповідача не було, й до повноважень реєстратора не віднесено перевірку правомірності рішень уповноважених органів юридичної особи та достовірності відомостей в поданих для державної реєстрації документах.

Третьою особою - Головним територіальним управлінням юстиції у м. Києві подано пояснення на позовну заяву, у яких підтримано позицію відповідача про необгрунтованість позовних вимог. Додатково зазначено, що Громадська організація "Ліга радіоаматорів України" була зареєстрована Міністерством юстиції України ще 03.02.1992, рішення про її створення було ухвалено 21.12.1991 та з того ж часу її повна та скорочена назва англійською мовою до вчинення оспорюваних у даній справі реєстраційних дій не змінювалась. При цьому звертала увагу суду, що позивач був зареєстрований на підставі наказу Харківського міського управління юстиції лише 05.02.2016.

Третя особа - Громадська організація "Ліга радіоаматорів України", подала до суду письмові пояснення, у яких зазначила, що з моменту державної реєстрації - 03.09.1992, має належним чином зареєстровані повне та скорочене найменування юридичної особи англійською мовою, що було відображено у її статутних документах, до яких зміни у цій частині не вносились. Крім того, 25.03.2016 Державною службою інтелектуальної власності України засвідчено право власності третьої особи на знак для товарів і послуг шляхом видачі Свідоцтва № 210207, одним з елементів зареєстрованого знаку є графічне зображення скороченого найменування юридичної особи англійською мовою "UARL".

Розгляд даної справи неодноразово відкладався за клопотаннями позивача, у тому числі про надання часу для ознайомлення з матеріалами справи.

04.06.2019 позивачем подано відповідь на відзив, у якому підтримано доводи позовної заяви. Додатково позивач у вказаній відповіді на відзив просив суд визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 17.01.2017.

Разом з тим, будь-якої заяви з приводу збільшення позовних вимог, а так само і квитанції про сплату судового збору за таку заяву, позивачем не подавалось, з огляду на що і відсутні підстави для її розгляду.

Відповідно до ухвали суду від 13.08.2019 закрито підготовче провадження у справі № 826/16372/18 та призначено справу до судового розгляду по суті у судове засідання на 17.09.2019.

У судовому засіданні 17.09.2019 представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Відповідач у судове засідання не прибув, у відзиві на позов просив розглядати справу без своєї участі.

Представники третіх осіб у судовому засіданні 17.09.2019 заперечували проти задоволення позову.

На підставі частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України у судовому засіданні 17.09.2019 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, вислухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Позивач - Громадська спілка "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" зареєстрована як юридична особа 11.02.2016 р., що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Згідно вказаного Витягу, повне найменування юридичної особи та скорочене у разі його наявності: СПІЛКА ОБ`ЄДНАНЬ ГРОМАДЯН ГРОМАДСЬКА СПІЛКА "ВСЕУКРАЇНСЬКА РАДІОАМАТОРСЬКА ЛІГА", ГС "ВРЛ".

Повне та скорочене найменування юридичної особи англійською мовою - UNION OF NON-GOVERNMENTAL ORGANIZATIONS "THE UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE".

Як зазначено позивачем у позовній заяві, скорочене його найменування англійською мовою, відповідно до п. 2.2. статуту - UNGO "UARL".

З витребуваної судом реєстраційної справи Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" вбачається, що 21.12.1991 на установчій конференції прийнято рішення про створення громадської організації Ліги радіоаматорів України, а 03.09.1992 Міністерством юстиції України зареєстровано Громадську організацію Лігу радіоаматорів України, про що видано свідоцтво від 03.09.1992 №268 (Том 2, а.с. 7, 36).

Згідно зі статутом Ліги радіоаматорів України в редакції від 06.12.1998 скороченим її найменуванням українською мовою є - ЛРУ, англійською - UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE, скорочено англійською мовою - UARL (Том 2, а.с. 132).

17.01.2017 державним реєстратором Івановою Н.О. прийнято рішення № 4617 про державну реєстрацію змін до відомостей Громадської організації Ліга радіоаматорів України, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, в тому числі до установчих документів та 19.01.2017 проведено державну реєстрацію змін до установчих документів вказаної юридичної особи за № 10731050046011904.

Позивач вважає, що після реєстрації вказаних змін найменування Громадської спілки "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" та Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" в частині їх повної та скороченої назви англійською мовою є тотожними, а саме:

- повна назва Громадської спілки "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" англійською мовою - "THE UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE", скорочена - "UARL";

- повна назва Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" англійською мовою "UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE", скорочена - "UARL" та звернувся з даним позовом до суду за захистом своїх прав.

Як вбачається з вищенаведеного, відмінність у повній назві обох громадських організацій англійською мовою полягає виключно у тому, що в назві Громадської спілки "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" застосовується артикль "THE", немає жодного смислового навантаження у назві.

Законом України від 15.05.2003 №755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон №755-IV) врегульовано відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Відповідно до статті 3 Закону №755-IV його дія поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Абзацом третім пункту 14 частини першої статті 1 Закону №755-IV визначено, що суб`єктами державної реєстрації є територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.

За змістом частини другої статті 6 Закону №755-IV, державний реєстратор:

1) приймає документи;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;

4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

5) веде Єдиний державний реєстр;

6) веде реєстраційні справи;

7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону №755-IV відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі:

1) відповідних заяв про державну реєстрацію;

2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій;

3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.

За змістом пункту 1 частини п`ятої статті 9 Закону №755-IV в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про державну реєстрацію громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, а саме, про громадські об`єднання, організації профспілки, передбачені статутом профспілки, що не мають статусу юридичної особи: найменування, у тому числі скорочене (за наявності).

Громадське об`єднання повідомляє про внесення змін до статуту громадського об`єднання, зміни у складі керівних органів громадського об`єднання, зміну особи (осіб), уповноваженої представляти громадське об`єднання, зміну місцезнаходження громадського об`єднання протягом 60 днів з дня прийняття відповідного рішення.

Статтею 15 Закону №755-IV встановлено вимоги до оформлення документів, що подаються для державної реєстрації. Так, згідно з нормами цієї статті документи, що подаються для державної реєстрації, поміж іншого, повинні відповідати таким вимогам:

- документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію);

- текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами);

- документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст;

- документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством;

- заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена;

- рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.

Рішення уповноваженого органу управління юридичної особи, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами). Справжність підписів на такому рішенні нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом.

Справжність підписів на рішенні, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про громадське об`єднання чи благодійну організацію, що містяться в Єдиному державному реєстрі, нотаріально засвідчується лише у разі наявності такої вимоги в установчих документах відповідного громадського об`єднання чи благодійної організації; установчий документ викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами, крім випадків заснування юридичної особи). Справжність підписів на установчому документі нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом.

Справжність підписів на установчому документі громадського об`єднання чи благодійної організації нотаріально засвідчується лише у разі наявності такої вимоги в установчих документах відповідного громадського об`єднання чи благодійної організації.

Згідно з частиною четвертою статті 17 Закону №755-IV для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються, поміж іншого:

- заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою;

- реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії;

- документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;

- установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі.

Аналіз викладених правових норм Закону №755-IV дає підстави суду дійти висновку, що державний реєстратор перевіряє подані йому документи на їх відповідність вимогам, встановленим статтею 15 та 17 Закону №755-IV.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 25 Закону №755-IV державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.

Згідно з частиною другою статті 25 Закону №755-IV порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:

1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);

2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;

3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;

4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;

5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;

7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання;

8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;

10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 22.12.2016 президентом Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" подано відповідачу заяву від 13.12.2016 про реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі, про зміну мети діяльності громадського формування та зміни до установчих документів, які не пов`язані з внесенням змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (Том 3, а. с. 178).

Зокрема, зміна мети діяльності громадського формування зазначена як: добровільне об`єднання громадян України задля захисту та задоволення їх спільних інтересів у сфері аматорського радіозв`язку та радіоспорту. При цьому, пункт 2.1 статуту цієї Громадської організації, затверджений у 2011 році, визначав цілями ЛРУ - задоволення творчої, аматорської некомерційної зацікавленості своїх членів в галузі радіоспорту, наукової та технічної творчості, поширення міжнародних та гуманітарних зв`язків та контактів, утвердження ідеалів миру та дружби між народами України та світу.

Також до вказаної заяви було додано протокол Конференції Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" від 02.12.2016 № 2-16, яка, за твердженням позивача, не проводилась, а рішення про її проведення не приймалось, й, отже, на думку позивача, й реєстраційні дії, вчинені на підставі цього протоколу, не можуть вважатись законними.

У даній частині суд погоджується з твердженням відповідача, що частиною четвертою статті 35 Закону №755-IV особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, що подаються для державної реєстрації, завідомо неправдивих відомостей, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, несуть відповідальність, встановлену законом.

Крім того, законність або незаконність проведення 02.12.2016 Конференції Громадської організації "Ліга радіоаматорів України", не є та не може бути предметом розгляду суду адміністративної юрисдикції. А позивачем жодних відповідних доказів скасування чи визнанням недійсними рішень в установленому законом порядку, прийнятих на зазначеній конференції, суду не надано.

Крім того, статтею 16 Закону №755-IV визначено вимоги до найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу. Так, найменування юридичної особи повинно містити інформацію про її організаційно-правову форму (крім державних органів, органів місцевого самоврядування, органів влади Автономної Республіки Крим, державних, комунальних організацій, закладів, установ) та назву.

Організаційно-правова форма юридичної особи визначається відповідно до класифікації організаційно-правових форм господарювання, затвердженої центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері технічного регулювання.

Назва юридичної особи може складатися з власної назви юридичної особи, а також містити інформацію про мету діяльності, вид, спосіб утворення, залежність юридичної особи та інші відомості згідно з вимогами до найменування окремих організаційно-правових форм юридичних осіб, установленими Цивільним, Господарським кодексами України та цим Законом.

Найменування юридичної особи не може бути тотожним найменуванню іншої юридичної особи (крім органів місцевого самоврядування).

У найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати:

- повне чи скорочене найменування державних органів або органів місцевого самоврядування, або похідні від цих найменувань, або історичні державні найменування, перелік яких установлює Кабінет Міністрів України, - у найменуваннях юридичних осіб приватного права;

- символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки";

- терміни, абревіатури, похідні терміни, заборона використання яких передбачена законом.

Законами можуть бути встановлені особливості найменування товариств, холдингових компаній, банків, пенсійних фондів, корпоративних інвестиційних фондів, торгово-промислової палати, навчальних закладів, юридичних осіб, які мають ліцензію на здійснення страхової діяльності, волонтерських організацій, адвокатських бюро, операторів державних лотерей, асоціацій органів місцевого самоврядування та їх добровільних об`єднань, політичних партій, громадських об`єднань, профспілок, їх організацій та об`єднань, організацій роботодавців, їх об`єднань.

Вимоги до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки, встановлюються Міністерством юстиції України.

Згідно зі статтею 90 Цивільного кодексу України, юридична особа повинна мати своє найменування, яке містить інформацію про її організаційно-правову форму та назву.

Найменування установи має містити інформацію про характер її діяльності.

Юридична особа може мати крім повного найменування скорочене найменування.

Найменування юридичної особи вказується в її установчих документах і вноситься до єдиного державного реєстру.

Юридична особа не має права використовувати найменування іншої юридичної особи.

Відповідно до частин першої та другої статті 1 Закону України "Про громадські об`єднання" громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.

Громадське об`єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка.

Згідно з статтею 10 наведеного Закону найменування громадського об`єднання визначається рішенням установчих зборів під час його утворення.

Найменування громадського об`єднання складається з двох частин - загальної та власної назв. У загальній назві зазначається організаційно-правова форма громадського об`єднання ("громадська організація", "громадська спілка").

Найменування громадського об`єднання викладається державною мовою. Громадське об`єднання може також викласти свою власну назву, поряд з державною мовою, іноземною мовою або мовою національної меншини.

Власна назва громадського об`єднання не повинна бути тотожною власним назвам інших зареєстрованих громадських об`єднань.

Власна назва громадського об`єднання не може містити:

1) найменування органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, складових найменувань цих органів (міністерство, агентство, служба, інспекція, комітет, адміністрація, прокуратура, суд);

2) власну назву громадського об`єднання, діяльність якого заборонена в судовому порядку (протягом трьох років після набрання відповідним рішенням суду законної сили);

3) інші позначення, використання яких обмежено законом.

Власна назва громадського об`єднання не може містити слова "державний", "комунальний" та похідні від них. Власна назва навчального закладу, установи чи організації у власній назві громадського об`єднання може використовуватися лише за згоди відповідного навчального закладу, установи чи організації.

Забороняється використання у власній назві громадського об`єднання історичних державних найменувань, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Власна назва громадського об`єднання може містити інформацію про статус громадського об`єднання ("дитяче", "молодіжне", "всеукраїнське") та/або про його вид ("екологічне", "правозахисне" тощо).

Власна назва громадського об`єднання може містити ім`я (псевдонім) фізичної особи за умови попередньої письмової згоди цієї особи або її спадкоємців, засвідченої в установленому законом порядку, якщо інше не передбачено законом.

Громадське об`єднання має право на використання свого найменування з моменту реєстрації. Забороняється використання найменування громадського об`єднання фізичними та юридичними особами, які не належать до цього громадського об`єднання, без згоди такого громадського об`єднання для цілей, не пов`язаних з діяльністю цього громадського об`єднання.

Громадське об`єднання може також мати скорочене найменування, яке визначається рішенням його установчих зборів або вищого органу управління - з`їзду, конференції, загальних зборів тощо (далі - вищий орган управління).

Зміна найменування громадського об`єднання здійснюється на засіданні вищого органу управління такого об`єднання з додержанням вимог цього Закону та статуту об`єднання (за наявності).

Таким чином, найменування громадського об`єднання складається з двох частин - загальної та власної назв. У загальній назві, зокрема зазначається організаційно-правова форма громадського об`єднання, наприклад "громадська організація" чи "громадська спілка". Загальна назва може бути однаковою для низки громадських об`єднань, а власна - повинна бути індивідуальною та відмінною від власної назви іншого громадського об`єднання.

Згідно з пунктом 3.1 Вимог до написання найменування юридичної особи, її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, крім організації профспілки, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 05.03.2012 №368/5, назва юридичної особи береться у лапки та зазначається безпосередньо після організаційно-правової форми суб`єкта господарювання (крім органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів влади Автономної Республіки Крим, державних, комунальних організацій, закладів, установ).

Використання лапок у найменуванні юридичної особи не є ознакою для визначення тотожності найменувань.

Закон України "Про громадські об`єднання" згідно з пунктом 1 його Прикінцевих та перехідних положень набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та введено в дію з 01.01.2013.

Згідно з пунктом 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про громадські об`єднання" вимоги статті 10 цього Закону не поширюються на громадські організації, їх спілки (союзи, асоціації, інші об`єднання громадських організацій), легалізовані на день введення цього Закону в дію шляхом:

1) реєстрації - до прийняття такими організаціями, спілками рішень щодо зміни їх назви;

2) повідомлення про заснування - до прийняття такими організаціями, спілками рішень щодо зміни їх назви або щодо їх реєстрації як юридичних осіб.

З матеріалів справи вбачається, що найменування Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" з дня її реєстрації 03.09.1992 час від часу змінювались. Разом з тим, власна назва цієї громадської організації українською та англійською мовою, в скороченому та повному варіанті її написання залишалася незмінною як до введення в дію Закону України "Про громадські об`єднання" з 01.01.2013, так і після цього. Зокрема, відповідно до статуту в реакції від 06.12.1998, від 16.11.2011 повна назва англійською мовою - UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE, скорочена - UARL. Ці назви дійсно є тотожними власним назвам позивача англійською мовою в скороченому та повному варіанті.

Разом з тим, враховуючи, що після введення в дію Закону України "Про громадські об`єднання" Громадською організацією "Ліга радіоаматорів України" не приймалося рішення про зміну згаданих вище назв англійською мовою як в повному, так і в скороченому варіанті, то стосовно неї підлягає застосуванню пункт 5 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону, відповідно до якого до вказаної громадської організації у свою чергу не застосовуються вимоги статті 10 цього Закону, зокрема, в частині заборони використання власної назви, тотожною власній назві інших зареєстрованих громадських об`єднань (частина четверта статті 10 цього Закону).

Крім того, Президентом Громадської спілки "Всеукраїнська радіоаматорська ліга", позивача у даній справі, є ОСОБА_1

Саме ОСОБА_1 , як Президентом Ліги радіоаматорів України, 04.01.1999 подавалась заява в Міністерство юстиції України № І- С з проханням зареєструвати статут вказаної Ліги в новій редакції (від 06.12.1998).

Ця заява подавалась на бланку Ліги радіоаматорів України з повною назвою англійською мовою - UKRAINIAN AMATEUR RADIO LEAGUE, скороченою - UARL (Том 2, а.с.39).

Наведене додатково свідчить про обізнаність позивача щодо використання даної назви саме Громадською організацією "Ліга радіоаматорів України".

Крім того, Державною службою інтелектуальної власності України Громадській організації "Ліга радіоаматорів України" засвідчено право власності на знак для товарів і послуг шляхом видачі Свідоцтва № 210207, одним з елементів зареєстрованого знаку є графічне зображення скороченого найменування юридичної особи англійською мовою "UARL", де дата подання заявки зазначена: 29.12.2014 (Том 6, а.с. 200-201, 236-242).

Також необґрунтованими є доводи позивача стосовно протиправності державної реєстрації змін до статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України", що стосуються використання в її назві слова "України", оскільки в цій частині зміни до статуту не вносилися, а слово "України" остання у своїй власній назві використовує від початку свого створення.

Крім того, аналіз вищевикладених приписів законодавства, що встановлюють вимоги до написання найменування юридичної особи, в тому числі до громадського об`єднання, а також норм постанови Кабінету Міністрів України від 06.07.2016 №479-р, якою затверджено Перелік повних та скорочених історичних державних найменувань, які забороняється використовувати у найменуваннях юридичних осіб приватного права, дають підстави стверджувати про відсутність заборони щодо використання слова "України".

У частині доводів позивача стосовно законодавчого обов`язку Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" зазначати у своїй назві інформацію про свій всеукраїнський статус суд зазначає, що частиною сьомою статті 10 Закону України "Про громадські об`єднання" передбачено право, а не обов`язок громадського об`єднання зазначати таку інформацію. З огляду на наведене, суд вважає доводи позивача в цій частині також необгрунтованими.

Щодо доводів позивача про протиправність дій відповідача щодо реєстрації змін до статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" в частині зміни її найменування з огляду на те, що остання діє як Федерація радіоспорту України і в її найменуванні відповідно до статті 20 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" не зазначено вид спорту, розвитку якого вона сприяє, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини четвертої статті 20 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" у найменуванні спортивної федерації зазначається вид спорту, розвитку якого вона сприяє.

Згідно з пунктом 3.14 статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" в реакції від 02.12.2016, у відповідності до чинного законодавства та на підставі укладених договорів з Міністерством молоді та спорту, ця громадська організація виконує функції Федерації радіоспорту України.

Таким чином, спортивна федерація та виконання функцій федерації не тотожні поняття та залежать від укладення з Міністерством молоді та спорту договорів.

У пункті 2.3.9 статуту Громадської організації "Ліга радіоаматорів України" в реакції від 02.12.2016 не зазначено, що вказана організація сприяє розвитку радіоспорту, як зазначає позивач у позовній заяві. У цьому пункті зазначено, що вона сприяє підготовці спортсменів національних збірних команд та забезпеченні їх участі в офіційних міжнародних змаганнях з радіоспорту.

Пункт 1.1 статуту в цій же редакції визначає, що Ліга радіоаматорів України є добровільною всеукраїнською громадською організацією радіоаматорів України, яка об`єднує за спільними інтересами радіоаматорів. операторів аматорської служби радіозв`язку, аматорської супутникової служби радіозв`язку та радіоспортсменів, зацікавлених у розвитку та популяризації радіоаматорства та радіоспорту в Україні.

Крім того, позовна заява у цій частині взагалі не містить зазначення порушення будь-яких прав, свобод чи інтересів позивача.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Враховуючи вищевикладене у сукупності, суд приходить до висновку, що позивачем не доведено порушення відповідачем його прав, свобод та інтересів у публічно-правових відносинах, з огляду на що позовні вимоги визнаються судом безпідставними та такими, що задоволенню не підлягають.

Керуючись статтями 9, 14, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Громадської спілки "Всеукраїнська радіоаматорська ліга" (61072, м. Харків, пр-т Науки, 58, кв. 21, ідентифікаційний код: 40272755) відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону № 2147-VIII).

Суддя В.П. Катющенко

Повний текст рішення складено та підписано 27 вересня 2019 року.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення17.09.2019
Оприлюднено02.10.2019
Номер документу84629659
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/16372/18

Рішення від 17.09.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

Ухвала від 13.08.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

Ухвала від 15.01.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

Ухвала від 27.11.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

Ухвала від 17.10.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні