Постанова
від 25.09.2019 по справі 428/6208/19
ЛУГАНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 428/6208/19

Провадження № 22-ц/810/713/19

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

2019 року, вересня місяця, 25-го дня, Луганський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ головуючого Яреська А.В. (судді - доповідача), суддів: Дронської І.О., Єрмакова Ю.В., за участю секретаря судового засідання Сінько А.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань Луганського апеляційного суду в м. Сєвєродонецьку апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 23 липня 2019 року у цивільній справі (№ 428/6208/19 суддя І інстанції - Посохов І.С.) за заявою ОСОБА_1 про встановлення факту народження особи, заінтересована особа - Чаплинський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Херсонській області, -

в с т а н о в и в:

У травні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Сєвєродонецького міського суду Луганської області із заявою про встановлення факту народження особи, заінтересована особа - Чаплинський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Херсонській області. Просив суд встановити факт народження дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження - АР Крим, м. Сімферополь. Мати - ОСОБА_3 , громадянка України, ІНФОРМАЦІЯ_2 ; батько - ОСОБА_1 , громадянин України, ІНФОРМАЦІЯ_3 , на підставі свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_1 , виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану Гагарінського районного управління юстиції у місті Севастополі, актовий запис № 780 від 16.11.2012 року.

Рішенням Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 23 липня 2019 року у задоволенні заяви ОСОБА_1 про встановлення факту народження дитини, заінтересована особа - Чаплинський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Херсонській області - відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням, позивачем подано апеляційну скаргу в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, просив скасувати рішення Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 23 липня 2019 року, та ухвалити по справі нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Учасники справи у судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає апеляційну скаргу такою, що не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Згідно ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що згідно з копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_2 , виданого Гагарінським РВ УДМС України в місті Севастополі 23.11.2012 року, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , уродженка міста Севастополя, Україна, з 29.05.1998 року зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 . Згідно з копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_3 , виданого Джанкойським МРВ ГУ МВС України в АР Крим 15.08.2007 року, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , уродженець с. Кримка Джанкойського району Авт. Республіки Крим, з 14.09.2007 року зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 . Згідно з копією свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_4 , виданого Відділом державної реєстрації актів цивільного стану Гагарінського районного управління юстиції у м. Севастополі 16.11.2012 року, ОСОБА_1 та ОСОБА_3 зареєстрували шлюб 16.11.2012 року, про що складено відповідний актовий запис № 780. Прізвище чоловіка після державної реєстрації шлюбу - ОСОБА_3 , прізвище дружини після державної реєстрації шлюбу - ОСОБА_3 . З матеріалів доданих до заяви вбачається, що заявник ОСОБА_1 , відповідно до ч. 1 ст. 317 ЦПК України, має право на звернення до суду з даною заявою, що підтверджується належними та достатніми доказами, наявними в матеріалах справи. З матеріалів справи судом встановлено, що згідно з копією обмінної карти пологового будинку, пологового відділення лікарні, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 о 12 годині 35 хвилин народила дитину. Згідно з довідкою № 17 від 02.04.2019 року, виданою МЗ РК ГБУЗ РК РКБ ім. Н.А. Семашко СП Перінатальний центр , ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 народила хлопчика. Згідно з листом Чаплинського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Херсонській області № 14.19-22/279 від 22.07.2019 року, заявнику ОСОБА_1 було відмовлено у проведенні державної реєстрації народження на підставі пред`явлених документів та рекомендовано звернутися до суду. Суд враховує, що встановлення судом факту народження особи спричиняє певні наслідки правового характеру. При цьому, встановлення судом факту народження на тимчасово окупованій території має здійснюватися судом із особливою ретельністю та уважністю, тобто із дослідженням всіх доказів, які мають значення для встановлення істини у справі, які у своїй сукупності дадуть змогу суду дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Як вбачається з вищенаведеної копії обмінної карти на ім`я ОСОБА_3 , в ній не зазначена установа, якою ця обмінна карта видавалася, не вказані відомості про те, якої статі була народжена дитина, відсутні штамп медичного закладу та печатка. Крім того, заявником не надано суду медичного свідоцтва про народження дитини, яке, на думку суду, і є підставою для встановлення факту народження особи або у разі його відсутності інших належних та допустимих доказів, які би дали змогу суду у своїй сукупності дійти висновку про наявність обставин справи, які входять до предмета доказування та на які посилається заявник.

Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що заявником не надано достатніх, належних та допустимих доказів, які би дали змогу суду не ґрунтувати своє рішення на припущеннях, а дійти обґрунтованого висновку про те, що ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у місті Сімферополь Автономної Республіки Крим народила дитину чоловічої статі, у зв`язку з чим суд вважає, що дана заява задоволенню не підлягає.

Колегія суддів судової палати вважає, що такі висновки суду не відповідають вимогам закону та встановленим по справі обставинам, виходячи з наступного.

У відповідності до наказів Міністерства юстиції України № 246/7 від 25 листопада 2014 року та № 935/5 від 17 червня 2014 року всі органи та підрозділи, які підпорядковані Міністерству юстиції України повинні були переміститися з тимчасово непідлеглих територій в населені пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі та перереєструватись, тому всі акти та документи, видані органами не переміщеними в населені пункти, на територіях яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі та не перереєструвались з 01 грудня 2014 року вважаються недійсними.

Згідно до ст. 1 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.

Відповідно до п.п. 2, 3 ст. 9 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків. Таким чином документи, видані органами та установами (зокрема, лікарняними закладами), що знаходяться на тимчасово окупованих територіях України, є недійсними, проте як виняток можуть братися до уваги та оцінюватися разом з іншими доказами в їх сукупності та взаємозв`язку під час розгляду справ. З огляду на ст. 13 Закону України Про державну реєстрацію актів цивільного стану державна реєстрація народження дитини проводиться з одночасним визначенням її походження та присвоєнням їй прізвища, власного імені та по батькові. Походження дитини визначається відповідно до Сімейного кодексу України. Державна реєстрація народження дитини проводиться за письмовою або усною заявою батьків чи одного з них за місцем її народження або за місцем проживання батьків. Якщо державна реєстрація народження дитини проводиться за місцем проживання батьків чи одного з них, то за їх бажанням місцем народження дитини в актовому записі про народження може бути визначене фактичне місце її народження або місце проживання батьків чи одного з них. Державна реєстрація народження дитини проводиться не пізніше одного місяця з дня її народження, а у разі народження дитини мертвою - не пізніше трьох днів.

Підставою для проведення державної реєстрації народження дитини є визначені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я документи, що підтверджують факт народження. У разі народження дитини поза закладом охорони здоров`я документ, що підтверджує факт народження, видає заклад охорони здоров`я, який проводив огляд матері та дитини. У разі якщо заклад охорони здоров`я не проводив огляд матері та дитини, документ, що підтверджує факт народження, видає медична консультаційна комісія в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За відсутності документа закладу охорони здоров`я або медичної консультаційної комісії, що підтверджує факт народження, підставою для проведення державної реєстрації актів цивільного стану є рішення суду про встановлення факту народження.

Як вбачається з матеріалів справи, листом від 22.07.2019 року Чаплинським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Херсонській області заявнику було роз`яснено право звернення до суду з питання встановлення факту народження дитини.

Статтею 315 ЦПК України визначено, що судом може бути встановлено факти, що мають юридичне значення, тобто такі, що мають значення для охорони прав та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

У відповідності до ч. 2 ст.315 ЦПК України у судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.

У п. 1 Постанови Пленуму Верховного Суду України Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення від 31 березня 1995 року №5 роз`яснено, що в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо:

- згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян;

- чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення;

- заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення;

- встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право.

Згідно ч.ч.1,3 ст. 317 ЦПК України заява про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана батьками, родичами, їхніми представниками або іншими законними представниками дитини до будь-якого суду за межами такої території України незалежно від місця проживання заявника. Заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.

У рішенні про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, зокрема, мають бути зазначені встановлені судом дані про дату і місце народження особи, про її батьків.

Згідно до п.18 Постанови Пленуму Верховного суду України №5 від 31 березня 1995 року рішення суду про встановлення факту, що має юридичне значення, не замінює собою документів, що видають зазначені органи, а є лише підставою для їх одержання.

У відповідності до ст.18 ЦПК України, рішення про встановлення факту, що має юридичне значення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для органів, які реєструють такі факти або оформлюють права, що виникають у зв`язку із встановленим судом фактом. В разі встановлення у судовому порядку факту реєстрації акту громадянського стану орган державної реєстрації актів громадянського стану проводить відповідний запис на підставі рішення суду.

Звертаючись до суду з заявою про встановлення факту народження, заявником ОСОБА_1 на підтвердження народження ОСОБА_3 дитини було надано довідку про народження № 17 від 02.04.2019 року, обмінну картку від 14.04.2017 року, копію свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_1 від 16 листопада 2012 року, виданого ВДРАЦС Гагарінського районного управління юстиції у м. Севастополі, копію паспортів ОСОБА_3 та ОСОБА_1 . Також скаржником надано до суду копію свідоцтва серії НОМЕР_5 про народження ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . При наданні оцінки свідоцтву про народження дитини, як доказу, приймається до уваги, що хоча такий документ не є юридично дійсним, але він може підтверджувати, що певна установа, яка не діє у відповідності з українським законодавством, але de facto існує на окупованій території, зареєструвала факт народження певної особи.

Європейський суд з прав людини, наприклад, у справах Лоізіду проти Туреччини , Кіпр проти Туреччини та Мозер проти Республіки Молдови та Росії , зазначає, що "Зобов`язання ігнорувати, не брати до уваги дії існуючих de facto органів та інститутів [окупаційної влади] далеко від абсолютного. Для людей, що проживають на цій території, життя триває. І це життя потрібно зробити більш стерпним і захищеним фактичною владою, включаючи їх суди; і виключно в інтересах жителів цієї території дії згаданої влади, які мають відношення до сказаного вище, не можуть просто ігноруватися третіми країнами або міжнародними організаціями, особливо судами. Вирішити інакше означало б зовсім позбавляти людей, що проживають на цій території, всіх їх прав щоразу, коли вони обговорюються в міжнародному контексті, що означало б позбавлення їх навіть мінімального рівня прав, які їм належать .

Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на вимогах закону та знаходять своє твердження у матеріалах справи. Надана на підтвердження вимог за заявою медична документація підтверджує факт народження дитини, у довідці перинатального центру зазначена і стать дитини, інша необхідна інформація, ця довідка є завіреною печатками і лікарів і самої медичної установи. Відповідно до ст. 376 ЦПК України, підставами для скасування рішення суду першої інстанції і ухвалення нового рішення або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, згідно із п. 3 ч. 1 ст. 376 ЦПК України -невідповідність висновків суду обставинам справи, а відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 376 ЦПК України - порушення або неправильне застосування норм матеріального або процесуального права. З огляду на наведені обставини, а також з урахуванням положень п.п. 1, 3, 4 ч. 1 ст. 376 ЦПК України, колегія суддів вважає за необхідне рішення Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 23.07.2019 року скасувати та ухвалити по справі нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

Керуючись ст. ст. 367, 374, 376, 382 - 384 ЦПК України, апеляційний суд

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 23 липня 2019 року скасувати та ухвалити по справі нове рішення, яким заяву ОСОБА_1 про встановлення факту народження особи, заінтересована особа - Чаплинський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Херсонській області - задовольнити. Встановити факт народження дитини - ОСОБА_2 , дата народження ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження - АР Крим, м. Сімферополь. Мати - ОСОБА_3 , громадянка України, ІНФОРМАЦІЯ_2 , батько - ОСОБА_1 , громадянин України, ІНФОРМАЦІЯ_3 (свідоцтво про шлюб серії НОМЕР_1 , виданого Відділом державної реєстрації актів цивільного стану Гагарінського районного управління юстиції у місті Севастополі, актовий запис № 780 від 16.11.2012 року).

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови.

Повний текст постанови складено 30 вересня 2019 року.

Головуючий

Судді

СудЛуганський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2019
Оприлюднено03.10.2019
Номер документу84683034
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —428/6208/19

Постанова від 25.09.2019

Цивільне

Луганський апеляційний суд

Яресько А. В.

Постанова від 25.09.2019

Цивільне

Луганський апеляційний суд

Яресько А. В.

Ухвала від 30.08.2019

Цивільне

Луганський апеляційний суд

Яресько А. В.

Ухвала від 19.08.2019

Цивільне

Луганський апеляційний суд

Яресько А. В.

Рішення від 23.07.2019

Цивільне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Посохов І. С.

Ухвала від 27.05.2019

Цивільне

Сєвєродонецький міський суд Луганської області

Посохов І. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні