Рішення
від 09.09.2019 по справі 460/1453/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

09 вересня 2019 року м. Рівне №460/1453/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дорошенко Н.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи адміністративну справу за позовом

Державна екологічна інспекція Поліського округу доДержавного підприємства "Острозьке лісове господарство" про застосування заходів реагування, - В С Т А Н О В И В:

Державна екологічна інспекція Поліського округу (далі - позивач) звернулася до адміністративного суду з позовом до Державного підприємства "Острозьке лісове господарство" (далі - відповідач, ДП "Острозьке лісове господарство"), за змістом якого просила суд застосувати заходи реагування шляхом часткової зупинки діяльності, а саме: тимчасово заборонити (зупинити) виконання робіт, що пов`язані з проведенням вибіркової санітарної рубки на площі 0,4 га, квартал 50, виділ 21 в Новомалинському лісництві до відбору дерев до вибіркової санітарної рубки, вилучення окремих сухостійних дерев (вимираючих та дуже ослаблених), проведення нумерації дерев, що підлягають вирубуванню починаючи з тих, що мають ступінь товщини стовбура 24 см. і більше на висоті 1.3 м., складення нумераційної відомості дерев, призначених до рубки, згідно з додатком 4 до Санітарних правил.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ДП "Острозьке лісове господарство" виявлено порушення природоохоронного законодавства. Інспекцією за результатами перевірки видано припис від 21.01.2019. Інспекцією в період з 04.11.2019 по 11.03.2019 проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства відповідача, за результатами якої складено акт перевірки, яким зафіксовано, що відповідач порушив природоохоронне законодавство, не виконав п.п. 4, 9, 10, 19, 20 припису від 21.01.2019.

Таким чином, позивач встановив, що відповідач проводить господарську діяльність з порушенням п. 3 частини першої статті 64 Лісового кодексу України, абзацу першого п. 6 Санітарних правил, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №555, ст. 17 Закону України "Про відходи", ст. 44 Водного кодексу України, ст. 96 Земельного кодексу України, ст. 35 Закону України "Про охорону земель".

Позивач повідомив, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника.

З таких підстав позивач просив застосувати до відповідача заходи реагування.

Ухвалою суду від 20.06.2019 позовна заява була залишена без руху та надано позивачу строк тривалістю не більше 10 днів з дня вручення йому ухвали для усунення недоліків позовної заяви. У вказаний строк позивач допущені недоліки усунув, відтак позовна заява вважається поданою у день первинного її подання до адміністративного суду.

Ухвалою від 10.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, визначено справу до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Відповідач у встановлений судом строк відзиву на позовну заяву не подав, своєї позиції щодо заявлених позовних вимог суду не повідомив.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Клопотань про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін до суду не надходило.

Дослідивши позовну заяву, з`ясувавши усі обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити повністю, з урахуванням такого.

21.01.2019 Державною екологічною інспекцією Поліського округу видано припис ДП "Острозьке лісове господарство", яким приписувалось з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в період з 08.01.2019 по 21.01.2019, вчинити передбачені приписом дії у запропонований строк та не пізніше 3 днів після закінчення встановленого терміну направити інформацію про виконання припису до Держекоінспекції Поліського округу (а.с.41-42).

На підставі наказу від 28.02.2019 №12-П та відповідно до направлення від 28.02.2019 №70/2 (а.с.32,33-34), Державною екологічною інспекцією Поліського округу в період з 04.03.2019 по 11.03.2019 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання Державним підприємством "Острозьке лісове господарство" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за наслідками якого складено акт №193 від 11.03.2019.

Згідно з висновками вказаного Акта №193, позивачем встановлено часткове усунення порушень на виконання припису від 21.01.2019.

Разом з тим, Державною екологічною інспекцією Поліського округу встановлено не усуненні ДП "Острозьке лісове господарство" порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, зокрема, пункту 3 частини першої статті 64 Лісового кодексу України - не усунуто порушення Санітарних правил під час відбору дерев до вибіркової санітарної рубки в кварталі 50 виділ 21 на площі 0,4 га Новомалинського лісництва (лісорубний квиток №011071 від 22.02.2019).

Керівник суб`єкта господарювання ДП "Острозьке лісове господарство" акт підписав та примірний його отримав, що стверджується відповідним підписом у акті. Будь-які пояснення, зауваження або заперечення посадових осіб ДП "Острозьке лісове господарство" щодо виявлених порушень у акті відсутні (а.с.35-40).

Крім того, 07.03.2019 на лісничого Новомалинського лісництва ОСОБА_1 складено протокол №000622 про адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 188-5, за змістом якого ОСОБА_1 у терміни, визначені п. 20 припису від 21.01.2019, не усунув порушення Санітарних правил в лісах України щодо відбору дерев до вибіркової санітарної рубки в кварталі 50 виділ 21 на площі 0,4 га Новомалинського лісництва: не призначено до вилучення окремих сухостійних дерев, відмираючих та дуже ослаблених дерев; не проведено нумерацію дерев, що підлягають вирубуванню починаючи з ти, що мають ступінь товщини стовбура 24 см і більше на висоті 1,3м; не складено нумераційну відомість дерев, призначених до рубки згідно з додатком 4 до Санітарних правил . У графі пояснень, ОСОБА_1 зазначив, що виявлені недоліки будуть усунені (а.с.43).

За наслідками розгляду вищевказаного адміністративного протоколу посадовою особою Державної екологічної інспекції Поліського округу винесено постанову від 07.03.2019 №388-3.5 про накладення на лісничого Новомалинського лісництва ОСОБА_1 адміністративного стягнення в сумі 340,00 грн, яка набрала чинності 17.03.2019 (а.с.44).

Вважаючи, що відповідачем не здійснені заходи, щодо усунення виявлених порушень п. 3 ч. 1 ст. 64 Лісового кодексу України, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає таке.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначається Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V).

Статтею 1 Закону №877-V встановлено, що державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до положень ч.ч. 1, 2 ст.7 Закону №877-V, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає відповідний наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, і предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, що підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою.

За правилами ч. 5 ст.7 Закону №877-V перед початком перевірки суб`єкта господарювання посадові особи, які проводять перевірку, пред`являють керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі направлення та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надають суб`єкту господарювання копію направлення на перевірку, а також інформують цих осіб про мету перевірки.

Положеннями частини шостої ст.7 Закону №877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7 ст. 7 Закону №877-V).

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (ч.8 ст. 7 Закону №877-V).

Відповідно до ч. 9 ст. 7 Закону №877-V розпорядження або інший розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) - обов`язкове для виконання письмове рішення органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень у визначені строки. Розпорядження видається та підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу). Розпорядження може передбачати застосування до суб`єкта господарювання санкцій, передбачених законом.

Невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування штрафних санкцій до суб`єкта господарювання згідно із законом.

Таким чином, законодавець чітко визначає два окремі способи впливу органом контролю на суб`єкта господарювання з метою усунення порушень, виявлених в ході нагляду (контролю), які полягають:

1) у зверненні з позовом до адміністративного суду. Такий спосіб впливу можливий за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом;

2) у складанні припису, розпорядження, іншого розпорядчого документа щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Такий спосіб впливу можливий у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю).

Частиною п`ятою статті 4 Закону №877-V регламентовано, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Аналіз вищевикладеного дає підстави для висновку про те, що господарська діяльність, яка здійснюється з порушенням природоохоронного законодавства, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена, в тому числі і шляхом вжиття судом заходів реагування, лише у випадку обґрунтованості вжиття таких заходів з посиланням на відповідні норми законодавства.

Пунктом 1 наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.08.2017 №312 "Про затвердження положень про територіальні органи Держекоінспекції", зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04 вересня 2017 р. за № 1080/30948 (далі - Положення №312), передбачено, що Державна екологічна інспекція в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - Інспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України (далі - Держекоінспекція) та їй підпорядковується.

Пунктами 5,7 Положення №312 визначено функції інспекції, зокрема, Інспекція вертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Також Інспекція вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах.

Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони лісового господарства визначає Лісовий кодекс України, відповідно до статті 16 якого визначено, що право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами.

Частиною першою статті 17 Лісового кодексу України передбачено, що у постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.

Згідно з частиною першою статті 19 Лісового кодексу України, постійні лісокористувачі мають: 1) право самостійно господарювати в лісах; 2) виключне право на заготівлю деревини; 3) право власності на заготовлену ними продукцію та доходи від її реалізації; 4) право на відшкодування збитків у випадках, передбачених законодавством; 5) право здійснювати відповідно до законодавства будівництво доріг, спорудження жилих будинків, виробничих та інших будівель і споруд, необхідних для ведення лісового господарства.

Разом з тим, пунктами 2, 3 частини другої статті 19 Лісового кодексу України визначено, що постійні лісокористувачі зобов`язані: дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів; вести лісове господарство на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснювати використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення.

Відповідно до п. 3 ч. 1. ст. 64 Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов`язані здійснювати відтворення лісів.

Матеріалами справи стверджується, що ДП "Острозьке лісове господарство" здійснюючи свою господарську діяльність порушило вимоги законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, зокрема п. 3 ч. 1 ст. 64 Лісового кодексу України, та на виконання припису Державної екологічної інспекції Поліського регіону таке порушення не усунуло.

При цьому, будь-які пояснення, зауваження або заперечення щодо виявленого порушення, посадові особи ДП "Острозьке лісове господарство" уповноваженому органу та суду не надали.

Доказів усунення вказаного порушення в процесі здійснення господарської діяльності, станом на дату розгляду справи судом, відповідач не надав, а суд не встановив, що є підставою для часткового зупинення виконання робіт таким суб`єктом господарювання.

За наведених обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування до ДП "Острозьке лісове господарство" у вигляді тимчасової заборони (зупинки) виконання робіт, що пов`язані з проведенням вибіркової санітарної рубки на площі 0,4 га, квартал 50, виділ 21 в Новомалинському лісництві до відбору дерев до вибіркової санітарної рубки, вилучення окремих сухостійних дерев (вимираючих та дуже ослаблених), проведення нумерації дерев, що підлягають вирубуванню починаючи з тих, що мають ступінь товщини стовбура 24 см. і більше на висоті 1.3 м., складення нумераційної відомості дерев, призначених до рубки, згідно з додатком 4 до Санітарних правил.

Суд наголошує, що відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень (абзац 2 частини п`ятої статті 4 Закону №877-V).

Частиною 4 статті 5 КАС України передбачено, що суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

Частинами 1, 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Вимоги позивача ґрунтуються на матеріальному законі та відповідають встановленим судом обставинам справи, підтверджені належними та допустимими доказами

За наведених обставин, позовні вимоги Державної екологічної інспекції Поліського округу слід задовольнити повністю.

Відповідно до ст.139 КАС України підстави для розподілу судових витрат, відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Державної екологічної інспекції Поліського округу (вул. Леха Качинського, буд. 12-А, м. Житомир, 10014, код ЄДРПОУ 42163803) до Державного підприємства "Острозьке лісове господарство" (проспект Незалежності, буд. 167, м. Острог, Рівненська обл, 35800, код ЄДРПОУ 00992763) про застосування заходів реагування задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування до Державного підприємства "Острозьке лісове господарство" у вигляді тимчасової заборони (зупинки) виконання робіт, що пов`язані з проведенням вибіркової санітарної рубки на площі 0,4 га, квартал 50, виділ 21 в Новомалинському лісництві до відбору дерев до вибіркової санітарної рубки, вилучення окремих сухостійних дерев (вимираючих та дуже ослаблених), проведення нумерації дерев, що підлягають вирубуванню починаючи з тих, що мають ступінь товщини стовбура 24 см. і більше на висоті 1.3 м., складення нумераційної відомості дерев, призначених до рубки, згідно з додатком 4 до Санітарних правил.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 09 вересня 2019 року.

Суддя Дорошенко Н.О.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.09.2019
Оприлюднено03.10.2019
Номер документу84670986
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/1453/19

Ухвала від 13.12.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Рішення від 09.09.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 10.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 20.06.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Рішення від 20.05.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Ухвала від 22.03.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні