Постанова
від 14.01.2010 по справі 2-а-2597/10/1070
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АД МІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 2-а-2597/10/1070 14 січня 2010 року м. Київ

Київський окружний адм іністративний суд у складі к олегії суддів:

головуючий суддя Волков А.С .,

судді: Панова Г.В., Харченко С .В.,

при секретарі судового зас ідання Гончаровій А.О.,

за участю:

позивача - ОСОБА_1,

представників позивача: ОСОБА_2, ОСОБА_3,

представників відповідача - ОВК ТВК № 91: Анюшиної В.О. , Островської О.С.,

представника третьої особ и: - ОСОБА_6,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адмініст ративну справу довіреної осо би кандидата на пост Президе нта України ОСОБА_4 ОСОБ А_1 до Окружної виборчої ком ісії територіального виборч ого округу № 91 з виборів Прези дента України 17 січня 2010 року т а голови Окружної виборчої к омісії територіального вибо рчого округу № 91 з виборів Пре зидента України 17 січня 2010 рок у, третя особа - Виконавчий к омітет Білоцерківської місь кої ради Київської області, п ро скасування постанови окру жної виборчої комісії, зобов ' язання усунути порушення з акону та вчинити певні дії, ви знання протиправними дій гол ови окружної виборчої комісі ї, -

в с т а н о в и в:

12 січня 2010 року до Київсь кого окружного адміністрати вного суду звернувся ОСОБА _1 - довірена особа кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 з позовом до Окружно ї виборчої комісії територіа льного виборчого округу № 91 з виборів Президента України 17 січня 2010 року та голови Окруж ної виборчої комісії територ іального виборчого округу № 91 з виборів Президента Україн и 17 січня 2010 року, третя особа - Виконавчий комітет Білоцерк івської міської ради Київськ ої області.

Позивач просить суд: скасув ати постанову від 08.01.2010 № 20 Окруж ної виборчої комісії територ іального виборчого округу № 91 з виборів Президента Україн и 17 січня 2010 року «Про розірван ня акту про прийом-передачу п риміщення, підписаний між ОВ К ТВО № 91 та Білоцерківською м іською радою та зміну фактич ної адреси ОВК ТВО № 91 з виборі в Президента України від 17 січ ня 2010 року»; зобов' язати Окру жну виборчу комісію територі ального виборчого округу № 91 з виборів Президента України 17 січня 2010 року негайно усунут и порушення норм Закону Укра їни «Про вибори Президента У країни» та організувати свою роботу за місцезнаходженням , визначеним відповідно до ви мог законодавства України, т обто за адресою: Київська обл асть, місто Біла Церква, площа Торгова, 6; визнати протиправн ими дії голови Окружної вибо рчої комісії територіальног о виборчого округу № 91 з вибор ів Президента України 17 січня 2010 року Підгайної Валентини Григорівни щодо організац ії зміни фактичного місцезна ходження Окружної виборчої к омісії територіального вибо рчого округу № 91 з виборів Пре зидента України 17 січня 2010 рок у.

Позивач обґрунтовує позов ні вимоги тим, що Окружна вибо рча комісія територіального виборчого округу № 91 звільни ла приміщення за адресою сво го місцезнаходження згідно з даними державної реєстрації та відомостями, що розміщені на офіційному веб-сервері Це нтральної виборчої комісії ( м. Біла Церква, площа Торгова, 6) та переїхала в інше приміщен ня за адресою: м. Біла Церква, в ул. Я. Мудрого, 20. Підставою для зміни місцезнаходження стал а постанова від 08.01.2010 № 20 Окружно ї виборчої комісії територіа льного виборчого округу № 91 « Про розірвання акту про прий ом-передачу приміщення, підп исаний між ОВК ТВО № 91 та Білоц ерківською міською радою та зміну фактичної адреси ОВК Т ВО № 91 з виборів Президента Ук раїни від 17 січня 2010 року» та до говір найму нежитлового прим іщення від 08.01.2010 №01/4.

Позивач стверджує, що зміна місцезнаходження окружної к омісії та переїзд в інше прим іщення відбулись незаконно і безпідставно, адже впродовж місяця комісія здійснювала діяльність за адресою м. Біла Церква, площа Торгова, 6. Переї зд окружної виборчої комісії в нове приміщення за адресою : м. Біла Церква, вул. Я. Мудрого, 20 призвів до невідповідності її фактичного місцезнаходже ння з юридичним, що не відпові дає вимогам Цивільного кодек су України щодо місцезнаходж ення юридичної особи, є незак онним, оскільки нове приміще ння надано окружній комісії не органами виконавчої влади та органами місцевого самов рядування, як це передбачено Законом України «Про вибори Президента України», а фізич ними чи юридичними особами.

Позивач вважає, що вказані д ії відповідачів призведуть д о порушення виборчих прав гр омадян та негативно вплинуть на право громадян щодо оскар ження рішень, дій чи бездіяль ності як окружної, так і дільн ичних комісій, оскільки інфо рмація про місцезнаходження Окружної виборчої комісії т ериторіального виборчого ок ругу № 91 за адресою: м. Біла Цер ква, площа Торгова, 6, та засоби зв' язку з комісією була опр илюднена і розміщена на офіц ійному веб-сайті Центральної виборчої комісії України, у з асобах масової інформації, а також на інформаційних стен дах дільничних виборчих комі сій в межах виборчого округу № 91. І напроти, інформація про зміну місцезнаходження не оп рилюднена належним чином і є невідомою громадянам, що ств орює та у подальшому створюв атиме певну правову невизнач еність відносно місця органу (окружної комісії), до якого м ожуть подаватися скарги. Крі м того, позивач оспорював дії голови Окружної виборчої ко місії територіального вибор чого округу № 91 Підгайної В. Г. з тих підстав, що вона не м ала права укладати договір о ренди нежитлового приміщенн я за зміненою адресою розташ ування окружної комісії, оск ільки комісією питання про у кладення договору жодного ра зу не розглядалося.

Позивач та його представни ки в судовому засіданні позо вні вимоги підтримали, посил аючись на обставини, викладе ні у позовній заяві, просили п озов задовольнити.

Представник третьої особи - ОСОБА_6, виступив на сто роні позивача. Зокрема, предс тавник у судовому засіданні пояснив, що Виконавчим коміт етом Білоцерківської місько ї ради Київської області бул о надано Окружній виборчій к омісії територіального вибо рчого округу № 91 з виборів Пре зидента України 17 січня 2010 рок у приміщення, що розташоване за адресою м. Біла Церква, пло ща Торгова, 6, яке відповідає в становленим вимогам щодо пло щі, санітарних і технічних но рм, забезпечене телефонним з в' язком та електропостачан ням, що підтверджується відп овідним актом. Крім того, трет я особа надала окружній комі сії у тимчасове користування оргтехніку, меблі, а також тра нспортний засіб. Представник третьої особи також ствердж ував, що Законом України «Про вибори Президента України» на органи місцевого самовряд ування покладено обов' язок сприяти виборчим комісіям у реалізації їх повноважень: н адавати їм необхідні приміще ння, забезпечувати їх охорон у, а також охорону виборчих бю летенів та іншої виборчої до кументації; надавати транспо ртні засоби, засоби зв'язку, об ладнання, інвентар, оргтехні ку, тому Виконавчий комітет Б ілоцерківської міської ради несе певну відповідальність за належну роботу окружної к омісії, підготовку та провед ення виборів. Представник тр етьої особи позов підтримав і просив його задовольнити.

Відповідач - Окружна вибо рча комісія територіального виборчого округу № 91 з виборі в Президента України 17 січня 2 010 року позову не визнав. Предс тавники відповідача проти по зову заперечували, мотивуючи заперечення тим, що постанов а від 08.01.2010 №20 прийнята окружною комісією в межах повноважен ь і у спосіб, передбачений зак оном. Підставою для прийнятт я рішення про зміну місцезна ходження стало те, що приміще ння, надане окружній комісії Білоцерківською міською рад ою, не відповідало нормативн им вимогам, встановленим Цен тральною виборчою комісією У країни для приміщень окружни х виборчих комісій відносно площі приміщення, нормам про типожежної і технічної безпе ки. Рішення прийнято комісіє ю з метою забезпечення орган ізації і проведення виборів та створення умов для безпеч ного проведення передбачени х законом заходів, пов' язан их з виборчим процесом у день голосування, оскільки в цей д ень у приміщенні виборчої ді льниці відбуватиметься знач не скупчення людей. Про невід повідність приміщення встан овленим вимогам відповідач н еодноразово інформував місь кого голову м. Біла Церква, Цен тральну виборчу комісію та п росив сприяння у вирішенні п роблеми із забезпеченням інш им приміщенням, проте міська влада повідомила відповідач а, що іншого вільного приміще ння у комунальній власності немає.

Представник відповідача з азначив також, що нове приміщ ення, до якого переїхала окру жна виборча комісія, відпові дає встановленим вимогам, що доведено досвідом, адже в ньо му розміщувались окружні виб орчі комісії під час проведе ння виборів Президента Украї ни у 2004 та 2005 роках та інших вибо рів.

Крім того, представник відп овідача повідомив, що 13.01.2010 року інформація про нову адресу м ісцезнаходження Окружної ви борчої комісії територіальн ого виборчого округу № 91 опри люднено на офіційному веб-са йті Центральної виборчої ком ісії України, 15.01.2010 дана інформа ція має бути оприлюднена в ре гіональній газеті «Замкова г ора», на адресу місцевих орга нів державної влади надіслан о відповідні листи.

Заслухавши позивача, предс тавників сторін та третьої о соби, дослідивши матеріали с прави, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню частково з таких підстав.

Як встановлено судом, Окруж на виборча комісія територіа льного виборчого округу № 91 з виборів Президента України 17 січня 2010 року утворена на під ставі Постанови від 27.11.2009 №381 Цен тральної виборчої комісії Ук раїни «Про утворення окружни х виборчих комісій територіа льних виборчих округів з виб орів Президента України 17 січ ня 2010 року», як юридична особа з ареєстрована 04.12.2009 Виконавчим комітетом Білоцерківської м іської ради Київської област і (ідентифікаційний номер 36822662 , номер запису в Єдиному держа вному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємці в - 1 353 102 0000 003770).

Місцезнаходження Окружної виборчої комісії територіал ьного виборчого округу № 91 з в иборів Президента України 17 с ічня 2010 року згідно з даними Єд иного державного реєстру юри дичних осіб та фізичних осіб підприємців станом на 14.01.2010 рок у - Київська область, місто Б іла Церква, площа Торгова, буд инок 6.

Відомості про Окружну вибо рчу комісію територіального виборчого округу № 91, її місце знаходження, склад та засоби зв' язку містяться також на офіційному веб-сайті Центра льної виборчої комісії Украї ни ( http://www.cvk.gov.ua/pls/vp2010/WP0011 ), а так ож оприлюднені в регіональни х засобах масової інформації , зокрема, в газеті «Замкова го ра».

Наприкінці листопада 2009 рок у Білоцерківською міською ра дою Київської області для ро зміщення Окружної виборчої к омісії територіального вибо рчого округу № 91 з виборів Пре зидента України 17 січня 2010 рок у було виділено приміщення, щ о розташоване за адресою: міс то Біла Церква, площа Торгова , будинок 6.

Згідно з актом готовності п риміщення за адресою: площа Т оргова, 6 для експлуатації Окр ужної виборчої комісії терит оріального виборчого округу № 91 з виборів Президента Укра їни 17 січня 2010 року (без номеру т а дати), складеного згідно з по ясненнями відповідача у пері од з 27.11.2009 по 30.11.2009 комісією у склад і: керуючого справами викона вчого комітету Похилої Л.О. , старшого інженера ВНааН ГУ МНС України в Київській обла сті Хоменка Д.М., заступни ка начальника МВ ГУ МВС Украї ни в Київській області, начал ьника МГБ Щілінського В.А. , інженера електрозв' язку І категорії ЦТП № 8 Роговсько ї Л.М., головного лікаря Біло церківської СЕС Добрянськ ого А.В. та інших представни ків, зроблено висновок про те , що приміщення в основному ві дповідає вимогам, встановлен им постановою від 02.11.2009 № 246 Цент ральної виборчої комісії Укр аїни, щодо площі, санітарних і технічних норм, забезпеченн я телефонним зв' язком та ел ектропостачання, за умови те хнічної укріпленості вікна в серверній кімнаті.

Проте, як встановлено під ча с судового розгляду, на першо му ж засіданні Окружної вибо рчої комісії територіальног о виборчого округу № 91 з вибор ів Президента України 17 січня 2010 року, що відбулося 30.11.2009 року, б уло поставлене питання про н епридатність виділеного при міщення для цілей розміщення окружної виборчої комісії, о рганізації і проведення вибо рів, а також нормативним вимо гам для розміщення окружної виборчої комісії, встановлен им Центральною виборчою комі сією України (протокол від 30.11.2 009 №1).

Так, у відповідності до пост анови Центральної виборчої к омісії України від 02.11.2009 №246 у роз порядженні окружної виборчо ї комісії мають бути 3 робочих приміщення площею 20 - 30м2 та п риміщення для проведення зас ідань площею не менше 80 м2. Прим іщення повинно відповідати в становленим вимогам щодо пло щі, санітарних і технічних но рм, а також бути забезпеченим телефонним зв' язком та еле ктропостачанням.

У наданому Білоцерківсько ю міською радою приміщенні з а адресою: м. Біла Церква, площ а Торгова, 6 при нормативних ви могах до робочих кімнат окру жної виборчої комісії, які по винні бути розміром від 20м2 до 30м2 були надані кімнати значн о меншої площі, а саме : перша к імната площею 17,5м2; друга - 14,5м2 . Крім того, приміщення для зас ідань було надано площею 50м2 п ри нормативі не менше 80м2, а так ож надано додаткове приміщен ня площею 57м2, яке не вирішувал о проблеми відсутності залу для засідань, оскільки части на вікон в цих приміщеннях за шиті листовим залізом, примі щення не обладнані вентиляці йними каналами, що не дає прит оку повітря; друга частина ві конних отворів захищена реші тками зі сторони вулиці, що пр и пожежі перешкоджатиме евак уації людей. У приміщенні окр ужної виборчої комісії відсу тній другий евакуаційний вих ід (для його облаштування пот рібно проводити капітальні р оботи в приміщенні), а також на явні інші недоліки: шляхи ева куації оздоблені горючими ма теріалами; на шляху евакуаці ї влаштований поріг висотою 0,15м, що перешкоджає вільній ев акуації людей; не проведена в огнезахисна обробка дерев'ян их конструкцій даху будинку; некапітальні перекриття сте лі не захищені з внутрішньої сторони металевими фатами; в приміщення бухгалтерії знах одиться велика кількість гор ючих матеріалів (гуманітарна допомога). Площа холу приміще ння окружної виборчої комісі ї невеликих розмірів, що дозв олить в день прийому протоко лів від дільничних виборчих комісій впускати в приміщенн я представників не більше ні ж від 4-ох дільничних виборчих комісій, іншим представника м дільничних виборчих комісі й своєї черги з протоколами т а документацією доведеться ч екати на вулиці. Площа приміщ ення, де має відбуватися прий ом протоколів та складання п ідсумкового протоколу склад ає 50 м2. З урахуванням того, що в ньому під час проведення ціє ї процедури повинно знаходит ися 33 члена окружної виборчої комісії, по 2 офіційних спосте рігача (36 чоловік), довірені ос оби (18 чоловік), представники З МІ, тобто, всього може знаходи тись більше ніж 100 чоловік (на о дного чоловіка приходиться н е більше 0,5м2), дане приміщення є непридатним для підрахунку голосів в установленому поря дку.

У подальшому невідповідні сть наданого комісії приміще ння за адресою м. Біла Церква, Торгова площа, 6 вимогам закон одавства щодо технічних та п ротипожежних вимог для розмі щення окружної виборчої комі сії підтверджено Актом п ервинного обстеження стану т ехнічної укріпленості примі щень об'єкта з рекомендаціям и щодо обладнання засобами П ЦО та СТС (технічне завдання) ( вх. № 15 від 08.12.2009), приписом на усун ення порушень вимог пожежної безпеки від 03.12.2009 МНС України Д ержавного пожежного нагляду , інформацією від 03.12.2009 № 1250 про ст ан протипожежного захисту пр иміщень Окружної виборчої ко місії територіального вибор чого округу № 91, складеної Від ділом державного пожежного н агляду м Біла Церква.

Крім того, виділення приміщ ення відбулось без оформленн я належним чином правовіднос ин з тимчасового користуванн я приміщенням (договору найм у чи вчинення іншого правочи ну).

Відповідач неодноразово з вертався до міського голови м. Біла Церква з офіційним пов ідомленням про те, що надане о кружній виборчій комісії при міщення не відповідає встано вленим вимогам, та проханням надати належне приміщення (л исти-подання від 30.11.2009 №1, від 01.12.2009 №3) а також до Центральної виб орчої комісії України про сп рияння у наданні іншого прим іщення (листи від 03.12.2009 №6, від 30.12.200 9).

Як встановлено судом, листо м від 09.12.2009 № 1-14-4991 міський голова м . Біла Церква Савчук В.П. по відомив голову Окружної вибо рчої комісії територіальног о виборчого округу № 91 Підга йну В.Г. про вжиті заходи, спр ямовані на усунення недолікі в приміщення (створено умови для роботи голови ОВК, юристі в, бухгалтерії, серверну, член ів комісії, надано в повному о бсязі оргтехніку, та необхід ний інвентар, встановлено ре шітки на вікна, охоронну сигн алізацію, тощо), а також про те , що інших вільних приміщень к омунальної власності, які б в ідповідали вимогам, встановл еним постановою від 02.11.2009 №246 Цен тральної виборчої комісії Ук раїни, у Білоцерківської міс ької ради немає.

Одночасно голова Окружної виборчої комісії територіал ьного виборчого округу № 91 П ідгайна В.Г. звернулась до Т овариства з обмеженою відпов ідальністю науково-виробнич ого підприємства «Білоцеркі вмаз» з приводу надання прим іщення для розміщення окружн ої виборчої комісії за адрес ою м. Біла Церква, вул. Я. Мудрог о, 20, в якому у попередні виборч і кампанії з виборів Президе нта України в 2004 та 2005 роках розм іщувались окружні виборчі ко місії, та отримала позитивну відповідь про готовність на дати відповідні приміщення ( лист від 02.12.2009 №48).

8 січня 2010 року Окружною вибо рчою комісією територіально го виборчого округу № 91 прийн ято постанову № 20 «Про розірв ання акту про прийом-передач у приміщення, підписаний між ОВК ТВО № 91 та Білоцерківсько ю міською радою та зміну факт ичної адреси ОВК ТВО № 91 з вибо рів Президента України від 17 с ічня 2010 року», згідно з якою у з в' язку з невідповідністю пр иміщення, наданого Виконавчи м комітетом Білоцерківської міської ради, вимогам Центра льної виборчої комісії Украї ни та вимогам пожежної безпе ки, голові окружної комісії н адано право на розірвання ак ту про прийом-передачу примі щення, підписаного між Окруж ною виборчою комісією терито ріального виборчого округу № 91 і Білоцерківською міською радою Київської області та з міну фактичної адреси розташ ування приміщення Окружної в иборчої комісії територіаль ного виборчого округу № 91 з ад реси: Київська область, м. Біла Церква, площа Торгова, 6, на адр есу: Київська область, м. Біла Церква, вул. Я. Мудрого, 20. За так е рішення проголосували 25 чле нів окружної комісії, проти - 1, утримались - 4.

Як убачається з протоколу в ід 08.01.2010 № 8, засідання Окружної в иборчої комісії територіаль ного виборчого округу № 91, ріш ення про необхідність зміни приміщення окружної комісії обґрунтовано тим, що приміще ння, надане Білоцерківською міською радою Окружній вибор чій комісії територіального виборчого округу № 91, що розта шоване за адресою: м. Біла Церк ва, площа Торгова, 6, в повній мі рі не відповідало встановлен им вимогам і було прийнято з н едоліками, які у подальшому п овинні були усунуті. Оскільк и до 8 січня 2010 року недоліки не було усунуто, на засіданні ок ружної комісії було визначен о, що непридатність приміщен ня створює небезпеку зриву в иборів.

08.01.2010 між Товариством з обмеж еною відповідальністю науко во-виробничим підприємством «Білоцерківмаз» та Окружною виборчою комісією територіа льного виборчого округу № 91 у кладено договір найму нежитл ового приміщення № 01/3 на строк з 08.01.2010 до припинення повноваже нь окружної виборчої комісії , згідно з яким відповідач отр имав нежитлові приміщення пл ощею 29м2, 59,1м2, 82,8 м2 на першому пове рсі за адресою м. Біла Церква, вул. Я. Мудрого, буд. 20.

13 січня 2010 року інформація пр о зміну місцезнаходження Окр ужною виборчою комісією тери торіального виборчого округ у № 91 була оприлюднена на офіц ійному веб-сайті Центральної виборчої комісії України ( http://www.cvk.gov.ua/pls/vp2010/WP0011 ). Відповіда ч також надав докази вжиття з аходів для оприлюднення дано ї інформації в газеті «Замко ва гора» (макет оголошення в г азети для опублікування у ви пуску 15.01.2010), також копії листів від 12.01.2010 з повідомленням про з міну місцезнаходження Окруж ної виборчої комісії територ іального виборчого округу № 91 начальника Білоцерківсько го РВ ГУ МВС України в Київськ ій області, головного саніта рного лікаря м. Біла Церква, на чальника відділу Державного пожежного нагляду, начальни ка цеху телекомунікаційних п ослуг №8 Київської обласної ф ілії ВАТ «Укртелеком».

Надаючи правової оцінки ві дносинам, що виникли між стор онами, суд виходить з такого.

Відповідно до частини перш ої статті 22 Закону України від 05.03.1999 № 474-XIV «Про вибори Президен та України» (далі - Закон Укр аїни від 05.03.1999 № 474-XIV) виборчі комі сії є спеціальними колегіаль ними державними органами, уп овноваженими організовуват и підготовку та проведення в иборів Президента України та забезпечувати повне й однак ове дотримання законодавств а України щодо виборів Прези дента України.

Статус окружних виборчих к омісій визначається Законом України від 05.03.1999 № 474-XIV, згідно з я ким окружна виборча комісія є юридичною особою.

Частиною другою статті 23 За кону України від 05.03.1999 № 474-XIV пере дбачено, що окружна виборча к омісія утворюється Централь ною виборчою комісією не піз ніш як за п'ятдесят днів до дня виборів у складі голови, заст упника голови, секретаря та і нших членів комісії у кілько сті не менше дванадцяти осіб .

Згідно із статтею 89 Цивільн ого кодексу України юридична особа підлягає державній ре єстрації у порядку, встановл еному законом. Дані державно ї реєстрації включаються до єдиного державного реєстру, відкритого для загального оз найомлення. До єдиного держа вного реєстру вносяться відо мості про організаційно-прав ову форму юридичної особи, її найменування, місцезнаходже ння, органи управління, філії та представництва, мету уста нови, а також інші відомості, в становлені законом.

Відносини, які виникають у с фері державної реєстрації юр идичних осіб регулюються Зак оном України від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичн их осіб та фізичних осіб - пі дприємців» (далі - Закон Укр аїни від 15.05.2003 № 755-IV), дія якого пош ирюється на державну реєстра цію всіх юридичних осіб неза лежно від організаційно-прав ової форми, форми власності т а підпорядкування.

Згідно із статтею 4 Закону У країни від 15.05.2003 № 755-IV державна ре єстрація юридичних осіб - ц е засвідчення факту створенн я або припинення юридичної о соби, а також вчинення інших р еєстраційних дій, які передб ачені цим Законом, шляхом вне сення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Відповідно до статті 16 Зако ну України від 15.05.2003 № 755-IV «Про де ржавну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підпри ємців» єдиний державний реєс тр створюється з метою забез печення органів державної вл ади, а також учасників цивіль ного обороту достовірною інф ормацією про юридичних осіб та фізичних осіб - підприєм ців. В Єдиному державному реє стрі містяться відомості про юридичну особу, зокрема, про м ісцезнаходження юридичної о соби - адресу органу або особи , які відповідно до установчи х документів юридичної особи чи закону виступають від її і мені.

В силу статті 89 Цивільного к одексу України, згідно з част иною першою статті 20 Закону У країни від 15.05.2003 № 755-IV відомості, що містяться в Єдиному держа вному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними.

Крім того, відповідно до час тини другої статті 13 Закону Ук раїни від 05.03.1999 № 474-XIV для забезпе чення публічності і відкрито сті виборчого процесу виборч і комісії відповідно до свої х повноважень оприлюднюють в ідомості про свій склад, місц езнаходження та режим роботи , про основні права виборців, у тому числі про право оскарже ння неправомірних рішень, ді й чи бездіяльності виборчих комісій, органів виконавчої влади та органів місцевого с амоврядування, підприємств, установ і організацій, їх кер івників, інших посадових та с лужбових осіб, які порушують або обмежують виборчі права .

Частиною одинадцятою стат ті 23 Закону України від 05.03.1999 № 474- XIV також передбачено, що рішен ня про утворення окружної ви борчої комісії та про її скла д, а також рішення про зміни в її складі, прийняті відповід но до вимог цього Закону, підл ягають оприлюдненню в засоба х масової інформації у відпо відному регіоні не пізніш як на третій день з дня їх прийня ття.

Правова система України ст ворює механізм публічності і відкритості виборчого проце су, зокрема, у питанні відкрит ості інформації про створенн я виборчих комісій, їх місцез находження, оскільки з цим по в' язується реалізація гром адянами належних їм виборчих прав.

Так, повноваження окружної виборчої комісії визначені статтею 26 Закону України від 0 5.03.1999 № 474-XIV, згідно з якою окружна виборча комісія щодо органі зації підготовки і проведенн я виборів Президента України , зокрема, розглядає в межах св оїх повноважень звернення, з аяви і скарги щодо організац ії та проведення виборів у ме жах територіального виборчо го округу, а також звернення, з аяви і скарги на рішення та ді ї чи бездіяльність дільнични х виборчих комісій і приймає щодо них рішення.

Таким чином, відсутність аб о недостовірність інформаці ї про місцезнаходження окруж ної комісії, правова невизна ченість у цьому питанні сутт єво обмежують право громадян на звернення до окружної виб орчої комісії, оскарження рі шень, дій чи бездіяльності ді льничних комісій тощо.

У зв' язку з прийняттям пос танови від 08.01.2010 № 20 Окружної виб орчої комісії територіально го виборчого округу № 91 про зм іну фактичного місця розташу вання приміщення комісії так а невизначеність була утворе на.

Одним із суттєвих елементі в, що забезпечує досягнення п равової визначеності у питан ні діяльності виборчих коміс ій, є строк утворення комісій та оприлюднення інформації про їх утворення, місцезнахо дження та режим роботи.

Як вже зазначалось судом, ст аттею 23 Закону України від 05.03.199 9 № 474-XIV передбачено, що окружна виборча комісія утворюється Центральною виборчою комісі єю не пізніш як за п'ятдесят дн ів до дня виборів, а рішення пр о утворення окружної виборчо ї комісії, її склад, про зміни в складі виборчої комісії пі длягають оприлюдненню в засо бах масової інформації у від повідному регіоні не пізніш як на третій день з дня їх прий няття.

Закон не встановлює гранич них строків, за межами яких не допускається зміна місцезна ходження окружної виборчої к омісії, проте таке рішення в с илу статті 2 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни має бути прийнято своєчас но, тобто протягом розумного строку.

Основним критерієм для оці нки рішення окружної виборчо ї комісії про зміну місцезна ходження на предмет його від повідності принципу своєчас ності є співвідношення строк у прийнятого рішення з форму ванням правової визначеност і виборців та інших суб' єкт ів виборчого процесу відносн о місцезнаходження окружної комісії.

З огляду на те, що постанову від 08.01.2010 № 20 Окружної виборчої комісії територіального виб орчого округу № 91 прийнято за 8 днів до дня виборів Президен та України без вжиття адеква тних заходів щодо оприлюднен ня даного рішення, беручи до у ваги той факт, що рішення про у творення Окружної виборчої к омісії територіального вибо рчого округу № 91, згідно із ста ттею 23 Закону України від 05.03.1999 № 474-XIV, прийнято Центральною виб орчою комісією України за п'я тдесят днів до дня виборів (по станова ЦВК від 27.11.2009 №381) і оприл юднено належним чином, що сфо рмувало певну визначеність д ля всіх суб' єктів виборчого процесу в питанні місцезнах одження Окружної виборчої ко місії територіального вибор чого округу № 91, суд вважає, що при прийнятті постанови від 08.01.2010 № 20 Окружною виборчою комі сією територіального виборч ого округу № 91 принцип своєча сності не був дотриманий.

Суд не приймає до уваги твер дження відповідача про те, що зволікання щодо зміни примі щення і місцезнаходження ком ісії обумовлені поважними пр ичинами, зокрема, тим, що йшли переговори з міським головою щодо усунення недоліків, адж е, як з' ясувалось під час суд ового розгляду, факт неприда тності приміщення для розміщ ення і діяльності окружної в иборчої комісії став відомим і зрозумілим 30.11.2009 під час перш ого засідання комісії, про мо жливість розміщення в приміщ енні Товариства з обмеженою відповідальністю науково-ви робничого підприємства «Біл оцерківмаз» відповідач дізн ався 02.12.2009, а про відсутність ін шого вільного приміщення ком унальної власності у Білоцер ківської міської ради - 09.12.2009.

Таким чином, очевидна проти правна бездіяльність відпов ідача відносно своєчасного в ирішення питання про зміну м ісцезнаходження комісії.

В силу статті 2 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни рішення окружної вибо рчої комісії про зміну місце знаходження має бути прийнят им з урахуванням принципу пр опорційності, зокрема з дотр иманням необхідного балансу між будь-якими несприятливи ми наслідками для прав, свобо д та інтересів особи і цілями , на досягнення яких спрямова не це рішення (дія).

Право голосу на виборах, пр аво на оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів де ржавної влади, органів місце вого самоврядування, посадов их і службових осіб є правами громадян, гарантованими Кон ституцією України, які можут ь бути обмеженими лише в інте ресах територіальної цілісн ості або громадського порядк у з метою запобігання завору шенням чи злочинам, охорони з доров'я населення або захист у прав і свобод інших людей.

Забезпечення пожежної без пеки є невід'ємною частиною д ержавної діяльності щодо охо рони життя та здоров'я людей, р егулювання якої здійснюєтьс я згідно з положеннями Закон у України від 17.12.1993 № 3745-XII «Про пож ежну безпеку».

Таким чином, відповідач при прийнятті рішення про зміну місцезнаходження окружної в иборчої комісії повинен був дотриматись балансу між забе зпеченням охорони життя та з доров'я людей та збереженням правової визначеності відно сно знаходження виборчої ком ісії у непридатному для дани х цілей приміщенні.

У відповідності до статті 28 Закону України «Про вибори П резидента України» основною формою роботи виборчої комі сії є засідання. Засідання ви борчої комісії є повноважним , якщо в ньому бере участь не м енш як дві третини складу ком ісії. Засідання виборчої ком ісії веде голова комісії або його заступник. На засіданні виборчої комісії ведеться п ротокол, що підписується гол овуючим на засіданні та секр етарем комісії. Рішення вибо рчої комісії приймається від критим голосуванням більшіс тю голосів від складу комісі ї.

Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмо во оформляється у формі пост анови, яка повинна містити: на йменування комісії; найменув ання постанови; дату та місце її прийняття і порядковий но мер; мотивувальну частину з п осиланням на обставини, що зу мовили розгляд питання на за сіданні комісії; посилання н а конкретні положення нормат ивно-правових актів або пост анову виборчої комісії вищог о рівня чи судові рішення, яки ми керувалася комісія при пр ийнятті постанови; резолютив ну частину. Постанова підпис ується головуючим на засідан ні та секретарем комісії (зас ідання). З питань поточної дія льності комісія може приймат и протокольні рішення.

Оцінивши всі наявні докази у справі, суд дійшов висновку про те, що відповідачем дотри мано баланс між забезпечення м охорони життя та здоров'я лю дей та збереженням правової визначеності відносно знахо дження виборчої комісії, ріш ення про зміну місцезнаходже ння прийнято окружною виборч ою комісією у межах повноваж ень і у спосіб, передбачений з аконом. Таким чином, суд дійшо в висновку, що постанова від 08 .01.2010 №20 Окружної виборчої коміс ії ТВО № 91 є правомірною і скас уванню не підлягає.

Проте, суд вважає, що комісі єю не вжито достатніх заході в для подолання невизначенос ті у питанні місцезнаходженн я комісії, а також державної р еєстрації зміни місцезнаход ження, зокрема: не внесено від повідний запис до Єдиного де ржавного реєстру юридичних о сіб та фізичних осіб - підпр иємців, не повідомлено письм ово дільничні виборчі комісі ї в межах виборчого округу №91, відсутня інформація про змі ну місцезнаходження окружно ї виборчої комісії та її нова адреса за адресою : м. Біла Цер ква, площа Торгова, 6.

Твердження позивача про те , що окружна виборча комісія п овинна бути розміщена виключ но у приміщенні, наданому орг анами виконавчої влади чи ор ганами місцевого самоврядув ання, суд вважає неспроможни ми з таких підстав.

Частиною першою статті 39 За кону України від 05.03.1999 № 474-XIV пере дбачено, що органи виконавчо ї влади та органи місцевого с амоврядування, їх посадові т а службові особи зобов'язані сприяти виборчим комісіям у реалізації їх повноважень: н адавати їм необхідні приміще ння відповідно до нормативів , що встановлюються цим Закон ом та прийнятими відповідно до нього актами Центральної виборчої комісії; забезпечув ати їх охорону, а також охорон у виборчих бюлетенів та іншо ї виборчої документації; над авати згідно із встановленим и Центральною виборчою коміс ією нормами транспортні засо би, засоби зв'язку, обладнання , інвентар, оргтехніку, що підл ягають поверненню після прип инення повноважень виборчих комісій. Порядок оплати зазн ачених послуг та відшкодуван ня встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Проте, це не означає, що окру жна виборча комісія повинна бути розміщена виключно у пр иміщенні, наданому органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування.

Закон України від 05.03.1999 № 474-XIV вс тановлює лише обмеження щодо фінансування витрат на пров едення і підготовку виборів Президента України, у тому чи слі й утримання окружних виб орчих комісій, яке в силу стат ті 37 та 38 цього Закону має здійс нюватись виключно за рахунок коштів Державного бюджету У країни в порядку, встановлен ому Центральною виборчою ком ісією спільно з Міністерство м фінансів України.

Забезпечення виборчої ком ісії приміщенням для її робо ти є частиною організаційних заходів щодо проведення виб орів. Враховуючи те, що контро ль за додержанням законодавс тва про вибори Президента Ук раїни (п. 1 ч. 1 ст. 26 Закону Україн и від 05.03.1999 № 474-XIV), а також повноваж ення з організації і підгото вки виборів законом покладен о саме на виборчі комісії (ч. 1 с т. 22 Закону України від 05.03.1999 № 474-XIV ), питання забезпечення належ них умов роботи виборчої ком ісії (у тому числі й щодо належ ного приміщення) відноситься до виключної компетенції та ких комісій.

На органи виконавчої влади та органи місцевого самовря дування закон покладає лише обов' язок сприяти виборчим комісіям у реалізації їх пов новажень у порядку, встановл еному законодавством.

Крім того, відповідно до пос танови Центральної виборчої комісії України № 246 від 02.11.2009 ок ружним виборчим комісіям над ано право використовувати ко шти Державного бюджету Украї ни, виділених на підготовку т а проведення виборів Президе нта України на оплату оренди та утримання приміщень.

Таким чином, сам по собі фак т найму приміщення, що належи ть Товариству з обмеженою ві дповідальністю науково-виро бничому підприємству «Білоц ерківмаз», для розташування Окружної виборчої комісії те риторіального виборчого окр угу № 91 ще не свідчить про пору шення Закону України «Про ви бори Президента України».

Фактів порушення встановл еної законом фінансової дисц ипліни у зв' язку з укладенн ям договору оренди нежитлово го приміщення між Окружною в иборчою комісією територіал ьного виборчого округу № 91 та Товариством з обмеженою від повідальністю науково-вироб ничим підприємством «Білоце рківмаз» суду позивачем не п овідомлено і не доведено нал ежними та достатніми доказам и.

Вимоги позивача про визнан ня протиправними дій голови Окружної виборчої комісії те риторіального виборчого окр угу № 91 з виборів Президента У країни 17 січня 2010 року Підгай ної В.Г. щодо організації зм іни фактичного місцезнаходж ення суд вважає безпідставни ми і такими, що спростовуютьс я наявними у справі доказами . Крім того, суд зазначає, що ок ружна виборча комісія згідно із законом України «Про вибо ри Президента України» є кол егіальним органом, рішення я кого приймається відкритим г олосуванням більшістю голос ів від складу комісії.

За наведених обставин, суд д ійшов висновку, що позов є обґ рунтованим в частині бездіял ьності комісії щодо зміни мі сцезнаходження та невжиття з аходів щодо оприлюднення інф ормації про цю подію, тому під лягає задоволенню частково.

Згідно з частиною першою ст атті 177 Кодексу адміністратив ного судочинства України суд , установивши порушення зако нодавства про вибори чи рефе рендум, визначає у рішенні сп осіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення наслідків цих пору шень відповідно до закону аб о приймає інше передбачене з аконом рішення.

В силу частини другої статт і 11 Кодексу адміністративног о судочинства України суд ро зглядає адміністративні спр ави не інакше як за позовною з аявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виход ити за межі позовних вимог. Су д може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це н еобхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сто рін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Частиною другою статті 162 Ко дексу адміністративного суд очинства України передбачен о, що у разі задоволення адмін істративного позову суд може прийняти постанову, зокрема , про визнання протиправними рішення суб'єкта владних пов новажень чи окремих його пол ожень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, зобов'язання в ідповідача вчинити певні дії .

З метою захисту прав пози вача та інших суб' єктів виб орчого процесу суд вважає за необхідне зобов' язати відп овідача вчинити дії, спрямов ані на додаткове поширення і нформації про зміну місцезна ходження Окружної виборчої комісії територіального виб орчого округу № 91 з виборів Пр езидента України 17 січня 2010 ро ку.

Згідно з частиною першою ст атті 94 Кодексу адміністратив ного судочинства України якщ о судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб' єктом владних повноважень, с уд присуджує всі здійснені н ею документально підтвердже ні судові витрати з Державно го бюджету України (або відпо відного місцевого бюджету, я кщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, й ого посадова чи службова осо ба).

Позивачем за подання позов ної заяви сплачено судовий з бір, доказів понесення ним ін ших судових витрат суду не на дано. Таким чином, витрати на с плату судового збору підляга ють присудженню на користь п озивача з державного бюджету .

Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159 - 163, 167, 172, 176, 177 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни, статтями 91 - 94, 99, 100, 104 Закону України «Про вибори Президе нта України», суд, -

п о с т а н о в и в:

Адміністративний поз ов задовольнити частково.

Визнати протиправною безд іяльність Окружної виборчої комісії територіального виб орчого округу № 91 з виборів Пр езидента України 17 січня 2010 ро ку, що виявилась у несвоєчасн ій зміні місцезнаходження ок ружної комісії, невжитті зах одів, передбачених Законом У країни «Про державну реєстр ацію юридичних осіб та фізич них осіб підприємців», щодо д ержавної реєстрації зміни мі сцезнаходження комісії, а та кож неналежному оприлюдненн і інформації про зміну місце знаходження комісії та її ро зташування за адресою: Київс ька область, м. Біла Церква, ву л. Я. Мудрого, 20.

Зобов' язати Окружну вибо рчу комісію територіального виборчого округу № 91 з виборі в Президента України 17 січня 2010 року негайно:

вжити заходи, передбачені З аконом України «Про державн у реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців », щодо державної реєстрації зміни місцезнаходження комі сії;

надіслати до дільничних ви борчих комісій, утворених в м ежах територіального виборч ого округу № 91, повідомлення з інформацією про зміну місце знаходження Окружної виборч ої комісії територіального в иборчого округу № 91 з виборів Президента України 17 січня 2010 року і її розташування за адр есою: Київська область, м. Біла Церква, вул. Я. Мудрого, 20, та ви могу про розміщення даної ін формації на інформаційних ст ендах дільничних виборчих ко місій;

на дверях або біля входу в п риміщення, розташованого за адресою: Київська область, мі сто Біла Церква, площа Торгов а, будинок 6, вивісити оголошен ня про зміну місцезнаходженн я окружної комісії та її розт ашування за адресою: Київськ а область, м. Біла Церква, вул. Я . Мудрого, 20.

У задоволенні решти позовн их вимог, - відмовити.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 - довіреної особи кандида та на пост Президента Україн и ОСОБА_4 здійснені ним су дові витрати в сумі 3 (три) грив ні 40 коп.

Постанова відповідно до ч . 3 ст.177 Кодексу адміністративн ого судочинства України наби рає законної сили після закі нчення строку апеляційного о скарження.

Згідно з ч. 3 ст.177 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни Постанова відповідно може бути оскаржена в апеляц ійному порядку у дводенний с трок з дня її проголошення.

Головуючий суддя Волков А.С.

Судді Панова Г.В.

Харченко С.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.01.2010
Оприлюднено05.07.2010
Номер документу8464086
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-2597/10/1070

Постанова від 14.01.2010

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Волков А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні