Постанова
від 01.10.2019 по справі 560/545/19
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/545/19

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Козачок І.С.

Суддя-доповідач - Матохнюк Д.Б.

01 жовтня 2019 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Матохнюка Д.Б.

суддів: Шидловського В.Б. Боровицького О. А. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Сербин І.І.,

представника відповідача: Зінченка С.Д.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Нетішинської міської ради Хмельницької області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року (повний текст якого складено в м. Хмельницькому 26 червня 2019 року) у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Торгово-сервісний центр - Універсальний" до Нетішинської міської ради про визнання бездіяльності протиправною, визнання протиправними та скасування рішень,

В С Т А Н О В И В :

у лютому 2019 року товариство з обмеженою відповідальністю Торгово-сервісний центр - Універсальний (ТОВ Торгово-сервісний центр - Універсальний ) звернувся в суд з адміністративним позовом до Нетішинської міської ради Хмельницької області в якому просило:

-визнати протиправною бездіяльність Нетішинської міської ради, яка полягає у невключенні вільної від забудови земельної ділянки площею 0,03000 га, яка розташована у місті Нетішин по проспекту Незалежності, у районі будинку в„–11 , до переліку земельних ділянок, які виставляються для продажу на аукціоні або права на які виставляються для такого продажу, та зобов`язати Нетішинську міську раду включити цю земельну ділянку до переліку земельних ділянок, які виставляються для продажу на аукціоні або права на які виставляються для такого продажу на підставі заяви ТОВ "Торгово-сервісний центр - Універсалсервіс";

- визнати протиправним та скасувати рішення Нетішинської міської ради від 13.07.2018 року № 43/2783 "Про надання згоди на реконстркцію проспекту Курчатова у м. Нетішин, Хмельницької області, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста" та рішення Нетішинської міської ради від 07.09.2018 року № 44/2957 "Про розгляд звернення ТОВ "Універсалсервіс - ТСЦ" про включення вільної від забудови земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які виставляються для продажу на аукціоні або права на які виставляються для такого продажу.

18 червня 2019 року Хмельницький окружний адміністративний суд прийняв рішення про задоволення позовних вимог.

Непогоджуючись із вказаним судовим рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

У судовому засіданні представник відповідача апеляційну скаргу підтримав та просив її задовольнити.

Позивач в судове засідання повноважного представника не направив, однак 30 вересня 2019 року представник позивача подав до суду заяву в якій просив відкласти розгляд справи на іншу дату, у зв`язку із зайнятістю в іншому суді.

Враховуючи думку представника відповідача, вимоги ч. 1 ст. 309 КАС України, а також те, що явка учасників справи в судове засідання не визнавалась обов`язковою, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення заяви представник позивача про відкладення рзгляду справи.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Як встановлено судом першої інстанції, ТОВ "Торгово-сервісний центр - Універсалсервіс" є власником цілісного майнового комплексу готелю "Горинь", який розташований у м. Нетішин на проспекті Незалежності,11.

26.01.2017 року позивач звернувся до Нетішинської міської ради з заявою про включення в перелік земельних ділянок комунальної власності, які виставляються на земельні торги (аукціон) земельної ділянки площею 200 кв. м., яка знаходиться за адресою проспект Незалежності, 11 в місті Нетішин, поруч з готелем, з метою проведення його реконструкції на що отримав відповідь від 21.02.2017 року про те, що Нетішинською міською радою вживаються заходи щодо здійснення добору земельних ділянок, для включення їх в перелік земельних ділянок, які виставляються на земельні торги і про результати добору буде повідомлено (аукціон).

01 березня 2018 року позивач звернувся до виконавчого комітету Нетішинської міської ради із запитом на отримання публічної інформації щодо категорії земель та цільового призначення земельної ділянки орієнтовною площею 200 кв. м., яка розташована за адресою проспект Незалежності, 11 та про включення цієї земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які виставляються на земельні торги. Також позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру стосовно цільового призначення та категорії бажаної земельної ділянки.

Згідно відповіді від 06.03.2018 року позивачу повідомлено про те, що земельна ділянка, стосовно якої звертався позивач, не включена до переліку земельних ділянок, які виставляються на земельні торги під час добору, оскільки на її території розміщені інженерні комунікації. Також повідомлено, що земельна ділянка відноситься до земель житлової та громадської забудови.

Також, листом від 19.03.2018 року №34/01-10-1069/2018 відповідач повідомив, що зазначені інженерні мережі знаходяться на балансі Хмельницької філії ПАТ "Укртелеком", а підстави для передачі земельної ділянки в оренду також відсутні у зв`язку з не включенням цієї ділянки до переліку, за яким земля підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах.

27 березня 2018 року ТОВ "Торгово-сервісний центр - Універсалсервіс" повторно звернулось до виконавчого комітету Нетішинської міської ради про здійснення добору цієї земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які виставляються на земельні торги, проте відповіді не отримало.

22 червня 2018 року ТОВ "Торгово-сервісний центр - Універсалсервіс" втретє звернулось до виконавчого комітету Нетішинської міської ради з заявою про здійснення добору земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які виставляються на земельні торги.

Проте, 07 вересня 2018 року рішенням сорок четвертої сесії Нетішинської міської ради № 44/2957 "Про розгляд звернення TOB "Універсалсервіс - ТСЦ" позивачу на підставі рішення сорок третьої сесії Нетішинської міської ради від 13.07.2018 р. № 43/2783 "Про надання згоди на реконструкцію проспекту Курчатова у м. Нетішин Хмельницької області, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста" відмовлено у включенні земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які виставляються для продажу, так як земельна ділянка потрапляє у межі проспекту Курчатова, який підлягає реконструкції.

При цьому, 11.06.2018 року до Нетішинської міської ради звернулось комунальне підприємство Нетішинської міської ради "Благоустрій" з проханням про надання містобудівних умов та обмежень щодо реконструкції проспекту Курчатова відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" за результатами розгляду якого прийняте рішення сорок третьої сесії Нетішинської міської ради від 13.07.2018 року № 43/2783 "Про надання згоди на реконструкцію проспекту Курчатова у м. Нетішин Хмельницької області, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста".

Вказані обставини слугували підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач діяв не на підставі, не в межах та не у спосіб, що передбаченні Конституцією та законами України.

Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Відповідно до ст. 2 Закону України Про місцеве самоврядування від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (Закон №280/97-ВР) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно із ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Так, суб`єктивне право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Земельним Кодексом України та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України (ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Частиною 1 ст. 79 ЗК України визначено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Згідно зі ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 1 ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Частиною 2 ст. 134 ЗК України визначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі:

-розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;

- використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів;

- використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями;

- будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів;

- надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні;

- надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено;

- розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України;

- надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб;

- надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону;

- надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала;

- будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу);

- будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд);

- передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва;

- надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим;

- поновлення договорів оренди землі;

- передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності;

- надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків;

- надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

- надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 37-1 цього Кодексу;

- надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення.

Згідно зі ст. 135 ЗК України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

Організатором земельних торгів є у тому числі орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права комунальної власності на земельні ділянки, який уклав з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги.

Відповідно до ч. 1 ст. 136 ЗК України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Частиною 2 ст. 136 ЗК України визначено, що добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Як встановлено судом першої інстанції, у наданих відповідачем відповідях за результатами розгляду звернень позивача не вказано підстав для відмови у включенні вищезгаданої земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які (або права на які) виставляються для продажу на земельних торгах, що передбачені ч. 2, 3 ст. 134 ЗК України.

При цьому, підставою для відмови слугувало прийняте за результатами розгляду звернення комунальне підприємство Нетішинської міської ради "Благоустрій" від 11.06.2018 року рішення Нетішинської міської ради №43/2783 від 13.07.2018 року "Про надання згоди на реконструкцію проспекту Курчатова у м. Нетішин Хмельницької області, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста".

Проте, дане рішення було прийняте відповідачем тоді, коли позивач вже неодноразово звертався до відповідача з метою вирішення вищезазначеного питання, однак відповідач безпідставно надав перевагу одному із заявників без належної оцінки обґрунтованості звернень іншого заявника.

З огляду на вищенаведене, у спірних правовідносинах відповідач здійснював свої повноваження не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, а тому наявні підстави для задоволення позовних вимог.

При цьому, колегія суддів вважає безпідставним посилання апелянта на постанову Великої Палати Верховного Суду від 03.10.2018 року справа №820/4149/17, оскільки у даному рішенні суд надавалась оцінка щодо іншого предмету спору.

У даному випадку позивачем оскаржується бездіяльність суб`єкта владних повноважень щодо не розгляду поданих звернень та не прийняття відповідних рішень, тобто про не реалізацією органом своїх владних повноважень.

Враховуючи вище викладене колегія суддів дійшла висновку, що доводи апеляційної скарги спростовуються встановленими у справі обставинами.

Колегія суддів звертає увагу, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду -без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення дотримано норми матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для задоволення вимог апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Нетішинської міської ради Хмельницької області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 червня 2019 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 02 жовтня 2019 року.

Головуючий Матохнюк Д.Б. Судді Шидловський В.Б. Боровицький О. А.

Дата ухвалення рішення01.10.2019
Оприлюднено03.10.2019
Номер документу84675860
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/545/19

Постанова від 21.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Постанова від 21.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 29.03.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 29.03.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 16.03.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 13.02.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 25.01.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Постанова від 01.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 26.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 12.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні