Рішення
від 23.09.2019 по справі 280/2161/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

23 вересня 2019 року 16 год. 00 хв.Справа № 280/2161/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Максименко Л.Я. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НОВЕНШИН»

до Головного управління ДФС у Запорізькій області, Державної фіскальної служби України

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю НОВЕНШИН (далі - позивач) звернулось із адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - відповідач 1), Державної фіскальної служби України (далі - відповідач 2), в якому позивач просить суд:

визнати Рішення ГУ ДФС у Запорізькій області № 680614/41861483 від 04.05.2018 та Рішення ДФС України № 6844/41861483/2 від 25.05.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 21.03.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправними, скасувати їх та зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 21.03.2018, складену TOB «НОВЕНШИН» ;

визнати Рішення ГУ ДФС у Запорізькій області № 680618/41861483 від 04.05.2018 та Рішення ДФС України № 6843/41861483/2 від 25.05.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 21.03.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправними, скасувати їх та зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 21.03.2018, складену TOB "НОВЕНШИН";

визнати Рішення ГУ ДФС у Запорізькій області № 767586/41861483 від 07.06.2018 та Рішення ДФС України № 14617/41861483/2 від 27.06.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 05.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправними, скасувати їх та зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 3 від 05.04.2018, складену TOB НОВЕНШИН ;

визнати Рішення ГУ ДФС у Запорізькій області № 767587/41861483 від 07.06.2018 та Рішення ДФС України № 14618/41861483/2 від 27.06.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 07.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправними, скасувати їх та зобов`язати ДФС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 4 від 07.04.2018, складену TOB "НОВЕНШИН";

визнати Рішення ГУ ДФС у Запорізькій області № 767584/41861483 від 07.06.2018 та Рішення ДФС України № 14626/41861483/2 від 27.06.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 23.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправними, скасувати їх та зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 23.04.2018, складену TOB "НОВЕНШИН";

визнати Рішення ГУ ДФС у Запорізькій області № 767582/41861483 від 07.06.2018 та Рішення ДФС України № 14625/41861483/2 від 27.06.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 8 від 23.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправними, скасувати їх та зобов`язати ДФС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 7 від 23.04.2018, складену TOB "НОВЕНШИН".

В обґрунтування заявленого позову посилається на те, що реєстрацію спірних податкових накладних позивача було зупинено без належного обгрунтування підстав. Стверджує, що товариством було подано до контролюючого органу письмові пояснення, а також підтверджуючі документи, однак рішеннями № 680614/41861483 від 04.05.2018, № 680618/41861483 від 04.05.2018, № 767586/41861483 від 07.06.2018, № 767587/41861483 від 07.06.2018, № 767584/41861483 від 07.06.2018, № 767582/41861483 від 07.06.2018 відмовлено у реєстрації податкових накладних. Зазначає, що в рішеннях відповідача 1 про відмову у реєстрації податкових накладних не зазначено, які саме документи з наданих позивачем, складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. З огляду на вказані обставини вказує, що відсутні підстави стверджувати про законність рішень щодо відмови у реєстрації податкових накладних. З огляду на викладене, просить суд задовольнити позовні вимоги.

Відповідачі позов не визнали, у письмовому відзиві від 19.06.2019 вх. № 25147 посилаються на те, що реєстрація спірних податкових накладних була зупинена як така, що відповідає вимогам п. 1.6 п. 1, пп.2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. На розгляд комісії платником податку подані додаткові документи, але рішеннями № 680614/41861483 від 04.05.2018, № 680618/41861483 від 04.05.2018, № 767586/41861483 від 07.06.2018, № 767587/41861483 від 07.06.2018, № 767584/41861483 від 07.06.2018, № 767582/41861483 від 07.06.2018 відмовлено у реєстрації податкових накладних № 4 від 21.03.2018, № 5 від 21.03.2018, № 3 від 05.04.2018, № 4 від 07.04.2018, № 7 від 23.04.2018, № 8 від 23.04.2018 у зв`язку із неподанням всіх необхідних документів. З огляду на таке, стверджують, що відповідач 1 діяв у відповідності до вимог чинного законодавства, а отже підстави для задоволення позову відсутні.

Ухвалою суду від 30.05.2019 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі №280/2161/19. Призначено підготовче судове засідання на 27 червня 2019 року.

Протокольною ухвалою від 27.06.2019 відкладено підготовче судове засідання на 18.07.2019.

Протокольною ухвалою від 18.07.2019 відкладено підготовче судове засідання на 29.07.2019.

Ухвалою суду від 29.07.2019 поновлено Товариству з обмеженою відповідальністю «НОВЕНШИН» строк звернення до суду із позовом до Головного управління ДФС у Запорізькій області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, як такий, що пропущений з поважних причин.

Ухвалою суду від 29.07.2019 продовжено строк підготовчого провадження у справі №280/2161/19 строком на 30 (тридцять) днів.

У судовому засіданні 29.07.2019 оголошено перерву до 21.08.2019.

Протокольною ухвалою суду від 21.08.2019 закрито підготовче провадждення та призначено справу до судового розгляду на 18.09.2019.

Ухвалою суду від 16.09.2019 клопотання представника позивача задоволено. Судове засідання в режимі відеоконференції призначено на 18 вересня 2019 року.

Судове засідання 18.09.2019 за технічних причин не вдалося провести в режимі відеоконференції. Натомість, 18.09.2019 від представника позивача до суду надійшло клопотання вх. № 38827 про розгляд справи без участі представника ТОВ «НОВЕНШИН» за наявними у справі матеріалами.

Представник відповідачів залишив вирішення питання про розгляд справи у порядку письмового провадження на розсуд суду, про що свідчить відмітка на клопотанні представника позивача.

Згідно з ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Оскільки сторони у судове засідання не з`явились, суд розглядає справу у письмовому провадженні.

Відповідно до ч. 4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

ТОВ «НОВЕНШИН» є юридичною особою, основним видом діяльності якої є оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами.

16.03.2019 між ТОВ «НОВЕНШИН» (постачальник) та ТОВ ПОДІЛЛЯ ВІН АГРО укладено договір поставки № 0316-1, відповідно до якого постачальник зобов`язується передати у встановлений договором термін товар у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його на умовах даного договору.

За видатковою накладною № 4 від 21.03.2018 ТОВ «НОВЕНШИН» поставило на адресу ТОВ ПОДІЛЛЯ ВІН АГРО товар (шрот з насіння соняшнику) на загальну суму 175 476,67 грн.

У зв`язку із здійсненою поставкою товару, ТОВ «НОВЕНШИН» виписало податкову накладну № 4 від 21.03.2018.

ТОВ «НОВЕНШИН» через автоматизовану систему направлено до ДФС України податкову накладну № 4 від 21.03.2018 для проведення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Разом із тим, за допомогою програми електронного документообігу, надійшла Квитанція згідно якої, документ прийнято, реєстрація зупинена. Виявлені помилки: відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку обсягу придбання такого твоару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку . ПН/РК відповідає вимогам п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання даних вимог, позивачем подано відповідачу повідомлення № 1 від 02.05.2018 щодо подачі документів про підтвердження законності та реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена. Надано пояснення до податкової № 4 від 21.03.2018 та копії документів на підтвердження реальності здійсненої господарських операцій із контрагентами.

Проте, рішенням Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 04.05.2018 № 680614/41861483 було відмовлено в реєстрації даної податкової накладної з мотивів ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт-послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Підприємством вживались заходи адміністративного оскарження шляхом подання скарги від 04.05.2018 на рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 04.05.2018 № 680614/41861483.

Проте рішенням Комісії з питань розгляду скарг № 6844/41861483/2 від 25.05.2019 скаргу ТОВ «НОВЕНШИН» залишено без задоволення, а рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 04.05.2018 № 680614/41861483 - без змін.

Також, на виконання умов договору № 0316-1 від 16.03.2018 ТОВ «НОВЕНШИН» 21.03.2018 поставлено на адресу ТОВ ПОДІЛЛЯ ВІН АГРО товар (шрот з насіння соняшнику) на загальну суму 128 405,00 грн. за видатковою накладною № 5.

У зв`язку із здійсненою поставкою товару, ТОВ «НОВЕНШИН» виписало податкову накладну № 5 від 21.03.2018.

ТОВ «НОВЕНШИН» через автоматизовану систему направлено до ДФС України податкову накладну № 5 від 21.03.2018 для проведення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Разом із тим, за допомогою програми електронного документообігу, надійшла Квитанція згідно якої, документ прийнято, реєстрація зупинена. Виявлені помилки: відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку . ПН/РК відповідає вимогам п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання даних вимог, позивачем подано відповідачу повідомлення № 2 від 02.05.2018 щодо подачі документів про підтвердження законності та реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена. Надано пояснення до податкової № 5 від 21.03.2018 та копії документів на підтвердження реальності здійсненої господарських операцій із контрагентами.

Проте, рішенням Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 04.05.2018 № 680618/41861483 було відмовлено в реєстрації даної податкової накладної з мотивів ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт-послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Підприємством вживались заходи адміністративного оскарження шляхом подання скарги від 04.05.2018 на рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 04.05.2018 № 680618/41861483.

Проте рішенням Комісії з питань розгляду скарг № 6843/41861483/2 від 25.05.2019 скаргу ТОВ «НОВЕНШИН» залишено без задоволення, а рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 04.05.2018 № 680618/41861483 - без змін.

Також, на виконання умов договору № 0316-1 від 16.03.2018 ТОВ «НОВЕНШИН» 05.04.2018 поставлено на адресу ТОВ ПОДІЛЛЯ ВІН АГРО товар (шрот з насіння соняшнику) на загальну суму 146 533,33 грн. за видатковою накладною № 8, товарно-транспортною накладною № 504 від 05.04.2018.

У зв`язку із здійсненою поставкою товару, ТОВ «НОВЕНШИН» виписало податкову накладну № 3 від 05.04.2018.

ТОВ «НОВЕНШИН» через автоматизовану систему направлено до ДФС України податкову накладну № 3 від 05.04.2018 для проведення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Разом із тим, за допомогою програми електронного документообігу, надійшла Квитанція згідно якої, документ прийнято, реєстрація зупинена. Виявлені помилки: відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку . ПН/РК відповідає вимогам п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання даних вимог, позивачем подано відповідачу повідомлення № 1 від 06.06.2018 щодо подачі документів про підтвердження законності та реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена. Надано пояснення до податкової № 3 від 05.04.2018 та копії документів на підтвердження реальності здійсненої господарських операцій із контрагентами.

Проте, рішенням Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 07.06.2018 № 767586/41861483 було відмовлено в реєстрації даної податкової накладної з мотивів ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт-послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Підприємством вживались заходи адміністративного оскарження шляхом подання скарги від 07.06.2018 на рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 07.06.2018 № 767586/41861483.

Проте рішенням Комісії з питань розгляду скарг № 14617/41861483/2 від 27.06.2018 скаргу ТОВ «НОВЕНШИН» залишено без задоволення, а рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 07.06.2018 № 767586/41861483- без змін.

На виконання умов договору № 0316-1 від 16.03.2018 ТОВ «НОВЕНШИН» 07.04.2018 поставлено на адресу ТОВ ПОДІЛЛЯ ВІН АГРО товар (шрот з насіння соняшнику) на загальну суму 184 730,00 грн. за видатковою накладною № 15, товарно-транспортною накладною № 704 від 07.04.2018, довіреністю № 43 від 01.04.2019.

У зв`язку із здійсненою поставкою товару, ТОВ «НОВЕНШИН» виписало податкову накладну № 4 від 07.04.2018.

ТОВ «НОВЕНШИН» через автоматизовану систему направлено до ДФС України податкову накладну № 4 від 07.04.2018 для проведення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Разом із тим, за допомогою програми електронного документообігу, надійшла Квитанція згідно якої, документ прийнято, реєстрація зупинена. Виявлені помилки: відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку . ПН/РК відповідає вимогам п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання даних вимог, позивачем подано відповідачу повідомлення № 2 від 06.06.2018 щодо подачі документів про підтвердження законності та реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена. Надано пояснення до податкової № 4 від 07.04.2018 та копії документів на підтвердження реальності здійсненої господарських операцій із контрагентами.

Проте, рішенням Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 07.06.2018 № 767587/41861483 було відмовлено в реєстрації даної податкової накладної з мотивів ненадання платником податку копій документів: розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Підприємством вживались заходи адміністративного оскарження шляхом подання скарги від 07.06.2018 на рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 07.06.2018 № 767587/41861483.

Проте рішенням Комісії з питань розгляду скарг № 14618/41861483/2 від 27.06.2018 скаргу ТОВ «НОВЕНШИН» залишено без задоволення, а рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 07.06.2018 № 767587/41861483- без змін.

Крім того, 18.04.2018 між ТОВ «НОВЕНШИН» (постачальник) та ТОВ «АГРОГРУП-СЕРВІС» укладено договір № 1804-1, відповідно до умов якого постачальник зобов`язується передати у власність покупця олію соняшникову наливом, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар відповідно до умов даного договору.

За видатковою накладною № 13 від 23.04.2018, товарно-транспортною накладною № 25 від 20.04.2018 ТОВ «НОВЕНШИН» 23.04.2019 поставлено на адресу ТОВ «АГРОГРУП-СЕРВІС» товар (олія соняшникова нерафінована) на загальну суму 419 055,94 грн.

У зв`язку із здійсненою поставкою товару, ТОВ «НОВЕНШИН» виписало податкову накладну № 7 від 23.04.2018.

ТОВ «НОВЕНШИН» через автоматизовану систему направлено до ДФС України податкову накладну № 7 від 23.04.2018 для проведення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Разом із тим, за допомогою програми електронного документообігу, надійшла Квитанція згідно якої, документ прийнято, реєстрація зупинена. Виявлені помилки: відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку . ПН/РК відповідає вимогам п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання даних вимог, позивачем подано відповідачу повідомлення № 3 від 06.06.2018 щодо подачі документів про підтвердження законності та реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена. Надано пояснення до податкової № 7 від 23.04.2018 та копії документів на підтвердження здійсненої господарських операцій із контрагентами.

Проте, рішенням Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 07.06.2018 № 767584/41861483 було відмовлено в реєстрації даної податкової накладної з мотивів ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт-послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Підприємством вживались заходи адміністративного оскарження шляхом подання скарги від 07.06.2018 на рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 07.06.2018 № 767584/41861483.

Проте рішенням Комісії з питань розгляду скарг № 14626/41861483/2 від 27.06.2018 скаргу ТОВ «НОВЕНШИН» залишено без задоволення, а рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 07.06.2018 № 767584/41861483- без змін.

За видатковою накладною № 14 від 23.04.2018, товарно-транспортною накладною № 24 від 20.04.2018 ТОВ «НОВЕНШИН» 23.04.2019 поставлено на адресу ТОВ «АГРОГРУП-СЕРВІС» товар (олія соняшникова нерафінована) на загальну суму 517 272,76 грн.

У зв`язку із здійсненою поставкою товару, ТОВ «НОВЕНШИН» виписало податкову накладну № 8 від 23.04.2018.

ТОВ «НОВЕНШИН» через автоматизовану систему направлено до ДФС України податкову накладну № 8 від 23.04.2018 для проведення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Разом із тим, за допомогою програми електронного документообігу, надійшла Квитанція згідно якої, документ прийнято, реєстрація зупинена. Виявлені помилки: відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку . ПН/РК відповідає вимогам п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання даних вимог, позивачем подано відповідачу повідомлення № 4 від 06.06.2018 щодо подачі документів про підтвердження законності та реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена. Надано пояснення до податкової № 8 від 23.04.2018 та копії документів на підтвердження здійсненої господарських операцій із контрагентами.

Проте, рішенням Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 07.06.2018 № 767582/41861483 було відмовлено в реєстрації даної податкової накладної з мотивів ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт-послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Підприємством вживались заходи адміністративного оскарження шляхом подання скарги від 07.06.2018 на рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 07.06.2018 № 767582/41861483.

Проте рішенням Комісії з питань розгляду скарг № 14625/41861483/2 від 27.06.2018 скаргу ТОВ «НОВЕНШИН» залишено без задоволення, а рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 07.06.2018 № 767582/41861483- без змін.

Не погоджуючись із рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних та рішеннями комісії з питань розгляду скаргу, а також з вимогами вчинити певні дії, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

По суті спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Згідно з вимогами ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - Податковий кодекс України).

Відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених п. 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 21 лютого 2018 року № 117, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Згідно з вимогами п. 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 177), у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна/розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.

Як вбачається з п. 5 Порядку № 177, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Згідно з вимогами п. п. 6 та 7 Порядку № 177 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:

1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;

2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Суд зазначає, що вимоги п.п. 6 та 7 Порядку № 177 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.

Разом з тим, реєстрацію поданої позивачем податкової накладної зупинено (як зазначено в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної) через те, що податкова накладна відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1, пп.2.1. п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку.

Таким чином, зупиняючи реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісією застосовано формулювання, яке п.п. 6 та 7 Порядку не передбачено.

Вказане свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію податкової накладної зупинено з підстав, які не передбачені законодавством.

Згідно з вимогами п. 10 Порядку № 117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

На виконання п. 10 Порядку № 117 Державна фіскальна служба України 21 березня 2018 року наказом № 144 затвердила Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків (далі - Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків).

Порядком формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків передбачено, що усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України (далі - Критерії).

Керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія), забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п. 1.6 Критеріїв.

Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", та оформлюється протоколом.

До протоколу засідання Комісій обов`язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією.

За результатами засідання Комісії та протокольно прийнятого рішення (внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків) голова Комісії забезпечує негайне внесення інформації щодо включення/виключення зазначених платників до/із переліку платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" як платників з ознаками ризиковості.

У Листі Державної фіскальної служби України від 21 березня 2018 року № 959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку", зокрема, зазначено: "1.Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо:

… 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 ПК України; наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником;

....2.1. обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яку(ий) подано на реєстрацію в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 відсотків загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД та послуг з кодами згідно з ДКПП, перелік яких визначено ДФС відповідно до додатка, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в Таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється).

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 1.6 цих Критеріїв.

Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1-1.5 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з п. 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у п.п. 1.1 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.

У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у п. 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС ".

В даному ж випадку, суд зазначає, що відповідачами не було надано: протоколу засідання Комісії або переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п.п. 1.6 п. 1 Критеріїв; матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку; іншої інформації, що розглядається Комісією, яка, відповідно до Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків, обов`язково додається до протоколу засідання Комісій.

Крім того, в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено за якою саме підставою позивача із указаних в п.п. 1.6 п. 1, пп. 2.1. п. 2 Критеріїв віднесено до ризикових платників.

Суд зазначає, що вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Вказана правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17.

Крім того, суд зазначає, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України. Акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством. Вказана позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 02.04.2019 по справі 822/1878/18.

Відповідно до вимог п. 12 та 13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з вимогами п. 14 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Як вбачається з п. 15 Порядку № 117, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Пунктом 16 Порядку № 117 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Згідно з вимогами п.п. 18-20 Порядку № 117 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до вимог п. 21 Порядку № 117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як слідує з п.22 Порядку № 117, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Відповідно до пункту 23 Порядку №117, таке рішення приймається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку.

Як видно із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області про відмову у реєстрації податкових накладних, підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних є ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт-послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Вказані переліки помічені хрестиком без наявності відповідних підкреслень, як того вимагає форма рішення чи будь-яких дописів з конкретизацією відсутніх документів.

У відзиві на позовну заяву відповідачі, як на підставу для відмови у реєстрації податкових накладних, також посилаються на ненадання платником податків розрахункових документів, документів щодо зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентиризаційні описи) тощо.

Суд оцінюючи доводи відповідачів зауважує,що разом з письмовими поясненнями, які були надані контролюючому органу товариством було надані всі первинні документи на підтвердження здійснення господарських операцій за спірними податковими накладними, необхідні для їх рестрації, про що свідчать матеріали справи. Крім того, ТОВ НОВЕНШИН надано до матеріалів справи виписки с особових банківських рахунків позивача на підставердження розрахунків з контрагентами. При цьому, позивач письмово пояснює, що розрахунки з ТОВ АГРОГРУП-СЕРВІС здійснено не у повному обсязі, оскільки повний розрахунок буде здійснено після реєстрації податкових накладних.

Щодо посилання контролюючого органу на ненадання ТОВ НОВЕНШИН складських документів (інвентиризаційні описи), суд зауважує наступне.

Відповідно до ст. 961 ЦК України, товарний склад на підтвердження прийняття товару видає один із таких складських документів: складську квитанцію; просте складське свідоцтво; подвійне складське свідоцтво.

Тобто, наявність таких документів можливе лише у випадку укладання договору складського зберігання ( ст. 957 ЦК України).

Відтак, наявність складських документів у позивача в даному випадку чинним законодавством не вимагається, а їх ненадання не може бути підставою для відмови у реєстрації податкових накладних.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".

В даному випадку, під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних.

В той же час, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд приходить до висновку, що останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних № 4 від 21.03.2018, № 5 від 21.03.2018, № 3 від 05.04.2018, № 4 від 07.04.2018, № 7 від 23.04.2018, № 8 від 23.04.2018.

Враховуючи вище викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та необхідність задоволення позовних вимог позивача про визнання протиправними та скасування рішень № 680614/41861483 від 04.05.2018, № 680618/41861483 від 04.05.2018, № 767586/41861483 від 07.06.2018, № 767587/41861483 від 07.06.2018, № 767584/41861483 від 07.06.2018, № 767582/41861483 від 07.06.2018 про відмову у реєстрації податкових накладних № 4 від 21.03.2018, № 5 від 21.03.2018, № 3 від 05.04.2018, № 4 від 07.04.2018, № 7 від 23.04.2018, № 8 від 23.04.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, суд звертає увагу, що відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Так, пунктом 28 Порядку №117, окрім іншого, визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

При цьому, згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДФС України.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи підтверджували здійснення господарських операцій по поданим податковим накладним. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Відповідно ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні № 4 від 21.03.2018, № 5 від 21.03.2018, № 3 від 05.04.2018, № 4 від 07.04.2018, № 7 від 23.04.2018, № 8 від 23.04.2018, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «НОВЕНШИН» у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо вимог позивача визнати протиправними та скасувати Рішення комісії ДФС України з розгляду скарг № 6844/41861483/2 від 25.05.2018, № 6843/41861483/2 від 25.05.2018, № 14617/41861483/2 від 27.06.2018, № 14618/41861483/2 від 27.06.2018, № 14626/41861483/2 від 27.06.2018, № 14625/41861483/2 від 27.06.2018, то вони не підлягають задоволенню, з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 1 Порядку розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 (далі Порядок розгляду скарг) розгляд скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) здійснюється комісією ДФС з питань розгляду скарг, яка є постійно діючим колегіальним органом ДФС, за участю уповноваженої особи Мінфіну.

Згідно з пунктами 12, 13 цього Порядку за результатами розгляду скарги комісія ДФС з питань розгляду скарг приймає рішення щодо скарги, яке реєструється службою діловодства ДФС та надсилається платнику податку з урахуванням вимог, визначених пунктом 56.23 статті 56 Кодексу. За результатами розгляду скарги комісія з питань розгляду скарг приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії ДФС; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії ДФС без змін.

Пунктами 56.23.3, 56.23.4 пункту 56.23. статті 56 ПК України визначено, що скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглядається протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Термін розгляду скарги не може бути продовженим; якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не надсилається платнику податків протягом 10-денного строку, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначеного строку.

Як вбачається з матеріалів справи позивач подав до ДФС України скарги на рішення комісії ГУ ДФС у Запорізької області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 680614/41861483 від 04.05.2018, № 680618/41861483 від 04.05.2018, № 767586/41861483 від 07.06.2018, № 767587/41861483 від 07.06.2018, № 767584/41861483 від 07.06.2018, № 767582/41861483 від 07.06.2018.

Рішеннями Комісії з питань розгляду скарг № 6844/41861483/2 від 25.05.2018, № 6843/41861483/2 від 25.05.2018, № 14617/41861483/2 від 27.06.2018, № 14618/41861483/2 від 27.06.2018, № 14626/41861483/2 від 27.06.2018, № 14625/41861483/2 від 27.06.2018 скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «НОВЕНШИН» залишені без задоволення та рішення комісії ГУ ДФС у Запорізькій області без змін.

Суд зауважує, що платниками податків до суду можуть бути оскаржені рішення, дії, бездіяльність суб`єктів владних повноважень, які порушують права, свободи та інтереси. Втім, задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті позовні вимоги, які відновлюють фактично порушені права, свободи та інтереси особи у сфері публічно-правових відносин.

Оскаржувані рішення Комісії з питань розгляду скарг самі по собі не є юридично значимими для позивача, оскільки не мають безпосередній вплив на суб`єктивні права та обов`язки позивача шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку, не містять приписів вчинити обов`язкові дії позивачу та не створюють для нього жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни чи припинення прав позивача, не порушують права свободи та інтереси позивача у сфері публічно-правових відносин, відтак безпосередньо не порушують права та інтереси позивача.

Така ж сама правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема в постановах від 31.05.2019 у справі №826/1023/16, від 24 червня 2019 року у справі №826/11001/15.

У зв`язку із викладеним, у задоволенні позову в цій частині слід відмовити.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовній вимоги підлягають частковому задоволенню.

Згідно з ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Зважаючи на часткове задоволення позовних вимог, розподіл понесених позивачем судових витрат в порядку ст. 139 КАС України судом здійснюється пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративий позов Товариства з обмеженою відповідальністю «НОВЕНШИН» (69035 м. Запоріжжя, вул. Рекордна, буд. 31-А, код ЄДРПОУ 41861483) до Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 39396146), Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, - задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати Рішення комісії ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 680614/41861483 від 04.05.2018, № 680618/41861483 від 04.05.2018, № 767586/41861483 від 07.06.2018, № 767587/41861483 від 07.06.2018, № 767584/41861483 від 07.06.2018, № 767582/41861483 від 07.06.2018 .

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні № 4 від 21.03.2018, № 5 від 21.03.2018, № 3 від 05.04.2018, № 4 від 07.04.2018, № 7 від 23.04.2018, № 8 від 23.04.2018, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «НОВЕНШИН» у Єдиному реєстрі податкових накладних.

В іншій частині позовних вимог, - відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НОВЕНШИН» судовий збір у розмірі 11 526,00 грн. (одинадцять тисяч п`ятсот двадцять шість гривень 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Запорізькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення,а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення

Рішення у повному обсязі складено та підписано 23.09.2019.

Суддя Л.Я. Максименко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2019
Оприлюднено04.10.2019
Номер документу84698159
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/2161/19

Ухвала від 08.02.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 29.01.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 19.01.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 03.01.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 04.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 23.09.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 16.09.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні